– Meglerne skal bruke tid på det de kan best - nemlig å være gode rådgivere
Nyheter
— 8. oktober 2024
Robert Bue, CTO / Teknologidirektør i Nordvik under Proptech 2024-konferansen
Dette sier CTO i Nordvik, Robert Bue. Ved siden av å skape den mest sømløse digitale brukeropplevelsen for kundene, er Bues viktigste oppgave å sørge for at de ansatte i Nordvik har gode digitale verktøy.
– Etter å ha investert mye i teknologi på kundesiden, har vi det siste året rettet blikket mot meglerne våre. Finnes det noen repetitive oppgaver som kan løses raskere og bedre med teknologi?
Er svaret ja, så leter Bue etter løsninger som kan gjøre arbeidshverdagen mindre preget av administrative og gjentakende oppgaver.
Plattformen
En del av denne satsningen finner vi i den splitter nye internplattformen «Nordvik Megler».
– Lanseringen av plattformen er en del av vår satsning på digitale løsninger som skal gi oss økt konkurransekraft i årene fremover, forklarer administrerende direktør, Martin Kiligitto.
Administrerende direktør, Martin Kiligitto
I «Nordvik Megler» er informasjon og tjenester for ansatte og franchisekontorer i Nordvik samlet på ett og samme sted. Det reduserer antall kanaler og plattformer meglerne må forholde seg til.
I den nye plattformen er oppdragsavtalen digitalisert, meglerne kan gjøre endringer direkte i det digitale tilbudet, og kunden kan signere med BankID etter å ha fått det tilsendt.
– I tillegg kan de følge med på salgsdata via et «dashboard» med god visualisering av individuelle tall. Tanken er at det skal være litt mer motiverende å følge med på, sammenlignet med et grått Excel-ark, og ikke minst enklere, sier Bue.
CTO, Robert Bue
Plattformen rulles ut fortløpende, men noen meglere har allerede fått en smakebit gjennom en piloteringsrunde. Og tilbakemeldingene har vært svært gode.
«Dette er jo revolusjonerende»
Nordvik-megler
– Særlig fra de som har kortere fartstid i bransjen. De drar nok ekstra stor glede av en god visualisering av tall og prosesser, og av å kunne få informasjonen fortløpende. Det blir et slags støtteapparat.
Og nettopp et støtteapparat har Bue vært veldig opptatt av at «Nordvik Megler» skal være.
– Vårt mål under utviklingen har hele tiden vært at plattformen ikke skal være et hinder, men at den skal være så intuitiv at man ikke en gang trenger opplæring i hvordan den fungerer. Det målet tror jeg vi har nådd, men vi skal selvsagt bistå dersom noen trenger hjelp, legger Bue til med et smil.
Tillit triumfer alt
Parallelt med utviklingen av plattformen jobber Bue med kunstig intelligens. Foreløpig brukes KI i behandlingen av forespørsler fra interessenter hvor teknologien klassifiserer intensjonen deres, og svarer direkte på vegne av megleren uten deres involvering.
– Også bruker vi KI på alle oppdragsbilder for automatisk å kategorisere bilder i de tre viktigste kategoriene; plantegning, kjøkken og bad. Det gjør det enklere å lage en snarvei til disse i boligannonsen.
Utover dette ser Bue på utforming av salgsoppgave med generativ KI.
– Det er i en tidlig fase og jeg kan ikke si noe om når vi innfører dette. Men jeg kan røpe at vi er i gang med piloter, og vi ser at det potensielt kan gi store tidsbesparelser for meglerne våre.
Uansett hvor fort teknologiutviklingen går, er imidlertid teknologidirektøren i Nordvik skråsikker på at det alltid vil være et behov for meglere:
– Tilliten og kompetansen i rådene fra meglerne er det aller viktigste. Den aha-opplevelsen du får av å bruke en god megler, den kan ikke KI gi deg, avslutter han.