Mor Go'hjertas vei 23Sagene - Torshov
- Sagene - Torshov
- Mor Go'hjertas vei 23
- Prisantydning
- 3 200 000,-
- Totalpris
- 3 977 350,-
- Felleskost/mnd
- 8 870,-
- BRA-i
- 23 m2
Idyll langs Akerselva
Innbydende 2-roms med solrik vestvendt markterrasse på 17m² | Bad fra 2019 | Fyring, v.v og internett inkl. | IN-ordning
Nordvik v/Aksel Bredesen har gleden av å presentere Mor Go'hjertas vei 23 - En flott 2-roms beliggende i rolige og vakre omgivelser. Leiligheten fremstår som innbydende med moderne preg og har en gjennomgående god standard med flott laminatgulv, pent bad fra 2019 og tidløst kjøkken med integrerte hvitevarer. Meget god beliggenhet i en blindvei med lite biltrafikk og kort vei til "alt". Verdt å merke seg: - Solrik vestvendt markterrasse på hele 17m² - Delikat bad fra 2019 - Tidløst og moderne kjøkken - Fyring, strøm, varmtvann og internett inkl. - Svært god beliggenhet i blindgate - IN-ordning - Ingen forkjøpsrett og dok.avg
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Andelsleilighet
- Byggeår:
- 1948
- Etasje:
- 1
- Soverom:
- 1
- Prisantydning:
- 3 200 000,-
- Totalpris:
- 3 977 350,-
- Omkostninger:
- 1 350,-
- Fellesgjeld:
- 776 000,-
- Felleskost/mnd:
- 8 870,-
- Fellesformue:
- 6 914,-
- Totalt BRA:
- 26 m2
- Energimerking:
- G - mørkegrønn
- Heis:
- Ja
- Veranda:
- Ja
Visninger
Alle våre visninger har påmelding. På denne måten sikrer vi at megler har god oversikt og tid til å imøtekomme alle interessenter. Meld deg på visning ved å trykke på lenken visningspåmelding.
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
44-0009/25
Boligtype
Andelsleilighet
Adresse og betegnelse
Mor Go'hjertas vei 23, 0469 Oslo
Gnr. 222, bnr. 125 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Andelsnr. 17 i Borettslaget Parksiden, orgnr. 988891452
Selger(e)
Conny Bagaas
Kjøpesum og omkostninger
3 200 000,- (Prisantydning) 776 000,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 3 976 000,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst hjemmelsoverføring) 545,- (Tinglyst pantedokument) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 1 350,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 10 650,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 3 977 350,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 3 986 650,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1948
Etasje
1
Arealer
BRA-i: 23 kvm
BRA-e: 3 kvm
Totalt BRA: 26 kvm
TBA: 17 kvm
Beskrivelse:
Underetasje:
BRA-e: 3 kvm. Bod
Totalt BRA: 3 kvm
1. etasje:
BRA-i: 23 kvm. Entré, bad/wc, stue, kjøkken og soverom.
Totalt BRA: 23 kvm
TBA: 17 kvm. Markterrasse
Takstmannens kommentar til arealoppmåling:
Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, som stemmer med dagens bruk
Kommentar:
Det er vanskelig for takstmann å tolke ut i fra oversendte tegninger om dagens soverom opprinnelig er en alkove og det
anbefales ytterligere undersøkelser vedrørende dette. Det er i dag en skyvedør i glass som skiller stue/kjøkken og soverom.
Byggetegninger er innhentet av megler og oversendt. Dagens planløsning kontrolleres opp imot mottatte plantegninger. Det er
ikke kontrollert om tegninger er iht. byggesak, eller grunnlag for en evt. brukstillatelse/ferdigattest. Dette begrunnes med at
eldre byggesaker kan strekke seg over flere år med et stort antall dokumenter som vil være vanskelig og sette seg inn i.
Antall soverom
1
Innhold
Dette er en flott leilighet for deg som ønsker å bo sentralt, samtidig som du har en skjermet og tilbaketrukket internbeliggenhet. Boligen har en arealsmart planløsning, med blant annet et moderne bad fra 2019, et tidsriktig kjøkken med integrerte hvitevarer og et soverom vendt ut mot boligens private markterrasse. Velkommen til visning! Verdt å merke seg: - Solrik vestvendt markterrasse på hele 17m² - Delikat bad fra 2019 - Tidløst og moderne kjøkken - Fyring, strøm, varmtvann og internett inkl. - Svært god beliggenhet i blindgate - IN-ordning - Ingen forkjøpsrett og dok.avg
Standard
Nøkkelopplysninger | Kjekt å vite El-anlegg: Automatsikring i sikringsskap. Det elektriske anlegget består av en kombinasjon av skjult og åpent anlegg. Bod/oppbevaring: Kjellerbod på ca. 2,9 m². Vinduer: Vinduer med malte trerammer og 2- og 3-lags glass fra 1988 og 2020. Vegger: Malte flater. Fliser på bad. Gulv: Laminat. Fliser på bad. Ventilasjon: Mekanisk ventilasjon på bad/wc, ventil i vegg, spalteventil i vinduer og vinduer som kan åpnes.
Parkering
Selskapet har noen parkeringsplasser til leie (kvartalsvis leie). Venteliste, kontakt styret. Leietager vil bli belastet for administrasjonsgebyr i f.b.m. tildeling av plass, etter gjeldende prisliste. Det er muligheter for el-bil lading. Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene, parkeringssone A, B, C, D og E: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 6.200 kroner for ett år Motorsykkel og moped: 3.100 kroner for ett år El-bil : 2.090 kroner for ett år El-motorsykkel og el-moped: 1.045 kroner for ett år Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/
Moderniseringer og påkostninger
Moderniseringer opplyst av eier:
2025:Bytte av stoppekraner i vannskap, Noir rørleggerservice AS
2019: Rehabilitert badet i regi av tidligere eier, Telemark Rør AS
Større vedlikehold og rehabilitering i borettslaget:
2020-2021: Arbeid med nye markterrasser på veisiden sammen med nytt søppelanlegg og sykkelparkeringsbod på sydsiden av bygget.
2018: Rehabilitering av heis.
2017: Etablering av balkonger i 1.etg.
2016: Rehabilitering av alle kraner i kjellere
2015: Etablering av ny renovasjonsløsning
2015: Tak over inngangsparti
2015: Balkongprosjekt for 1. etasje påbegynt
2012: Rehabilitering av balkonger
2010: Rehabilitering av heis
2009: Fjernvarme. Tilkobling til Hafslund fjernvarme senhøsten -09
2006-2007: Soil og bad rehabilitert i brl
2001-2012: Soil og bad rehabilitert i SE (40 leil)
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Følgende opplysninger er spesielt viktig å merke seg: 1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Tidligere eier renoverte badet i 2019. Arbeid utført av Telemark Rør AS. 2. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Terrassen ble fornyet i 2021 i regi av borettslaget. 4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Nei Eventuell kommentar: Pågår jording av felles anlegg i borettslaget. 5. Vet du om det er gjort arbeid på vann og avløp, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Byttet stoppekraner på badet, februar 2025. Utført av Noir Rørleggerservice AS. 15. Vet du om det er eller har vært feil med det elektriske anlegget? Nei Eventuell kommentar: Det pågår jording av det felles anlegget, etter en hendelse hos en annen beboer 18. Vet du om det er, eller har vært, insekter eller skadedyr i boligen, eller i tilhørende bygninger? For eksempel skjeggkre, maur, biller, mus, rotter eller lignende. Ja Beskriv: Har observert noe sølvkre på badet i vinter. Var veggdyr i borettslaget i 2023, men ikke i min leilighet. 19. Vet du om det er eller har vært feil ved installasjoner slik som radiator, sentralfyr, varmepumpe, balansert ventilasjonsanlegg eller liknende? Ja Beskriv: Borettslaget melder om at det har vært installert feil ventilasjonssystem på kjøkkenet ift type anlegg, og det skal tas en vurdering på om alle ventilatorhetter må skiftes ut. Det kan også trekke litt fra ventilasjonsluken i stuen. 20. Vet du om det er eller har vært feil på tilbehøret som følger med eiendommen? Ja Beskriv: Dårlig fjæring i lysbryter på badet, så dimmefunksjonen på spotene fungerer ikke optimalt. 25. Vet du om det er forslag eller vedtatte reguleringsplaner/andre planer, nabovarsler/byggegodkjenninger /byggeplaner eller andre offentlige vedtak som kan medføre endinger i bruken av eiendommen eller eiendommens omgivelser/naboer? Ja Beskriv: Styret i borettslaget har informert om at Morgo Utvikling AS har rettigheter til å bygge ut loftet i blokken, og har søkt om å bygge 2 nye leiligheter. 30. Vet du om det finnes planer, vedtak eller forslag til vedtak som kan øke husleien/festeavgiften /fellesutgiftene/fellesgjelden? Ja Beskriv: Våren 2025 skal vinduene i borettslaget skiftes, derfor ble fellesutgiftene økt januar 2025 32. Vet du om det er noe annet ved eiendommen som det kan være viktig for kjøperen å vite om? Ja Beskriv: Vinduet på soverommet i leiligheten skal byttes i regi av borettslaget. Foreløpig planlagt oppstart av prosjektet er uke 13.
Bygningssakkyndig
Stian Aass
Byggemåte
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Vedlagt salgsoppgaven følger tilstandsrapporten og selgers egenerklæring. Disse må leses nøye av interessenter før bud inngis. Opplysninger gitt i tilstandsrapporten anses å være kjent for kjøper, og det kan derfor ikke reklameres på forhold som fremkommer av tilstandsrapporten. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Beskrivelsen av boligen som følger er hentet fra tilstandsrapporten: Bygningsdeler som har fått TG2: Vinduer: Vurdering av avvik: Det er avvik: Tilstandsgrad 2 settes på bakgrunn av gjenværende levetid på glass og redusert isoleringsevne på vindu på soverom. Bygningsdelene har oversteget halvparten av sin levetid og utskifting må påregnes på sikt. Konsekvens/tiltak Tiltak: For at vindu på soverom skal få tilstandsgrad 0 eller 1 må dette skiftes. Dette er normalt sett borettslagets/sameiets sitt ansvar og kan evt. ikke gjennomføres uten styrets samtykke. Eldre vinduer har dårligere isoleringsevne på glasset og som regel dårligere tetting rundt vinduer. Dette kan føre til trekk rundt vinduer og kaldras ved temperaturforskjeller som igjen fører til ubehag og økte energikostnader. Utvendige trapper: Vurdering av avvik: Rekkverkshøyder er under dagens forskriftskrav til rekkverk i trapper. Tilstandsgrad settes på bakgrunn av for lav høyde på rekkverk i/mot trapp. TEK 17 § 12-15. Utforming av rekkverk: Rekkverk i trapper og ramper skal ha høyde minimum 0,9 m over gulv eller trinn. Høydekravet gjelder også rekkverk på mellomrepos og returrekkverk på repos. Tilstandsgrad 2 settes på bakgrunn av for stor åpning mellom trinn i trapp. Sintef Byggforsk 324.301 Åpning mellom trinn: Trapper bør ha tette stusstrinn. Ønsker man likevel åpne stusstrinn, bør åpningen ikke være større enn 100 mm. Bestemmelsen er gitt for å hindre små barn i å komme seg gjennom åpninger eller å bli sittende fast i rekkverket og dermed utsettes for fare. Konsekvens/tiltak Det er ikke krav om utbedring av rekkverkshøyder opp til dagens krav. Utbedring av nevnte avvik må utføres for å få tilstandsgrad 1. Etasjeskille/gulv mot grunn: Vurdering av avvik: Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Tilstandsgrad er satt på bakgrunn av standardens strenge vurdering av skjevheter i etasjeskille, eller gulv på grunn. Målinger er utført og beskrevet under. Stue/kjøkken og ut i entré: Det er målt ca. 10 mm høydeforskjell på gulv over en lengde på ca. 2 m. Det er målt ca. 10 mm totalt avvik/høydeforskjell på hele gulvet. Høyder er tatt punktvis i hvert hjørne samt midt på gulvet, og svanker eller ujevnheter utover målte punkter kan forekomme. Øvrige rom kan også ha skjevheter i konstruksjoner uten at det er nevnt i rapporten. Målinger er utført etter stikkprøveprinsippet for å gi en indikasjon på evt. skjevheter i gulvkonstruksjoner i boligen. Konsekvens/tiltak For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak. Etasjeskille må rettes opp for å kunne endre tilstandsgrad. Det er ikke kontrollert av takstmann grunnen til skjevheter i etasjeskille. Erfaringsbasert så skyldes ofte skjevheter i etasjeskille i eldre bygårder setninger i grunnen som påvirker bygget, men dette er ikke verifisert i dette tilfelle. Setningsskader i bygninger oppstår når grunnen under fundamentet synker eller beveger seg. Når fundamentet beveger seg, kan det føre til sprekker i bygningsmaterialer, samt føre til at dører og vinduer kan bli vanskelig å åpne og lukke. Radon: Vurdering av avvik: • Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Tilstandsgrad settes på bakgrunn av manglende sikring mot radon, eller manglende dokumentasjon på målinger i boligen. Det anbefales radonmålinger på etasjer til og med 2. etasje i boligblokken. Dette er styret i borettslaget/sameiet/aksjeselskapet sitt ansvar. Det anbefales å kontakte styret for ytterligere informasjon. Link til radonkart http://geo.ngu.no/kart/radon/ Konsekvens/tiltak • Det bør gjennomføres radonmålinger. Det anbefales radonmålinger for å kartlegge om radonkonsentrasjon er innenfor anbefalinger fra Statens strålevern. I boligblokker skal boenheter med bakkekontakt og boenheter i etasjen over, måles. En tradisjonell førsteetasje har per definisjon alltid bakkekontakt, selv om det er kjeller/krypkjeller under. For å kunne lukke avviket så må det foretas radonmålinger, enten i privat regi eller i regi av borettslaget/sameiet/aksjeselskapet. Radon er helseskadelig fordi det avgir ioniserende stråling når det brytes ned til radioaktive datterprodukter. Når disse partiklene pustes inn, kan de feste seg til lungevev og avgi stråling som skader cellene. Over tid kan dette øke risikoen for lungekreft. Innvendig sol- og lysavskjerming: Vurdering av avvik: • Det er avvik: Det opplyses av eier at en tråd på plissegardinen på balkongdør har røket, så den har litt svekket funksjon. Konsekvens/tiltak • Tiltak: Utbedring av nevnte avvik må utføres for å få tilstandsgrad 1. Overflater vegger og himling: Vurdering av avvik: Det er vindu/dør med ikke fuktbestandige materialer i våtsonen (ved vask, dusj, badekar, osv.), løsningen eller byggematerialet er uegnet Tilstandsgrad 2 settes på bakgrunn av dør i våtsone på bad/wc. Dusjnisje på bad har en definert våtsone som er på min. 1 m. ut på hver side utenfor dusjnisje. Dør på bad er plassert innenfor denne våtsonen. Dette har liten betydning hvis utførelsen rundt utforinger/gerikt på dør er utført korrekt og dør er beskyttet mot sprut. Standardens strenge krav gjør at dette vurderes til TG 2. Dører i hardt belastede sprutsoner bør skjermes. Det anbefales løsninger som fungerer som sprutskjerm ved bruk av f.eks. dusj. Ref. BVN 32.660. Konsekvens/tiltak Andre tiltak: Det er ikke kjent for takstmann konstruksjonsoppbygging i overgang mellom evt. smøremembran og utforing/lister på dør i våtsone og det anbefales ytterligere undersøkelser for å kartlegge dette. Ikke tilfredsstillende overgang mellom smøremembran og utforing/lister på dør i våtsone kan føre til vannskade på tilstøtende konstruksjoner. Sprutsikring av dør i våtsone er ivaretatt av dusjdører. Sluk, membran og tettesjikt: Vurdering av avvik: • Membranen bak innebygd sisterne har ukjent utførelse. Tilstandsgrad 2 settes på bakgrunn av manglende dokumentasjon på skjulte bygningsdeler (membran) på badet. Det er ikke fremlagt prosjekteringsgrunnlag eller dokumentasjon på utførelse av skjulte bygningsdeler på badet. Byggteknisk forskrift TEK 17 § 2-3. Dokumentasjon for oppfyllelse av ytelser, produksjonsunderlag: Det skal dokumenteres at de prosjekterte løsningene og produktspesifikasjonene oppfyller de fastsatte ytelsene. Forhåndsdokumenterte løsninger kan være løsninger som har sertifikat eller godkjenning, eller som er angitt i anvisninger i Byggforskserien (SINTEF) eller andre anerkjente kilder. Produksjonsunderlaget omfatter blant annet arbeidstegninger, detaljtegninger, beskrivelsestekster, spesifikasjoner og annet underlagsmateriale som skal ligge til grunn for utførelsen. Et tilstrekkelig produksjonsunderlag er en nødvendig forutsetning for at utførelsen og det ferdige byggverket skal bli i samsvar med kravene i forskriften. Konsekvens/tiltak Innhent dokumentasjon, om mulig. Innhent dokumentasjon om membran på badet om mulig. Riktig dokumentasjon av arbeid som er utført på badet er avgjørende for å kunne verifisere oppbygging av løsninger som er benyttet. Feil utførelse av membran på bad kan i verste fall føre til lekkasje mot tilstøtende konstruksjoner. Det er av den grunn viktig at utførelsen av membran dokumenteres. Dokumentasjon på uavhengig kontroll våtrom bør etterspørres hos utførende håndverker. Sanitærutstyr og innredning: Vurdering av avvik: Det er ikke påvist tilfredsstillende løsning for å synliggjøre lekkasje fra innebygget sisterne. Tilstandsgrad 2 settes på bakgrunn av ikke synlig avrenning, inspeksjonsmulighet, eller dokumentasjon på utførelse av konstruksjon til innebygget sisterne for vegghengt wc. TEK 17 § 13-15. Våtrom og rom med vanninstallasjoner: Innebygde sisterner og lignende må monteres i en prefabrikkert kassett med vanntette overflater eller i et hulrom. Der det er relevant må hulrommets vegger og gulv ha vanntett sjikt som er kontinuerlig med resten av sjiktet for rommets vegg og gulv. Eventuelt lekkasjevann må dreneres ut i rommet slik at lekkasjen raskt blir synlig. Konsekvens/tiltak Det må gjøres tiltak for å lukke avviket. Avrenning fra kasse til vegghengt wc må etableres, eller dokumentasjon på avrenning som ivaretar forskriftskrav må fremlegges for å kunne endre tilstandsgrad. Hvis det oppstår en lekkasje inne i kassen, kan vann hope seg opp uten mulighet for avrenning. Dette kan føre til skjulte fuktskader på vegger og gulv. Avtrekk: Vurdering av avvik: Det er avvik: Tilstandsgrad 2 settes på bakgrunn av kjøkkenventilator som ikke er tilpasset mekanisk sentralavtrekk. Tilstandsgrad 2 settes på bakgrunn av manglede/begrenset avtrekk fra kjøkkenventilator. Konsekvens/tiltak Tiltak: Kjøkkenventilator må byttes til en som er kompatibel med det mekaniske ventilasjonssystemet i bygget for å få tilstandsgrad 1. Kjøkkenventilator som har egen motor kan skape ubalanse i det sentrale ventilasjonssystemet i bygget. Det anbefales å kontakte styret i borettslaget/sameiet/selskapet for informasjon vedrørende en kompatibel kjøkkenventilator til ventilasjonsanlegget. Kullfilter bør byttes for å bedre funksjon på kjøkkenventilator. Kullfilter som er tett vil føre dårligere inneklima da matos/lukt kan spre seg i boligen. Vannledninger: Vurdering av avvik: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger. Tilstandsgrad 2 settes med bakgrunn i at mer enn halvparten av forventet brukstid for originalt røranlegg i kobber (tilførselsrør) er oppbrukt. Det er nå ingen symptomer på funksjonssvekkelse, men vær oppmerksom på at eldre vannrør er en risikokonstruksjon. Tilstandsgrad 2 settes på bakgrunn av manglende merking av rørkurser i vannskap. Ingen synlig merking av vannrør i fordelerskap eller på vannrørene. Det anbefales i Sintef Byggforsk sin rørhåndbok følgende: 8.4 Merking av rørkurser. Rørkursene må merkes i fordelerskapet med lengde og hvor de leverer vann. Egen kursoversikt og skjema for egenkontroll følger som regel med fordelerskapet. Konsulter leverandøren. Tilstandsgrad 2 settes på bakgrunn av vannskap som ikke er tilstrekkelig tett. Det er åpninger rundt rørføringer. Konsekvens/tiltak Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. For å få endret tilstandsgrad må eldre vannrør byttes. For å få endret tilstandsgrad må kurser i vannskap merkes. Vannskap må tettes iht. forskrifter. Avløpsrør: Vurdering av avvik: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger. Tilstandsgrad settes med bakgrunn i at mer enn halvparten av forventet brukstid for røranlegg er oppbrukt. Det er nå ingen symptomer på funksjonssvekkelse, men vær oppmerksom på at dette er en risikokonstruksjon. Utskiftninger må påregnes på sikt. Konsekvens/tiltak Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. Tidspunkt for utskiftning av avløpsrør nærmer seg. For å få endret tilstandsgrad må eldre avløpsrør byttes. Ventilasjon: Vurdering av avvik: Det er påvist mangelfull ventilasjon på ett eller flere rom i boligen. Tilstandsgrad settes på bakgrunn av manglende ventilasjon/avtrekk på kjøkken. Iht. forskrifter: Boliger skal ha ventilasjon som sikrer et forsvarlig inneklima for personer i boligen. Ventilasjonen skal være tilpasset det enkelte roms funksjon. Kjøkken, sanitærrom og våtrom skal ha avtrekk. Konsekvens/tiltak Ventilasjonsløsningen må utbedres. For å få endret tilstandsgrad må det etableres ventilasjon på kjøkken iht. forskrifter. Vannbåren varme: Vurdering av avvik: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på anlegg for vannbåren varme. Tilstandsgrad settes på bakgrunn av alder på radiator på soverom og tilførselsrør. Det er ikke behov for utbedringstiltak da anlegget fungerer i dag, men ut i fra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. Konsekvens/tiltak Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må anlegget skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. Ved renovering, påse at anlegget dokumenteres av fagperson. Varmeanlegg/radiatorer må byttes/fornyes for å fa tilstandsgrad 1. Elektrisk anlegg: Det elektriske anlegget er av eldre og nyere dato. Det foreligger ikke samsvarserklæringer på alt av det elektrisk arbeid som er utført i boligen. Dette utløser en tilstandsgrad 2. Det anbefales av den grunn en utvidet EL-kontroll. Det elektriske anlegget er ikke vurdert utover visuell besiktigelse i denne rapporten, da dette krever spesiell kompetanse og autorisasjon. Ingen bygningsdeler som har mottatt tilstandsgrad 3 (TG3), resterende punkter enn nevnt ovenfor har mottatt TG1 og TG0.
Innbo og løsøre
Følgende hvitevarer medfølger: koketopp, stekeovn, oppvaskmaskin og kjøleskap.
Ingen øvrige hvitevarer medfølger.
Følgende løsøre og tilbehør følger ikke med:
- Vaskemaskin
For øvrig gjelder NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør" med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen er vedlagt.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i borettslag. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Andelseier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Energi og oppvarming
Energimerking
G - mørkegrønn
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Selger har fylt ut fullstendig energiattest som er lagt ved salgsoppgaven. Megler har ikke ansvar for informasjonen som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Leiligheten er oppvarmet med sentralvarmeanlegg m/radiatorer og elektriske varmekabler på bad/wc.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 8 870,- pr. mnd
Inkluderer: Fyring, strøm, varmtvann, avdrag og renter på lån, kabel-tv, kapitalkostnader lån, kommunale avgifter, forsikringer, drift og vedlikehold m.m.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 764 832,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 3 059 327,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
TV/Internett/Bredbånd
Kabel-tv og internett er inkludert i felleskostnadene.
Borettslaget
Om borettslaget
Borettslaget består av 60 andelsleiligheter. Borettslaget Parksiden er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 988891452, og ligger i bydel Sagene i Oslo kommune. Styrets arbeid: Styret har avholdt 6 styremøter for perioden. Styret har hatt fokus på ordinær drift og planlegging av vedlikehold av borettslagets bygningsmasse og fellesareal. Styret presenterer vedlikeholdsprosjektet med utskiftninger av vinduer og balkongdører i ordinær generalforsamling 2024. I tillegg til dette vil styret presentere ytterligere 2 vedlikeholdsprosjekt. Utskiftning av lys i korridorer Mor Go'hjertas vei 23 og sykkelstativer inne og ute, samt sikring sykkelskur. Styret har hatt jevnlige møter med Morgo Utvikling AS om utbygging av lofts areal til 6 nye leiligheter. Leilighetene skal etableres som et eget borettslag. I sammenheng med dette planlegges det også installasjon av ny heis til bygget. Styret vil komme tilbake til andelshaverne når man får en avklaring på utbyggingen. Økonomistyringen for Borettslaget Parksiden og Morgo Borettslag ble pr. 01.01.2024 flyttet over til Parksiden Eierseksjonssameie. Dette har medført til at mye av styrearbeidet nå også er flyttet til Parksiden Eierseksjonssameie hvor styret koordinerer og gjennomfører sakene for borettslagene. Styret i Parksiden Eierseksjonssameie består av styrene i de respektive borettslagene og styret i hvert borettslag representerer andelshaverne i sine borettslag. Styret i Parksiden Eierseksjonssameie jobber etter en langsiktig plan hvor først utbygging av lofts areal gjennomføres og leilighetene som etableres skal så bli et nytt borettslag. Når dette er på plass, vil styret jobbe for en fusjonering av alle 3 borettslag til ett borettslag for hele bygningsmassen. Fremtidige planer: - Utskiftninger av vinduer og balkongdører - Utskiftning av lys i korridorer - Sykkelstativer inne og ute, samt sikring av sykkelskur - Renovering inngangsparti - Installasjon av ny heis
Forretningsfører
Obos Eiendomsforvaltning AS
Forkjøpsrett
Det er ikke forkjøpsrett i borettslaget.
Styregodkjennelse
Overdragelsen av borettslagsandelen til ny andelseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 776 000,- pr. 01.01.2025
Bank: OBOS
Annuitetslån, 12 terminer per år.
Rentesats per 01.01.2025: 5,75%
Restløpetid: 31 år og 10 mnd.
Saldo per 01.01.2025: 28.330.087,-
Bank:
Annuitetslån, 12 terminer per år.
Rentesats per 01.01.2025: 5,75%
Restløpetid: 31 år og 10 mnd.
Saldo per 01.01.2025: 7.254.633,-
Bank:
Annuitetslån, 12 terminer per år.
Rentesats per 01.01.2025: 5,75%
Restløpetid: 1 år 4 md. .
Saldo per 01.01.2025: 286.435,-
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 – tolv– måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Det er individuell nedbetaling av fellesgjeld (IN-ordning) i borettslaget. Dette gir andelseierne mulighet til å nedbetale sin del av fellesgjelden. Innbetaling kan foretas to ganger pr. år med termin 01.04 og 01.10 (10 dager før lånets forfall). Andelseier må ta kontakt med OBOS minimum en måned før terminforfall for opprettelse av avtale. Minimumsbeløpet for innbetaling er kr 60 000 pr. gang. Se skriv fra forretningsfører for utfyllende informasjon.
Fellesformue
Kr. 6 914,- pr. 31.12.2023
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Boligselskapets budsjett og regnskap er tilgjengelig hos meglerforetaket. Ta kontakt med megleren for å få dette oversendt.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Dyrehold
Dyrehold er tillatt.
Borettslagets forsikringsselskap
Tryg Forsikring
Polisenr. 8737492
Tomt
Adkomst
Det vil bli skiltet med visningsskilt fra Nordvik under annonserte visninger. Velkommen til visning!
Radonmåling
Det er ikke fremlagt dokumentasjon fra eier/borettslag/sameiet på sikring av boligen mot radon, eller målinger. Boligen ligger i et område som i NVE Radon aksomhetskart er definert med "usikker" aktsomhetsgrad og det anbefales radonmålinger på alle etasjer i boligblokken. Det anbefales å kontakte styret for ytterligere informasjon.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Leiligheten ligger i et attraktivt og sentralt boligområde på Bjølsen, rett ved Nydalen. Ett område som de siste årene har gjennomgått en totalforvandling og er nå et urbant, levende og meget moderne bydelssenter. Antall beboere og brukere av området er i sterk vekst og i takt med etterspørselen er det etablert en rekke nye serveringssteder og butikker. Dagligvarehandelen kan gjøres på Meny, Rema 1000, Kiwi på Bjølsen, ellers kort vei til Joker. Ikke mange minutter unna leiligheten finner man Storo Storsenter, et av Norges største kjøpesentre med 130 butikker, spisesteder og tjenester. Like ved Storo Storsenter er Norges største og første IMAX-kino å finne. Kinoen stod klar i mars 2018 og huser hele 11 saler, hvor det tilrettelegges for en fantastisk filmopplevelse. Torgbygget i Nydalen senter, som åpnet i 2016 har servicetilbud som vinmonopol, matvarebutikk, restauranter/cafeer, baker, apotek og blomsterbutikk. St. Hanshaugen, Grünerløkka og Oslo sentrum ligger i tillegg godt innen rekkevidde med alt det innebærer av fasiliteter og servicetilbud. Det er kort vei til ypperlige tur- og treningsfasiliteter, med Maridalen som et naturlig valg dersom man ønsker rolige sykkelveier. Her har man også tilgang til et fantastisk utvalg av turstier, både til fots, på sykkel eller på ski. Kort vei til Sognsvann og Nordmarka, med alle sine muligheter, samt Grefsenkollen med muligheter for motbakketrening til fots eller på sykkel. På toppen kan man nyte den fantastiske utsikten over hele Oslo by evt. sammen med et godt måltid på Grefsenkollen restaurant. Her arrangeres det også utekonserter i sommerhalvåret kalt "OVER OSLO", som er svært populært. For den treningsglade er det også fint med SATS i Nydalen og Storo, Evo Fitness, Crossfit Oslo, ikke mange minutter unna leiligheten. Det er også kort vei til Voldsløkka idrettsplass med fotballbaner, isbane, volleyballbaner, tennisbaner og skatehall. Akerselva renner rett ved og er med på å forsterke den idylliske opplevelsen av området. Elven kan benyttes til både bading (Nydalsdammen) og fisking. Akerselva har mange historiske minner og følger du den hele veien vil du møte 20 fosser og 45 bruer og flere badeplasser.
Offentlig kommunikasjon
Meget god offentlig kommunikasjon i området med b.la. Bjølsen busstopp ca. 5 minutter unna, ca. 10-15 minutter unna Nydalen t-bane, ca. 8 min unna Sandaker busstopp og ca. 10 minutter unna Sandaker senter trikkestopp.
Skoler og barnehager
Skolekrets: Se vedlagte nabolagsprofil for nærmere info.Se vedlagte nabolagsprofil for nærmere info.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler borettslaget. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til byggeområde for boliger i henhold til reguleringskart datert 27.01.2025. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Pågående plansaker: Fernanda Nissens gate 10 - Friområde og turvei til Akerselva fra Lillo gård. Saksnummer: 202457321 Byggesaker: Mor Go'hjertas vei 23 - Utskifting av vinduer og dører. Saksnummer: 202550245. Status: Tillatelse gitt Mor Go'hjertas vei 25-29 - Rehabilitering og sammenslåing av leiligheter. Saksnummer: 202303521. Status: Rammetillatelse gitt
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/222/125: 15.09.1938 - Dokumentnr: 304336 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:0301 Gnr:222 Bnr:122 14.10.1939 - Dokumentnr: 305646 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:0301 Gnr:222 Bnr:123 10.07.2006 - Dokumentnr: 326677 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 1-80 Formål: Bolig Tilleggsdel: Bygning Gjelder denne registerenheten med flere Meglers beskrivelse: I 2005 ble gården delt i 2, og 60 leiligheter ble seksjonert ut og stiftet som et borettslag.
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på andelen.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men andelseierne må dekke borettslagets løpende utgifter. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der borettslaget sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Borettslaget har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra borettslaget på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 1,30% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 41 600,- Grunnpakke Leilighet/tomt kr. 12 500,- Markedspakke Basis inkl. trykket salgsoppgave kr. 24 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 10 000,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 25 570,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 126 460,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Aksel Bredesen, Eiendomsmegler / Partner
468 89 847
a.bredesen@nordvikbolig.no
Megler
Aksel Bredesen, Eiendomsmegler / Partner
468 89 847
a.bredesen@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Meglerhuset Nordstrand AS
Org. nr.: 833671642
Ekebergveien 233, 1162 OSLO
Bilder
Aksel Bredesen
Eiendomsmegler / Partner
Nordstrand
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?