Carl Lundgrens vei 24BUllern
- Ullern
- Carl Lundgrens vei 24B
- Prisantydning
- 5 200 000,-
- Totalpris
- 5 331 240,-
- Felleskost/mnd
- 2 958,-
- BRA-i
- 44 m2
Lekker 2-roms fra 2019 med god standard I Solrik sydvendt balkong I Lave fellskostnader I Heis I Kort vei til trikk/buss
Truls Martin Nygaard ved Nordvik Majorstuen har gleden av å presentere Carl Lundgrens vei 24B - En svært attraktiv, lys og tiltalende 2-roms selveierleilighet i byggets 6. etg med heisadkomst. Her bor du meget sentralt og attraktivt til midt i smørøyet på Lilleaker, med gangavstand til "alt". Denne må oppleves! Høydepunkter: - Lys og tiltalende 2-roms selveier i moderne bygg fra 2019 - Store vindusflater med mye naturlig lysinnslipp - Elektrisk solavskjerming - Stor sydvendt balkong på ca. 7 m2 - Vannbåren gulvvarme - Lave felleskostnader / Ingen fellesgjeld - A-konto varmtvann/oppvarming inkl. - Kjellerbod på ca. 9 m2 - ca. 2 min gange til kollektiv tilbud - Perfekt som pendlerbolig/utleie - Tegnet av anerkjente Lund Hagem arkitekter - Flotte turmuligheter bademulighet i gangavstand
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Selveierleilighet
- Byggeår:
- 2019
- Etasje:
- 6
- Soverom:
- 1
- Prisantydning:
- 5 200 000,-
- Totalpris:
- 5 331 240,-
- Omkostninger:
- 131 240,-
- Felleskost/mnd:
- 2 958,-
- Fellesformue:
- 10 229,-
- Totalt BRA:
- 60 m2
- Energimerking:
- B - mørkegrønn
- Heis:
- Ja
- Veranda:
- Ja
Visninger
Alle våre visninger har påmelding. Passer ikke tidspunktet, send megler en e-post og avtal tid for privatvisning.
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
8-0477/24
Boligtype
Selveierleilighet
Adresse og betegnelse
Carl Lundgrens vei 24B, 0284 Oslo
Gnr. 9, bnr. 565, snr. 50 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Selger(e)
Fruvika AS
Kjøpesum og omkostninger
5 200 000,- (Prisantydning) Omkostninger: 130 000,- (Dokumentavgift) 240,- (Pantattest kjøper) 500,- (Tinglyst pantedokument) 500,- (Tinglyst skjøte) -------------------------------------------------------- 131 240,- (Omkostninger totalt) -------------------------------------------------------- 5 331 240,- (Totalpris inkl. omkostninger) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Om boligen
Byggeår
2019
Etasje
6
Arealer
BRA-i: 44 kvm
BRA-e: 9 kvm
BRA-b: 7 kvm
Totalt BRA: 60 kvm
Beskrivelse:
Kjeller:
BRA-e: 9 kvm. Bod
Totalt BRA: 9 kvm
6. etasje:
BRA-i: 44 kvm. Entré, bad, soverom og stue/kjøkken
BRA-b: 7 kvm. Balkong
Totalt BRA: 51 kvm
Fellearealer og rettigheter til bruk:
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på sameiets fellesareal, men disponeres av denne seksjonen. Sameiet kan på et senere tidspunkt omdisponere denne bruken.
Antall soverom
1
Innhold
Leiligheten ligger i byggets 6.etasje og har følgende romfordeling: Entré, bad, soverom og stue/kjøkken. Det medfølger en bod i kjeller på ca 9 kvm. Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Standard
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Bygningsdeler som har fått TG2: - Våtrom > 6. Etasje > Bad > Overflater Gulv: De preaksepterte ytelsene i gjeldende teknisk forskrift (TEK17) krever at vanntett sjikt/membran skal ha en oppkant på minimum 15 mm ved døråpningen over ferdig gulv, dersom fallet i rommet er mindre enn 1:100. Forskriften spesifiserer at vanntett sjikt kan bestå av produkter som banemembran, foliemembran eller påstrykningsmembran. I dette tilfellet er fallet utenfor dusjsonen relativt flatt, og det ikke observert en synlig oppkant på 15 mm ved døråpningen. - Våtrom > 6. Etasje > Bad > Sanitærutstyr og innredning: Det er ikke påvist tilfredsstillende løsning for å synliggjøre lekkasje fra innebygget sisterne. Det er påvist riss/sprekker i utstyr på våtrommet. Servanten har noen mindre sprekkdannelser/skade. En drensspalte bør etableres for å synliggjøre eventuelle lekkasjer fra sisternen. Uten en slik løsning kan lekkasjer fra sisternen forbli uoppdaget. - Kjøkken > 6. Etasje > Stue/kjøkken > Overflater og innredning: Det ble registrert noe mindre svellinger på benkeplaten i området hvor benkeplaten er skjøtet, og ved oppvaskmaskinen. Slike svellinger er et symptom på fuktpåkjenninger, og er ikke unormalt på benkeplater av denne typen. Svellingene lar seg normalt ikke utbedre lokalt, og det må derfor påregnes å skifte ut benkeplaten for å utbedre forholdet. Innredningen for øvrig fremstod i normalt god stand. - Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg: Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet. Bygningsdeler som ikke er undersøkt (TGIU): - Våtrom > 6. Etasje > Bad > Tilliggende konstruksjoner våtrom
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
12 Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Svar: Ja Beskrivelse: Skifte av luftfilter
Bygningssakkyndig
Daniel Snare
Byggemåte
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Vedlagt salgsoppgaven følger tilstandsrapporten og selgers egenerklæring. Disse må leses nøye av interessenter før bud inngis. Opplysninger gitt i tilstandsrapporten anses å være kjent for kjøper, og det kan derfor ikke reklameres på forhold som fremkommer av tilstandsrapporten. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Beskrivelsen av boligen som følger er hentet fra tilstandsrapporten: UTVENDIG Felles bygningsdeler: - Bygningen er oppført med grunnmur i betong. - Yttervegger i betong, stål- og trekonstruksjon, forblendet med teglstein. - Yttertak i oppforet betongdekke, tekket med takpapp. INNVENDIG Felles bygningsdeler: - Etasjeskiller i betong. - Felles varmtvann. - Trapper i betong. - Dørcalling. - Personheis.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Leiligheten blir ikke ytterligere vasket før overtagelse.
Adgang til utleie
Boligen kan leies ut i tråd med gjeldende lovverk. Vedtektene inneholder ingen begrensninger av eiers utleieadgang. Korttidsutleie er tillatt i opptil 90 døgn i året, jf. eierseksjonsloven § 24. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene, men må settes til mellom 60 og 120 døgn. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende.
Energi og oppvarming
Energimerking
B - mørkegrønn
Se fullstendig energiattest fra selger som vedlegg til salgsoppgave. Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattesten.
Oppvarming
Boligen har følgende oppvarmingskilder: - Vannbåren gulvvarme fra felles varmeanlegg. Dersom rom mangler fast installert oppvarmingskilde på visning, følger ikke dette med i handelen. Boligselskapet har avtale med Techem AS om leveranse av energiservicetjenester. Dette innebærer måling og avlesing av varme- og vannforbruk i den enkelte boenhet. OBOS fakturerer den enkelte beboer a konto på vegne av Techem sammen med ordinær innkreving av felleskostnader. Techem avregner faktisk energiforbruk to ganger per år mot innkrevd akontobeløp. Avregning og eventuell justering av akontobeløp skjer årlig pr 30.06 og 31.12. Ved salg av boligen må kjøper/selger lese av måler og selv sende inn avlesningsskjema til Techem Norge AS.
Informasjon om strømforbruk
Selger har ikke bebodd eiendommen.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 2 958,- pr. mnd
Inkluderer: App OBOS Nøkkel 15,00
Akonto energi, vann og avløp 545,00
Felleskostnader 1 647,00
Fiberaksess 21,00
(Det var nylig en økning i felleskostnader på kr. 729,86 fra 01.11.2024).
Eiendomsskatt
I Oslo kommune er det eiendomsskatt på boliger og fast eiendom som overstiger en fastsatt verdi. Informasjonen over er hentet fra eiendomsskattelistene. For mer informasjon rundt beregningsgrunnlaget for eiendommen, se http://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/eiendomsskatt
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 334 482,- pr. 2022
Sekundærbolig: Kr. 5 071 030,- pr. 2022
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Sameiet
Om sameiet
Sameiet Lilleaker Vest Boligsameie har organisasjonsnummer 923879625 og består av 207 boligseksjoner og 54 næringsseksjoner. Forretningsfører er OBOS Eiendomsforvaltning AS. Styrets arbeid: Installering av vannmåler Oslo Kommune har hittil bestemt vårt forbruk av vann utfra et stipulert areal av vår bygningsmasse. Styret undersøkte mulighet for å installere vannmåler i sameiet. Ved å måle faktisk forbruk kan vi spare ca. kr. 300 000 pr. år for en installasjonskostnad på kr. 120 000. Vannmåler ble følgelig installert og måling av vårt forbruk startet 20/4 2023. Ny metode for beregning av vann- og avløpsavgift. Vann- og avløpsavgiften utgjør en ganske stor del av det vi betaler i fellesutgifter – ca. 15%. Til nå er beregning av vårt forbruk basert på boareal. Ved installasjon av vannmåler har styret bestemt at det vil være mest korrekt å beregne denne avgift basert på faktisk forbruk. Techem som i dag bregner vårt forbruk av gulvvarme og energi til varmtvann kan også beregne forbruk av vann for hver leilighet. Dette blir innført ved neste avregning som vil skje pr. 30/6 2024. Kloakk Vi opplevede 17/10 et omfattende kloakkutslipp som berørte garasje og boder i U2 og enkelte rom i U1. Årsaken var kortslutning i strømkrets som kuttet strømtilførselen til pumpene. En rekke uheldige omstendigheter gjorde at stansen av pumper ikke ble oppdaget i tide. Styret, Mustad og elektriker har gjennomgått systemet for strømtilførsel til pumpene og har gjort nødvendige utbedringer for å unngå slike feil. Nye, bedre rutiner for overvåking av kloakksystemet er også innført. Innbrudd i boder Vi opplevde på slutten av året innbrudd i en rekke boder. Hengelåser og dørhengsler ble klippet over. Dørene til bodgangene var ikke berørt, noe som tyder på at tyvene var i besittelse av nøkkel. Det ble stjålet noen verdifulle sykler og en del lett omsettelige verdigjenstander, men i mange boder som var brutt opp var intet stjålet. Det ble installert kameraovervåkning i bodganger, garasjer og uteområder med inngangsdører i mai 2024. Kostnaden dekkes ved en økning i felleskostnader på kr. 1,50 pr. kvm pr.mnd. Det er montert beslag på 95 boddører. Kostnadene er dekket av den enkelte beboer. Ny betalingsløsning for El-bil ladere I slutten av oktober ble det innført nytt betalingssystem for el-bil lading. Lading må startes fra app, og betaling trekkes direkte fra betalingskort lagt inn i appen. Dette system gjør at uvedkommende ikke har tilgang til en beboers lader. Styrets uttalelser om forvaltningsplan for Lysakerelva og omregulering av Lilleakerbyen. Styret har mottatt informasjon om at Oslo og Bærum kommune sammen vil utarbeide en forvaltningsplan for Lysakerelven. Sameiet ble invitert til å komme med synspunkter på hva vi ønsker av fremtidige tiltak. Våre innspill gikk på at vi ønsker at tilgjengeligheten til hele område blir oppgradert særlig med bedre og tryggere turstier. Av og til faller det trær ned over stiene. Noen må få ansvar for at disse fjernes raskt fra stiene, Badeplassen ved Jarfossen kunne vært bedre tilgjengelig fra Oslosiden. Vi forslo også at plassen på Bærumsiden kan bli enda bedre tilrettelagt. Alle beboere har mottatt et planforslag fra Mustad Eiendom som ønsker å transformere Lilleakerbyen til blant annet boliger, forretninger og kontorer. Plan- og bygningsetaten (PBE) har foreslått to alternativer til hvordan utviklingen kan skje. Som forrige gang slike planer ble lagt fram, fant styret det vanskelig å skulle mene noe på vegne av 207 beboere. Styret oppfordret derfor de av beboerne som hadde synspunkter på planforslaget om å sende inn sine innspill til PBE.
Forretningsfører
Obos Eiendomsforvaltning AS
Forkjøpsrett
Det er ikke forkjøpsrett i sameiet.
Styregodkjennelse
Overdragelsen krever ikke styregodkjennelse.
Informasjon om fellesgjeld
Ingen lån registrert på selskap.
Fellesformue
Kr. 10 229,- pr. 31.12.2023
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Regnskapet for 2023 viste et positivt årsresultat på kr. 1 058 519,-. I budsjettet for 2024 er det lagt til grunn et positivt årsresultat på 474 215,-.
Vedtekter og husordensregler
Sameiets vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Felles dugnad må påregnes.
Dyrehold
Det er tillatt å holde dyr så lenge dyreholdet ikke er til sjenanse eller ulempe for de øvrige beboerne. Ved dyrehold gjelder følgende bestemmelser: 1. Hunder skal føres i bånd på sameiets område 2. Eier av dyret skal straks fjerne ekskrementer som dyret måtte etterlate på fellesområdene 3. Dyr må holdes borte fra lekeplasser og sandkasser
Sameiets forsikring
Tryg
Polisenr. 7174779
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 11 033 kvm (eiet)
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Leiligheten har en meget sentral beliggenhet på Lilleaker. Herfra er det kort gangavstand til nærbutikk, offentlig kommunikasjon med trikk og buss samt tog og flytog fra Lysaker stasjon. Nærområdet kan by på et rikt utvalg av rekreasjonsmuligheter. Fra leiligheten er det kort gangavstand til de herlige turstiene langs Lysakerelven, som går helt fra Lysaker til Bogstad. Her kan man spasere eller ta en løpetur i naturskjønne og historiske omgivelser. Flotte Lysakerfossen er vel verdt et besøk! På sommeren er det bade- og yrende båtliv ved Sollerudstranda. Sjølyst, Bygdøy og Lysaker brygge ligger også i gang- og sykkelavstand med flott turterreng og fine badeplasser. Det er sykkelsti langs Bestumkilen og Frognerkilen inn til Aker Brygge, eller via Vækerø mot Sandvika. Om vinteren er det oppkjørte skispor på Bygdøy. I tillegg har man kort vei til Mærradalen hvor det går preparerte skiløyper til Sørkedalen og videre innover i marka. Oslo vinterpark ved Bogstadvannet er også et godt alternativ om man foretrekker alpint. Fra boligen er det gangavstand til en rekke dagligvarebutikker og servicefasiliteter. På Lilleakersenteret ligger Kiwi, interiørbutikken At Home og hyggelige kafé Grønn og Nishi Sushi. På den andre siden av veien for senteret ligger klesbutikkene Woolland og Guttelus samt Schlägergården kafe. CC Vest handlesenter med et variert utvalg av forretninger og øvrige servicetilbud. Her finner man blant annet tilbud som apotek, legesenter, vinmonopol, kles- og sportsforretninger samt kafeer, restauranter og treningssenteret Sats. Lysaker brygge byr i tillegg på en rekke hyggelige serveringssteder.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger midlertidig brukstillatelse for eiendommen datert 28.11.2019 vedrørende oppføring. Midlertidig brukstillatelse dokumenterer at boligen lovlig kan brukes, men at det gjenstår arbeider før ferdigattest kan utstedes. For å kunne søke om ferdigattest må det gjennomføres følgende tiltak på eiendommen: - Bekreftelse på at sluttdokumentasjon er sendt til Vann- og avløpsetaten. - Sluttrapport og avfallsplan for bygg- og anleggsavfallet, med dokumentasjon fra avfallsmottaker. Det gjøres oppmerksom på at det ikke utstedes ferdigattest for ikke-avsluttede byggesaker/ byggemeldinger som er fra før 1998.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vannforsyning og offentlig avløpsnet via private stikkledninger. Rørene er ikke vurdert eller undersøkt i denne rapporten.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til boligbebyggelse. Kommuneplan: Bebyggelse og anlegg (fremtidig) Området er avsatt til fremtidig bebyggelse og anlegg. Det kan være boligbebyggelse, fritidsbebyggelse, sentrumsformål, kjøpesenter, forretninger, bebyggelse for offentlig eller privat tjenesteyting, fritids- og turistformål, råstoffutvinning, næringsbebyggelse, idrettsanlegg, andre typer anlegg, uteoppholdsarealer og grav- og urnelunder. Pågående byggesaker: Saksnummer: 202117406 Rammetillatelse - Lilleakerveien 28 og 28 B - Oppføring av tre leilighetsbygg med felles garasjekjeller Tiltaket innebærer oppføring av tre leilighetsbygg, med felles underjordisk garasje og næringslokale i underetasjen. Tiltaket skal utføres i Lilleakerveien 28 og 28 B i bydel Ullern. Saksnummer: 200810774 Tillatelse gitt - Lilleakerveien 24 C - Riving av arbeidsbolig opprinnelig for Mustad fabrikker Pågående plansak: Saksnr: 201804032 Saken gjelder: Lilleakervn. 16 m.fl. Fornyelse av område-Lilleakerbyen Sakstype: Detaljregulering Mustad Eiendom AS foreslår å omregulere Lilleakerbyen. Hensikten med planforslaget er å transformere området til et flerfunksjonelt byområde. Alternativ 1 tilrettelegger for forretning, kontor, barnehage, høyhus og ca. 925 boliger. Plan- og bygningsetaten anbefaler ikke alternativ 1 og fremmer eget alternativ med bl.a. reduserte høyder og flere boliger. Plan- og bygningsetaten vurderer at vårt eget alternativ 2, helhetlig sett, er en bedre løsning for området enn forslagsstillers og vi anbefaler derfor dette. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/9/565/50: 14.04.2016 - Dokumentnr: 330902 - Bestemmelse om veg Midlertidig dispensasjon fra bygningsloven Lilleakerveien godkjennes inntil videre i sin nåværende bredde Plikt til fremtidig vederlagsfri avståelse av veigrunn til Oslo kommune Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen Overført fra: Knr:0301 Gnr:9 Bnr:565 Gjelder denne registerenheten med flere 29.03.2019 - Dokumentnr: 375885 - Erklæring/avtale Rettighetshaver: Fåbroparken Gårdeierforening Org.nr: 821 797 942 Bestemmelse om pliktig medlemskap i gårdeierforeningen Med flere Overført fra: Knr:0301 Gnr:9 Bnr:565 Gjelder denne registerenheten med flere 28.08.2019 - Dokumentnr: 995323 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 50 Formål: Bolig Tilleggsdel: Bygning Sameiebrøk: 43/15917 08.11.2021 - Dokumentnr: 1402198 - Reseksjonering Snr: 50 Formål: Bolig Tilleggsdel: Bygning Sameiebrøk: 43/15914 Vederlag: NOK 0 Omsetningstype: Uoppgitt Fjerning av seksjon Endring av tegninger Endring av fellesareal
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for riktig betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav som følger av sameieforholdet, typisk vil dette gjelde felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på seksjonen. Legalpant til kommunen har prioritet foran legalpant til sameiet.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Det opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller via firma teller med. Etter lov om eierseksjoner § 31, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlige etter sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legalpanterett i den enkelte eierseksjon på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Leiligheten blir ikke ytterligere vasket før overtagelse.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med IF tilbyr Nordvik Trygghetspakken til våre boligkjøpere. Trygghetspakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle forsikringene du trenger til den nye boligen i et helt år. Leilighetspakken inneholder Boligkjøperforsikring, Super Innboforsikring, Flytteforsikring og Renteforsikring. Super Innboforsikring er en av markedets beste innboforsikringer og med denne kan du være trygg på at alle tingene du eier er godt forsikret. Flytteforsikring dekker skader på tingene dine ved transport, ut- og innflytting. Renteforsikring kan hjelpe deg med rentekostnaden på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir deg hjelp til å avklare hva du kan ha rett på om du oppdager en mangel i den nye boligen din. Ved mangel etter reglene i avhendingslova, vil forsikringen også gi deg juridisk bistand til å rette kravet mot selger eller selgers forsikringsselskap. Boligkjøperforsikring er inkludert i Trygghetspakken, men kan også tegnes separat. Trygghetspakken/Boligkjøperforsikring må senest tegnes på kontraktsmøtet. Se produktark vedlagt i salgsoppgaven for mer informasjon om Trygghetspakken, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 0,75% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 39 000,- Nordvik grunnpakke med trykket salgsoppgave* kr. 19 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 9 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. Visninger er gratis. Står på alle visninger selv. kr. 0,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 29 077,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 105 867,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Megler
Truls Martin Nygaard, Eiendomsmegler MNEF / Partner
476 29 151
t.nygaard@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Majorstuen Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 914449936
Sørkedalsveien 8C, 0369 OSLO
Dobbel rentedekning gjennom Trygghetspakken fra If
For boligkjøper
Bilder
Truls Martin Nygaard
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Majorstuen
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?