Plogveien 21Manglerud
- Manglerud
- Plogveien 21
- Prisantydning
- 4 650 000,-
- Totalpris
- 5 253 994,-
- Felleskost/mnd
- 7 870,-
- BRA-i
- 67 m2
Manglerud
Lekker 3-roms nær marka m/solrik, sydvestvendt balkong. Kjøkken/bad nytt 2023/21. V.v/fyring inkl. Ledig p.leie. IN-ordn
Innbydende 3-roms med solrik balkong i ettertraktet boligområde nær marka. Innglasset balkong med flott utsikt over nærområdet og fungerer som en forlengelse av stue store deler av året. Meget lys bolig med optimal planløsning. Boligen holder god standard og gjennomgikk en omfattende oppussing i perioden 2021-2024 med bl.a: - Nytt kjøkken og oppussede overflater 2022/23 - Oppgradert el.anlegg 2022 - Våtromsrehabilitering, rørfornying felles soilrør + nye vinduer i 2021 - regi borettslaget Legg merke til: - Utsikt - Gjennomgående - God standard - Sydvestvendt balkong m/utsikt. Sol ca 12/13-22/23 sommerstid - Gode p.plassmuligheter, ledig pr 14/2 - God takhøyde (2,5m i stue) - IN-ordning - V.vann/fyring inkl - Veldrevet, organisert borettslag - Nærhet til byen, marka og offentlig transport
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Andelsleilighet
- Byggeår:
- 1958
- Etasje:
- 3
- Soverom:
- 2
- Prisantydning:
- 4 650 000,-
- Totalpris:
- 5 253 994,-
- Omkostninger:
- 9 562,-
- Fellesgjeld:
- 594 432,-
- Felleskost/mnd:
- 7 870,-
- Fellesformue:
- 25 882,-
- Totalt BRA:
- 79 m2
- Energimerking:
- D - rød
- Garasje:
- Ja
- Veranda:
- Ja
Visninger
Alle våre visninger har påmelding. På denne måten sikrer vi at megler har god oversikt og tid til å imøtekomme alle interessenter. Meld deg på visning ved å trykke på lenken visningspåmelding.
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
13-0009/25
Boligtype
Andelsleilighet
Adresse og betegnelse
Plogveien 21, 0679 Oslo
Gnr. 148, bnr. 270 i Oslo kommune.
Andelsnr. 330 i Plogveien Borettslag, orgnr. 954570738
Selger(e)
Simen Mediås Moe
Maria Urdshals Holm
Kjøpesum og omkostninger
4 650 000,- (Prisantydning) 594 432,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 5 244 432,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 8 212,- (Gebyr forkjøpsrett) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst hjemmelsoverføring) 545,- (Tinglyst pantedokument) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 562,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 18 862,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 5 253 994,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 5 263 294,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1958
Etasje
3
Arealer
BRA-i: 67 kvm
BRA-e: 4 kvm
BRA-b: 8 kvm
Totalt BRA: 79 kvm
Beskrivelse:
Kjeller:
BRA-e: 4 kvm. Disponibel kjellerbod
Totalt BRA: 4 kvm
3. etasje:
BRA-i: 67 kvm. Entré, bad, stue/kjøkken, to soverom, garderobe og bod
BRA-b: 8 kvm. Sydvestvendt innglasset balkong
Totalt BRA: 75 kvm
Antall soverom
2
Innhold
Entré, bad, stue/kjøkken med utgang til sydvestvendt balkong, to soverom, garderobe og bod. Boligen disponerer en ekstern bod i kjeller på ca. 4 kvm (Bod nr. 3200). Borettslaget har ekstra boder og parkerings- og garasjeplasser som leies ut etter ventelister. Dersom du ønsker å leie kontaktes styret. Ekstra bod evt i sjaktrom kan leies à kr 130,- pr måned. Det er venteliste for boder, men noen sjakter er ledige. Obos-gebyr kr 850,- for registrering av leieavtale. I følge styreleder per 17.02.25. Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Standard
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Det er ikke tildelt tilstandsgrad 3 i rapporten. Ytterdører: Entrédør i brannklasse B30 med 35 desibel lydmotstand. Balkongdør med tolags isolerglass, produsert i 2021. TG 1. Vinduer: Vinduer med tolags isolerglass, produsert i 2021. TG 1. Innvendige dører: Profilerte- og glatte innvendige dører. TG 1. Etasjeskiller: Etasjeskiller i betong. Skjevheter over to meters avstand i stue/kjøkken er målt til 5 mm. Totalt avvik i stue/kjøkken er målt til 9 mm. TG 1. Innvendige overflater: Gulv: Laminat. TG 1 Vegger: Sparklet/pussede og malte overflater. TG 1. Vurdering: Enkelte riss/sprekkdannelser rundt vinduer og døråpninger, ifølge eier blir det utført overflatebehandling før salg. Himling: Sparklet og malte plater i badet. Malte betongelementer for øvrig. Himlingshøyde i stue er målt til 2,50 meter. TG 1. Vurdering innvendige overflater: Normal slitasje i forhold til alder og bagatellmessige forhold er ikke hensyntatt i tilstandsvurderingen, da dette er en subjektiv vurdering. Ledningsnett for sanitær: Ledningsnett for vanntilførsel med rør-i-rør. Fordelerskap er lokalisert i bad. Synlig drensrør fra fordelerskapet ut i badet. Avløpsrør i plast, skjult i konstruksjonen. Stoppekraner er lokalisert i fordelerskap. Automatisk vannstopper i kjøkken. Vanntrykk og funksjon på avløp er testet og funnet ok. Hovedstoppekran er testet og funnet tilfredsstillende. Er det fremvist dokumentasjon på utførelse? Nei, dette foreligger sentralt hos borettslaget. Vurdering: Tilstanden er vurdert ut fra alder og enkle visuelle observasjoner, da undertegnede ikke har spesialisert kompetanse på området. Kun boligens innvendige røranlegg er vurdert, mens store deler av ledningsnettet er skjult i konstruksjonen og kunne ikke inspiseres ved befaringen. Ved behov for en mer detaljert kontroll, må fagkyndig med spisskompetanse engasjeres. TG 1. Vannbåren varme: Radiatorer med forsyning av varmtvann fra fjernvarmeanlegg. Vurdering: Tilstandsgrad 2 er tildelt på grunn av alderen på termostatene. Eldre termostater kan i noen tilfeller ha redusert nøyaktighet i temperaturkontrollen, potensielt resultere i ineffektiv oppvarming eller kjøling av rommene. Vurderingen er basert på alder og enkle visuelle observasjoner, da undertegnede ikke har spesialkompetanse innen området. Det er viktig å merke seg at reguleringsventiler/termostater ikke er blitt testet for funksjonalitet i denne vurderingen. Ventilasjon: Oppdriftsventilasjon med ventil i bad. Friskluftsventiler i begge soverom. Kullfilterventilator i kjøkken. Luftespalte under dør mot våtrom. Er boligens luftveksling funnet tilfredsstillende ved hjelp av papir eller lignende? Nei, oppdriftsventilasjon med begrenset avtrekk fra byggeår. Denne boligen er utstyrt med et oppdriftsventilasjonssystem, som påvirkes av både eksterne og interne klimaforhold. Dette fører til at luftsirkulasjonen innad kan variere. Slike variasjoner i luftstrømmen er vanlige og forventede karakteristikker for boliger med dette type ventilasjonssystem. Kjøkkenet mangler avtrekksventilasjon, noe som vil påvirke ventilasjonen i boligen. Vurdering: Tilstandsgrad 2 er gitt grunnet ovennevnte punkt i forbindelse med tilstrekkelig luftveksling. Begrenset ventilasjon kan på generelt grunnlag føre til økt fuktighet og redusert luftkvalitet. Kjøkken: Kjøkkeninnredning med glatte fronter. Belysning under overskap. Laminat benkeplate med nedfelt kum i kompositt. Stekeovn, platetopp, kjøl/frys og oppvaskmaskin er integrert i innredningen. IKEA kjøkkeninnredning fra 2022. Er det ved hjelp av fuktoverflateindikator registrert indikasjoner på skadelig fukt ved kjøleskap og eventuelle vanninstallasjoner? Nei. Balkong: Sydvestvendt innglasset balkong i betongkonstruksjon, med adkomst fra stue/kjøkken, ca. 7 m² (innvendige mål). Betongdekke med tremmer i plast. Rekkverk i metall med enkle skyveglass. Rekkverkshøyden er målt til 1,0 m. Vurdering: Kun innvendige overflater er vurdert, da hovedkonstruksjonen ligger under boligsammenslutningens ansvarsområde. Utebelysning og stikkontakt var ikke tilkoblet under befaring, ifølge eier blir dette utbedret før salg. TG 1. Bad: Badet er ifølge eier rehabilitert i regi av borettslaget i 2021. Nei, det er ikke fremlagt noen dokumentasjon på utførelsen. Dette fører til at det ikke er mulig for den utførende å undersøke den underliggende konstruksjonen. Tilstøtende vegger er mot yttervegg, naboleilighet eller andre soner som ikke gir mulighet for hulltaking i veggkonstruksjonen. Det er isteden benyttet fuktsøk med overflateindikator der dette er ansett som hensiktsmessig, og det er ikke funnet indikasjoner på fukt utover normale verdier. Gulv- og veggoverflater, vanntett sjikt og sluk - Bad: Sluk i plast. Gulv og vegger er flislagte. Er det ved tilfeldig stikktakning registrert tegn til bom (hulrom) under flis? Nei, det er ikke registrert. En banketest ble utført på tilfeldige fliser, og denne testen avslørte ingen tydelige tegn på hulrom under disse flisene. Er fall mot sluket og slukhøyde fra døråpning funnet tilfredsstillende? Ja. Det er registrert tilfredsstillende fall mot sluket og høydeforskjell mellom slukrist og terskel i døråpning. Er det dør eller vindu i våtsonen direkte eksponert for vannsøl? Ja, det er registrert vindu i våtsonen, det er flislagt karm og vinduet er ikke av organisk materiale TG 1. Sanitær - Bad: Dusj på gulv med dører i herdet glass. Veggfestet klosett med innebygget sisterne. Servant. Opplegg for vaskemaskin. Vurdering: Servanten har noe mindre krakelering. TG 1. Fast inventar - Bad: Benkeskap med glatte fronter. Overskap med speilfronter- og belysning. Vurdering: Normal slitasje blir ikke hensyntatt i denne vurderingen. TG 1. Elektrisk anlegg: Sikringsskap i felles gang med jordfeilautomater. Anlegget er i hovedsak skjult i konstruksjonen. Varmekabler er ifølge eier lagt i bad. Er det fremlagt en tilsynsrapport fra DLE (det lokale el-tilsynet) eller en annen kvalifisert elektrofaglig person i løpet av de siste fem årene? Ja. Det er fremvist pågående tilsynssak fra 06.07.2023, med følgende registrerte avvik. Sikringsskap: - 1. Merking var ikke i samsvar med sikringskurser/vern. Jf. fel § 32. - Kommentar: Gjelder merking og oppdatering kursfortegnelse. Gang: - 2. Utstyr/anleggsdel hadde ikke tilstrekkelig kapslingsgrad. Jf. fel § 20. - Kommentar: Gjelder åpne veggbokser. Innglasset balkong: - 3. Stikkontakt manglet jordforbindelse. Jf. fel § 21. - Kommentar: Gjelder kabel og stikkontakt på vegg. Det er av den grunn ikke utført en forenklet vurdering. Spørsmål til eier: Foreligger samsvarserklæring på utførte arbeider etter år 1999? Ja, det er fremvist samsvarserklæring datert: 11.10.2022 på følgende opplyste arbeider: - Montert 1 ny 15A kurs til stekeovn. - Montert taklampe kjøkken og soverom. - Montert 2 nye jordfeilautomater i sikringsskap. - Montert stikkontakter og lysbrytere på kjøkken, stue og sov (kunde hadde materiell selv TG IU. Tilstandsrapport for boligen er vedlagt salgsoppgaven. Se denne for nærmere informasjon om tilstandsgrad.
Parkering
Borettslaget har parkerings- og garasjeplasser som leies ut etter ventelister. Dersom du ønsker å leie kontaktes styret. Leie av garasjeplass: Det er per 14.02.25 ledige garasjer i anlegget Emil Korsmos vei 25, mot T-banen. Månedsleie kr 230,- Depositum kr 25 950,- Obos-gebyr kr 1 700,- for registrering med depositum. Leie parkeringsplass: I følge styret per 14.02.25 er det noe venteliste for vanlig parkeringsplass i de forskjellige områdene, men utskiftnig skjer sakte og ujevnt, så noe venting må påregnes. Månedsleie kr à kr 150,-/måned. Pluss evt leie av bomåpner kr 750,- til ett P-område. Obos-gebyr kr 850,- for registrering Leide boder, sjakt , parkeringsplass og garasje følger ikke leiligheten ved salg og må sies opp i forbindelse med eierskifte. Utdrag fra husordensregler: - For å få leie garasje må man dokumentere at man disponerer kjøretøy. - Utleie av garasjer er forbeholdt andelseiere. Fremleie er ikke tillatt. - Lading av ladbar motorvogn er ikke tillatt i garasjene. Det elektriske anlegget er ikke dimensjonert for dette. Ihht. husordenregler pkt 2-6. Ellers parkering i gate etter gjeldende regler.
Moderniseringer og påkostninger
Utført arbeid i perioden 2021-2024:
- Byttet gulv i hele leiligheten (Pergo Seaside Oak long wide plank – laminat). Lister fra Pergo i samme farge som gulv.
- Helsparklet vegger på hovedsoverom og halve stue. Resten er lagt rehabgips, sparklet og malt.
- Bygget inn samtlige vinduer og dører listefritt.
- Byttet dører og håndtak til begge soverom.
- Samtlige taklamper og lampe under kjøkkenbenk er satt opp mot Philips Hue og kan styres via telefon.
- Omfattende oppgraderinger på elektrisk anlegg.
Stue og kjøkken:
- Bygget inn radiator med spilevegg
- Satt inn nytt kjøkken og hvitevarer (2022).
- IKEA metod kjøkken med Voxtorp fronter, laminat benkeplate. 80 cm koketopp fra IKEA, Bosch Accentline Ovn med pyrolyse, oppvaskmaskin fra IKEA. Avtrekksvifte fra IKEA med kullfilter. Armatur på kjøkken har uttrekkbar slange. Evoline flip kontakt i kjøkkenbenk.
- Bygget inn skjult skap i vegg tilhørende kjøkken.
Hovedsoverom:
- Satt inn plassbygd garderobe med 3-dørs skyvedører fra Garderobemekka. Arbeid utført av leverandør.
Gang:
- Lagt rehabgips, sparklet og malt.
- Satt inn speildører og plassbygget oppbevaring.
Balkong:
- Lagt plastikkheller
Regi borettslaget 2021:
- Våtromsrehabilitering i regi av borettslaget.
- Nye vinduer.
- Rørfornying av felles soilrør.
Våtromsrehabilitering, rørfornying og nye vinduer er utført i regi av boligsammenslutningen, og det er av den grunn ikke fremvist dokumentasjon på nevnte arbeider.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Følgende opplysninger er spesielt viktig å merke seg: 1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Fullstendig rehabilitering av bad i 2021 i regi av borettslaget. Dette inkluderer også: Nye vinduer. Rørfornying av felles soilrør. VVS-arbeider: SansBygg AS Bygningsmessige arbeider: DVS Entreprenør AS -Prosjektledelse: USBL Prosjekt. 1.1 Vet du om tettesjikt, membran eller sluk ble fornyet eller oppgradert? Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: VVS-arbeider: SansBygg AS Bygningsmessige arbeider: DVS Entreprenør AS -Prosjektledelse: USBL Prosjekt. 1.2 Vet du om det finnes dokumentasjon på hvordan bad eller vaskerom er bygget opp? Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: VVS-arbeider: SansBygg AS Bygningsmessige arbeider: DVS Entreprenør AS -Prosjektledelse: USBL Prosjekt 2. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: - Takutbedring med etterisolering og brannseksjonering av tak. - Utskifting av samtlige vinduer i 2021-2022. - Nytt inngangsparti - Etterisolering av gavlvegger (endevegger) - Overflatebehandling av langfasader (utbedret skader og malt) - Overflatebehandling av balkonggulv og vedlikehold av eksisterende balkongfront - Oppgraderte fellesarealer - trapperom og kjeller - Heldekkende brannvarslingsanlegg, nødlysanlegg og system for porttelefoner Utført i regi av borettslaget. VVS-arbeider: SansBygg AS Bygningsmessige arbeider: DVS Entreprenør AS Prosjektledelse: USBL Prosjekt 4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært. Foreligger det en samsvarserklæring? Ja Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: - Montert én ny 15A kurs til stekeovn. - Montert taklampe kjøkken og soverom. - Montert to nye jordfeilautomater i sikringsskap. - Montert stikkontakter og lysbrytere på kjøkken, stue og sov. Utført av Flexibel AS 11.10.22 4.1 Vet du om det elektriske anlegget har blitt kontrollert? Ja Når ble kontrollen utført? Kontroll av elektrisk anlegg ble utført av Elvia 06.07.23. 4.2 Er det installert el-billader på eiendommen/boligen? Nei Eventuell kommentar: Ikke tilknyttet bolig, men det er mulig å leie parkeringsplass med lader i regi av borettslaget. 5. Vet du om det er gjort arbeid på vann og avløp, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Rørfornying av felles soilrør i regi av borettslaget i 2022. VVS-arbeider: SansBygg AS 13. Vet du om det er eller har vært feil med dreneringen? Eller om det er eller har vært fukt, sopp eller råteskader i underetasjen, kjeller eller krypkjeller? (herunder også sameiet/borettslagets fellesarealer) Nei. Eventuell kommentar: Ingen feil oppdaget. Noe kjellerlukt i det ene kjellerrommet. Det ble gitt tilbakemelding til styret i borettslaget i juli 2022. Bodareal ble befart av styret/driftspersonell, uten at det ble rapportert tilbake noen feil. 16. Vet du om det er eller har vært sprekker i mur/skjeve gulv/setningsskader eller liknende? Ja. Beskriv: Noe skjevheter i gulv. Gulv på kjøkken er flytsparklet i 2022 for å redusere skjevheter. Nivåforskjeller ligger i takstrapport. 22. Vet du om det foreligger skaderapporter eller tilstandsvurderinger etc. om boligen? Ja Oppgi type rapport og årstall: Tilstandsanalyser gjennomført i 2012, 2017 og 2018 i regi av borettslaget i forkant av utbedring av bad, rør og fasader. 23. Vet du om det er utført tidligere arealoppmålinger av boligen, eller om boligens areal er oppgitt i dokumenter som salgsoppgave, takstrapport, tilstandsrapport, byggesøknad eller lignende? Ja. Hvilket dokument og når er målingen foretatt? Arealoppmålinger er gjennomført av takstmann og ligger i takstrapporten. 30. Vet du om det finnes planer, vedtak eller forslag til vedtak som kan øke husleien/festeavgiften/fellesutgiftene/fellesgjelden? Nei. Eventuell kommentar: Fellesgjeld ble tidligere økt i forbindelse med utbedring av bad, rør og fasader. Fellesutgifter - økning på 5% fra 1.3.25 med bakgrunn i økte kommunale avgifter og borettslagets forsikring. Egenerklæring følger vedlagt i salgsoppgave.
Bygningssakkyndig
Håvard Müller-Sørenssen
Byggemåte
Leiligheten ligger i 3. etasje med sydvestvendt innglasset balkong. Utvendige bygningsdeler: Grunnmur i betong. Yttervegger i betong- og trekonstruksjon, med pusset og malte overflater. Yttertak i flatt oppforet betongdekke, tekket med takpapp/folie. Innvendige bygningsdeler: Felles varmtvann. Etasjeskiller i betong. Trapper i betong. Dørcalling med video. I følge vedlagte tilstandsrapport.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Ved ønske om at vegglamper, krokhengte lamper, lysekroner, prismelamper eller lignende lamper som er koblet til sukkerbit eller stikkontakt skal følge med i handelen, må det tas forbehold om dette ved inngivelse av bud. Det samme gjelder brunevarer.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i borettslag. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Andelseier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret. Det er ikke tillatt å leie ut eller overlate bruken av boligen til andre uten styrets samtykke og godkjennelse av leietaker. Søknadsskjema for utleie / bruksoverlating finnes på Vibbo.no eller ved henvendelse til OBOS. Det er vedtatt høsten 1997 at garasjer, boder, parkeringsplasser osv. kun skal leies ut til borettslagets egne beboere. Selger sier opp alle leieavtaler i forbindelse med eierskifte.
Energi og oppvarming
Energimerking
D - rød
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Energiattest er basert på nåværende eiers/ husstands senere års forbruk og utgifter. Dette vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtale mv. Megler har intet ansvar for informasjon som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Oppvarming via radiatorer tilknyttet fjernvarme. Varmekabler i bad
Informasjon om strømforbruk
Selger opplyser følgende strømforbruk: 2024: Kr. 4417,43 inkludert nettleie. 3441,07 kwh. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 7 870,- pr. mnd
Inkluderer: TV/Bredbånd(Telia), varmtvann/fyring, vaktmester -og renholdstjenester, felles bygningsforsikring, betjening andel fellesgjeld, forretningsførsel, kommunale avgifter, normalt drift og vedlikehold, m.m.
Fordelt slik:
Felleskostnader kr. 4.188,-
Kapitalkost. lån 2 OBOS02 kr. 1.248,-
Kapitalkost. lån 1 OBOS01 kr. 2.225,-
Totale felleskostnader pr. d.d. kr. 7.661,– pr. mnd.
Som følge av blant annet økte kommunale avgifter og felles bygningsforsikring økes felleskostnader med 5% fra 01.03.25. Fra kr. 7 661,- pr mnd til kr. 7.870,- pr mnd.
Andre utgifter
Løpende kostnader: Fellesutgifter kr. 7 661,- per mnd. Ved ønske om leie av parkeringsplass, garasjeplass, ekstra bod, m.m. tilkommer det ekstra utgifter i forbindelse med dette. Innboforsikring kommer i tillegg (ca. 2 000,- per år avhengig av avtale) For strømkostnader, se energiforbruk. Det er opp til kjøper å evt. inngå nye avtaler med ønskede tjenesteytere.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 166 717,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 4 666 866,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
TV/Internett/Bredbånd
Fibernett og kabel-TV fra Telia. Fellesavtale inkludert i felleskostnader.
Borettslaget
Om borettslaget
Borettslaget består av 463 andelsleiligheter. I tillegg kommer 1 tjenesteleilighet. Plogveien Borettslag er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 954570738, og ligger i bydel Østensjø i Oslo kommune. Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS. Borettslagets revisor er PricewaterhouseCoopers AS. Nøkler og brikker bestilles og betales hos driftspersonalet. Avtale med vaktmester -og renholdstjeneste. Felles sportsrom for oppbevaring av sykler, sportsutstyr, barnevogner, rullatorer og hageredskap. Fellesvaskeri og tørkeplass. Ny medlemmer i OBOS må betale innmeldingsavgift kr. 500,- som faktureres via OBOS. Styrets arbeid den siste tiden: På årsmøte 2024 ble det vedtatt at fellesrom i borettslaget skal males. Rehabilitering av borettslaget: I forbindelse med rehabiliteringen av borettslaget (både våtrom og utomhus) har det gjennom 2023 vært lagt ned et arbeide med å følge opp ferdigstillelsen av prosjektet. I den forbindelse har det vært gått befaringer og oppfølgingsmøter. Dette arbeidet fortsetter videre i 2024. TV og bredbåndsavtale: Det ble avholdt forhandlingsmøter med flere leverandører og ny avtale ble inngått med Telia og gjaldt fra 01.06.2023. I september fikk alle beboere tilbud om ny dekoder og router. Utlevering av utstyr foregikk på styrerommet i samarbeid med Telia og styret. De beboere som ønsket hjelp med montering, fikk det av Telia. Brannvarslingsanlegg: Inngått avtale med Avarn Security på utrykning av utløst alarm. Inngått serviceavtale med Elotec, de tar en årlig kontroll av brannvarslingsanlegget. Brannvarslingsanlegget er montert av Lillestrøm Elektro og ved årets slutt er det bare noen få saker igjen i forbindelse med oppstart av anlegget, og vil sluttføres i 2024. I 2024 planlegges det brannøvelse, når anlegget er klart. Dette blir varslet i forkant. Renholdsavtale: Det er blitt inngått et samarbeid med Really AS for å bistå med innhenting av tilbud på vaskeavtaler. Really sørger for at leverandører oppstiller krav til miljø og arbeidsvelferd hos leverandørene. Etter en tilbudsrunde blant flere leverandører endte 2Clean opp som vinner av tilbudet, og er blitt hyret inn som ny vaskeleverandør for borettslaget, fra og med 1. april 2024. Ny vaskeplan ligger ute på vibbo. Sentralt driftsanlegg: Det ble montert og i drifts satt nytt SD anlegg (sentralt driftsanlegg) høsten 2023. SD anlegget styrer sentralvarme, varmt vann og vasketider i de enkelte blokkene. Det ble engasjert rådgiver for anskaffelse av SD anlegg. Vi mottok 3 tilbud, der Ringside ga oss det det best fordelaktige tilbudet både på økonomi, utførelse, fremdrift og robusthet i anlegget. Vi har også drifts og serviceavtale med Ringside, der de tar en årlig kontroll av alle berederrommene i blokkene og fra den sentrale enheten i fyrhuset (Johan Hirsch vei 22). Utover dette retter de feil hvis det blir borte varme i radiatorer eller varmt vann. Annet utført arbeid: - Beskjæring av busker og trær ble avsluttet i mars 2023. - Nedvask av alle vaskerier ble gjennomført vår / sommer 2023. - Styret har inngått serviceavtale med Access Låsspesialisten på dørpumpene til de nye utgangsdørene. - Pga sykdom hos driftspersonale har styret inngått på slutten av 2023 avtale om innleie av vaktmestertjenester. - Innhentet tilbud på nye utemøbler for utskiftning i 2024 - Innhentet tilbud på urban gardening (plantekasser) i 2024 - Søkt tilskudd for borettslaget i Obos Miljøtiltak og Oslo Kommune til utomhusplan Forestående vedlikehold for kommende periode (1-3-5 år) - Vurdere nye energikilder. - Oppussing / maling av sportsrom og vaskerier i alle blokker. - Utrede mulighet for El-bil lading i garasjer. Styret informer per 17.02.25 at dersom det vedtas på en generalforsamling, vil det dersom det lar seg gjøre, trolig bli kostbart. - Utrede utskifting av garasjeporter. - Maling av garasjeanlegg. - I samarbeid med Bo- og Miljøkomitèen og styret planlegges urban gardening (plantekasser) i borettslaget. Styret informer per 17.02.25 at det ble i 2024 satt ut 35 plantekasser til disposisjon for beboerne. - Oppussing av fyrhuset innvendig, velferdsrom og styrerom / kontor. - Utskifting av hoved pumpe i fyrhus for sirkulasjon av varme til radiatorer og varmtvann. ‘ - Fjerning av graffiti og male over. - Utsetting av containere for opprydning og det henstilles da beboere om å rydde og kaste gjensatte gjenstander i trappeoppgang, kjellerganger og sportsrom. Når driftspersonalet må benyttes til opprydningsarbeide, vil dette medføre merkostnader som blir belastet alle som bor i borettslaget over felleskostnadene. Styret informer per 17.02.25 at containere til felles bruk settes ut annenhvert år for borettslagets kostnad, og alle kostnader fordeles ut på andelseierne. - Kontroll og vedlikehold av dreneringsanlegg - Kontroll og vedlikehold av gang- og kjøreveier på borettslagets eiendom. - Kontroll og vedlikehold støttemur ved Johan Hirsch vei v/ Fyrhuset I følge innkalling til årsmøte 2024.
Forretningsfører
Obos BBL
Forkjøpsrett
Borettslaget [og boligbyggelagets medlemmer] har forkjøpsrett. Kontakt megler for mer informasjon.
Medlemmer som vil benytte forkjøpsrett, kan melde seg direkte via OBOS annonsen på www.obos.no.
Gebyr forkjøpsrett: Kr. 8 212,-
Styregodkjennelse
Overdragelsen av borettslagsandelen til ny andelseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 594 432,- pr. 04.02.2025
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 – tolv– måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Borettslaget har to lån i OBOS-banken:
1)
Lånenummer: OBOS01-98208153315
Annuitetslån
Restsaldo kr. 154.905.331,-
Restløpetid på 25 år og 9 md.
12 terminer per år
Flytende rente på 5,45%
Andel fellesgjeld kr. 368.927,-. Kapitalkostnad kr. 2.224,-.
2)
Lånenummer: OBOS02-98208153323
Annuitetslån
Restsaldo kr. 94.373.403,-
Restløpetid på 31 år og 8 md.
12 terminer per år
Flytende rente på 5,45%
Andel fellesgjeld kr. 225.505,-. Kapitalkostnad kr. 1.248,-
IN-ordning:
Det er individuell nedbetaling av fellesgjeld (IN-ordning) i borettslaget. Dette gir andelseierne mulighet til å nedbetale sin del av fellesgjelden. Innbetaling kan foretas to ganger pr. år ved terminforfall 30.08 og 28.02 på borettslagets felleslån. Andelseier må ta kontakt med OBOS (oef@obos.no) minimum en måned før terminforfall for opprettelse av avtale. Innbetalingen må være kreditert OBOS’ klientkonto senest 10 dager før terminforfall.
Fellesformue
Kr. 25 882,- pr. 31.12.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Regnskap for 2023 viste et overskudd på kr. 7 420 791,-. Resultatet ble vedtatt overført til egenkapital. I 2024 ble det budsjettert med et overskudd på kr. 3 943 900,-. Vesentlig avvik regnskap 2023: Driftskostnadene er lavere enn budsjettert og skyldes i hovedsak lavere energikostnader. Finanskostnader er høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak økte renter og siste uttak av lån. Større vedlikehold: I posten drift og vedlikehold er det beregnet kr. 4 035 000,- til større vedlikehold som omfatter fyrhuset og berederrom og utemøbler. Se årsregnskap i innkalling til årsmøte 2024 for detaljert informasjon.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Det praktiseres vanligvis dugnad to ganger i året. Det er andelseiers ansvar å sørge for tilstrekkelig lufting av leiligheten for blant annet å unngå problemer knyttet til høy innvendig luftfuktighet. Se husordensregler og vedtekter § 4-3, 5-1 og 5-2 for detaljert informasjon om beboernes og borettslagets vedlikeholdsplikter.
Dyrehold
Dyrehold er ikke tillatt. En andelseier som har særlig behov for å holde dyr kan søke styret om dispensasjon fra forbudet. Styret kan gi samtykke til slikt dyrehold etter en interesseavveining mellom andelseiers behov for dyreholdet og borettslaget samt øvrige beboeres behov for å unngå de ulemper dyreholdet vil medføre. Et samtykke kan ikke omfatte rett til hold av flere enn ett dyr, med mindre særlige grunner foreligger. Dersom samtykke gis skal det fastsettes vilkår. I følge husordensregler pkt 3-2. I følge selger er det mulighet for å få tillatelse til dyrehold, med tillatelse fra beboerne i oppgangen. Flere av beboerne har hund.
Borettslagets forsikringsselskap
Tryg Forsikring
Polisenr. 6599562
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 28 877 kvm (eiet)
Eiet, felles tomt.
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at borettslaget eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt andel en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Tomtegrenser er ikke kontrollert utover arealbekreftelse. Arealbekreftelse fra Oslo er vedlagt salgsoppgaven.
Adkomst
Adkomst fra offentlig vei. Videre fra borettslagets fellesarealer. Det vil bli skiltet med visningsskilt fra Nordvik eiendomsmegling på visningsdagen.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Boligen ligger i et meget populært og sentralt boligområde på Manglerud, like ved marka. Like i nærheten finner du Manglerud senter med et godt utvalg og variert tilbud av butikker. Videre kort vei til Manglerud bad, Bryn senter, Ryen. Mange barnehager i umiddelbar nærhet og kort vei til skole. Fra leiligheten er det kort avstand til et bredt tilbud av offentlig kommunikasjon. Manglerud T-banestasjon og bussholdeplass med flere bussforbindelser ligger kun noen få minutters gange fra boligen. 11 minutter med T-banen til sentrum (Jernbanetorget). Også kort vei til flere bussforbindelser, + togstasjon på Bryn. En liten spasertur unna ligger Manglerud idrettspark med kunstgressbane og ishall. Her er det et godt aktivitetstilbud for barn og unge i alle aldre med blant annet fotball, ishockey, innebandy og turn. Flotte turområder ved Østensjøvannet som er i umiddelbar nærhet, med videre forbindelse til Østmarka som er et populært turområde året rundt. Bademuligheter ved Nøklevann, og generelt mange fine turdestinasjoner i nærheten. Av de mange gode tur- og friluftsområder med kort kjøretur unna kan det nevnes bl.a Ekeberg/Ekebergparken, Skullerud og Svartdalsskogen -Herfra fine turstier som også fører deg videre ned til fjorden. 15 minutter med bil til Hvervenbukta. Kombinasjonen av godt utbygd infrastruktur i nærområdet, nærhet til tur og rekreasjonsområder og kort vei til Oslo sentrum gjør dette området til et spesielt godt bomiljø for de fleste. Avstander, ca: - 230 meter til Manglerud senter. - 350 meter til Manglerud T-bane. - 950 meter til Manglerud Idrettspark. - 17-18 min gange/1,8 km til Østensjøvannet. - 10 minutter kjøretur til Østmarka.
Bebyggelse
Området består i hovedsak av boligblokker, butikker og noe næring.
Skoler og barnehager
Barnehager i nærheten er blant annet Gårdstunet barnehage, Treskeveien barnehage, Mangelberget barnehage, Tallberget barnehage og Storgården barnehage.
Tilhører her Manglerud skole (1.-10. trinn).
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for boligblokk, datert 12.07.1961. Det foreligger ferdigattest for rehabilitering av bad for Plogveien 17 - 19 - 21, datert 30.08.2022. Det foreligger ferdigattest for utskiftning av vinduer Plogveien 17- 21, 25.05.1988. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det foreligger midlertidig brukstillatelse for balkongutvidelse og rehabilitering med tak over inngangen, datert 12.08.1996. Manglende arbeid i brukstillatelsen var 1. Korrigerte tegninger innsendes i 2 eks. Det er utført forandringer over inngangspartiet på alle oppgangene. 2. Avløpsrør fra balkongene gjøres ferdig fra 1. etasje til terreng. Det foreligger sjekkliste for avslutning av byggesaker etter gammel lov -for innglassing balkonger i Plogveien 17-21 fra 1997. Det fremkommer at byggesak er utført samt at saken er henlagt uten ferdigattest. Det foreligger approbasjon/godkjenning for eternitkledning og kledning mot gavlevegg mot syd, datert 06.05.1974. Bygningtegning: Det foreligger byggetegning fra byggeår men det er avvik fra denne: Vegg mellom kjøkken og stue er fjernet. Det foreligger byggemeldt tegning for utvidelse av balkong samt innglassing av balkong. Det kan allikevel være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Interessenter oppfordres til å sette seg godt inn i vedlagte tegninger. Kontakt megler ved spørsmål.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler borettslaget. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til byggeområde for bolig. Reguleringsbestemmelser: V080858: Ad. endring av bebyggelsesplan for felt D, Manglerud, parsell av gnr. 148, bnr. 1. V080858 er en bebyggelsesplan uten egne skrevne bestemmelser. Se det vedtatte bindende plankartet og informasjon om planen i Saksinnsyn. Saksnummer: 195802850. Vedtaksdato: 08.08.1958 https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=195802850&rplan=1 Kommuneplan: https://www.oslo.kommune.no/getfile.php/1374702-1599727170/Tjenester%20og%20tilbud/Politikk%20og%20administrasjon/Politikk/Kommuneplan/Tidligere%20kommuneplandokumenter/Kommuneplan%202015%2C%20del%202%3A%20Juridisk%20arealdel.pdf For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Reguleringsplanen som følger eiendommen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 Kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Se kommunens hjemmeside for ytterligere informasjon. Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. Offentlige planer: Det foreligger pågående byggesak for Manglerud T-banestasjon. Saken gjelder oppføring av mindre bygg med nytt signalrom. Tillatelse gitt. Saksnummer 202550631. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202550631 Det foreligger pågående byggesak i Ryenstubben 6 A. Saken gjelder bruksendring av loft til bolig og fasadeendring. Tillatelse gitt. Saksnummer 202461345. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202461345 Det foreligger pågående byggesak i Ryenstubben 2. Saken gjelder ombygging og bruksendring av forsamlingslokale i deler av 1. etasje til kontor og lager. Under behandling. Saksnummer 202459709. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202459709 For informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/148/270: 23.01.1960 - Dokumentnr: 982 - Bestemmelse om veg Bestemmelse om gjerde Med flere bestemmelser Gjelder denne registerenheten med flere 25.05.1960 - Dokumentnr: 6153 - Best. om vann/kloakkledn. Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m. Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen 16.07.1986 - Dokumentnr: 43024 - Bestemmelse om veg Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v. Gjelder denne registerenheten med flere 07.09.1959 - Dokumentnr: 10542 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:0301 Gnr:148 Bnr:1
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på andelen.
Verneklasse/SEFRAK
Eiendommen er ikke registrert i byantikvarens gule liste. For en fullstendig oversikt over eiendommens status, se: http://riksantikvaren.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=545b8e996b6e4e1fbcb65f69299a7167
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men andelseierne må dekke borettslagets løpende utgifter. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der borettslaget sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Borettslaget har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra borettslaget på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Når ikke annet følger av vedtektene eller lov om borettslag, kan bare fysiske personer som er andelseiere i boligbyggelaget være andelseiere i borettslaget. Andelseieren kan ikke benytte boligen til annet enn boligformål. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 0,90% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 47 199,- Grunnpakke Leilighet/tomt. kr. 8 000,- Markedspakke Basis inkl. trykket salgsoppgave. kr. 24 900,- Oppgjørshonorar. kr. 7 990,- Tillegg Nordvik Ekstra Medium. kr. 5 900,- Tilrettelegging. kr. 16 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 24 758,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 139 547,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Fredrik Langsø, Salgsleder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
913 99 834
f.langso@nordvikbolig.no
Megler
Fredrik Langsø, Salgsleder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
913 99 834
f.langso@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Bygdøy Alle Eiendom AS
Org. nr.: 914457750
Bygdøy Alle 34, 0265 OSLO
Bilder
Fredrik Langsø
Salgsleder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
Bygdøy Allé
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?