Fredensborgveien 21BSt.Hanshaugen - Ullevål
- St.Hanshaugen - Ullevål
- Fredensborgveien 21B
- Prisantydning
- 8 500 000,-
- Totalpris
- 8 798 144,-
- Felleskost/mnd
- 8 177,-
- BRA-i
- 103 m2
Fredensborg. 4-roms toppleilighet med egen, solrik takterrasse. Vidstrakt utsikt. Oppussingsobjekt.
4-roms loftsleilighet med solrik takterrasse på ca 26 kvm. Takterrassen er usjenert og har flott utsikt over Oslo. Oppussingsobjekt. Terrasse må trolig reduseres litt i størrelse (se salgoppgave). Inneholder lys, åpen stue med peis og tilbaketrukket kjøkken fra stuedel. God plass til både sofagruppe og spisebord. Soverom og disponible rom og gang med stige/trapp til takterrasse. Stort bad med badekar og dusj, samt opplegg for vaskemaskin og tørketrommel. Kort fortalt: - 125 kvm gulvareal - 3 soverom + disponibelt rom - Egen takterrasse - Kjellerbod ca. 22 kvm - Loftsbod ca. 3 kvm - Felles sykkelbod - P-leie etter venteliste Fredensborgveien 21B ligger mellom St. Hanshaugen og Grünerløkka med kort vei til sentrum, parker, dagligvare, serveringssteder og kollektivtransport
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Selveierleilighet
- Byggeår:
- 1900
- Etasje:
- 5
- Soverom:
- 3
- Prisantydning:
- 8 500 000,-
- Totalpris:
- 8 798 144,-
- Omkostninger:
- 215 900,-
- Fellesgjeld:
- 82 244,-
- Felleskost/mnd:
- 8 177,-
- Fellesformue:
- 132 724,-
- Totalt BRA:
- 128 m2
- Energimerking:
- G - rød
- Veranda:
- Ja
Visninger
Alle våre visninger har påmelding. Passer ikke tidspunktet, send megler en e-post og avtal tid for privatvisning.
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
13-0299/23
Boligtype
Selveierleilighet
Adresse og betegnelse
Fredensborgveien 21B, 0177 Oslo
Gnr. 208, bnr. 216, snr. 27 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Selger(e)
Jonas Gjelstad
Kjøpesum og omkostninger
8 500 000,- (Prisantydning) 82 244,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 8 582 244,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 214 550,- (Dokumentavgift) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst pantedokument) 545,- (Tinglyst skjøte) 12 700,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 215 900,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 228 600,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 8 798 144,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 8 810 844,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1900
Etasje
5
Arealer
BRA-i: 103 kvm
BRA-e: 25 kvm
Totalt BRA: 128 kvm
TBA: 26 kvm
Beskrivelse:
Kjeller:
BRA-e: 22 kvm. Disponibel kjellerbod
Totalt BRA: 22 kvm
5. etasje:
BRA-i: 103 kvm. Gang, stue/kjøkken, bad og 4 soverom
BRA-e: 3 kvm. Disponibel loftsbod
Totalt BRA: 106 kvm
6. etasje:
Totalt BRA: 0 kvm
TBA: 26 kvm. Takterrasse
Takstmannens kommentar til arealoppmåling:
Takhøyde ca. 1,13 - 3,76 M.
Lagringsplass over baderomshimling med gulvareal på ca. 4 kvm.
Fellesareal:
- Bod på loft (Plass bak peis med innsats) på ca. 3 kvm.
- Bod i kjeller på ca. 22 kvm.
Bruksrett ble ikke fremvist. Rom som ligger utenfor boenheten, men som eier har påvist og/eller opplyst at tilhører boenheten, er oppmålt og inkludert i BRA-e. Det er ikke fremvist dokumentasjon på at rommet tilhører boenheten. Rom utenfor boenheten kan omdisponeres av sameiet og dette kan påvirke boligens BRA.
Arealoppmåling:
Det er ca 19 kvm ikke målbare areal i boligen.
Arealet i denne boligen er vanskelig eller umulig å måle opp helt nøyaktig på grunn av utforming/innredning av rom/bygningskonstruksjoner.
Arealet er fastsatt omtrentlig og skjønnsmessig.
Arealet er mer omtrentlig enn normalt på grunn av leilighetens geometri.
I følge vedlagte tilstandsrapport.
Antall soverom
3
Innhold
Leiligheten består av gang, bad, stue/kjøkken, tre soverom og et diponibelt rom. Utgang til egen takterrasse fra gang. Leiligheten disponerer: Bod på loft på ca. 3 kvm. Kjellerbod på ca. 22 kvm. Felles sykkelbod. Sykkelparkering i bakgård.
Standard
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. UTVENDIG Vinduer: Vinduer og takvinduer med isolerglass. Undertegnede har ikke klart og stadfeste produksjonsår på samtlige av vinduene. Produksjonsår 1985/1986 ble registrert, men enkelte av takvinduene er byttet av nåværende eier i moderne tid. Det er opplyst det er montert vinduer i 2016, 2018 og 2021. Vurdering av avvik: Værslitte vinduer med avflassing og fuktskjolder. Punkterte glass er bare synlige under spesielle omstendigheter og det utelukkes ikke at det kan forekomme punkterte glass som ikke ble registrert på befaringstidspunktet, da vinduene og dørene ikke var rengjort. Takvindu ved stige med sprekk i glass. Trolig defekt elektronisk vindusåpner til takvindu i gang. Et takvindu i stue med manglende spalteventil. Tiltak: Lokale utbedringer og vedlikeholdsarbeid er påregnelig. Utskiftning av vinduene er påregnelig, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. TG 2. Dører: Ytterdører fra ombyggingsperioden. Vurdering av avvik: Ytterdører med normal bruksslitasje/slitasje, samt løse håndtak. Treg dør mellom stue/kjøkken og fellesareal. Tiltak: Lokale utbedringer og vedlikeholdsarbeid er påregnelig. Utskiftning av dørene er påregnelig, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. TG 2. Takterrasse: Takterrasse på ca. 26 kvm. Adkomst via stige fra gang. Pipe, sjakter og åpning er medtatt i arealberegningen. Vurdering av avvik: - Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på tettesjikt/membran. - Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder. TEK17 § 12-15. Utforming av rekkverk (3) Balkonger, terrasser, tribuner, passasjer og lignende skal ha rekkverk med høyde a) minimum 1,2 m der nivåforskjellen er mer enn 10,0 m b) minimum 1,0 m der nivåforskjellen er inntil 10,0 m. Værslitt terrasse med malingsavflassing, oppsprukket- og vridde terrassebord og rekkverk, samt med svertesopp. Det utelukkes ikke at det kan forekomme råte som ikke ble registrert på befaringstidspunktet. Terrasse ligger over innredede rom, usikker konstruksjon. Erfaringsmessig anses dette som risikokonstruksjon. Dokumentasjon på utførelse er ikke fremlagt for takstmannen. Konsekvens/tiltak: - Tidspunkt for utskiftning av tettesjikt/membran nærmer seg ut ifra alder på dagens tekking. - Det er ikke krav om utbedring av rekkverkshøyde opp til dagens forskriftskrav. Lokale utbedringer og vedlikeholdsarbeid er påregnelig. Punktet må også sees i sammenheng med "Lovlighet" på side 18 i rapporten. TG 2. INNVENDIG Overflater: Gulvflatene består av malte gulvflater, parkettgulv og laminatgulv. Vegg- og takflatene består av malte overflater. Vurdering av avvik: Gulvflater med bruksslitasje/slitasje. Det ble registrert heksesot/støvkondens på enkelte av overflatene. Riss- og sprekkdannelser på enkelte av overflatene. I slike klassiske bygårder av denne alderen må dette påregnes. Tiltak: Renovering må påregnes ved et eierskifte. TG 2. Etasjeskille/gulv mot grunn: Etasjeskille i trebjelkelag. Etasjeskille er kontrollert med krysslaser. Vurdering av avvik: • Målt høydeforskjell på over 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 3 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. • Målt høydeforskjell på over 30 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 3 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Det ble registrert skjevheter/plan- og helningsavvik, samt svikt/knirk på gulvflatene. I slike bygninger av denne alderen må man påregne skjevheter på gulvflatene. Konsekvens/tiltak: For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Ytterligere undersøkelser må foretas for å få kartlagt omfanget for utbedring. Kostnadsestimat er skjønnsmessig av undertegnede, men det presiseres at de ovennevnte forholdene er vanskelig å estimere. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak. Kostnadsestimat: 50 000 - 100 000. TG 3. Radon: Boligen ligger minimum 3 etg over bakkenivå og radonmålinger er ikke relevant. Radonmåling er ikke relevant da boligen er beliggende på loftet. Radonkonsentrasjonen måles i Bq/m3, det vil si aktiviteten av radon i en kubikkmeter luft. Statens strålevern anbefaler at man utfører tiltak når radonnivået i ett eller flere oppholdsrom overstiger 100 Bq/m3. Radonmåling utføres til og med andre etasje over terrengnivå. TG 0. Pipe og ildsted: Peis med innsats i stue/kjøkken. Vurdering av avvik: Eldre ildsted fra 2012 som ikke har blitt brukt av nåværende eier. Tiltak: Det anbefales å få feievesenet til å kontrollere tilstanden på pipe og ildsted. TG 2. Innvendig stige: Vurdering av avvik: Stige med slitasje og sår. Tiltak: Lokale utbedringer og vedlikeholdsarbeid er påregnelig. TG 2. Innvendige dører: Hvite glatte innvendige dører. Vurdering av avvik: Innvendige dører med bruksslitasje og med enkelte sår. Treg baderomsdør med svelling. Normal tid før utskifting av tredør er 30 - 50 år. Tiltak: Lokale utbedringer og vedlikeholdsarbeid er påregnelig. Bad: Vegger og himling - Bad: Veggflatene består av fliser og malte veggflater. Takflatene består av malte takflater. Vurdering av avvik: Eldre veggfliser med normal bruksslitasje og med enkelte sår. Undertegnede har ikke klart å konstatere synlig bruk av membran (vanntette sjikt) på veggflatene i våtsonen. Enkelte utette og dype fuger. Normal tid før utskifting av keramiske fliser er 10 - 30 år. Normal tid før utskifting av våtrom, keramiske fliser på membran, lettvegg er 10 - 20 år. Normal tid før utskifting av våtrom, keramiske fliser på membran, mur og betong er 20 - 40 år. Tiltak: Renovering er påregnelig, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. TG 2. Gulv - Bad: Gulvflatene består av fliser. Vurdering av avvik: Eldre gulvfliser med bom (hulrom) på enkelte av gulvflisene. Enkelte utette og dype fuger. Normal tid før utskifting av gulv i våtrom med keramiske fliser direkte på membran er 10 - 30 år. Normal tid før utskifting av gulv i våtrom med keramiske fliser på påstøp og underliggende banemembran er 20 - 40 år. Tiltak: Renovering er påregnelig, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. TG 2. Sluk, membran og tettesjikt - Bad: To sluk i plastkonstruksjon. Vurdering av avvik: - Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. - Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på slukløsningen. Eldre sluk og gjennomføringer uten synlig membran. Normal levetid for gulvsluk er 30-60 år. Konsekvens/tiltak: - Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må slukløsningen skiftes ut og sannsynligvis må også membransjiktet skiftes/utbedres. Det er imidlertid vanskelig å si noe om tidspunktet for når dette er nødvendig. - Sluket må sjekkes og rengjøres jevnlig. TG 2. Sanitærutstyr og innredning - Bad: Dusj direkte på gulv med termostat batteri, hjørnekar med dyser (ikke funksjons testet), veggmontert klosett, servant med skuffer, speil, plass for tørketrommel og vaskemaskin. Vurdering av avvik: Eldre sanitærutstyr og innredning med svelling på nedre del. Speil med rust. Tiltak: Renovering er påregnelig, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. TG 2. Ventilasjon - Bad: Naturlig ventilasjon. Vurdering av avvik: Rommet har kun naturlig ventilasjon. NS 3600 krever mekanisk avtrekk for å kunne gi TG 0/1. Konsekvens/tiltak: Elektrisk avtrekksvifte bør monteres for å lukke avviket. TG 2. Tilliggende konstruksjoner våtrom: Etter en risikovurdering underveis i forbindelse med boring av hull for fuktsøk i våtrom har undertegnede ikke valgt å gjennomføre dette, grunnet en kombinasjon av usikkerhet rundt baderommets konstruksjon og oppbygging samt frykt og konsekvens av å bore i eventuelle vann- og avløpsrør, samt strømførende ledninger. Det presiseres at dette er et avvik i forhold til forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel). Vurdering av avvik: Det var utslag ved bruk av fuktindikator på veggene i bad ved dusj. Tiltak: Renovering er påregnelig. TG 2. Kjøkken: Kjøkkeninnredning type HTH med hvite glatte fronter, benkeplater i laminat, underlimt oppvaskkum, fritthengende ventilator med kullfilter og integrerte hvitevarer. Vurdering av avvik: Innredningen vurderes og være i tilfredsstillende funksjonell stand men med normal bruksslitasje og med svelling. Det ble registrert automatisk lekkasjestopper inne i benkeskap på kjøkkenet som er plugget ut, det er for få stikkontakt inne i benkeskap. Enkelte fronter med synlig farge- og nyanseforskjell. Ingen unormale fuktverdier ble påvist i utsatte soner på befaringsdagen. Tiltak: Kjøkkenet fungerer med flere av disse avvikene og bemerkningene, men montering av komfyrvakt og automatisk lekkasjestopper anbefales. TG 2. Avtrekk kjøkken: Kjøkkenventilator med kullfilter. Vurdering av avvik: Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen. NS 3600 krever mekanisk avtrekk for å kunne gi TG 0/1. Kjøkkenet fungerer med dette avviket. TG 2. TEKNISKE INSTALLASJONER Vannledninger: Vannledninger i kobber og plast. Vurdering av avvik: Undertegnede har ikke klart å lokalisere stoppekran i denne boligen. Ytterligere undersøkelser anbefales. Det er opplyst om at kobberør til kjøkken er fra 2015. Tiltak: Anbefales kontrollert av autorisert rørlegger. TG 2. Avløpsrør: Avløpsledninger i plast og støpejern. Vurdering av avvik: Mer enn halvparten av forventet brukstid på de eldre avløpsledningene er oppbrukt. Det er opplyst om at avløp til kjøkken er fra 2015. Tiltak: Anbefales kontrollert av autorisert rørlegger. TG 2. Ventilasjon: Naturlig ventilasjon. Vurdering av avvik: Soverom som mot bad og som ikke har takvinduer er uten ventiler, kun vindu. Tiltak: Bygningsdelen fungerer med dette avviket, og det er vanskelig å etablere andre løsninger. Men ventilasjon i form av veggventil/vindusventil i soverom som ikke har det bør etableres for å lukke avviket dersom dette er tillatt i sameiet. Ytterligere undersøkelser anbefales. TG 2. Varmtvannstank: Varmtvannsbereder er plassert inne i skap på soverommet. Vurdering av avvik: Varmtvannsberederen med begrenset tilgang. Undertegnede har ikke klart å stadfeste produksjonsår og volum på varmtvannsberederen. Det er opplyst om at denne ble montert i 2015. Tiltak: Det anbefales at det etableres bedre tilgang til varmtvannsberederen. TG 2. Elektrisk anlegg: Kombinasjon av automat- og skrusikringer i felles sikringsskap plassert i gang/fellesareal. Boligen er oppvarmet med varmepumpe i stue/kjøkken, elektriske panelovner samt varmekabler på badet. Innfelte lys i himling i bad. Generelt anbefales det utført periodisk el. sjekk av boliger. Det anbefales en teknisk vurdering av el-anlegg, da det ikke foreligger dokumentasjon på hele anlegget eller har vært kontroll/ el-tilsynsrapport på hele anlegget i nyere tid. Det anbefales at vurdering og kontrollen utføres av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet eller en sertifisert el- takstmann. Det ble registrert synlig ledninger og kabler inne i soverom som grenser mot bad og fellesareal som ikke er tilstrekkelig festet, samt på en forskriftsmessig måte. De påpekte forhold er lagt til grunn ved tilstandsvurderingen. Kostnadsestimat er skjønnsmessig av undertegnede, men det presiseres at de ovennevnte forholdene er vanskelig å estimere. Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000. TG 3. Branntekniske forhold: Det er montert røykvarsler og det finnes brannslukningsutstyr i boligen, ikke funksjons testet av takstmannen. TG 0. Tilstandsrapport for boligen er vedlagt salgsoppgaven. Se denne for nærmere informasjon om tilstandsgrad.
Parkering
Sameiet Fredensborgveien 21 har 10 parkeringsplasser som leies ut til sameiere og eksterne. Fordeles etter søknad og ventelisteprisnippet. Det er per 15.11.24, et par personer på venteliste, i følge styreleder. Pris for parkering er kr. 1 200,- per måned for personer som bor i gården og kr. 1 600,- for personer som ikke bor i gården. Beboerparkering: Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5700 kroner for ett år Motorsykkel og moped: 2850 kroner for ett år El-bil : 1920 kroner for ett år El-motorsykkel og el-moped: 960 kroner for ett år Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/. Etter eierseksjonsloven § 26 kan styret, etter krav fra en seksjonseier med nedsatt funksjonsevne, pålegge en annen seksjonseier uten behov for å tilrettelagt plass å bytte parkeringsplass. Dette gjelder kun dersom seksjonseieren med nedsatt funksjonsevne allerede disponerer en parkeringsplass i sameiet. Med samtykke fra styret kan en seksjonseier anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider ved parkeringsplassen som seksjonen disponerer, eller andre steder som styret anviser. Styret kan bare nekte å samtykke dersom det foreligger en saklig grunn, jf. eierseksjonsloven § 25.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Foreligger det en samsvarserklæring? Ja Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Bygget om sikringskap og flytting av kjøkken samt to soverom. Lamper og lys i stue. Sofienberg Elektro. 4.2 Er det installert el-billader på eiendommen/boligen? Nei Eventuell kommentar: Boligen har ikke parkeringsplass, men kan kjøpes. 6. Vet du om boligen eller eiendommen har blitt endret eller bygget ut etter opprinnelig byggeår, enten av deg eller tidligere eiere, herunder bruksendringer kjeller/loft etc.? Ja Var tiltaket søknadspliktig? Nei Eventuell kommentar: Flyttet kjøkken og satt opp to rom. 12. Vet du om det er eller har vært problemer med mur/pipe/ilsted, for eksempel dårlig trekk, sprekker, pålegg, fyringsforbud eller liknende? Ja Beskriv: Peisen og pipen er ikke i brukbar stand. 20. Vet du om det er eller har vært feil på tilbehøret som følger med eiendommen? Ja Beskriv: Varmepumpe må flyttes fra boden ifølge styret. 23. Vet du om det er utført tidligere arealoppmålinger av boligen, eller om boligens areal er oppgitt i dokumenter som salgsoppgave, takstrapport, tilstandsrapport, byggesøknad eller lignende? Ja Hvilket dokument og når er målingen foretatt? Tilstandsrapport fra Rana Norman Tariq/Takstmann. 28. Vet du om sameiet/borettslaget/selskapet eller du selv er innblandet i uenigheter eller konflikter rundt eiendommen? Ja Beskriv: Varmepumpe som nevnt over. Uenighet om overhenget som er på 40cm-50cm på takterassen er godkjent eller ikke fra plan og bygg. Dette ble bygget i før år 2000 og er noe styret har kommet opp med nå når jeg ønsket å selge boligen, men ikke ble nevnt noe om da jeg kjøpte i 2015 eller flere eierbytter tidligere. 30. Vet du om det finnes planer, vedtak eller forslag til vedtak som kan øke husleien/festeavgiften/fellesutgiftene/fellesgjelden? Nei Eventuell kommentar: Den skal heller minskes da styret har bygget opp en stor formue og burde betale ned gjelden som vi har nok til å dekke nå.
Bygningssakkyndig
Rana Taksering AS
Byggemåte
Klassisk bygård i mur oppført i 1900. Ukjent grunn for takstmannen. Det presiseres at undertegnede ikke har foretatt noen geotekniske undersøkelser og derved har begrenset kunnskap til byggets byggegrunn og stabilitet. Grunnmur i tegl/naturstein. Etasjeskille i trebjelkelag. Yttervegger i teglstein, hulmur - utvendig slemmet. Fasade mot gate har trekninger, ornamenter og konsoller. Yttertak i trekonstruksjon tekket med plater i stål. Trapp med smijernsekkverk og håndløper i tre mellom etasjene. Vinduer og takvinduer med isolerglass. Ytterdører i glatt utførelse. Dette i følge vedlagte tilstandsrapport.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Ved ønske om at vegglamper, krokhengte lamper, lysekroner, prismelamper eller lignende lamper som er koblet til sukkerbit eller stikkontakt skal følge med i handelen, må det tas forbehold om dette ved inngivelse av bud. Det samme gjelder brunevarer.
Adgang til utleie
Utleie er tillatt, i følge vedtektene § 2, Korttidsutleie er tillatt i opptil 90 døgn i året, jf. eierseksjonsloven § 24. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene, men må settes til mellom 60 og 120 døgn. Det kan komme begrensninger i sameiets vedtekter. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Det er krav om forsvarlige radonnivåer i utleieboliger. Er det ikke gitt opplysninger om at selger har kunnskap om eiendommens randonnivå, vil kjøper overta risikoen for radonnivået i boligen/utleieenheten. For mer informasjon se https://dsa.no/radon
Energi og oppvarming
Energimerking
G - rød
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Selger har ikke energimerket boligen i forbindelse med salget fordi selger ikke fikk tilgang fikk tilgang til boligen på Enova. Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før salgsavtale er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Oppvarming
Oppvarming med strøm. Varmepumpe i stue. Peis i stue. Dersom beboelsesrom ikke har fastmonterte panelovner på visning, følger ikke dette med i handelen.
Informasjon om strømforbruk
Selger har ikke selv bodd i boligen og dermed ikke kunnskap om årlig strømforbruk. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 8 177,- pr. mnd
Inkluderer: TV/internett(Telia), kommunale avgifter, forretningsførsel, betjening andel fellesgjeld, felles bygningsforsikring, renhold fellesarealer, m.m.
Fordelt slik:
Renter og avdrag, lån loftutbedring kr. 1 177,-
Renter og avdrag, lån til brannsikring kr. 930,-
Kabel-TV/Internett kr. 470,-
Felleskostnader kr. 5 600,-
Totale felleskostnader per måned: kr. 8 177,-
Fra 01.01.25 økte felleskostnader med 6 % og TV/internett med 4 %. Oversikten over er medregnet justeringen som ble utført fra årsskifte.
Styreleder informerer:
Felleskostnader øker med 6% fra 01.01.2025. Styret har beregnet at lånekostnadene går noe ned i 2025, grunnet kontinuerlig lavere lånesaldo. Satt opp mot hverandre anslås økningen i felleskostnader og lavere lånekostnader og være omtrent av samme størrelse. Dvs at det skulle bli små forskjeller i det samlede beløpet til felleskostnader og lån i 2025 fra nivået i 2024.
Andre utgifter
Løpende kostnader: Felleskostnader kr. 8 173,- pr md. Eiendomsskatt kr. 6 927 for 2024. Innboforsikring kommer i tillegg (ca. 2 000,- per år avhengig av avtale) For strømkostnader, se energiforbruk. Eventuell økning i internetthastighet, parkeringsleie, alarm og liknende kommer i tillegg. Det er opp til kjøper å evt. inngå nye avtaler med ønskede tjenesteytere.
Eiendomsskatt
I Oslo kommune er det eiendomsskatt på boliger og fast eiendom som overstiger en fastsatt verdi. For å avklare beregningsgrunnlaget for eiendommen, se http://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/eiendomsskatt Boligen har ifølge Oslo kommune blitt ilagt kr. 6 927,- i eiendomsskatt for 2024.
Formuesverdi
Formuesverdien fastsettes av Skatteetaten med utgangspunkt i en beregnet boligverdi. Boligverdien er basert på kvadratmeterpris multiplisert med boligens areal. Kvadratmeterprisen hentes fra SSB sine statistiske opplysninger. Formuesverdien for primærboliger utgjør 25% av boligens verdi opp til 10 millioner, og 70 % av verdien over 10 millioner (der boligeier er folkeregistrert pr. 1. januar). Formuesverdien for sekundærboliger utgjør 100% (øvrige boliger). Formuesverdien som primærbolig var kr. 2 311 623,- i 2022. Formuesverdien som sekundærbolig var kr. 8 784 167,- i 2022.
TV/Internett/Bredbånd
Sameiet har inngått kollektiv avtale om TV med Telia.
Sameiet
Om sameiet
Utdrag fra styrets arbeid den siste tiden 2023/2024: - Sameiet fikk bistand fra kommunale aktører med å skifte ut stoppekraner i kjelleren. Dette arbeidet ble fullført i løpet av sommeren 2023. - Vaktmester har fjernet tagging og malt de deler av utvendig fasade og grunnmur på bygårdens første etasje som var mest dekket med graffiti. Hovedporten ble også oppusset. - Sameiet vedtok 4 prosjekter i 2023 og 7 prosjekter i 2024. Prosjektene vedtatt i 2023 ble delt i fire enkeltdeler: 1. Oppussing av trappeoppganger (ferdig sommer 2024). 2. Oppussing av portrom 3. Oppussing av nedre del av fasaden i bakgården 4. Oppussing og ferdigstilling av hele den ytre fasaden av byggets første etasje. De utvendige prosjektene med oppussing av nedre del av bakgården, portrom og ferdigstilling av nedre del av utvendig fasade ble utsatt til våren 2025. Dette ble anbefalt av firmaet, fordi det enorme regnværet gjennom hele sommeren resulterte i store forsinkelser og kontinuerlig høy fuktighet. I følge styreleder per 15.11.24. Prosjektene er budsjettert med tidligere, og vil bli betalt av oppsparte midler. I følge styreleder per 15.11.24. Saker vedtatt på årsmøte 2024: - Nye parkeringspriser for sameiets 10 parkeringsplasser. - Endring av vedtekter § 12 som gjelder seksjonseierens plikt til å vedlikeholde bruksenheten. - Endring av vedtekter § 5 som gjelder valg av styremedlemmer. - Planlagte prosjekter fremover: 1. Fornyelse av sameiets hovedsikringsskap for strøm til fellesarealene, der alle eldre sikringer må skiftes ut med automatsikringer. 2. Skifte av varmekabler i bygårdens takrenner inkl. reparasjon av noen deler av vertikalt gående takrenner der lekkasjepunkter i dag fører til skader langs ytterveggen, eventuelt skifte ut takrenner som ikke kan repareres. 3. Rehabilitering av sluket i bakgården, samt løsninger for at vann ikke skal samle seg opp i området rundt sluket om vinteren. 4. Skifte ut gamle lysstoffrør med nye lyskilder for fortrinnsvis ledlys i sykkelkjeller. (Utført). 5. Reparere og eventuelt fornye gitterdører til boder i kjeller og loft. Det kan i tillegg bli nødvendig med montering av et par-tre nye skillevegger for å utvide antall boder. 6. Skifte ut alle låser i fellesarealene, inklusive ny lås i hovedporten. 7. En grundig vask og rens av trappeløpene i trappeoppgangene etter at trappeoppgangene er ferdig oppusset, samt vask av alle vinduene i oppgangene. (Utført). Styret anslår at de vedtatte prosjektene kan dekkes gjennom allerede budsjetterte midler fra sameiets disponible midler. - I tillegg kommer nye kr 200 000 til reperasjon og vedlikehold som nå ble budsjettert for 2025. Mest sannsynlig må vi nok ta inn noen flere midler for å dekke alle de 5 resterende prosjektene hvis alt skal utføres i 2025, eller at vi alternativt avventer et eller to av dem til litt senere når kassabeholdningen tillater det, f.eks etter å ha budsjettert med nye midler for 2026. - Mht. ytterligere nye prosjekter er det ingen som per i dag er vedtatt av sameiet. Styret har imidlertid oppdaget noen bakenforliggende skader i portrom og løsnede stein litt høyere opp i etasjene i bakgården. Dette må repareres før mye annet, og kan tentativt anslås til en kostnad på kr. 50 000 eller høyere. Ytterligere et prosjekt som må utføres, er reparasjoner etter nylige skader på helt nyoppussede vegger i trappeoppgang 21B som skal bekostes av utflytter. I følge styreleder per 15.11.24. Styret har inngått separat kontrakt med vaktmester om en løpende ordning om fjerning av ny tagging etter at arbeidene med fjerning av tagging og maling i 2023 ble ferdig. Vi ble enige om at kontrakten trådte i kraft fra og med juli 2023. Større utførte arbeid den siste tiden: 2016: Rehabilitering tak og takkonstruksjon 2018: Nytt Brannvarslingsanlegg I følge vedlagte årsberetning, protokoll og informasjon fra styreleder.
Forretningsfører
ECIT NORIAN AS
Forkjøpsrett
Sameiet har ikke forkjøpsrett.
Styregodkjennelse
Overdragelsen krever ikke styregodkjennelse. Eiendomsmegler bistår med innsending av eierskiftemelding til forretningsfører og sameiets styre for registrering.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 82 244,- pr. 31.12.2024
Sameiet har to felles lån:
1) Loftsutbedring
Långiver: DNB
Lånenummer: 1204.56.99917
Rest lånebeløp: 425 000,-
Innfrielsesdato: 30.06.2028
Gjeldende rente: 6,7%
2) Brannsikring
Långiver: Lån DNB
Lånenummer: 1213.10.66552
Rest lånebeløp: 577 880,- pr 31.12.24
Innfrielsesdato: 01.06.2030
Gjeldende rente: 7,45%
Andel fellesgjeld pr. 31.12.24: kr. 82 244,-.
Fellesgjelden kan bli besluttet økt etter utarbeidelse av salgsoppgaven.
Fellesformue
Kr. 132 724,- pr. 31.12.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Forrige års regnskap viste et overskudd på kr. 645 330,-. I inneværende år er det budsjettert med et overskudd på kr. 397 376,-.
Vedtekter og husordensregler
Sameiets vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Dugnad bør påregnes. Seksjonseieren skal vedlikeholde bruksenheten slik at skader på fellesarealene og andre bruksenheter forebygges, og slik at de øvrige seksjonseierne slipper ulemper. Vedlikeholdsplikten omfatter også eventuelle tilleggsdeler til bruksenheten. Seksjonseieren skal rense sluk og holde avløpsrør åpne frem til fellesledningen. Dette gjelder også sluk på balkong eller lignende som ligger til bruksenheten. I følge vedtekter §12. Denne seksjonen har egen takterrasse og man har dermed vedlikeholdsplikt av denne. Se vedtekter og husordensregler for detaljert informasjon om vedlikeholdsplikter for beboerne.
Dyrehold
Beboere er ansvarlige for sine barn og gjester og dyr, og plikter å se til at disse er ikke til sjenanse for andre beboere. Hunder må ikke luftes på gårdsplass.Jf. Husordensreglene pkt 8,
Sameiets forsikring
Gjensidige Forsikring ASA
Polisenr. 72899881
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 761 kvm (eiet)
Arealbekreftelse fra Oslo er vedlagt salgsoppgaven.
Tomtegrenser er ikke kontrollert.
Eiet, felles tomt. Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at sameiet eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt seksjon en eksklusiv rett til bruk eller å disponere over området/områdene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt/det følger av vedtektene.
Adkomst
Adkomst fra gate.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Fredensborgveien 21B ligger mellom St. Hanshaugen og Grünerløkka. Dette området passer perfekt til deg som vil bo tilbaketrukket midt i byen med i nærheten til "alt". Det er flere fine grøntområder og rekreasjonsmuligheter i nærheten til glede for store og små. Her er det flere treningssentre, turveier langs Akerselven og grønne lunger som Kubaparken, St. Hanshaugen og Botanisk hage. For naturopplevelser i skog og mark er Maridalen i sykkelavstand og et populært utfartssted hele året. Leiligheten har en meget attraktiv og hyggelig beliggenhet i et etablert boligområde på Fredensborg. For å bedre ivareta de myke trafikantene er flere nabogater gjort om til hyggelige miljøgater med brosteinsbelagte parkeringsarealer, brede fortau og beplantning i form av trær, busker og blomster. Det er kort vei til Akerselva med idyllisk tursti til Østmarka via Torshov og Nydalen. I marka har man utallige turmuligheter både sommer og vinter, gode fiskevann og flere fine badeplasser. Fra leiligheten er det rett ut til yrende liv på Vulkan med Mathallen, butikker, treningssenter og kunstskole. Det er også kort gangavstand til Youngstorget, Rockefeller og Sentrum Scene, samt Torggata med bl.a. Munchies og Taco Republica. Kun en kort spasertur til St. Hanshaugen med spesialbutikker som Gutta på Haugen og Kaffebrenneriet. Grünerløkka ligger et steinkast unna med sitt pulserende liv, kaféer, butikker, utesteder, samt hyggelige Birkelunden og Olaf Ryes plass. Svært godt kollektivtilbud med buss som tar deg effektivt til Aker Brygge/ Tjuvholmen, sentrum eller marka. I tillegg er det få minutters gange til trikkeholdeplass. Man kan gå koselige turer langs Akerselva, besøke spennende kafeer og restauranter eller ta seg en tur på Ringen Kino. Det er også godt utvalg av nærbutikker og matvareforretninger like i nærheten av boligen. Boligen ligger i gangavstand til utdanningsinstitusjoner som OsloMet, AHO, KhiO og kun en kort busstur unna Handelshøyskolen BI, Universitetet i Oslo, Tannlegehøyskolen og HiO.
Bebyggelse
Området består i hovedsak av bygårder/boligblokker, butikkr og næring.
Skoler og barnehager
Barnehager i nærheten er blant annet Hammersborg barnehage, Nedregate barnehage og Fryd barnehage.
Skoletilhørighet: Møllergata barneskole og Fagerborg ungdomsskole.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ikke ferdigattest, men ekspedisjonsdokument for vaaningshus fra 1900. Dokumentet er gammelt og dermed vanskelig å tyde ytterligere. Ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Ekspedisjonsdokumentet er ferdig attestert, og dokumenterer at bygget er registrert lovlig oppført. At ekspedisjonsdokument eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det foreligger ferdigattest for ferdigattest for innredning av bad og wc fra 1.-4. etasje, datert 12.09.1986. Det foreligger ferdigattest for innredning av to leiligheter på loft, datert 23.10.1989. Det foreligger ferdigattest for installasjon av brannalarmanlegg, datert 05.02.2019. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det foreligger bygningstegninger. Følgende avviker: - Kjøkken er i dag soverom. - Disponibelt rom er i dag soverom. For at rommet lovlig skal kunne benyttes som soverom må det søkes om bruksendring. - Eier har endret fra faste takvinduer til åpenbare takvinduer. Utskiftning av vinduer er ikke omsøkt og godkjent. Takterrasse: Takterrasse ser ut til stikke lenger ut mot bakgården enn hva som er byggemeldt. Dersom det skulle vise seg at det er gjort utvidelse etter byggemeldte tegninger fra 1984, er ikke dette omsøkt, og feilen kan kreves rettet/tilbakeført. Styret har påpekt ovenfor selger og megler at de mener takterrassen ikke stemmer med godkjente tegninger. Kjøper bærer selv risikoen for fremtidig bruk av rommene og terrasse, og for eventuelle pålegg fra det offentlige. Dette omfatter også risikoen for om søknad om bruksendring godkjennes og alle kostnader i den forbindelse. Det er to varmepumper. Varmepumper er ikke søkt om eller godkjent av styret. Det foreligger et sameievedtak knyttet til seksjonen. Vedtaket ble foretatt på generalforsamlingen i 2018, og gjelder vedtak om fjerning/omplassering av varmepumpe/ventilasjonsanlegg tilknyttet seksjonen og som er montert i sameiets fellesareal. Reglene sier at man ikke kan bruke sameiets fellesarealer til montering av ting som er knyttet direkte til egen seksjon. Eller mao. at man ikke kan utvide egen seksjon ved å ta i bruk sameiets fellesarealer. Loven tilsier riktignok at man kan søke sameiet om en særskilt disposisjonsrett til del av sameiets fellesareal for en kortere eller lengre tid, da gitt sameiets vilkår for en slik eventuell disposisjonsrett. De monteringer som her er foretatt i sameiets fellesareal er det aldri blitt søkt om. Det er i etterkant kommet ytterligere en ny installasjon av samme type uten at sameiet har mottatt noen søknad om dette. Kjøper bærer selv risikoen for fremtidig bruk av varmepumpe og for eventuelle pålegg fra styret. Dette omfatter også risikoen for om søknad om bruksendring godkjennes og alle kostnader i den forbindelse.
Vei, vann og avløp
Det er private stikkledninger fra eiendommen og ut i det offentlige ledningsnettet. Offentlig vei, vann og avløp i henhold til informasjon til kommunen.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til byggeområde for bolig Reguleringsbestemmelser: - S-2255: Bolig med tilhørende anlegg. - V120105: Thor Olsens gate/Del av Fredensborgveien. Mindre vesentlig reguleringsendring. Omreguleres til miljøgate. V120105 har ikke egne skrevne reguleringsbestemmelser. Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. For informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/ Reguleringsplanen som følger eiendommen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 Kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Se kommunens hjemmeside for ytterligere informasjon. Offentlige saker: Det foreligger pågående byggesak i Wilses gate 3 B. Saken gjelder utbygging av loft. Igangsettingstillatelse gitt september 2024. Saksnummer 202108087. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202108087 Det foreligger pågående byggesak i Wilses gate 1. Saken gjelder endring av kjellerleilighet. Rammetillatelse gitt august 2024. Saksnummer 202456765. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202456765 Det foreligger pågående byggesak i Deichmans gate 19. Saken gjelder bruksendring av loft til bolig, oppdeling og tilbygg. Status: Søknad inne. Saksnummer 202450474. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202450474 Det foreligger pågående byggesak i Fredensborgveien 25 A-C. Saken gjelder installasjon av brannalarm og nødlys. Tillatelse gitt. Saksnummer 202454072. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202454072 Det foreligger pågående byggesak i Fredensborgveien 25. Saken gjelder rehabilitering av 6 stk. skorsteiner. Status: Søknad inne. Saksnummer 202460192. http://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202460192 For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside.
Konsesjon
Erverv av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Det hviler ikke odel på eiendommen.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/208/216/27: 09.01.1985 - Dokumentnr: 1535 - Erklæring/avtale PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET FOR: NOK 5,000 MED PRIORITET ETTER 90% AV DEN TIL ENHVER TID GJELDENDE LÅNETAKST Gjelder denne registerenheten med flere 25.01.2000 - Dokumentnr: 4806 - Erklæring/avtale Rettighetshaver: Knr:0301 Gnr:208 Bnr:821 Gårdsromsavtale Bestemmelse om garasje/parkering Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.m. Bestemmelse om adkomstrett Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo kommune ved direktøren for Bolig- og eiendomsetaten. Gjelder denne registerenheten med flere 29.08.2023 - Dokumentnr: 924900 - Registerenheten kan ikke disponeres over uten samtykke fra rettighetshaver Rettighetshaver: Nordvik Oppgjør AS Org.nr: 814 449 912 Elektronisk innsendt 09.01.1985 - Dokumentnr: 1535 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 27 Formål: Bolig Sameiebrøk: 122/1617 EIENDOMMEN ER OPPDELT I 27 SEKSJONER 07.01.1991 - Dokumentnr: 808 - Erklæring/avtale Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:208 Bnr:220 Rett til adkomst, vedl.h.plikt til utbedr. etter komm. krav (30 år). Fl. best. Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo Komme v/dir. for Eiendom og Utbygging 22.01.1993 - Dokumentnr: 3463 - Best. om adkomstrett Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:208 Bnr:220 Ang. Gårdsrom Rett til å annlegg og vedlikehold av tekniske ledninger m/fl. best. Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo Kommune v/dir. for etat for eiendom og utbygging.
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for riktig betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav som følger av sameieforholdet, typisk vil dette gjelde felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på seksjonen. Legalpant til kommunen har prioritet foran legalpant til sameiet.
Verneklasse/SEFRAK
Eiendommen er registert i byantikvarens gule liste. Dette innebærer at eiendommen er helt eller delvis bevaringsverdig, og kan ha betydning for fremtidig ombygging/restaurering mv. Byantikvaren skal gi en rådgivende uttalelse i byggesaker som berører eiendommen. For en fullstendig oversikt over eiendommens status, se: http://riksantikvaren.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=545b8e996b6e4e1fbcb65f69299a7167 Boligen er registrert i SEFRAK-registeret. Dette er et nasjonalt register over boliger fra før 1900 (1945 i Finnmark). Bygningene i SEFRAK-registeret er i utgangspunktet ikke pålagt spesielle restriksjoner. Registrering i registeret fungerer som et varsel om at kommunen bør ta en vurdering av verneverdien før det eventuelt blir gitt tillatelse til å endre, flytte eller rive bygningen. For meldepliktige bygninger (bygninger fra før 1850), er det lovfestet i §25 i Kulturminnelova at en vurdering av verneverdien må gjøres før søknad om endring eller riving kan bli godkjent. Kommunen kan gi tillatelse til rivning eller endring på tross av at kulturminnemyndighetene i fylkeskommunen kan uttale seg i mot dette.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Det opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller via firma teller med. Etter lov om eierseksjoner § 31, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlige etter sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legalpanterett i den enkelte eierseksjon på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundekontroll og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Hvis kundekontroll ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 1,00% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 86 057,- Nordvik Ekstra XL - digital markkedsføring kr. 18 500,- Nordvik grunnpakke inkl. salgsoppgave* kr. 20 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 700,- Tilrettelegging kr. 14 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 2 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 35 824,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 186 781,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 625,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Megler
Alexander Johannessen, Eiendomsmegler MNEF / Partner
922 45 380
a.johannessen@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Bygdøy Alle Eiendom AS
Org. nr.: 914457750
Bygdøy Alle 34, 0265 OSLO
Bilder
Alexander Johannessen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Bygdøy Allé
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?