Korsgata 12ATrondheim Sentrum
- Trondheim Sentrum
- Korsgata 12A
- Prisantydning
- 4 490 000,-
- Totalpris
- 4 603 490,-
- Felleskost/mnd
- 2 832,-
- Kommunale avg.
- 12 288,- per år
- BRA-i
- 59 m2
Bakklandet / Nedre Singsaker
Særdeles flott selveier med oppusset standard og etterspurt beliggenhet. Balkong og p-kjeller. Rett ved NTNU & St.Olavs.
Velkommen til Korsgata 12A og en delikat selveier med svært attraktiv beliggenhet på Bakklandet / Nedre Singsaker. Leiligheten er del av et veletablert og moderne boligsameie fra 2004. Her får man en innflyttingsklar leilighet med påkostet standard i en av Trondheims mest etterspurte boligområder. Kvaliteter: - Moderne hjørneleilighet med god standard og romslig planløsning - Åpen stue/kjøkkensone på 37m² med store vindusflater - Delikat oppusset kjøkken med spilevegg, 60x60 fliser m.m - Oppgradert bad fra 2019 med walk-in dusj, rainshower m.m - Lave månedlige felleskostnader inkl. TV/internett - Lekker, påkostet kjøkkeninnredning fra 2014 med TG1 - Sør-øst vendt hjørnebalkong - Fast p-plass i kjeller med mulighet for elbillader - Gangavstand til "alt" inkl. NTNU, St.Olavs og sentrum
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Selveierleilighet
- Byggeår:
- 2004
- Etasje:
- 2
- Soverom:
- 1
- Prisantydning:
- 4 490 000,-
- Totalpris:
- 4 603 490,-
- Omkostninger:
- 113 490,-
- Felleskost/mnd:
- 2 832,-
- Kommunale avgifter:
- 12 288,- per år
- Fellesformue:
- 34 481,-
- Totalt BRA:
- 64 m2
- Energimerking:
- D - rød
- Garasje:
- Ja
- Heis:
- Ja
- Veranda:
- Ja
Visninger
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
42-0080/24
Boligtype
Selveierleilighet
Adresse og betegnelse
Korsgata 12A, 7030 Trondheim
Gnr. 407, bnr. 19, snr. 30 (ideell andel 1/1) i Trondheim kommune.
Selger(e)
Maria Shivani Davis
Kjøpesum og omkostninger
4 490 000,- (Prisantydning) Omkostninger: 112 250,- (Dokumentavgift) 240,- (Pantattest kjøper) 500,- (Tinglyst pantedokument) 500,- (Tinglyst skjøte) -------------------------------------------------------- 113 490,- (Omkostninger totalt) -------------------------------------------------------- 4 603 490,- (Totalpris inkl. omkostninger) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Om boligen
Byggeår
2004
Etasje
2
Arealer
BRA-i: 59 kvm
BRA-e: 5 kvm
Totalt BRA: 64 kvm
TBA: 3 kvm
Beskrivelse:
Underetasje:
BRA-e: 5 kvm. Bod.
Totalt BRA: 5 kvm
2. etasje:
BRA-i: 59 kvm. Entrè, stue/kjøkken, bad/vaskerom og soverom.
Totalt BRA: 59 kvm
TBA: 3 kvm. Veranda.
Takstmannens kommentar til arealoppmåling:
Boligen er målt opp etter ny standard NS3940:2023.
Antall soverom
1
Innhold
Leiligheten ligger i byggets 2.etasje og inneholder følgende: Entrè, stue/kjøkken, bad/vaskerom og soverom. Veranda. Bod i kjeller.
Standard
Tilstandsgrader fra tilstandsrapport: TG0: 1 TG1: 4 TG2: 2 TG3: 0 TG IU: 0 Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Bygningsdeler som har fått TG2: - Bad/vaskerom - Totalvurdering av overflater: Overflatene begynner å ha oppnådd forventet levetid. Det ble avdekket bom i flere fliser på gulvet samt sprekk i en flis rett utenfor dusjsone. Det bemerkes manglende fallforhold på gulv utenfor dusjsone. - Bad/vaskerom - Totalvurdering av membran, tettesjikt og sluk: TG 2 er gitt med bakgrunn i alder på fuktsikringen. Smøremembran har en naturlig aldringsprosess i form av kjemisk uttørking. Normal forventet levetid på smøremembran er 10-20 år. Ved å etablere dusjkabinett vil badet kunne vare i flere år enn den antatte gjenstående levetiden. Det anbefales å etablere tett dusjkabinett.
Parkering
Det medfølger egen p-plass i garasjekjeller (Nr. 30). Seksjonseier er pliktig til skriftlig å informere styret om utleie av parkeringsplass, hvem som leier og hvilket registreringsnummer som skal benytte parkeringsplassen. All lading av el- og hybridkjøretøyer i sameiets parkeringsanlegg skal skje ved at det benyttes godkjente ladestasjoner koblet til den installerte felles infrastrukturen for dette formålet. Sameiets styre forvalter og administrerer dette anlegget på vegne av samtlige eierseksjoner. Parkering må foregå på anviste plasser og slik at det ikke er til sjenanse eller hindrer noen former for trafikk til og fra sameiet og de enkelte leilighetene. Vasking/spyling av bil eller sykkel skal foregå på anviste plasser. Sykler parkeres i sykkelstativ eller bod.
Moderniseringer og påkostninger
- Kjøkken 2014: Fronter, skuffer, overskap, innebygd kombiskap (nytt), Micro (ny) og stekeovn (ny) med separat kokeplate (byttet i 2022).
- Ny baderomsinnredning 2018.
- Lagt nytt BerryAlloc LaRambla Long plank i 2019, stue, kjøkken, gang.
- Nymalt stue i fargene Sophisticated blue og Linblå 2019.
- Nye gulvfliser på bad, nye varmekabler, ny dusj-walk inn vegg + armatur og dusj med takdusj + hånddusj. 2019.
- Ny takskinne med spotter mars 2022.
- Ny oppvaskmaskin 2019.
- Spilevegg lagt i gang og på kjøkken halvvegg oktober 2023.
- Nye fliser kjøkken 60x60 marmor-look flis 2023.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Svar: Ja, av faglært og ufaglært/egeninnsats/dugnad. Beskrivelse: Firma har lagt nye varmekabler. Gulvet ble flislagt , samt dusj-walk inn installert samt nytt blandebatteri og dusjsett. Ny baderomsinnredning. Arbeid utført av: Aalmo AS elektriker. 2.1. Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet? Beskrivelse: Opprinnelig membran er inntakt, samt lagt ny membran i dusjsonen. 27. Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr i sameiet/laget/selskapet (fellesareal eller i andre boliger) som rotter, mus, maur eller lignende? Beskrivelse: Tidligere vært rotter/mus i parkeringskjelleren, men det er lagt ut feller og håndtert av BOSS, flere år siden jeg har hørt noe om dette.
Bygningssakkyndig
Gjetnes Takst AS
Byggemåte
Bygningen, som er ei boligblokk oppført i 2004, er på 3 etasjer + kjeller. Hovedkonstruksjon er oppført i betong. Utvendige fasader med liggende- og stående trekledning og fasadeplater. Etasjeskillere i betong. Pulltakkonstruksjon tekket med membran. Vinduer med 2-lags isolerglass.
Innbo og løsøre
Hvitevarer på kjøkken medfølger i handelen. Vaskemaskin medfølger ikke.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Boligen kan leies ut i tråd med gjeldende lovverk. Vedtektene inneholder ingen begrensninger av eiers utleieadgang. Korttidsutleie er tillatt i opptil 90 døgn i året, jf. eierseksjonsloven § 24. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene, men må settes til mellom 60 og 120 døgn. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende.
Energi og oppvarming
Energimerking
D - rød
Energikarakter: D. Oppvarmingskarakter: RØD.
Oppvarming
Elektrisk.
Informasjon om strømforbruk
2022: 7 852 kWt (6 259,- eks nettleie) 2023: 8 731 kWt (6 125,- eks nettleie)
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 2 832,- pr. mnd
Inkluderer: - Felleskostader (felles strøm, forsikring, styre og forretningsførerhonorar m.m): 2 017,-
- Parkering 300,-
- Kabel-tv 515,-
Kommunale avgifter
Kr. 12 288,- pr. 2024
Kommunale avgifter i august var Kr. 1024,-. Det gjøres oppmerksom på at kommunale avgifter og gebyrer kan avvike fra en termin til en annen. Det tas forbehold om at det kan forekomme feil.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 909 333,- pr. 2022
Sekundærbolig: Kr. 3 455 464,- pr. 2022
Sameiet
Om sameiet
Sameiet ble opprettet 22.09.03 og består av 82 seksjoner. Hjemmeside: http://www.nedresingsakerslette.no Styret har kontrakt med firmaet Park- og anleggstjenester AS om vaktmestertjenester for alle fellesarealer og -anlegg. Dette inkluderer blant annet spyling av garasjeanlegget 1-2 ganger årlig, samt rydding i søppelrommet. Styret har kontrakt med firmaet Dodoi renhold AS om renhold av fellesarealene. Utdrag fra styrets arbeid: Sameiet Nedre Singsakerslette ble ferdig 2004. Alderen gjør at det nå er behov for en mer helhetlig gjennomgang av den tekniske standarden generelt i sameiet. Slitasje og elde gjør det nødvendig med fornyelser og oppgraderinger. Dette bør planlegges med en horisont på 5-10 år. Oppdatering av sameiets vedlikeholdsplan skjer jevnlig og inneholder både store og mindre utbedringer. I løpet av 2022 har styret sørget for utbedring av følgende byggedetaljer i sameiet: - Korsgata 10 og Korsgata 16: Råte i langsgående bord som er skiftet. - Brannviftehus ved Vollabakken 19 er skrapet og malt. - Trapp Vollabakken 15: Skiferplater er festet og ny topp er montert på rekkverket. - Vollabakken 17: Fasaden (panelet) mot Vollabakken er skiftet i to leiligheter. - Tett nedløpsrør Vollabakken 15, 2. etasje er utbedret. - Parkeringskjeller: Det er fjernet svarte flekker av algevekster på høyre vegg ved utkjøringen. - Ved parkeringsplass 58 ble det for noen år siden fjernet sopp. Gjenstående hull i betongen er fylt med bitumen. - Kjeller Korsgata 12 B, Korsgata 14 og 16: Puss og maling over kantflis nederst på veggen var oppsmuldret pga. fukt. Skiftet fliser, pusset og flekkmalt. - Inngangspartiet til bodene i Vollabakken 15 og 13 er utbedret. - Verandadører (2 stk.) Vollabakken 13 er utbedret. - Vindu i Vollabakken 17 og Korsgata 18 skiftet. - Plantekassene ved inngangsdørene er skrubbet og malt opp - Småskader på branndører og heisportaler er flekkmalt - Balkongdør i Korsgata 16 skiftet. Det ble avholdt styremøte den 31.10.2024 og følgende info ble sendt ut til beboere: - Vi planleger nytt låssystem for smaeiet og går nå ut til aktuelle leverandører for å få inn forslag til teknisk løsning og pristilbud. - Heisene i sameiet er etter hvert preget av slitasje, og vi vurderer hvordan hvilke tekniske oppgraderinger for å forlenge levetida på en mest mulig økonomisk måte. - Styret jobber med driftsbudsjettet for 2025, der bygningsmessig vedlikehold blir en vesentlig post. Det er uvisst hvilke konsekvenser dette får for fremtidige felleskostnader, men det bør forventes en økning dersom større vedlikeholdsarbeid må gjennomføres. Kjøper overtar all fremtidig risiko knyttet til dette.
Forretningsfører
Obos Eiendomsforvaltning AS
Styregodkjennelse
Overdragelsen krever ikke styregodkjennelse.
Fellesformue
Kr. 34 481,- pr. 13.09.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Årsresultat: -396 605,- Det negative årsresultatet skyldes høye vedlikeholdskostnader og andre driftskostnader.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Dyrehold
Dyrehold er tillatt med mindre det er til ulempe for andre beboere. Beboere som har dyr, må sørge for å ha full kontroll med dyret til enhver tid og påse at dyret ikke sjenerer andre eller etterlater ekskrementer på sameiets område.
Sameiets forsikring
Tryg forsikring
Polisenr. 6598236
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 5 587 kvm (eiet)
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at sameiet eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt seksjon en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Adkomst
Se vedlagte kartskisse i finn- og hjem-annonse. Det blir godt skiltet i regi av Nordvik Bolig ved annonsert fellesvisning.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Svært etterspurt og sentrumsnær beliggenhet på Nedre Singsakerslette ved Vollabakken og Bakklandet. Her bor man i rolige omgivelser i en lite trafikkert gate, men samtidig kun ca. 15 minutters gange til Trondheim sentrum og ca. 7 min til sjarmerende Bakklandet. Dagligvarebutikk og restaurant/café ligger ca. 1 min gange fra leiligheten, ca. 3 min til NTNU Gløshaugen, ca. 3 min til Samfundet, ca. 4-5 min gange til St. Olavs Hospital og ca. 5 min til NTNU Handelshøyskolen i Trondheim (Tidligere TØH). Kollektivtilbud har man ved Studentersamfundet innen ca. 300m hvor det er hyppige avganger til sentrum, flybuss til Værnes og buss til NTNU Dragvoll. Herfra kan man tilbakelegge en idyllisk spasertur langs elvepromenaden ved Nidelva, via Bakklandet og inn til sentrum og Solsiden. Høyskoleparken ca. 1 min unna med gode muligheter for avslapping og soling dagen igjennom. Det er også flere treningssentre i nærheten.
Bebyggelse
Bebyggelsen i nærområdet består i all hovedsak av blokk- og trehusbebyggelse.
Offentlig kommunikasjon
Nærmeste bussholdeplass er studentersamfundet og har hele 31 ulike linjer med hyppige avganger i begge retninger.
Skoler og barnehager
- Krinkelkroken barnehage (1-5 år) 0,8 km.
- Øya barnehage (1-5 år) 0,8 km.
- Barnas hus barnehage (1-5 år) 0,9 km.
- Nidelven skole (1-10 kl.) 0,9 km.
- Singsaker skole (1-7 kl.) 1 km.
- Rosenborg skole (8-10 kl) 1,5 km.
- Blussuvall skole (8-10 kl.) 1.8 km.
- Bybroen videregående skole , 0,9 km.
- Thora Storm videregående skole, 1,1 km.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for eiendommen datert 30.06.2005. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameiet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen omfattes av kommuneplanens arealdel 2012-2024 (KPA), stadfestet 21.03.2013. Eiendommen er vist som nåværende tettbebyggelse, med annen restriksjon, og er regulert til bolig. Eiendommen ligger i ett område uten egne reguleringsbestemmelser, det er da kommuneplanens arealdel som gjelder for dette området. Eiendommen ligger i ett området definert som "Hensynssone" i Kommuneplanens arealdel. Kommunplanens arealdel kan sees på forespørsel hos megler. Eiendommen omfattes av en bebyggelsesplan, R172g 08.05.2001, Nedre Singsakerslette, fra Trondheim kommune. Planen ligger som vedlegg til salgsoppgaven. Planid r20190007 (Elgeseter gate) og r20180044 (Planogram for samlet campus) er regulering under arbeid i området. Konferer med megler for spørsmål vedr. dette. Det er eksisterer ett planforslag for eiendommen, r20200033 (Områdeplan for Høgskoleveien - Grensen, øvre del. Konferer med megler for spørsmål vedr. dette.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 5001/407/19/30: 17.12.1915 - Dokumentnr: 900260 - Bestemmelse om bebyggelse Forpl. seg til å bortta eller forandre tillatt skur Overført fra: Knr:5001 Gnr:407 Bnr:19 Gjelder denne registerenheten med flere 17.12.1915 - Dokumentnr: 900264 - Bestemmelse om bebyggelse Klausul med hensyn til tillatte byggearb. vedk. lukket skur av jern og tre m.v. Overført fra: Knr:5001 Gnr:407 Bnr:19 Gjelder denne registerenheten med flere 24.04.1934 - Dokumentnr: 900290 - Erklæring/avtale Erkl. om frafallelse for seg og fremtidige eiere ji ethvert krav på at den verdiforhøielse som måtte bli tilført bygningen ved forandring i h.h. til anmeldelse approbert av bygningsrådet skal tas hensyn til ved eventuell ekspropriasjon m.v. Overført fra: Knr:5001 Gnr:407 Bnr:19 Gjelder denne registerenheten med flere 05.04.2002 - Dokumentnr: 6542 - Erklæring/avtale Rettighetshaver: Knr:5001 Gnr:406 Bnr:192 Bestemmelse om bebyggelse i grensen Overført fra: Knr:5001 Gnr:407 Bnr:19 Gjelder denne registerenheten med flere 05.04.2002 - Dokumentnr: 6542 - Erklæring/avtale Bestemmelse om adkomstrett og vedlikehold Overført fra: Knr:5001 Gnr:407 Bnr:19 Gjelder denne registerenheten med flere 22.09.2003 - Dokumentnr: 19875 - Erklæring/avtale Denne seksjon har tilleggsdel - bygning. Gjelder denne registerenheten med flere ---------- Diverse påtegning Snr.70 gir fra seg deler av sitt tilleggsareal til snr.33, 64 og sameiet. ---------- Diverse påtegning Nye tegninger Kjeller 22.09.2003 - Dokumentnr: 19875 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 30 Formål: Bolig Sameiebrøk: 59/6464 Bestemmelser om tilleggsdel, se under servitutter. Gjelder seksjon nr. 1-82 ---------- Diverse påtegning Snr.70 gir fra seg deler av sitt tilleggsareal til snr.33, 64 og sameiet. ---------- Diverse påtegning Nye tegninger Kjeller 05.04.2002 - Dokumentnr: 6542 - Erklæring/avtale Rettighet hefter i: Knr:5001 Gnr:406 Bnr:192 Bestemmelse om bebyggelse i grensen Overført fra: Knr:5001 Gnr:407 Bnr:19
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for riktig betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav som følger av sameieforholdet, typisk vil dette gjelde felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på seksjonen. Legalpant til kommunen har prioritet foran legalpant til sameiet.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Det opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller via firma teller med. Etter lov om eierseksjoner § 31, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlige etter sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legalpanterett i den enkelte eierseksjon på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand. Følgende medfølger ikke i handelen: - Teppeflis på soverom - Eos taklampe på soverom - Varmelampe på balkong TV-seksjon/vitrineløsning kan medfølge etter avtale med selger.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med IF tilbyr Nordvik Trygghetspakken til våre boligkjøpere. Trygghetspakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle forsikringene du trenger til den nye boligen i et helt år. Leilighetspakken inneholder Boligkjøperforsikring, Super Innboforsikring, Flytteforsikring og Renteforsikring. Super Innboforsikring er en av markedets beste innboforsikringer og med denne kan du være trygg på at alle tingene du eier er godt forsikret. Flytteforsikring dekker skader på tingene dine ved transport, ut- og innflytting. Renteforsikring kan hjelpe deg med rentekostnaden på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir deg hjelp til å avklare hva du kan ha rett på om du oppdager en mangel i den nye boligen din. Ved mangel etter reglene i avhendingslova, vil forsikringen også gi deg juridisk bistand til å rette kravet mot selger eller selgers forsikringsselskap. Boligkjøperforsikring er inkludert i Trygghetspakken, men kan også tegnes separat. Trygghetspakken/Boligkjøperforsikring må senest tegnes på kontraktsmøtet. Se produktark vedlagt i salgsoppgaven for mer informasjon om Trygghetspakken, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Fast provisjon: kr. 35 000,- Tilrettelegging: 15 900,- Nordvik Grunnpakke: 21 900,- Visning /overtagelse pr. stk: 3 500,- Oppgjørshonorar: 7 900,- Nordvik Ekstra M: 8.900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 27 225,- Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 120 326,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 500,-
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Olaf E. Rønning, Fagansvarlig / Eiendomsmegler MNEF / Partner
478 69 306
o.ronning@nordvikbolig.no
Megler
Olaf E. Rønning, Fagansvarlig / Eiendomsmegler MNEF / Partner
478 69 306
o.ronning@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Midtbyen Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 932871742
Kjøpsmanngata 50, 7010 TRONDHEIM
Dobbel rentedekning gjennom Trygghetspakken fra If
For boligkjøper
Bilder
Olaf E. Rønning
Fagansvarlig / Eiendomsmegler MNEF / Partner
Trondheim
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?