Vestre Haugen 72Furuset
- Furuset
- Vestre Haugen 72
- Prisantydning
- 3 990 000,-
- Totalpris
- 4 629 888,-
- Felleskost/mnd
- 7 056,-
- BRA-i
- 82 m2
Bo godt på Vestre Haugen
Stilren og rålekker 3-roms m/ to balkonger og garasjeplass | Oppusset i 24/25 | God standard | Ingen dok.avgift
Milad Alexander Sabori v/ Nordvik Eiendomsmegling har gleden av å presentere Vestre Haugen 72! Leiligheten er beliggende 1. etasje med moderne standard, har to balkonger og egen parkeringsplass i garasjekjeller. Her bor du i rolige og trivelige omgivelser, og du har kollektivtransport, skoler, barnehager, servicetilbud samt rekreasjons- og treningsmuligheter rett i nærheten. Boligen ble oppgradert i 2023, 2024 og 2025 og holder en lekker og god standard. Leiligheten inneholder en innbydende entré, en romslig pen stue m/ utgang til balkong, åpen løsning med kjøkkenet, flott renovert bad (2023), og to gode soverom.
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Andelsleilighet
- Byggeår:
- 1976
- Etasje:
- 1
- Soverom:
- 2
- Prisantydning:
- 3 990 000,-
- Totalpris:
- 4 629 888,-
- Omkostninger:
- 9 562,-
- Fellesgjeld:
- 630 326,-
- Felleskost/mnd:
- 7 056,-
- Totalt BRA:
- 100 m2
- Energimerking:
- D - rød
- Garasje:
- Ja
- Veranda:
- Ja
Visninger
Alle våre visninger har påmelding. På denne måten sikrer vi at megler har god oversikt og tid til å imøtekomme alle interessenter. Meld deg på visning ved å trykke på lenken visningspåmelding.
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
64-0017/25
Boligtype
Andelsleilighet
Adresse og betegnelse
Vestre Haugen 72, 1054 Oslo
Gnr. 104, bnr. 82 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Andelsnr. 175 i Valhall Borettslag, orgnr. 951660760
Selger(e)
Joachim Kirkerud
Kjøpesum og omkostninger
3 990 000,- (Prisantydning) 630 326,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 4 620 326,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 8 212,- (Gebyr forkjøpsrett) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst hjemmelsoverføring) 545,- (Tinglyst pantedokument) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 562,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 18 862,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 4 629 888,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 4 639 188,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1976
Etasje
1
Arealer
BRA-i: 82 kvm
BRA-e: 2 kvm
BRA-b: 16 kvm
Totalt BRA: 100 kvm
TBA: 2 kvm
Beskrivelse:
Underetasje:
BRA-e: 0 kvm. Kjellerbod - ikke arealmålt
Totalt BRA: 0 kvm
2. etasje:
BRA-i: 82 kvm. Bad, vaskerom, entré, to soverom og stue/kjøkken.
BRA-e: 2 kvm. Utebod
BRA-b: 16 kvm. Innglasset balkong
Totalt BRA: 100 kvm
TBA: 2 kvm.
Takstmannens kommentar til arealoppmåling:
Oppmålingen er fysisk utført med en håndholdt avstandsmåler som har nøyaktighet på +/- 1 mm, og har ikke blitt kontrollert opp mot godkjente tegninger.
Kjellerbod er ikke oppmålt da undertegnede ikke hadde kjennskap til plassering.
Antall soverom
2
Innhold
2. etg: Bad, vaskerom, entrè, soverom 1, soverom 2, stue/kjøkken, utvendig bod i tilknytning markterrasse Kjeller: Bod Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Standard
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Bygningsdeler som har fått TG2: Ventilasjon: Tilstandsgrad 2 er gitt grunnet ovennevnte punkt i forbindelse med tilstrekkelig luftveksling. Begrenset ventilasjon kan på generelt grunnlag føre til økt fuktighet og redusert luftkvalitet. Terrasse/balkong Tilstandsgrad 2 er gitt på grunn av alder, normal slitasje og ovennevnte punkt. Bygningsdeler som har fått TG3: Etasjeskiller TG 3: Ifølge NS 3600:2018 skal lokale avvik over 20 mm, og/eller totale avvik over 30 mm vurderes som tilstandsgrad 3. I dette tilfellet har etasjeskilleren skjevheter som overskrider disse grensene. Gitt bygningens eldre alder, er skjevheter og ujevnheter en naturlig konsekvens av aldringsprosessen i slike bygninger. Kostnadsestimatet for en eventuell avretting er satt til 100 000 - 150 000 kr, men faktiske kostnader kan avvike. Forholdet er ikke ansett for å kreve umiddelbare tiltak og utbedringer av etasjeskiller vil sjelden være rasjonelt som et enkeltstående tiltak, dersom det skal legges nye overflater bør kostnader påregnes for et optimalt resultat. Kommentar til det elektriske anlegget: På grunn av manglende lovpålagt samsvarserklæring på anlegget for øvrig, anbefales det på generelt grunnlag å kontakte en el-takstmann for en utvidet el-kontroll av det elektriske anlegget. Deler av anlegget er ujordet og av eldre dato, kostnader bør påregnes
Parkering
Det medfølger egen garasjeplass for leiligheten.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Følgende opplysninger er spesielt viktig å merke seg: Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? - Bad og vaskerom pusset opp i regi av borettslaget i 2023 Vet du om tettesjikt, membran eller sluk ble fornyet eller oppgradert? - Ja, faglært. Ukjent firmanavn, kontakt styret. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? - Arkel Elektro. Trukket ny kurs til komfyr/platetopp. Hengt opp taklamper. Arbeid utført des24/jan25. Vet du om det er eller har vært feil ved bad/vaskerommet, f.eks sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader? - Lite riss i fug i dusjsonen. Bør gå på garantien.
Bygningssakkyndig
Theodor Østlie
Byggemåte
Grunnmur i betong. Yttervegger i betong, stål- og trekonstruksjon, forblendet med fasadeplater. Yttertak i oppforet betongdekke, tekket med takpapp. Innvendige bygningsdeler: Etasjeskiller i betong. Trapper i betong.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i borettslag. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Andelseier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Energi og oppvarming
Energimerking
D - rød
Se fullstendig energiattest fra selger som vedlegg til salgsoppgave. Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattesten.
Oppvarming
- Elektrisk oppvarming - Varmekabler i bad og vaskerom
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 7 056,- pr. mnd
Inkluderer: Felleskostnadene inkluderer:
Kommunale avgifter, trappevask, drift og vedlikehold, tv/bredbånd og felles byggforsikring. Se årsregnskap for komplett oversikt.
På grunn av prisstigning og renteøkning er det påregnelig at felleskostnadene økes etter utarbeidelse av denne salgsoppgaven.
Kommunale avgifter
Inkl. i felleskostnader.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 195 543,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 4 782 170,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
TV/Internett/Bredbånd
TV-anlegg/Bredbånd inkl. i felleskostnader.
Borettslaget
Om borettslaget
Generelle opplysninger om Valhall Borettslag: Borettslaget består av 322 andelsleiligheter. Valhall Borettslag er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 951660760, og ligger i bydel Alna i Oslo kommune med følgende adresse: - Vestre Haugen Vei 2-46 - Vestre Haugen Vei 50-78 Gårds- og bruksnummer: 104 78 79 80 82 Første innflytting skjedde i 1976. Tomten, kjøpt i 1986 er på 48 960 m2. Borettslag har 322 boenheter. Borettslaget er et samvirkeforetak som har til formål å gi andelseierne bruksrett til egen bolig i foretakets eiendom (borett), og å drive virksomhet som står i sammenheng med dette. Valhall Borettslag har ingen ansatte. Borettsinnskudd: kr 19.900,– Hjemmeside: http://web4.herborvi.no/0450/ - Borettslaget er sameier i Furuset Vaktmestersentral med andel 10,57 %. - Borettslaget har inngått en avtale om vektertjeneste med Securitas. Bomiljøvakt. - Felles varmtvann i borettslaget. - Det er tillatt å bruke elektrisk grill ute på balkonger eller i hager. - Fellesvaskeriet er i mellombygget mellom Vestre Haugen 42-44. - Parkeringsmuligheter etter venteliste. - Trapper og fellesområder vaskes av eksternt firma ukentlig. Vedtektenes har klausulerte leiligheter for bevegelseshemmede med andelsnr.: 49, 50, 53, 54, 55, 58 og 60. Disse kan selges i det åpnet markedet etter godkjennelse fra styret (se vedtak fra GF 2018 sak 4B). Rør og baderommsrehabilitering vedtatt i 2020 (nytt låneopptak på 115 mill vil starte i utkant av 2022/ begynnelsen av 2023). Større vedlikehold og rehabilitering 2002-2006 - Rehab/større vedlikehold 2002/2003 - Innglassing av balkonger på de hvite blokkene samt maling av blokk 209. - Gavlvegger på rekkehusene har fått nye plater. 2004/2005 - Vestre Haugen 74 - 78 ble malt Samt opprettet jordfeilbrytere iVestre Haugen 64-78. 2006 - Vestre Haugen 2 - 36 ble det montert resterende jordfeilbrytere, samt at det ble skiftet ut fasadeplater i Vestre Haugen 2 - 8 og 18 - 22. - Det ble samtidig etterisolert og tak over inngangsdører ble byttet ut, dette arbeid vil fortsette. 2007 - Vindusfeltene på de hvite blokkene ble skiftet ut med stålkasetter pga. råte. 2007/2009 - I Vestre *Haugen 28-36 ble fasadeplater skiftet ut. Det ble samtidig etterisolert og tak over inngangsdører ble byttet ut. - I Vestre Haugen 44-46 ble to av gavlveggene byttet ut og hele blokka ble malt. - Det ble laget en ny storstue etter at den gamle storstua/styrerom ble ombygd til to leiligheter. Disse to leiligheter er solgt. - Nytt vaskeri i mellombygget 42-44. - I veien ned til garasjen ved Vestre Haugen 10 har det blitt lagt ny asfalt med varmekabler. - Det har litt satt opp 3 bommer, hvorav 2 betalingsbommer i borettslaget. - Garasjen har blitt oppgradert med nytt overvåkningssystem. - Begge garasjene har fått nytt brannsikringssystem. 2010 - Tak over rekkehus Vestre Haugen 28-36 fornyet og oppgradert etter brann skader. - Vaskeri er oppgradert med nye vaskemaskiner og data system kortleser, 2 boenheter kan vaske samtidig i vaskeri. - Grønt området var oppgradert med nye planter. - Styret har byttet forsikringsselskap pga. høye priser er gått over til Nemi forsikring, gevinst for borettslaget er ca. 130 000 nok. - Etter godkjenning fra Generalforsamling i 2010 2 hybel leilighet er solgt borettslag har fått inntekt på 1 800 000 NOK. - Nytt kontrakt med Get (levering av tv og bredbånd) beboerne får nye digital Dekoder HDMI inkl. nye HD kanaler, senere borettslag får en eget intern informasjonskanal da styret kan informere enda bedre til beboerne. - Begge garasjeporter er byttet ut og sikkerhetsmessig frekvens er endret, Styret har kjøpt nye fjernkontroll som fungerer bedre og er billig. - I løpet av 2010 var 2 fuktskader var ordnet, begge var avslått fra forrige forsikringsselskapet. - Styret hatt en del dugnadsarbeid for å spare utgifter. 2011 - Utskifting av fasade plater Vestre Haugen 28-36, mot lekeplassen med tak over terrassene i 1 og 2 etg. - Det gamle vaskeriet ved Vestre hagen 62 er, ved dugnad, omgjort til fellesrom. - Etter generalforsamling har styret engasjert OBOS Prosjekt for prosjektering av nytt avfallssystem. - Styret har hatt en del dugnadsarbeide for å spare utgifter. Her har flere beboere bidratt vesentlig. Dette gjelder blant annet oppussing av dolestua, oppussing av hybel for salg, oppgangene og en rekke arbeide på grøntarealene. - Boss skadedyr har vært engasjert for å få bukt med gnagere. - 1 stk. hybel leilighet er solgt, dette var godkjent fra generalforsamling. - Etter generalforsamlings vedtak styret har engasjert OBOS-prosjekt for å prosjektere nye søppel system. - Styret har byttet forsikringsselskap fra Nemi til Berckley forsikring pga veldig høy premie økning. 2012 - Etter generalforsamling har styret engasjert OBOS Prosjekt for prosjektering av nytt avfallssystem og nye avfallssytemet er i gang, det er satt 5 stasjoner. - 1 stk. hybel leilighet er solgt, dette var godkjent fra generalforsamling. - Alle 3 lekeplassene er oppgradert med nye utstyr. - Området bak Vestre Haugen 28-36 er også oppgradert. - Nye og bedre belysning ved gjesteparkering. - 2 stk nye vei bom en ved VH.64 pga tung trafikk over garasjen og andre bom ved lekeplassen pga sikkerhet for barn. - Hovedlekeplassen er oppdatert med nye utstyr og nytt gummi gulv, lekeplassen ved oppgang 78 og 26 er også oppdatert. - Prosjektering av vedlikeholdsarbeid er i gang, dette var godkjent fra generalforsamling 2011 2013 - I 2013 ble hele overvåkningssystemet i garasjene byttet ut til nytt moderne system - Den store garasjen (under VH. 46-78) er oppgradert med ny brannsentral, ny belysning, ny garasjeport og nye IP-kameraer. Garasjen er også ferdig malt på nytt fra VH.40-78 med nye takplater og isolasjon fra VH.74-78. Helt ny varmeovn er montert nærmere garasjeporten. - I den lille garasjen (under VH.10-26) er ny avtrekksvifte ferdig montert under VH.16 - Storstua er pusset opp med nye veggplater, fliser på kjøkken og nytt skap, - HMS: styret har engasjert en inspektør for å kontrollere lekeplassene. Nødbelysning er byttet ut både i garasjen og kjellergangene. Brannsentraler og brannporter i garasjene har hatt årlig service. - Ventilasjonsanlegget var renset fra VH.58 til VH.72 2014 - Etter generalforsamlingsvedtak total rehabilitering av borettslaget var godkjent budsjett på 150 mill. byggeperiode ca.2 år, med husleie økning inntil 41%, bygge arbeidet startet sep.2014 fra blokk 204 - Skiftet ut defekte lamper i vindeltrapp ned til bomberom VH.14.16 - Utskifting av gamle avtrekksvifter begge garasjene - Ny byggeforsikring pga høy premie etter brann i store garasjen - Vasking av avfallbrønner alle 5 stasjoner 2015 - Fasadekledning bestående av cembritplater og paneler skiftet, ytterveggen tilleggsisoleres utvendig. - Inngangspartier, tablåer, adgangskontroll med nøkkelbrikke, ringeklokker og porttelefonsystemet skiftet. - Alle vinduer og dører skiftet, dette gjelder også inngangspartier, balkonger. - Uteboder på balkonger og terrasser blitt bygd. - Gulv, vegger og tak (himling) på balkongen blir rehabilitert og malt. - Balkongsbrystninger inklusive blomsterkasser av betong blitt skiftet ut med glassrekkverk. - Markiser til alle leiligheter i blokker og rekkehus på bakkeplan. - Innglassing av alle balkonger i blokker over bakkeplan. - Nye terrasser til alle leiligheter på bakkeplan - Omtekking av samtlige tak i alle 13 blokker - Rehabilitering av uteområder fase 1er ferdig (Vestre Haugen 2-36) - Alle varmtvannsberedere er skiftet i hele borettslaget samt sirkulasjonsrør i rekkehus. - Dreningsarbeid blokk 204-206 - Oppgradering av TV avtale med Get - Oppgradering av Internett avtale med Home nett, og felles tek. utstyr i borettslaget. - Montering av utvendig kamera for å sikre felles området i borettslaget - Det har vært brannskade i oppgang 56, det er skiftet nye postkasser, lamper og hele trapperom er ferdig malt. 2016 - Overtagelse av prosjektet fra S-bygg, total rehabilitering av borettslaget bestående av cembritplater og paneler skiftet, ytterveggen og tilleggsisolering utvendig. - Inngangspartier, tablåer, adgangskontroll med nøkkelbrikke, ringeklokker og porttelefonsystem skiftet. - Alle vinduer og dører skiftet, dette gjelder også inngangspartier og balkonger. - Inngangsdører til alle leiligheter byttet. - Uteboder på balkonger og terrasser renovert. - Gulv, vegger og tak (himling) på balkongen rehabilitert og malt. - Balkongbrystninger inklusive blomsterkasser av betong blitt skiftet ut med glassrekkverk. - Markiser til alle leiligheter i blokker og rekkehus på bakkeplan. - Innglassing av alle balkonger i blokker over bakkeplan. - Nye terrasser til alle leiligheter på bakkeplan. - Omtekking av samtlige tak i alle 13 blokker. - Rehabilitering av uteområder ferdig. - Alle varmtvannsberedere er skiftet i hele borettslaget samt sirkulasjonsrør i rekkehus. - Dreningsarbeid blokk 204-206. - Utskifting av alle lamper i trapperom og andre fellesområder, det er nye LED lampermed 5 års fabrikk garanti. - Nye krakker og søppeldunker til uteområdene. - Alle dokumenter av byggeprosjektet er ferdig skannet er arkivert digitalt. - Byttet ut 2 veiebom ved VH.2 og 78 - Avfallsbrønnere ble vasket 2 ganger - Takplater i storegarasjen var reparert av FVS - Montering av frostfrie utvendige kraner og slangesystem til utemiljø. - Bytting av gatebelysning ved handikapgarasjene og i store parkeringsområdet. 2017 - Markiser til øverste leiligheter i rekkehusene fra Vestre Haugen 2-36 - Korrigering av avløpsrør i vh.60 samt nytt gulv i inngangen - Vannskade VH.56 10.06.2017 - Vannlekkasje Vh.68 7.10.2017 - Vannlekkasje 10.09.2017 Vh.74 - Hoved ettersyn av lekeplasser 11.10.2017 - Service brannanlegg 30.08.2017 - Reparasjon utebelysning i parkeringen - Reparasjon av jordfeil i rekkehusene - Brannslukningsapparat utdeling og retur - Sluttoppgjør med byggefirma S-bygg - Et års befaring med byggefirma - Rens av avtrekksystem i hele borettslaget - Ny avtale med GET for TV og Internett (nytt fibernett) 2018 - El tavler og ladestasjoner el-biler: Følgende 10 årsplan borettslaget måtte skifte hoved elektriske tavler for å dekke dagens HMS krav, fra skru sikringer til automat system. Styret har jobbet lenge med dette prosjektet. Pristilbud ble hentet fra flere leverandører både i 2017 og 2018. Med en grundig gjennomgang har styret valgt firmaet Datek elektro for å skifte hovedtavler i alle 13 blokker. Tillegg til dette har styret hentet anbud i forbindelse med ladestasjoner. Forslaget ble godkjent i generalforsamling i 2018, så begge prosjektene ble slått sammen og ble vurdert isforhold til pris og kvalitet. Installasjon startet i slutten av 2018. Dette er et stort prosjekt som kommer til å bli ferdig i slutten av mars 2019. Jobben skal etterkontrollers av en godkjent tredje part. - Skiltavlesningssystem: I 2018 har styret sett flere løsninger for å sikre tilganger til garasjen. F.eks. brikkeløsning, GSM løsning og skiltavlesningssystem. Vi fikk et bra tilbud i forbindelse med automatisk skiltavlesningsystem som er gratis ferdig installert på begge garasjene og det er kun registrerte biler som kan kjøre inn og ut. - Skiftet alle tak sluk: På grunn av kraftig vinter i 2017-2018 opplevde vi en del problemer med taksluk og vannlekkasje. Styret har besluttet og bytte ut alle taksluk med nytt rør for avløp for alle 13 blokker. Dette er for å sikre videre vannlekkasjer og få kontroll over forsikringsskader. Jobben er ferdig utført av Lillestrøm tak og membran. - Radon måling: I 2018 har styret sjekket flere muligheter for å gjennomføre radon måling i leilighetene på bakkeplan. Dette er en del av lovpålagt HMS runde. Styret har kjøpt Radon målere som skal plasseres to stykker i hver leilighet i begynnelsen av 2019. Resultatet skal følges opp. - Ny avtrekksvifter i vh.52, 56, 74, 76, 78 Etter 10 års plan har styret besluttet å bytte ut alle takvifter for å forbedre inne klimaet og spare strøm. Dette er kartlagt og byttes ut i begynnelsen av 2019. 5 takvifter er allerede byttet ut i 2018. - Nye gelendre pulverlakkert: 2018 ble det montert nye gelendre ved inngangspartier og på fellesområder. Dette er å redusere personligskader og skader på bygninger. - Maling av alle terrasser: Etter rehabilitering i 2016 ble det besluttet og ikke å male terrasser på to år for å tørke treverket. Styret har hentet flere pristilbud fra flere firmaer og valgte et firma som har gjennomført maling av alle terrasser både på bakkeplan og første etasje i rekkehusene. - Nye kamera overvåkning: Etter generalforsamling i 2018 har styret hentet pristilbud og valgt et firma som har installert i kjellergangene og på søppelstasjonene for å sikre hærverk. - Nye belysning i kjelleren vh.28-36: Etter brannskader i vestre haugen 28 til 36 har styret besluttet å ha nye lamper og automat styring. Dette er gjennomført i hele kjeller gangen Vestre Haugen 28-36. - Ny veibom med betalingskort system: I 2018 har styret bestilt montering av to bom med kortlesere for å unngå kontant håndtering. Det var en del problemer med gamle bommer som var nesten 10 år gamle samt betaling av mynter til banken. Nå kan alle betale med all slags bankkort. Transaksjonene ble bokført rett inn i regnskap. - Ekstra varmtvann bredere blokk 201, 202, 203 og 206: På grunn av mye forbruk av varmtvann måtte styret installere ekstra bredere på noen blokker for å dekke varmtvannsbehovet. Dette er ferdig installert av vår egen rørlegger Ringside. - Nytt forsikringsselskap: Flere skader i 2017 og 2018 og økende premier fra vårt forrige forsikringsselskap, har styret gått over til nytt forsikringsselskap som ga en årlig gevinst på ca. 200 000. 2019 - Bygging av paviljong ved vh.78. I 2019 ble den gamle paviljongen foran vestre haugen 78 bygget om til lager plass som brukes av styret og vaktmester. - Utskifting av skadet fasadeplater gjennom forsikring. Styret hadde gjennomgang av utvendig fasadeplater og klaget til forsikringsselskapet av byggefirmaet. Reklamasjonen ble godkjent og dem har skiftet en del fasadeplater. - Montering av frostsikre utekraner 4 steder. I 2019 ble det montert fire nye utekraner i nærheten av søppelstasjoner. De kan brukes til spyling av disse stasjonene. - Tømming av sandfang/utvendige kummer. Styret engasjerte et firma til å tømme utvendig sandfang i borettslagsområder. Disse sandfangene var fulle. - Planting. Styret har kjøpt en del planter for hele borettslaget, spesielt på forsiden av blokkene og rekkehusene. - Nye varmevifta i lille garasjen. I 2019 ble en ny og stor varmevifte montert i den lille garasjen ved porten, for å holde temperaturen normal og stabil. - Flytting av vaktmesterkontor fra Vh.72 til vaskeriet. I forbindelse med bygging av to leiligheter måtte styret flytte noen boder et annet sted. Derfor ble det bygget nye boder i gamle kjølelager der vaktmester hadde kontoret sitt. Mens vaktmester ble flyttet til vaskeriet. Samt lagersted. - Oppgradering av utebelysning med led. All privatutebelysning som borettslaget har ansvaret for, har blitt byttet ut med led belysning, både ved lekeplassen og parkeringsplasser. - Oppgradering av lekeplasser. I 2019 ble alle lekeplasser oppgradert foran vestre haugen 78, 26 og den store lekeplassen. Alle sandkasser er fjernet og erstattet med gummiblegg. - Bygging av 2 leiligheter. Etter godkjenning fra generalforsamling, har styret gitt kontrakt til et firma for å bygge to leiligheter ved de gamle vaskeriene. I vestre haugen 56 og 62. Disse to leilighetene er registrert og i sluttfasen. Klar til salg iløpet av sommer 2020. 2020 - Etter godkjenning fra generalforsamling, har styret gitt kontrakt til et firma for å bygge to leiligheter ved de gamle vaskeriene. I vestre haugen 56 og 62. Disse to leilighetene er registrert hos kartverket er i sluttfasen hos plan og bygningsetaten i Oslo. Klar til salg i løpet av 2021. - Prosjektering av Rør og baderomrehabilitering - Garasjeport - Utskifting av Cembrit plater - Rehabilitering av HC garasjer - Service søppeldunker - Oppgradering av inngangspartier og trapperom - Nye varmeovner i alle inngangspartier - Sykkelparkering utenfor 50-72 og 68 - Oppgradering av trapperom til begge garasjeanlegg - Montert nye informasjonstavler i alle inngangspartier. - Nye branndører i begge garasjer. Store vedlikehold 2021: - Montering av elektriske dørpumper til inngangspartier på rekkehus området. - Bytting av garasjeport i lille garasjen. 2022 leiligheter er ferdig bygd, det var en del krav fra PBE men begge er nå godkjent. Styret er i gang med å selge dem. Overvåkningskamera i garasje, kjelleren samt parkerings områder er oppdatert med nytt system med bedre kvalitet. Prosjektet rør og baderomrehabilitering er ferdig for følgende adresser: Vestre Haugen 38-46 Vestre Haugen 50-56 2023 Prosjektet rør og baderomrehabilitering er ferdig for følgende adresser: Vestre Haugen 58-62 Vestre Haugen 70-72 Vestre Haugen 64-78 Vestre Haugen 10-12 Vestre Haugen 14-16 Vestre Haugen 24 26 Vannsirkulasjonspumper er byttet i bredder rommet for: Blokk 206-207 Blokk 211 Blokk 209-210 Det har vært kontroll av brannslukningsapparater i alle leiligheter, skiftet ut defekte apparater. Nye røykvarslere er montert i alle leiligheter med 10 års batteri. Nytt garasjeport i store garasjen under Vestre Haugen 38-78. Det er montert trafikklys både innvendig og utvendig av garasjeporter for begge garasjer, dette er å regulere trafikken gjennom porter. - Ny varmevifte i lille og store garasjen. - Prosjektering av rør og baderoms rehabilitering.
Forretningsfører
Obos BBL
Forkjøpsrett
Borettslaget og medlemmer har forkjøpsrett. Forkjøpsretten er avklart. Kontakt megler for mer informasjon.
Gebyr forkjøpsrett: Kr. 8 212,-
Styregodkjennelse
Overdragelsen av borettslagsandelen til ny andelseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 630 326,- pr. 01.01.2025
Lånenr: OBOS02-98207919993
Type: A
Restsaldo: 201 623 725,-
Restløpetid : 27 år 3 md.
Term: 12
Type: Flytende
Rente: 5,45%
Rør og baderommsrehabilitering vedtatt i 2020 (nytt låneopptak på 115 mill startet i utkant av 2022/begynnelsen av 2023).
Vi gjør oppmerksom på at vi kan ha mottatt varsel om renteendring eller nye lån som ikke er iverksatt pr dags dato. Andel fellesgjeld vil øke i samsvar med nedbetaling av det nye lånet.
Det kommer til å bli et lite positiv avvik når hele lånet er utbetalt i og med at lånet betales fortløpende i månedlige avdrag/renter.
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 – tolv– måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Ferdig regnskap for 2024 foreligger ikke pt. I 2024 var det budsjettert med et underskudd på 43 165 476,- som ble dekket med lån ifm oppussing/vedlikehold av borettslaget.
Vedtekter og husordensregler
Vedtektene og husordensreglene følger som vedlegg.
Dyrehold
Hundeerklæring er satt inn i borettslagets husordensregler. Ved hundehold skal denne utfylles og oversendes styret for behandling.
Borettslagets forsikringsselskap
Gjensidige Forsikring
Polisenr. 88010020
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 48 900 kvm (eiet)
Lett skrånet tomt. Pent opparbeidet med plen og prydbusker.
Adkomst
Det vil bli skiltet i regi av Nordvik Eiendomsmegling ved annonsert felles visning.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Leiligheten ligger meget sentralt til midt mellom Furuset og Høybråten, i Oslo kommune. Fra boligen er det gangavstand til skoler i alle trinn, barnehager, offentlig kommunikasjon og et rikt utvalg av fasiliteter og servicetilbud. Det er også kort vei til flere tur- og løypealternativer innover i Østmarka, med gode fiske- og bademuligheter, ridestier, oppkjørte skiløyper, samt flere sportsstuer med servering. Det er 9 minutters gange til Coop Xtra på Furuset senter, samt kort vei til nærbutikken Grorud. Med bil er det kun 8-10 minutter til Lørenskog, hvor du blant annet finner Lørenskog hus og Metro Senter med over 100 butikker og spisesteder og kino. Stovner senter ligger også i området og tilbyr en rekke fasiliteter. Strømmen Storsenter og Storo Storsenter er andre alternativer til shopping. Det er ca 13 min å gå til Furuset t-bane og 9 min til Grorud stasjon. Høybråten og Stovner IL har et godt idrettstilbud med flere forskjellige aktiviteter. I tillegg ligger Furuset Forum (håndball- og ishockeyhall) og Furuset aktivitetspark i nærheten. I aktivitetsparken er det klatrenett, styrkeapparater, kunstgressbane, sandvolleyballbane, labyrint, løpebane, lekeplass og kunstisbane med utleie av skøyter om vinteren. Et nytt tilskudd til det ellers rike aktivitetstilbudet som finnes i området, er det også blitt etablert frisbeegolf i nærområdet. Andre rekreasjonsmuligheter som ligger i nærheten er Furuset bad, Nordre Lindeberg gård og Jerikobakken en populær alpinbakke. Det er gode akemuligheter ved siden av bakken, som tilbyr både varmestue og utlån av utstyr. Verdensparken ligger også på Furuset. Her er det benker, griller, hinderløype, frukt- og bærhage, lekelandskap og bekk. Se for øvrig vedlagt nabolagsprofil for flere avstander og ytterligere informasjon om området.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for eiendommen datert 10.11.1978 Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Megler har ikke lykkes med å rekvirere byggetegninger i kommunens arkiv og har derfor ikke kontrollert dagens planløsning mot byggetegningene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler borettslaget. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til blant annet bolig (regplan 19673). For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside.
Bo- og driveplikt
Det er ikke boplikt for eiendommen.
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/104/82: 24.11.1976 - Dokumentnr: 26100 - Erklæring/avtale Bestemmelse om trafostasjon/kiosk 16.07.1986 - Dokumentnr: 42973 - Best. om vann/kloakkledn. Med flere bestemmelser Gjelder denne registerenheten med flere 06.06.1975 - Dokumentnr: 10371 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:0301 Gnr:104 Bnr:25 26.08.1975 - Dokumentnr: 926988 - Sammenslått med denne matrikkelenhet: GNR.104 BNR.83 OG 84. GNR.106 BNR.234. 05.11.1976 - Dokumentnr: 24518 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:0301 Gnr:104 Bnr:91
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på andelen.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men andelseierne må dekke borettslagets løpende utgifter. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der borettslaget sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Borettslaget har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra borettslaget på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Fast provisjon: kr. 30 000,- Grunnpakke Leilighet/tomt kr. 12 500,- Markedspakke Basis inkl. digital salgsoppgave kr. 22 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 10 000,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 2 000,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 11 328,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 96 718,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Megler
Milad Alexander Sabori, Salgsleder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
923 02 030
m.sabori@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Puls Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 819884382
Sofienberggata 23C, 0588 OSLO
Bilder
Milad Alexander Sabori
Salgsleder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
Grünerløkka
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?