Skotselvveien 135Øvre Eiker
- Øvre Eiker
- Skotselvveien 135
- Prisantydning
- 3 500 000,-
- Totalpris
- 3 599 250,-
- Felleskost/mnd
- 2 571,-
- Kommunale avg.
- 14 764,- per år
- BRA-i
- 90 m2
Pent rekkehus med fire soverom | Walk-in closet | Vedovn | Solrik terrasse | Parkering i carport og biloppstillingsplass
Velkommen til Skotselvveien 135 - En lys og fin leilighet over to etasjer i rekkehus med pen og landlig beliggenhet på Røren. Det er gangavstand til barnehage, barneskole og matbutikk. Ca. 5 minutters kjøring til Hokksund sentrum med en rekke servicetilbud som butikker, caféer/restauranter, vinmonopol med mer!
Leiligheten har en generell god standard, og passer perfekt til familier som enten har, eller venter barn!
Kort om eiendommen:
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Rekkehus
- Byggeår:
- 2009
- Soverom:
- 4
- Prisantydning:
- 3 500 000,-
- Totalpris:
- 3 599 250,-
- Omkostninger:
- 99 250,-
- Felleskost/mnd:
- 2 571,-
- Kommunale avgifter:
- 14 764,- per år
- Totalt BRA:
- 95 m2
- Tomteareal:
- 7 880 m2 (eiet)
- Energimerking:
- C - gul
- Veranda:
- Ja
Visninger
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
36-0088/25
Boligtype
Rekkehus
Adresse og betegnelse
Skotselvveien 135, 3302 Hokksund
Gnr. 78, bnr. 11, snr. 1 (ideell andel 1/1) i Øvre eiker kommune.
Selger(e)
Mark Wolters
Rebekka Lindell
Kjøpesum og omkostninger
3 500 000,- (Prisantydning) Omkostninger: 87 500,- (Dokumentavgift) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst pantedokument) 545,- (Tinglyst skjøte) 10 400,- (Trygghetspakke kjøper* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 88 850,- (Omkostninger totalt (uten Trygghetspakke kjøper)) 99 250,- (Omkostninger totalt (med Trygghetspakke kjøper)) -------------------------------------------------------- 3 588 850,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Trygghetspakke kjøper)) 3 599 250,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Trygghetspakke kjøper)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Om boligen
Byggeår
2009
Arealer
BRA-i: 90 kvm
BRA-e: 5 kvm
Totalt BRA: 95 kvm
TBA: 23 kvm
Beskrivelse:
1. etasje:
BRA-i: 45 kvm.
BRA-e: 5 kvm.
Totalt BRA: 50 kvm
TBA: 23 kvm.
2. etasje:
BRA-i: 45 kvm.
Totalt BRA: 45 kvm
Ikke målbare arealer:
Boligen har i tillegg et loft med rikelig med oppbevaringsplass.
Fellearealer og rettigheter til bruk:
Det gjøres oppmerksom på at utvendig bod på 5 kvm, som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på sameiets fellesareal, men disponeres av denne seksjonen.
Antall soverom
4
Innhold
1. Etasje. - Entré, soverom, toalett/vaskerom, kjøkken og stue. Entre: Entréen har flislagt gulv med varme, godt med oppbevaringsplass i skyvedørsgarderobe, og generell god plass til både av- og påkledning. Soverom: Praktisk soverom i 1. etasje med malte slette vegger og mørk laminat på gulvet. soverommet er innredet med stor garderobe hvor du har rikelig med oppbevaringsplass. Rommet blir i dag benyttet til barnerom, men fungerer også utmerket til hjemmekontor. Toalett/vaskerom: Flislagt vaskerom med gulvvarme, innredet med servant, toalett, opplegg for vaskemaskin og fordelerskap for rør-i-rør system. Kjøkken: IKEA kjøkkeninnredning fra 2009, med høyglans fronter og laminert benkeplate. Fliser mellom underskap og overskap. Integrert stekeovn, platetopp (induksjon), mikrobølgeovn, oppvaskmaskin samt kjøl- og fryseskap. Selger opplyser at stekeovnen ble byttet i september 2023. Stue: Stuen har malte slette vegger, og mørk laminat på gulvet. Rommet har en romslig og i en åpen løsning med kjøkkenet. Dette gir et stort og sosialt oppholdsrom hvor hele familien kan samle seg. Store vindusflater og skyvedør i glass ut til terrassen slipper inn rikelig med naturlig lys. 2. Etasje. - Gang, hovedsoverom med walk-in closet, 2 øvrige soverom og bad. Gang: Gangen er den perfekte plassen for en koselig lesekrok, ekstra tv-stue, eller hjemmekontor. Fra gangen har du adkomst til 3 soverom, bad og en luke opp til loftet hvor det er rikelig med oppbevaringsplass. Hovedsoverom: Soverommet er av god størrelse, med slette malte vegger, tapet, og mørk laminat på gulvet. Rommet har også tilknytting til walk-in closet med god oppbevaringsplass. Soverom: De øvrige soverommene i 2. etasje har slette malte vegger, tapet på det ene rommet og mørk laminat på gulvene. Vinduene er vendt ut mot stille og rolige omgivelser på sameiets fellesareal. Bad: Pent flislagt bad med gulvvarme, høyglans innredning med nedfelt servant, toalett og dusjkabinett.
Standard
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Bygningsdeler som har fått TG2: Utvendig > Balkonger, terrasser og rom under balkonger Vurdering av avvik: - Balkonger/terrasse er snødekt og derfor ikke nærmere vurdert. - Det er værslitt/oppsprukket trevirke/trepaneler. Det er registrert grønske på terrassebordene, som også fremstår værslitte. I tillegg er det avflassing på overflatene av leveggene. Konsekvens/tiltak - Det bør foretas nærmere undersøkelser av balkong/terrasser når den er snøfri. TG 2 settes, da terrassen viser tegn til slitasje og avflassing, samt grønskevekst. Ytterligere vedlikehold må påregnes for å sikre god og lang levetid. Innvendig > Overflater Vurdering av avvik: - Overflater har en del slitasjegrad utover det en kan forvente. Det er registrert bom i flisene i entréen. Enkelte skjøter i gulvet i stue i 1. etasje er reist. Det er stedvis riss/sprekker i hjørne på soverom i 1. etasje. Det er også registrert et lite hakk på en gulvlist i ett soverom samt manglende lister rundt vinduet i walk-in-closet. Mindre bruksmerker må påregnes. Konsekvens/tiltak - Overflater må utbedres eller skiftes. Innvendig > Radon Vurdering av avvik: - Det er avvik: TG2 settes fordi det foreligger ikke dokumentasjon, noe som skaper usikkerhet rundt radonverdiene. Konsekvens/tiltak - Tiltak: Dokumentasjon bør innhentes hvis mulig, ellers bør radonmålinger gjennomføres. Det tas forbehold om at dersom radonverdier overstiger den tiltaks grensen på 100 Bq/m3, må tiltak iverksettes. Innvendig > Pipe og ildsted Vurdering av avvik: - Det er påvist sprekker i ildfast stein inne i ovnen. Det er registrert riss/sprekker i de ildfaste steinene i ildstedet. Konsekvens/tiltak - Fundamentering må utbedres. TG2 settes, da det er registrert riss i de ildfaste steinene. Slike riss kan svekke ildstedets funksjon og potensielt redusere brannsikkerheten over tid. Videre oppfølging anbefales for å vurdere om utbedring eller utskifting er nødvendig. Våtrom > 1. Etasje > Vaskerom > Overflater Gulv Vurdering av avvik: - Det er mulighet for at det kan forekomme vannlekkasje på våtrommet hvor vann ikke vil gå til sluk. Det er en forhøyning på gulvet i rommet, noe som kan være uheldig ved en eventuell lekkasje fra toalett eller servant. Konsekvens/tiltak - Det bør etableres avrenning inn til sluk for hele våtrommet. Våtrom > 1. Etasje > Vaskerom > Sluk, membran og tettesjikt Vurdering av avvik: - Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på slukløsningen. Levetid for membran: 25 år. Gjenværende levetid: 9 år. Konsekvens/tiltak - Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. • Sluket må sjekkes og rengjøres jevnlig. TG 2 settes da mer enn halvparten av brukstiden er passert for membranløsningen og slukløsningen, noe som øker risikoen for vanninntrenging og fuktskader. Det er ikke registrert noen avvik eller skader, men tatt alder i betraktning vil det være behov for oppgradering av tettesjikt og sluk i de kommende årene. Våtrom > 2. Etasje > Bad > Overflater vegger og himling Vurdering av avvik: - Overflaten har fuktskade Det er registrert mindre svelling i takessplatene rundt viften på badet. Konsekvens/tiltak - Gjennomføre ytterligere undersøkelser og foreta utbedring av skade. TG 2 settes på grunn av mindre kosmetiske skader. Det anbefales å følge med over tid for å sikre at det ikke utvikler seg til større eller langvarige skader. Våtrom > 2. Etasje > Bad > Sluk, membran og tettesjikt Vurdering av avvik: - Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på slukløsningen. - Sluk har begrenset mulighet for inspeksjon og rengjøring. Levetid for membran: 25 år. Gjenværende levetid: 9 år. Konsekvens/tiltak - Tilgang til sluk må bedres både for inspeksjon og rengjøring. TG 2 settes da mer enn halvparten av brukstiden er passert for membranløsningen og slukløsningen, noe som øker risikoen for vanninntrenging og fuktskader. Det er ikke registrert noen avvik eller skader, men tatt alder i betraktning vil det være behov for oppgradering av tettesjikt og sluk i de kommende årene. Våtrom > 2. Etasje > Bad > Sanitærutstyr og innredning Vurdering av avvik: - Det er påvist skader på innredning. Det er registrert noe korrosjon på speilet og på dusjkaret. Innredningen har mindre svelling på nedre kant, og jevnlig kontroll anbefales. I tillegg står innredningen noe skjevt og subber ved bruk. Konsekvens/tiltak - Lokal utbedring må utføres. TG 2 settes på grunn av registrerte tegn på fuktighet i innredninger. Svelling på nedre kant kan tyde på vanninntrenging over tid. Viften bør kontrolleres jevnlig for å sikre at den fungerer som den skal. Tekniske installasjoner > Varmtvannstank Vurdering av avvik: - Det er ikke påvist tilfredsstillende el-tilkobling av varmtvannstank iht. gjeldende forskrift. Berederen er tilkoblet med vanlig stikkontakt; det anbefales å montere fastkoblet stikkontakt. Levetid for varmtvannsbereder: 20 år. Gjenværende levetid: 5 år. Konsekvens/tiltak - Det bør etableres tilfredsstillende el-tilkobling etter gjeldende forskrift. Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg TG 2 settes fordi det ikke har vært el-kontroll eller sjekk av sikringsskapet de siste fem årene, og befaringen er begrenset til visuell inspeksjon. Den bygningssakkyndige har kun kontrollert synlige komponenter og sikringsskapet, og det foreligger heller ingen samsvarserklæring på utførte arbeider. Tomteforhold > Terrengforhold Vurdering av avvik: - Det er avvik: Boligen ligger i et område med fysisk risikoklasse 2 av 6 for overvann. Dette indikerer en lav til moderat risiko for problemer knyttet til overvann, som kan oppstå ved kraftig nedbør eller dårlig drenering. Konsekvens/tiltak - Tiltak: TG 2 er gitt på grunn av de registrerte risikoene knyttet til grunnforhold og flomfare, som kan påvirke sikkerhet og stabilitet uten å utgjøre akutt fare. Jevnlig kontroll og vedlikehold av drenering og bygningsstruktur anbefales for å redusere risikoen for skader over tid. Bygningsdeler som ikke er undersøkt (TGIU): Utvendig > Taktekking Vurdering av avvik: - Taktekking er snødekt , alder eller materiale er ukjent og derfor ikke nærmere vurdert. Konsekvens/tiltak - Det bør foretas nærmere undersøkelser av taktekking når taket er snøfritt.
Parkering
Med leiligheten følger det parkering for én bil i carport og én på oppmerket biloppstillingsplass.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Når ble boligen overtatt av nåværende eier(e)? - 1. januar 2021. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? - Ja, faglært. - Rørlegger Hansen AS Montert inn ekspansjonskar på varmtvannbedreder og satt inn trykkreduksjonsventil. Arbeid utført februar 2025. Vet du om det er gjort arbeid på vann og avløp, enten i din eller tidligere eiertid? - Ja, faglært. - Montert inn ekspansjonskar på varmtvannbedreder og trykkreduskjonsventil. Vet du om det er gjort arbeid på eiendommen som ikke er nevnt i de andre spørsmålene? - Ja, ufaglært. - Montert lys på loft. Vet du om det er, eller har vært, insekter eller skadedyr i boligen, eller i tilhørende bygninger? For eksempel skjeggkre, maur, biller, mus, rotter eller lignende. - Ja. - Rotter/mus i nabo bygningen. Vet du om det foreligger skaderapporter eller tilstandsvurderinger etc. om boligen? - Ja. - Tilstandsrapport fra 2020. Vet du om det er utført tidligere arealoppmålinger av boligen, eller om boligens areal er oppgitt i dokumenter som salgsoppgave, takstrapport, tilstandsrapport, byggesøknad eller lignende? - Ja. - Tilstandsrapport fra 2020
Bygningssakkyndig
N Takst og Eiendom AS v/Takstmann Emil Nguyen
Byggemåte
Bygningen er i henhold til tilstandsrapporten oppført med: Grunnmur: Ringmur av «Thermo-Mur». Veggkonstruksjon: Bindingsverk av tre, utvendig kledd med liggende trekledning. Vinduer: Isolerglassvinduer med trerammer. Dører: Malt, profilert inngangsdør med glassfelt. Terrassedør med isolerglass. Takkonstruksjon: Saltak, tekket med betongstein. Det er avvik mellom byggetegninger og dagens løsning. Toalett/ vaskerom i 1. etasje er noe større med dagens løsning enn det som er angitt i byggetegninger.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vaskemaskin og tørketrommel medfølger ikke handelen.
Følgende løsøre og tilbehør følger ikke med:
- Gardinduk, krystallkule taklampe. TV.
For øvrig gjelder NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør" med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen er vedlagt.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
I følge sameiets vedtekter, har den enkelte sameier full rettslig rådighet over sin seksjon, herunder rett til salg, bortleie og pantsettelse.
Energi og oppvarming
Energimerking
C - gul
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Selger har fylt ut fullstendig energiattest som er lagt ved salgsoppgaven. Megler har ikke ansvar for informasjonen som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Det er varmekabler i hele 1. etasje, varmepumpe i 2. etasje og peis i stuen.
Informasjon om strømforbruk
Selger opplyser at de har et årlig strømforbruk på ca 13640kwh
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 2 571,- pr. mnd
Inkluderer: Fellesutgiftene inkluderer: Bygningsforsikring, forretningsførsel, styrehonorar, strøm fellesarealer og brøyting.
Kommunale avgifter
Kr. 14 764,- pr. 2024
Andre utgifter
Selger opplyser å ha følgende kostnader knyttet til boligen: - Alarm fra Verisure kr 555,- mnd. - Internett/fiber 1000/1000 fra nextgentel kr 1023,- per mnd. Det er opp til kjøper å evt. inngå nye avtaler med ønskede tjenesteytere.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 136 936,- pr. 2024
Sekundærbolig: Kr. 4 547 742,- pr. 2024
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Sameiet
Om sameiet
Hoenstunet sameie ligger i Øvre Eiker kommune og har organisasjonsnummer 997114973. Sameiet består av 10 seksjoner. Forretningsførsel utføres av NBBO. Interessenter oppfordres til å sette seg inn i årsberetning, vedtekter og husordensregler som følger som vedlegg. Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld og felleskostnader kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt i styre og/eller på generalforsamling.
Forretningsfører
NBBO
Forkjøpsrett
Det er ikke forkjøpsrett i sameiet.
Styregodkjennelse
Overdragelsen krever ikke styregodkjennelse.
Informasjon om fellesgjeld
Sameiet har ingen lån og seksjonen har ingen andel fellesgjeld.
Det er pt. ingen registrerte lån i sameiet.
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Årsregnskapet 2023 viser et årsresultat på kr 84 879,-. Resultatet føres mot annen egenkapital i balansen. Budsjett for 2024 finner du i kolonnen helt til høyre i resultatregnskapet. Se vedlegget "innkalling til ordinært årsmøte 2024 i Hoenstunet sameie" hvor ovennevnte er hentet fra for mer informasjon.
Vedtekter og husordensregler
Det foreligger vedtekter. Disse følger som vedlegg.
Dyrehold
Det er ingen begrensninger mot dyrehold i vedtektene.
Sameiets forsikring
Gjensidige Forsikring ASA
Polisenr. 86356942
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 7 880 kvm (eiet)
Eiertomt beregnet til 7.880 kvm som tilhører sameiet. Tomten er fellesareal. Tomt opparbeidet med diverse beplantning, prydbusker, plenområder og asfalterte adkomstveier. Lekeplass på sameiets fellesareal. Støyskjerming mot Skotselvveien.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Eiendommen har en rolig og barnevennlig beliggenhet i idylliske og naturskjønne omgivelser. Det er kort vei til flotte turmuligheter i landlige omgivelser, både langs elva og i skogen. Fiske og bademuligheter i flere vann i marka, spesielt populært er Hoensvannet. Det er gangavstand til både Røren barnehage og barneskole, og et stort utvalg av aktivitetstilbud hos Eiker Kvikk som holder til på Røren idrettsplass. Dagligvarehandelen kan gjøres på Kiwi Røren, eller i Hokksund sentrum med et større tilbud av butikker. Hokksund sentrum ligger kun 2,5 km unna med de fleste servicetilbud bl.a. butikker, vinmonopol, togstasjon og bussterminal, lege, apotek, treningssenter, cafèer og restauranter Bussholdeplass langs Skotselvveien, og det tar ca. 3 minutter å kjøre til Hokksund sentrum med jernbanestasjon og de fleste servicetilbud. Enkel adkomst til E-134 til Kongsberg og Drammen/Oslo. Ca. 20 min. å kjøre til Drammen og Kongsberg.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for eiendommen datert 11.08.2011 Det foreligger ferdigattest for carport og boder datert 11.08.2011 Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameiet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til boligformål. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 3314/78/11/1: 13.11.1886 - Dokumentnr: 900083 - Erklæring/avtale Bestemmelse om fiskerett Med flere bestemmelser Overført fra: Knr:3314 Gnr:78 Bnr:11 Gjelder denne registerenheten med flere 13.11.1886 - Dokumentnr: 900085 - Erklæring/avtale Bestemmelse om fiskerett Med flere bestemmelser Overført fra: Knr:3314 Gnr:78 Bnr:11 Gjelder denne registerenheten med flere 12.09.1953 - Dokumentnr: 3222 - Bestemmelse om vannledn. Vegvesenets betingelser vedtatt Overført fra: Knr:3314 Gnr:78 Bnr:11 Gjelder denne registerenheten med flere 18.09.2007 - Dokumentnr: 740982 - Jordskifte Nedre Buskerud jordskifterett, sak 0600-2006-0010 Hoen Overført fra: Knr:3314 Gnr:78 Bnr:11 Gjelder denne registerenheten med flere 18.09.2007 - Dokumentnr: 740982 - Bestemmelse om veg Rettighetshaver: Knr:3314 Gnr:78 Bnr:1 Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.m. Jordskiftesak 0600-2006-0010 Hoen, Nedre Buskerud jordskifterett Overført fra: Knr:3314 Gnr:78 Bnr:11 Gjelder denne registerenheten med flere 18.02.2010 - Dokumentnr: 130126 - Jordskifte Grensegangsak 0600-2006-010A Hoen Gjelder denne registerenheten med flere 11.02.2025 - Dokumentnr: 163678 - Registerenheten kan ikke disponeres over uten samtykke fra rettighetshaver Rettighetshaver: Nordvik Oppgjør AS Org.nr: 814 449 912 Elektronisk innsendt 27.01.2010 - Dokumentnr: 65681 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 1 Formål: Bolig Tilleggsdel: Bygning Sameiebrøk: 90/854
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for riktig betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav som følger av sameieforholdet, typisk vil dette gjelde felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på seksjonen. Legalpant til kommunen har prioritet foran legalpant til sameiet.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Det opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller via firma teller med. Etter lov om eierseksjoner § 31, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlige etter sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legalpanterett i den enkelte eierseksjon på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Hus inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring, innboforsikring Super og husforsikring Super fra Storebrand. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Husforsikring Super dekker alt fra brann og vannskader til naturskader og bekjempelse av rotter og mus. I tillegg inkluderer Super-dekningen vannskader fra våtrom, sopp- og råteskader, og følgeskader på bygningen som skyldes håndverkerfeil. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Hus+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av hus og innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 1,00% av salgssum (min. kr. 0,-) – estimert til kr. 35 000,- Gebyr utlegg faktura kr. 650,- Grunnpakke Hus kr. 13 900,- Markedspakke Basis inkl. trykket salgsoppgave kr. 24 900,- Nordvik Ekstra (Valgfritt) kr. 0,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 9 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 31 097,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 127 337,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Tony Solberg, Fagansvarlig / Eiendomsmegler / Partner
936 31 285
t.solberg@nordvikbolig.no
Megler
Vegard Haugen Nilsen, Eiendomsmeglerfullmektig
414 86 561
v.nilsen@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Bislett Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 918146326
Thereses gate 14 B, 0452 OSLO
Bilder
Vegard Haugen Nilsen
Eiendomsmeglerfullmektig
Bislett
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?
Hva er din bolig verdt?
Tony Solberg
Fagansvarlig / Eiendomsmegler / Partner
Bislett
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?