Skåreråsen 16Lørenskog
- Lørenskog
- Skåreråsen 16
- Prisantydning
- 2 950 000,-
- Totalpris
- 3 392 390,-
- Felleskost/mnd
- 8 476,-
- BRA-i
- 73 m2
Attraktiv og moderne 3-roms i 10. etasje med heisadkomst! Vestvendt balkong. Garasjeplass. Bad fra 2019. Vv. og fyring
Velkommen til Skåreråsen 16! Nordvik v/ Malin Goa presenterer her en attraktiv og moderne 3-roms leilighet i 10. etasje med heisadkomst. Leiligheten har en vestvendt balkong på ca. 13 kvm med fantastisk utsikt. Videre består leiligheten av entré, 2 soverom, stue med utgang til balkong, kjøkken og nytt bad fra 2019. Innvendig fremstår boligen som tiltalende med pene innredningsdetaljer. Leiligheten disponerer en garasjeplass, og varmtvann/fyring er inkludert i felleskostnadene. Verdt å merke seg: - Nytt bad i 2019 i regi av borettslaget - Garasje - Heis - Stor, vestvendt balkong på 13 kvm - Fantastisk utsikt - Sentrumsnært - Kort vei til offentlig kommunikasjon
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Andelsleilighet
- Byggeår:
- 1972
- Etasje:
- 10
- Soverom:
- 2
- Prisantydning:
- 2 950 000,-
- Omkostninger:
- 9 563,-
- Totalpris:
- 3 392 390,-
- Fellesgjeld:
- 432 827,-
- Felleskost/mnd:
- 8 476,-
- Totalt BRA:
- 92 m2
- Energimerking:
- E - mørkegrønn
- Garasje:
- Ja
- Heis:
- Ja
- Veranda:
- Ja
Visninger
Alle våre visninger har påmelding. Passer ikke tidspunktet, send megler en e-post og avtal tid for privatvisning.
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
60-0100/25
Boligtype
Andelsleilighet
Adresse og betegnelse
Skåreråsen 16, 1473 Lørenskog
Gnr. 101, bnr. 42 (ideell andel 1/1) i Lørenskog kommune.
Andelsnr. 172 i Skåreråsen 2 Borettslag, orgnr. 950406879
Selger(e)
Madelen Knudsen
Jøran Hansen
Kjøpesum og omkostninger
2 950 000,- (Prisantydning) 432 827,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 3 382 827,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 8 213,- (Gebyr forkjøpsrett) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst hjemmelsoverføring) 545,- (Tinglyst pantedokument) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 563,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 18 863,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 3 392 390,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 3 401 690,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1972
Etasje
10
Arealer
BRA-i: 73 kvm
BRA-e: 5 kvm
BRA-b: 14 kvm
Totalt BRA: 92 kvm
Beskrivelse:
Underetasje:
BRA-e: 2 kvm. Ekstern bod
Totalt BRA: 2 kvm
10. etasje:
BRA-i: 73 kvm. Entré, stue, kjøkken, to soverom og bad.
BRA-e: 3 kvm. Ekstern bod
BRA-b: 14 kvm. Innglasset balkong
Totalt BRA: 90 kvm
Antall soverom
2
Innhold
10.etasje: Entré/gang, bad, 2 soverom, kjøkken, stue, innglasset balkong og bod på 2,7m². Underetasje: Bod på 2,3m².
Standard
Kjøkken: Kjøkkeninnredning med glatte fronter. Laminat benkeplate med kum i rustfritt stål. Stekeovn, platetopp og mikrobølgeovn er integrert i innredningen. Opplegg for oppvaskmaskin. Belysning under overskap. Fliser på vegg over benkeskap. Kjøkkeninnredningen er ifølge eier fra ca. 2011. Produsent: IKEA Bad: Dusj på gulv med dører i herdet glass. Veggfestet klosett med innebygget sisterne. Servant. Opplegg for vaskemaskin. Badet er oppusset i regi av borettslaget i 2019. Innvendige overflater: Gulv: Fliser i entreen og kjøkkenet. Laminat i ett soverom. Trestavs parkett for øvrige. Vegger: Tapetserte og malte overflater. Himling: Sparklet og malte plater i badet. Takessplater i entreen. Pusset og malte overflater for øvrig.
Parkering
Leiligheten har en egen parkeringsplass i felles garasje, med muligheter for installasjon av elbil-lader. Leie av ladeboks koster kr. 200 i mnd, og abonnement koster kr. 59 i mnd. I tillegg tilbyr borettslaget gjesteparkeringsplasser på eiendommens område.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: usikker,pusset opp i regi av borettslaget 1.1 Vet du om tettesjikt, membran eller sluk ble fornyet eller oppgradert? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: usikker,pusset opp i regi av borettslaget 1.2 Vet du om det finnes dokumentasjon på hvordan bad eller vaskerom er bygget opp? Nei Eventuell kommentar: mulig borettslag har dette 2. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: pusset opp garasje i regi av borettslaget, ukjent for meg hvem og når. 5. Vet du om det er gjort arbeid på vann og avløp, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: usikker, gjort i regi av borettslaget
Bygningssakkyndig
Martin Hoem
Byggemåte
Bygningen er en høyblokk oppført med støpt plate på mark og såle av betong. Den har bærende veggkonstruksjoner og etasjeskiller i betong, noe som gir solid og varig konstruksjon. Fasaden er pusset og malt, og taket er en flat konstruksjon, antatt tekket med papp eller folie. Beskrivelsen av boligen som følger er hentet fra tilstandsrapporten: Bygningsdeler som har fått TG2: - Ytterdører: Alder og slitasje - Vinduer: Alder og slitasje - Gulv: Høy slitasje/skade. - Vannbåren varme: Alder og slitasje. - Ventilasjon: Ikke tilfredsstillende luftveksling.
Innbo og løsøre
Alle hvitevarer utenom kjøleskap, vaskemaskin og tørketrommel medfølger.
Vedlagt salgsoppgave følger NEFs standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven, gjelder denne listen.
Hvis noe i listen ikke finnes på eiendommen, vil det ikke medfølge i handelen. Produkter og installasjoner som følger med, overdras uten garantier, bortsett fra eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, godtas av kjøper.
Dersom du ønsker at lamper som vegglamper, krokhengte lamper, lysekroner eller prismelamper koblet til sukkerbit eller stikkontakt skal følge med, må dette tas med som forbehold ved budgivning
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i borettslag. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Andelseier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Energi og oppvarming
Energimerking
E - mørkegrønn
Oppvarming
Boligen er tilkoblet et fjernvarmeanlegg og har sentralfyring. Oppvarmingen skjer via radiatorer, og badet har installert varmekabler.
Informasjon om strømforbruk
Selger opplyser å ha et strømforbruk på ca. kr 9 300,- i 2024. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 8 476,- pr. mnd
Inkluderer: Rep og vedlikehold, kommunale avgifter og eiendomsskatt, kabel-TV, driftskostnader mm. Listen er ikke uttømmende.
Felleskostnadene fordeles slik:
- Felleskostnader: 5095,-
- Garasje og vedlikehold: 400,-
- Søppelhåndtering: 100,-
- Stipulerte avdrag: 669,-
- Stipulerte rentekostnader: 2212,-
Kommunale avgifter
Inkludert i felleskostnadene.
Andre utgifter
Det er opp til kjøper å ev. inngå nye avtaler med ønskede tjenesteytere.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 031 861,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 4 127 444,- pr. 2023
TV/Internett/Bredbånd
TV og internett fra Telia er inkludert i felleskostnadene.
Borettslaget
Om borettslaget
Diverse opplysninger om borettslaget: - Borettslaget består av 108 andelsboliger, fordelt på 5 bygninger med adressene Skårerlia 16-18, Skårerlia 20-22 og Skårer Terrasse 6-10, Skårer Terrasse 12-16 og Skårer Terrasse 18-22. - Skåreråsen II Borettslag ble stiftet 07.12.1965. - Hjemmeside:www.skarerasen2.no - Styret kan kontaktes på e-post: post@skarerasen2.no - Små daglige saker følges opp via facebook «Skåreråsen 2 borettslag - for våre beboere» og på fellesgruppen «Skåreråsen - vi som bor her». - Borettslaget har avtale med Vaktmesterkompaniet om sommer-vaktmestertjeneste. - Borettslaget har avtale med Iver Hammerud om vinter-vaktmestertjeneste. - Borettslaget har avtale med P-service om parkeringstjeneste. Gowens AS har høsten 2022 installert automatisk brannalarmanlegg i alle andeler og i fellesområder. Gowens AS vil foreta nødvendige kontroller. Hentet fra innkalling til generalforsamling 2023: Styrets arbeid 2022-2023: Styrearbeid tar tid, likevel sier vi at det skal være lystbetont, det skal være gøy å være i styret i Skåreråsen 2 brl og «Skåreråsen 2- skal være et godt sted å bo» - Det er en del møter - Det er mye man må sette seg inn i før beslutning treffes - Vi har etablert et godt og hyggelig samarbeid med blokktillitsvalgte og seniorlag - I 2022 ble det igjen nyttårsmiddag for tillitsvalgte og også sommerpizza I juni ble gjennomført – som årene før pandemien - Ettter generalforsamlingen brukte vi en del tid på opplæring av nye styremedlemmer/vara - Samarbeidet fungerer veldig bra. Vi er et godt fungerende team med et godt arbeidsmiljø – vi drar i lag og alle tar ansvar - De fleste styremøter avholdes på styrekontoret i Skårer Terrasse 12 - Det er også i løpet av 2022 avholdt diverse eksterne leverandørmøter via Teams og fellesmøter med SÅ3 om prosjekt "Lading i garasje uten brannfare" - Vi har et godt samarbeid med andre borettslag (Skårertoppen 1-2), det er til gavn for alle, alltid noe nytt å lære og vi trenger ikke å bruke tid på det andre har testet ut. - Det har blitt avholdt 11 ordinære styremøter og behandlet 225 saker I tillegg kommer ekstra møter vedrønde forsikring - Hvis et styremedlem melder forfall går innkalling til varamedlem slik at vi nesten alltid er 5 styremedlemmer i møte. - Varamedlemmer får tilsendt alle saksdokumenter til styremøter, er dermed oppdatert på alt og kan lett tiltre styret. - Pga Corona har kontoret vært stengt. Vi åpnet igjen men det har vært så lite besøk at kontoret foreløpig holdes stengt. Ved bestilling av noe materiell avtales henting eller levering. - Vi har tilbudt andelseier som ønsker det at vi kan avtale tid og vi stiller opp til samtale – forholdsvis mandager Årets største oppgaver: - Brannalarm anlegg: I oktober 2021 ble Gowens AS valgt som leverandør. Pga pandemi og senere situasjonen i Europa ble materialene veldig forsinket og tenkt oppstart i mars måtte utsettes til august. Prosjektet startet opp 15.august og ble gjennomført iht plan og budsjett. Gowens AS tok alle beboerkontakt og informasjon, veldig lette å arbeide med. - Elbillading i garasjene mest arbeidskrevende: Elbilprosjekt 3 «Lad bilen i garasjen uten brannfare, igangsatt okt 2021. Det har vært det “tyngste” prosjekt vi har gjennomført. Caverion AS ble valgt til leverandør og vi valgte Zaptec Pro ladestasjoner. Det var et lett og godt samarbeid med leverandøren. Alle garasjer er nå klargjort slik at ladestasjon kan kobles på. Charge365 tar det administrative arbeid med betaling. Pga av situasjonen i Europa ble det 4 måneders forsinkelser på ladeboksene Vi fulgte strømforbruket i garasjene tett i 2021 og bestemte å installerer en energimåling for all strømbruk i garasjer. Ble satt i drift i mai måned. Det er nå enkelt å se om det blir brukt mye strøm og på hvilken kurs det brukes. Vi kan ta kontakt med garasjeeierne for å sjekke hva som gir strømforbruket. Systemet fungerer - vi får en SMS dersom det blir brukt mer strøm enn det som er satt av. I mars måned ble det oppnevnt et garasjelag som skal følge med på størmbruken og innhente foto av strømmålerne minst hvert halve år og sørge for at de som f.eks. bruker motorvarmer også betaler for dette. Strømforbruket i 2020 var 22.836 kwh, I 2021 var den 25.883 og I 2022 var bruken 18.767, altså ca 30 % 6.896 kwh mindre, etter energimålingen kom igang. Egentlig veldig trist å konstatere, det er jo tydelig at noen har ladet på “naboens regning”. Vi ha prioritert dette arbeid og vi utarbeidet Retningslinjer og Rutiner for garasjelagets arbeid. Fra oss er det 2 styremedlemmer/garasjeeiere som er i garasjelaget. Det daglige samarbeid med Vaktmesterkompaniet AS – sommervaktmester har gått bra. Iver Hammerud har overtatt vintertjenesten med brøytingen og første «brøyt» var 09.12.21, styret er veldig fornøyd med det arbeid de utførte og måten vi hadde kommunikasjonen på. Sommerens grøntarbeid gikk brukbart – Krupa tok alt, han er lett å samarbeide med og vi slipper kommunikasjonsproblemer med de på kontoret. Oppfølging og gjennomgang av vedlikeholdsplan / Planlagt periodisk vedlikehold følges. Vedlikeholdsplan 2 (VP2.2) gjelder for 2020-2030 er nå «satt opp på veggen» og legges i bunn av vårt videre arbeid. Styret hadde 16.01.23 et “Tema-møte” gjennomgang av Vedlikeholdplan og Langtidsbudsjett. Vedlikeholdsplanen rulleres – skal alltid være 3-5 år frem for oss. Største utfordring i inneværende perisode blir nok asfaltering av parkeringsplassene. Våre 40% er foreløpig beregnet til 2,5 Mill og er flyttet frem og tilbake på vår plan flere ganger - vi får ikke noe gjort før SÅ3 er klar til å gjøre noe (60% ca 3,6 MILL) vi har ingen tilbakemeldinger fra SÅ3. ans Samarbeid med Skåreråsen III Brl: - Vi har felles parkeringsplasser inkl Vintervaktmester. - Vi har felles traktorgarasje, felles rekkegarasjer og 6 felles elbilstasjoner og vi er felles om forsikringer på ovennevnte. - Felles om elbilinfrastrukturen i rekkegarasjene - Vi har felles sommervaktmester for våre grøntområder og ettersyn på bygg - Det er store saker som vi må samarbeide om og det er skriftlige avtaler/kontrakter. - Ulike år skal Skåreråsen 3 følge opp. - Like år skal Skåreråsen 2 følge opp. På grunn av uregistrert strømbruk i garasjene ønsket vi i SÅ2 at det ble opprettet et Garasjelag - vi utarbeidet Retningslinjer og Rutiner for lagets arbeid, innkreving av strømkostnad. Vi har, også i 2022 forsøkt å holde alle oppdatert ved å skrive notater både før og etter samtaler og oversende info om de saker vi mener berører begge lag. Elbillading i garasjer ble et krevende prosjekt -vi kom igjennom og vi var veldig fornøyd da vi endelig ble ferdig, se avsnitt om Elbilprosjekt 3. Planlagt vedlikehold: Det er avsatt penger til Løpende daglig vedlikehold på de vanlig drifts-vedlikeholdskonto, det er ikke planlagt noen større vedlikeholdsprosjekter i 2023. Vedlikehold Skåreråsen II – perioden fra 2020 til 2030 Seniorlaget var i januar 2021 med å revidere planen - VP 2.2 gjelder fram til 2030. Formålet med planen var og er å kunne planlegge og budsjettere for vedlikehold de kommende årene. Siste gjennomgang er foretatt av styret 16.01.2023. Skåreråsen II ble bygget i 1966 – er altså i overkant av 50 år. De store kostbare vedlikeholdsprosjekter, bl.a. totalrehabilitering av våtrom og alle rør har blitt gjennomført og vi kan nå senke skuldrene og se fram til et stille 10år. Vedlikeholdsplanen –VP2.2- består at et dokument hvor alle deler og mengder er beskrevet og et dokument hvor alle oppgaver er satt inn i rett rekkefølge og kostnader er beregnet. Dette dokument er koblet sammen med vårt langtidsbudsjett. Etter gjennomgang av plan januar 2021 er de fleste store oppgaver utsatt til etter 2030. Seniorlaget –har i 2022 gjennomført nedenstående oppgaver - Vinduer fukt - befaringer - Satt ned temperatur på alle ovner i kjeller – jan og mars - Sjekk av vindu-glass - inngangsdør - Åpne hengelås i kjeller - Fylle opp alle blomsterurner med vann - Fjerne mose bak garasjene 1-24 - Sette opp sykkelstativ ved Slia 16 - Sjekke og fikse balkongvindu i ST 16-301 - Balkongvindu i ST 16- beslag på topp av ruten - Rep på 2 vindu i Slia 18- listen på utsiden – skrues (vår nye standard) - Uteområde «anleggsgartner» - Hjelp til garasje - Oppgraving, fliselegging - Asfaltering av div hull - Sådd gress - Befaringer - Blomster - Vannlekkasje sjekk - Lekeplass – bord på tak - Flis v ST 16 - Benk v ST 12 ? - Garasje 61 .- frem tilbake – - Åpnet dør til søppelrom og fjernet sylinder - Lys i Skårerlia 22- kjeller – strøm, sikring - Sjekket alle bunnkummer i alle fellesrom- Vitek AS – tilskrevet (høyvannet i ST 12 og 14) firma Vitek er borte – vi sjekker via Obos hvem som har overtatt - Pyntet juletre - Fulgt opp innsetting av elbilladere i garasjer - Fulgt opp vannlekkasje i Andel og det er ikke forsikringssak - Asfaltering av div huller Og til alle dere som ikke kjenner til eller forstår hva seniorlaget er – kan vi fortelle at det er «gamle» håndverkere som utfører mye jobb GRATIS for borettslaget. Vi har snekker/tømrer, elektriker, blikkenslager, rørlegger, “maler” og 2 som kan mye om elbillading/installasjoner og solceller - Vi har i flere år beregnet at uten seniorlag måtte vi alle betale om lag kr 125-150.- - mer pr måned og det tallet vil nok være mye større i dag. (dette tallet er ikke prisjustert) - Men det er ikke nødvendig å være pensjonist for å få lov å jobbe litt. Vi har også et «ungdomslag» for de under 60. Det opplyses av selger at det blir ny forretningsfører, USBL.
Forretningsfører
Bori BBL
Forkjøpsrett
Borettslaget og boligbyggelagets medlemmer har forkjøpsrett. Kontakt megler for mer informasjon.
Gebyr forkjøpsrett: Kr. 8 213,-
Styregodkjennelse
Overdragelsen av borettslagsandelen til ny andelseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 432 827,- pr. 31.03.2025
Bank: Handelsbanken
Rente: 5,55%
Type: Annuitetslån
Term pr. år: 12
Restgjeld: 90 028 073,-
Løpetid: 09.08.24 - 30.12.50
Info pr. 31.03.25
Borettslaget er forsikret mot tap ved manglende innbetaling av felleskostnader i skadeforsikringsselskapet Borettslagenes Sikringsordning AS.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Dyrehold
Dyrehold tillates under forutsetning at skjemaet "søknad om dyrehold" er utfylt og erklæringen er undertegnet og godkjent av styre, samt at forpliktelsene i erklæringen overholdes.
Borettslagets forsikringsselskap
If Skadeforsikring
Polisenr. 1701688.1
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 25 474 kvm (eiet)
Tomten er delvis inngjerdet og bebygd med to høyblokker, beliggende på en kolle med hovedfasader vendt mot øst og vest. Uteområdet er opparbeidet med plen, prydbusker og noen områder med naturtomt som har større trær og naturlig vegetasjon. Det er også etablert lekeområder på tomten.
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at borettslaget eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt andel en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Adkomst
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra din startdestinasjon til boligen. På visningsdagen vil det bli skiltet med visningsskilter fra Nordvik Eiendom. Velkommen til visning!
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Eiendommen ligger i et sentralt, attraktivt og familievennlig boligområde på Skårer i Lørenskog kommune. Området har nærhet til skoler, barnehager, kollektivtransport, samt et rikt utvalg av fasiliteter og servicetilbud. Fra eiendommen er det kort vei til Åsen skole og Løkenåsen skole. Det finnes flere videregående skoler i nærliggende områder, blant annet Lørenskog og Mailand vgs., i tillegg til et godt utvalg av barnehager. OsloMet- storbyuniversitetet har avdeling på Kjeller. Området gir mulighet for offentlig kommunikasjon via buss, hvorav nærmeste holdeplass er Skåreråsen og ligger ca. 400 meter fra boligen. Lørenskog sentrum har bussterminal, og fremstår som et kollektivt knutepunkt med hyppige avganger mot Oslo Bussterminal og Lillestrøm. Med bil fra Rasta tar det ca. 8 min til Strømmen Storsenter, 10 min til Lillestrøm, 17 min til Oslo S og 29 min til Oslo lufthavn. Dagligvarehandelen kan blant annet gjøres på Bunnpris eller Rema 1000, som ligger kun noen minutter gange fra leiligheten. Du finner i tillegg Meny og Coop Extra samt en rekke andre servicetilbud på Triaden storsenter. Ønsker du ytterligere servicetilbud er det kort vei til blant annet Metro og Strømmen Storsenter med over 200 butikker og tilknyttede virksomheter. Lillestrøm og Oslo sentrum ligger også godt innen rekkevidde. Fra Vallerud kan du ta deg ut i lysløypenett mot Mariholtet, og fra Sørlihavna går det lysløype mot Losby. Østmarka byr i tillegg på flere bade-/fiskevann og flott turterreng. Lørenskog kommune driver Losby besøksgård og kafé, hvor de besøkende kan oppleve ulike husdyr på nært hold. Losby Golfklubb har et meget flott golfanlegg med bl.a. 9 og 18-hulls golfbane, driving range, putting green og nærspillsområde. Det er et godt utbygd nett av gang-/sykkelveier i Lørenskog og omegn, og et aktivt idrettsmiljø med anlegg innen de fleste grener. Det er blant annet flere ballplasser, ishall bak Metro senter, golfbane på Losby, flerbrukshall på Fjellsrud, svømmehall og tennisbane ved Kjenn. Ved Lørenskog stasjon ligger verdens råeste helårsarena for snøopplevelser – SNØ. Parken vil har et areal på totalt 50 000 kvm, fire alpine nedfarter, stolheis, koppheis og bånd, blåpark med bigjump, samt langrennsspor på rundt 2 km og et fantastisk lekeområde. Anlegget er åpent hver dag, hele året, alltid nypreppet, alltid gøy!
Offentlig kommunikasjon
Skåreråsen 16 ligger i Lørenskog kommune og er godt tilknyttet offentlig transport, noe som gjør det enkelt å reise til og fra området. Den nærmeste bussholdeplassen er Skåreråsen, kun 6 minutters gange fra boligen. Nærmeste togstasjon er Fjellhamar stasjon hvor det går lokaltog til Spikkestad, Oslo S og Lillestrøm.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger midlertidig brukstillatelse for eiendommen datert 04.02.1972. Midlertidig brukstillatelse dokumenterer at boligen lovlig kan brukes, men at det gjenstår arbeider før ferdigattest kan utstedes. Det gjøres oppmerksom på at det ikke utstedes ferdigattest for ikke-avsluttede byggesaker/ byggemeldinger som er fra før 1998. Det foreligger ferdigattest for våtromsmodernisering og rørfornyelse datert 15.11.2019
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler borettslaget. Adkomst via privat vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til blokkbebyggelse. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 3222/101/42: 30.09.1971 - Dokumentnr: 4794 - Rettigheter iflg. skjøte Rettighetshaver: Knr:3222 Gnr:109 Bnr:2 Bestemmelse om kloakkledning Overført fra: Knr:0230 Gnr:109 Bnr:13 Gjelder denne registerenheten med flere 04.02.1972 - Dokumentnr: 599 - Best. om vann/kloakkledn. Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m. Bestemmelse om adkomstrett Med flere bestemmelser 28.11.1970 - Dokumentnr: 6078 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:3222 Gnr:101 Bnr:25 SKYLDDELINGS-FORRETNING 10.12.1982 - Dokumentnr: 8325 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:3222 Gnr:101 Bnr:92 SKYLDDELINGS-FORRETNING
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på andelen.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men andelseierne må dekke borettslagets løpende utgifter. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der borettslaget sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Borettslaget har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra borettslaget på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 1,00% av salgssum – estimert til kr. 34 328,- Grunnpakke - begrenset innhold kr. 12 900,- Markedspakke Basis inkl. digital salgsoppgave kr. 21 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 16 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 25 320,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 123 238,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Malin Goa, Salgsleder / Eiendomsmegler / Partner
480 09 310
m.goa@nordvikbolig.no
Megler
Malin Goa, Salgsleder / Eiendomsmegler / Partner
480 09 310
m.goa@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Lillestrøm Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 921678592
Landstads gate 57, 2000 LILLESTRØM
Bilder
Malin Goa
Salgsleder / Eiendomsmegler / Partner
Lillestrøm
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?