Olaf Helsets vei 1ASkullerud
- Skullerud
- Olaf Helsets vei 1A
- Prisantydning
- 5 650 000,-
- Felleskost/mnd
- 4 745,-
- BRA-i
- 84 m2
Skullerud Torg | Østensjø
Lys og romslig 4-R selveier hjørneleilighet med stor markterrasse 21m²| Garasje m/EL| Heis| Familievennlig | Nær marka!
Hjertelig velkommen til en flott familieleilighet i Olaf Helsets vei 1A - Presentert av Camilla Pitz Jacobsen v/NORDVIK Leiligheten ligger sentralt til i et attraktivt, veletablert og naturskjønt boligområde med nærhet til flotte turområder i Østmarka, skoler, barnehager og off.transport. Perfekt for deg som trives med en aktiv livsstil eller ønsker en enklere hverdag. Leiligheten fremstår med god standard med moderne bekvemmeligheter og heis ned til underliggende garasjeanlegg. Fremhevede kvaliteter: - 3 gode soverom - Felles sykkelbod - Garasjeplass m/EL - Bod inne og i kjeller - Takhøyde i stue på 2,65m - Stor markterrasse på 21m² - VV/fyring, TV/Internett inkl. i felleskostn. - Barnevennlig sameie med gode naboer - T-bane 1 min unna leil. og tar deg til sentrum på ca.23 min
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Selveierleilighet
- Byggeår:
- 2012
- Etasje:
- 2
- Soverom:
- 3
- Prisantydning:
- 5 650 000,-
- Totalpris:
- 6 300 010,-
- Omkostninger:
- 165 010,-
- Felleskost/mnd:
- 4 745,-
- Totalt BRA:
- 89 m2
- Tomteareal:
- 7 987,5 m2 (eiet)
- Energimerking:
- C - mørkegrønn
- Garasje:
- Ja
- Heis:
- Ja
- Veranda:
- Ja
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
20-0335/24
Boligtype
Selveierleilighet
Adresse og betegnelse
Olaf Helsets vei 1A, 0694 Oslo
Gnr. 168, bnr. 98, snr. 88 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Selger(e)
Sven Victor Godelieve Meyvis
Olena Formagei
Kjøpesum og omkostninger
5 650 000,- (Prisantydning) Omkostninger: 153 370,- (Dokumentavgift) 240,- (Pantattest kjøper) 500,- (Tinglyst pantedokument) 500,- (Tinglyst skjøte) 10 400,- (Trygghetspakke kjøper* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 154 610,- (Omkostninger totalt (uten Trygghetspakke kjøper)) 165 010,- (Omkostninger totalt (med Trygghetspakke kjøper)) -------------------------------------------------------- 5 804 610,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Trygghetspakke kjøper)) 5 815 010,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Trygghetspakke kjøper)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Kjøper har mulighet til å tegne Trygghetspakken (kr. 10 400,-)/Boligkjøperforsikring (kr. 10 800,-) og dette må senest tegnes på kontraktsmøtet. Se produktark vedlagt i salgsoppgaven for mer informasjon om Trygghetspakken, eller ta kontakt med megler.
Om boligen
Byggeår
2012
Etasje
2
Arealer
BRA-i: 84 kvm
BRA-e: 5 kvm
Totalt BRA: 89 kvm
TBA: 21 kvm
Beskrivelse:
Kjeller:
BRA-e: 5 kvm. Kjellerbod.
Totalt BRA: 5 kvm
2. etasje:
BRA-i: 84 kvm. Entré, 3 soverom, bod , bad , og stue/kjøkken med utgang til balkong.
Totalt BRA: 84 kvm
TBA: 21 kvm. Markterrasse.
Fellearealer og rettigheter til bruk:
- En kjellerbod på ca. 5 m², merket med A206.
- En garasjeplass med el-billader, merket med 54.
Det gjøres særskilt oppmerksom på at ekstern bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på sameiets fellesareal, men disponeres av denne seksjonen. Sameiet kan på et senere tidspunkt omdisponere denne bruken.
Antall soverom
3
Innhold
Hjertelig velkommen til en lys og moderne 4-roms hjørneleilighet med flott beliggenhet. Den ligger svært nær Østmarka, og samtidig like ved T-bane og buss. Boligen er i 2. etasje, dog 1. bo-etasje med utgang direkte til en høytliggende markterrasse med utsikt over sameiets park- og lekeområde. Den inneholder entré, gang, stue med åpen kjøkkenløsning, 3 soverom, bad og innvendig bod. En ideell familiebolig, eller for deg som vil ha god plass til besøk - og gjerne trener eller går tur i marka! -ENTRÉ- Velkommen inn! Her blir man møtt av en stor gang med gode muligheter for oppbevaring av sko og yttertøy. Interiøret i hele leiligheten preges av tidsriktige og moderne fargevalg. Et perfekt utgangspunkt for å innrede med egne møbler og gjenstander. Det er adkomst via trapp og heis til boligen fra hovedinngangen og garasjeanlegget. Leiligheten har calling-system med video i entréen. -STUE MED UTGANG TIL MARKTERRASSE- Innbydende stue med delvis åpen kjøkkenløsning. Med sin gode takhøyde og store vindusflater som gir rikelig med lys, oppleves stuen som romslig og luftig. Moderne arkitektur med store vindusflater som slipper inn mye lys er med på å skape det gode liv. Her er det plass til en flott sofagruppe med tilhørende møbler, samt god plass til en stor spisegruppe mellom stue og kjøkkendel. Fra stuen er det også utgang til boligens flotte markterrasse på ca. 21 m² hvor det er god plass til utemøbler og grill. -KJØKKEN- Pent Sigdal kjøkken med delvis åpen løsning mot stuen og som byr på åpenhet, og god stemning ved matlaging. Her har du godt med plass til å utfolde deg på kjøkkenet. Det er innredet med laminat benkeplate med nedfelt vask-og skyllekum. Plate og belysning over benkeplaten. Videre er det integrert platetopp, stekeovn, oppvaskmaskin og kjøl/fryseskap. Avtrekk over kokeplass. Det er Stjernekjøkken som har montert platene på kjøkkenet. -SOVEROM- Leiligheten byr på tre gode soverom, hvorav to av soverommene har adkomst fra gangen, og det siste har adkomst fra stuen. Alle tre rommene har god plass til seng, garderobe og tilhørende møblement. -BADEROM- Pent flislagt baderom med downlights og gulvvarme. Badet er innredet med vegghengt klosett, servant med innredning, innfelt speil og dusjhjørne med svingbare glassdører. Opplegg for vaskemaskin. -OPPBEVARING- Innvendig bod med adkomst fra entré. Kjellerbod. -ØVRIG INFORMASJON- Ventilasjon: Balansert ventilasjon m/varmegjennvinning. Dører: Lyd- og brannklassifisert entrédør med kikkehull. Vinduer: 2-lags press glass, prod. 2011. Balkongdør: 2-lags press glass, prod. 2011. Gulv: 3-stavs parkett. Tak: Himlinger med betong og malte plater. Takhøyden ble målt i entré til: 2,41 m og i stuen til: 2,65 m. Elektrisk anlegg: Automatsikringer.
Standard
I forbindelse med salget er det utarbeidet en tilstandsrapport for boligen som viser boligens tilstandsgrad fra TG1-TG3, hvor TG1 er velfungerende forhold, TG2 er forhold som må påregnes utbedret på sikt, og TG3 er forhold som må påregnes utbedret omgående. Følgende forhold er kommentert med TG2 - Avvik som ikke krever umiddelbare tiltak: VÅTROM - Overflater vegger og himling: Overflatene ser visuelt bra ut, tilstandsgrad settes av hensyn til alder. - Overflater gulv: Overflatene ser visuelt bra ut, tilstandsgraden settes av hensyn til alder. - Sluk, membran og tettesjikt: Vurdering basert på alder. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i at mer enn halvparten av forventet brukstid for membran/tettesjikt er passert. Det anses ikke være noen strakstiltak nødvendig. Bruk av lukket dusjkabinett anbefales. Man kan også forsegle fugene i dusjsonen. Det kan også vurderes montering av waterguard/aquastop. TEKNISKE INSTALLASJONER - Elektrisk anlegg: Leiligheten har hatt flere eiere, ukjent hva som er gjort av tidligere eier, det kan derfor ikke gis bedre tilstandsgrad en TG2. Det anbefales derfor alltid utvidet kontroll da dette ligger utenfor takstmannens kompetanseområde. Dette punktet er såpass omfattende at det bør alltids som et minimum innhente en ELkontroll fra det lokale EL-tilsyn (DLE). - Det registreres at en downlights på badet tidvis skrur seg av. Nærmere undersøkelser bør gjøres. Følgende forhold er kommentert med TGIU - Konstruksjoner som ikke er undersøkt: INNVENDIG - Radon: Det er ikke gjort undersøkelser av radonforekomst i forbindelse med rapporten. Dette gjøres med egnet utstyr i de kaldeste månedene i året. VÅTROM - Tilliggende konstruksjoner våtrom: Hulltaking er ikke foretatt da det er baderom utført som prefabrikerte baderom i stålkassetter. Tilstandsrapport for boligen er vedlagt salgsoppgaven. Se denne for nærmere informasjon om tilstandsgrad.
Parkering
Det medfølger en eksklusiv bruksrett til en fast parkeringsplass merket nr. 54 med ladeboks. Utleie av parkeringsplass eller boder til andre enn beboere eller næringsdrivende i bygget kan ikke foretas uten tillatelse fra sameiet. Det er ikke tillatt å videreselge plassen eller bytte. Det belastes kr. 150,- per mnd i felleskostnader for garasjeplassen. Kostnader for lading kommer utenom. Det er tilknyttet «mer», betales gjennom faktura, pris per kilowattime forhandles av borettslaget. Gjesteparkering: Det er maks parkeringstid på 4 timer i døgnet. Sameiet har merket opp oppstillingsplasser for motorsykler. Disse leies ut på årsbasis. 2 MC-plasser tildeles etter først til mølla-prinsippet. Regler for garasjeanlegget ligger vedlagt salgsoppgaven. Ellers kan man parkere på Skullerudstua ihht reglene der.
Moderniseringer og påkostninger
- Satt opp gjerde rundt balkong.
- Nye veggplater mellom kjøkkenskapene.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Selger overtok leiligheten i 2019. Egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Følgende opplysninger er spesielt viktig å merke seg: - 13. Har du ladeanlegg/ladeboks for elbil i dag? Ja: Lader fra Mer. - 16. Kjenner du til om det har vært utført arbeid på terrasse/garasje/tak/fasade? Ja, kun av ufaglært/egeninnsats/dugnad: Installasjon av gjerde rundt terrassen. Gjennomført av snekker uten fagbrev. - 26. Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedr. eiendommen som kan medføre økte felleskostnader/økt fellesgjeld? Ja: Økt felleskostnader i takt med inflasjon. - 28. Kjenner du til om det er/har vært skjeggkre i sameiet/laget/selskapet (fellesareal eller i andre boliger)? Ja: Noen av blokkene har hatt skjeggkre. Usikker over utbredelse.
Bygningssakkyndig
Marcus Pettersen
Byggemåte
Bygningen ble bygget i 1989 men ble omgjort fra næring til leiligheter i 2012. Boligen er oppført etter byggeforskrifter som gjaldt på oppføringstidspunktet. Nåværende eier overtok boligen i 2019 og har siden den gang gjort oppgraderinger som herunder nevnes med bl.a. - Montert rekkverk på terrassen. - Montert plate over benkeplate på kjøkken. Selveierleilighet - Byggeår: 2012 UTVENDIG Boligblokk bygget i 1989. Bygningen antas fundamentert med betong til stedlige masser. Grunnmur av betong. Etasjeskiller av betong. Yttervegger oppført med betong/murverk. Fasader forblendet med fasadeplater. Flat takkonstruksjon, antatt tekket med asfalttakbelegg/folie (ikke besiktiget). INNVENDIG Himlinger med betong og malte plater. Vegger med malte plater. Gulv med 3-stavs parkett. Takhøyden ble målt i entré til: 2,41 m og i stuen til: 2,65 m. - Det registreres merker i parketten enkelte steder. - Det registreres noe merker på kjøkkeninnredning.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Ved ønske om at vegglamper, krokhengte lamper, lysekroner, prismelamper eller lignende lamper som er koblet til sukkerbit eller stikkontakt skal følge med i handelen, må det tas forbehold om dette ved inngivelse av bud. Det samme gjelder brunevarer.
Adgang til utleie
Boligen kan leies ut i tråd med gjeldende lovverk. Vedtektene inneholder ingen begrensninger av eiers utleieadgang. Utleie av parkeringsplass eller boder til andre enn beboere eller næringsdrivende i bygget kan ikke foretas uten tillatelse fra sameiet. Sameiets styre skal underrettes om alle overdragelser og leieforhold, herunder også utlån for mer enn 1 måned. Utleie av næringslokale skal forelegges styret for godkjenning, men godkjenning kan bare nektes dersom leietakers virksomhet forventes å være i strid med sameiets vedtekter og husordensregler, reguleringsbestemmelser o.l. Korttidsutleie er tillatt i opptil 90 døgn i året, jf. eierseksjonsloven § 24. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene, men må settes til mellom 60 og 120 døgn. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Det er krav om forsvarlige radonnivåer i utleieboliger. Er det ikke gitt opplysninger om at selger har kunnskap om eiendommens randonnivå, vil kjøper overta risikoen for radonnivået i boligen/utleieenheten. For mer informasjon se https://dsa.no/radon
Energi og oppvarming
Energimerking
C - mørkegrønn
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Energiattest er basert på nåværende eiers/ husstands senere års forbruk og utgifter. Dette vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtale mv. Megler har intet ansvar for informasjon som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Boligen varmes opp av vannbåren varme tilknyttet radiatorer. Elektrisk gulvvarme på bad.
Informasjon om strømforbruk
Selger opplyser å ha et årlig strømforbruk på ca. 4370 kWh. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 4 745,- pr. mnd
Inkluderer: Fjernvarme: 961,-
Telia fiber: 520,- (grunnpakke TV/Internett)
Garasjeplass: 150,-
Felleskostnader: 3 114,- (forretningsfører, drift og vedlikehold, felles bygningsforsikring, kommunale avgifter, felles energi, kapitalkostnader, m.m.)
Kostnader for fjernvarme vil variere etter eget forbruk.
Kommunale avgifter
Inkludert i felleskostnadene.
Eiendomsskatt
Boligen har ifølge selger ikke blitt ilagt eiendomsskatt for inneværende år. I Oslo kommune er det eiendomsskatt på boliger og fast eiendom som overstiger en fastsatt verdi. Informasjonen over er hentet fra eiendomsskattelistene. For mer informasjon rundt beregningsgrunnlaget for eiendommen, se http://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/eiendomsskatt
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 503 182,- pr. 2022
Sekundærbolig: Kr. 5 712 090,- pr. 2022
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
TV/Internett/Bredbånd
Telia fiber belastes via månedlige felleskostnader.
Sameiet
Om sameiet
Sameiet Skullerud Torg sameie består av 140 seksjoner hvorav 5 av disse er næringsseksjoner, og er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 998608309, og ligger i bydel Østensjø i Oslo kommune med følgende adresse: Olaf Helsets Vei 1 A Olaf Helsets Vei 1 B Olaf Helsets Vei 1 C Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS i henhold til kontrakt. Autorisert regnskapsfører (oppdragsansvarlig) er Miglena Todorova. Sameiets revisor er BDO AS. Det ble gjort vedtak om installasjon av individuelle vann-og varme målere i hver enkelt leilighet på ekstraordinær generalforsamling høsten 2023. Monteringen var forventet ferdigstilt innen påsken 2024, og en prøveperiode før det iverksettes individuell fakturering av vann/ varme. Sameier har fortsatt noen problemer med rotter i sameiet, og det står rotefeller med rottegift rundt i sameiet. Det har vært noen tilfeller av skjeggkre i noen leiligheter. Styret distribuerer limfeller til berørte. -Planlagte prosjekter- 1. Utbedring av dreneringen foran A-blokka 2. Reparasjon av muren i B-blokka hvor pussen faller av. Disse problemene har vært vedvarende, men vanskelig å få håndverkere til å ta oppdraget. Dette fortsetter styret å jobbe med. Ved årets årsmøte ble det vedtatt å montere speil på garasjeveggen, som gjør at beboere kan se både opp til porten og ned i garasjen, før de kjører ut fra avlukket. Styret foreslo også fartsdumper to steder i garasjen. Svar fra styret 01.10.2024: Pr tid er det ikke planlagt noen økning av fellesutgifter. Dette vurderes løpende ut fra sameiets økonomi, men det har nettopp vært en økning denne høsten. Sameiet går fra dags dato over til individuell måling av vann og varme som vil ha betydning for fellesutgifter på sikt, avhengig av den enkeltes forbruk kan de både gå opp og ned. Det har vært rapportert forekomst av skjeggkre hos en del av våre beboere. Styret har gitt limfeller til de berørte. Det er ikke planer om større oppgraderinger, kun løpende vedlikehold pr tid.
Forretningsfører
Obos Eiendomsforvaltning AS
Forkjøpsrett
Det er ikke forkjøpsrett i sameiet.
Styregodkjennelse
Overdragelsen krever ikke styregodkjennelse.
Informasjon om fellesgjeld
Selskapets totale lån og vilkår:
Bank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98208278878
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 7,60%
Restsaldo: 876 552,00
Innfrielsesdato: 29.02.2036
Type rente: Flytende
Sum andel fellesgjeld (kun lån) kr 7 847,00,-, pr. dags dato ihht meglerbrev. Utgjør ca. 86 kr på kapitalkostnadene.
Forretningsfører gjør oppmerksom på at de kan ha mottatt varsel om renteendring eller nye lån som ikke er iverksatt pr dags dato.
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Arbeidskapitalen pr. 31.12.2023 var kr 539 257,- KOMMENTARER TIL BUDSJETT FOR 2024 - I posten drift og vedlikehold er det beregnet kr 925 000,- - Oslo Kommune har i sitt budsjettforslag for 2024 lagt til grunn en økning på 8 % for renovasjon, 20,3 % for vann- og avløp og 145 % for feiegebyret. - Budsjettet er basert på 10 % økning av felleskostnadene fra 01.01.2024. BUDSJETT 2024 Sum driftsinntekter: 6 485 548,- Sum driftskostnader: -6 683 085,- Driftsresultat: -197 537,- Res. finansinntekter/kostnader: 0,- Årsresultat: -197 537,- (underskudd)
Vedtekter og husordensregler
Sameiets vedtekter og husordensregler er vedlagt. Ny eier må sette seg inn i gjeldende regler. Under er ett punkt fremhevet. § 5. Postkasseskilt Hver enkelt seksjonseier plikter å påse at postkassen er utstyrt med navn på beboer(e) av seksjonen, postkassen skal også merkes med navn innvendig. Kun originale skilt bestemt av styret godtas. Alle postkasseskilt skal være av ens utseende, hvit plast med sort skrift. Leilighetsnummer skal stå øverst. Styret formidler skilt for selvkost ca 150-200 kr. Dersom noen ikke har bestilt skilt, eller montert skilt som de selv har bestilt direkte, innen en måned etter innflytting vil styret bestille skilt basert på de navnene som styret tyder av den foreløpige teksten. Skiltet sendes da til styret og videre til beboer, men prisen i dette tilfelle vil være kr 500.- Dersom beboer ikke monterer dette nye skiltet eller lar være å betale for skiltet, vil dette bli behandlet som brudd på forpliktelser overfor Sameiet på vanlig måte.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Dugnad må påregnes.
Dyrehold
Det er båndtvang i gården hele året. Det er ikke tillatt å la dyret gjøre fra seg inne i gården, men dersom det skjer skal det plukkes opp øyeblikkelig etterpå.
Sameiets forsikring
Tryg Forsikring
Polisenr. 6596953
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 7 987,5 kvm (eiet)
Arealbekreftelse fra Oslo er vedlagt salgsoppgaven.
Tomtegrenser er ikke kontrollert.
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at sameiet eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt seksjon en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Adkomst
Det vil bli skiltet med NORDVIK visnings skilt på fellesvisningene.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Skullerud Torg Sameiet har en sentral beliggenhet i et attraktivt, nyetablert og naturskjønt boligområde på Skullerud med nærhet til «alt» du trenger av servicetilbud, skoler, barnehager og offentlig kommunikasjon. Her bor man idyllisk til i et ettertraktet boligområde med flotte tur- og rekreasjonsmuligheter rett utenfor døren, samt kort vei til Oslo sentrum. -Turområder- Utenfor døren finner du flotte turområder. Om sommeren finnes det stier, lysløyper og turveier som er fine til turgåing, sykling og løping. Om vinteren blir det kjørt opp skispor i lysløypene i tillegg til et stort nettverk av andre løyper, og da kan man nesten ta skiene på like utenfor egen inngangsdør. Skullerud Torg Sameiet ligger i nærhet til Skullerudstua og Rustadsaga som er naturlige utgangspunkter for flotte turer i marka enten du går med familien eller tar deg en deilig tur for deg selv. Ved markastuene Skullerudstua, Rustadsaga, og Mariholtet kan du få kjøpt deilig bakst og varmretter hele året. -Trening- I Skullerud Park finner du flere gode treningstilbud. Her ligger ett av Norges største Klatresentre med tilbud for både store og små. Skullerud Sportssenter, et topp moderne treningssenter på 4000m2, finner du også her. Videre er det et aktivt idrettsmiljø i Rustad IL innen fotball og ski, samt flere rideskoler innenfor nær rekkevidde. Det er også kort vei til Nøklevann for kanoutleie og kajakklubb, og Ulsrudvannet har også flotte badeplasser. -Servicetilbud- Nærhet til dagligvarehandelen kan gjøres ved bl.a. Rema 1000 og Coop Extra, kun 5-7 minutters spasertur unna. Du finner også flere servicetilbud som Plantasjen, Sørensen Sport, frisør, sushi, San Remo Restaurant & Pizzeria i kort gangavstand. Ved behov for større utvalg er Lambertseter senter kun en bil/buss tur unna på ca. 10-15 minutter. Her finnes det et godt og variert utvalg av kafeer, restauranter, forretninger, servicetilbud, helsetjenester, bibliotek og Symra kino. Bøler Senter ligger også i nærheten med blant annet Vinmonopol, Coop, bokhandler, apotek, frisør, blomsterbutikk med flere. -Skoler/Barnehage- Rustad barneskole (1-7 kl.) ca. 8-10 min i gåavstand. Skullerud Ungdomsskole (8-10 kl.). ca. 10-12 min i gåavstand. Gartnerboligen barnehage ligger på nedsiden av Skullerud Torg Sameie. Skullerudbakken Barnehagen ligger også i gåavstand. -Offentlig kommunikasjon- Umiddelbar nærhet til et bredt tilbud av offentlig kommunikasjon via buss, flybuss og T-bane, hvorav nærmeste holdeplass er Skullerud T-banestasjon som ligger rett ved borettslaget - ca. 1-2 minutter å gå. T-banen tar deg til Jernbanetorget på ca. 23 minutter. Med bil tar det ca. 8-10 min til Lambertseter, 11 min til Manglerud, 18 min til Oslo S og 40 min til Oslo lufthavn.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for eiendommen datert 07.02.2018: Olaf Helsets vei 1 A - Bruksendring fra næring til boliger - Ombygging med påbygg - Bygg A - Skullerud Torg I tillegg foreligger det følgende attester: 03.03.1993 Ferdigattest: Olaf Helsets vei 1 A - Lager og kontorbygg 08.01.2018 Ferdigattest: Olaf Helsets vei 1 A - Bruksendring til næring 07.02.2018 Ferdigattest: Olaf Helsets vei 1 A-C - Parkeringskjeller Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameiet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til bolig, forretning, kontor og lager ihht reguleringsbestemmelse S-4270. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. For informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/ -PLANSAKER- Planprogram med veiledende plan for offentlige rom (VPOR) for Skullerud Saksnummer: 201411787 - Reguleringssak Mottatt sak: 08.09.2014 Skullerud er utpekt som et prioritert stasjonsnært område, avsatt til utviklingsområde for bymessig utforming i ytre by, i Kommuneplanens arealdel 2015 – Oslo mot 2030 (KP2015) og kommuneplanens samfunnsdel 2018. Formålet med planarbeidet har vært å avklare og fastsette overordnede rammer for anbefalt utvikling innenfor planområdet, i den hensikt at forslaget til Planprogram med VPOR for Skullerud vil tilrettelegge for en mer helhetlig og bymessig utforming av Skullerud som sted. Status: Oversendelse av planprogram m/VPOR alt. 2 til politisk behandling ble sendt 26.06.2024. I påvente av at VPOR Skullerud (https://od2.pbe.oslo.kommune.no/pages/vedlegg/vpor/skullerud.pdf) var til politisk behandling, ble det besluttet 30.06.2023 at plansak 201808107 ble avsluttet. Nevnte plansak hadde som hensikt å legge til rette for fortetting og transformasjon i et eksisterende næringsområde, med sikte på å beholde mye av dagens virksomhet og aktivitet samtidig som man etablerer en ny boligstruktur av høy kvalitet. Paal Bergs vei 30 - Utvidelse av skole - Offentlig ettersyn - Rustad skole Saksnummer: 202016460 - Reguleringssak Mottatt sak: 14.10.2020 Hensikt: I skolebehovsplanen 2018-2028 er det vedtatt å utvide Rustad skole med en klasserekke (+B1) slik at det blir en B4 skole. Status: Planforslag til politisk behandling per 10.07.2024 -BYGGESAKER- Johan Scharffenbergs Vei 75A - Fasadeendring - Innkledning av balkonger Saksnummer: 202017717 - Byggesak Mottatt sak: 06.11.2020 Status: Tillatelse gitt 17.11.2020 Olaf Helsets vei 1 A - B - C - Innglassing av balkonger Saksnummer: 201414364 - Byggesak Mottatt sak: 23.10.2014 Status: Mottatt søknad om brukstillatelse 03.05.2024 Olaf Helsets vei 1 A - Bruksendring av lokale fra næring til restaurant Saksnummer: 202210202 - Byggesak Mottatt sak: 05.07.2022 Status: Rammetillatelse gitt 29.09.2022 Olaf Helsets vei 3 - Ladeinfrastruktur for el-busser - Skullerud T endeholdeplass Saksnummer: 202115473 - Byggesak Mottatt sak: 04.10.2021 Status: Rammetillatelse gitt 10.12.2021, dog påminnelse sendt 17.06.2024 om at fristen for å sette i gang tiltaket snart utløper.
Bo- og driveplikt
Det er ikke boplikt for eiendommen.
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 17.01.2012 - Dokumentnr: 46336 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 88 Formål: Bolig Tilleggsdel: Bygning Sameiebrøk: 84/9382
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for riktig betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav som følger av sameieforholdet, typisk vil dette gjelde felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på seksjonen. Legalpant til kommunen har prioritet foran legalpant til sameiet.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Det opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller via firma teller med. Etter lov om eierseksjoner § 31, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlige etter sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legalpanterett i den enkelte eierseksjon på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand. Det er observert skjeggkre i naboenheter i sameiet. Skjeggkre kan spre seg mellom enhetene. Styret har gitt limfeller til de berørte. Skjeggkre er et beslektet insekt av sølvkre. Det lever kun innendørs og trives best ved høy fuktighet, men sammenlignet med sølvkre kan de klare seg også i tørrere miljøer. Skjeggkre er observert i bygg over hele landet, og mange av funnene er fra nyere og moderne boliger. Bekjempelse av skjeggkre med forgiftet åte har vist seg å være svært effektivt. Skadedyrfirmaer som benytter denne strategien, tilbyr en god og sikker sanering. Der bygningsmassen har direkte tilknytning til nabo kan skjeggkre bevege seg mellom enhetene, disse tilfellene må derfor behandles helhetlig for å oppnå ønsket resultat like raskt.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger, dog er det ikke mulig å ha overtagelse før nyttår. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Eiendommen overdras med innredning og utstyr som etter lov, forskrift eller annet offentlig vedtak skal være der, jf. avhendingsloven § 3-4. Varig innredning og utstyr, som enten er fastmontert eller særskilt tilpasset boligen medfølger, med mindre annet er avtalt mellom kjøper og selger, jf. avhendingsloven § 3-5. Tilbehørsliste utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) er vedlagt salgsoppgaven, og gjelder dersom ikke annet er særskilt avtalt.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med IF tilbyr Nordvik Trygghetspakken til våre boligkjøpere. Trygghetspakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle forsikringene du trenger til den nye boligen i et helt år. Leilighetspakken inneholder Boligkjøperforsikring, Super Innboforsikring, Flytteforsikring og Renteforsikring. Super Innboforsikring er en av markedets beste innboforsikringer og med denne kan du være trygg på at alle tingene du eier er godt forsikret. Flytteforsikring dekker skader på tingene dine ved transport, ut- og innflytting. Renteforsikring kan hjelpe deg med rentekostnaden på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir deg hjelp til å avklare hva du kan ha rett på om du oppdager en mangel i den nye boligen din. Ved mangel etter reglene i avhendingslova, vil forsikringen også gi deg juridisk bistand til å rette kravet mot selger eller selgers forsikringsselskap. Boligkjøperforsikring er inkludert i Trygghetspakken, men kan også tegnes separat. Trygghetspakken/Boligkjøperforsikring må senest tegnes på kontraktsmøtet. Se produktark vedlagt i salgsoppgaven for mer informasjon om Trygghetspakken, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundekontroll og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Hvis kundekontroll ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Fast provisjon: kr. 37 500,- Tilrettelegging: 9 900,- Nordvik Grunnpakke: 19 900,- Visning /overtagelse pr. stk: 2 900,- Oppgjørshonorar: 7 900,- Nordvik Ekstra: Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 19 988,- Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 98 089,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 500,-
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Camilla Pitz Jacobsen, Eiendomsmegler MNEF / Partner
909 13 164
c.jacobsen@nordvikbolig.no
Megler
Camilla Pitz Jacobsen, Eiendomsmegler MNEF / Partner
909 13 164
c.jacobsen@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Nordre Aker Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 916491034
Nydalsveien 33, 0484 OSLO
Bilder
Camilla Pitz Jacobsen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Nydalen
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?