Arendalsgata 6Sagene - Torshov
- Sagene - Torshov
- Arendalsgata 6
- Prisantydning
- 5 000 000,-
- Totalpris
- 5 297 465,-
- Felleskost/mnd
- 4 858,-
- BRA-i
- 48 m2
SAGENE
Lekker og gjennomgående 3-roms med solrik balkong - Parkeringsmuligheter - Fantastisk beliggenhet på Sagene!
Velkommen til en lys og lekker 3-roms med en gjennomført og oppgradert standard. Boligen har en flott planløsning med romslig stue med utgang til balkong vendt mot Gråbeinsletta. Et stilrent kjøkken fra 2019, to flotte soverom og flislagt bad fra 2017. Med god takhøyde, nyere malte vegger og synlig teglsteinsvegg fremstår boligen som moderne og innbydende. Her får du en attraktiv og svært sentral beliggenhet på Sagene med nærhet til parker, kafeer og kollektivtransport. Kort fortalt: - God takhøyde - Lite innsyn - To soverom - Kjøkken fra 2019 - Bad fra 2017 - Nylig malte vegger - En loftsbod og en kjellerbod - Svært attraktivt område - Balkong med utsyn mot Gråbeinsletta - Syv parkeringsplasser utenfor leiligheten som tildeles etter "førstemann til mølla" - prinsippet
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Selveierleilighet
- Byggeår:
- 1939
- Etasje:
- 4
- Soverom:
- 2
- Prisantydning:
- 5 000 000,-
- Totalpris:
- 5 297 465,-
- Omkostninger:
- 142 900,-
- Fellesgjeld:
- 154 565,-
- Felleskost/mnd:
- 4 858,-
- Totalt BRA:
- 55 m2
- Energimerking:
- G - rød
- Veranda:
- Ja
Visninger
Alle våre visninger har påmelding. Passer ikke tidspunktet, send megler en e-post og avtal tid for privatvisning.
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
29-0005/25
Boligtype
Selveierleilighet
Adresse og betegnelse
Arendalsgata 6, 0463 Oslo
Gnr. 221, bnr. 4, snr. 9 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Selger(e)
Linda Marie Schøyen
Kjøpesum og omkostninger
5 000 000,- (Prisantydning) 154 565,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 5 154 565,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 128 850,- (Dokumentavgift) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst pantedokument) 545,- (Tinglyst skjøte) 12 700,- (Trygghetspakke kjøper* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 130 200,- (Omkostninger totalt (uten Trygghetspakke kjøper)) 142 900,- (Omkostninger totalt (med Trygghetspakke kjøper)) -------------------------------------------------------- 5 284 765,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Trygghetspakke kjøper)) 5 297 465,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Trygghetspakke kjøper)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1939
Etasje
4
Arealer
BRA-i: 48 kvm
BRA-e: 7 kvm
Totalt BRA: 55 kvm
TBA: 4 kvm
Beskrivelse:
Kjeller:
BRA-e: 4 kvm. Kjellerbod
Totalt BRA: 7 kvm
4. etasje:
BRA-i: 48 kvm.
Totalt BRA: 48 kvm
TBA: 4 kvm.
Fellearealer og rettigheter til bruk:
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Takstmannens kommentar til arealoppmåling:
Takhøyden i stuen er 2,66 m.
Antall soverom
2
Innhold
Boligen ligger i 4. etasje og inneholder: Entré, stue/kjøkken, to soverom og bad. I tillegg disponerer leiligheten en loftsbod på 3 kvm og kjellerbod på 4 kvm. Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Standard
Entré Leiligheten ligger fint til i byggets 4. etasje. Entréen gir et godt førsteinntrykk av leiligheten og ble pusset opp i 2022/2023 med nytt gulv og lister, og veggene ble helsparklet og malt. Entréen har god plass til oppbevaring av ytterjakker og sko. Man har også gode oppbevaringsmuligheter i to eksterne boder. Det er pent laminatgulv i alle rom. Stue Lys og delikat stue med svært sjarmerende teglsteinsvegg og balkongdør som gir godt med lysinnslipp til leiligheten. Det er god plass til sofa, spisebord og annet ønsket møblement. Her er god plass til å invitere venner og familie på en hyggelig middag. Pent gulv og malte vegger i en delikat farge, samt en generøs takhøyde på 2,66 m. Det er åpen løsning mellom stuen og kjøkkenet noe som skaper en sosial romfølelse. Fra stuen er det utgang til sydvendt balkong på 4 kvm med flott smijerns rekkverk. Balkongen ligger fint og skjermet til med utsikt mot Gråbeinsletta. Her er det god plass til utemøbler og planter. Kjøkken Lekkert kjøkken fra 2019 med Kvik kjøkkeninnredning. Innredningen består av lyse overflater med glatte fronter, fliser mellom overskap ved komfyren og laminat benkeplate. Det er godt med skap til oppbevaring og god benkeplass til matlaging. Det er integrerte hvitevarer som kjøl/fryseskap, oppvaskmaskin, induksjonstopp og stekeovn Soverom Leiligheten består av to herlige soverom hvor begge vender inn mot rolig bakgård. Hovedsoverommet er malt i en varm farge med store vindusflater som slipper inn godt med naturlig lys. Det er godt med oppbevaringsplass i Pax garderobeskap, samt god plass til både dobbeltseng og nattbord. Det andre soverommet har plass til seng og nattbord. Rommet kan fint brukes som et gjesterom, barnerom eller kontor. Bad Pent flislagt bad pusset opp i regi av sameiet i 2017. Innredningen består av servant med skap, speil, vegghengt toalett, dusjhjørne med innfellbare glassdører og opplegg for vaskemaskin. Det er elektriske varmekabler i gulvet og ventilasjon via elektrisk vifte.
Parkering
Hver seksjon kan disponere én parkeringsplass, enten til seg selv eller en gjest, utenfor huset hvis det er ledig. Det er ingen faste plasser, men de fungerer etter "førstemann til mølla"- prinsippet. Det skal parkeres så tett som mulig slik at det blir plass til 7 personbiler. Gjester må skrive lapp på bilen om hvem de besøker. Parkeringen er også gratis. Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt - også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene, parkeringssone A, B, C, D og E: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 6.200 kroner for ett år Motorsykkel og moped: 3.100 kroner for ett år El-bil : 2.090 kroner for ett år El-motorsykkel og el-moped: 1.045 kroner for ett år Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/.
Moderniseringer og påkostninger
- Leiligheten ble malt i 2022/2023 og 2025.
- Gangen ble pusset opp i 2022/2023. Nytt gulv og lister, og veggene ble helsparklet og malt.
- Pax garderobeskap på soverom
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Når ble boligen overtatt av nåværende eier(e)? 15. desember 2021 Har du kjennskap til eiendommen? Ja. Har du brukt eller vedlikeholdt boligen siste 12 måneder? Ja. Er boligen forsikret med hus- eller annen bygningsforsikring? Polisenummer: Sameiets forsikring Forsikret i: Gjensidige 1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært. Det ble i 2016/2017 gjort full utskiftning av gamle soilrør/vannrør og pusset opp bad i regi av sameiet. 1.1 Vet du om tettesjikt, membran eller sluk ble fornyet eller oppgradert? Ja, faglært. Oppussing av bad i regi av sameiet. 1.2 Vet du om det finnes dokumentasjon på hvordan bad eller vaskerom er bygget opp? Nei, sameiet kan fremskaffe dokumentasjon på baderom. 2. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært. Det ble oppført nye balkonger (balkongdekke) av Kirkestuen, med OPAK som rådgiver, i 2021/2022. 4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært. Det foreligger samsvarserklæring. I forbindelse med oppussing av gangen i 2022/2023, ble det lagt om noen ledninger i gangen. Dette er gjort av faglært, TSP Tor Søhus Porsanger (org.nr 914629969). 5. Vet du om det er gjort arbeid på vann og avløp, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært. Oppussing av bad i regi av sameiet (2017). Nytt kjøkken (2019). Begge deler før min eiertid. 14. Vet du om det er feil/utettheter i tak, terrasser/fasade/vinduer/garasje, og/eller er det synlige skader? Ja, etter det ble oppført nye balkonger i 2021/2022 har det blitt oppdaget noen skader på balkongene i sameiet, i form av rust og mulig problemer med vannhåndtering. Arbeidet har blitt reklamert hos entreprenør og styret har opprettet en reklamasjonssak med sameiets forsikring hos Gjensidige. Gjensidige sier at de dekker reparasjon av følgeskader, men ikke skadeårsaken. Styret jobber med å avklare hva som regnes som en følgeskade, og hvordan sameiet kan løse skadeårsaken. Styret jobber med saken, og det kan ikke utelukkes at det vil komme en kostnad knyttet til dette. 22. Vet du om det foreligger skaderapporter eller tilstandsvurderinger etc. om boligen? Ja, rapport fra takstmann januar/februar 2025. 30. Vet du om det finnes planer, vedtak eller forslag til vedtak som kan øke husleien/festeavgiften/fellesutgiftene/fellesgjelden? Nei, se tidligere punkt vedrørende balkongene.
Bygningssakkyndig
Stavern Taksering AS /Bernt Egil Grubbe
Byggemåte
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Vedlagt salgsoppgaven følger tilstandsrapporten og selgers egenerklæring. Disse må leses nøye av interessenter før bud inngis. Opplysninger gitt i tilstandsrapporten anses å være kjent for kjøper, og det kan derfor ikke reklameres på forhold som fremkommer av tilstandsrapporten. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Beskrivelsen av boligen som følger er hentet fra tilstandsrapporten: Ytterdører i eikfiner med låssylinder og dørklinke. Døren har lyd og brannklasse. Malte vinduer av tre med 3-lags glass fra 1984. To-fløyede balkongdører ut til balkongen med isolert glass og brystning. Begge dørene er fra 2004. Betonggulv som skiller ned mot underliggende leilighet/areal. Bygningsdeler som har fått TG2: Utvendig > Vinduer Malte vinduer av tre med 3-lags glass. Vinduene er produsert i 1984. TG2 pga. alder. Forventet brukstid på vinduene er ca. 40 år. Anbefalt tiltak: Vinduene har brukt godt over halvparten av forventet brukstid. Bør vurderes byttet ut. Kjøkken > Avtrekk Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen. Anbefalt tiltak: Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen. Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg Det anbefales utvidet kontroll av det elektriske anlegget da det har mangelfull dokumentasjon og ingen kjent kontroll de siste fem år.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Løsøre som medfølger:
- Alle fastmonterte lamper.
- Pax garderobeskap på soverommet.
- Jakkehyllen i gangen.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Boligen kan leies ut i tråd med gjeldende lovverk. Vedtektene inneholder ingen begrensninger av eiers utleieadgang. Korttidsutleie er tillatt i opptil 90 døgn i året, jf. eierseksjonsloven § 24. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Iht. sameiets vedtekter § 6 plikter seksjonseier ved utleie å melde fra til styret og oppgi leietakers kontaktinformasjon.
Energi og oppvarming
Energimerking
G - rød
Se fullstendig energiattest fra selger som vedlegg til salgsoppgave. Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattesten.
Oppvarming
Oppvarming via elektriske panelovner og elektriske varmekabler i gulv i baderom. Varmtvann (forbruksvann) leveres via Fyrsentralen/fellesanlegg. Leiligheten har naturlig ventilasjon. Avtrekk i fra bad og til luft via luker i vegg.
Informasjon om strømforbruk
Målt energibruk har vært i gjennomsnitt 2.915 kWh elektrisitet pr. år.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 4 858,- pr. mnd
Inkluderer: Felleskostnader inkluderer:
Varmtvann, fibernett, kommunale avgifter, nedbetaling andel fellesgjeld, felles byggforsikring, forretningsførsel (OBF), generell drift og vedlikehold av sameiet.
Herav:
Bredbånd: 411,-
Renter og avdrag: 1.295,-
Felleskostnader: 3.152,-
Felleskostnadene økte til 4.858,- 1. mars. Det er mulig å nedbetale andel fellesgjeld og da vil de månedlige felleskostnadene reduseres med 1.295,-.
Andre utgifter
Det er opp til kjøper å evt. inngå nye avtaler med ønskede tjenesteytere.
Eiendomsskatt
I Oslo kommune er det eiendomsskatt på boliger og fast eiendom som overstiger en fastsatt verdi. Informasjonen over er hentet fra eiendomsskattelistene. For mer informasjon rundt beregningsgrunnlaget for eiendommen, se http://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/eiendomsskatt
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 051 937,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 4 207 748,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
TV/Internett/Bredbånd
Sameiet Arendalsgt 6 har avtale med Global Connect AS for leveranse av bredbånd og/eller kabel-tv.
Sameiet
Om sameiet
Sameiet Arendalsgt 6 er er registrert i Enhetsregisteret og /eller Foretaksregisteret med organisasjonsnummer 986024611. Bygningen(e) er lokalisert i Oslo kommune kommune og har 14 boligenheter og ingen andre enheter. VAKTMESTER OG RENHOLD Sameiet har intern vaktmesterordning hvor hver seksjonseier har vaktmester ansvaret hver 14. uke. Vaktmesteroppgaver består bl.a. av rydding, trappevask, plenklipping, snømåking og mindre vedlikehold. I følge husordensreglene skal beboerne på tur rengjøre trapper og gang hver uke. TV OG BREDBÅND Sameiet har avtale med Global Connect for leveranse av bredbånd. Det er fiber inn til hver leilighet. Kostnaden inngår i månedlige fellesutgifter. Sameiet har felles parabol med fordeler på loftet fra Canal Digital. Det er 24 inntak på fordeleren. Parabol og fordeler er sameiets ansvar. Inntak i leilighet og kabel opp til fordeler samt bestilling av dekoder og abonnement er den enkelte eiers ansvar. Sameiet har et felles vaskerom. Se vedtektene for mer informasjon ved bruk av vaskerommet. HMS-internkontroll gjort i 2024: Merking av rømningsveier og nye røykvarslere. Rehabilitering og større vedlikehold - Februar 2023: Service på ringeklokkene, flere ble byttet ut/oppgradert - August 2023: Det gamle gjerdet i bakgården ble revet og nytt satt opp av et firma/gjerdemontør. - November 2023: OPAK/Kirkestuen, ansvarlige for balkongrenovering i 2021/2022, har montert renner for å forbedre avrenningen fra balkongene. Del 2 av reklamasjonsarbeider skjer på våren 2024. Mail fra styret 24.02.25 - Det er ingen planlagete prosjekter. Men det er en pågående reklamasjonssak med balkongene. Etter det ble oppført nye balkonger i 2021/2022 har det vært oppdaget skader på balkongene i sameiet, i form av rust og mulig problemer med vannhåndtering. Arbeidet har blitt reklamert hos entreprenør og Styret har opprettet en reklamasjonssak med sameiets forsikring hos Gjensidige. På nåværende tidspunkt (februar 2025) er det gjennomført en første befaring og det er pågående dialog . Gjensidige sier at de dekker reparasjon av følgeskader, men ikke skadeårsak. Styret jobber med å avklare hva som regnes som en følgeskade, og hvordan sameiet kan løse skadeårsaken. Styret utforsker nå muligheten for å rette opp i problemet, og det kan ikke utelukkes at det vil komme en kostnad knyttet til dette. - Retting av fuktproblemer på balkongene kan føre med seg en kostnad. - Styret er ikke klar over om det har vært observert skadedyr i sameiet tidligere.
Forretningsfører
OBF
Informasjon om fellesgjeld
Lånenummer: 12132243695, DNB Bank ASA
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 24.01.2025: 7.15% pa.
Antall terminer til innfrielse: 44
Saldo per 24.01.2025: 746 089
Andel av saldo: 0
Første termin/første avdrag: 30.06.2024 ( siste termin 31.12.2035 )
Opprinnelig innfrielse lån (IN): 155 173
Nedkvittert saldo innfrielse per d.d. (IN): 111 409
Lånenummer: 16365425349, DNB Bank ASA
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 24.01.2025: 7.15% pa.
Antall terminer til innfrielse: 69
Saldo per 24.01.2025: 2 409 405
Andel av saldo: 154 566
Første termin/første avdrag: 30.09.2024 ( siste termin 31.03.2042 )
Sameiet har etablert avtale om særfordelt lån med innbetalingsmulighet på lånenummer: 12132243695. For å innfri din andel fellesgjeld må det inngås avtale med laget. Innbetaling kan gjøres to ganger pr år - senest 10. mars eller 10. september. Etter nedbetaling vil det månedlige kravet bli redusert, fra den påfølgende måned etter innbetaling, dvs. april eller oktober. Ved forsinket reduksjon blir dette fanget ved avregning. Renter og avdrag avregnes etterskuddsvis hvert kvartal, ved innfrielse / nedbetaling og ved flytting. Ved salg kan dette medføre at det oppstår en restanse, selv om felleskostnadene er betalt ut overtagelsesmåneden. Eventuell restanse vil bli etterfakturert selger.
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Forrige års regnskap viste et underskudd på kroner -51.188. I inneværende år er det budsjettert med et overskudd på kroner 52.733.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Styret kan arrangere inntil 2 dugnader per år, og plikter å varsle seksjonseierne om dugnadene i god tid før de skal finne sted. Hver dugnad skal settes opp med en hoveddato og en alternativ dato slik at flest mulig har anledning til å delta. Seksjonseier plikter å bidra til hver dugnad enten ved deltakelse eller ved å betale inn et fast beløp som på forhånd er fastsatt av styret.
Dyrehold
Styret skal godkjenne anskaffelse av katt, hund e. l., og kan forlange at dyret blir fjernet hvis den er til plage for andre beboere.
Sameiets forsikring
Gjensidige Forsikring ASA
Polisenr. 87478039
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 510 kvm (eiet)
Adkomst
På visningsdagen vil det bli skiltet med Nordvik Bolig visningsskilter. Velkommen til visning!
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Sentral og attraktiv beliggenhet på koselige Sagene med Gråbeinsletta som nærmeste nabo. Her får du det beste av to verdener - et rolig og koselig nabolag, samtidig som du har kort vei til et rikt utvalg av butikker, kaféer, parker og kollektivtransport. Sagene er kjent for sin lune småbysjarm med grønne omgivelser, gode servicetilbud og et levende kultur- og uteliv. I tillegg er det kort vei til Torshov, Grünerløkka, St. Hanshaugen, Ullevål, Nydalen og Oslo sentrum. I nærområdet finner du flere hyggelige serveringssteder som Kaffebrenneriet, Sagene Lunsjbar, Bamboo (asiatisk), Mysterud Bar og det populære Jungel Pizza. Mjøl Bakeri er også verdt et besøk, kjent for sine nystekte bakervarer og lange køer i helgene. Sagene Torg, like ved, tilbyr et bredt utvalg av ferske råvarer, frukt, grønnsaker og delikatesser. For daglige innkjøp ligger matbutikker som Coop Extra, Rema 1000 og døgnåpen Joker i umiddelbar nærhet. Skulle du ønske enda større utvalg, er Storo Storsenter kun en kort busstur unna, med over 130 butikker og spisesteder. For den frilufts- og treningsglade finnes det flere flotte grøntområder i nærheten. Akerselva ligger kun få minutter unna og byr på idylliske turstier som strekker seg fra sentrum og helt opp til Maridalen. Myraløkka, Sagene kirkepark, Bjølsenparken og Voldsløkka er også flotte steder for rekreasjon. Voldsløkka idrettspark har fotballbaner, sandvolleyballbaner, skatepark, tennisbaner og joggeløyper, samt lysløyper på vinterstid. I nærheten finner du også idylliske Bjølsen Kolonihage. For treningsmuligheter har du SATS Sagene kun få minutter unna. Myrens Sportssenter ved Myraløkka tilbyr et bredt utvalg av treningstilbud, inkludert styrketrening, gruppetimer, squash og klatring på Klatreverket. For en roligere treningsform tilbyr Flyt Sagene yogatimer i behagelige omgivelser. Det er et svært godt kollektivtilbud fra Sagene. Busslinjene 20, 37 og 54 går hyppig og tar deg enkelt til store deler av Oslo. I rushtiden går også buss 28 mellom Fornebu og Helsfyr fra Arkitekt Rivertz Plass. På Torshov, en kort spasertur unna, finner du trikkelinjene 11, 12 og 13, som gir rask tilgang til sentrum, Majorstuen og Grünerløkka. Utdanningsinstitusjoner som Universitetet på Blindern, BI i Nydalen, Tannlegehøyskolen, Sykepleierskolen på Lovisenberg og Arkitekthøyskolen er alle innen kort rekkevidde.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Kjøkkenet er flyttet inn i stuen og det gamle kjøkkenrommet brukes i dag som soverom. Det foreligger ferdigattest for - Våningshuset, ikke mulig å lese dato - Varmeanlegg datert 30.09.1940 - Oppføring av balkong datert 17.12.2004. - Modernisering av 15 bad, datert 12.06.2018 Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameiet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. For informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: Arendalsgata 4 - Tilbygg, rampe og terrasse - Dronning Louises barnehage Saksnummer: 202451317 Kristiansands gate 1 - Bruksendring fra kontor til servering i lokale i 1. etasje Saksnummer: 202452201 Kierschows gate 9 - Forlengelse av midlertidig kontorpaviljong - Geitmyra skolehage Saksnummer: 202550773 Mogata 16 A - Bruksendring av postkontor til to leiligheter, fasadeendring og oppføring av sykkelbod Saksnummer: 202300636 Pågående plansak: Saksnummer: 201719253 Saken gjelder: Stavangergata og Lisa Kristoffersens plass - Endring av trafikkmønster - Detaljregulering https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/221/4/9: 28.04.1939 - Dokumentnr: 302251 - Best. om vann/kloakkledn. Overført fra: Knr:0301 Gnr:221 Bnr:4 Gjelder denne registerenheten med flere 09.01.2025 - Dokumentnr: 28992 - Registerenheten kan ikke disponeres over uten samtykke fra rettighetshaver Rettighetshaver: Nordvik Oppgjør AS Org.nr: 814 449 912 Elektronisk innsendt 24.04.1985 - Dokumentnr: 22767 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 9 Formål: Bolig Sameiebrøk: 51/795 EIENDOMMEN ER OPPDELT I 14 SEKSJONER
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for riktig betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav som følger av sameieforholdet, typisk vil dette gjelde felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på seksjonen. Legalpant til kommunen har prioritet foran legalpant til sameiet.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Det mangler litt gulv under en del av garderobeskapet på hovedsoverommet. Det opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller via firma teller med. Etter lov om eierseksjoner § 31, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlige etter sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legalpanterett i den enkelte eierseksjon på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 0,70% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 36 081,- Gebyr utlegg faktura tilstandsrapport kr. 650,- Grunnpakke Leilighet/tomt kr. 12 500,- Markedspakke Basis inkl. trykket salgsoppgave kr. 24 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Rabatt vederlag/provisjon kr. -7 000,- Tilrettelegging kr. 16 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 22 912,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 118 833,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 625,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Megler
Marita Husum Nilsen, Kontorsjef / Eiendomsmegler / Partner
980 18 030
m.nilsen@nordvikbolig.no
Megler 2
Hanna Gjervan Paulsen, Eiendomsmegler / Partner
404 56 222
h.paulsen@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Sagene Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 927685000
Vogts gate 47, 0477 OSLO
Bilder
Marita Husum Nilsen
Kontorsjef / Eiendomsmegler / Partner
Torshov
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?
Hva er din bolig verdt?
Hanna Gjervan Paulsen
Eiendomsmegler / Partner
Torshov
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?