St. Olavs gate 11C
- St. Olavs gate 11C
- Prisantydning
- 3 975 000,-
- Totalpris
- 4 191 440,-
- Felleskost/mnd
- 2 932,-
- BRA-i
- 30 m2
Meyerløkka / St. Hanshaugen
Svært arealeffektiv og nyoppusset 2-roms - Sentral beliggenhet - Perfekt førstegangskjøp - Mulighet for p-plass*.
Meget hyggelig og delikat leilighet. Attraktiv, sentral, tilbaketrukket og rolig beliggenhet i hjertet av Oslo. Praktisk og arealeffektiv planløsning - vender mot indre gård. Entrè, kjøkken/stue og soverom overflateoppusset i 2024. Leiligheten fikk også ny kjøkkeninnredning, nye gulv m/varmefolie og oppgradering av el. anlegg. Meyerløkka ligger helt inntil Pilestredet Park og St. Hanshaugen med kort vei til Bislett, Bogstadveien og sentrum som byr på et rikt og variert servicetilbud, butikker, kafeer og restauranter. Matbutikken rett over veien gjør daglige ærend svært enkle. Kort oppsummert: -Nytt kjøkken -Nymalte overflater -Oppgradert el.anlegg -Høy 1.etg. -2 boder -Mulighet for leie av p-plass i gården* -Varmtvann inkl. i felleskostn. Velkommen på visning.
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Selveierleilighet
- Byggeår:
- 1875
- Etasje:
- 1
- Soverom:
- 1
- Prisantydning:
- 3 975 000,-
- Totalpris:
- 4 191 440,-
- Omkostninger:
- 103 440,-
- Fellesgjeld:
- 113 000,-
- Felleskost/mnd:
- 2 932,-
- Totalt BRA:
- 37 m2
- Energimerking:
- G - rød
Visninger
Alle våre visninger har påmelding. Passer ikke tidspunktet, send megler en e-post og avtal tid for privatvisning.
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
56-0007/25
Boligtype
Selveierleilighet
Adresse og betegnelse
St. Olavs gate 11C, 0165 Oslo
Gnr. 208, bnr. 485, snr. 19 i Oslo kommune.
Selger(e)
Marielle Daae Nordvang
Kjøpesum og omkostninger
3 975 000,- (Prisantydning) 113 000,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 4 088 000,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 102 200,- (Dokumentavgift) 240,- (Pantattest kjøper) 500,- (Tinglyst pantedokument) 500,- (Tinglyst skjøte) 12 700,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 103 440,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 116 140,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 4 191 440,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 4 204 140,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1875
Etasje
1
Arealer
BRA-i: 30 kvm
BRA-e: 7 kvm
Totalt BRA: 37 kvm
Beskrivelse:
Kjeller:
BRA-e: 5 kvm. Kjellerbod (boden er oppmålt å være 4,53 m2)
Totalt BRA: 5 kvm
1. etasje:
BRA-i: 30 kvm. Entré, soverom, stue/kjøkken og bad/vaskerom
BRA-e: 2 kvm. Bod i trappegangen (boden er oppmålt å være 1,48 m2)
Totalt BRA: 32 kvm
Antall soverom
1
Innhold
Dette er en flott mulighet til å sikre seg en innbydende og nyoppusset leilighet i rolige og trygge omgivelser med umiddelbar nærhet til det meste man trenger i hverdagen. Nærområdet byr for øvrig på flotte turområder, parker, korte avstander til offentlig kommunikasjon mm. Leiligheten er nyoppusset og har gjennomgående svært god standard fra 2024. Kjøkkeninnredningen er levert av Kvik og den var ny i 2024. Kjøkken/stue og soverom har store vinduer og meget god takhøyde (2,92m) som slipper inn godt med dagslys. Med leiligheten følger også disposisjonsrett til bod på ca. 2 m2 i trappegangen (ca. 10 trappetrinn opp ) + kjellerbod på ca. 5 m2 (denne ligger i kjelleren på nabobygget). Leiligheten ligger i byggets 1. etasje (kun 5 trappetrinn opp), den er meget godt vedlikehold og inneholder: -Entré -Soverom -Stue/kjøkken -Bad -2 boder; en i trappegangen og en kjellerbod i nabobygget
Standard
Vf./gang/entré: Fra felles trapperom kommer man inn i leilighetens entré. Her er det garderobeskap med lekker skyvedør av speil med svart innramming. Man kommer inn i soverom via den ene siden av garderoben. Fra hovedinngangsdøren er det kun 5 trappetrinn opp til leiligheten. Porttelefon med døråpner. Soverom Praktisk innredet soverom med plass til både dobbeltseng og garderobeskap. Også her er det høyt under taket og store vinduer. Lys i taket kan styres via app. Stue/kjøkken Leiligheten har en behagelig åpen stue/kjøkkenløsning med direkte adkomst fra inngangspartiet. Det er god takhøyde i rommet, ca. 2,92m og store vindusflater som gir godt med dagslys og en herlig romfølelse. Vinduene er trolig fra byggeår og har originale malte karmer med originale enkle glass. På gulvene er det laminat med varmefolie. Veggene har slette, malte flater. Stilfull kjøkkeninnredning er levert fra Kvik. Overskap går helt opp i taket og det er god benkeplass. Integrerte hvitevarer med oppvaskmaskin, stekeovn og platetopp. Ny ventilator med kullfilter over kokeplate. Bad Pent, flislagt bad av god størrelse med dusjhjørne med skyvbare glassdører. Badet er innredet med servantskap og overskap med speil. Det er opplegg for vaskemaskin, samt ekstra vannuttak. Badet har hjelpesluk i dusj og hovedsluk under toalett. Elektriske varmekabler i gulv. Flisene er malt. Elektrisk anlegg Sikringsskap er plassert i kjeller i nabobygget. Hovedsikring på 32 AMP. Lys i entrè, soverom og stue/kjøkken kan styres via app. Ventilasjon På badet er det ventil i taket med naturlig avtrekk. Forøvrig luftig via vinduene. Kjøkenventilator med kullfilter. Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig - Thomas Espolin Kährs. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Rapporten følger som vedlegg i salgsoppgaven. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Bygningsdeler som har fått TG2: Utvendig>Vinduer Vurdering av avvik: Leiligheten har eldre vinduer i tre med to lag enkle glass. Noen av vinduene er noe vanskelige å åpne. Innvendig>Radon Vurdering av avvik: Det er avvik: Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Våtrom>Etasje>Bad/Vaskerom>Overflater vegger og himling Vurdering av avvik: Det er påvist at noen fliser har bom (hulrom under). Våtrom>Etasje>Bad/Vaskerom>Overflater gulv Vurdering av avvik: Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn 25mm. Våtrom>Etasje>Bad/Vaskerom>Ventilasjon Vurdering av avvik: Rommet har kun naturlig ventilasjon. På våtrom er det krav om mekanisk avtrekk i form av elektrisk vifte, det skal også være tilluft til badet. Tilstandsgrad 2 settes på grunn av manglende mekanisk avtrekk. Våtrom>Etasje>Bad/Vaskerom>Sluk, membran og tettesjikt. Vurdering av avvik: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. Tekniske installasjoner>Vannledninger Vurdering av avvik: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger. Tilstandsgrad 2 settes på grunn av alder på vannrør til bad.
Parkering
Det er mulighet for å leie parkeringsplass i bakgården - tildeling av parkeringsplass skjer etter ansiennitet (venteliste og tildeling skjer i regi av styret i sameiet). Seksjonseiere prioriteres foran leietakere. Styret kan tildele faste parkeringsplasser til beboerne som disponerer bil. Sameiermøtet kan fastsette en månedlig parkeringsavgift per plass. Etter informasjon fra styreleder er pr. 16.01.25 ingen på venteliste. Det er imidlertid stillaser montert i bakgården og disse gjør antallet tilgjengelige p-plasser mindre. Når stillasene tas ned vil det igjen være plass til 7 biler i gårdsrommet. All parkering i sameiets bakgård foregår på eget ansvar. Det skal ikke være parkert flere enn 7 bilder i gårdsrommet. Bilene skal parkeres langs veggene og i innhuggene. Biler som står foran søppelkassene parkeres slik at søppeltømming kan skje uhindret. Det skal ikke parkeres motorkjøretøy i bakre gårdsrom uten at det er gitt spesialtillatelse til slik parkering. Fra kl. 08 - 16 mandag til fredag skal næringslokalene parkere én bil per seksjon på ledige parkeringsplasser. Parkering utover dette er forbeholdt gårdens beboere. Styret kan tildele faste parkeringsplasser til beboerne som disponerer bil. Sameiermøtet kan fastsette en månedlig parkeringsavgift per plass, Tildeling skal gå etter ansiennitet, og slik at seksjonseiere prioriteres foran leietakere. Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene, parkeringssone A, B, C, D og E: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: kr. 6.200,- for ett år Motorsykkel og moped: kr. 3.100,- for ett år. El-bil: kr. 2.090,- for ett år. El-motorsykkel og el-moped: kr. 1.045,- for ett år. Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/.
Moderniseringer og påkostninger
Det ble i forbindelse med vannlekkasje fra leiligheten i etasjen over lagt nye gulv, byttet kjøkken og fikset veggen mellom kjøkken og soverom. Stue, kjøkken og bad ble malt.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Følgende opplysninger er spesielt viktig å merke seg: 4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Svar: Ja, faglært Foreligger det en samsvarserklæring? Svar: Ja Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Svar: Arbeidet er utført av Alpha Elektro AS. Total fornyelse av elektrisk anlegg i stue/kjøkken og soverom sommer 2024. I tillegg har det blitt lagt nytt varme folie i regi av forsikringsselskapet IF i 2024. 4.1 Vet du om det elektriske anlegget har blitt kontrollert? Svar: Ja Når ble kontrollen utført? Svar: 06.11.2024 9. Vet du om det er gjort arbeid på eiendommen som ikke er nevnt i de andre spørsmålene? Svar: Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Svar: Pusset opp kjøkken, stue og soverom som er dekket av forsikringsselskapet på grunn av en vannlekkasje i januar 2024. Hovedentreprenør Ocab avd. Oslo. Nymalte vegger og tak, nytt gulv, nytt kjøkken. 10. Vet du om det er gjort radonmåling på eiendommen, enten i din eller tidligere eiertid? Svar: Nei 14. Vet du om det er feil/utettheter i tak, terrasser/?fasade/?vinduer/?garasje, og/eller er det synlige skader? Svar: Ja Beskriv: Det er gammel vinduer så trekker litt ved dem. 15. Vet du om det er eller har vært feil med det elektriske anlegget? Svar: Nei 16. Vet du om det er eller har vært sprekker i mur/skjeve gulv/setningsskader eller liknende? Svar: Ja Beskriv: Gulvet har blitt avrettet av Ocab avd. Oslo i regi av forsikringsselskapet IF i 2024 etter vannlekkasje, men er fortsatt små skjevheter. 17. Vet du om det er eller har vært feil på vann/avløp herunder rørbrudd, tilbakeslag, tett sluk eller liknende? Svar: Ja Beskriv: Leiligheten over hadde en vannlekkasje i januar 2024, som medførte at forsikringsselskapet var inne for å måle og utrede etter skadene. 18. Vet du om det er, eller har vært, insekter eller skadedyr i boligen, eller i tilhørende bygninger? For eksempel skjeggkre, maur, biller, mus, rotter eller lignende. Svar: Nei 19. Vet du om det er eller har vært feil ved installasjoner slik som radiator, sentralfyr, varmepumpe, balansert ventilasjonsanlegg eller liknende? Svar: Nei 22. Vet du om det foreligger skaderapporter eller tilstandsvurderinger etc. om boligen? Svar: Ja Oppgi type rapport og årstall: Finnes skaderapport i forbindelse med vannlekkasjen i januar 2024. 23. Vet du om det er foretatt målinger av areal av boligen eller opplyst areal for eksempel oppgitt i salgsoppgave, takstrapport, tilstandsrapport, byggesøknad osv.? Svar: Nei Eventuell kommentar: Opplyst da vi kjøpte i 2018. Takstmann vil trolig gjøre ny måling. 25. Vet du om det er forslag eller vedtatte reguleringsplaner/andre planer, nabovarsler/byggegodkjenninger /byggeplaner eller andre offentlige vedtak som kan medføre endinger i bruken av eiendommen eller eiendommens omgivelser/naboer? Svar: Nei 27. Vet du om det er forhold i nabolaget som medfører plager eller sjenanse som det kan være relevant for kjøper å vite om? Svar: Nei 28. Vet du om sameiet/?borettslaget/?selskapet eller du selv er innblandet i uenigheter eller konflikter rundt eiendommen? Svar: Nei 30. Vet du om det finnes planer, vedtak eller forslag til vedtak som kan øke husleien?/festeavgiften?/fellesutgiftene?/fellesgjelden? Svar: Ja Beskriv: Husleien økter med 23% 01.02.25. 32. Vet du om det er noe annet ved eiendommen som det kan være viktig for kjøperen å vite om? Svar: Nei
Bygningssakkyndig
Thomas Espolin-Kahrs
Byggemåte
Takkonstruksjon består av tresperrer med saltakform og er tekket med plater, hvor deler av taket ble rehabilitert i perioden 2019-2020. Ytterveggene er oppført i murverk, som er utvendig pusset og malt. Fasaden er utsmykket med dekorative detaljer som trekninger, ornamenter og konsoller. Leiligheten har eldre vinduer i tre med to lag enkle glass. Hoveddøren er malt og er av typen brann- og lydisolert dør, og det er callinganlegg i gateplan. Boligen har naturlig ventilasjon, med luftekanaler i taket på badet. I kjelleren er det tre varmtvannstanker fra 2009. Det antas at disse tankene forsyner hele oppgangen med varmt vann, noe som tyder på at bygget har et sentralt varmtvannsannlegg. Bygningen er antatt fundamentert med betong til faste masser eller fjell. Grunnmuren består av mur og naturstein. For ytterligere informasjon om byggemåte henvises det til vedlagte tilstandsrapport datert, 10.01.25, utarbeidet av Thomas Espolin Kährs.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer; stekeovn, koketopp og oppvaskmaskin medfølger.
Taklamper følger ikke med i handelen.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Boligen kan leies ut i tråd med gjeldende lovverk. Vedtektene inneholder ingen begrensninger av eiers utleieadgang. Korttidsutleie er tillatt i opptil 90 døgn i året, jf. eierseksjonsloven § 24. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene, men må settes til mellom 60 og 120 døgn. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende.
Energi og oppvarming
Energimerking
G - rød
Oppvarming
Oppvarming med elektriske panelovner, varmefolie i gulv i oppholdsrom og varmekabler i gulv på bad. Sikringsskap plassert i kjeller i nabobygget. Hovedsikring på 32 AMP.
Informasjon om strømforbruk
Selger opplyser å ha et årlig strømforbruk på ca. 4.556 kWh i 2024. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 2 932,- pr. mnd
Inkluderer: Totale felleskostnader pr. d.d. kr 2.932,– pr. md.
Herav:
Felleskostnader kr. 1.799,-
Felleskostnader kr. 827,-
Kabel-tv kr. 306,-
Felleskostnadene øker til kr. 3.536,- pr. mnd. fra 01.02.25.
Kommunale avgifter
Inkludert i felleskostnader
Andre utgifter
Selger opplyser å ha følgende kostnader knyttet til boligen: Innboforsikring. Det er opp til kjøper å evt. inngå nye avtaler med ønskede tjenesteytere.
Eiendomsskatt
Ingen eiendomsskatt på denne seksjonen i 2024. I følge eiendomskattelisten for Oslo er både formuesgrunnlag og bunnfradraget kr. 2 672 652,-. Eiendomsskatten blir følgelig kr. 0,-. I Oslo kommune er det eiendomsskatt på boliger og fast eiendom som overstiger en fastsatt verdi. Informasjonen over er hentet fra eiendomsskattelistene. For mer informasjon rundt beregningsgrunnlaget for eiendommen, se http://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/eiendomsskatt
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 962 376,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 3 849 504,- pr. 2023
Sameiet
Om sameiet
Sameiet St Olavsgate 11 er et eierseksjonssameie som består av 20 seksjoner i St. Olavsgate 11 i Oslo kommune. Eiendommen har gnr. 208 og bnr. 485. Sameiet er registrert i Enhetsregisteret i Brønnøysundregistrene med organisasjonsnummer 979 877765. På sameiermøte i 2024 ble det vedtatt å øke felleskostnadene med 10% ila. høsten 2024. Dette er pr. 18.09.2024 ikke utført, ifølge styreleder. I følge informasjon fra forretningsfører blir de økt med 23% 01.02.25 (se pkt. om felleskostnader). De vedtok også å installere pigger for å hindre redebygging av måker, kostnad ca. kr. 12.000,-. Styreleder, Ingvild Hollerud, opplyste 14.01.25: -Takskift har blitt gjennomført. -Det har ikke blitt installert pigger mot måkereder. -Utenom dette kan det komme vedlikehold ved vannrør med nye ventiler. -Utover dette er det ikke planlagt noe større vedlikehold i sameiet. Fra innkalling til årsmøte 11062024: Styrets arbeid -Tvist angående takvinduer har blitt løst i minnelighet. Det ble enighet om at sameiet skulle dekke 50 % av kostnadene assosiert med nye takvinduer. Én seksjon har benyttet seg av dette tilbudet, én seksjon har ikke gjennomført sitt bytte enda. Det gjenstår derfor å dekke en utskiftning til. -Dugnad har blitt gjennomført. -Alle kjellerlampene var i strid med lovgivning angående giftstoffer og ble derfor skiftet ut. Denne feilen ble oppdaget i sammenheng med brannalarm i våres. En av lampene hadde en uviss feil og begynte å ryke. Denne lampen var kort avstand fra et sikringsskap. Dette burde ikke skje igjen. -Et rør sprakk i vinter. Dette medførte skader på en eierseksjon, og noen mindre skader på fellesareal. Kostnadene ble i stor grad håndtert av IF forsikring. Fremtidige planer: -Ettersom tvist angående sameiets vedtekter nå er løst burde styrets arbeid bestå av å få på plass et sett med vedtekter som er mer harmoniøst med lovverk. -Det er noe bekymring angående takets stand, kartlegging burde gjennomføres.
Forretningsfører
Obos Eiendomsforvaltning AS
Styregodkjennelse
Overdragelsen krever ikke styregodkjennelse.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 113 000,- pr. 01.12.2024
OBOS BANKEN
Lånet er et annuitetslån med flytende rente.
* OBOS04-98208274074 - Annuitetsslån med restsaldo pr. 06.01.25, kr. 3.513.329,-. Restløpetid 26 år 7 md. 12 terminer pr. år. Flytende rente 7,30% pr. 060125.
* OBOS05-98208448668 - Annuitetsslån med restsaldo pr. 06.01.25, kr. 1.697.534,-. Restløpetid 29 år 11 md. 12 terminer pr. år. Flytende rente 7,30% pr. 06.01.25.
Denne seksjonen sin andel av fellesgjelden er kr. 113 000,- pr. 01.12.2024 og fordeler seg slik;
* OBOS04-98208274074; kr. 81.394,-.
* OBOS05-98208448668; kr. 31.362,-.
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Boligselskapets regnskap for 2023 følger vedlagt. Regnskapet for 2023 viser et overskudd kr. 168 629,- for ble overført og brukt til å redusere tidligere utdekkede tap. Inntekter: Driftsinntekter i 2023 var til sammen kr. 1 401 556,- Kostnader: Driftskostnadene i 2023 var til sammen kr. 1 006 807,- Resultat: Årsresultatet viser et overskudd på kr. 168 629,- Budsjettet for 2024 ble vedtatt med driftsoverskudd på kr. 66 597,-.
Vedtekter og husordensregler
Sameiets vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Det gjennomføres dugnader i sameiet. Ihht. husordensreglene må man stille med min. en representant fra hver seksjon når det er dugnad.
Dyrehold
Husdyrhold er tillatt så lenge det ikke er til sjenanse for noen av de øvrige beboerne i sameiet. Båndtvang i bakgården,
Sameiets forsikring
If Skadeforsikring
Polisenr. 408039
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 877,6 kvm (eiet)
Bygården disponerer bakgård hvor det er mulighet for oppbevaring av sykler. Det er også biloppstillingplasser i bakgården (se pkt. om parkering).
Adkomst
Det vil bli skiltet med Nordvik skilt på visning.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Leiligheten har suveren og urban beliggenhet midt i byen på Meyerløkka/St.Olavs plass i bydel St. Hanshaugen med en rekke fasiliteter, service-, fritids- og aktivitetstilbud i umiddelbar nærhet. St. Olavs gate er enveiskjørt og oppleves svært rolig og tilbaketrukket. Fra leiligheten er det kort avstand til skoler, barnehager og offentlig kommunikasjon. Beliggenheten gir deg egentlig gangavstand til alt byen har å by på. Det er blant annet restauranter og kafeer rett utenfor døren og bare noen minutters gange til Nationaltheatret og Karl Johan med et rikt shopping og kulturliv. Servicetilbud: Nærområdet byr på et bredt utvalg fasiliteter og servicetilbud. Leiligheten ligger i umiddelbar nærhet av blant annet dagligvarehandel (KIWI), restauranter, kafeer, bakerier og apotek. Rett utenfor leiligheten er det restauranter som Izakaya, Happolati og Tekhetopa. Sistnevnte har hyggelig uteservering på St. Olavs plass. Fra leiligheten er det kun 7 minutter gange til Karl Johans gate, som byr på fortetninger og servicetilbud som dekker et hvert behov. Fra Leiligheten er det også gangavstand til populære Vulkan, hvor du finner blant annet Mathallen, kafeer, barer og restauranter. St. Hanshaugen ligger 10 minutter gange unna boligen. Her finner man blant annet et bredt utvalg forretninger og servicetilbud. Aktivitet og fritidstilbud: Oslo byr på en rekke aktivitet og servicetilbud samt flotte parker og grøntområder. St. Hanshaugparken ligger en spasertur unna leiligheten. Her er det treningspark, andedam og nydelig fjordutsikt. Alternativt ligger slottsparken, Stensparken og Kuba parken innenfor rekkevidde. For idylliske naturopplevelser ligger Maridalen omtrent 22 minutter unna med bil. Her er det flotte tur og sykkelstier. Alternativt er det flotte turmuligheter langs Akerselva. Fra leiligheten er det enkel adkomst til Nordmarka via T-bane, trikk eller buss. Nordmarka byr på flotte preparerte skispor og idylliske turstier. Friområdene langs Akerselva ligger ca. 10 min gange fra boligen, mens Tjuvholmen kan nås på rundt ett kvarter. Innenfor en radius på 5-7 min. finner du Historisk museum, Telthusbakken, Henrik Wergeland sitt hjemsted i Damstredet og Nasjonalgalleriet. Offentlig kommunikasjon: Nærområdet byr på et godt utvalg kollektiv transport. Busstoppet St. Olavs plass ligger i kun 2 minutter gange unna boligen, men dette er midlertidig stengt grunnet veiarbeid. Midlertidig går det busser Fra Holbergs plass, som ligger 4 minutter gange unna boligen. Alternativt ligger Nationaltheatret 7 minutter gange unna leiligheten. Nationaltheatret er et knutepunkt for offentlig kommunikasjon i Oslo. Herifra går det et en rekke busser, trikker, T-bane, tog og flytog. Skoler og barnehager: Kvaliteten på skolene i området omtales som veldig bra av lokalkjente. Boligen sokner til Møllergata barneskole og Fagerborg ungdomsskole. Det er flere barnehager i nærområdet. Frøbemanning barnehage ligger 3 minutter gange unna leiligheten, alternativt ligger Dr. Brandts barnehage og Hammersborg barnehage omtrent 6 minutter gange unna.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger godkjente tegninger med tilhørende ferdigattester - datert 11.09.1968 og 06.08.1998 som omhandler denne seksjonen. Både tegninger og ferdigattester følger som vedlegg i salgsoppgaven. Når man sammenligner dagens rombruk/benevnelser med ovennevnte tegninger er det avvik i plassering av kjøkken og dør inn til soverom. Det ser også ut som at badet er litt større idag enn det som vises på de gamle tegningene. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameiet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til byggeområde for bolig, forretning, kontor. U 1,5 - 2,5. Eiendommen er omfattet av reguleringsplan for Oslo sentrum og indre sone - S-2255, 28.7.77. Denne planen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, saks 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn). For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. For informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/
Konsesjon
Det er ingen konsesjon, boplikt, driveplikt eller odelsrett knyttet til omsetning av denne seksjonen.
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for riktig betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav som følger av sameieforholdet, typisk vil dette gjelde felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på seksjonen. Legalpant til kommunen har prioritet foran legalpant til sameiet.
Verneklasse/SEFRAK
Eiendommen er registert i byantikvarens gule liste. Dette innebærer at eiendommen er helt eller delvis bevaringsverdig, og kan ha betydning for fremtidig ombygging/restaurering mv. Byantikvaren skal gi en rådgivende uttalelse i byggesaker som berører eiendommen. For en fullstendig oversikt over eiendommens status, se: http://riksantikvaren.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=545b8e996b6e4e1fbcb65f69299a7167
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
-Trappevask blir gjort i regi av sameiet, som leier inn rengjøringshjelp. Hovedtrappene blir som regel rengjort hver 14. dag. - Det opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller via firma teller med. - Etter lov om eierseksjoner § 31, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlige etter sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legalpanterett i den enkelte eierseksjon på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. -Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand. -Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 0,75% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 29 812,- Gebyr utlegg faktura foto kr. 650,- Grunnpakke leilighet kr. 15 900,- Markedspakke Basis inkl. trykket salgsoppgave kr. 25 500,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tillegg Nordvik Ekstra Medium kr. 5 900,- Tilrettelegging kr. 16 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 4 200,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. kr. 23 923,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 130 775,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Børre Gåsvær, Eiendomsmegler / Partner
920 72 780
b.gasvar@nordvikbolig.no
Megler
Børre Gåsvær, Eiendomsmegler / Partner
920 72 780
b.gasvar@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: L12 Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 919159863
Gamle Ringeriksvei 29C, 1357 BEKKESTUA
Bilder
Børre Gåsvær
Eiendomsmegler / Partner
Bærum
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?