Drammensveien 42Bygdøy - Frogner
- Bygdøy - Frogner
- Drammensveien 42
- Prisantydning
- 8 500 000,-
- Totalpris
- 8 713 850,-
- Felleskost/mnd
- 3 522,-
SENTRALT PÅ FROGNER
Pent og moderne kontorlokale med sentral beliggenhet. Flott for flere typer virksomheter. Enkel adkomst fra gateplan
Flott kontor-/næringslokale på gateplan med sentral og særdeles attraktiv beliggenhet i et veletablert strøk på Frogner. Lokalets beliggenhet gir deg et sentralt utgangspunkt og nærhet til det meste av fasiliteter. Området er tilbaketrukket fra selve bykjernen, men likevel med kort gangavstand til det aller meste av servicetilbud og fasiliteter.
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Forretning/butikk
- Byggeår:
- 1894
- Etasje:
- 1
- Prisantydning:
- 8 500 000,-
- Omkostninger:
- 213 850,-
- Totalpris:
- 8 713 850,-
- Felleskost/mnd:
- 3 522,-
- Tomteareal:
- 497,6 m2 (eiet)
Visninger
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
14-0156/25
Boligtype
Forretning/butikk
Adresse og betegnelse
Drammensveien 42, 0271 Oslo
Gnr. 211, bnr. 50, snr. 1 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Selger(e)
Rogaland Fritidspark Eiendom AS
Kjøpesum og omkostninger
8 500 000,- (Prisantydning) Omkostninger: 212 500,- (Dokumentavgift) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst pantedokument) 545,- (Tinglyst skjøte) -------------------------------------------------------- 213 850,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 8 713 850,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Dokumentavgiften er 2,5% av salgssummen. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Om boligen
Byggeår
1894
Etasje
1
Arealer
Primærrom
-1. underetasje: 108 kvm Tre kontorer, kjøkken, wc-rom, to ganger og teknisk rom.
Innhold
Lokalet er godkjent som et næringslokale. Lokalet er for tiden tomt / ikke utleid. Arealet består av hall, møterom/kontorrom, kjøkken og toalett. Seksjonen disponerer en ekstern bod i samme etasje på ca. 11 m².
Standard
Innvendige overflater: Gulv: Laminat og fliser. Vegger: Sparklet/pussede og malte overflater. Himling: Sparklet og malte overflater. Himlingshøyde er målt fra 2,38 - 2,43 meter. Dører: Glatt skyvedør til kjøkken. Glatte innvendige dører. Pipe/ildsted: Igjennkledd teglsteinspipe. Feieluke bak luke i et kontor. Kjøkken: Kjøkkeninnredning med glatte fronter. Belysning under overskap. Laminat benkeplate med nedfelt kum i rustfritt stål. Kjøl/frys og oppvaskmaskin er integrert i innredningen. Wc-rom: Klosett. Servant. Speil over servant. Tekniske installasjoner: - Ledningsnett for vanntilførsel i eldre kobberør og rør-i-rør. Koblinger i krombelagt kobber i wc. Avløpsrør i plast, skjult i konstruksjonen. Stoppekran er lokalisert bak luke på vegg ved siden av sikringsskapet. Vanntrykk og funksjon på avløp er testet og funnet ok. - Varmtvannsbereder på 28 liter, produsert i 2007. Berederen er montert i under kum i kjøkkeninnredningen. Strømtilførsel via stikkontakt. Avløp fra sikkerhetsventilen. - Balansert ventilasjonsanlegg med varmegjenvinning. Tilluft og avtrekk via ventiler. - Sikringsskap i gang med jordfeilautomater. Anlegget ligger delvis skjult og åpent. Anlegget er av ukjent dato, med enkelte oppgraderinger i nyere tid. Det opplyses om at arbeid utført i nyere tid er gjort av autorisert fagperson. Dokumentasjon i den forbindelse er ikke fremvist. Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Bygningsdeler som har fått TG2: Rom under terreng Det er i dette tilfellet påvist fukt i utlektingen med noe risiko for utvikling av fuktproblematikk, og det er derfor vurdert dithen at det ikke er behov for umiddelbare tiltak. Forholdet kan utvikles med tiden og kan variere med årstider og nedbørsmengde, og bør holdes under oppsyn. Vedvarende forhøyet fuktinnhold kan medføre behov for tiltak. TG 2 er gitt på grunn av risiko. Ytterdører Tilstandsgrad 2 er gitt grunnet alder sett i lys av forventet levetid og normal slitasje. Eldre ytterdører har generelt normalt økt varmetap og i noen tilfeller nedsatt funksjonsevne. Overflater pipe Kun pipens overflater i boligen er besiktiget/vurdert. Pipen ligger under boligsammenslutningens ansvarsområde. TG 2 er gitt da pipen og feieluken er tildekket med organiske og brennbare materialer. I henhold til gjeldende forskrifter skal pipeløp ha minimum 10 cm avstand fra brennbare materialer og alle 4 sider skal være synlige for inspeksjon. Det bør på generelt grunnlag påregnes rehabilitering av eldre teglsteinspiper med nye innvendige pipeløp. Ledningsnett for sanitær Tilstandsgrad 2 er gitt på grunn av alder sett i lys av forventet levetid. Eldre ledningsnett vil på generelt grunnlag ha noe høyere risiko for lekkasjer. Tilstanden er vurdert ut fra alder og enkle visuelle observasjoner, da undertegnede ikke har spesialisert kompetanse på området. Kun boligens innvendige røranlegg er vurdert, mens store deler av ledningsnettet er skjult i konstruksjonen og kunne ikke inspiseres ved befaringen. Ved behov for en mer detaljert kontroll, må fagkyndig med spisskompetanse engasjeres. Tilstandsrapport for boligen er vedlagt salgsoppgaven. Se denne for nærmere informasjon om tilstandsgrad.
Parkering
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene, parkeringssone A, B, C, D og E: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 6.200 kroner for ett år Motorsykkel og moped: 3.100 kroner for ett år El-bil : 2.090 kroner for ett år El-motorsykkel og el-moped: 1.045 kroner for ett år Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/.
Moderniseringer og påkostninger
2024 - Lagt om til LED-belysning.
2020 - Nytt ventilasjonsanlegg.
2020 - Lagt nye overflater på gulvet. Malt vegg- og himlingsoverflater.
2019 - Ny kjøkkeninnredning.
Bygningssakkyndig
Peder Vilhelm Aubert v/Tyder
Byggemåte
Utvendige bygningsdeler - Grunnmur i teglstein/naturstein. - Yttervegger i murverk. Fasader forblendet med teglstein. - Yttertak i trekonstruksjon, tekket med takstein. - Adkomst via utevendig trapp belagt med skifer. Ytterdører: Profilert ytterdør i tre. Ytterdør til fellesarealer i brannklasse B30, produsert i 1975. Vinduer: Vinduer med tolags isolerglass, produsert i 2007.
Innbo og løsøre
Energi og oppvarming
Oppvarming
Elektrisk oppvarming.
Informasjon om strømforbruk
Eiendommen har vært utleid. Selger har ikke kjennskap til leietakers strømforbruk.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 3 522,- pr. mnd
Inkluderer: Driftsutgifter, bredbånd, trappevask etc.
Felleskostnader etter avdragsfri periode: Sameiet består av 7 seksjoner, hvorav 6 boligseksjoner og 1 næringsseksjon
Årsregnskapet for 2024 viste et underskudd på kr 94 319,-. For 2025 ble det budsjettert med et underskudd på kr 26 479,-.
Sameiets vedtekter er vedlagt salgsoppgaven.
§5 Rettslig råderett
Erverver av seksjon og leietaker av bruksenhet må godkjennes av styret. Godkjennelse i det enkelte tilfelle kan bare nektes når det foreligger saklig grunn til det. En leietaker har ikke anledning til å leie ut seksjonen videre til 3. part (framleie).
§8 Heis
Heisen, som går fra 1. til 5. etasje, er ikke å anse som fellesareal etter vedtektenes §2, slik at vedtektenes §§ 6 og 7 vedrørende fellesutgifter og ansvar følgelig ikke gjelder.
Eierne av seksjonene 4, 5, 6 og 7 dekker løpende driftskostnader etter en brøk der hver etasje dekker 33,33% av løpende driftsutgifter (strøm, vedlikehold og lovbestemte kontroller). Nye investeringer og reparasjoner dekkes etter samme fordelingsnøkkel. Unntak kan gjøres i tilfeller der det er åpenbart at en eier er ansvarlig.
Dersom noen av leilighetene i 5 etasje selges, endres fordelingsnøkkelen slik at seksjon 6 dekker 25% av utgiftene og seksjon 7 dekker 15%.
Eiere av seksjon 1 og 2 vil ikke bli belastet med noen kostnader knyttet til heisen.
Fra siste årsmøte:
Sak 6. Gjennomgang av budsjett og fastsettelse av felleskostnader
Regnskapet viser en situasjon hvor inntekter ikke dekker kostnader for året og hvor man må bruke av reserver. I 2024 hadde man diverse ikke planlagt vedlikehold som oppgradering av elektrotavle og utbedring av vann-lekkasjer, samt nødvendig rens av takrenner med lift/stigebil. Regnskapet viser for andre år på rad et underskudd, og Sameiet har nå helt begrensede reserver for hendelser som krever utbedring. Den sterke kostnadsveksten, særlig for forsikring og kommunale utgifter fortsetter. Mot denne bakgrunnen foreslo Styret en økning av fellesutgiftene på 15%.
Styret ble i denne sammenheng også oppfordret til å vurdere etablering av en kassakreditt for Sameiet for å øke den øko0nomiske fleksibiliteten.
Forslaget om økning ble vedtatt og referatet er å anse som varsel om slik endring. Regnskapsfører vil iverksette 15% økning fra leien som forfaller i mai måned. Sameiere med automatisk trekk bes regulere dette.
Sak 7. Drøftelse av pågående og nye prosjekter
En rekke forhold ble kort kommenter og diskutert i henhold til innkallingens agenda.
Det var ingen store saker utover et fortsatt problem med overløp av takrenner ved kraftig nedbør som skaper fuktproblemer i kjeller. Styret vil forsøke å finne den konkrete årsaken og iverksette tiltak.
Det ble informert om et nabovarsel fra Nasjonal-biblioteket, men dette ser ikke ut til å påvirke Sameiet da fasadeendringene gjøres mot nor og øst.
Styret vil se etter skilting av kjøre-port for å unngå forsøk på åpning uten bruk av motor samt bedre merking av bryter for gang-port.
Det ble også etterlyst bekreftelse på montering av brannvarsler i seksjon 1 (næringslokale) i tråd med mangel-beskrivelse ved siste brann-inspeksjon.,-
Eiendomsskatt
I Oslo kommune er det eiendomsskatt på boliger og fast eiendom som overstiger en fastsatt verdi. Informasjonen over er hentet fra eiendomsskattelistene.
For mer informasjon rundt beregningsgrunnlaget for eiendommen, se http://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/eiendomsskatt
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 5 920 744,- pr. 2023
Næringseiendommer får en egen formuesverdi som inngår i beregningen av formuesskatt. Formuesverdien fastsettes basert på eiendommens leieinntekter og en kapitaliseringsrente som fastsettes av Skatteetaten. Verdien skal normalt tilsvare omtrent 75 % av eiendommens markedsverdi. Dersom eiendommen står tom, kan skattemyndighetene bruke en sjablongverdi. Formuesverdien oppdateres årlig basert på innrapporterte opplysninger.
Sameiet
Sameiets forsikring
Gjensidige (Polisenummer: 79054361)
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 497,6 kvm (eiet)
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at sameiet eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt seksjon en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Adkomst
Adkomst fra Thomles gate. Se forøvrig kartskisse i annonsen.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Lokalet ligger i et etablert og sentralt område på Solli plass, midt på Frogner i Oslo. Med Nasjonalbiblioteket som nabo og kort avstand til byens fasiliteter. Området har en god balanse mellom byliv og roligere omgivelser. Det er kort vei til både butikker, serveringssteder og kontorer, og nærområdet har et variert næringsmiljø. Dette gir mulighet for samarbeid og tilstedeværelse i et aktivt og kjent byområde. Det er gangavstand til parker og rekreasjonsområder som Skarpsnoparken og Frognerparken, og kort vei til sjøen med mulighet for både morgenbad, roturer og sykkelturer langs Frognerkilen. Tjuvholmen og Aker Brygge er lett tilgjengelig, og byr på gallerier, restauranter, og ulike servicetilbud. Dagligvarebutikker som Kiwi, Coop Extra og Røtter ligger i nærheten, og det er flere spisesteder og butikker på både Solli plass og i Vika. Aker Brygge har et større utvalg av butikker og serveringssteder, og fungerer godt som møteplass eller alternativ for kundemøter. Offentlig transport er lett tilgjengelig med både buss og trikk fra Solli holdeplass, ca. 150 meter unna. Nasjonalteateret stasjon med tog, T-bane og flytog ligger også i gangavstand, og det er gode forbindelser med bil til resten av byen og Oslo lufthavn. Det finnes skoler og barnehager i området, og det er flere videregående skoler i nærliggende bydeler. Dette næringslokalet passer godt for virksomheter som ønsker en sentral beliggenhet med kort vei til det meste, og med gode transport- og servicetilbud i umiddelbar nærhet.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ikke ferdigattest, men ekspedisjonsdokument datert 14.04.1898. Ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Ekspedisjonsdokumentet er ferdig attestert, og dokumenterer at bygget er registrert lovlig oppført. At ekspedisjonsdokument eksisterer, gir ingen garanti for at bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Videre foreligger: - Ferdigattest for bruksendring fra vaktmesterbolig til forretningslokaler i kjelleretasje datert 13.01.1978. - Ferdigattest for installasjon av trappeheis datert 11.03.2003. - Ferdigattest for innredning av wc datert 17.03.1965. - Ferdigattest for installasjon av heis datert 20.12.2019. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameiet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til bolig og næringsformål. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
Heftelser i eiendomsrett: 1975/518778-1/105 16.09.1975 BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Overført fra: KNR: 0301 GNR: 211 BNR: 50 1975/518779-1/105 16.09.1975 BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Overført fra: KNR: 0301 GNR: 211 BNR: 50 1986/29560-6/105 16.05.1986 ERKLÆRING/AVTALE PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET FOR: NOK 25,000 MED PRIORITET ETTER 90% AV LÅNETAKST 2025/347245-1/200 27.03.2025 13:28 PANTEDOKUMENT Beløp: NOK 10 625 000 Panthaver: NORDVIK OPPGJØR AS ORG.NR: 814 449 912 ELEKTRONISK INNSENDT 2025/347245-2/200 27.03.2025 13:28 REGISTERENHETEN KAN IKKE DISPONERES OVER UTEN SAMTYKKE FRA RETTIGHETSHAVER Rettighetshaver: NORDVIK OPPGJØR AS ORG.NR: 814 449 912 ELEKTRONISK INNSENDT Grunndata: 1986/29560-2/105 16.05.1986 SEKSJONERING Opprettet seksjoner: SNR: 1 Formål: Næring Sameiebrøk: 138/1988 1986/33203-2/105 04.06.1986 RESEK/TILLEGGSSEK Nye seksjoner: SNR: 7 Formål: Bolig Sameiebrøk: 89/1988 FORMÅL/SAMEIEBRØK FOR DENNE SEKSJON: SNR: 1 Formål: Bolig Sameiebrøk: 138/1988 EIENDOMMEN ER OPPDELT I 7 SEKSJONER For øvrige opplysninger om grunndata, se den seksjonerte matrikkelenheten. Eiendommens rettigheter: Ingen rettigheter registrert.
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for riktig betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav som følger av sameieforholdet, typisk vil dette gjelde felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på seksjonen. Legalpant til kommunen har prioritet foran legalpant til sameiet.
Verneklasse/SEFRAK
Eiendommen er registert i byantikvarens gule liste. Dette innebærer at eiendommen er helt eller delvis bevaringsverdig, og kan ha betydning for fremtidig ombygging/restaurering mv. Byantikvaren skal gi en rådgivende uttalelse i byggesaker som berører eiendommen. For en fullstendig oversikt over eiendommens status, se: http://riksantikvaren.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=545b8e996b6e4e1fbcb65f69299a7167
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Det opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller via firma teller med. Etter lov om eierseksjoner § 31, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlige etter sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legalpanterett i den enkelte eierseksjon på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Ved salg vil standard kjøpekontrakt, basert på «Meglerstandard mars 2020» bli benyttet. Lov om avhending av fast eiendom vil bare i begrenset utstrekning kunne påberopes av Kjøper. Kontrakten kan gjennomgås etter nærmere avtale med megler. Dersom Kjøper ønsker å reservere seg mot noen av bestemmelsene i kjøpekontrakten må dette uttrykkelig fremkomme av budet. Det forutsettes at interessenter gjennomgår alle opplysninger i salgsoppgaven grundig, foretar egne undersøkelser herunder besiktigelse av Eiendommen og-, dersom interessenten ikke anser seg selv som tilstrekkelig bygningskyndig, undersøker eiendommen nøye sammen med egen bygningskyndig representant. Kjøper kan ikke fremme noen form for krav overfor Selger tilknyttet forhold Kjøper ble kjent med eller burde blitt kjent med i forbindelse med sin gjennomgåelse av Eiendommen. Kjøpekontrakten forutsetter at Eiendommen overtas i den stand som den var i ved Kjøpers forutgående besiktigelse/gjennomgåelse. Ved en eventuell mangelsvurdering fravikes avhendingsloven § 3-9, slik at det kun kan gjøres gjeldende at det foreligger mangel: -dersom Selger ikke oppfyller sine konkrete forpliktelser under denne kontrakt, -dersom Selger ikke oppfyller sin opplysningsplikt, jf. reguleringen i avhendingsloven § 3-7, eller -dersom Selger har gitt uriktige opplysninger, jf. reguleringen i avhendingsloven § 3-8. Risikoen for eventuelle skjulte feil som angitt i avhendingsloven § 3-9 siste punktum, tilligger etter dette Kjøper. For så vidt gjelder rapporter fra tredjemenn som gjelder Eiendommen (tekniske rapporter, grunnanalyser, takster etc.), og som er vedlagt denne kontrakt og/eller fremlagt av Selger i forbindelse med transaksjonen, så er Selger ukjent med ufullstendigheter eller feil i dokumentene. Skulle dokumentene likevel vise seg å være ufullstendige eller inneholde feil, så fravikes prinsippene i avhendingsloven § 3-7 og § 3-8, slik at Selger bare svarer for eventuelle feil som Selger selv likevel hadde faktisk kunnskap om. Eventuelle uriktige angivelser av Eiendommens arealer (utvendige og innvendige) skal ikke under noen omstendighet kunne påberopes av Kjøper som grunnlag for mangelskrav. Reklamasjonsfristen etter Avhl. § 4-19 (2) settes til 18 månder etter overtagelse i tråd med den regulering som følger av vår standard kjøpekontrakt. Selger avgir de kontraktsgarantier som følger av vår standard kjøpekontrakt. Selger kan ikke gjøres erstatningsansvarlig for indirekte tap, jf. prinsippene i avhendingsloven § 7-1 (2). Selgers samlede ansvar til å betale erstatning og/eller prisavslag ved mangler er begrenset oppad til et beløp som utgjør 10 % av kjøpesummen. Dog slik at kjøper ikke kan fremme krav dersom det samlede kravet er mindre enn 3 % av kjøpesummen. I vurderingen av om det samlede krav overstiger dette minstebeløpet, skal det ses bort fra enkeltkrav under 1 % av kjøpesummen. Kjøper overtar Selgers justerings-/tilbakføringsforpliktelser og -rettigheter (m.h.t. merverdiavgift) tilknyttet Eiendommen dersom dette viser seg å være nødvendig. Det skal i så tilfelle inngås en egen avtale om kjøpers overtagelse av selgers justeringsforpliktelse. Interessenter oppfordres til å kontakte revisor/advokat i forhold til spørsmål vedrørende skatter og avgifter i forbindelse med kjøpet før bud inngis. Kjøper må selv vurdere om ervervet er meldepliktig etter konkurranselovens § 18 og i tilfelle inngi melding til Konkurransetilsynet. Risikoen for eventuelle konkurranserettslige beføyelser tilligger i sin helhet Kjøper og vil ikke begrense Kjøpers forpliktelser overfor Selger. Salgsbetingelsene for øvrig: Budgiver oppfordres til å benytte vedlagte budskjema. Budgiver er innforstått med at Selger når som helst kan avslå eller akseptere et hvilket som helst bud uten nærmere begrunnelse. Likeledes er bud bindende når det er kommet til Selgers kunnskap. Handelen er juridisk bindende for begge parter dersom budet aksepteres innen akseptfristen. Meglers kontraktsmal vil ligge til grunn for avtalen. Det gjøres spesielt oppmerksom på at eiendomsmeglingslovens § 6-7 er fraveket ved oppdraget, og det legges til grunn av Kjøper bør og vil gjennomføre egne grundige undersøkelser. Megler har benyttet sin rett til å fravike eiendomsmeglingslovens §§ 4-4, 6-2, 6-9 (2), 6-9 (3), 6-10, 7-1 og 8-8 samt forskriftens fravikelige regler i næringsmegling om budfrister, - skriftlighet, legitimasjon og innsyn i budjournal. Kjøper kan ved forespørsel få innsyn i budjournal i anonymisert form. Informasjon i dette prospekt er gitt av Selger, offentlige instanser eller Selgers rådgivere. Verken Selger eller Megler påtar seg noe ansvar for mulige feil eller mangler ved prospektet utover de som er konkret er nevnt ovenfor.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Budgiver oppfordres til å benytte vedlagte budskjema. Budgiver er innforstått med at Selger når som helst kan avslå eller akseptere et hvilket som helst bud uten nærmere begrunnelse. Likeledes er bud bindende når det er kommet til Selgers kunnskap. Handelen er juridisk bindende for begge parter dersom budet aksepteres innen akseptfristen. Meglers kontraktsmal vil ligge til grunn for avtalen.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 1,00% av salgssum Markedspakke Basis kr. 21 900,- Oppgjørshonorar kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 10 000,- Visningshonorar pr stk kr. 3 500,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 27 250,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 155 640,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 625,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Megler
Mats V. Lomsdal, Eiendomsmegler MNEF / Partner
466 25 036
m.lomsdal@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: P33 Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 915491065
Parkveien 33b, 0258 OSLO
Bilder
Mats V. Lomsdal
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Frogner
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?