Parkveien 13Uranienborg - Majorstuen
- Uranienborg - Majorstuen
- Parkveien 13
- Prisantydning
- 3 740 000,-
- Totalpris
- 3 987 238,-
- Felleskost/mnd
- 4 286,-
- BRA-i
- 30 m2
Homansbyen. Meget lys 2-roms selveier i 5. etg med heis. Varmtvann og fyring inkludert
2-roms selveier i 5.etasje med heisadkomst. Meget god romfølelse med 2,8 meter takhøyde og store vindusflater som sikrer godt lysinnslipp. Meget sentral beliggenhet i nærhet til Oslomet og kort vei til sentrum, shopping i Bogstadveien, Slottsparken, Bislett og St. Hanshaugen. Kort vei til både trikk og buss med hyppige avganger til sentrum, Blindern og BI. Inneholder: Entré med plass til yttertøy, bad med varmekabler, kjøkken med integrerte hvitevarer og plass til spisebord, stue med plass til sofa og soverom med sovehems hvor det er godt med oppbevaringsplass under hemsen. Leiligheten har behov for oppgradering. Kort fortalt: - Heis - Godt med skapplass - 2,8 meter takhøyde - Varmtvann og fyring inkludert i felleskostnader - Kjellerbod - Fellesvaskeri - Sentral og populær beliggenhet
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Selveierleilighet
- Byggeår:
- 1931
- Etasje:
- 5
- Soverom:
- 1
- Prisantydning:
- 3 740 000,-
- Totalpris:
- 3 987 238,-
- Omkostninger:
- 108 590,-
- Fellesgjeld:
- 138 648,-
- Felleskost/mnd:
- 4 286,-
- Fellesformue:
- 3 665,-
- Totalt BRA:
- 32 m2
- Energimerking:
- G - rød
Visninger
Alle våre visninger har påmelding. Passer ikke tidspunktet, send megler en e-post og avtal tid for privatvisning.
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
13-0457/24
Boligtype
Selveierleilighet
Adresse og betegnelse
Parkveien 13, 0350 Oslo
Gnr. 214, bnr. 254, snr. 35 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Selger(e)
Georg Beiske
Cecilie Xuan Trang Vo Beiske
Kjøpesum og omkostninger
3 740 000,- (Prisantydning) 138 648,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 3 878 648,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 96 950,- (Dokumentavgift) 240,- (Pantattest kjøper) 500,- (Tinglyst pantedokument) 500,- (Tinglyst skjøte) 10 400,- (Trygghetspakke kjøper* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 98 190,- (Omkostninger totalt (uten Trygghetspakke kjøper)) 108 590,- (Omkostninger totalt (med Trygghetspakke kjøper)) -------------------------------------------------------- 3 976 838,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Trygghetspakke kjøper)) 3 987 238,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Trygghetspakke kjøper)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1931
Etasje
5
Arealer
BRA-i: 30 kvm
BRA-e: 2 kvm
Totalt BRA: 32 kvm
Beskrivelse:
Kjeller:
BRA-e: 2 kvm. Disponibel kjellerbod
Totalt BRA: 2 kvm
5. etasje:
BRA-i: 30 kvm. Entré, stue/kjøkken, bad og soverom
Totalt BRA: 30 kvm
Takstmannens kommentar til arealoppmåling:
Takhøyde i stuen cirka 2,8m.
Bod i kjeller merket 503, cirka 2m2.
De innvendige kasser, sjakter, skap (montansjekanaler) er medtatt i boligens totale BRA jf. NS3940 punkt 6.1.
Oppmåling er utført med 3-D skanner (Leica Blk 2Go).
Eventuelt oppmålte boder er de bodene boligen disponerte på befaringsdagen, bruksrett er ikke fremvist. Boder er fellesarealer som styret/laget/sameiet fordeler og kan omdisponere.
Boenheten ligger over 3. etasje og innehar kun rømning via et trapperom. Er trapperommet sprinklet vil dagens krav være ivaretatt. Brannsikkerheten er ikke dokumentert men slik gjennomgang omfattes heller ikke av undersøkelsen da denne omfatter / forstås å skulle inneholde informasjon om forhold innvendig i boenheten. Vurderingen gjelder dagens krav.
Antall soverom
1
Innhold
2-roms selveierleilighet beliggende i 5.etasje med heisadkomst. Leiligheten har store vindusflater som sikrer godt med lysinnslipp. Kjøkken med plass til spiseplass og egen sone i stue for sofagruppe. Soverom med hems og godt med oppbevaringsplass. Et sentralt og populært boligområde med ca 2. minutters gange til Høyskolen i Oslo(UIO), Slottsparken og shopping i Bogstadveien. Kort vei tog/T-bane, buss og trikk. Det meste av fasiliteter finnes i nærmeste omkrets. Hyppige avganger med kollektivtransport fra Dalsbergsstien til Oslo sentrum, Blindern og BI. Entré, bad, stue/kjøkken og soverom. Leiligheten disponerer kjellerbod på ca. 2 kvm. Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Standard
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Utvendig: Vinduer: Årstall: 1982. Bygningen har malte trevinduer med 2 pluss 1 lags glass. Vurdering av avvik: Grunnet alder og at over halvparten av forventet brukstid er over settes TG2. Det bemerkes at eldre vinduer har begrenset isolasjonsevne, mindre varmetap kan oppnås ved bytte av vinduer. Konsekvens/tiltak: Eldre vinduer som med tiden måtte skiftes ut. Dører: Inngangsdør med brann og lydklassifisering. Vurdering av avvik: Normalt bruk observert på dør og karm. Det kan forekomme enkelte merker / hakk på dørblader og karm i en brukt bolig. Tg2 grunnet alder. Konsekvens/tiltak: Boligen fungerer med dette avviket. Videre presiseres det at dørene innehar noe alder slik at vedlikehold og utbedringer med tiden må påregnes. Innvendig: Overflater: Originale tregulv. Baderom med fliser. Innvendige veggflater og himlinger med malte flater. Overflater fremstår i all hovedsak hele. Vurdering av avvik: Enkelte merker eller riper er normalt i en brukt bolig og sees også her. Tg2 grunnet alder og slitasje. Konsekvens/tiltak: Boligen kan brukes med disse avvikene. Etasjeskille/gulv mot grunn: Etasjeskiller er av betongdekke. Kontroll i stuen. Vurdering av avvik: Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Boligen har noen ujevnheter. Konsekvens/tiltak: For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak. Det ansees som normalt med noe skjevheter og knirk i eldre bygg. Radon: Boligen ligger minimum tre etasjer over bakkenivå og radonmålinger er ikke relevant. TG 0. Innvendige dører: Innvendig har boligen malte fyllingsdører med profil og glatte flater. Vurdering av avvik: Det er påvist avvik som tilsier at det bør foretas tiltak på enkelte dører. Observert merke / hakk i dørblad utover normal slitasje. Dør til soverom subber mot karm. Det settes TG2. Konsekvens/tiltak: Det bør foretas tiltak på enkelte dører. Lokal utbedring av forhold er påregnelig. Bad: Vegger og himling - Bad: Veggene har fliser. Taket er malt. Vurdering av avvik: Det settes TG 2 utfra alder/gjenværende brukstid, ukjent oppbygging og manglende garantier på konstruksjoner. Andre tiltak: Vegger virker å fungere etter tiltenkt funksjon inntil videre. Gulv - Bad: Gulvet er flislagt. Rommet har elektriske varmekabler. Svakt fall i rommet 2-3mm observert ved måling med laser fra dør til sluk. Vurdering av avvik: • Det er mulighet for at det kan forekomme vannlekkasje på våtrommet hvor vann ikke vil gå til sluk. • Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn 25 mm. • Det er påvist at noen fliser har bom (hulrom under). • Det er påvist avvik i fallforhold til sluk i forhold til krav i forskrift på byggetidspunktet. • Det er påvist sprekker i fliser. Ved at fliser har bom som er et hulrom under flisen gjør at den ikke har feste rett under. Slike forhold kan medføre at flisen på sikt løsner eller buler opp fra overflaten. Overflater generelt med noe bruksslitasje og sprekker i flis. Alder tatt i betrakning. Ukjent oppbygging og manglende garantier på konstruksjoner. Konsekvens/tiltak: • Fliser må skiftes. • Det må foretas utbedring av fallforhold. • Installering av tett dusjkabinett anbefales. Estimat er knyttet til utbedring av gulv. Kostnadsestimat: 50 000 - 100 000. TG 2. Sluk, membran og tettesjikt - Bad: Det er plastsluk og ukjent tettesjikt/membran. Vurdering av avvik: • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på slukløsningen. Konsekvens/tiltak: • Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. • Installering av tett dusjkabinett anbefales. • Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må slukløsningen skiftes ut og sannsynligvis må også membransjiktet skiftes/utbedres. Det er imidlertid vanskelig å si noe om tidspunktet for når dette er nødvendig. TG 2. Sanitærutstyr og innredning - Bad: Badet inneholder dusjhjørne med innfellbare dører i glass ( dusj rett på gulv), wc, servantskap med ett-greps blandebatteri, speil på vegg og belysning. Vurdering av avvik: Det er påvist skader på innredning. Innredning med svelleskade samt krakkelering i servant. Konsekvens/tiltak: Boligen fungerer med disse avvikene. Forholdet er ment som en opplysning. TG 2. Ventilasjon - Bad: Det er naturlig ventilering. Vurdering av avvik: Rommet har kun naturlig ventilasjon. Normalt med denne type ventilasjon i eldre bygg. Dagens krav er strengere i forhold til ventilasjon. Konsekvens/tiltak: Elektrisk avtrekksvifte bør monteres for å lukke avviket. Boligen fungerer med dette avviket. TG2 settes grunnet dagens krav etter NS3600. Tilliggende konstruksjoner våtrom: Hulltaking er ikke foretatt da det ikke er fysisk mulig pga tilliggende konstruksjoner. TG IU. Aktuell byggeforskrift er tekniske forskrifter i perioden 1997-2010. Dokumentasjon: ingen dokumentasjon på utførelse. Observasjoner tilsier behov for utbedringer. Kjøkken: Kjøkkeninnredning med hvite glatte fronter, benkeplate i tre med kum og ett-greps blandebatteri. Utstyrt med hvitevarer som komfyr, platetopp, kjøl/fryseskap samt ventilator over kokesone. Normal slitasje på innredning alder tatt i betraktning, enkelte merker eller riper er normalt på en brukt innredning. TG 1. Avtrekk - Kjøkken: Det er kjøkkenventilator med kullfilter. Vurdering av avvik: Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen. Systemet fungerer, dog settes avvik basert på dagens krav til avsug i kjøkken-rom. Konsekvens/tiltak: Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen. Ventilatoren fungerer til sitt bruk. TG 2. Tekniske installasjoner: Vannledninger: Innvendige vannledninger er av plast (rør i rør). Skap for rør er plassert på baderom. Vurdering av avvik: • Det er påvist at eventuelt lekkasjevann fra rør i rør system ikke ledes til sluk eller annen kompenserende løsning. • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger. Avvik må jamføres med gulv i våtrom-svakt fall på gulv ved drensåpning til rørskapet. Konsekvens/tiltak: Det bør foretas tiltak på anlegget som sikrer bedre løsning på eventuelt lekkasjevann fra rør i rør system. TG 2. Avløpsrør: Avløpsrør av plast/jern. Rør i fellesarealer er ikke vurdert. Det antas at lufte- og stakemulighetene på anlegget er funksjonelt, dog er dette vanskelig å kontrollere i en blokk med flere boliger. Det antas at funksjonen på rør og koblinger er i god stand, slike rørdeler er ikke alltid lett å besiktige da disse ofte er skjult i kanaler og kasser. Det kreves spesialutstyr og kompetanse for å vurdere dette ytterligere. Vurdering av avvik: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger. Konsekvens/tiltak: Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. TG 2. Ventilasjon: Boligen har naturlig ventilasjon. Vurdering av avvik: Det er påvist mangelfull ventilasjon på ett eller flere rom i boligen. Avvik settes basert på NS3600 sine krav til kontroll av ventilering i oppholdsrom og spesielt soverom hvor behovet for utlufting er større. Konsekvens/tiltak: Det bør etableres veggventiler/vindusventiler i alle oppholdsrom som ikke har det. Ventilasjonsløsningen må utbedres. Etablere bedre tilluft i boligen hvis mulig. Soverom er blant annet tjent med veggventiler i tillegg til vindu / spalteventiler. TG 2. Vannbåren varme: Oppvarming fra felles sentral via radiatorer på vegg. TG 1. Elektrisk anlegg: Sikringsskap med automatsikringer, plassert i felles oppgang. Ingen papirer på anlegg samt ingen el kontroll foretatt. Det anbefales generelt EL-takst av godkjent foretak da det ikke foreligger eltilsynsrapport fra de siste 5 år. Generell kommentar: Det elektriske anlegget er ikke vurdert utover visuell besiktigelse i denne rapporten da dette krever spesiell kompetanse og autorisasjon. Det er ikke demontert utstyr som spotter / kontakter eller brytere for å kontrollere avvik. TG 2. Branntekniske forhold: Brannvarsler og slukkeutstyr er montert/observert. I henhold til forskrifter skal det være installert røykvarsler samt brannslange eller brannslokkingsapparat i alle boliger. Beboer er ansvarlig for at utstyret er til stede og fungerer. TG 1. Tilstandsrapport for boligen er vedlagt salgsoppgaven. Se denne for nærmere informasjon om tilstandsgrad.
Parkering
Sameiet har to parkeringsplasser som leies ut etter avtale. De to som leier p.t. har kontrakt på et par år. Når den tiden er ute vil ny fordeling skjer via loddtrekning blant dem som har meldt sin interesse. Beboerparkering: Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5940 kroner for ett år Motorsykkel og moped: 2970 kroner for ett år El-bil : 2000 kroner for ett år El-motorsykkel og el-moped: 1000 kroner for ett år Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/.
Moderniseringer og påkostninger
Selger skiftet regulator for varmekabler på badet i 2024 (Vinderen Elektro AS).
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
1. Kjenner du til om det er/har vært feil tilknyttet våtrommene, f.eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader? Ja. Sprekker i fliser. 2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Ja, kun av faglært. Skiftet regulator for varmekabler i 2024. Arbeid utført av Vinderen Elektro AS 16. Kjenner du til om det har vært utført arbeid på terrasse/garasje/tak/fasade? Ja, kun av faglært Fasaden ble renovert da vi kjøpte i 2018. Arbeid utført av I regi av sameiet 26. Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedr. eiendommen som kan medføre økte felleskostnader/økt fellesgjeld? Ja. Styret har vedtatt å øke felleskostnadene med 10 % fra 01.01.2025 Tilleggskommentar: Det er skruehull og flekker hvor maling har skallet av i stuen som er dekket av bilder i dag.
Bygningssakkyndig
Haraldsen Taksering AS
Byggemåte
Bygård med heis fundamentert med betong til antatte faste masser. Konstruksjoner i betong/mur og tre. Yttervegger utvendig pusset og malt. Flatt yttertak antatt tekket med papp/folie. Utvendige forhold som tak, drenering , vegger under grunn, yttervegger og takrenner er ikke vurdert av takstkonsulenten da disse tilhører en fellesanliggende konstruksjon for sameiet/laget. Ovenstående tekst er ment til orientering. I følge vedlagte tilstandsrapport.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Ved ønske om at vegglamper, krokhengte lamper, lysekroner, prismelamper eller lignende lamper som er koblet til sukkerbit eller stikkontakt skal følge med i handelen, må det tas forbehold om dette ved inngivelse av bud. Det samme gjelder brunevarer.
Adgang til utleie
Utleie skal meldes til styret. Innen 2 uker etter inngått leieavtale skal styret, ved styreleder, skriftlig underrettes om leietakers navn. Korttidsutleie er tillatt i opptil 90 døgn i året, jf. eierseksjonsloven § 24. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene, men må settes til mellom 60 og 120 døgn. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Det er krav om forsvarlige radonnivåer i utleieboliger. Er det ikke gitt opplysninger om at selger har kunnskap om eiendommens randonnivå, vil kjøper overta risikoen for radonnivået i boligen/utleieenheten. For mer informasjon se https://dsa.no/radon
Energi og oppvarming
Energimerking
G - rød
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Energiattest er basert på nåværende eiers/ husstands senere års forbruk og utgifter. Dette vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtale mv. Megler har intet ansvar for informasjon som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Oppvarming fra felles sentral via radiatorer på vegg. Felleskostnadene inkluderer varmtvann og fyring.
Informasjon om strømforbruk
Selger har ikke selv bodd i boligen og har dermed ikke kunnskap om årlig strømforbruk. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 4 286,- pr. mnd
Inkluderer: Varmtvann, fyring, kommunale avgifter, betjening andel fellesgjeld, felles bygningsforsikring, vaktmester- og renholdstjeneste fellesarealer, bredbånd, forretningsførsel, normal drift og vedlikehold, m.m.
Fordelt slik:
Dugnad kr. 125,-
Bredbånd kr. 160,-
Felleskostnader kr. 4 001,-
Totale felleskostnader pr. md kr. 4 286,-
Det er i følge styreleder planlagt 10% økning i felleskostnader fra og med 01.01.2025:
Fordelt slik:
Dugnad kr. 125,-
Bredbånd kr. 160,-
Felleskostnader ca kr. 4 401,- (kun denne posten som øker)
Totale felleskostnader pr. md kr. 4 686,-
Dugnadsgebyr tilbakebetales sameier ved fysisk deltagelse på dugnad, ihht vedtekter §6.
Andre utgifter
Selger opplyser å ha følgende kostnader knyttet til boligen: Felleskostnader kr. 4 286,- pr md Eiendomsskatt kr. 0,- for 2024. Innboforsikring kommer i tillegg (ca. 2 000,- per år avhengig av avtale) For strømkostnader, se energiforbruk. Det er opp til kjøper å evt. inngå nye avtaler med ønskede tjenesteytere.
Eiendomsskatt
I Oslo kommune er det eiendomsskatt på boliger og fast eiendom som overstiger en fastsatt verdi. Informasjonen over er hentet fra eiendomsskattelistene. For mer informasjon rundt beregningsgrunnlaget for eiendommen, se http://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/eiendomsskatt I følge Oslo kommune er det ikke pålagt eiendomsskatt for denne leiligheten for 2024.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 019 304,- pr. 2022
Sekundærbolig: Kr. 3 873 354,- pr. 2022
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
TV/Internett/Bredbånd
Fellesavtale med OBOS Opennet.
Sameiet
Om sameiet
Sameiet består av 50 seksjoner. Parkveien 13 Sameie er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 977035910. Forretningsfører er Obos Eiendomsforvaltning. Sameiets revisor er BDO AS. Det er fellesvaskeri i kjeller. Nyinnflyttede får veiledning av vaktmester eller medlemmer av styret i rett bruk av fellesareal og teknisk utstyr. Låser: Boligselskapet har digital adkomstløsning med OBOS Nøkkel på fellesdører/garasjeporter. Mer om OBOS Nøkkel her: obos.no/obos-nokkel. Planer fremover: Styret har utarbeidet en plan for videre tiltak og forbedringer: - Parkering: Det vil bli implementert nye tiltak for å forbedre parkeringsforholdene, som har vært en utfordring for beboerne. - Energieffektiv belysning: Oppgradering til LED-belysning og installasjon av bevegelsessensorer i fellesarealer undersøks for å redusere energikostnadene. - Eierbrøk: Det pågår arbeid for å komme til en endelig avgjørelse vedrørende justering av eierbrøkene. Det er i følge styreleder feil i eierbrøk for 12 seksjoner i sameiet. Styret er i en prosess for å få rettet opp eierbrøken. Når prosessen er ferdig vil reseksjonering behandles, enten i generalforsamlingen i 2025 eller i ekstraordinært generalforsamling. Kostnadene tilknyttet endring av eierbrøken hos kartverket vil bekostes av de leilighetene det gjelder. - Varmtvannstanker: En evaluering av varmtvannstankene i kjelleren vil avgjøre behovet for utskifting. Det henger sammen med at sameiet vurderer å gå over til bergvarme. Styret er i gang med å innhente tilbud i disse dager. Det er foreløpig ikke mottatt tilbud så styret vet ikke pris og omfang for prosjektet p.t. og vil se an realisering av prosjektet etter de får mer informasjon om hva som kreves i prosessen. Det har blitt forespeilet et grovt estimat på ca. 1 mill. som fordeles på seksjonene. Enten vil det bli et låneopptak eller så vil det bli en ekstraordinær kapitalinnkreving. Det er også mulig det kan bli en kombinasjon av disse. Styret vet mer når tilbud er mottatt. Arbeid med oppgradering av VVS-anlegget vil trolig skje i løpet av 2025. Med disse tiltakene forventer styret å fortsette forbedringene og sikre en enda mer kostnadseffektiv og bærekraftig drift av sameiet. Større vedlikehold og rehabilitering utført i sameiet: 2023/2024: - Byttet ut vaktmester-, matteleverandør- og renholdstjenester for å redusere driftskostnadene. - Forsikringssaker: Styret har aktivt håndtert en alvorlig vannskade i en leilighet på 5. etasje, noe som krevde koordinering med forsikringsselskapet. - Administrasjon av reparasjoner: Varmtvannstank, heis og en vannlekkasje i vaskerommet har blitt følgt opp av styret. - En gjennomgang og potensiell endring av forsikringsselskapet er underveis for å ytterligere redusere kostnadene. - Feilaktig fordelt strømmåling er blitt korrigert etter en grundig gjennomgang av det elektriske anlegget i kjeller. - Utredning av eierbrøker: En betydelig mengde tid har blitt investert i å kartlegge eierbrøkene. Det har blitt gjennomført av styret med begrenset juridisk hjelp, for å spare kostnader advokatkostnader. 2022: - Avtale med OBOS Opennet. 2021: - Gjennomført større rehabilitering av det elektriske anlegget grunnet pålegg fra kontrollmyndigheter. - VVS-anlegget er gammelt og vurderes rehabilitert. 2020: - Ferdigstilling av fasadene.
Forretningsfører
Obos Eiendomsforvaltning AS
Forkjøpsrett
Det er ikke forkjøpsrett i sameiet.
Styregodkjennelse
Overdragelsen krever ikke styregodkjenning. Eiendomsmegler bistår med innsending eierskiftemelding til forretningsfører og styret for registrering.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 138 648,- pr. 01.10.2024
Selskapets totale lån og vilkår:
1)
Bank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98207767190
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 7,38%
Restsaldo kr. 7 334 816,00
Innfrielsesdato: 30.11.2042
Type rente: Flytende rente
Andel restsaldo: kr. 134 818,-. Kapitalkostnader: kr. 1 126,-.
2)
Bank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98207966398
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 7,38%
Restsaldo kr. 203 025,00
Innfrielsesdato: 30.04.2042
Type rente: Flytende rente
Restsaldo kr. 3 830,-. Kapitalkostnader kr. 33,-.
Sum andel fellesgjeld (kun lån) kr. 138 648,27,-, pr. 01.10.24.
Fellesformue
Kr. 3 665,- pr. 31.12.2023
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Forrige års regnskap viste et overskudd på kr. 356 004,-. I inneværende år er det budsjettert med et overskudd på kr. 292 945,-. I posten drift og vedlikehold er det beregnet kr. 342 000,-. Oslo Kommune har i sitt budsjettforslag for 2024 lagt til grunn en økning på 8 % for renovasjon, 20,3 % for vann- og avløp og 145 % for feiegebyret. Eiendomsskatten følger egne satser. Premieendringen er en følge av indeksjustering på bygninger på 5,2 % fra 1. januar, samt forsikringsselskapets individuelle prisjustering basert på skadehistorikken i Parkveien 13 Sameie I budsjettet har styret tatt hensyn til ovennevnte, samt øvrige prisendringer knyttet til produkter og tjenester sameiet anskaffer. Dette danner grunnlaget for foreløpig fastsettelse av felleskostnader for 2024. Budsjettet er basert på uendrede felleskostnader for året 2024.
Vedtekter og husordensregler
Sameiets vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Se vedtekter og husordensregler for forpliktelser i sameiet. Dugnad må påregnes. Opprydding av fellesområder som fortau, gårdsrom og utvalgte felles kjellerrom som sykkelrom og vaskerom, skal ryddes og rengjøres 1 gang per år. Kostnadene for dette er beregnet til kr. 1 000,- per husstand/ leilighet pr år. Dette blir fakturert sammen med fellesutgiftene per måned i egen kategori. De som møter opp på dugnad (personlig fremmøte), som varsles ca. 2 uker på forhånd, kan få sitt «Rydde- og renholds gebyr av fellesarealer» tilbakebetalt.
Dyrehold
Dyrehold (hund, katt m.m.) krever spesiell tillatelse fra styret i hvert enkelt tilfelle. Ihht. husordenregler pkt. C.
Sameiets forsikring
Tryg Forsikring
Polisenr. 6649901
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 684 kvm (eiet)
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at sameiet eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt seksjon en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Arealbekreftelse fra Oslo er vedlagt salgsoppgaven.
Tomtegrenser er ikke kontrollert.
Adkomst
Adkomst fra gate.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Parkveien 13 ligger sentralt og meget attraktivt til i Homansbyen, rett nedenfor Bislett og Majorstuen. Det meste av fasiliteter finnes i nærmeste omkrets; Rema 1000, klesbutikker, vinmonopol, diverse kafeer og restauranter m.m. Handlegatene Hegdehaugsveien og Bogstadveien ligger like rundt hjørnet med stor utvalg av forretninger, serveringssteder og kafeer. For tur- og rekreasjonsmuligheter har du Slottsparken i ca. 3 minutters gangavstand. Det er heller ikke langt til St.Hanshaugen park, Stensparken og Frognerparken. Diverse treningssentre finner du også; SATS og Fitness Express, samt Bislett stadion - for å nevne noen. Oslo Met er rett ved. Ellers er det enkelt å komme seg til veterinærhøyskolen, BI og UiO, spesielt det Juridiske fakultet. Det er også verdt å nevne at det kun er kort avstand til Nationaltheatret, med tog, flytog og T-bane.
Bebyggelse
Nærområdet består i hovedsak av boligblokker, forretninger og næring.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ikke ferdigattest, men ekspedisjonsdokument datert 6. juli 1928. Ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Ekspedisjonsdokumentet er uattestert, og dokumenterer at det er søkt om oppføring av bygget, men ikke endelig godkjenning. At ekspedisjonsdokument eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det foreligger ferdigattest for installering av nye bad samt fasadeendringer, datert 28.01.2005. Det foreligger ferdigattest for uteservering gårdsplass, datert 05.07.2010. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men det er avvik fra disse: Det presiseres at leiligheten var opprinnelig en 1-roms. I en del av stue er det etablert soverom med hems. I forbindelse med salg av eiendommen oppfordres interessenter til og sette seg inn i de godkjente tegningene vedlagt. Kontakt megler ved spørsmål.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameiet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til byggeområde for bolig. Reguleringsbestemmesler: S-2255: Reguleringsbestemmelser i tilknytning til endret reguleringsplan for Oslo sentrum og indre sone i Oslo kommune. S-132GO: Vestre bydeler III. Reguleringsplanen som følger eiendommen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 Kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Se kommunens hjemmeside for ytterligere informasjon. Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Offentlige planer: Parkveien 4 - Saken gjelder bruksendring fra kontor til bolig. Tillatelse gitt. Saksnummer 202454261. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202454261 Grønnegata 15 - Saken gjelder utbedring av stikkledning for vann- og avløp. Søknad inne. Saksnummer 202460189. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202460189 Pilestredet 52 - Saken gjelder ombygging av OsloMet. Søknaden gjelder fasadeendringer, innvendig ombygning og bruksendring til undervisningslokaler og kontorer tilknyttet OsloMET, med tilhørende innvendige rivearbeider. Igangsettingstillatelse gitt. Saksnummer 202450554. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202450554 Pilestredet 52 - Saken gjelder ombygging til hovedbibliotek - Bygg A - Oslo Met. Rammetillatelse gitt. Saksnummer 202204283. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202204283 For informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/214/254/35: 21.07.1874 - Dokumentnr: 900301 - Bestemmelse om bebyggelse Med flere bestemmelser Overført fra: Knr:0301 Gnr:214 Bnr:254 Gjelder denne registerenheten med flere 30.07.1874 - Dokumentnr: 900302 - Erklæring/avtale Bestemmelse om byggeforbud på deler av eiendommen Overført fra: Knr:0301 Gnr:214 Bnr:254 Gjelder denne registerenheten med flere 20.09.1913 - Dokumentnr: 900747 - Bestemmelse om bebyggelse Overført fra: Knr:0301 Gnr:214 Bnr:254 Gjelder denne registerenheten med flere 21.02.1940 - Dokumentnr: 300685 - Erklæring/avtale Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v. Overført fra: Knr:0301 Gnr:214 Bnr:254 Gjelder denne registerenheten med flere 24.05.1976 - Dokumentnr: 510231 - Erklæring/avtale PANT TIL SAMEIET FOR INNTIL NOK 3.000,- Gjelder denne registerenheten med flere 24.05.1976 - Dokumentnr: 510231 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 35 Formål: Bolig Sameiebrøk: 182/10000
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for riktig betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav som følger av sameieforholdet, typisk vil dette gjelde felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på seksjonen. Legalpant til kommunen har prioritet foran legalpant til sameiet.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Det opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller via firma teller med. Etter lov om eierseksjoner § 31, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlige etter sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legalpanterett i den enkelte eierseksjon på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med IF tilbyr Nordvik Trygghetspakken til våre boligkjøpere. Trygghetspakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle forsikringene du trenger til den nye boligen i et helt år. Leilighetspakken inneholder Boligkjøperforsikring, Super Innboforsikring, Flytteforsikring og Renteforsikring. Super Innboforsikring er en av markedets beste innboforsikringer og med denne kan du være trygg på at alle tingene du eier er godt forsikret. Flytteforsikring dekker skader på tingene dine ved transport, ut- og innflytting. Renteforsikring kan hjelpe deg med rentekostnaden på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir deg hjelp til å avklare hva du kan ha rett på om du oppdager en mangel i den nye boligen din. Ved mangel etter reglene i avhendingslova, vil forsikringen også gi deg juridisk bistand til å rette kravet mot selger eller selgers forsikringsselskap. Boligkjøperforsikring er inkludert i Trygghetspakken, men kan også tegnes separat. Trygghetspakken/Boligkjøperforsikring må senest tegnes på kontraktsmøtet. Se produktark vedlagt i salgsoppgaven for mer informasjon om Trygghetspakken, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 1,10% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 42 665,- Nordvik Ekstra XL - Digital markedsføring kr. 18 900,- Nordvik grunnpakke med trykket salgsoppgave* kr. 21 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 10 000,- Visningshonorar - totalt kr. 3 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 17 008,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 122 363,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Alexander Johannessen, Eiendomsmegler MNEF / Partner
922 45 380
a.johannessen@nordvikbolig.no
Megler
Alexander Johannessen, Eiendomsmegler MNEF / Partner
922 45 380
a.johannessen@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Bygdøy Alle Eiendom AS
Org. nr.: 914457750
Bygdøy Alle 34, 0265 OSLO
Dobbel rentedekning gjennom Trygghetspakken fra If
For boligkjøper
Bilder
Alexander Johannessen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Bygdøy Allé
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?