Hammerstads gate 44Uranienborg - Majorstuen
- Uranienborg - Majorstuen
- Hammerstads gate 44
- Prisantydning
- 5 400 000,-
- Totalpris
- 5 554 015,-
- Felleskost/mnd
- 3 553,-
- BRA-i
- 47 m2
Majorstuen
Lys og romslig 2-roms leilighet med tilbaketrukket og sentral beliggenhet - Peis og brannbalkong- Ingen dok.avgift
Tonje Heitmann Eide v/Nordvik Majorstuen har gleden av å presentere Hammerstads gate 44. Denne leiligheten er en ideell bolig for den som ønsker en praktisk og flott bolig i et meget sentralt område på Majorstuen. Med gjennomtenkte detaljer og funksjonelle løsninger er dette et hjem du kan trives i. Leiligheten ligger meget attraktivt til i et veletablert, rolig og populært boområde på Majorstuen. Offentlig kommunikasjon i nærområdet, hvor Majorstukrysset er et knutepunkt for buss, trikk og t-bane. Følgende er verdt å fremheve: - Store vindusflater som slipper inn rikelig med lys fra begge sider - Lave felleskostnader og ingen dokumentavgift - Internett (grunnpakke) er inkludert i felleskostnadene. - Stor, felles bakgård som kan benyttes av beboere - To boder (loft og kjeller)
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Aksjeleilighet
- Byggeår:
- 1916
- Etasje:
- 4
- Soverom:
- 1
- Prisantydning:
- 5 400 000,-
- Omkostninger:
- 5 490,-
- Totalpris:
- 5 554 015,-
- Fellesgjeld:
- 148 525,-
- Felleskost/mnd:
- 3 553,-
- Fellesformue:
- 27 983,-
- Totalt BRA:
- 57 m2
Visninger
Alle våre visninger har påmelding. Passer ikke tidspunktet, send megler en e-post og avtal tid for privatvisning.
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
8-0528/24
Boligtype
Aksjeleilighet
Adresse og betegnelse
Hammerstads gate 44, 0363 Oslo
Gnr. 46, bnr. 15 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Aksjenr. 182-184 i Majorstuen Leiegaarde AS, orgnr. 921306792
Selger(e)
Øivind Skare
Kjøpesum og omkostninger
5 400 000,- (Prisantydning) 148 525,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 5 548 525,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 3 217,- (Notering av pant * (valgfritt)) 2 273,- (Transportgebyr partialobligasjon* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 0,- (Omkostninger totalt) 3 217,- (med Notering av pant ) 2 273,- (med Transportgebyr partialobligasjon) -------------------------------------------------------- 5 548 525,- (Totalpris inkl. omkostninger) 5 551 742,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Notering av pant )) 5 550 798,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Transportgebyr partialobligasjon)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1916
Etasje
4
Arealer
BRA-i: 47 kvm
BRA-e: 10 kvm
Totalt BRA: 57 kvm
Beskrivelse:
Kjeller:
BRA-e: 7 kvm. Kjellerbod i fellesareal.
Totalt BRA: 7 kvm
4. etasje:
BRA-i: 47 kvm. Entré, stue, kjøkken, soverom og bad.
Totalt BRA: 47 kvm
6. etasje:
BRA-e: 3 kvm. Loftsbod i fellesareal.
Totalt BRA: 3 kvm
Fellearealer og rettigheter til bruk:
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på aksjelagets fellesareal, men disponeres av denne leiligheten. Aksjelaget kan på et senere tidspunkt omdisponere denne bruken.
Antall soverom
1
Innhold
Leiligheten ligger i byggets 4.etasje og har følgende romfordeling: Entre, stue, bad, kjøkken, soverom. I tillegg disponerer leiligheten en bod på loft (ca 3 kvm) og en kjellerbod (ca 7 kvm). Takhøyden er målt til 278 cm i stuen.
Standard
Velkommen til denne flotte leiligheten i Hammerstads gate 44. Her får du en praktisk og stilfull bolig som kombinerer funksjonalitet og moderne detaljer på en perfekt måte. Entre: Når du går inn i leiligheten, blir du møtt av en lys og innbydende entre. Gulvet er dekket med fliser, noe som gjør det både praktisk og lett å vedlikeholde. Veggene er malt i en nøytral farge som bidrar til en rolig atmosfære, og taket er malt for et rent og enkelt utseende. I entreen finner du viktige funksjoner som sikringsskap, porttelefon og et garderobeskap, som gir deg god oppbevaringsplass og enkel tilgang til nødvendige fasiliteter. Stue: Stuen er et romslig og koselig område med parkettgulv som gir en varm og stilfull følelse. Veggene er malt, og taket er også malt for et helhetlig, moderne uttrykk. Her finner du både en panelovn og en vedovn, som sikrer god oppvarming og en koselig stemning, spesielt i vintermånedene. Stuen gir deg muligheten til å innrede etter egen smak, og tilbyr både plass til avslapning og sosiale sammenkomster. Bad: Baderommet har flislagte gulv og vegger, som gir et stilrent og funksjonelt inntrykk. Taket er dekket med takess, et praktisk og lettstelt materiale. Med gulvvarme får du en ekstra komfortabel opplevelse, spesielt på kalde dager. Badet er fullt utstyrt med alt du trenger, inkludert servant med servantskap, WC, stoppekran og dusjkabinett. Det er behov for oppussing. Kjøkken: Kjøkkenet har et vakkert parkettgulv og malte vegger som harmonerer med resten av leiligheten. Himlingen er malt, og rommet er godt utnyttet med integrerte hvitevarer som kjøleskap, fryseskap, oppvaskmaskin, stekovn og platetopp. Kullfilterviften over stekesonen sørger for et godt inneklima under matlaging, og det er både opplegg for oppvaskmaskin og bereder. Kjøkkeninnredningen gir god lagringsplass og arbeidsflate, og rommet er perfekt for både raske hverdagsmåltider og mer omfattende middager. Soverom: Soverommet har et vakkert tregulv som gir rommet en varm og innbydende atmosfære. Veggene er malt i en nøytral farge, og taket er malt for å skape en helhetlig stil. Det er en praktisk skyvedørsgarderobe, som gir rikelig med lagringsplass uten at det tar opp verdifull plass i rommet. Panelovnen sørger for behagelig varme, og rommet gir deg et perfekt sted for hvile og avslapning. Denne leiligheten er en ideell bolig for den som ønsker en praktisk og moderne bolig i et sentralt område. Med gjennomtenkte detaljer og funksjonelle løsninger er dette et hjem du kan trives i. Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Bygningsdeler som har fått TG2: - Balkong, terrasse, platting: Rekkverket blir målt til 104 cm og tilfredsstiller ikke forskriftskravet på 120 cm - Etasjeskille og gulv på grunn: Skjevheter. Ikke behov for umiddelbare tiltak men ved evt. legging av nytt gulv som stiller krav til planhet av underlaget, må tiltak påregnes. - Ildsted/Skorstein innvendig i boligen: Det registreres sprekker/ riss i pipa. - Kjøkken: TG2 settes pga kullfiltervifte. Når boligen har kun naturlig ventilasjon og ikke avtrekk over stekesonen til friskluft er dette et avvik. Konsekvens vil være utilstrekkelig luftutveksling. - Avløpsrør: Tilstandsgrad 2 settes på grunn av alderen. Vær oppmerksom på at utskifting og rehabilitering av soilrør ofte er borettslag/sameiets ansvar. Soilrøret som strekker seg mellom etasjene er ikke mulig å kontrollere siden de er innkasset. Det er ikke tegn etter lekkasjer eller skader på avløpsrørene på befaringstidspunkt. EIER OPPLYSER AT DET ER PLANLAGT REHABILITERING AV AVLØPSRØRENE INNEN 2025. - Vannledninger: Alder. - Elektrisk: TG2 settes ettersom det mangler samsvarserklæring (dokumentasjon) på det elektriske anlegget. - Varmtvannsbereder: Berederen er ikke plassert i rom med sluk og mangler lekkasjesikring. - Ventilasjon: Boenheten mangler ventilering (tilførsel av frisk luft), utover muligheten for åpning av vindu og det er ikke registrert noen ventilasjonsluke inne i boligen til f.eks luftepipe. Bygningsdeler som har fått TG3: - Våtrom: Tilstandsgrad 3 settes pga generelt behov for rehabilitering av badet. Fliser løsner fra underlaget, det er ikke tilstrekkelig sluk, og badets bygningsdeler har utløpt forventet levetid. Alle vegger tilstøtende mot våtrommet er i mur/ betong og det er derfor ikke mulig å foreta hulltaking Tilstandsrapport for boligen er vedlagt salgsoppgaven. Se denne for nærmere informasjon om tilstandsgrad.
Parkering
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene, parkeringssone A, B, C, D og E: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 6.200 kroner for ett år Motorsykkel og moped: 3.100 kroner for ett år El-bil : 2.090 kroner for ett år El-motorsykkel og el-moped: 1.045 kroner for ett år Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/.
Moderniseringer og påkostninger
2017 - Kjøkken pusset opp i regi av eier (ikke fremlagt dokumentasjon).
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Følgende opplysninger er spesielt viktig å merke seg: - 4 Kjenner du til feil eller om har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp? Svar Ja, kun av faglært Beskrivelse Rørleggerarbeid i forbindelse med nytt kjøkken i 2017 Arbeid utført av Heljar Claussen - 5 Kjenner du til om det er/har vært problemer med drenering, fuktinnsig, øvrig fukt eller fuktmerker i underetasje/kjeller? Svar Ja Beskrivelse Kjeller i bygget har hatt en noe fuktig kjeller. Utbedringer for dette ble utført i regi av styret i 2023. Kjellerboden som tilhører leiligheten har imidlertid aldri hatt noen slike problemer. - 9 Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr på eiendommen som rotter, mus, maur eller lignende? Svar Ja Beskrivelse Ikke i leiligheten som selges eller i de tilhørende bodene, men det ble observert rotter i kjelleren i januar 2023. Anticimex ble kontaktet og kjelleren ble utbedret og sikret mot inntrengning av rotter. - 11 Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Svar Ja, kun av faglært Beskrivelse Arbeid i forbindelse med nytt kjøkken Arbeid utført av Tekoda Elektro AS - 12 Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Svar Ja Beskrivelse I 2019 ble det utført et tilsyn av Hafslund nett. Det ble funnet et avvik som ble rettet opp av Tekoda Elektro. - 26 Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedr. eiendommen som kan medføre økte felleskostnader/økt fellesgjeld? Svar Ja Beskrivelse Det er et pågående rørfornyingsprosjekt i gården. Kostnadene vil bli (eller har allerede blitt) en del av felleskostnadene.
Bygningssakkyndig
Garp Eiendom v/Erik Iversen
Byggemåte
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Vedlagt salgsoppgaven følger tilstandsrapporten og selgers egenerklæring. Disse må leses nøye av interessenter før bud inngis. Opplysninger gitt i tilstandsrapporten anses å være kjent for kjøper, og det kan derfor ikke reklameres på forhold som fremkommer av tilstandsrapporten. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Beskrivelsen av boligen som følger er hentet fra tilstandsrapporten: Leilighet er oppført i én etasje. Grunnmur er oppført i teglstein. Fasader er utvendig pusset. Taket er et saltak og er tekket med betongstein. Etasjeskille er et betongdekke. Vinduer med 2-lags isolerglass.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i boligaksjeselskap. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Aksjeeier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Energi og oppvarming
Oppvarming
Boligen har følgende oppvarmingskilder: - Gulvvarme på bad - Peis i stue Dersom rom mangler fast installert oppvarmingskilde på visning, følger ikke dette med i handelen. Det var tidligere innredet med panelovn i stue, kjøkken og soverom.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 3 553,- pr. mnd
Inkluderer: Felleskostnadene inkluderer og fordeles slik: Internett, driftskostnader og felles lån.
Avløpsrør skal tas i aksjelaget og skal finansieres via låneopptak. Se informasjon under ¨aksjelaget¨.
På grunn av prisstigning og renteøkning er det påregnelig at felleskostnadene økes etter utarbeidelse av denne salgsoppgaven.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 172 518,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 4 690 071,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
TV/Internett/Bredbånd
Internett (grunnpakke) er inkludert i felleskostnadene.
Aksjeselskapet
Om aksjeselskapet
Majorstuen Leiegaarde AS ligger i Oslo kommune, og har organisasjonsnummer 921 306 792. Majorstuen Leiegaarde AS består av 128 boliger og 2 næringslokaler. Forretningsfører er Boligbyggelaget Usbl. Revisor er KPMG. Styreleder: Christin Pettersen Mob.: 992 13 873 E-post: majorstuenleiegaarde@mittusbl.no Aksjelaget har en egen hjemmeside: www.majorstuenleiegaarde.no Diverse: • TV og bredbånd - RiksTV og HomeNet • Vaktmestertjenester - Espen Lie Eiendom AS • Trappevask - Majorstuen Rens og Renhold • Det er fellesvaskeri i kjeller - Kan bli stengt • Aksjelaget leier ut to næringslokaler • Pliktig dugnadsoppmøte • Sykler skal stå i sykkelstall og på merkede plasser • Styret skal kontaktes i forkant dersom en aksjonær ønsker å skifte ut dører, vinduer mv. Soilrør: Soilrør for avløp trenger en rehabilitering. Valget falt på en rør i rør løsning. I gjennomføringsfasen skal aksjelaget benytte prosjekt- og byggeledere fra USBL. Prosjektet vil medføre et låneopptak på omlag kr. 8,5 mill. I denne summen er det gjort et påslag for å ta høyde for uforutsette kostnader. En grov beregning viser at det vil gi et utslag i fellesgjeld på rundt kr. 66 000,- pr. boenhet. Det tilsvarer omlag kr. 500,- i økte fellesutgifter pr. mnd. Pris vil kunne variere utifra nedbetalingstid og utifra størrelse på leiligheten. Status pr. 20.03.2025 fra styreleder: Styret bekrefter at det pågår et strømpeprosjekt for avløpsrørene, hvor arbeidet utføres to oppganger av gangen. I den forbindelse er det satt opp sanitærbrakker. Per i dag har det ikke vært nødvendig å øke felleskostnadene, men ved behov kan det bli en økning på opptil 500 kr. Status pr. 10.04.2025 fra styret: ¨Nei, avløpsrør er ikke tatt for denne leiligheten. Status per 24.04.25: ¨Vi vet dessverre ikke hva endelig pris blir så det er grovestimatet som fortsatt er det gjeldende. Å gjennomføre rørfornyingen har vist seg mer utfordrende enn ventet da rørene er frytelig gamle og slitte og dette har trukket kostnadsforventningen oppover. Samtidig er det gjort tiltak som reduserer kostnadene.¨ Det vil komme økning av fellesgjeld, men vi forventer ikke stor økning i felleskostnader da det nye lånet overlapper med et annet lån som går ut. Maks 500kr er det vi forventer.¨ Balkongdør til brannbalkong: Det ble ved generalforsamlingen i 2022 besluttet å undersøke muligheten for å etablere dører ut til brannbalkonger for leiligheter som ikke har det. Det blir sendt inn byggesøknad og rammetillatelse av forslaget til PBE. Deltakelse i prosjektet er frivillig og vil kun påvirke de aksjonærene som melder interesse om å inkludere sin leilighet i prosjektet. Koordineringen av prosjektet skjer gjennom styret og/eller arbeidsgruppe oppnevnt av styret. Alle kostnader knyttet til installasjon av balkongdører vil bli dekket av de enkelte aksjonærer som gjennomfører tiltaket. Selger har allerede tilgang til brannbalkong fra bad. Diverse: • Det er ikke tillatt å benytte avrettingsmasse for å avrette gulv. Det legges inn i ordensreglene at man må søkes styret om tillatelse til å bruke avrettingsmasse på små flater og tette gulv. • Gjenoppretting av av mulig lukkede luftventiler på bad i enkelte leiligheter. Styret utreder et vedtak på hvordan felles infrastruktur skal håndteres. • Vinduene i kjelleren er i en svært dårlig forfatning. I januar sank temperaturen til under frysepunktet og fikk vannrør til å fryse. Foruten å forhindre alvorlige vannskader vil utskifting av kjellervinduer også være et betydelig energiøkonomisk tiltak. Styret utreder saken og vurderer behov for oppgradering/bytte av kjellervinduer. • Grunnet problemer med høy fuktighet og inntrengning av vann i bygget mot Hammerstadsgate har aksjelaget fått utført en måling av fukt i alle kjellere. Styret ønsker å starte med kappilær fuktsikring av bygget mot Hammerstadgate. For de andre gårdene vil det i første omgang benytte avfuktere, og endring av nedløp for takvann for å lede vannet unna bygningsmassen. Bakgrunnen for dette er at det sorterer under nødvendig vedlikehold, som ligger i styrets vedlikeholdsplikt. Oppdatering av tekst under punkt 5-2 Selskapets vedlikeholdsplikt: 6) De originale vinduene fra 1916 i Hammerstads gate 42 H0201 (enhetsnummer 94) skal bevares som de er, enten i sin originale plassering, eller ved bytte til nye vinduer som er lagret på loftet. Det er tillatt å male de originale vinduene. Styret skal ved bytte av vinduer ta ansvar for at vinduene, inkludert karmer, fjernes uten å ødelegges, pakkes forsvarlig inn, merkes (med original plassering og informasjon om at de skal bevares i henhold til vedtektene), og settes på loftet. Styrets arbeid: • Analyse av muggsopp: Prøve ble tatt i trapperom i Trudvangveien 39. Analysen her var at det var noe for høye forekomster, men ikke aktiv muggsopp. Høye forekomster av muggsopp i lagerrommet til Villa Augusta, styret jobber med tiltak for å få dette fjernet. • Det er foretatt utbedring av mur og sikring av bjelke over inngang til kjeller i Trudvangveien. • Kjøpt inn 60 lysrør med LED som vil bli byttet fortløpende. Nedenfor er en liste over vedlikeholdt det utførte vedlikeholdet og de ferdigstilte prosjektene før 2023: 2023 • Vedlikehold på loftsvinduer gjennomført. 2018 • Byttet låsesylinder til alle ytterdører i oppgangene. 2015/2016 • Utskifting av vinduer. • Utskifting av ytterdører til leilighetene, samt kjeller og loft, til godkjente branndører. • Brannsikring av hele eiendommen uført av Oslo Brannsikring AS. Installasjon av seriekoblet brann-/røykvarslere i hele gården, inkl. leiligheten, koblet direkte til OBRE. 2014 • Pipeløp rehabilitert med stålrør. Noen få pipeløp som ikke var i bruk ble ikke rehabilitert. Styret har oversikt. 2000 • Nytt tak. • Fasaden ble malt. 1990 • Brannbalkonger ble utbedret og utvidet. Alle interessenter oppfordres til å sette seg inn i dokumenter fra Årsmøte samt aksjelagets vedtekter og husordensregler. Dokumentene er vedlagt salgsoppgaven.
Forretningsfører
Boligbyggelaget Usbl
Forkjøpsrett
Selskapets aksjonærer har ikke forkjøpsrett ved salg.
Styregodkjennelse
Overdragelsen krever godkjennelse fra styret ihht. aksjeloven. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon. Bare fysiske personer (enkeltpersoner) kan være aksjonær i selskapet. Bare personer som bor eller skal bo i boligen kan bli sameier i aksje. For ytterligere informasjon se aksjelagets vedtekter punkt 2 Aksjekapital og aksjeeiere.
Informasjon om fellesgjeld
Spesifikasjon av lån:
Lånenummer: 12132311593, DNB Bank ASA
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 27.03.2025: 5.8% pa.
Antall terminer til innfrielse: 83
Saldo per 27.03.2025: 4 719 200
Andel av saldo: 34 136
Første termin/første avdrag: 29.12.2023 ( siste termin 29.09.2045 )
Lånenummer: 12132166070, DNB Bank ASA
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 27.03.2025: 5.8% pa.
Antall terminer til innfrielse: 63
Saldo per 27.03.2025: 8 663 234
Andel av saldo: 72 358
Første termin/første avdrag: 29.12.2023 ( siste termin 29.09.2040 )
Lånenummer: 12139324968, DNB Bank ASA
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 27.03.2025: 5.8% pa.
Antall terminer til innfrielse: 60
Saldo per 27.03.2025: 3 335 330
Andel av saldo: 24 053
Første termin/første avdrag: 30.03.2020 ( siste termin 30.12.2039 )
Lånenummer: 16369124947, DNB Bank ASA
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 27.03.2025: 5.65% pa.
Antall terminer til innfrielse: 78
Avløpsrør skal tas i aksjelaget og skal finansieres via låneopptak. Se informasjon under ¨aksjelaget¨.
Fellesformue
Kr. 27 983,- pr. 31.12.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
2023 års regnskap viste et overskudd på kr. 704 216,-. I pr 2024 er det budsjettert med et overskudd på kr. 1 178 177,-.
Vedtekter og husordensregler
Alle endringer som berører luftekanaler og lufteventiler må søkes om til styret. Alle leiligheter skal ha luke til felles luftekanal. Den skal til enhver tid stå åpen, med mindre det foregår arbeid som krever at den lukkes. Det er ikke tillatt å koble mekanisk vifte til luftekanal. Det er ikke tillatt med frysere, kjøleskap, vaskemaskiner eller andre elektriske apparater i bodene. Det er ikke tillatt å installere ekstra stikkontakter. Det er fra og med 12.04.21 ikke tillatt å installere varmtvannsbereder i boder. Aksjonærer som fikk tillatelse til dette før forbudet, må bytte bereder hvert 20. år. Berederen skal installeres av autorisert elektriker, og kopi av dokumentasjon må gis til styret. Det må også dokumenteres at aksjonær betaler for strømmen til berederen. Montering, endring eller fjerning av ildsteder kan kun utføres etter avtale med styret. Pipeløp ble rehabilitert i 2013 og det er ikke alle pipeløp som er i bruk og kan benyttes. Av/påkobling må skje forskriftsmessig for å ivareta brannsikkerheten i gården. Alle kostnader som påføres aksjelaget som følge av utrykning fra brannvesenet, eller andre handlinger som gir aksjelaget utgifter i forbindelse med brannvarslingsanlegget, viderefaktureres ansvarlig aksjonær. Aksjonærer plikter å kjenne til hvordan anlegget fungerer. Alle endringer som berører brannvarslingsanlegget må søkes om til styret. Det er ikke tillatt å fjerne hele eller deler av bærevegg. Aksjelagets vedtekter og husordensregler er vedlagt i salgsoppgaven.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Dugnad må påregnes.
Dyrehold
Det er tillatt med inntil to hunder/katter per leilighet uten å søke til styret. Dersom et kjæledyr er til sjenanse kan styret kreve at det flytter. Hunder skal ikke luftes i bakgården med det formål at de gjør fra seg. Eier må til enhver tid ha kontroll på hunden sin.
Aksjeselskapets forsikringsselskap
If Skadeforsikring NUF
Polisenr. SP586811
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 8 090 kvm (eiet)
Adkomst
Det vil bli skiltet med Nordvik visningsskilt til oppsatte visninger.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Hammerstads gate 44 ligger meget attraktivt til i et veletablert, rolig og populært boområde på Majorstuen. Området byr på et rikt utvalg av forretninger, restauranter, kafeer og øvrige servicetilbud. Den populære handlegaten Bogstadveien ligger i umiddelbar nærhet med noen av de mest populære forretningene og utallige spisesteder som blant annet Kverneriet, Delikatessen, Olivia med flere. For øvrig er det kort gangavstand til Colosseum Senter med vinmonopol, matbutikken Meny, blomsterbutikk, sportsbutikk m.m., samt Colosseum kino. Kort vei til populære kafeer i nærheten som Grains og Pust. Flotte tur- og rekreasjonsmuligheter i nærområdet med kort gangavstand til bl.a. Frognerparken, Friggfeltet, Stensparken og Marienlystparken. Offentlig kommunikasjon i nærområdet, hvor Majorstukrysset er et knutepunkt for buss, trikk og t-bane. Gangavstand til Høgskolen i Oslo og Blindern, Universitetet i Oslo.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ikke ferdigattest, men ekspedisjonsdokument for våningshus datert 1915. Ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Ekspedisjonsdokumentet er ferdig attestert, og dokumenterer at bygget er registrert lovlig oppført. At ekspedisjonsdokument eksisterer, gir ingen garanti for at bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det er avvik mellom dagens planløsning og de opprinnelige byggemeldte tegningene. Det er ikke tegnet inn bad på de opprinnelige byggemeldte tegningene.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til byggeområde for boliger. Kommuneplan: Bebyggelse og anlegg (nåværende) Området er avsatt til bebyggelse og anlegg. Dette kan være boligbebyggelse, fritidsbebyggelse, sentrumsformål, kjøpesenter, forretninger, bebyggelse for offentlig eller privat tjenesteyting, fritids- og turistformål, råstoffutvinning, næringsbebyggelse, idrettsanlegg, andre typer anlegg, uteoppholdsarealer og grav- og urnelunder. Trudvangveien 43 - Flytting av kjøkken - Etablering ny vann- og avløp Saksnummer: 202311417 - Byggesak Mottatt sak: 20.07.2023 Status: Tillatelse gitt For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside.
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/46/15: 05.06.1914 - Dokumentnr: 161 - Bestemmelse om veg Bestemmelse om bebyggelse 29.11.1940 - Dokumentnr: 10337 - Bestemmelse om veg 17.04.1914 - Dokumentnr: 900140 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:0301 Gnr:46 Bnr:11 04.07.1930 - Dokumentnr: 900441 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:0301 Gnr:46 Bnr:31 EIENDOMMEN ER GATEGRUNN 04.07.1930 - Dokumentnr: 900442 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:0301 Gnr:46 Bnr:32 EIENDOMMEN ER GATEGRUNN
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Aksjeboligmodellen innebærer at aksjeselskapet eier eiendommen, mens aksjeeierne eier aksjer i aksjeselskapet som gir aksjeeier leierett til en bestemt bolig. Aksjeeierne har ikke personlig ansvar for selskapets fellesgjeld, men boligselskapets løpende utgifter må dekkes av aksjeeierne. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre aksjeeieres mislighold, eller der boligaksjeselskapet sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Aksjeboligselskapet har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra selskapet på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Legalpanteretten følger av borettslagsloven § 5-20, da denne gjelder tilsvarende for boligaksjeselskaper, jf borettslagsloven §1-4. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 1,20% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 65 382,- Nordvik Ekstra (etter avtale) kr. 0,- Nordvik grunnpakke med trykket salgsoppgave* kr. 21 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 900,- Tilrettelegging kr. 15 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 500,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 500,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 17 957,- Samlet skal selger betale kr. 136 039,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 625,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Truls Martin Nygaard, Eiendomsmegler MNEF / Partner
476 29 151
t.nygaard@nordvikbolig.no
Megler
Tonje Heitmann Eide, Eiendomsmeglerfullmektig MNEF
480 58 025
t.eide@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Majorstuen Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 914449936
Sørkedalsveien 8C, 0369 OSLO
Bilder
Tonje Heitmann Eide
Eiendomsmeglerfullmektig MNEF
Majorstuen
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?
Hva er din bolig verdt?
Truls Martin Nygaard
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Majorstuen
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?