Schønings gate 7Uranienborg - Majorstuen
- Uranienborg - Majorstuen
- Schønings gate 7
- Prisantydning
- 5 700 000,-
- Totalpris
- 5 985 444,-
- Felleskost/mnd
- 4 052,-
- BRA-i
- 47 m2
Majorstuen
Lys og gjennomgående loftsleilighet I Betydelig oppgradert i 24/25 I IN-ordning I Attraktiv beliggenhet på Majorstuen
Velkommen til Schønings gate 7, presentert av Nina Osnes v/ Nordvik. En lys og gjennomgående loftsleilighet (etabl. 2002) med sentral og meget attraktiv beliggenhet på Majorstuen. Høydepunkter:
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Selveierleilighet
- Byggeår:
- 1899
- Etasje:
- 5
- Soverom:
- 1
- Prisantydning:
- 5 700 000,-
- Omkostninger:
- 147 300,-
- Totalpris:
- 5 985 444,-
- Fellesgjeld:
- 138 144,-
- Felleskost/mnd:
- 4 052,-
- Fellesformue:
- 233 860,-
- Totalt BRA:
- 51 m2
- Energimerking:
- D - rød
Visninger
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
13-0088/25
Boligtype
Selveierleilighet
Adresse og betegnelse
Schønings gate 7, 0356 Oslo
Gnr. 214, bnr. 338, snr. 20 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Selger(e)
Jan Westbye
Kjøpesum og omkostninger
5 700 000,- (Prisantydning) 138 144,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 5 838 144,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 145 950,- (Dokumentavgift) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst pantedokument) 545,- (Tinglyst skjøte) 12 700,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 147 300,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 160 000,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 5 985 444,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 5 998 144,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1899
Etasje
5
Arealer
BRA-i: 47 kvm
BRA-e: 4 kvm
Totalt BRA: 51 kvm
Beskrivelse:
Underetasje:
BRA-e: 4 kvm. Kjellerbod.
Totalt BRA: 4 kvm
5. etasje:
BRA-i: 47 kvm. Bad, soverom og stue/kjøkken.
Totalt BRA: 47 kvm
Ikke målbare arealer:
Ikke måleverdig areal (ALH): 4 m²
Gulvareal (GUA): 51 m²
Innvendig lagringsplass (over bad) på ca. 3 m²
Takstmannens kommentar til arealoppmåling:
Arealet i denne boligen er vanskelig eller umulig å måle opp helt nøyaktig på grunn av utforming/innredning av rom/bygningskonstruksjoner.
Arealet er fastsatt omtrentlig og skjønnsmessig.
Ved oppmåling av boliger benyttes håndholdt avstandsmåler. Denne boligens utforming tilsier at nøyaktig oppmåling er vanskelig og/eller umulig med normal oppmålingsmetode. Dersom arealet er avgjørende for kjøpet anbefales kontrollmåling med annen metode for eksempel med scanner.
Antall soverom
1
Innhold
Leiligheten ligger i bygningens 5. etasje inneholder: Kjøkken i åpen løsning mot stue, soverom og bad. Seksjonen disponerer en kjellerbod på 4 m². Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Standard
Om leiligheten: For tilstandsgrader se punktet "Takst og Tilstand" og underpunktet "Byggemåte" for informasjon. Kjøkken: Kjøkkeninnredning er fra 2002. Innredning med slette fronter. Benkeplate i tre. Nedfelt vask av stål. Det er integrerte hvitevarer som platetopp, stekeovn og oppvaskmaskin. Det er kjøkkenventilator med avtrekk ut over tak. Bad: Badet ble pusset opp i 2025. Veggene har fliser. Taket er malt. Gulvet er flislagt. Rommet har elektriske varmekabler. Rommet har innredning med nedfelt servant, toalett, dusjvegger/hjørne og opplegg for vaskemaskin. Innvendige overflater: Overflater gulv med parkett. Overflater vegger med glatte malte flater, malt mur og tapet. Overflater himling med glatte malte flater. Innvendig har boligen malte glatte dører. Etasjeskiller er av trebjelkelag. Boligen har mursteinspipe. Tekniske installasjoner: Innvendige vannledninger er av plast (rør i rør). Det er avløpsrør av støpejern og plast. Varmtvannstanken er på ca. 120 liter. Boligen har hovedsakelig naturlig ventilasjon. Elektrisk avtrekk fra badet. Elektrisk anlegg: Boligen har delvis skjult ledningsnett for strøm. Sikringsskapet er plassert i skap på soverom. Fremvist avsluttet tilsyn fra 2022. 1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)? Svar: Ja. Spørsmål til eier: 2. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999? Svar: Ja. Eksisterer det samsvarserklæring? Svar: Ja. Ifm nytt bad og nye panelovner. Diverse utstyr: • Porttelefon. • Opplegg for kabel-tv/bredbånd. • Boligen er utstyrt med røykvarsler og 6 kg pulverapparat. Røykvarsler og egnet slukkemiddel skal følge boligen ved salg. Selgers egenerklæring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Det er utarbeidet en tilstandsrapport for boligen. Denne følger vedlagt i salgsoppgaven. Se denne for nærmere informasjon. Erfaringsmessig bør det alltid påregnes noe kosmetisk oppgradering av utstyr, overflater og innredninger i brukte boliger. Det vises forøvrig til rapporten for beskrivelser og vurderinger av tilstandsgrader. Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger til takstmann og megler. Videre er det innhentet opplysninger fra kommunen og andre relevante kilder. Tomtegrenser er ikke kontrollert. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Meglerforetaket oppfordrer interessenter til å lese gjennom fullstendig prospekt/salgsoppgave med vedlegg. Interessenter oppfordres også til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med sakkyndig. Dette bør gjøres før bud inngis.
Parkering
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser beboerparkering 2025: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: kr. 6 200,- for ett år. El-bil: kr. 2 090,- for ett år. Motorsykkel og moped: kr. 3 100,- for ett år. El-motorsykkel og el-moped: kr. 1 045,- for ett år. Det tas forbehold om prisendring. For mer informasjon og priser for andre transportmidler se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/ Forøvrig gateparkering etter gjeldende bestemmelser.
Moderniseringer og påkostninger
Nytt bad, nye gulv, benkeplater er pusset og oppmalte vegger. Fremvist faktura.
Bad (oppusset februar 2025):
• Rengjort vegger, gulv og tilpasset nytt sluk.
• Påføret primer på alle vegger før montering av fliser.
• Smøremembran påført på alle hjørner.
• Membransikret terskel mot eksisterende dekke.
• Avretting av gulv med fall til sluk.
• Flislagt gulv, vegger og dusjnisje/sisterkasse (60x60 cm mosaikk fliser).
• Fuget, rengjort og påført silikon - rengjort og remontert lufteventil.
• Påført silikon på baderomsinnredninger (WC, dusjvegger, servant mv).
• Montert dusjvegger.
• Montert og tilpasset ny dør.
• Fliser vegg/gulv 22 m², mosaikk dusjhjørne 1,5 m², fugemasse, flislim mv.
• Elektroarbeid.
• Rørleggerarbeid.
Øvrig:
2025:
• Ny pipehatt over utlufting kjøkken.
• Ny solskjerming til alle vinduer.
• Nytt parkettgulv (Kahrs enstavs eikeparkett).
• Pusset benkeplate kjøkken.
• Malt overflater.
2024:
• Nye Velux vinduer (6 stk.) i stue, kjøkken og soveværelse.
• 3 stk nye panelovner (500W) i stue/kjøkken.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Svar: Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: powr as. utført februar 2025. 1.1 Vet du om tettesjikt, membran eller sluk ble fornyet eller oppgradert? Svar: Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: ved nybygg 2003. 1.2 Vet du om det finnes dokumentasjon på hvordan bad eller vaskerom er bygget opp? Svar: Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: powr as. 2. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Svar: Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: powr as. 4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Svar: Ja, faglært. Foreligger det en samsvarserklæring? Svar: Ja. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: em installasjon AS elektrikker gruppen as. 4.1 Vet du om det elektriske anlegget har blitt kontrollert? Svar: Ja. Når ble kontrollen utført? nov/des 2022. 5. Vet du om det er gjort arbeid på vann og avløp, enten i din eller tidligere eiertid? Svar: Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Bedre VVS AS. 6. Vet du om boligen eller eiendommen har blitt endret eller bygget ut etter opprinnelig byggeår, enten av deg eller tidligere eiere, herunder bruksendringer kjeller/loft etc.? Svar: Ja, faglært. Var tiltaket søknadspliktig? Svar: Ja. Har arbeidet blitt godkjent? Svar: Ja. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: utbygget loftsleiligheter i 2002. 9. Vet du om det er gjort arbeid på eiendommen som ikke er nevnt i de andre spørsmålene? Svar: Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: takrep, skifte av samtlige vinduer og pusset opp gården - sameiet Schøningsgate 7 - utført høst 2024. 12. Vet du om det er eller har vært problemer med mur/pipe/ilsted, for eksempel dårlig trekk, sprekker, pålegg, fyringsforbud eller liknende? Svar: Nei. Eventuell kommentar: ikke ildsted i leiligheten. 14. Vet du om det er feil/utettheter i tak, terrasser/fasade/vinduer/garasje, og/eller er det synlige skader? Svar: Ja. Beskriv: Har vært lekkasje som medført utskifting av samtlige vinduer. 16. Vet du om det er eller har vært sprekker i mur/skjeve gulv/setningsskader eller liknende? Svar: Nei. Eventuell kommentar: Eiendommen ble renovert og malt høst - 24. 22. Vet du om det foreligger skaderapporter eller tilstandsvurderinger etc. om boligen? Svar: Ja. Oppgi type rapport og årstall: takst utføres 270225. 23. Vet du om det er utført tidligere arealoppmålinger av boligen, eller om boligens areal er oppgitt i dokumenter som salgsoppgave, takstrapport, tilstandsrapport, byggesøknad eller lignende? Svar: Ja. Hvilket dokument og når er målingen foretatt? ved kjøp i 2005. 30. Vet du om det finnes planer, vedtak eller forslag til vedtak som kan øke husleien/festeavgiften/fellesutgiftene/fellesgjelden? Svar: Nei. Eventuell kommentar: Utgifter til renovering av gården ble tatt nov - 24.
Bygningssakkyndig
Lasse Jensen
Byggemåte
Utvendig: Taktekkingen er av betongtakstein. Besiktiget fra takvinduer. Takkonstruksjonen har sperrekonstruksjon. Bygningen har velux takvinduer med 3-lags glass. Vinduer er utstyrt med solskjerming. Bygningen har brann- og lydklassifisert entrédør. Takstmann har satt TGU på følgende: Utvendig > Takkonstruksjon/Loft Punktet må sees i sammenheng med Taktekking Takkonstruksjonen har sperrekonstruksjon. Vurdering av avvik: • Hele takkonstruksjonen er gjenbygget. Det er ingen mulighet til vurdering utover alder og observasjoner fra underliggende etg Våtrom > Bad > Tilliggende konstruksjoner våtrom Våtrommet er nyoppført/nyrenovert og er ikke tatt i bruk/fuktbelastet. Hulltaking er derfor vurdert unødvendig. Takstmann har satt TG2 på følgende: Utvendig > Taktekking Punktet må sees i sammenheng med Takkonstruksjon/Loft Taktekkingen er av betongtakstein. Besiktiget fra takvinduer. Vurdering av avvik: • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på taktekkingen. Eier opplyser at det nettop har vært kontroll av taket og at det i den forbindelse ble skiftet enkelte ødelagte takstein. Normal tid før det må forventes utskifting av enkeltstein er 30 år. Normal tid før omlegging av undertak, sløyfer, lekter og takstein er 50 år. Eventuelle skader på undertak repareres. Stein av god kvalitet kan eventuelt brukes på nytt. Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn Etasjeskiller er av trebjelkelag. Vurdering av avvik: • Det er målt høydeforskjell på mellom 15-30 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. • Det er målt nivåforskjell mellom høyeste og laveste på 15 mm gjennom hele rommet i stue/kjøkken. Innvendig > Pipe og ildsted Boligen har mursteinspipe. Vurdering av avvik: • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på pipe Våtrom > Bad > Sluk, membran og tettesjikt Det er plastsluk og banemembran (under støpen) er synlig i sluket. Vurdering av avvik: • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. Membran og sluk ble ikke skiftet ved oppussingen og det er usikkerhet rundt løsningen for membran på veggene. Det er beskrevet i pristilbudet at det er smurt membran 10-15 cm opp på veggene, men det er ikke beskrevet eller dokumentert ytterligere ifm. membran på vegger. Tekniske installasjoner > Vannledninger Innvendige vannledninger er av plast (rør i rør). Det er besiktiget i rørskap. Vurdering av avvik: • Det mangler tettemuffer i enden av varerør på rør-i-rør-system. • Rørkursene på rør-i-rør systemet på vannledninger er ikke merket. Det gjøres oppmerksom på at det i FDV for bad er beskrevet at det er eksisterende røranlegg som er benyttet. Tekniske installasjoner > Varmtvannstank Varmtvannstanken er på ca. 120 liter. Produksjonsår på produkt: 2002 Vurdering av avvik: • Det er ikke påvist tilfredsstillende el-tilkobling av varmtvannstank iht. gjeldende forskrift. • Det er påvist at varmtvannstank er over 20 år.
Innbo og løsøre
Det gjøres oppmerksom på at følgende løsøre og tilbehør medfølger ved handelen: • Hvitevarer i kjøkken. • Vaskemaskin. For øvrig gjelder listen "oversikt over løsøre og tilbehør" med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen er vedlagt. Løsøre og tilbehør som medfølger overdras uten noen form for garantier, foruten eventuell gjenværende leverandørgaranti.
Adgang til utleie
Utleie er tillatt. Leier av seksjonen må meldes til styret og forretningsfører for registrering. Fremleie av seksjonen kan bare skje ved styrets godkjennelse som må innhentes på forhånd og minst 14-fjorten-dager før leietaker skal flytte inn. Styret kan trekke sin godkjenning av leietaker i løpet av en leieperiode og kreve at leietaker sies opp fra sin leiekontrakt. Å nekte godkjenning eller kreve oppsigelse av leiekontrakten kan ikke gjøres uten saklig grunn. Styret kan kreve fremlagt leiekontrakt for å kontrollere at den ikke inneholder noe som strider mot sameiets vedtekter eller ordensregler. Det er begrensninger i seksjonseiernes mulighet til å drive kortidsutleie av seksjonene. Grensen til korttidsutleie er 60 døgn. For ytterligere informasjon se sameiets vedtekter §8 Registrering av sameiere og leietakere.
Energi og oppvarming
Energimerking
D - rød
Se fullstendig energiattest fra selger som vedlegg til salgsoppgave. Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattesten.
Oppvarming
Oppvarming av boligen med elektrisitet.
Informasjon om strømforbruk
Selger opplyser å ha et årlig strømforbruk på ca. 13 000 kWh (2024). Nye vinduer og panelovner ble montert i desember 2024. Dette vil redusere forbruk ytterligere. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 4 052,- pr. mnd
Inkluderer: Fordeling av felleskostnader:
Felleskostnader kr. 2 337,-
Kabel-TV (GET) kr. 585,-
Avdrag inkl. renter for lån kr. 1 130,-
Felleskostnadene inkluderer bl.a. bredbånd/TV, innleid rengjøringsfirma som ukentlig gjennomfører renhold i oppgangene, felles bygningsforsikring, drift og vedlikehold, regnskap, forretningsfører og kommunale avgifter.
IN-ordning: Lån er individualisert og kan innfris dersom ønskelig, lånekostnader kr. 1 130,- pr. måned og vil da bortfalle på seksjonens fellesutgifter.
Sameiermøtet vedtar avsetning til fond til dekning av fremtidige vedlikeholdsutgifter, påkostninger eller andre fellestiltak på eiendommen. De beløp seksjonseierne skal innbetale til fondet innkreves i den månedlige betalingen til dekning av fellesutgiftene.
For ytterligere informasjon se sameiets vedtekter §5 Vedlikeholdsfond.
Kommunale avgifter
Kommunale avgifter er inkludert i felleskostnadene.
Andre utgifter
Selger opplyser at de ikke har andre utgifter på boligen annet enn det som er opplyst. Dette finnes under punktene: • Felleskostnader • Strømutgifter
Eiendomsskatt
Boligen har ifølge selger ikke blitt ilagt eiendomsskatt for inneværende år (2025). I Oslo kommune er det eiendomsskatt på boliger og fast eiendom som overstiger en fastsatt verdi. Informasjonen over er hentet fra eiendomsskattelistene. For mer informasjon rundt beregningsgrunnlaget for eiendommen, se http://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/eiendomsskatt
Formuesverdi
Det har ikke lyktes megler å finne formuesverdi for boligen. Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien. For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
TV/Internett/Bredbånd
GET er sameiets leverandør av kabel-TV.
Sameiet
Om sameiet
Eierseksjonssameiet Schøningsgate 7, org. nr. 984 538 111, har forretningskontor i Oslo. Sameiet består av 20 seksjoner hvorav 18 er boligseksjoner og 2 er næringsseksjoner i henhold til tidligere oppdelingsbegjæring. Sameiet har til formål å ivareta sameiernes fellesinteresser og administrasjon av eiendommen, gnr. 214, bnr i Oslo Kommune, med fellesanlegg av enhver art. Styreleder: Mathias Hasle Aamelfot Mail: mathias.aamelfot@hotmail.com Alle henvendelser til styret skal foregå skriftlig. Det er avholdt 2 ekstraordinære årsmøter i 2024 vedrørende opptak av lån til utbedring av fasade. Sameiet Schøningsgate 7 tok opp lån for utbedringer, samlet 3,4 mill. Andel på seksjon 20 dekkes av IN -ordning og kan redusere mnd felleskost med kr. 1 130,-. Gebyr for innfrielse er ca kr. 2.934,-Se vedlagte protokoller. Informasjon fra styreleder om utførte arbeider i sameiet (2024): Arbeidene ble startet grunnet kekkasjer i loftsvinduene under et snøvær på nyåret 2024. Loftsleilighetene har derfor fått skiftet ut alle takvinduene. Disse kostnadene falt på alle da taket er felles eie. I tillegg så renoverte vi fasade både mot vei og bakgård. Dette inkluderte utbedring av mur og maling. Bygården var tidligere gråhvit. I tillegg så ble sålebenkene til vinduene på gateplan utbedret. Styreleder opplyser i mail, 13.03.25, at sameiet ikke har noen vedlikeholdsplaner eller planer om opptak av mer fellesgjeld. Alle interessenter oppfordres til å sette seg inn i dokumenter fra Årsmøte samt ytterligere dokumenter som er vedlagt i salgsoppgaven.
Forretningsfører
NOR Forvaltning AS
Forkjøpsrett
Sameiet praktiserer ikke forkjøpsrett.
Styregodkjennelse
Overdragelsen krever ikke styregodkjennelse, erverver av seksjonen må meldes til styret og forretningsfører for registrering. Det er ikke mulig å erverve mer enn 2 seksjoner i sameiet. Dette omfatter erverv via stråmenn og via selskap. Det henvises til lov om Eierseksjoner § 23. Erverv i strid med forbudet gir grunnlag for pålegg om salg. Alle eventuelle skader på fellesområder som et følge av flytting vil bli taksert av styret og kostnadene ved utbedring avkrevd den sameier som eier leiligheten idet skaden oppstår. Sameiets vaktmester skal varsles i forkant av inn/utflytting av seksjonene. Ved salg/eieroverdragelse vil styret avkreve ny sameier gebyr tilsvarende maksimalt 4x det til enhver tids gjeldende rettsgebyr for dekning av diverse og arbeid som sameiets forretningsfører har i forbindelse med eierskiftet. For ytterligere informasjon se sameiets vedtekter §8 Registrering av sameiere og leietakere.
Informasjon om fellesgjeld
Lån er individualisert og kan innfris dersom ønskelig, lånekostnader kr. 1 130,- pr. måned og vil da bortfalle på seksjonens fellesutgifter. Andel fellesgjeld gjelder kun langsiktig lån til bank.
Felleskostnader vurderes løpende etter prisøkning på sameiet faste avtaler og leveranser samt vedlikeholdsbehov. Felleskostnader sist øket 01.02.2025 med 8%. Felleskostnadene vurderes løpende ut ifra prisstigning på løpende leverandør avtaler og vedlikeholdsbehov. Det er pr. i dag ikke planlagt videre økning i felleskostnader for 2025. Årsregnskap for 2024 er ikke ferdigstilt. Høy formue skyldes seksjonseierens ansvar for felles lån som er individualisert og derved en fordring for sameiet. Andel fellesgjeld gjelder kun langsiktig lån til bank.
Bank: DNB
Lånenr.: 16369583526
Rentesats: 7,50%
Restsaldo 2 314 303,00
Innfrielsesdato: 2045
Fellesformue
Kr. 233 860,- pr. 18.02.2025
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Årsregnskapet for 2023 viste et overskudd på kr. 606,-. For 2024 var det budsjettert med et overskudd på kr. 12 473,-. Megler har ikke blitt forelagt regnskap for 2024 eller budsjett for 2025.
Vedtekter og husordensregler
Nye eiere må godkjenne vedtektene før overtakelse av leilighet finner sted. Alle interessenter oppfordres til å sette seg inn i sameiets vedtekter, husordensregler og ordenregler vedrørende oppussing/rehabilitering av leiligheter. Dokumentene er vedlagt salgsoppgaven.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Det vil ved årsmøtet hvert år beregnes en sum for enkelt vedlikehold av fellesareal, kostnaden deles videre på antall sameiere, ikke på den vanlige sameierbrøken. Den som ikke stiller på dugnad vil måtte betale inn en dugnadsavgift som fastsettes av styret etter sameiets Vedtekter §6 Dugnadsgebyr.
Dyrehold
Dyrehold er tillatt. For ytterligere informasjon se sameiets Husordensregler § 6. Dyrehold.
Sameiets forsikring
Gjensidige
Polisenr. 79799944
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 460 kvm (eiet)
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at sameiet eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt seksjon en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Arealbekreftelse er vedlagt salgsoppgaven.
Tomtegrenser er ikke kontrollert.
Adkomst
Det vil bli skiltet med Nordvik Eiendomsmegling visningsskilt i forbindelse med fellesvisninger.
Radonmåling
Boligen ligger minimum tre etasjer over bakkenivå og radonmålinger er ikke relevant.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Meget sentral og ettertraktet, men likevel tilbaketrukket beliggenhet på Majorstuen. Fra boligen er det nærhet til et rikt utvalg av servicetilbud. Bogstadveien, Majorstuen og Hegdehaugsveien er velkjent for sitt yrende folkeliv, og ikke minst rike utvalg av butikker, caféer, konditorier, restauranter og utesteder. Her finner man alt fra de store, rimelige kleskjedene, til de fasjonable motehusene som man ikke finner andre steder i byen. Det er også gangavstand til praktiske tilbud som lege, postkontor, søndagsåpent apotek, bibliotek og bank. Området tilbyr et bredt spekter av treningsmuligheter med Summit by Hopstock helse i byggets 1. etasje, SATS ved Colosseum Park og på Bislett, Bislet Bad & Trening samt noe mer eksklusive Artesia i Majorstuveien med både trening og spa. Meget gode tur- og rekreasjonsområder for barn og voksne i nærområdet, året rundt. Idylliske Frognerparken ligger en kort spasertur fra boligen og er det perfekte utgangspunktet for kveldsturer, joggeturer, grilling og andre aktiviteter som svømming i Frognerbadet. Det er også nærhet til Stensparken, Uranienborgparken, Marienlyst parken og Slottsparken. Fra boligen er det kort vei til Uranienborg barne- og ungdomsskole, Den Franske skole, Kristelig Gymnasium, Blindern, Høyskolen (HiOA), Politihøyskolen, samt privat Høyskole innen helse- og sosialfag, diakoni og ledelse. Gode transportmuligheter til utdanningsinstitusjoner som Universitetet i Oslo og Handelshøyskolen BI. Det finnes flere private og kommunale barnehager i nærheten. Majorstuen er et viktig kollektivknutepunkt i Oslo, da alle T-banelinjene, tre trikkelinjer, fem busslinjer og flybuss trafikkerer stedet. Fra leiligheten er det kort vei til Majorstuhuset hvor man enkelt kan komme seg til hele Oslo på kort tid. Flybussen har du i gangavstand med avgang hver time.
Offentlig kommunikasjon
Se www.ruter.no for oversikt over avganger.
Skoler og barnehager
Skolekrets: Barneskole: Uranienborg skole
Ungdomsskole: Elever fortsetter på samme skoleDet er flere barnehager beliggende i området/bydelen.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for eiendommen Schønings gate 7 - Innredning av loft med tre leiligheter - datert 31.10.2003. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det foreligger ikke ferdigattest, men ekspedisjonsdokument for eiendommen Schønings Gate 7 - Våningshus - datert 1898. Ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Ekspedisjonsdokumentet er ferdig attestert, og dokumenterer at bygget er registrert lovlig oppført. At ekspedisjonsdokument eksisterer, gir ingen garanti for at bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameiet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Reguleringsplanen som følger eiendommen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 Kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Se kommunens hjemmeside for ytterligere informasjon.Eiendommen er regulert til Byggeområde for boliger - S-2255. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Områdeplaner: Schønings gate 6 A og B - Oppføring av fire balkonger Saksnummer 202461055 - Byggesak Mottatt sak 21.10.2024 Status Mottatt søknad om ferdigattest Industrigata 63 A - Riving av paviljong Saksnummer 202550291 - Byggesak Mottatt sak 13.01.2025 Status Tillatelse gitt
Bo- og driveplikt
Det er ikke boplikt for eiendommen.
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/214/338/20: 04.08.1961 - Dokumentnr: 511845 - Erklæring/avtale Vedtak av Oslo kommunes vann- og kloakkreglement Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen Overført fra: Knr:0301 Gnr:214 Bnr:338 Snr:1 Gjelder denne registerenheten med flere 25.10.2002 - Dokumentnr: 69839 - Resek/tilleggssek Ny seksjon: Snr: 20 Formål: Bolig Sameiebrøk: 580/14275
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for riktig betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav som følger av sameieforholdet, typisk vil dette gjelde felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på seksjonen. Legalpant til kommunen har prioritet foran legalpant til sameiet.
Verneklasse/SEFRAK
Eiendommen er registert i byantikvarens gule liste. Dette innebærer at eiendommen er helt eller delvis bevaringsverdig, og kan ha betydning for fremtidig ombygging/restaurering mv. Byantikvaren skal gi en rådgivende uttalelse i byggesaker som berører eiendommen. For en fullstendig oversikt over eiendommens status, se: http://riksantikvaren.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=545b8e996b6e4e1fbcb65f69299a7167
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Det opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller via firma teller med. Etter lov om eierseksjoner § 31, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlige etter sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legalpanterett i den enkelte eierseksjon på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand. Flyttevask er utført og boligen vil ikke bli ytterligere vasket etter visning og før overtagelse.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 1,00% av salgssum (min. kr. 55 000,-) – estimert til kr. 61 381,- Grunnpakke Leilighet kr. 12 500,- Markedspakke Basis inkl. digital salgsoppgave kr. 22 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 16 900,- Visningshonorar pr. stk. kr. 3 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 29 474,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 158 945,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Nina Osnes, Eiendomsmegler MNEF
932 68 753
n.osnes@nordvikbolig.no
Megler
Nina Osnes, Eiendomsmegler MNEF
932 68 753
n.osnes@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Bygdøy Alle Eiendom AS
Org. nr.: 914457750
Bygdøy Alle 34, 0265 OSLO
Bilder
Nina Osnes
Eiendomsmegler MNEF
Bygdøy Allé
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?