Grefsenveien 6DSagene - Torshov
- Sagene - Torshov
- Grefsenveien 6D
- Prisantydning
- 4 900 000,-
- Totalpris
- 4 954 562,-
- Felleskost/mnd
- 4 363,-
- BRA-i
- 53 m2
Sentralt på Sandaker
Pen 3-roms hjørneleilighet| Luftebalkong m/flott utsikt| Høyt og fritt i 4. etg m/heis| V.v/fyring inkl| Kjøkken 2022
Velkommen til en lys og sjarmerende 3-roms beliggende sentralt på Sandaker! Leiligheten ligger høyt og fritt i byggets 4. etasje, og med det følger en flott utsikt og luftebalkong. Videre byr leiligheten på store vindusflater, sjarmerende teglsteinsvegg, lekkert kjøkken og god takhøyde. Kort sagt: - Lys 3-roms hjørneleilighet - 4. etasje m/heis - Luftebalkong - Varmtvann & fyring inkludert - 2 boder - Kjøkken 2022 - Opplegg for vaskemaskin - Kort vei til offentlig kommunikasjon - Etterspurt beliggenhet - Ingen forkjøpsrett eller dok.avgift Her bor du i et meget attraktivt område med kort vei til offentlig kommunikasjon, butikker, kaféer og spisesteder. Sandaker senter og Storo storsenter er også innen kort rekkevidde. Velkommen!
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Aksjeleilighet
- Byggeår:
- 1939
- Etasje:
- 4
- Soverom:
- 2
- Prisantydning:
- 4 900 000,-
- Totalpris:
- 4 954 562,-
- Omkostninger:
- 15 813,-
- Fellesgjeld:
- 38 749,-
- Felleskost/mnd:
- 4 363,-
- Fellesformue:
- 27 620,-
- Totalt BRA:
- 58 m2
- Energimerking:
- G - rød
- Heis:
- Ja
- Veranda:
- Ja
Visninger
Alle våre visninger har påmelding. Passer ikke tidspunktet, send megler en e-post og avtal tid for privatvisning.
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
29-0124/24
Boligtype
Aksjeleilighet
Adresse og betegnelse
Grefsenveien 6D, 0482 Oslo
Gnr. 223, bnr. 10 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Aksjenr. 51+679-690+1665-1677 i AS Grefsenveien 6, orgnr. 921281277
Selger(e)
Krzysztof Mesjasz
Kjøpesum og omkostninger
4 900 000,- (Prisantydning) 38 749,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 4 938 749,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 3 154,- (Pantenotering kjøpers pant aksje) 2 259,- (Transportgebyr for aksjer (kjøper)) 10 400,- (Trygghetspakke kjøper* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 5 413,- (Omkostninger totalt (uten Trygghetspakke kjøper)) 15 813,- (Omkostninger totalt (med Trygghetspakke kjøper)) -------------------------------------------------------- 4 944 162,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Trygghetspakke kjøper)) 4 954 562,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Trygghetspakke kjøper)) -------------------------------------------------------- Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1939
Etasje
4
Arealer
BRA-i: 53 kvm
BRA-e: 5 kvm
Totalt BRA: 58 kvm
TBA: 1 kvm
Beskrivelse:
Kjeller:
BRA-e: 2 kvm.
Totalt BRA: 2 kvm
4. etasje:
BRA-i: 53 kvm.
Totalt BRA: 53 kvm
TBA: 1 kvm.
5. etasje:
BRA-e: 3 kvm.
Totalt BRA: 3 kvm
Fellearealer og rettigheter til bruk:
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på aksjelagets fellesareal, men disponeres av denne leiligheten. Aksjelaget kan på et senere tidspunkt omdisponere denne bruken.
Antall soverom
2
Innhold
Leiligheten ligger i 4. etasje og inneholder: Entré, bad, stue/kjøkken og 2 soverom. Loftsbod på ca .3 m² (medtatt som BRA-e). Takhøyde er målt til ca 2,24m. Merket H0403. Gitterløsning. Kjellerbod på ca. 2m² (medtatt som BRA-e). Takhøyde er målt til ca 2,20m. Merket H0403.
Standard
Velkommen til en lys og sjarmerende 3-roms hjørneleilighet med flott beliggenhet i byggets 4. etasje. Leiligheten har luftebalkong og store vindusflater med fin utsikt over området. Nabolaget byr på et rikt utvalg servicetilbud, hyggelige kaféer, spisesteder og god offentlig kommunikasjon. Leiligheten byr på fasiliteter som heisadkomst, sentralfyring og bredbånd. Her vil du trives godt! Entré: Vel inne møter du en hyggelig entré med elektrisk gulvvarme. Her er det god plass til oppheng og hyllesystem for klær og sko. Ved entréen er det laget en praktisk løsning for vaskemaskin og tørketrommel i skap. Det er flis på gulv, malte overflater på vegger og ubehandlet overflate i himling. Det er montert spotter på skinne i himling. Porttelefon gjør at man trygt og enkelt kan slippe inn besøkende. Kjøkken: Leiligheten har et lyst kjøkken fra 2022 med profilerte fronter og kompositt benkeplate. Kjøkkenet har praktisk utforming med god skap- og benkeplass, og er i åpen løsning med stue. Dette gir en luftig romfølelse og skaper en sosial atmosfære. Kjøkkenøyen har barløsning og det er plass til å innrede med spisebord. Det er integrerte hvitevarer bestående av stekeovn, platetopp, mikro, oppvaskmaskin og kjøl/frys. Underlimt oppvaskkum med ettgreps armatur fra Grohe. Det er mekanisk avtrekksvifte over stekesonen. Kjøkkenet er fra IKEA. Ved kjøkkenet er det utgang til en sørøst-vendt balkong på ca. 1 m². Stue: Romslig stue med plass til sofagruppe og tilhørende møblement. Leiligheten byr på store vindusflater og god takhøyde som gir en luftig og behagelig romfølelse. Leiligheten har 3-stavs eikeparkett og lyse malte flater. Deler av stueveggen er i teglstein - noe som gir rommet det lille ekstra og masse sjarm. Soverom: Leiligheten har 2 soverom. Hovedsoverommet har store vindusflater med dype karmer. Det er god plass til dobbeltseng og klesoppbevaring i stor skyvedørsgarderobe. Det minste soverommet er opprinnelig kjøkken. Rommet fungerer svært godt som gjesterom og kontor. Begge rommene har lysmalte vegger som gjør det enkelt å innrede for nestemann. Den samme lyse 3-stavs eikeparketten går igjen på soverommene. Bad: Tidløst, flislagt bad med elektrisk gulvvarme. Downlights i himling. Badet er utstyrt med servantskap med glatte fronter, overlimt servant med ettgreps armatur, speil med lys og stikk, og veggskap. Videre er det gulvstående wc og åpen dusj med kombinert hånd- og regndusj. Det er mekanisk avtrekk og stoppekran. Badet er fra 2008.
Parkering
Aksjelaget har pr i dag 3 p-plasser til leie. To med og en uten lademulighet. Utleieordningen skjer ved trekning for ett år av gangen. Det skal nevnes av noen av plassene er midlertidig utilgjengelig under et større veiarbeid i Sandakerveien ut medio 2026. Alle plasser er belagt med månedlig avgift på 650 kr pr mnd (2023) iht. husordensreglene. Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5940 kroner for ett år Motorsykkel og moped: 2970 kroner for ett år El-bil : 2000 kroner for ett år El-motorsykkel og el-moped: 1000 kroner for ett år Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/.
Moderniseringer og påkostninger
2022: Nytt kjøkken. Montering, elektriske arbeider og rørleggerarbeider er utført som egeninnsats.
2022: Flyttet vegg mellom soverom 2 og kjøkken. Byttet gulv i alle rom utenom entre/gang. Utført som egeninnsats.
2020/21: Nytt gulv i entre/gang med fliser. Utført som egeninnsats. Montert varmekabel av Norelco AS Elektro Entreprenør.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Følgende opplysninger er viktig å merke seg: 6 Kjenner du til om det er/har vært utettheter i terrasse/garasje/tak/fasade? Ja. Det var noen sprekker på fasaden på den ene siden av bygningen, men dette er utbedret.
Bygningssakkyndig
Joakim Langbråten v/ Fidens AS
Byggemåte
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Vedlagt salgsoppgaven følger tilstandsrapporten og selgers egenerklæring. Disse må leses nøye av interessenter før bud inngis. Opplysninger gitt i tilstandsrapporten anses å være kjent for kjøper, og det kan derfor ikke reklameres på forhold som fremkommer av tilstandsrapporten. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Beskrivelsen av boligen som følger er hentet fra tilstandsrapporten: Byggemåte: Leilighet er oppført i én etasje. Grunnmur er oppført i betongstein og gråstein. Veggkonstruksjon er oppført i teglstein. Fasade er utvendig pusset/malt. Taket er et flatt tak og er tekket med papp. Etasjeskille er et betongdekke. Vinduer med 3-lags isolerglass og 2-lags isolerglass. Nytt kjøkken i 2022. Sørøst-vendt balkong på ca. 1 m² med adkomst fra kjøkken. Bygningsdeler som har fått TG2: Balkong, terrasse, platting: Balkong kjøkken: Riss/sprekker i balkongdekket. Avskalling av maling i overflate på rekkverk. Rekkverkshøyden (88cm) er lavere enn dagens krav, men oppfyller kravet ved byggeår. I tråd med veileder fra Direktoratet for byggkvalitet settes det ikke tilstandsgrad på forholdet. Anbefalte tiltak: Overflatebehandling anbefales. Vinduer og dører: Det registreres harde/defekte tettelister som pga dette tetter dårlig. Karmer er værslitte. Enkelte vindu tar i karm og har behov for justering. Mer enn halve levetiden er oppbrukt for isolerglassvinduene (glassene er eldre enn 20 år). Isolerglassvinduer har skjulte konstruksjoner og det er fare for punktering. Nedsatt energieffektivitet må påregnes. Anbefalte tiltak: Overflatebehandlinger må påregnes. Justeringer/smøring anbefales. Vinduene/balkongdør fungerer med dagens bruk, men på sikt bør de skiftes ut. Kjøkken: Overflater og innredninger: Manglende montert komfyrvakt etter dagens krav. Anbefalte tiltak: Det anbefales å montere komfyrvakt. Avløpsrør: Avløpsanlegg i eksisterende bygg har nådd en høy alder og skader / lekkasjer kan oppstå. Anbefalte tiltak: Det kan forventes oppgradering av eldre røranlegg i fremtiden, og bad/kjøkken vil bli berørt av dette. Det er ikke kjent om felles rørfornying i regi av sameiet/borettslaget er nært forestående. Vannledninger: Vannrør i eksisterende bygg har nådd en alder som tilsier at skader / lekkasjer kan oppstå. Merknad: Det anbefales å montere automatisk vannstopper i skap til vaskemaskin for å forhindre større vannlekkasjer. Anbefalte tiltak: Det kan forventes oppgradering av eldre vannledninger i fremtiden, og bad/kjøkken vil bli berørt av dette. Det er ikke kjent om felles rørfornying i regi av sameiet/borettslaget er nært forestående. Elektrisk: Det er manglende samsvarserklæring på deler av anlegget og for utførte arbeider i 2022. Kursfortegnelse er ikke oppdatert og ikke i samsvar med antall sikringer. Anbefalte tiltak: Med bakgrunn i de registrerte avvik bør det gjennomføres en utvidet el-kontroll av en kvalifisert elektrofaglig person. Det ikke kan utelukkes behov for tiltak og dermed kostnader etter utført el-kontroll. Kursfortegnelse bør oppdateres. Vannbåren varme: TG2 er satt fordi radiatorer og rør har nådd en høy alder og skader / lekkasjer kan oppstå. Anbefalte tiltak: Radiatorer med røropplegg anbefales jevnlig tilsyn pga. alder. Ventilasjon: Boenheten mangler ventilering (tilførsel av frisk luft), utover muligheten for åpning av vindu. Anbefalte tiltak: Påse ved utskiftning av vinduer at det blir etablert tilluftsspalte i karm på alle vinduer i hele boenheten. Våtrom: Bad: Overflater: Det registreres riss / sprekker i flisfuger på vegg i dusjsone. Det registreres misfarging (svertesopp/muggsopp) i silikonfuge overgang vegg og gulv. Fallforhold til sluk, og høydeforskjell mellom topp sluk og topp flis ved dør, er ikke tilfredsstillende ved målt under 25mm. Anbefalte tiltak: Misfarget fugemasse i overgang gulv/ vegg bør utbedres. Våtrommet fungerer med dagens tilstand i det daglige, men på grunn av påviste forhold bør det brukes med forsiktighet. Skadepotensialet er først og fremst ved eventuell lekkasje. Som en sikkerhet kan det vurderes lekkasjestopper i rommet (endrer ikke tilstandsgrad). Det synes ikke økonomisk fornuftig med lokal utbedring av skaden. Jevnlig tilsyn med situasjonen anbefales. Nedsatt resterende brukstid kan forekomme. Våtrom: Bad: Membran, tettesjikt og sluk: Det kan ikke konstateres synlig bruk av membran/tettesjikt på våtrommet ved sluk eller ved dørterskel. Mer enn halvparten av forventet brukstid for veggoverflater er oppbrukt. Anbefalte tiltak membran, tettesjikt og sluk: Pga. våtrommets alder vil det bli påregnelig med utskifting av membran og fliser i tiden som kommer. Når dette blir nødvendig er det vanskelig å si noe om. Automatisk vannstoppsystem anbefales, men endrer ikke tilstandsgrad. Manglende dokumentasjon på korrekt utførelse av membran er en risiko i forhold til tetthet og forventet brukstid. Bygningsdeler som ikke er undersøkt (TGIU): Varmesentral: Sentralfyr. Anlegget var ikke tilgjengelig og ble ikke besiktiget eller vurdert. Varmtvannsbereder: Det er felles opplegg for varmtvann. Anlegget var ikke tilgjengelig og er ikke vurdert. Våtrom: Bad: Oppsummering av fukt: Det er pga bygningsmessige hindringer ikke fysisk mulig å foreta hulltaking. Vegger mot baderom er av tegl/betong samt yttervegger og vegger mot fellesareal. Det er utført søk med fuktindikator i og omkring våtsoner uten unormale utslag eller forskjeller. Fuktsøk ble utført i dusjsone og i tilstøtende rom i overgang gulv/vegg.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i boligaksjeselskap. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Aksjeeier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Energi og oppvarming
Energimerking
G - rød
Selger har ikke energimerket boligen i forbindelse med salget. Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før salgsavtale er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Oppvarming
Det er sentralfyr tilknyttet radiatorer og felles opplegg for varmtvann. Elektrisk gulvvarme på bad. Mekanisk avtrekk i boligen. Elektrisk anlegg med automatsikringer. Sikringsskap plassert i fellesareal.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 4 363,- pr. mnd
Inkluderer: De totale felleskostnadene pr utgjør kr. 4 363,- pr md.
Herav:
Avdrag felleslån: 263,-
Felleskostnader: 3 985,-
Renter felleslån: 115,-
Felleskostnader inkluderer varmtvann/fyring, kommunale avgifter, vedlikehold, forretningsførsel og revisjon, TV/bredbånd, felles byggforsikring, festeavgift m.m.
Hvis boligselskapet har felles lån vil andel renter og avdrag på fellesgjelden reguleres månedlig i henhold til gjeldende rente i banken. Det sendes ikke ut spesielt varsel ved endring av lånekostnadene.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 298 027,- pr. 2022
Sekundærbolig: Kr. 4 932 501,- pr. 2022
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Aksjeselskapet
Om aksjeselskapet
AS Grefsenveien 6 består av 59 boliger og 8 næringslokaler. Forretningsfører er Boligbyggelaget Usbl. Revisor er KPMG. For beboere i D-oppgaven har det vært vedvarende utfordringer med heisen og hyppige serviceoppdrag. Styret skal i gang med en totalutredning av heisen i 2024. Det er ikke ventet at denne skal påvirke felleskostnadene. Det ble i høst gjort et etterarbeid på flere balkonger på sørsiden av bygget. Det var oppdaget sprekkdannelser og noe avskalling. Dette skapte ingen funksjonsfare, men viktig at dette ble rettet opp i. Arbeidet ble en garantisak og førte dermed ikke med seg særskilt kostnad. Styret planlegger ikke større prosjekter i 2024 som vil påvirke felleskostnadene. Som nevnt vil heisutbedring i d-oppgangen være det største prosjektet. Styret vil også jobbe med å utbedre uteområdet med sittegrupper og beplantning. Aksjelagets nettside: https://asgrefsenveien6.webnode.com/ Av gjennomført vedlikehold nevner styret rehabilitering av soilrør (strømpeløsning), vedlikehold av fasade på A, B og C-blokka. Vedlikehold av fasade i D-blokka kommer muligens løpet av noen år. Andel gjeld og/eller felleskostnader kan økes dersom vedlikeholdsplaner besluttes gjennomført. Styreleder opplyser om følgende per 20.11.2024: Vedørende utredning av heis i D-bygget: Aksjelaget har anbud ute nå. Hele lavblokken ble i 2019 pusset opp med fornyelse av taktekke, maling og brannbalkonger/rekkverk. Oppgraderingen av bakgården (søppelanlegg, sykkelparkering, snekkerbod, felles platting) ble gjennomført i 2022. Oppganger i A og B ble flislagt og malt i 2023. Det er ikke planlagt noen større prosjekter. Det er ikke planlagt økning i felleskostnader, annet enn normal indeksregulering. Det koster p.t. ikke noe å bruke fellesvaskeriet. Det jobbes med å revurdere prising her. Det er firma som vasker oppgangene.
Forretningsfører
Boligbyggelaget Usbl
Forkjøpsrett
Det er ikke forkjøpsrett i aksjelaget.
Styregodkjennelse
Overdragelsen krever godkjennelse fra styret ihht. aksjeloven. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 38 749,- pr. 08.11.2024
Spesifikasjon av lån:
Lånenummer: 94927032621, Handelsbanken
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 23.03.2022: 2.5% pa.
Antall terminer til innfrielse: 49
Saldo per 23.03.2022: 3 184 857,-
Andel av saldo: 30 835,-
Første termin/første avdrag: 30.06.2019 ( siste termin 31.03.2034 )
Aksjelaget er ikke tilknyttet sikringsordning.
Fellesformue
Kr. 27 620,- pr. 31.12.2023
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Fjorårets regnskap viser et overskudd på kr. 887 327,- Budsjettet for inneværende år legger til grunn et overskudd på kr. 200 516,- Regnskap og årsberetning ligger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å sette seg inn i disse dokumentene.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt. For bruk av vaskerier og vaskemaskiner i kjeller gjelder særskilte regler. Reglene slått opp i vaskerommet, og disse reglene må følges.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Dyrehold
Det er tillatt med husdyr i borettslaget, men dyreholdet skal ikke være til vesentlig ulempe for andre beboere. For hund og katt kreves det søknad til styret, og dyr skal ikke anskaffes før godkjent søknad foreligger. I visse tilfeller kan det også innebære begrensing ut fra generelle forhold på tidspunktet som det totale antall hunder eller katter i oppgangen
Aksjeselskapets forsikringsselskap
Gjensidige
Polisenr. 82185324
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 1 417 kvm (festet)
Informasjon om festetomt
Festeavgift: Kr. 61 198,- pr. år
Festekontrakt datert: 09.11.1988
Festetid: 80 år.
Adkomst
Se vedlagt kartskisse på høyre side i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra din startdestinasjon til boligen. På visningsdagen vil det bli skiltet med Nordvik Bolig visningsskilter. Velkommen til visning!
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Leiligheten ligger i et sentralt og attraktiv boligområde på Sandaker, mellom Torshov og Storo. Her bor du sentralt og urbant til med kort gangavstand til alt du måtte trenge i hverdagen. Bydelen kan stolt skilte med et meget godt kollektivtilbud, forlokkende byliv, spennende shopping og idylliske parkanlegg. Selv om området er meget sentralt, er det likevel rolig og barnevennlig. Området rundt Lillo Gård har vært gjennom større utbyggelser de siste årene. Resultatet av dette er et meget attraktivt nabolag. ''Elvebredden'' er også et barnevennlig område med flere parkanlegg, og først og fremst Akerselva Miljøpark som strekker seg fra sentrum og helt inn i Maridalen med fantastiske turområder. Her befinner du deg midt mellom Oslo sentrum og marka, med gangavstand til det meste av forretnings- og servicetilbud i Storo, Nydalen, Sandaker, Torshov og Sagene. Området har et godt sports- og aktivitetstilbud. I Torshovparken er det mulighet for aking om vinteren, og sommerstid er det mulighet for ballspill på sandvolleybane og basketbane. Går du gjennom parken kommer du til Lilleborgbanen med bl.a. fotballbane, lekeplass, skøytebane, tennisanlegg og minigolf. I gangavstand fra boligen er det flere flotte park- og friområder som blant annet Torshovparken og Muselunden. Storo Storsenter, et av Norges største kjøpesentre med 130 butikker, spisesteder og tjenester er heller ikke langt fra leiligheten. Like ved Storo Storsenter er Norges største og første IMAX-kino å finne. Kinoen stod klar i mars 2018 og huser hele 11 saler, hvor det tilrettelegges for en fantastisk filmopplevelse. Torgbygget i Nydalen, senter som åpnet i 2016 og har servicetilbud som vinmonopol. matvarebutikk, restauranter/cafeer, baker, apotek og blomsterbutikk. Sandaker har et godt kollektivtilbud med både buss, trikk og T-bane. Trikken stopper like utenfor boligen med linje 11, 12 og 18. Bussen med rute 30 og 58 stopper i Sandakerveien, og Storo og Sinsen T-banestasjon er kun noen minutter unna.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men de stemmer ikke med dagens bruk. Kjøkken er flyttet til stue og et nytt soverom er etablert. Delevegg mellom soverom 2 og kjøkken er flyttet på. Det foreligger ikke ferdigattest, men ekspedisjonsdokument datert 22.09.1939. Ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Ekspedisjonsdokumentet er ferdig attestert, og dokumenterer at bygget er registrert lovlig oppført. At ekspedisjonsdokument eksisterer, gir ingen garanti for at bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler boligaksjeselskapet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til bolig m.tilh. anlegg. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. For informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/ Pågående plansaker i området: Saksnr: 202212601 Saken gjelder: Detaljregulering - Grefsenveien/Sandakerveien mellom Åsengata og Grefsenveien 48 Sakstype: Detaljregulering Vedtatt/behandlet av: Forslag Saksnr: 202214970 Saken gjelder: Detaljregulering - Hans Nielsen Hauges gate Sakstype: Detaljregulering Vedtatt/behandlet av: Forslag Pågående byggesaker i området: Grefsenveien 6 A - Fasadeskilt - Roots of India Saksnummer: 202303398 Siste dok. 08.03.2023 Grefsenveien - Stoppested Grefsenveien - Oppføring av leskur - ID 188 Saksnummer: 201712219 Siste dok. 14.08.2024 refsenveien 9 A-B og Fredrik Glads gate 8 A-B - Oppføring av boligbygg og ombygging av eksisterende bolig Saksnummer: 202456118 Siste dok. 29.10.2024 Grefsenveien 9 A og B - Fasadeendringer Saksnummer: 202454127 Siste dok. 12.08.2024
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/223/10: 29.09.1936 - Dokumentnr: 406008 - Festekontrakt - vilkår Gjelder feste ÅRLIG AVGIFT NOK 44,368 BEST. OM VARIGHET KONTRAKTEN KAN IKKE OVREDRAS/UTLEIES UTEN SAMTYKKE FRA HJEMMELSHAVER/UTLEIER MED FLERE BESTEMMELSER ---------- Nye vilkår 07.05.1927 - Dokumentnr: 921093 - Bestemmelse om bebyggelse Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet 13.10.1927 - Dokumentnr: 921094 - Bestemmelse om gjerde Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet 17.12.1927 - Dokumentnr: 921095 - Erklæring/avtale Bestemmelse om kloakkledning Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen 24.11.1928 - Dokumentnr: 924486 - Erklæring/avtale best om salg av øl/minneralvann Rettighetshaver: Ringnes Bryggeri 29.09.1936 - Dokumentnr: 406008 - Festekontrakt - vilkår ÅRLIG AVGIFT NOK 44,368 BEST. OM VARIGHET KONTRAKTEN KAN IKKE OVREDRAS/UTLEIES UTEN SAMTYKKE FRA HJEMMELSHAVER/UTLEIER MED FLERE BESTEMMELSER ---------- Nye vilkår 07.10.1936 - Dokumentnr: 306160 - Erklæring/avtale Bestemmelse om vann/kloakkledning Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen 07.10.1936 - Dokumentnr: 306161 - Erklæring/avtale Bestemmelse om kloakkledning Med flere bestemmelser Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen 07.10.1936 - Dokumentnr: 306162 - Best. om vann/kloakkledn. Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen 07.10.1936 - Dokumentnr: 306163 - Erklæring/avtale Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v. Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen 29.06.1936 - Dokumentnr: 406007 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:0301 Gnr:223 Bnr:48 OG TIDL GREFSENVEIEN 6
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Aksjeboligmodellen innebærer at aksjeselskapet eier eiendommen, mens aksjeeierne eier aksjer i aksjeselskapet som gir aksjeeier leierett til en bestemt bolig. Aksjeeierne har ikke personlig ansvar for selskapets fellesgjeld, men boligselskapets løpende utgifter må dekkes av aksjeeierne. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre aksjeeieres mislighold, eller der boligaksjeselskapet sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Aksjeboligselskapet har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra selskapet på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Legalpanteretten følger av borettslagsloven § 5-20, da denne gjelder tilsvarende for boligaksjeselskaper, jf borettslagsloven §1-4. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Salg av aksjeleiligheter reguleres av kjøpsloven. Ved dette salget skal imidlertid avhendingslovens bestemmelser komme til anvendelse så langt de passer. Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med IF tilbyr Nordvik Trygghetspakken til våre boligkjøpere. Trygghetspakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle forsikringene du trenger til den nye boligen i et helt år. Leilighetspakken inneholder Boligkjøperforsikring, Super Innboforsikring, Flytteforsikring og Renteforsikring. Super Innboforsikring er en av markedets beste innboforsikringer og med denne kan du være trygg på at alle tingene du eier er godt forsikret. Flytteforsikring dekker skader på tingene dine ved transport, ut- og innflytting. Renteforsikring kan hjelpe deg med rentekostnaden på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir deg hjelp til å avklare hva du kan ha rett på om du oppdager en mangel i den nye boligen din. Ved mangel etter reglene i avhendingslova, vil forsikringen også gi deg juridisk bistand til å rette kravet mot selger eller selgers forsikringsselskap. Boligkjøperforsikring er inkludert i Trygghetspakken, men kan også tegnes separat. Trygghetspakken/Boligkjøperforsikring må senest tegnes på kontraktsmøtet. Se produktark vedlagt i salgsoppgaven for mer informasjon om Trygghetspakken, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 0,80% av salgssum – estimert til kr. 40 309,- Nordvik grunnpakke med digital salgsoppgave* kr. 19 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 900,- Tilrettelegging kr. 15 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 500,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 22 627,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 110 137,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 625,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Megler
Ingrid Elgaaen, Fagansvarlig / Eiendomsmegler MNEF/ Partner
416 13 453
i.elgaaen@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Sagene Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 927685000
Vogts gate 47, 0477 OSLO
Dobbel rentedekning gjennom Trygghetspakken fra If
For boligkjøper
Bilder
Ingrid Elgaaen
Fagansvarlig / Eiendomsmegler MNEF/ Partner
Torshov
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?