Ny app moderniserer boligsalg- og kjøpsprosessen
Boligkjøp
— 2. januar 2023
Nordvik har lansert en app som gir deg et detaljert innblikk i det som kan påvirke salgs- eller kjøpsprosessen. Etter 30.000 nedlastinger gir brukerne appen toppscore.
-Målet er at du skal ha all nødvendig hjelp og informasjon samlet på ett sted, forklarer Sylvia Post i Nordvik Bolig. Hun har jobbet som eiendomsmegler siden 2000 og setter stor pris på appen som et nyttig verktøy i kjøp og salgsprosessen.
– Det kan ofte være mye å holde styr på, særlig når spenningsnivået er høyt, og du som selger har jobb og andre ting å tenke på ved siden av. Vi ser at appen har stor innvirkning på hvordan folk opplever salgs- og kjøpsprosessen sett under ett, forteller Post.
– Jo mer du har kontroll på, og jo mer kunnskap du har, desto tryggere blir du. Med appen er det enkelt å holde kontakt med meg som megler, se nøyaktig hvor i salgsprosessen du er og hvor mange som er interessert i akkurat din bolig, sier Post.
Lar deg følge med på prisutviklingen til boligen din
Appen gir deg i tillegg et stort fortrinn før ditt neste boligkjøp.
– Når du er logget inn, kan du følge med på hva verdien på eiendommen din er. Du kan med andre ord se hvor mye verdien på boligen din har endret seg siden du kjøpte den. Det betyr at du får bedre kontroll over hvor mye estimert egenkapital du sitter på til enhver tid.
Oversikten er basert på prishistorikk og prisstatistikken i området der eiendommen ligger. Eiendommene dine trenger med andre ord ikke å være kjøpt eller solgt gjennom Nordvik.
Nordviks app tilbyr også en sniktitt på hva som kommer for salg i fremtiden. Inne i appen har du nemlig tilgang til informasjon om eiendommer som enda ikke er annonsert. Det gjør at du får ekstra tid til å planlegge boligkjøpet.
Samtidig kan du bestille tjenester som finansiering, oppussing og flyttehjelp med få tastetrykk, og få samlet alt av nødvendige dokumenter i forbindelse med kjøp og salg på ett sted.
– Appen har i dag 30.000 brukere, og vi får 1000 nye brukere hver uke. Den er som en liten assistent for kundene våre og et bindeledd mellom megleren og kunden. Her finner man alt man trenger av sjekklister for å hele tiden være godt forberedt og ta gode valg, sier Post.
En app for fremtiden
- Vi så et behov for å strukturere opp og samle mye av informasjonen ett sted slik at det ble enklere for kundene å holde seg oppdatert på salgsprosessen, sier Bjørnar Førre Skogstø, leder for innovasjon og digitale tjenester i Nordvik. -Slik behøver ikke kundene å ringe megler for enkle avklaringer, nettopp fordi de har hele salgsprosessen i lommen.
- Vi er faktisk først ute med en slik løsning, og den har blitt svært godt mottatt. Kundene våre ønsker seg jo enklere kommunikasjon og gir jevnt over meglerne svært gode tilbakemeldinger på appen. De føler seg mer inkludert og oppdatert på prosessen, og at den tilfører verdi. Videre får vi også inn konstruktive tilbakemeldinger fra enkelte kunder, som hjelper oss med å gjøre den enda bedre, fortsetter Skogstø.
Appen åpner opp og gir kundene mer innsyn i hva som ligger i et boligsalg og det gir kundene flere unike valgmuligheter. De kan for eksempel booke dato og tid for verdivurdering og befaring og følge verdiutviklingen sin, måned for måned, samt holde oversikt over verdien man sitter på i form av boligverdier.
- Gjennomsnittlig score på Apple App Store er 4,5 av 5, så det viser at vi har lykkes med å skape noe kundene våre setter pris på. Men vi gir oss ikke. Til nå har vi satt en ny bransjestandard, og løsningene som utvikles fremover vil bare bli bedre og bedre, avslutter Skogstø