Herman Foss' gate 20ASt.Hanshaugen - Ullevål
- St.Hanshaugen - Ullevål
- Herman Foss' gate 20A
- Prisantydning
- 6 990 000,-
- Felleskost/mnd
- 5 178,-
- BRA-i
- 60 m2
Beste St. Hanshaugen
BOLIG SOLGT. Bud direkte til selger. Lys og fin 3-roms leilighet med sentral og attraktiv beliggenhet -
Velkommen til Herman Foss' gate 20 A - en gjennomgående, flott 3-roms selveierleilighet med balkong. Her bor du tilbaketrukket i en fredelig og rolig gate - midt mellom St. Hanshaugen og Alexander Kiellands plass. Leiligheten ble pusset opp i 2015 og holder en høy standard. Om du vil flytte rett inn i en moderne bygårdsleilighet sentralt i byen - da må ta en titt på denne boligen!
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Selveierleilighet
- Byggeår:
- 1899
- Etasje:
- 4
- Soverom:
- 2
- Prisantydning:
- 6 990 000,-
- Omkostninger:
- 176 470,-
- Totalpris:
- 7 991 470,-
- Fellesgjeld:
- 15 000,-
- Felleskost/mnd:
- 5 178,-
- Fellesformue:
- 42 774,-
- Totalt BRA:
- 72 m2
- Tomteareal:
- 698 m2 (eiet)
- Energimerking:
- F - oransje
- Veranda:
- Ja
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
23-0014/25
Boligtype
Selveierleilighet
Adresse og betegnelse
Herman Foss' gate 20A, 0171 Oslo
Gnr. 219, bnr. 119, snr. 7 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Kjøpesum og omkostninger
6 990 000,- (Prisantydning) 15 000,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 7 005 000,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 175 120,- (Dokumentavgift) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst pantedokument) 545,- (Tinglyst skjøte) 12 700,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 176 470,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 189 170,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 7 181 470,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 7 194 170,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1899
Etasje
4
Arealer
BRA-i: 60 kvm
BRA-e: 12 kvm
Totalt BRA: 72 kvm
TBA: 3 kvm
Beskrivelse:
Underetasje:
BRA-e: 12 kvm. Bod
Totalt BRA: 12 kvm
4. etasje:
BRA-i: 60 kvm. Entré, stue/kjøkken, bad og to soverom
Totalt BRA: 60 kvm
TBA: 3 kvm. Balkong
Takstmannens kommentar til arealoppmåling:
Leiligheten disponerer 2 boder, 1 i trappeoppgang som deles med naboleilighet, og 1 i kjeller. Det er plassert 4 stk felles 200l
varmtvannsberedere i kjellerbod.
Bod i trappeoppgang hører til sameiet, men det er gitt samtykke til disponering.
Antall soverom
2
Innhold
Boligen inneholder entré, stue/kjøkken, bad og to soverom. Leiligheten disponerer også to eksterne boder: en i trappeoppgangen som deles med naboleiligheten og en egen i kjelleren. Balkong på 3 kvm vendt innover mot bakgård.
Standard
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Påfølgende punkter vedrørende standard og tilstandsgrader er hentet fra tilstandsrapporten. OVERORDNET STANDARD Leiligheten er beliggende i 4. etasje i en bygård oppført i 1899, og fremstår i god stand med moderne innredning og utstyr. Boligen har en åpen løsning mellom kjøkken og stue, som gir god plass til både spisegruppe og sofagruppe. Takhøyde i stue/kjøkken er målt til 2,77m. Leiligheten fremstår generelt i normal stand og forfatning. Det er påvist enkelte mindre avvik under befaringen. Kjøkken: Kjøkkeninnredningen, som er fra 2015, er av høy kvalitet med integrerte hvitevarer og slette fronter. Kjøkkenet har innredning med glatte fronter og heltre benkeplate. Det er installert kjøl/fryseskap, oppvaskmaskin, komfyr, platetopp, mikro, vannstoppsystem og komfyrvakt. Kjøkkenet er utstyrt med kjøkkenventilator med kullfilter. Viften er funksjonstestet og fungerer tilfredsstillende. Bad: Badet ble pusset opp i 2015 og holder en tidløs standard med flislagte gulv og vegger. Badet er utstyrt med dusjvegger, vegghengt toalett, servantinnredning med slette overflater, overhengende speil, samt opplegg for vaskemaskin. Utvendig: Leiligheten er utstyrt med utadslående vinduer med 2-lags isolerglass produsert i 1983. Vinduene ble visuelt undersøkt, og det ble foretatt stikkprøver under befaringen. Inngangsdøren til leiligheten er brann- og lydklassifisert, og det er også installert en balkongdør i tre med 2-lags glass, som ble byttet ut i 2015. Balkongen, som er nordvestvendt og har en størrelse på 3 m², er tilgjengelig fra soverommet. Balkongen har stålrekkverk og er belagt med terrassebord. Innvendig: Leiligheten har 1-stavs eikeparkett på gulv i alle rom, med unntak av badet, som har flislagt gulv. Vegger og tak er kledd med malt gips. Boligen har en mursteinspipe og en peis installert i stuen i 2015. Peisen er ikke funksjonstestet, kun beskrevet. Repostrapper i felles oppgang er malt i tre med et stålrekkverk. Dørene er hvitmalte og profilerte, og ble montert i forbindelse med oppussing i 2015. Rapporten må leses i sin helhet for en grundig oversikt over tilstanden. TILSTANDSGRADER Bygningsdeler som har fått TG2: - Vinduer Utadslående vinduer med 2-lags isolerglass og ramme av tre, produsert i 1983. Vinduene ble visuelt undersøkt og kontrollert ved stikkprøver. Vinduer er av eldre dato og det må på generelt grunnlag påregnes høyere varmetap og lavere isolasjonsevne enn dagens standard. TG2 er gitt grunnet alder iht forventet levetid og normal bruksslitasje. Vurdering av avvik: • Det er påvist avvik rundt innsettingsdetaljer. • Karmene i vinduer er slitte og det er sprekker i trevirket. Vinduer er av eldre dato og det må på generelt grunnlag påregnes høyere varmetap og lavere isolasjonsevne enn dagens standard. TG2 er gitt grunnet alder iht forventet levetid og normal bruksslitasje. Konsekvens/tiltak • Det må påregnes noe vedlikehold og at enkelte vinduer må skiftes ut. Det må påberegnes vedlikehold for å lukke avvik ifm trekk. Vinduene er over 40 år gamle og vedlikehold/utskifting må påberegnes. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad - Dører Leiligheten har en brann- og lydklassifisert inngangsdør, samt en balkongdør i tre med 2-lags glass fra 2015. Begge dørene fremstår som funksjonelle, det er dog registrert avvik på balkongdør. Vurdering av avvik: • Karmene i dører er værslitte utvendig og det er sprekker i trevirket. Det er observert værslitasje på utvendige overflater på balkongdør. Konsekvens/tiltak • Det må foretas lokal utbedring. Det anbefales å overflatebehandle treverket der hvor malingen er flasset av for å beskytte treverket. Kostnadsestimat: Under 10 000 - Etasjeskille/gulv mot grunn Etasjeskiller av trekonstruksjoner. Nivellering av gulvoverflater ble utført stue/kjøkken, entre og 1 soverom. Det er foretatt målinger i hvert hjørne av nevnte rom, samt flere punktmålinger innenfor 2m. Måleavvik: Soverom: 4mm gjennom hele rommet / 3mm innenfor 2 meter. Éntre: 4mm gjennom hele rommet / 2mm innenfor 2 meter. Stue/kjøkken: 10mm igjennom hele rommet / 11mm innenfor 2 meter. Mindre skjevheter/helningsavvik i en bruktbolig er å anse som normalt og må forventes. Vurdering av avvik: • Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Det er målt 11mm høydeforskjell innenfor 2 meter i kjøkkenarealet. Det er ikke uvanlig med skjevheter og ujevnheter i eldre bygg. Konsekvens/tiltak • For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak. - Innvendige trapper Malte repostrapper i tre med stålrekkverk. Vurdering av avvik: • Åpninger i rekkverk er større enn dagens forskriftskrav til rekkverk i trapper. • Det mangler håndløper på vegg i trappeløpet. • Rekkverkshøyder er under dagens forskriftskrav til rekkverk i trapper. Det er stedvis større mellomrom enn 10 cm i rekkverk. Rekkverk er målt til 85cm høyt fra trappetrinn. Det er ikke montert håndløper på vegg. Konsekvens/tiltak • Det er ikke krav om utbedring av rekkverkshøyder opp til dagens krav. • Håndløper bør monteres, men det var ikke krav på byggetidspunktet. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad - Innvendige dører Leiligheten har hvitmalte og profilerte dører, som ble montert i forbindelse med oppussing i 2015. Vurdering av avvik: • Det er påvist avvik som tilsier at det bør foretas tiltak på enkelte dører. • Enkelte av innvendige dører har en del slitasje. Det er observert flassende maling og svelling i bunn av baderomsdør. Dør til soverom subber mot dørterskel. Konsekvens/tiltak • Enkelte dører må justeres. • Det bør foretas tiltak på enkelte dører. Avvik på baderomsdøren bør utbedres for å hindre at skaden forverres, og utskifting kan i mange tilfeller være mer lønnsomt. Døren til soverommet kan trolig justeres, da den fungerer uten større problemer, og utskiftning er ikke nødvendig. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad - Avtrekk Kjøkkenet er utstyrt med kjøkkenventilator med kullfilter. Viften er funksjonstestet og fungerer tilfredsstillende. Årstall: 2015 Vurdering av avvik: • Kjøkkenet mangler styrt tilluftsventilering. • Kjøkkenet har ventilator med omluft (kullfilter). Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen. Det er ikke etablert tillufts-løsning på kjøkkenet. Det er kun tilluft ved åpne vinduer. Lyset på ventilator fungerer kun ved å holde knappen inne. Konsekvens/tiltak • Om mulig bør det etableres ventilasjons kanal ut i det fri fra ventilator. • Det bør etableres tilluft til kjøkken. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad - Ventilasjon Det er avtrekk på bad og kjøkken, badet er tilkoblet byggets ventilasjonsanlegg. Tilluft via vinduer i lufteposisjon. Årstall: 2015 Vurdering av avvik: • Det er påvist mangelfull ventilasjon på ett eller flere rom i boligen. Det er kun tilluft via vinduer i lufteposisjon. Konsekvens/tiltak • Det bør etableres veggventiler/vindusventiler i alle oppholdsrom som ikke har det. Dersom vinduer byttes anbefales det å montere vinduer med luftespalte. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad Ingen bygningsdeler har fått TG3. Bygningsdeler som ikke er undersøkt (TGIU): - Balkonger, terrasser og rom under balkonger Nordvest-vendt balkong på 3 kvm med adkomst fra soverom. Balkongen har stålrekkverk og er belagt med terrassebord. Balkongen ble montert i forbindelse med oppussing av leiligheten i 2015. Vurdering av avvik: • Balkonger/terrasse er snødekt og derfor ikke nærmere vurdert. Balkongen var snødekt på befaringsdato, og tilstand på terrassebord er ikke vurdert. Det er ingen grunn til å anta avvik på balkong, men den er ikke vurdert på befaringsdato grunnet snødekke. Terrassebord må vurderes når balkongen er snøfri. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad
Parkering
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene, parkeringssone A, B, C, D og E: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 6.200 kroner for ett år Motorsykkel og moped: 3.100 kroner for ett år El-bil : 2.090 kroner for ett år El-motorsykkel og el-moped: 1.045 kroner for ett år Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/.
Moderniseringer og påkostninger
Ifølge eier er det utført følgende håndverkstjenester på boligen de siste 5 årene:
- Montering av uttak til belysning under kjøkkenskap (Elektrikker-2023), selve spottene er festet av privatperson.
-Spotter på soverom er byttet (elektriker-2023)
-Utskifting av spotter i stue/kjøkken og montert trådløs lysbryter på soverom/kontor (Elektrikker-2021).
- Nye silikonfuger på bad (Skape Bygg Babai-2025)
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Følgende opplysninger er spesielt viktig å merke seg: - 1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Svar: Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Silikon fuger ble byttet i januar 2025. Arbeidet ble utført av Skape Bygg Babai. Ut over dette har ikke det ikke vært utført arbeid på badet i min eiertid. Ifølge tidligere eier ble badet pusset opp i 2015 med ny membran, nytt sluk, fliser, belysning, toalett, vask og høytaler. Arbeidet ble utført av Juuls Rørservice AS, Flander Elektro og Tak og Membran AS. - 1.1 Vet du om tettesjikt, membran eller sluk ble fornyet eller oppgradert? Svar: Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Tidligere eier har informert om at membran og sluk ble fornyet i 2015. - 1.2 Vet du om det finnes dokumentasjon på hvordan bad eller vaskerom er bygget opp? Svar: Nei Eventuell kommentar: Jeg har ikke funnet dokumentasjon. - 2. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Svar: Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: I følge tidligere eier ble det lagt ny takstein, etablert nye takrenner og nedløp i 2015. Balkongteam AS bygget balkonger i 2016, også i følge tidligere eier. - 4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Svar: Ja, faglært Foreligger det en samsvarserklæring? Svar: Ja Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Nye downlights i leiligheten: Storm Elektro AS 01.02.2023. Trådløs lysbryter: Storm Elektro AS 18.08.2021. Sluttkontroll: Flander Elektro AS. 21.08.2015 - 4.1 Vet du om det elektriske anlegget har blitt kontrollert? Svar: Nei Eventuell kommentar: Jeg vet ikke om anlegget er kontrollert etter at det, i følge forrige eier, ble byttet i 2015. - 6. Vet du om boligen eller eiendommen har blitt endret eller bygget ut etter opprinnelig byggeår, enten av deg eller tidligere eiere, herunder bruksendringer kjeller/loft etc.? Svar: Ja, faglært Var tiltaket søknadspliktig? Svar: Ja Har arbeidet blitt godkjent? Svar: Ja Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Spabo Eiendom AS omgjorde loft til ny boenhet i 2015. Dokumentasjon ligger på innsynsløsningen til Oslo kommune Plan, bygg og eiendom. - 13. Vet du om det er eller har vært feil med dreneringen? Eller om det er eller har vært fukt, sopp eller råteskader i underetasjen, kjeller eller krypkjeller? (herunder også sameiet/borettslagets fellesarealer) Svar: Ja Beskriv: Det står luftavfukter i kjelleren. Styret besluttet dette i 2022 fordi kjelleren i B-bygget (det andre bygget i sameiet) opplevdes fuktig. Jeg har aldri opplevd at kjelleren i A-bygget er fuktig og jeg oppbevarer klær i boden der uten problemer. - 16. Vet du om det er eller har vært sprekker i mur/skjeve gulv/setningsskader eller liknende? Svar: Ja Beskriv: Gulvene er ikke helt rette. Det er et eldre bygg. - 18. Vet du om det er, eller har vært, insekter eller skadedyr i boligen, eller i tilhørende bygninger? For eksempel skjeggkre, maur, biller, mus, rotter eller lignende. Svar: Ja Beskriv: En død rotte ble funnet i kjelleren sommeren 2022. Den kom trolig inn via sluk fordi slukristen var tatt av. Slukristen ble satt på plass og feller satt ut (uten fangst), og det har ikke vært observert rotter eller andre dyr der siden. - 20. Vet du om det er eller har vært feil på tilbehøret som følger med eiendommen? Svar: Ja Beskriv: Lysbryteren på kjøkkenviften fungerer ikke. Den må festes med tape for at lyset skal holde seg på. Fjernkontrollen til høytalerne på badet må klemmes på for at den skal fungere. - 22. Vet du om det foreligger skaderapporter eller tilstandsvurderinger etc. om boligen? Svar: Ja Oppgi type rapport og årstall: Tilstandsrapport for leiligheten fra 2020 i forbindelse med salg av leiligheten. Jeg tror også at styret har innhentet tilstandsrapport for bygget i forbindelse med vurdering av vedlikehold. - 23. Vet du om det er utført tidligere arealoppmålinger av boligen, eller om boligens areal er oppgitt i dokumenter som salgsoppgave, takstrapport, tilstandsrapport, byggesøknad eller lignende? Svar: Ja Hvilket dokument og når er målingen foretatt? Svar: Tilstandsrapport fra 2020. - 30. Vet du om det finnes planer, vedtak eller forslag til vedtak som kan øke husleien/ festeavgiften / fellesutgiftene/ fellesgjelden? Svar: Ja Beskriv: Jeg tror at styret/årsmøtet har diskutert utskiftning av vinduer, men dette ble ikke vedtatt.
Bygningssakkyndig
Halvor Tobias Holtet
Byggemåte
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Vedlagt salgsoppgaven følger tilstandsrapporten og selgers egenerklæring. Disse må leses nøye av interessenter før bud inngis. Opplysninger gitt i tilstandsrapporten anses å være kjent for kjøper, og det kan derfor ikke reklameres på forhold som fremkommer av tilstandsrapporten. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Beskrivelsen av boligen som følger er hentet fra tilstandsrapporten: Bygningen antas å være fundamentert på komprimerte masser. Kjellerveggene er konstruert i betong, mens de øvrige ytterveggene er bygget i teglstein med en utvendig pusset overflate. Takkonstruksjonen er av type saltak og er tekket med takstein. Bygningskonstruksjonen er ikke vurdert i detalj, men er beskrevet ut ifra visuelle observasjoner.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Selger opplyser om at skapet på soverommet som står mot ytterveggen bør stå litt på gløtt for å sikre luftsirkulasjon.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Boligen kan leies ut i tråd med gjeldende lovverk. Vedtektene inneholder ingen begrensninger av eiers utleieadgang. Korttidsutleie er tillatt i opptil 90 døgn i året, jf. eierseksjonsloven § 24. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene, men må settes til mellom 60 og 120 døgn. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt.
Energi og oppvarming
Energimerking
F - oransje
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Selger har fylt ut fullstendig energiattest som er lagt ved salgsoppgaven. Megler har ikke ansvar for informasjonen som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Leiligheten varmes opp av peis, panelovner og elektriske varmekabler på bad. Dersom rom mangler fast installert oppvarmingskilde på visning, følger ikke dette med i handelen.
Informasjon om strømforbruk
Selger opplyser å ha et årlig strømforbruk på ca. 8 108 kWh i 2024. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 5 178,- pr. mnd
Inkluderer: Renter og avdrag kr 461,-
Felleskostnader kr 3 724,-
Tillegg bredbånd kr 448,-
Renter særfordelt lån kr 54,-
Avdrag særfordelt lån kr 491,-
Totale felleskostnader pr dags dato er kr 5 178,-
Kommunale avgifter
Kommunale avgifter er inkludert i felleskostnadene.
Andre utgifter
Ny eier må påregne kostnader for løpende strøm, vedlikehold, innboforsikring, fremtidig eiendomsskatt og evt. økt hastighet internett/kabel-tv pakke.
Eiendomsskatt
I Oslo kommune er det eiendomsskatt på boliger og fast eiendom som overstiger en fastsatt verdi. Informasjonen over er hentet fra eiendomsskattelistene. For mer informasjon rundt beregningsgrunnlaget for eiendommen, se http://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/eiendomsskatt
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 526 413,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 6 105 651,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
TV/Internett/Bredbånd
Sameiet har avtale med GlobalConnect om bredbånd. Kostnad fordeles likt mellom seksjonseierne. TV må bestilles av den enkelte beboer. GlobalConnect kan nås på telefon 38 99 01 00.
Sameiet
Om sameiet
Sameiet er registrert i Foretaksregisteret med organisasjonsnummer 915 272 673 og ligger i bydel St. Hanshaugen i Oslo kommune med følgende adresse: Herman Foss' gate 20 A-B. Sameiet består av 18 boligseksjoner og forretningsførsel utføres av Oslo og Omegn Boligselskap i henhold til kontrakt. Gjennomført vedlikehold i sameiet, i følge innkalling til generalforsamling: 2013: - Rehabilitering av pipeløp, innlegging av stålpiperør. 2015: - Utbygging av boder og brannsikring av kjeller i begge oppgangene. - Installasjon av nytt calling-anlegg med videooverføring. - Montering av ny smijernsport - Montering av nye postkasser - Installasjon av sentralt brannvarslingssystem i samtlige seksjoner og fellesarealer. - Nye brannsikre dører til trappebodene og kjeller. - Dørpumper inn til alle seksjoner. - Utbygging av nødutgang over takterrasse til nabogård. - Rehabilitering av rasfarlige piper i form av pussing og nytt blikk. - Utskifting av innfesting takplater grunnet lekkasje. - Utbedring av dårlig fall i takrennene. - Utbedring av taksikring, dvs. delvis nye snøstoppere og netting på eksisterende snøstoppere. - Nytt blikk rundt soilrør. - Ny takluke. 2016 - Brannsikring av portrom ved tildekking med nye gipsplater og bruk av brannsikker maling. - Rehabilitering av oppgang i form av sparkling og maling av vegger og gulv. - Rehabilitering av trappeboder i form av maling og flisslegging av gulv. - Utbygging av nytt overbygg for søppelcontainere. 2017 - Kontroll og sikring av felles el-anlegg - Utskiftning av ventilasjonsvifte - Frostsikre vannrør som føres gjennom fellesareal opp til loftsleilighet 2018 - Utført arbeidet for å sikre at vannrør gjennom fellesareal opp til loftsleilighet i oppgang A ikke fryser. - Utført rørfornying av uttrekksledning for spillvann. - Arbeider på elektrisk anlegg, opprydding av gammelt anlegg. - Utbedring av skader på piper. 2019 - Utbedring av elektrisk anlegg, samt reklamasjon på brannsentral oppgang B. - Utskiftning av utvendig vannkran, samt kraner og rør i forbindelse med dette. - Reklamasjon mot Renovar på pipe hos oppgang A. 2020 - Ny Reklamasjon mot Renovar. - Tagging på fasaden mot gate er fjernet og det er malt over. 2021: - Piper sjekket av Renovar, fuktskader i pipene avkreftet og forebyggende arbeid utført. 2022 - Tagging på fasaden mot gate fjernet og malt over.
Forretningsfører
OBF
Forkjøpsrett
Det er ikke forkjøpsrett i sameiet.
Styregodkjennelse
Overdragelsen krever ikke styregodkjennelse, likevel skal sameiets styre og forretningsfører underrettes om alle eierskifter.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 15 000,- pr. 22.01.2025
Sameiet har to lån i DnB som fordeler seg på følgende måte:
Lånenummer: 12136284094, DNB Bank ASA
Type: Annuitetslån
Antall terminer pr. år: 4
Saldo per 22.01.2025: 131 822,-
Rentesats per 22.01.2025: 7.15% pa.
Antall terminer til innfrielse: 5
Andel av saldo: 7 303,-
Første termin/første avdrag: 20.05.2018.
Siste termin 31.03.2026.
12136284086, DNB Bank ASA
Type: Annuitetslån
Antall terminer pr. år: 4
Saldo per 22.01.2025: 132 382,-
Rentesats per 22.01.2025: 7.15% pa.
Antall terminer til innfrielse: 5
Andel av saldo: 7 697,-
Første termin/første avdrag: 20.05.2018.
Siste termin 31.03.2026.
Ifølge megleropplysninger gitt av sameiets forretningsfører er siste termin for fellesgjeld er 31.03.2026. Når fellesgjelden er innfridd, vil totale felleskostnader være kr 4 172,- for denne enheten.
Fellesformue
Kr. 42 774,- pr. 31.12.2023
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Regnskapet for 2023 viser et overskudd på kr. 155 050,- Budsjettet for 2024 la til grunn et overskudd på kr. 189 681,- Komplett budsjett og regnskap er tilgjengelig hos meglerforetaket. Ta kontakt med megler for å få dette oversendt.
Vedtekter og husordensregler
Sameiets vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Det arrangeres dugnad en gang i året som det oppfordres til å stille opp på. Rydding, plenklipping og snømåking er oppgaver som gjøres på seksjonseiernes eget initiativ.
Dyrehold
Ingen begrensninger i husordensregler eller vedtekter.
Sameiets forsikring
Gjensidige Forsikring ASA
Polisenr. 89476868
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 698 kvm (eiet)
Felles eiet tomt på 698 kvm. Bygården har et pent opparbeidet gårdsrom med felles hage, beplantning og et gjerde som omkranser området. Det er også en sittegruppe tilgjengelig for beboerne. Parkering foregår på offentlig gateparkering, og det gjelder de gjeldende reglene for parkering i området. Selger opplyser om at sameiet har felles grill i bakgården.
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at sameiet eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt seksjon en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Matrikkelbrev fra Oslo er vedlagt salgsoppgaven.
Adkomst
Eiendommen har adkomst via offentlig vei/gate. Det vil bli skiltet med Nordvik visningsskilt ved fellesvisninger.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Leiligheten ligger i et meget ettertraktet område, rett ved Alexander Kiellands plass. Det er umiddelbar nærhet til flere parker, blant annet Ilaparken, St. Hanshaugen og diverse parker på Grünerløkka. Området er fylt med mye spennende innenfor kultur, utdanning, uteliv, mat og drikke, og er et fantastisk utgangspunkt til alle deler av byen. Vulkan ligger få minutters gange fra eiendommen - et populært område med blant annet stort matmarked, treningssenter og konsertlokaler. Nærområdet er opparbeidet med gangveier, utearealer og egen bro over Akerselva til Grünerløkka. Langs Akerselva kan du spasere ned til sentrum, eller opp forbi Nydalen, Frysja og videre innover mot Maridalsvannet. Ellers er det kort vei til fotballbaner, basketballbaner, lekeplasser, idrettshall og svømmehall, samt ett av Nord-Europas mest moderne kinoanlegg i Ringnes Park Senter. Boligen ligger også i nærhet til flotte park- og grøntområder som St. Hanshaugen, Sofienbergparken og Birkelunden med et yrende folkeliv, arrangementer og konserter om sommeren. Dagligvarehandelen kan gjøres på blant annet Rema 1000, Joker og Coop Mega. Nærsenterne Kiellands Hus og St. Hanshaugen senter har et variert utvalg, mens Mathallen sørger for en kulinarisk arena med sine unike smaksopplevelser. Det er også kort avstand til resten av Oslos handlegater, med alle bymessige fasiliteter. Utdannings tilbudet i nærliggende områder favner blant annet Kunsthøgskolen, Arkitekthøgskolen, Westerdals og BI.
Bebyggelse
Området består hovedsakelig av boligbebyggelse.
Offentlig kommunikasjon
Avganger med buss fra Lovinsenberg (ca. 7 min. gangavstand): 37 Nydalen - Helsfyr Avganger med buss fra Aleksander Kiellands plass (ca. 5 min. gangavstand): 21 Helsfyr - Tjuvholmen 26 Ellingsrudåsen - Bislett 34 Ekeberg hageby - Tåsen 54 Kværnerbyen - Kjelsås stasjon FB5A (Flybussen) til Oslo lufthavn
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for eiendommen datert 29.10.2015. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Følgende kommentar vedr. byggetegninger og dagens bruk er hentet fra vedlagt tilstandsrapport: Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men de stemmer ikke med dagens bruk. Det fremgår av planløsningen at kjøkken og soverom 2/kontor har byttet plass. Lettvegg som skiller soverom og stue på tegninger er fjernet i forbindelse med etablering av åpen stue/kjøkken løsning. Veggen hadde ingen bærende funksjon. Bruksendringene er ikke søknadspliktige til kommunen. Planløsning vedlagt bildene og i tilstandsrapporten samsvarer med dagens planløsning.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameiet. Adkomst via offentlig vei/gate.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen ligger i et område regulert til sentrumsformål, dvs. bolig, forretning og kontor. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. For informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/219/119/7: 17.08.1959 - Dokumentnr: 513135 - Erklæring/avtale Vedtak av Oslo kommunes vann- og kloakkreglement Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen Overført fra: Knr:0301 Gnr:219 Bnr:119 Gjelder denne registerenheten med flere 17.08.1959 - Dokumentnr: 513136 - Erklæring/avtale Bestemmelse om kloakkledning Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen Overført fra: Knr:0301 Gnr:219 Bnr:119 Gjelder denne registerenheten med flere 29.05.1985 - Dokumentnr: 20299 - Erklæring/avtale Bestemmelser om brannvegg/-dør Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet Tinglysingsgjenparten er arkivert med dokumentnummer 30299/1985 i panteboksarkivet. Overført fra: Knr:0301 Gnr:219 Bnr:119 Gjelder denne registerenheten med flere 16.10.1986 - Dokumentnr: 65300 - Erklæring/avtale Bestemmelser om brannvegg/-dør Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet Overført fra: Knr:0301 Gnr:219 Bnr:119 Gjelder denne registerenheten med flere 22.01.2025 - Dokumentnr: 78414 - Registerenheten kan ikke disponeres over uten samtykke fra rettighetshaver Rettighetshaver: Bvb Eiendomsmegling AS Org.nr: 917 427 925 Elektronisk innsendt 23.02.2015 - Dokumentnr: 161503 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 7 Formål: Bolig Sameiebrøk: 61/1101 ---------- Reseksjonering Del av fellesareal på loft innlemmes i seksjon 17 og 18
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for riktig betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav som følger av sameieforholdet, typisk vil dette gjelde felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på seksjonen. Legalpant til kommunen har prioritet foran legalpant til sameiet.
Verneklasse/SEFRAK
Eiendommen er registert i byantikvarens gule liste. Dette innebærer at eiendommen er helt eller delvis bevaringsverdig, og kan ha betydning for fremtidig ombygging/restaurering mv. Byantikvaren skal gi en rådgivende uttalelse i byggesaker som berører eiendommen. For en fullstendig oversikt over eiendommens status, se: http://riksantikvaren.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=545b8e996b6e4e1fbcb65f69299a7167
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Det opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller via firma teller med. Etter lov om eierseksjoner § 31, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlige etter sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legalpanterett i den enkelte eierseksjon på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand. Styret har per dags dato ingen avtale om vaktmestertjenester, og har heller ingen planer om å få dette i nærmeste fremtid. Rydding, plenklipping og snømåking er oppgaver som gjøres på seksjonseiernes eget initiativ. Sameiet har avtale om rengjøringstjeneste med Rene Trapper AS. Det vises til årsmeldinger for rehabilitering/større vedlikehold utført de siste årene. Det vises til vedtak i årsmøtet 2023 at utskiftning av vinduer ble satt på vent. Nøkler til port og inngangsdør bestilles hos styret. Nøkkel til kjeller og trappeboder må seksjonseier bestille selv. Styret kan endre tablået for ringeklokkene ved inngangsdørene og programmere om tablået ved porten. Skilt til postkasse må seksjonseierne selv bestille. Ved årsmøte i 2023 ble det lagt frem følgende vedtak vedrørende bodene i trappeoppgangen: 2.7 Bruk av boder i trappeoppgangene Bodene som ligger i mellometasjene, er fellesareal. Seksjonene under hver mellometasje har sammen enerett til bruk av disse bodene i 30 år, jf. eierseksjonsloven § 25. Innstallering av apparater som bruker strøm og/eller som kan påføre skader på bygningen, krever særskilt avtale med styret. Denne avtalen skal regulere ansvaret for eventuelle skader og dekning av kostnader som følge av bruk av det aktuelle apparatet. Hensikten med avtalen er å sikre at fellesskapet ikke påføres større risiko eller kostnader. Det ble vedtatt at punkt 2.7 inntas i sameiets vedtekter, forutsatt at alle seksjonseierne som får enerett til bruk samtykker. 13 stemte for, 1 stemte mot, og 0 stemte blankt.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Fast provisjon: kr. 40 000,- Grunnpakke leilighet kr. 11 460,- Markedspakke Basis inkl. elektronisk salgsoppgave og digital markedsføring kr. 17 900,- Oppgjørshonorar kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 16 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. - 3.900 kr. 0,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 15 750,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 110 000,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Bendik Hall Blumenthal, Daglig leder / Eiendomsmegler / Partner
977 66 133
b.blumenthal@nordvikbolig.no
Megler
Bendik Hall Blumenthal, Daglig leder / Eiendomsmegler / Partner
977 66 133
b.blumenthal@nordvikbolig.no
Megler 2
Ragnvald Håland Svendsen, Eiendomsmeglerfullmektig
904 08 988
r.svendsen@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: BVB Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 917427925
Sognsveien 70B, 0855 OSLO
Bilder
Bendik Hall Blumenthal
Daglig leder / Eiendomsmegler / Partner
Ullevål
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?
Hva er din bolig verdt?
Ragnvald Håland Svendsen
Eiendomsmeglerfullmektig
Ullevål
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?