Landingsveien 9Røa
Vestre Holmen | Meget familievennlig
Nyoppusset endeleilighet med sørvendt balkong | God standard | Peisovn | VV inkl. | Parkering | Attraktivt og idyllisk
Nyoppusset endeleilighet med sørvendt balkong i attraktivt og idyllisk område. Leiligheten har en god planløsning med lekker standard. Tre soverom, stue med peisovn, nytt kjøkken og et lekkert bad.
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Selveierleilighet
- Byggeår:
- 1950
- Etasje:
- 1
- Soverom:
- 3
- Prisantydning:
- 6 790 000,-
- Omkostninger:
- 176 720,-
- Totalpris:
- 7 527 041,-
- Fellesgjeld:
- 225 321,-
- Felleskost/mnd:
- 5 880,-
- Fellesformue:
- 6 602,-
- Totalt BRA:
- 106 m2
- Tomteareal:
- 47 535,3 m2 (eiet)
- Energimerking:
- G - oransje
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
22-0011/25
Boligtype
Selveierleilighet
Adresse og betegnelse
Landingsveien 9, 0770 Oslo
Gnr. 32, bnr. 568, snr. 26 i Oslo kommune.
Kjøpesum og omkostninger
6 790 000,- (Prisantydning) 225 321,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 7 015 321,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 175 370,- (Dokumentavgift) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst pantedokument) 545,- (Tinglyst skjøte) 12 700,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 176 720,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 189 420,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 7 192 041,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 7 204 741,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1950
Etasje
1
Arealer
BRA-i: 86 kvm
BRA-e: 20 kvm
Totalt BRA: 106 kvm
TBA: 6 kvm
Beskrivelse:
Kjeller:
BRA-e: 20 kvm. To kjellerboder og én loftsbod
Totalt BRA: 20 kvm
1. etasje:
BRA-i: 86 kvm. Entré, tre soverom, stue/kjøkken og bad
Totalt BRA: 86 kvm
TBA: 6 kvm. Balkong
Takstmannens kommentar til arealoppmåling:
Leilighetens areal er beregnet med 3D-laserskanner fra Leica som gir en nøyaktighet innenfor 2% som er kravet i ny avhendingslov per 1. januar 2022.
- Bod på loft med måleverdig areal på 8,90 kvm. Bod er merket med: 3
- Bod i kjeller på 6 kvm. Bod er merket med: S26
- Bod i kjeller på 5,40 kvm. Bod er merket: S26
Arealer er summert i oppstillingen.
Antall soverom
3
Innhold
Leiligheten inneholder entré, tre soverom, stue/kjøkken og bad. Det medfølger i tillegg to kjellerboder og én loftsbod på til sammen ca. 20 kvm.
Standard
Entré: Entreen skaper et godt førsteinntrykk med pene overflater. Slette, malte veggflater, downlightsbelysning og lekker fiskebensparkett som flyter terskelfritt inn til stue/kjøkken. Fra entreen er det bl.a. adkomst til bad og to av leilighetens soverom. Stue: Lys og delikat stue med ny peisovn og utgang til balkong. Stuen ligger i åpen løsning mot kjøkken og sammen utgjør de et luftig og fint allrom. Fiskebensparkett, downlightsbelysning og slette veggflater malt i lyse fargetoner. Store vindusflater med dype vinduskarmer sikrer gode lysforhold og fin romfølelse. Fransk balkong, vendt mot vest. Det er montert plissegardiner og solskjerming på alle vinduer i stue/kjøkken og soverom. Stuen har gode møbleringsmuligheter for sofagruppe og et stort spisebord i tilknytning til kjøkkenet. Leiligheten har vinduer og balkongdør fra 2010. Fra stuen er det utgang til en sørvendt balkong på ca. 5,7 kvm. Balkongen er overbygget, samt skjermet for innsyn. God plass til utemøblement og beplantning. Balkongen vender mot grønne fellesområder. Kjøkken: Nytt og moderne HTH kjøkken med slette fronter, sorte stålhåndtak og foliert benkeplate. Kjøkkenet er praktisk utformet med store arbeidsflater og gode oppbevaringsmuligheter. En fin sone med plass til stort spisebord foran vindusposten. Oppvaskmaskin, kjøl/- fryseskap, stekeovn og platetopp er integrert. Bad: Nyoppusset bad med varmekabler i gulv og downlights i himling. Badet er romslig og har et lekkert interiør med pene overflater. 60x60 cm. fliser på gulv og vegg, samt mosaikkflis på gulv i dusjsonen. Badet er innredet med vegghengt toalett og en moderne baderomsinnredning med foliert overflate og spiler i lys eik. Dusjhjørne med innfellbare glassdører og regnfallsdusj. På badet er det opplegg for vaskemaskin. Soverom: Leiligheten har en god planløsning med tre fine soverom. Alle soverommene har i likhet med resten av leiligheten fiskebensparkett og pene, slette veggflater malt i tidløse fargetoner. Alle soverommene har møbleringsmuligheter for seng, nattbord og oppbevaringsmøblement. Gode lysforhold, ivaretatt av vinduer fra 2010.
Parkering
Det er parkeringsplasser utenfor blokken. Sameiets beboere kan parkere hvor de vil på sameiets grunn. Seksjonseierne har ikke eksklusiv bruksrett til parkeringsplasser. Sameiet har et antall garasjer. Interesserte kan melde fra til styret og få tildelt garasje ut fra liste. Det blir betalt egen garasjeleie. Styret fordeler plassene mellom beboerne etter i henhold til ventelister. Garasjene følger ikke seksjonene, når beboer flytter, går garasjen tilbake til fordeling via venteliste. Sameiet har åtte ladeplasser for elbiler i Luftfartsveien 18 (forretningsbygget), 6 på baksiden og to på enden av bygget. Bruker betaler en månedlig leie. Lån av ladekort fås ved henvendelse til styret.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Følgende opplysninger er spesielt viktig å merke seg: 1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? - Ja, faglært - Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Lislegaaed bygg og membran as Døgnservice as. Totalrenovert bad 1.1 Vet du om tettesjikt, membran eller sluk ble fornyet eller oppgradert? - Ja, faglært - Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Lislegaard bygg og membran as 1.2 Vet du om det finnes dokumentasjon på hvordan bad eller vaskerom er bygget opp? - Ja, faglært - Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Døgnservice as 4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? - Ja, faglært Foreligger det en samsvarserklæring? - Ja - Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Nordlys elektro as Nytt el anlegg Januar 2025 9. Vet du om det er gjort arbeid på eiendommen som ikke er nevnt i de andre spørsmålene? - Ja, faglært - Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Totalrenovering charuski bygg
Bygningssakkyndig
Truls Herman Tofteng
Byggemåte
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Vedlagt salgsoppgaven følger tilstandsrapporten og selgers egenerklæring. Disse må leses nøye av interessenter før bud inngis. Opplysninger gitt i tilstandsrapporten anses å være kjent for kjøper, og det kan derfor ikke reklameres på forhold som fremkommer av tilstandsrapporten. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Beskrivelsen av boligen som følger er hentet fra tilstandsrapporten: - Grunnmur i betongkonstruksjoner - Yttervegger i mur/betong - Takkonstruksjon i treverk tekket med takstein - Trapper i betong - Etasjeskiller i betong - Dørcalling - Felles varmtvann Lovlighet: • Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men det er avvik fra disse. Toalett er innlemmet i bad. Ikke søknadspliktig endring Vegg mot etablert kjøkken er fjernet. Det er satt inn drager. Foreligger ferdigattest. Bygningsdeler som har fått TG2: Utvendig > Inngangsdør: • Bygningsdelen har skjulte løsninger og kan ha en feil/skade som ikke er synlig, ut i fra alder/gjenværende brukstid kan det være sannsynlighet for skjulte feil. Utvendig > Balkonger, terrasser og rom under balkonger: • Åpninger i rekkverk er ikke i henhold til krav i dagens forskrifter • Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder • Påbegynte rustskader i rekkverk Innvendig > Radon: • Radonmålinger er ikke foretatt, heller ikke andre tiltak mot radon, eiendommen ligger i et område som i NGU Radon aktsomhetskart er definert med "moderat til lav" aktsomhetsgrad. Kjøkken > 1 etasje > Stue/kjøkken > Avtrekk: • Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen. Tekniske installasjoner > Vannledninger: • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Seksjonseier må informere styret og forretningsfører ved utleie av seksjon. Se Sameiets husordensregler punkt 1 for ytterligere informasjon.
Energi og oppvarming
Energimerking
G - oransje
Oppvarming
Boligen har følgende oppvarmingskilder: - Peisovn i stue - Elektriske varmekabler på bad Dersom rom mangler fast installert oppvarmingskilde på visning, følger ikke dette med i handelen.
Informasjon om strømforbruk
Megler har ikke fått oppgitt estimert strømforbruk.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 5 880,- pr. mnd
Inkluderer: Kommunale avgifter, Akonto varmtvann, kabel-tv/internett, renter og avdrag andel fellesgjeld, trappevask, vaktmestertjenester, forretningsførsel, felles forsikring, samt drift og vedlikehold m.m.
Felleskostnadene er fordelt slik:
Renter og omkostninger lån: kr. 3969
Avdrag lån: kr. 1255
Tilleggsytelser:
Avregning varmtvann (forfall hver 12 md. (-1182 i juli 24): kr. 0
Akonto VV tank: kr. 300
Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i felleskostnadene. Styreleder opplyser at det pt. ikke er planlagt økning av felleskostnadene, men at det normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene i juni/juli.
Kommunale avgifter
Kommunale avgifter betales gjennom felleskostnadene til sameiet.
Eiendomsskatt
I Oslo kommune er det eiendomsskatt på boliger og fast eiendom som overstiger en fastsatt verdi. For å avklare beregningsgrunnlaget for eiendommen, se http://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/eiendomsskatt
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 756 761,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 7 027 043,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Sameiet
Om sameiet
Sameiets navn er Vestre Holmen sameie og har gnr. 32 og bnr. 568 i Oslo kommune. Sameiet ble opprettet ved seksjoneringsbegjæring tinglyst 5. mars 2019. Eiendommen er delt opp i 165 ideelle eierandeler, hvorav 162 er boligseksjoner og 3 er næringsseksjoner. Det ligger en næringsseksjon i Luftfartsveien 18 og to i Flyveien 11. Vestre Holmen sameie ble opprettet i 2019. Tidligere het det AS Luftforsvarets byggelag, og er tegnet av Erling Viksjø. Sameiet står på Byantikvarens gule lister. Forretningsførsel og revisjon: Forretningsførselen er i henhold til kontrakt utført av Asker og Bærum Boligbyggelag (ABBL) Boligselskapets revisor er KPMG AS, v/ Svein Wiig. Bygninger og forsikringer: Boligselskapet består av 162 seksjoner. Selskapets navn er Vestre Holmen Sameie med org.nr.: 923309195 i Oslo kommune. Fellesvaskeri: Fellesvaskeriet i Flyveien 11 kan benyttes av beboerne etter fastsatte bestemmelser. Fellesvaskeriet skal kun benyttes av beboerne i Vestre Holmen sameie. Bestemmelsene er beskrevet i inngangen til vaskeriet. Fremtidig vedlikehold - Kommende 5-års periode med tilhørende antatt pris: 1. Rehabilitering av fasade på østsiden av høyblokka - pris innhentes 2024 2. Kontroll av el-anlegg i fellesarealer Ca. 30.000,- 2023 (utført) 3. Utskifting/rehabilitering og skilting av stoppekraner Ca. 140.000 eks mva ,- 2024 4. Ventilasjonsrens høyblokka pr seksjon ca. 30.000,- 2024 5. Utskifting av varmtvannsberedere pr stk. Ca. 90.000 eks mva – 2024 -2025 6. Drenering Luftfartsveien 2-4-6, Flyveien 13 ca.290 lm Ca.1 200 000,- 7. Rehabilitering av balkonger (4 roms) lavblokker Pris innhentes 2024 8. Overflatebehandling av fasader pr. m2 Pris innhentes 2024 9. Rehabilitering/utskifting av vinduer/balkongdører - pris innhentes 2024 10. Rehabilitering/utskifting av ytterdører Ca. 4 000 000,- 2025-2028 11. Spyling av avløpsrør fra seksjon til kommunalt nett Ca. 400 000,- 2024-2025 Styrets arbeid: Siden ordinært årsmøte i juni 2023 har styret møttes nesten månedlig (oppstart august 2023). Med unntak av to møter, har alle møtene blitt avholdt fysisk. Det å forvalte fellesskapets interesser med mange boenheter og omfattende næringsvirksomhet er arbeidskrevende, og nedenfor skal vi gi en oppsummering av arbeidet de siste 12 månedene. Balkongrehabiliteringen på «3-roms leilighetene» ble avsluttet i mai 2023. Årsaken til at arbeidet ble forsinket skyldes at skadeomfanget var svært varierende og med det også ulikt reparasjonsbehov per balkong. Vi tror at de aller fleste er fornøyd med arbeidet, selv om det har vært noen tilbakemeldinger fra beboere som har meldt om feil som må utbedres. Per skrivende stund er det mottatt 6 klager som er vurdert som reklamasjon, og ConRehab vil komme tilbake så snart som mulig for å utbedre feilene. Mer informasjon kommer til de berørte. Takarbeidet ble ferdigstilt i november 2022, men det gjensto noe malearbeid. Videre har vi ikke vært helt fornøyd med arbeidet som har blitt gjort knyttet til gitter foran luftekanalene på loft (for å hindre fugler å komme inn), og lufterørene knyttet til avløp på loftet (begge disse sakene er reklamasjon og således ikke noe VHS skal betale for. Gjenstående arbeid med maling og utbedring av reklamasjonssakene igangsettes så snart som mulig etter pinsehelgen 2024. Videre har det vært en del arbeid med næringseiendommen i Luftfartsveien 18 i år i forbindelse med ledige lokaler. Vi fikk oppsigelse av Tess i 1. etg. og et treningssenter i 2. etg. Tess sine lokaler ble raskt utleid mot en økt årlig leieinntekt på ca. kr 25.000, samt en betydelig oppussing av lokalene på leietakers regning. Ledig lokale i 2. etg har vært mer krevende å få utleid, men i skrivende stund ser det lysere ut mtp å få på plass ny leietaker. I tillegg har vi fått leid ut et tomt mellomlokale som lå mellom Usato og Tess, noe som bidrar med en økt leieinntekt fra Usato på kr 12.000 per år. Høsten 2023 opplevde vi at barnehagen vår, «Snippen FUS bhg» krevde betydelig oppussing. Styret viste til kontrakten som foreligger, og at det der er kontraktsfestet at det er leietakers ansvar, med unntatt el-sikkerhet. Derfor ble det gjennomført en el.kontroll for sameiets regning, og hvor det ble avdekket flere mangler. Dette var en ikke budsjettert kostnad som er inkludert i regnskapet for 2023 med kr 72.479,-. Barnehagen v/ FUS sa opp sin avtale i januar 2024, og styret har ikke lyktes med å finne andre som vil overta driften av barnehagen – selv etter dialog med bydelen og ulike private aktører. I lys av dette har styret på nytt sett på hva vi mener er mest lønnsomt for sameiet med tanke på hele Flyveien 11 (barnehagelokalene og hyblene/vaskeriet). Styret jobber nå med å få oversikt over kostnader og inntekter, samt vurderinger fra meglere på hva vi kan få for prosjekt salg av hybeldelen og vaskekjelleren mot at de 4 nye leilighetene inngår i sameiet. Styret planlegger å fremlegge vurderingen på et ekstraordinært årsmøte i august, og at informasjon skal ut til sameierne i god tid slik at seksjonseiere kan få et best mulig grunnlag for å ta en beslutning. På ekstraordinært årsmøte 3 februar 2025 ble følgende tatt opp til behandling vedrørende salg av «Prosjekt Flyveien 11: Vi har, som orientert i eget informasjonsskriv tidligere denne måneden, arbeidet med å forberede et salg av prosjektet. I den forbindelse har vi, fra alle vi har snakket med, blitt anbefalt å starte arbeidet med reseksjonering (4 nye leiligheter inn i sameiet). Dette må godkjennes gjennom et ekstraordinært årsmøte slik at vi kan starte denne prosessen så snart som mulig. Denne reseksjoneringen får ingen praktisk betydning for oss som bor her, men dette kreves for å utvide sameiet med 4 nye seksjoner (den delen av Flyveien 11 som utgjør "Prosjekt Flyveien 11" er allerede en seksjon i dag). I tillegg ser vi det som hensiktsmessig å reseksjonere barnehagens lokaler fra 1 til 2 seksjoner, dette for å sikre at lokalene kan "splittes opp" dersom fremtidige årsmøter ønsker å videreutvikle eiendommen. Reseksjonering av barnehagen vil ikke ha noe praktisk betydning for bruk/utvikling av lokalene som fellesareal. Videre ønsker styret samtidig å inkludere reseksjonering av seksjonsnummer 158 og seksjonsnummer 159. Dette skyldes tidligere godkjennelse av utbygging av fellesareal på loft i Stasjonsveien 64. Alle interessenter oppfordres til å sette seg inn i dokumenter fra Årsmøte, samt sameiets vedtekter og husordensregler. Dokumentene er vedlagt salgsoppgaven.
Forretningsfører
ABBL
Forkjøpsrett
Det er ikke forkjøpsrett i borettslaget.
Styregodkjennelse
Overdragelsen av boligen til ny seksjonseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 225 321,- pr. 29.01.2025
Spesifikasjon av lån:
Lånenummer: 94907066821, Handelsbanken
Annuitetslån, 12 terminer per år.
Rentesats per 25.06.2024: 6.45% pa.
Antall terminer til innfrielse: 281
Saldo per 25.06.2024: 27 989 873
Andel av saldo: 188 047
Første termin/første avdrag: 25.12.2022 ( siste termin 25.11.2047 )
Lånenummer: 94907067143, Handelsbanken
Annuitetslån, 12 terminer per år.
Rentesats per 25.06.2024: 6.45% pa.
Antall terminer til innfrielse: 282
Saldo per 25.06.2024: 5 913 903
Andel av saldo: 39 732
Første termin/første avdrag: 01.01.2023 ( siste termin 01.12.2047 )
Spesifikasjon av lån:
Lånenummer: 94907066821, Handelsbanken
Annuitetslån, 12 terminer per år
Rentesats per 29.01.2025: 6.45% pa.
Antall terminer til innfrielse: 274
Saldo per 29.01.2025: 27 687 621
Andel av saldo: 186 016
Første termin/første avdrag: 25.12.2022 ( siste termin 25.11.2047 )
Lånenummer: 94907067143, Handelsbanken
Annuitetslån, 12 terminer per år.
Rentesats per 29.01.2025: 6.45% pa.
Antall terminer til innfrielse: 275
Saldo per 29.01.2025: 5 850 386
Andel av saldo: 39 305
Første termin/første avdrag: 01.01.2023 ( siste termin 01.12.2047 )
Fellesformue
Kr. 6 602,- pr. 31.12.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Styret opplyser følgende: Sameiets resultat pr. 31.12.23 viser et underskudd på kr 5.075.017, mot budsjettert underskudd på å kr 5.212.900. Underskuddet skyldes rehabilitering av balkonger for treromsleiligheten. Dersom vi ser bort fra dette store rehabiliteringsarbeidet er det et underliggende overskudd på kr 2.007.394 mot kr 1.994.918 i 2022. Rehabilitering av ballonger har blitt finansiert ved låneopptak gjennomført som del av refinansieringen i 2022 ved rehabilitering av tak. Det er i perioden betalt kr 763.453 i avdrag på lån, som er i henhold til budsjettet og noe lavere enn i 2022 på grunn av refinansiering. Dette påvirker ikke resultatet, men sameiets likviditet. Budsjett 2024: Det er budsjettert med inntekter på kr 11.160.000, en økning på nesten kr 250.000 fra utleievirksomheten, samt at vi indeksregulerer husleie fra sameierne i henhold til KPI per mars 2024, 5%. Dette foreslås for å bygge overskudd til å dekke fremtidig vedlikehold. Det er budsjettert med samme styrehonorar for 2023 som tidligere år, ingen KPI-regulering. Det er også budsjettert til generelt vedlikehold av bolig kr 400.000. Det er også budsjettert med kr 1.650.000 til vedlikehold i henhold til vedlikeholdsplan tatt inn nedenfor. Det er også lagt inn økte finanskostnader for 2024 sammenlignet med 2023. Dette forklares av forventning om høyere rente gjennom 2024 enn 2023. For mer info vedr. de ulike postene, se vedlagte resultatregnskap for sameiet.
Vedtekter og husordensregler
Sameiets vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Dyrehold
Dyrehold er tillatt såfremt dette ikke er til urimelig sjenanse for naboer. Dyr som er til vesentlig sjenanse, kan styret forlange fjernet. Eventuell klage på dyrehold må skje skriftlig. Styret kan innkalle partene til samtaler i saken. På sameiets fellesarealer gjelder båndtvang hele året, også i trappeoppganger. Ekskrementer skal fjernes med pose og kastes i avfallsbeholder, eventuelle andre etterlatenskaper vaskes vekk.
Sameiets forsikring
Protector Forsikring ASA
Polisenr. 1419958
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 47 535,3 kvm (eiet)
Fellesområdene er pent opparbeidet med gressplen, trær, beplanting og asfalterte veier til innganger.
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at sameiet eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt seksjon en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Adkomst
Det vil bli skiltet med Nordvik Eiendomsmegling visningsskilt i forbindelse med fellesvisninger.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Landingsveien 9 har en attraktiv beliggenhet på Vestre Holmen, ved foten av Holmenkollåsen. Meget barne- og familievennlige omgivelser, omkranset av grøntområder med store, velstelte plenarealer, sittegrupper og lekeapparater. Det er flere høyder i nærområdet som blir flotte akebakker på vinterstid. Det er kort vei til skoler i alle trinn, samt flere barnehager. Rolig og tilbaketrukket, samtidig sentralt med kort vei til både marka og byen. Rett utenfor inngangsdøren finnes flotte tur- og rekreasjonsmuligheter. Koselige turstier i Mærradalen, som videre fører til Bogstad, Sørkedalen, Nordmarka, og til Skøyen og Frognerparken. Fra Mærradalen tar en fin sykkel- og turvei deg inn til Bogstad og Nordmarka. Om vinteren prepareres det også skispor innover. Ved Bogstad gård finnes kafé, kulturaktiviteter, gårdsopplevelser og kunstutstillinger. Golfbanen ved Bogstadvannet, er ifølge golfentusiaster den mest attraktive banen i landet, og er en av de få banene i Norge med internasjonal konkurransestandard, samt kunstisbane om vinteren. Ved Bogstadvannet er det også mulighet for bading om sommeren og ski/skøyter om vinteren. Rikt fritidstilbud med Ready, Njård og Røa som lokale idrettsklubber, samt Holmenkollen Tennisklubb. Det er kort vei til SATS treningssenter ved Njård eller Røa Bad. Nærmeste bussholdeplass ligger ca. 1 minutts gange fra leiligheten. Herfra kommer du deg bl.a. til Majorstuen. Det er ca. fem minutter til Hovseter T-banestasjon med linje nr. 2, retning Majorstuen. Det er også bussforbindelse fra Arnebråtveien og nattbuss, samt flybuss fra Huseby. Det er flere dagligvarebutikker i området, bl.a. på Holmen, Voksen, Hovseter og Huseby. Nærmeste er Rema 1000 i Hovseterveien, ca. tre minutters gange fra leiligheten. Det er også gangavstand til Røa sentrum med et bredt utvalg av servicetilbud, blant annet bank, post, vinmonopol, apotek, treningssenter, blomsterforretning, caféer og stor Meny-butikk.
Skoler og barnehager
Skolekrets: - Huseby barneskole
- Hovseter ungdomsskoleOmrådet sokner til Huseby barneskole og Hovseter ungdomsskole.
Det er flere kommunale og private barnehager i nærområdet. De nærmeste er bl.a. Frantsebråten og Snippen barnehage, som begge ligger på sameiets tomt.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ikke ferdigattest, men ekspedisjonsdokument datert 04.06.1947. Ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Ekspedisjonsdokumentet er uattestert, og dokumenterer at det er søkt om oppføring av bygget, men ikke endelig godkjenning. At ekspedisjonsdokument eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det foreligger arkivkort med ferdigattestering datert 07.05.1958 som omhandler våningshus. Arkivkort, omslagsark eller saksgang kan i enkelte tilfeller benyttes som dokumentasjon som ferdigattest. Gjelder i hovedsak bygg fra 1940-60 hvor det er stor variasjon på bruken av ekspedisjonsdokument og ferdigattest. Disse bekrefter (eller avkrefter) at eiendommen er ferdigattestert. I noen tilfeller er dette den eneste tilgjengelige informasjonen som viser til en ferdigattestering av eiendommen. Det foreligger ferdigattest datert 20.11.2024 som omhandler Oppføring av bygningstekniske installasjoner.
Vei, vann og avløp
- Tilknyttet offentlig vann og avløp - Adkomstvei via offentlig vei
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til boligformål iht. S-354GA. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Pågående plansaker i området: Henriks vei - Boligbygging og tilrettelegging for myke trafikanter Saksnummer: 201809548 - Reguleringssak Mottatt sak: 03.07.2018 https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201809548 Gamle Hovsetervei 3 - Planforslag til offentlig ettersyn - Boliger Saksnummer: 202016695 - Reguleringssak Mottatt sak: 21.10.2020 https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202016695 Opphevelse av reguleringsplan for «Ny Sørkedalsvei» delplan 5 - Stasjonsveien - Makrellbekken - Fortsettelse av sak 200411517 Saksnummer: 201802346 - Reguleringssak Mottatt sak: 14.02.2018 https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201802346 Pågående byggesaker i området: Hovseterveien - Utbedring av vei - Opparbeidelse av gangstier - Beplantning langs trafikklinjer Saksnummer: 202310014 - Byggesak Mottatt sak: 22.06.2023 Status: Tillatelse gitt https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202310014 Voksen kunstgressbane - Oppføring av lysmaster Saksnummer: 201106229 - Byggesak Mottatt sak: 16.06.2011 Status: Endret tillatelse gitt https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201106229 Hovseter renseanlegg - Riving Saksnummer: 202454710 - Byggesak Mottatt sak: 10.04.2024 Status: Tillatelse gitt https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202454710 Flyveien 11 - Ombygging og rehabilitering av leiligheter og fasadeendring Saksnummer: 202201266 - Byggesak Mottatt sak: 25.01.2022 Status: Rammetillatelse gitt https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202201266 Flyveien 11 - Bruksendring Saksnummer: 202457712 - Byggesak Mottatt sak: 25.06.2024 Status: Mottatt søknad https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202457712 Gamle Hovsetervei 7 - Riving av bolig og garasje: Saksnummer: 201704760 - Byggesak Mottatt sak: 20.03.2017 Status: Igangsettingstillatelse gitt https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201704760 Henriks vei 1 - Riving av enebolig og garasje Saksnummer: 201800011 - Byggesak Mottatt sak: 23.12.2017 Status: Igangsettingstillatelse gitt https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201800011 Hovseterveien 72 - Oppføring av nytt bygg - Hovseter ungdomsskole Saksnummer: 202210884 - Byggesak Mottatt sak: 19.07.2022 Status: Igangsettingstillatelse gitt https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202210884 Hovseterveien 20 - Riving av bygg A og B - Steinerskolen barnehage Saksnummer: 202457743 - Byggesak Mottatt sak: 26.06.2024 Status: Mottatt søknad https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202457743 Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. For informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/32/568/26: 13.09.1945 - Dokumentnr: 11413 - Bestemmelse om bebyggelse Bestemmelse om benyttelse Bestemmelse om benyttelse Bestemmelse om vann/kloakkledning Overført fra: Knr:0301 Gnr:32 Bnr:568 Gjelder denne registerenheten med flere 02.01.1948 - Dokumentnr: 49 - Bestemmelse om veg Bestemmelse om gjerde Bestemmelse om kloakkledning Regulering av areal i forbindelse med veggrunn/jernbanegrunn Overført fra: Knr:0301 Gnr:32 Bnr:568 Gjelder denne registerenheten med flere 10.02.1948 - Dokumentnr: 1307 - Best. om vann/kloakkledn. Med flere bestemmelser Overført fra: Knr:0301 Gnr:32 Bnr:568 Gjelder denne registerenheten med flere 30.06.1948 - Dokumentnr: 6931 - Erklæring/avtale Bestemmelse om benyttelse Overført fra: Knr:0301 Gnr:32 Bnr:568 Gjelder denne registerenheten med flere 12.08.1948 - Dokumentnr: 8408 - Best. om vann/kloakkledn. Med flere bestemmelser Overført fra: Knr:0301 Gnr:32 Bnr:568 Gjelder denne registerenheten med flere 25.11.1948 - Dokumentnr: 12284 - Erklæring/avtale Bestemmelse om benyttelse Overført fra: Knr:0301 Gnr:32 Bnr:568 Gjelder denne registerenheten med flere 24.02.1949 - Dokumentnr: 2103 - Best. om vann/kloakkledn. Med flere bestemmelser Overført fra: Knr:0301 Gnr:32 Bnr:568 Gjelder denne registerenheten med flere 28.06.1949 - Dokumentnr: 7501 - Best. om vann/kloakkledn. Med flere bestemmelser Overført fra: Knr:0301 Gnr:32 Bnr:568 Gjelder denne registerenheten med flere 09.12.1949 - Dokumentnr: 14651 - Bestemmelse om veg Bestemmelse om gjerde Bestemmelse om kloakkledning Regulering av areal i forbindelse med veggrunn/jernbanegrunn Overført fra: Knr:0301 Gnr:32 Bnr:568 Gjelder denne registerenheten med flere 21.12.1949 - Dokumentnr: 15356 - Bestemmelse om veg Bestemmelse om gjerde Bestemmelse om kloakkledning Overført fra: Knr:0301 Gnr:32 Bnr:568 Gjelder denne registerenheten med flere 25.10.1950 - Dokumentnr: 11632 - Bestemmelse om veg Overført fra: Knr:0301 Gnr:32 Bnr:568 Gjelder denne registerenheten med flere 28.09.1951 - Dokumentnr: 11319 - Bestemmelse om veg Overført fra: Knr:0301 Gnr:32 Bnr:568 Gjelder denne registerenheten med flere 07.10.1955 - Dokumentnr: 12636 - Best. om adkomstrett Overført fra: Knr:0301 Gnr:32 Bnr:568 Gjelder denne registerenheten med flere 31.10.1955 - Dokumentnr: 13723 - Best om garasje/parkering Overført fra: Knr:0301 Gnr:32 Bnr:568 Gjelder denne registerenheten med flere 31.10.1955 - Dokumentnr: 13727 - Best om garasje/parkering Overført fra: Knr:0301 Gnr:32 Bnr:568 Gjelder denne registerenheten med flere 31.10.1955 - Dokumentnr: 13728 - Best om garasje/parkering Overført fra: Knr:0301 Gnr:32 Bnr:568 Gjelder denne registerenheten med flere 31.10.1956 - Dokumentnr: 12880 - Best. om vann/kloakkledn. Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.m. Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo Vannverk Overført fra: Knr:0301 Gnr:32 Bnr:568 Gjelder denne registerenheten med flere 02.06.1958 - Dokumentnr: 5963 - Best. om vann/kloakkledn. Med flere bestemmelser Overført fra: Knr:0301 Gnr:32 Bnr:568 Gjelder denne registerenheten med flere 19.11.1966 - Dokumentnr: 16956 - Best om garasje/parkering Midlertidig dispensasjon fra Bygningsloven Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet Overført fra: Knr:0301 Gnr:32 Bnr:568 Gjelder denne registerenheten med flere 19.11.1966 - Dokumentnr: 16957 - Best om garasje/parkering Midlertidig dispensasjon fra Bygningsloven Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet Overført fra: Knr:0301 Gnr:32 Bnr:568 Gjelder denne registerenheten med flere 21.06.1973 - Dokumentnr: 11580 - Skjønn Overført fra: Knr:0301 Gnr:32 Bnr:568 Gjelder denne registerenheten med flere 18.08.1988 - Dokumentnr: 54815 - Erklæring/avtale Bestemmelse om trafostasjon/kiosk Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen Overført fra: Knr:0301 Gnr:32 Bnr:568 Gjelder denne registerenheten med flere 02.05.1989 - Dokumentnr: 26868 - Erklæring/avtale Bestemmelse om trafostasjon/kiosk Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen Overført fra: Knr:0301 Gnr:32 Bnr:568 Gjelder denne registerenheten med flere 28.01.2025 - Dokumentnr: 103569 - Registerenheten kan ikke disponeres over uten samtykke fra rettighetshaver Rettighetshaver: Nordvik Oppgjør AS Org.nr: 814 449 912 Elektronisk innsendt 05.03.2019 - Dokumentnr: 265819 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 26 Formål: Bolig Sameiebrøk: 86/14102 13.08.2019 - Dokumentnr: 932624 - Reseksjonering Snr: 26 Formål: Bolig Sameiebrøk: 86/13868 Vederlag: NOK 0 Omsetningstype: Uoppgitt Endring av sameiebrøk
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for riktig betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav som følger av sameieforholdet, typisk vil dette gjelde felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på seksjonen. Legalpant til kommunen har prioritet foran legalpant til sameiet.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Det opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller via firma teller med. Etter lov om eierseksjoner § 31, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlige etter sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legalpanterett i den enkelte eierseksjon på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Fast provisjon: kr. 40 000,- Grunnpakke Leilighet/tomt kr. 12 500,- Markedspakke Basis inkl. digital salgsoppgave kr. 22 900,- Oppgjørshonorar kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 10 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 28 620,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 122 910,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 625,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Ole-Jørgen Jensen, Salgsleder / Eiendomsmegler / Partner
472 69 229
oj.jensen@nordvikbolig.no
Megler
Ole-Jørgen Jensen, Salgsleder / Eiendomsmegler / Partner
472 69 229
oj.jensen@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Oslo Vest Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 924873396
Tore Hals Mejdells vei 9C, 0751 OSLO
Bilder
Ole-Jørgen Jensen
Salgsleder / Eiendomsmegler / Partner
Røa
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?