Fernanda Nissens gate 5ASagene - Torshov
- Sagene - Torshov
- Fernanda Nissens gate 5A
- Prisantydning
- 10 300 000,-
- Totalpris
- 10 569 140,-
- Felleskost/mnd
- 4 363,-
- BRA-i
- 97 m2
NYDALEN
Pen og attraktiv 3-roms i 7. etg | Balkong på 28 kvm |Heis |P-plass i garasje | Sentral beliggenhet | Rett v/ Akerselva
Velkommen til Fernanda Nissens gate 5A! Dette er en pen og attraktiv 3-roms selveierleilighet, beliggende i 7. etg. med en solrik og romslig balkong. Leiligheten har en sentral beliggenhet i Nydalen med enkel adkomst til alt av fasiliteter. Her har du gangavstand til dagligvarebutikker, treningssenter, kjøpesenter, restauranter, kaféer, offentlig kommunikasjon m.m. Det er også kort vei til idylliske Akerselva som tar deg enten til sentrum eller til Maridalsvannet.
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Selveierleilighet
- Byggeår:
- 2014
- Etasje:
- 7
- Soverom:
- 2
- Prisantydning:
- 10 300 000,-
- Totalpris:
- 10 569 140,-
- Omkostninger:
- 269 140,-
- Felleskost/mnd:
- 4 363,-
- Totalt BRA:
- 103 m2
- Energimerking:
- C - mørkegrønn
- Garasje:
- Ja
- Heis:
- Ja
- Veranda:
- Ja
Visninger
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
64-0163/24
Boligtype
Selveierleilighet
Adresse og betegnelse
Fernanda Nissens gate 5A, 0484 Oslo
Gnr. 77, bnr. 126, snr. 56 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Selger(e)
Atle Hovd
Tove Inger Enoksen
Kjøpesum og omkostninger
10 300 000,- (Prisantydning) Omkostninger: 257 500,- (Dokumentavgift) 240,- (Pantattest kjøper) 500,- (Tinglyst pantedokument) 500,- (Tinglyst skjøte) 10 400,- (Trygghetspakke kjøper* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 258 740,- (Omkostninger totalt (uten Trygghetspakke kjøper)) 269 140,- (Omkostninger totalt (med Trygghetspakke kjøper)) -------------------------------------------------------- 10 558 740,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Trygghetspakke kjøper)) 10 569 140,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Trygghetspakke kjøper)) --------------------------------------------------------
Om boligen
Byggeår
2014
Etasje
7
Arealer
BRA-i: 97 kvm
BRA-e: 6 kvm
Totalt BRA: 103 kvm
TBA: 28 kvm
Beskrivelse:
Kjeller:
BRA-e: 6 kvm. Bod
Totalt BRA: 6 kvm
7. etasje:
BRA-i: 97 kvm. Entré/gang, Bad , Bod , Kjøkken , Soverom , Soverom 2, Stue
Totalt BRA: 97 kvm
TBA: 28 kvm.
Fellearealer og rettigheter til bruk:
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på sameiets fellesareal, men disponeres av denne seksjonen. Sameiet kan på et senere tidspunkt omdisponere denne bruken.
Antall soverom
2
Innhold
7. etg: Entré/gang, Bad, bod, kjøkken, soverom, soverom 2, stue Terrasse/Balkong på ca. 28 m² Kjeller: Bod ca 6 m² Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Standard
INNVENDIG Innvendig er det gulv av parkett. Veggene har malte flater. Innvendige tak har malte flater. Etasjeskiller er av betongdekke. Boligen ligger minimum tre etasjer over bakkenivå og radonmålinger er ikke relevant. Innvendig har boligen malte fyllingsdører. VÅTROM Bad Aktuell byggeforskrift er teknisk forskrift 2010. Det er ikke fremlagt dokumentasjon. Veggene har fliser. Taket er malt. Gulvet er flislagt. Rommet har elektriske varmekabler. Fall mot sluk er målt til 25 mm. Det er plastsluk og membran. Rommet har innredning med nedfelt servant, veggmontert toalett, dusjvegger/hjørne og opplegg for vaskemaskin. Det er balansert ventilasjon. Hulltaking er foretatt uten å påvise unormale forhold. Hulltaking er foretatt ved/i stue. Fuktmåling er ikke mulig da veggen består av stål og gipsplater. KJØKKEN Kjøkkenet har innredning med profilerte fronter. Benkeplaten er av heltre. Det er integrert kjøl/fryseskap, oppvaskmaskin, induksjonstopp, micro og stekeovn. Vannstoppsystem og komfyrvakt. Det er avtrekk via sentralt avtrekksanlegg i bygget. TEKNISKE INSTALLASJONER Innvendige vannledninger er av plast (rør i rør). Det er avløpsrør av plast. Boligen har balansert ventilasjon. Det er sentralanlegg for varmt vann. Fjernvarme. Hovedenergikilden til oppvarmingen av boligen er fjernvarme. Varmen fordeles i boligen med radiatorer. Sikringsskap med automatsikringer. Boligen har brannslukningsapparat, røykvarsler og sprinkleranlegg. Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Bygningsdeler som har fått TG2: 7. ETASJE > BAD: Veggene har fliser. Taket er malt. Vurdering av avvik: • Det er påvist sprekker i fliser. Det er påvist 1 stk. sprekt veggflis. Det er påvist misfarging på noen veggfliser i dusjnisje. Konsekvens/tiltak • Våtrommet fungerer med dette avviket. Sanitærutstyr og innredning: Rommet har innredning med nedfelt servant, veggmontert toalett, dusjvegger/hjørne og opplegg for vaskemaskin. Vurdering av avvik: • Det er ikke påvist tilfredsstillende løsning for å synliggjøre lekkasje fra innebygget sisterne. Konsekvens/tiltak • Det må gjennomføres ytterligere undersøkelser. TEKNISKE INSTALLASJONER Vannledninger: Innvendige vannledninger er av plast (rør i rør). Det er besiktiget i rørskap. Vurdering av avvik: • Rørkursene på rør-i-rør systemet på vannledninger er ikke merket. Konsekvens/tiltak • Rørkurser på rør-i-rør system bør merkes
Parkering
Parkeringsplass med elbil-lader i garasjekjeller medfølger.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Følgende opplysninger er spesielt viktig å merke seg: Kjenner du til om det er/har vært feil tilknyttet våtrommene, f.eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader? - Liten sprekk i en flis. Ikke i dusjsonen Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? - Kontroll/service på ventilasjon i 2023 eller 2024 Har du ladeanlegg/ladeboks for elbil i dag? - Installert felles anlegg, Vi har fått installert lader
Bygningssakkyndig
Olav Ramstad
Byggemåte
Boligblokk med flatt tak antatt tekket med papp/folie. Yttervegger i betong med utfyllende stenderverk i tre, utvendig kledd med tegl, fasadeplater og malte flater. Etasjeskillere i betong. Bygget er fundamentert til antatt faste masser.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Boligen kan leies ut i tråd med gjeldende lovverk. Vedtektene inneholder ingen begrensninger av eiers utleieadgang. Utleier plikter å melde bortleie av seksjonen skriftlig til sameiets forretningsfører om hvem som er ny leietaker. Korttidsutleie er tillatt i opptil 90 døgn i året, jf. eierseksjonsloven § 24. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene, men må settes til mellom 60 og 120 døgn. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende.
Energi og oppvarming
Energimerking
C - mørkegrønn
Se fullstendig energiattest fra selger som vedlegg til salgsoppgave. Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattesten.
Oppvarming
Boligen har følgende oppvarmingskilder: - Fjernvarme Dersom rom mangler fast installert oppvarmingskilde på visning, følger ikke dette med i handelen.
Informasjon om strømforbruk
Selger opplyser å ha et årlig strømforbruk på ca. 3980 kWh. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 4 363,- pr. mnd
Inkluderer: Felleskostnader: 3 073,-
Felleskostnader: 983,-
Tilleggsytelser: Bredbånd: 250,-
Objekt: 2149/56 Garasjeplass ( 21491 - 23 ): 80,-
Felleskostnadene dekker blant annet fjernvarme, drift og vedlikehold, kommunale avgifter, bygningsforsikring, bredbånd og strøm i fellesarealer.
På grunn av prisstigning og renteøkning er det påregnelig at felleskostnadene økes etter utarbeidelse av denne salgsoppgaven.
Kommunale avgifter
Inkl. i felleskostnader
Eiendomsskatt
I Oslo kommune er det eiendomsskatt på boliger og fast eiendom som overstiger en fastsatt verdi. Informasjonen over er hentet fra eiendomsskattelistene.
For mer informasjon rundt beregningsgrunnlaget for eiendommen, se http://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/eiendomsskatt
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 2 362 723,- pr. 2022
Sekundærbolig: Kr. 8 978 346,- pr. 2022
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
TV/Internett/Bredbånd
Bredbånd inkl. i felleskostnader
Sameiet
Om sameiet
Sameiets navn er Sameiet Elvelunden med adresse Fernanda Nissens gate 5-7 og organisasjonsnummer 914485126. Sameiet er et eierseksjonssameie som omfatter eiendommen gnr. 77 bnr. 126 i Oslo kommune med påstående bygninger. Eiendommen er seksjonert i 115 boligseksjoner og 1 næringsseksjon (garasjekjeller). Næringsseksjonen omfatter 72 parkeringsplasser. Bruksenheten for bolig består av bolig med tilhørende balkong/terrasse/uteareal og sportsbod i underetasje i henhold til seksjoneringsbegjæring datert 26. februar 2014. I tillegg har seksjonseierne rett til bruk av sameiets fellesareal og grøntareal/fellesareal utomhus på gnr. 77, bnr. 126 . Sameiets formål er å ivareta seksjonseiernes fellesinteresser i eiendommen med tilhørende rettigheter og å sikre forsvarlig drift av eiendommen og fellesarealer, eiendeler mv. Styrets leder: Jo Håvard Vogt Sameiets forretningsfører: USBL Informasjon fra styreleder pr. 23.05.2024: - I følge styreleder er det ikke planlagt eller vedtatt større arbeider i gården i nærmeste fremtid. Felleskostnadene vil kun øke i takt med KPI. - Styreleder kan informere om at sameiet har god økonomi, lave felleskostnader og ingen lån. Sameiet setter av sparing hver måned til fremtidig vedlikehold. Styret oppsummerer 2023: I løpet av det siste året har vi merket at bygget har hatt mer og mer behov for vedlikehold. Dette gjelder i hovedsak den tekniske biten med røranlegg, varmeanlegg, ventilasjon og elektro. I tillegg har vi en lekeplass og flotte uteområder som trenger stell. For å få en oversikt over nødvendig fremtidig vedlikehold arbeider styret - i samarbeid med USBL - for tiden med å utarbeide en vedlikeholdsplan og en HMS-plan. Vi håper og har tro på at dette vil gi oss en god oversikt på nødvendige utbedringer frem i tid. Dette er langsiktige planer som vil være til god hjelp for sameiet fremover. Sameiets regnskap har gått bra i forhold til kostnadsøkningen generelt i samfunnet. Vi har hatt lavere kostnader til energi og fyring i forhold til budsjett, og ekstra kostnader knyttet til vedlikehold har derfor ikke hatt noen påvirkning på bunnlinja. Per i dag ser det ut til at vi kan sette av til vedlikeholdsfond innenfor resultatet i 2023. Styret har derfor besluttet at det ikke blir noen justeringer i felleskostnadene for år 2024, men en justering av felleskostnadene for garasjen er nødvendig. Elbillading: Når det gjelder drift av EL-bil-lading så er det noen som er en del av MER-systemet, og noen som har egen lader med strøm-måler. Det er styret som setter prisen, som er stømpris + et påslag for drift av anlegget. Styret justerer prisen èn gang i kvartalet basert på gjennomsnitt strømpris fra forrige kvartal. MER monterer, leverer og drifter anlegget. Det er kapasitet på anlegget. Strømpris = markedspris + 10 % driftskostnad til MER (som drifter infrastrukturen). Betales og brukes gjennom MER-appen med RFID. Styret justerer strømpris hvert kvartal basert på markedspris. Kabel-TV: Kostnader og muligheter for kabeltv sjekkes på Global Connect sine hjemmesider. https://globalconnect.no/tv/ Utdrag fra årsberetningen fra 2023: Vedlikehold: Gjennom styreperioden har det vært ulike oppgaver knyttet til bygget og serviceavtaler. Styret har avdekket ulike ting som må vedlikeholdes i nær framtid. Det har vært inspeksjon av avløp og ventilasjon, og det skal utføres rens av disse i 2023. I tillegg er det gjort forarbeid for å skifte grunnvannspumpen som er installert i bod arealet mellom FN 5 og 7 i U2. Styret anbefaler kommende styre å utarbeide en vedlikeholdsplan for å sikre fornuftig drift i årene framover. Vaktmester og renhold Tjenestene utføres av Driftshjelp og Rene Rom. Styret har hatt en kontinuerlig oppfølging av avtalen for å sikre at det er god kvalitet på tjenestene. Garasjevask har blitt utført av vaktmester. Hva skjer i sameiet? - Styret gjennomførte HMS-/vernerunde av fellesareal 23. september 2020, hvor identifiserte avvik i etterkant ble fulgt opp og sikret utbedret. - Styret jobber kontinuerlig med og vurderer løpende alle vedlikeholdsavtaler. - Tidligere år har sameiet hatt innbrudd i bodområdene med jevne mellomrom. Flere sikringstiltak har blitt iverksatt. Etter dette har det ikke vært innbrudd, en indikasjon på at nåværende sikring av bygningsmassen holder et tilfredsstillende nivå. - Siden sameiet stod ferdig i 2014 har styret i samtlige styreperioder jobbet med å få løst felles reklamasjonssaker mot JM. JM har til tross for manglende avtaleinngåelse fortsatt utbedring av reklamasjonssakene og flere og flere saker har blitt helt eller delvis løst. - JM Norge: Styret signerte en forliksavtale med JM Norge den 18. august 2021. Avtalen ivaretar flere reklamasjonsområder som sameiet har hatt dialog med JM Norge om i flere år, herunder overvannshåndtering ute, vanntetthet i kjelleretasjer, fasade (murpuss) og brannsikringsavvik. JM Norge har allerede utbedret overvannshåndtering og vanntetthet i kjeller, samt påbegynt utbedring av øvrige avvik. Det har vært et opphold i utbedringer fra høst/vinter 2021 grunnet lav utetemperatur, men avtalen er at arbeidet starter opp igjen våren 2022. Styret har vært i dialog med JM Norge og følger opp at de gjør det som er avtalt. Styret opplever at prosessen har vært uforholdsmessig lang og tung, og arbeidet har tatt mye tid for styret. Styret synes likevel det er gledelig at vi har kommet såpass langt i saken. Det vil utføres murpuss ved de øverste balkongene på fasaden. Arbeidet med STO-pussen vil starte i uke 23. Det er forventet at stillaset vil bli demontert etter ca. 3-4 uker. - Gjennomgang og reforhandling av avtaler: Styret jobber kontinuerlig med og vurderer løpende alle vedlikeholdsavtaler. Styret har i perioden som har gått sagt opp avtalen med VaktmesterGruppen AS på renhold, vaktmestertjenester og gartnertjenester. Renholdsavtalen ble avsluttet i midten av mars 2022 og ny aktør er Rene Rom AS. Styret hadde over lengre tid hatt tett oppfølging av VaktmesterGruppen på renholdavvik og så seg til slutt nødt til å gjøre endring av tjenesteleverandør. Vaktmester- og gartnertjenester er sagt opp med virkning fra 1. juni og vil bli erstattet av Driftshjelp AS. - I anledning styrets budsjettprosess for 2022 ble avtalen om internettleveranse fra Telenor revidert av styret. Det ble avdekket at Telenor har økt sine priser med over 22% siden 2018. Samtidig har Telenor hatt flere runder med problemer med fiberleveransen til sameiet, endringer i brukergrensesnitt på TV-tjenesten og perioder hvor kanalpakken ikke er levert. Pakken fra Telenor med internett og TV samlet ville i 2022 utgjøre en kostnad på 460.000 kr for sameiet. Styrets vurdering er at bruken av lineær TV er fallende og sameiet derfor betaler veldig mye for en tjeneste som brukes av veldig få. Styret valgte derfor å inngå en avtale med Home_Net om leveranse av internett. Den nye avtalen vil gi sameiet en kostnadsreduksjon på 250.000 kr årlig. Abonnement for lineær TV dekkes da av den enkelte beboer som ønsker tjenesten og styret anså en slik løsning som mest økonomisk rettferdig. Oppstarten med Home_Net var opprinnelig planlagt fra 1. februar, men måtte utsettes til 1. juni grunnet forsinkelser som primært skyldes feilprosjektering av kabelstrekk og behandling av gravesøknad hos Oslo kommune. - HMS: Den enkelte beboer har plikt til å foreta egenkontroll på elektrisk anlegg og brannvarslings-/brannslukningsutstyr i boligen og til å varsle styret dersom det oppdages potensielt farlige forhold utenfor boligen. - Utleie: Styret minner om vedtektsendringen i 2021 hvor utleie av bolig og/eller garasjeplass skal skriftlig underrettes til styret og forretningsfører.
Forretningsfører
Boligbyggelaget Usbl
Forkjøpsrett
Det er ikke forkjøpsrett i sameiet.
Styregodkjennelse
Overdragelsen av boligen til ny seksjonseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Sameiets regnskap ligger vedlagt salgsoppgaven.
Sameiet er ikke tilknyttet sikringsordning.
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Forrige års regnskap viste er overskudd på kr.145.489. I inneværende år er det budsjettert med et underskudd på kr. 9.441.
Vedtekter og husordensregler
Sameiets vedtekter og husordensregler ligger vedlagt. Det oppfordres til å sette seg godt inn i disse.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Dugnad må påregnes.
Dyrehold
Dyrehold til sjenanse for andre beboere er ikke tillatt. Ved lufting skal det tilstrebes at det ikke forekommer avføring på sameiets eiendom.
Sameiets forsikring
If Skadeforsikring NUF
Polisenr. SP5436186
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 4 851,1 kvm (eiet)
Sameiet har fine opparbeidede fellesarealer.
Adkomst
Det vil bli skiltet i regi av Nordvik Eiendomsmegling ved annonsert felles visning.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Leiligheten ligger i et attraktivt og sentralt boligområde i Nydalen, rett ved Akerselva. Nydalen har de siste årene gjennomgått en totalforvandling og er nå et urbant, levende og meget moderne bydelssenter. Antall beboere og brukere av området er i sterk vekst og i takt med etterspørselen er det etablert en rekke serveringssteder og butikker. Dagligvarehandelen kan gjøres ved bl.a. Meny, Coop Mega og Rema 1000. For ytterligere servicetilbud har Torshov og Sandaker Senter et rikt og variert utvalg. Ikke mange minutter unna leiligheten finner man Storo Storsenter, et av Norges største kjøpesentre med 130 butikker, spisesteder og tjenester. Like ved Storo Storsenter er Norges største og første IMAX-kino å finne. Det er kort vei til ypperlige tur- og treningsfasiliteter, med blant annet Maridalen som et naturlig valg dersom man ønsker rolige sykkelveier. Her har man også tilgang til et fantastisk utvalg av turstier, både til fots, på sykkel eller på ski. Kort vei også til Sognsvann og Nordmarka, med alle sine muligheter. Like i nærheten ligger også Grefsenkollen med muligheter for motbakketrening til fots eller på sykkel. På toppen kan man nyte den fantastiske utsikten over hele Oslo by evt. sammen med ett godt måltid på Grefsenkollen restaurant. Her arrangeres det også utekonserter i sommerhalvåret kalt "OVER OSLO" Svært populært. For den treningsglade er det også fint med SATS i Nydalen og Storo og Evo, ikke mange minutter unna leiligheten. Her flytter du også til et familievennlig boområde med kort avstand til flere godt rangerte barnehager, skoler og videregående. Dette er et område du kan bosette deg og sørge for at barna dine får en trygg og fin oppvekst. Om det er en kort eller lang periode. Akerselva renner gjennom Nydalen og er med på å forsterke den idylliske opplevelsen av området. Elven kan benyttes til både bading (Nydalsdammen) og fisking. Følger du Akerselva som strekker seg mer enn 8 km fra Maridalsvannet i Maridalen og videre ned gjennom Nydalen forbi Lillo og til slutt ut ved Paulsenkaia i Bjørvika, kan du kombinere markatur eller bytur langs en elv med historisk "brus". Badeplassen i Nydalen ligger bare ett steinkast unna leiligheten. Om man ikke ønsker en historisk elvevandring, anbefales allikevel at man følger turstiene langs med elva dersom formålet er en tur dypere inn i marka. Maridalsvannet er i denne sammenheng det perfekte utgangspunkt i alle årstider for å utforske marka, enten til fots, på sykkel eller på ski- man er garantert en opplevelse. Videre er Voldsløkka er fin plass for fritidsaktiviteter med fotballbane, volleyballbane, landhockeybane og er flittig brukt ifm løping, hundetrening m.m.. Nydalen er et knutepunkt for kollektiv transport, og man kan velge mellom trikk, buss, T-bane, flybuss eller tog, alt innenfor få minutters gangavstand. Med hyppige avganger og linjer i alle retninger kommer man seg enkelt dit man skal.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for eiendommen datert 02.06.2015. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameiet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til blant annet bolig (S-4485). For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside.
Bo- og driveplikt
Det er ikke boplikt for eiendommen.
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/77/126/56: 11.06.1941 - Dokumentnr: 5949 - Bestemmelse om bebyggelse Bestemmelse om vann/kloakkledning Med flere bestemmelser Overført fra: Knr:0301 Gnr:77 Bnr:126 Gjelder denne registerenheten med flere 20.05.1943 - Dokumentnr: 3950 - Bestemmelse om veg Bestemmelse om gjerde Med flere bestemmelser Overført fra: Knr:0301 Gnr:77 Bnr:126 Gjelder denne registerenheten med flere 03.07.1943 - Dokumentnr: 5342 - Bestemmelse om bebyggelse Overført fra: Knr:0301 Gnr:77 Bnr:126 Gjelder denne registerenheten med flere 04.12.1943 - Dokumentnr: 9172 - Bestemmelse om bebyggelse Overført fra: Knr:0301 Gnr:77 Bnr:126 Gjelder denne registerenheten med flere 22.05.1967 - Dokumentnr: 6739 - Erklæring/avtale Vedtak av Oslo kommunes vann- og kloakkreglement Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen Overført fra: Knr:0301 Gnr:77 Bnr:126 Gjelder denne registerenheten med flere 22.05.1967 - Dokumentnr: 6740 - Erklæring/avtale Bestemmelse om kloakkledning Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen Overført fra: Knr:0301 Gnr:77 Bnr:126 Gjelder denne registerenheten med flere 13.09.1967 - Dokumentnr: 12174 - Elektriske kraftlinjer Bestemmelse om trafostasjon/kiosk Med flere bestemmelser Overført fra: Knr:0301 Gnr:77 Bnr:126 Gjelder denne registerenheten med flere 18.04.1983 - Dokumentnr: 10646 - Erklæring/avtale Bestemmelse om kloakkledning Med flere bestemmelser Overført fra: Knr:0301 Gnr:77 Bnr:126 Gjelder denne registerenheten med flere 16.09.2009 - Dokumentnr: 685991 - Erklæring/avtale Bestemmelse om fellesområde gangvei mellom Fernanda Nissensgt og friområde langs Akerselva skal være tilgjengelig for allmennheten. Gjelder også senere utskilte parseller fra d.e. Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo kommune v/Plan- og bygningsetaten. Overført fra: Knr:0301 Gnr:77 Bnr:126 Gjelder denne registerenheten med flere 02.05.2013 - Dokumentnr: 349808 - Bestemmelse om veg Midlertidig dispensasjon fra Bygningsloven Kristoffer Aamots godkjennes inntil i sin nåværende bredde Plikt til fremtidig vederlagsfri avståelse av veggrunn til Oslo kommune. Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo kommune. Overført fra: Knr:0301 Gnr:77 Bnr:126 Gjelder denne registerenheten med flere 29.11.2021 - Dokumentnr: 1498244 - Jordskifte Sak: 20-012215REN-JOOV/JLST Fernanda Nissens gate Gjelder denne registerenheten med flere 26.09.2014 - Dokumentnr: 821150 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 56 Formål: Bolig Tilleggsdel: Bygning Sameiebrøk: 97/7863
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for riktig betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav som følger av sameieforholdet, typisk vil dette gjelde felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på seksjonen. Legalpant til kommunen har prioritet foran legalpant til sameiet.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Det opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller via firma teller med. Etter lov om eierseksjoner § 31, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlige etter sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legalpanterett i den enkelte eierseksjon på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med IF tilbyr Nordvik Trygghetspakken til våre boligkjøpere. Trygghetspakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle forsikringene du trenger til den nye boligen i et helt år. Leilighetspakken inneholder Boligkjøperforsikring, Super Innboforsikring, Flytteforsikring og Renteforsikring. Super Innboforsikring er en av markedets beste innboforsikringer og med denne kan du være trygg på at alle tingene du eier er godt forsikret. Flytteforsikring dekker skader på tingene dine ved transport, ut- og innflytting. Renteforsikring kan hjelpe deg med rentekostnaden på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir deg hjelp til å avklare hva du kan ha rett på om du oppdager en mangel i den nye boligen din. Ved mangel etter reglene i avhendingslova, vil forsikringen også gi deg juridisk bistand til å rette kravet mot selger eller selgers forsikringsselskap. Boligkjøperforsikring er inkludert i Trygghetspakken, men kan også tegnes separat. Trygghetspakken/Boligkjøperforsikring må senest tegnes på kontraktsmøtet. Se produktark vedlagt i salgsoppgaven for mer informasjon om Trygghetspakken, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundekontroll og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Hvis kundekontroll ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 0,80% av salgssum (min. 45 000,-) – estimert til kr. 83 200,- Tilrettelegging: 15 900,- Nordvik Grunnpakke: 21 900,- Visning /overtagelse pr. stk: 3 500,- Oppgjørshonorar: 7 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 27 876,- Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 153 576,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 500,-
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Kenny Nguyen, Eiendomsmegler / Partner
457 69 831
kenny@nordvikbolig.no
Megler
Kenny Nguyen, Eiendomsmegler / Partner
457 69 831
kenny@nordvikbolig.no
Megler 2
Ruben A W Gullie, Eiendomsmegler / Partner
916 73 702
r.gullie@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Puls Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 819884382
Sofienberggata 23C, 0588 OSLO
Dobbel rentedekning gjennom Trygghetspakken fra If
For boligkjøper
Bilder
Kenny Nguyen
Eiendomsmegler / Partner
Grünerløkka
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?
Hva er din bolig verdt?
Ruben A W Gullie
Eiendomsmegler / Partner
Grünerløkka
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?