Dunkers gate 4DUranienborg - Majorstuen
- Uranienborg - Majorstuen
- Dunkers gate 4D
- Prisantydning
- 6 830 000,-
- Totalpris
- 6 996 088,-
- Felleskost/mnd
- 5 207,-
- BRA-i
- 62 m2
Gjennomgående 3-r med balkong | Heis | V.v/Fyring//Internett inkl. | Nydelig bakgård| Ettertraktet beliggenhet
Milad Alexander Sabori v/ Nordvik Eiendomsmegling ønsker velkommen til Dunkers gate 4D Denne gjennomgående leiligheten har en god planløsning, generøs takhøyde, balkong, heis i bygget, oppvarming med fjernvarme og en svært attraktiv beliggenhet i hjertet av Balkeby. Her kombineres sentral beliggenhet med en rolig og tilbaketrukket plassering midt på Majorstuen. Balkeby har et solrikt og skjermet gårdsrom på ca. 5 mål, med gressplener, frodig beplantning, lekeområder og hyggelige sittegrupper. I byggets 4. etasje nyter leiligheten en luftig plassering med heisadkomst, og kan skilte med deilig utsikt over den store bakgården.
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Aksjeleilighet
- Byggeår:
- 1938
- Etasje:
- 4
- Soverom:
- 2
- Prisantydning:
- 6 830 000,-
- Totalpris:
- 6 996 088,-
- Omkostninger:
- 24 088,-
- Fellesgjeld:
- 142 000,-
- Felleskost/mnd:
- 5 207,-
- Fellesformue:
- 66 310,-
- Totalt BRA:
- 66 m2
- Energimerking:
- E - mørkegrønn
- Veranda:
- Ja
Visninger
Alle våre visninger har påmelding. På denne måten sikrer vi at megler har god oversikt og tid til å imøtekomme alle interessenter. Meld deg på visning ved å trykke på lenken visningspåmelding.
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
64-0236/24
Boligtype
Aksjeleilighet
Adresse og betegnelse
Dunkers gate 4D, 0357 Oslo
Gnr. 214, bnr. 44 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Aksjenr. 401 i Balkeby AS, orgnr. 920157009
Selger(e)
Hans Kristian Sandgrind
Kjøpesum og omkostninger
6 830 000,- (Prisantydning) 142 000,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 6 972 000,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 4 000,- (Pantenotering kjøpers pant aksje) 9 688,- (Transportgebyr for aksjer (kjøper)) 10 400,- (Trygghetspakke kjøper* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 13 688,- (Omkostninger totalt (uten Trygghetspakke kjøper)) 24 088,- (Omkostninger totalt (med Trygghetspakke kjøper)) -------------------------------------------------------- 6 985 688,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Trygghetspakke kjøper)) 6 996 088,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Trygghetspakke kjøper)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1938
Etasje
4
Arealer
BRA-i: 62 kvm
BRA-e: 4 kvm
Totalt BRA: 66 kvm
TBA: 2 kvm
Beskrivelse:
Kjeller:
BRA-e: 4 kvm. Boligen disponerer to kjellerboder på ca 2m2 hver.
Totalt BRA: 4 kvm
4. etasje:
BRA-i: 62 kvm. Entré, Bad, Stue/Kjøkken, Omkledningsrom, 2 Soverom
Totalt BRA: 62 kvm
TBA: 2 kvm.
Fellearealer og rettigheter til bruk:
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på aksjelagets fellesareal, men disponeres av denne leiligheten. Aksjelaget kan på et senere tidspunkt omdisponere denne bruken.
Takstmannens kommentar til arealoppmåling:
Arealet ble målt ved bruk av en avstandsmåler og BRA ble beregnet på stedet. Rommene er definert etter bruken på befaringsdatoen, rommene kan likevel være i strid med teknisk forskrift og mangle godkjennelse fra kommunen.
Boligen disponerer to kjellerboder på ca 2m2 hver
Antall soverom
2
Innhold
BRA-i: Entré, Bad, Stue/Kjøkken, Omkledningsrom, 2 Soverom BRA-e: Kjellerboder
Standard
Gulv: Fliser på bad og toalettrom. Parkett i øvrige rom. Vegger: Fliser på bad og toalettrom. Malte slette flater i øvrige rom. Tak: Malte slette flater i samtlige rom. Takhøyde: Ca 262cm målt i stue/kjøkken. Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Bygningsdeler som har fått TG2: Bad Overflate vegger og himling: TG2 settes på grunn av avflasset maling i himlingen og sprukket servant. Bad Overflate gulv: TG2 settes på grunn av stedvis bom/hulrom samt mindre utslag av svertesopp Bad Membran, tettesjiktet og sluk: TG2 settes på grunn av manglende dokumentasjon, alder og forventet gjenværende levetid Kjøkken Kjøkken: TG2 settes på grunn av skadet benkeplate og småskader i fronter samt slitasje i gulvet. Utskiftning og utbedringer må forventes. Andre rom: TG2 settes på grunn av slitasje og skader i gulvet utover normal bruksslitasje Vinduer og ytterdører: TG2 settes på grunn av slitasje i karmer samt alder og forventet gjenværende levetid WC og innvendige vann- og avløpsrør: TG2 settes på grunn av manglende dokumentasjon på rørarbeid, åpen vannfordeler i himling uten teknisk skap med avrenning til sluk samt manglende lekkasjestopper på kjøkken og toalettrom. Det registreres dog enkelte vanndråper på innsiden av inspeksjonsluken på badet. Det ble ikke påvist synlige lekkasjer eller skader på rørene og det antas at vannet kan komme fra kondens. Ytterligere undersøkelser anbefales. Ventilasjon: TG2 settes på grunn av kullfilter på kjøkken, naturlig ventilasjon på bad samt ikke tilfredsstillende luftutskiftning i oppholdsrom. Bygningsdeler som ikke er undersøkt (TGIU): Felles varmtvann, ikke undersøkt på befaringsdagen.
Parkering
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5940 kroner for ett år Motorsykkel og moped: 2970 kroner for ett år El-bil : 2000 kroner for ett år El-motorsykkel og el-moped: 1000 kroner for ett år Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Følgende opplysninger er spesielt viktig å merke seg: Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? - Bytte av av platetopp, samsvarserklæring. Utført av Montera Elektro. Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? - Eltilsyn oktober 2017
Bygningssakkyndig
Sivert Dalen
Byggemåte
Bygningen er oppført i henhold til normal byggeskikk på oppføringstidspunktet. Grunnmur av betong/naturstein. Bærende konstruksjoner og etasjeskiller i betong. Fasader kledd med teglstein. Flatt tak antatt tekket med takpapp/membran, ikke besiktiget.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i boligaksjeselskap. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Aksjeeier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Energi og oppvarming
Energimerking
E - mørkegrønn
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Selger har fylt ut fullstendig energiattest som er lagt ved salgsoppgaven. Megler har ikke ansvar for informasjonen som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Boligen har følgende oppvarmingskilder: - Elektrisk gulvvarme på bad. - Radiator koblet på fjernvarme på begge soverom og i stue Dersom rom mangler fast installert oppvarmingskilde på visning, følger ikke dette med i handelen.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 5 207,- pr. mnd
Inkluderer: Herav:
Felleskostnader 3.714,-
Eiendomsskatt 78,-
IKT-kostnad 460,-
Kapitalkost. lån 1 2OB928 955,-
Fellesutgifter som inkluderer: Varmtvann, fyring, TV, Internett, kommunale avgifter, felles forsikring m.m.
Enkelte leiligheter er ilagt eiendomsskatt. Eiendomsskatt kreves inn via felleskostnader i månedene:
mai, juni, september og november.
På grunn av prisstigninger og renteendringer er det påregnelig at felleskostnadene kan øke etter utarbeidelsen av denne salgsoppgaven.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 727 610,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 6 910 440,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
TV/Internett/Bredbånd
Inkl. i felleskostnader.
Aksjeselskapet
Om aksjeselskapet
Aksjeselskapet består av 179 leiligheter knyttet til aksjer. I tillegg kommer 1 tjenesteleilighet. Balkeby AS er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 920157009, og ligger i bydel Frogner i Oslo kommune. Aksjeselskapets formål er å gi aksjonærene enerett til bruk av egen bolig eller annen bruksenhet i eiendommen. Balkeby AS har ingen ansatte. Forretningsførsel og revisjon: Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS i henhold til kontrakt. Autorisert regnskapsfører (oppdragsansvarlig) er Miglena Todorova. Aksjeselskapets revisor er PWC.
Forretningsfører
OBOS
Forkjøpsrett
Det praktiseres ikke forkjøpsrett
Styregodkjennelse
Overdragelsen krever godkjennelse fra styret ihht. aksjeloven. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 142 000,- pr. 01.11.2024
Lånenr* OBOS01-98207771546 Type A Restsaldo 1.040.019,- Restløpetid 9 år 3 md. Term 12 Rente Flyt 5,99%
Lånenr* OBOS02-98207834955 Type A Restsaldo 725.016,- Restløpetid 10 år Term12 Rente Flyt 5,99%
Lånenr* OBOS04-98207957690 Type A Restsaldo 149.491,- Restløpetid 26 år 8 md. Term 12 Rente Flyt 5,99%
Lånenr* 2OB928-98207366412 Type A Restsaldo 18.927.736,- Restløpetid 17 år 6 md. Term12 Rente Flyt 5,99%
Lånenr* 4OB928-98207372943 Type A Restsaldo 947.224,- Restløpetid 5 år 2 md. Term 12 Rente Flyt 5,99%
Lånenr* 4OB940-98207362018 Type A Restsaldo 184.037,- Restløpetid1 år 8 md. Term12 Rente Flyt 5,99%
Lånenr* 5OB940-98207363928 Type A Restsaldo 627.653,- Restløpetid4 år 10 md. Term12 Rente Flyt 5,99%
Rente per 25.11.24.
Selskapet har avtale om IN ordning. Ønsker kjøper å nedbetale hele eller deler av sin andel fellesgjeld, så bes denne ta kontakt med selskapets rådgiver for informasjon. For selskap med IN–ordning gjør vi oppmerksom på at kapitalkostnader (renter/avdrag) vil være spesifisert på fakturaen for felleskostnader. Kapitalkostnader endres ved renteendring og endringen kommer da som tillegg evt fratrekk på fakturaen påfølgende måneder. Ved salg vil eventuelle krav som skyldes regulering av kapitalkostnader for tidligere periode, følge selger. Det kan derfor påløpe restanse/krav for selger, selv om felleskostnadene betales ut overtagelsesmåneden. IN-ordning gjelder kun for lån; 2OB928- lånenr. 9820.73.66412
Mulighet for innbetaling på In-ordningen 30.10 og 30.4. (innbetaling må være registrert hos oss 10 dager før).
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 – tolv– måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Lånenummer* OBOS01-98207771546 Restsaldo 5.284,- Kapitalkostnader 62,-
Lånenummer* OBOS02-98207834955 Restsaldo 3.685,- Kapitalkostnader 41,-
Lånenummer* 2OB928-98207366412 Restsaldo 123.997,- Kapitalkostnader 955,-
Lånenummer* 4OB928-98207372943 Restsaldo 4.853,- Kapitalkostnader 92,-
Lånenummer* 5OB940-98207363928 Restsaldo 3.211,- Kapitalkostnader 65,-
Fellesformue
Kr. 66 310,- pr. 31.12.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
KOMMENTARER TIL ÅRSREGNSKAPET FOR 2023: Styret mener at årsregnskapet gir et riktig bilde av aksjeselskapets eiendeler og gjeld, finansielle stilling og resultat. Informasjon om aksjeselskapets forventede økonomiske utvikling er omtalt i årsrapportens punkt om budsjett for 2024. Forutsetningen om fortsatt drift er til stede, og årsregnskapet for 2023 er satt opp under denne forutsetning. Aksjeselskapet har negativ egenkapital i balansen (udekket tap). Dette er nærmere omtalt i årsregnskapet under noten for udekket tap. Vesentlig avvik Driftsinntektene er lavere enn budsjettert og skyldes i hovedsak at ikke vaktmesterboligen er solgt ennå. Innkrevde felleskostnader inkluderer eiendomsskatt som er betalt av boligselskapet under kommunale avgifter. Driftskostnadene er lavere enn budsjettert på tross av at det er brukt kr 392 112 i vedlikehold/oppussing av vaktmesterboligen for å få godkjent denne for salg. Energikostnadene er kr 495 159 under budsjett og dette gjør at driftskostnadene samlet er under budsjett. Finanskostnader er høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak økte renter på felleslån. Kommentarer til aksjeselskapets arbeidskapital pr. 31.12.2023: Arbeidskapitalen vises i balansen ved å trekke kortsiktig gjeld fra omløpsmidler og viser aksjeselskapets likviditet. Arbeidskapitalen pr. 31.12.2023 var kr 1 602 510. KOMMENTARER TIL BUDSJETT FOR 2024 Til orientering for generalforsamlingen legger styret fram budsjettet for 2024. Tallene er vist i kolonnen til høyre i resultatregnskapet. Større vedlikehold: I posten drift og vedlikehold er det beregnet kr 500 000 til større vedlikehold som omfatter arbeider med baldakinen.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Dyrehold
Husdyrhold: Det er tillatt å holde en hund eller en katt. Tillatelse fr astyret må innhentes ved flere dyr. Lufting av dyr er ikke tillatt på Balkebys område. Dyreholdet må ikke være til sjeanse for øvrige beboere.
Aksjeselskapets forsikringsselskap
Gjensidige Forsikring
Polisenr. 82672696
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 1 576,4 kvm (eiet)
Felles sentral tomt, pent opparbeidet uteområde med plen og beplantning
Adkomst
Det vil bli skiltet i regi av Nordvik Bolig ved annonsert visning.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Leiligheten ligger i et attraktivt, urbant og usjenert boligområde like ved Bogstadveien. Dette er perfekt for deg som liker et pulserende og urbant nabolag, men samtidig ønsker å kunne trekke deg tilbake i rolige omgivelser. Følger man Bogstadveien og Hegdehaugsveien ned forbi slottet, når man Karl Johans gate og de øvrige handlegatene i Oslo sentrum på ca. 25 min. Det er også vel verdt å få med seg bondens månedlige marked på Valkyrie plass, samt markedet på Vestkanttorvet. Det er også kun en snau kilometer til Frognerparken, som inneholder populære Frognerbadet, Frogner stadion og skulpturanlegget Vigelandsparken. Sør i parken ligger Oslo Bymuseum. Det er også kort vei til Marienlystparken, Stensparken, Bislett bad og St. Hanshaugen park. Dagligvarehandelen kan gjøres ved bl.a. Meny, Bunnpris, Kiwi og Rema 1000. Majorstuen og Bogstadveien er velkjent for sitt yrende folkeliv, og ikke minst rike utvalg av butikker, kafeer, restauranter og utesteder. Her finner du alt fra store, rimelige kleskjeder til fasjonable motehus du ikke finner andre steder i byen. Colosseum senter er et trivelig kjøpesenter og ligger vis-á-vis Colosseum Kino. Området gir mulighet for offentlig kommunikasjon via buss, trikk, T-bane og flybuss. Det er kun ca. 1 min gange til trikkestoppet Bogstadveien. Majorstuen er et viktig kollektivknutepunkt i Oslo, da alle T-banelinjene, tre sporvognslinjer og fem busslinjer trafikkerer stedet. Med bil fra boligen tar det ca. 6 min til Oslo S, 7 min til Bygdøy og 35 min til Oslo Lufthavn. Eiendommen har kort gangavstand til Uranienborg barne- og ungdomsskole. Det finnes flere videregående skoler i nærliggende områder, samt et godt utvalg av både private og kommunale barnehager. I gangavstand ligger også Politihøyskolen, Blindern, samt privat Høyskole innen helse- og sosialfag, diakoni og ledelse.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger verken ferdigattest, ekspedisjonsdokument eller midlertidig brukstillatelse for eiendommen. Det betyr at det ikke foreligger dokumentasjon på boligen lovlig kan tas i bruk. Boligen er oppført før 1998, det gjøres oppmerksom på at det ikke utstedes ferdigattest for ikke-avsluttede byggesaker/byggemeldinger som er fra før 1998. Det foreligger ikke byggetegninger i Oslo Kommunes arkiv. Megler har derfor ikke kontrollert byggetegninger mot dagens bruk av boligen. Kjøper påtar seg risikoen for fremtidig fortsatt bruk, og eventuelle pålegg fra det offentlige.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler boligaksjeselskapet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til blant annet bolig (S-2255). For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside.
Bo- og driveplikt
Det er ikke boplikt for eiendommen.
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/214/44: 17.03.1937 - Dokumentnr: 301205 - Best. om vann/kloakkledn. Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v. Gjelder denne registerenheten med flere 17.03.1937 - Dokumentnr: 301206 - Best. om vann/kloakkledn. 31.12.1937 - Dokumentnr: 305817 - Bruksrett Med flere bestemmelser Gjelder denne registerenheten med flere 31.12.1937 - Dokumentnr: 305818 - Erklæring/avtale ang. pipe 10.03.1937 - Dokumentnr: 301085 - Opprettelse av matrikkelenheten OPPRETTELSE - FRADELT FRA EN ADRESSE
Legalpant
Aksjelaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på andelen.
Verneklasse/SEFRAK
Eiendommen er registert i byantikvarens gule liste. Dette innebærer at eiendommen er helt eller delvis bevaringsverdig, og kan ha betydning for fremtidig ombygging/restaurering mv. Byantikvaren skal gi en rådgivende uttalelse i byggesaker som berører eiendommen. For en fullstendig oversikt over eiendommens status, se: http://riksantikvaren.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=545b8e996b6e4e1fbcb65f69299a7167
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Aksjeboligmodellen innebærer at aksjeselskapet eier eiendommen, mens aksjeeierne eier aksjer i aksjeselskapet som gir aksjeeier leierett til en bestemt bolig. Aksjeeierne har ikke personlig ansvar for selskapets fellesgjeld, men boligselskapets løpende utgifter må dekkes av aksjeeierne. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre aksjeeieres mislighold, eller der boligaksjeselskapet sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Aksjeboligselskapet har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra selskapet på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Legalpanteretten følger av borettslagsloven § 5-20, da denne gjelder tilsvarende for boligaksjeselskaper, jf borettslagsloven §1-4. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Salg av aksjeleiligheter reguleres av kjøpsloven. Ved dette salget skal imidlertid avhendingslovens bestemmelser komme til anvendelse så langt de passer. Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med IF tilbyr Nordvik Trygghetspakken til våre boligkjøpere. Trygghetspakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle forsikringene du trenger til den nye boligen i et helt år. Leilighetspakken inneholder Boligkjøperforsikring, Super Innboforsikring, Flytteforsikring og Renteforsikring. Super Innboforsikring er en av markedets beste innboforsikringer og med denne kan du være trygg på at alle tingene du eier er godt forsikret. Flytteforsikring dekker skader på tingene dine ved transport, ut- og innflytting. Renteforsikring kan hjelpe deg med rentekostnaden på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir deg hjelp til å avklare hva du kan ha rett på om du oppdager en mangel i den nye boligen din. Ved mangel etter reglene i avhendingslova, vil forsikringen også gi deg juridisk bistand til å rette kravet mot selger eller selgers forsikringsselskap. Boligkjøperforsikring er inkludert i Trygghetspakken, men kan også tegnes separat. Trygghetspakken/Boligkjøperforsikring må senest tegnes på kontraktsmøtet. Se produktark vedlagt i salgsoppgaven for mer informasjon om Trygghetspakken, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 1,00% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 66 420,- Nordvik grunnpakke med trykket salgsoppgave* kr. 19 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Rabatt vederlag/provisjon kr. 5 000,- Tilrettelegging kr. 15 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 500,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 24 578,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 143 288,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Milad Alexander Sabori, Salgsleder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
923 02 030
m.sabori@nordvikbolig.no
Megler
Milad Alexander Sabori, Salgsleder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
923 02 030
m.sabori@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Puls Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 819884382
Sofienberggata 23C, 0588 OSLO
Dobbel rentedekning gjennom Trygghetspakken fra If
For boligkjøper
Bilder
Milad Alexander Sabori
Salgsleder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
Grünerløkka
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?