Kirkegaten 1 Grimstad
Grimstad sentrum
Sentralt næringslokale midt i grimstad sentrum - mulighet for uteservering - godt med parkering rett ved
Beliggende i hjertet av Grimstad, tilbyr dette næringslokalet en perfekt plassering for din virksomhet. Med store vinduer og et fleksibelt areal, kan lokalet tilpasses både butikk, kontor eller servering. Kirkegaten er en av byens mest trafikkerte gater, og gir høy synlighet og enkel tilgang til parkering. Her får du både sentral beliggenhet og nærhet til restauranter, butikker og offentlig transport.
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Forretning/butikk
- Byggeår:
- 1854
- Etasje:
- 1
- Prisantydning:
- 1 390 000,-
- Omkostninger:
- 36 100,-
- Totalpris:
- 1 426 100,-
- Totalt BRA:
- 99 m2
- Tomteareal:
- 219 m2 (festet)
Visninger
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
39-0161/24
Boligtype
Forretning/butikk
Adresse og betegnelse
Kirkegaten 1 , 4878 Grimstad
Gnr. 200, bnr. 774, snr. 1 (ideell andel 1/1) i Grimstad kommune.
Selger(e)
Kirkegaten 1 Grimstad AS
Kjøpesum og omkostninger
1 390 000,- (Prisantydning) Omkostninger: 34 750,- (Dokumentavgift) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst pantedokument) 545,- (Tinglyst skjøte) -------------------------------------------------------- 36 100,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 1 426 100,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Om boligen
Byggeår
1854
Arealer
BRA-i: 99 kvm
Totalt BRA: 99 kvm
Beskrivelse:
1. etasje:
BRA-i: 99 kvm. Butikklokale, kontor, kjøkken, toalettrom og 2 stk. boder
Totalt BRA: 99 kvm
Takstmannens kommentar til arealoppmåling:
Det er ikke målt opp BTA i rapporten, kun BRA (innvendig bruksareal).
Arealet i denne boligen er vanskelig eller umulig å måle opp helt nøyaktig på grunn av utforming/innredning av rom/bygningskonstruksjoner.
Arealet er fastsatt omtrentlig og skjønnsmessig.
Arealet i denne boligen er vanskelig eller umulig å måle opp helt nøyaktig på grunn av utforming/innredning av rom/bygningskonstruksjoner.
Arealet er fastsatt omtrentlig og skjønnsmessig. Det er flere lange vegger som er vanskelig å finne riktig vinkel på. Mål må derfor ses på som
retningsgivende. Om eksakt BRA er viktig for kjøper/selger må det gjøres ytterligere målinger med dataassistert måleutstyr før avtaleinngåelse.
Næringslokale p-rom
Næringslokale i 1 etasje i bygård Det er i rapporten ikke differensiert mellom sekundærrom og primærrom
Innhold
1. etasje: Butikklokale, kontor, kjøkken, toalettrom og 2 stk. boder
Standard
Næringslokale med behov for oppgradering for å nå dagens standard. Lokaler bærer noe preg av slitasje og er ikke ryddet ut. Det må påregnes oppgradering i henhold til behov og tenkt bruk.
Parkering
Det er gode parkeringsmuligheter i Grimstad sentrum.
Moderniseringer og påkostninger
Det er ikke kjent hvilke vedlikehold som er utført.
Bygningssakkyndig
Ørjan Hansen
Byggemåte
Utvending TG 2 - Taktekking Punktet må sees i sammenheng med Takkonstruksjon/Loft Taktekkingen er av betongtakstein som er lektet opp over undertak av Brettex over opprinnelige takbord. Taket er besiktiget fra taknivå. Vurdering av avvik: • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på taktekkingen. • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på undertak. Konsekvens/tiltak • Tidspunkt for utskiftning av taktekking nærmer seg. • Tidspunkt for utskiftning av undertak nærmer seg. TG 3 - Veggkonstruksjon Veggene har bindingsverkskonstruksjon fra byggeår. Fasade/kledning har stående bordkledning uten lufting. Vurdering av avvik: • Det er påvist betydelige råteskader i bordkledningen. • Det er værslitt/oppsprukket trevirke/trepaneler. Det er noe oppsprekking i nedkant på trekledning og den ligger nærme terreng. Det er påvist råteskader i kledning i vegg ut mot smug som og gir risioko for råteskade i skjult konstruksjon. Konsekvens/tiltak • Andre tiltak: • Råteskadet trekledning må skiftes ut. - Eier har planlagt å skifte ut råteskadet konstruksjon i yttervegg/fasade ut mot smug. Punkt medtas i rapport. - Det må også påregnes normalt vedlikehold som skraping og maling samt utskifting av enkelte kledningsbord etter behov. Der kledning går ned mot terreng er det å anbefale tiltak for å øke avstand og hindre vannsprut og fuktopptrekk i kledningsbord. Kostnadsestimat: 50 000 - 100 000 TG 2 - Vinduer Bygningen har malte trevinduer med 2-lags glass. Vurdering av avvik: • Karmene i vinduer er slitte og det er sprekker i trevirket. Konsekvens/tiltak • Det må påregnes noe vedlikehold og at enkelte vinduer må skiftes ut. TG 2- Dører Eldre inngangsdør til butikklokale i malt tre med glass. Vurdering av avvik: • Karmene i dører er værslitte utvendig og det er sprekker i trevirket. Konsekvens/tiltak • Det må påregnes noe vedlikehold og at enkelte dører må skiftes ut. Dør fungerer på befaring, men er av eldre årgang. Noe justeringer må påregnes. Innvendig TG 3 - Overflater Innvendig er det gulv av belegg og tepper. Veggene har malte plater. Innvendige tak har malte plater. Trepanel i en bod er avdekket på grunn av tidligere lekkasje som nå er utbedret. Vurdering av avvik: • Det er stedvis påvist synlige skader på overflater. Tepper i butikklokale bærer preg av bruksslitasje. I bod er deler av takplater og veggplater revet. Gulv er fjernet. Det er fuktmerker i opprinnelig panel. Konsekvens/tiltak • Overflater må utbedres eller skiftes. - Overflater i bod tilbakeføres. Estimat er for arbeider i bod. - Overflater i lokale utbedres i henhold til egne preferanser og tenkt bruk. Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000 TG 2 - Etasjeskille/gulv mot grunn Etasjeskiller er av betongdekke. Vurdering av avvik: • Det er avvik: Det er retningsavvik på gulv. Gulv i rom bak butikklokale er hevet opp og det er tilgang via rampe. Konsekvens/tiltak • Tiltak: - Retningsavvik rettes i henhold til egne preferanser og tenkt bruk. TG 2 - Radon Det er ikke foretatt radonmålinger og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Eiendom ligger i følge Norges Geologiske Undersøkelser i sone med moderat til lav forekomst. Vurdering av avvik: • Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Konsekvens/tiltak • Det bør gjennomføres radonmålinger. Kjøkken 1. etasje - Kjøkken TG 2 - Overflater Kjøkkenet har innredning med glatte fronter. Benkeplaten er av laminat. Det er kjøl/fryseskap, oppvaskmaskin og komfyr. Vurdering av avvik: • Det er påvist skader på overflater/kjøkkeninnredning utover normal slitasjegrad. Det er noe skader på grunn av fukt i skap under vask. Konsekvens/tiltak • Det må påregnes lokal utbedring/utskiftning. - Det bør undersøkes om fuktskader i innredning skyldes rørbrudd eller hard bruk. Tekniske installasjoner TG 2 - Vannledninger Innvendige vannledninger er av kobber med plastkappe synlig i kjøkkeninnredning. Vurdering av avvik: • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger. Stoppekran er ikke funnet på befaring. Konsekvens/tiltak • Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. - Stoppekran må etableres for vann til seksjon. TG 2 - Avløpsrør Avløpsrør fra kjøkkenkum i plast. Ellers er rørtype og alder ikke kjent. Bunnledning er vurdert å være av eldre type. Vurdering av avvik: • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger. Konsekvens/tiltak • Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. - Det anbefales en nærme kontroll av bunnledning. TG 2 -Ventilasjon Lokale har naturlig ventilasjon. Det er periodisk elektrisk avtrekksvifte i kontor, bod og kjøkken. Det er ikke ventiler for tilluft. Vurdering av avvik: • Det er påvist mangelfull ventilasjon på ett eller flere rom i boligen. Konsekvens/tiltak • Det må gjøres nærmere undersøkelser. - Det bør påregnes endringer i ventilasjonsløsning utfra videre tenkt bruk. TG 2 - Tekniske anlegg Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet. 230 volts elektrisk anlegg med skrusikringer i sikringsskap i butikklokale. 1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)? Nei Spørsmål til eier 2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre. 1980 Alder er satt ut fra antagelse. 3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet? Ukjent 4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999? Ukjent 5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år? Ukjent 6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut? Ukjent 7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg? Ukjent Generelt om anlegget 8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank Ukjent Generelt om anlegget 9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet? Ukjent Inntak og sikringsskap 10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger? Ukjent 11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer? Ja 12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll? Ja Ut fra alder og ukjent historie på anlegg er det å anbefale en utvidet kontroll. TG 3 - Branntekniske forhold Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål som fremkommer under. Tilstandsgraden er basert på retningslinjer til disse spørsmålene i bransjestandarden NS3600. Dette kan ikke sammenlignes med en fullstendig kontroll av branntekniske forhold av offentlig myndighet, eller en vurdering av boligens branntekniske forhold eller prosjektering fra en rådgiver med spesialkompetanse. En bygningssakkyndig har verken kompetanse til å gi slik veiledning eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen. Det kan være feil og mangler om branntekniske forhold som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller rådgivning. Ut fra gitte opplysninger er det pålegg fra kommunen om å oppgradere brannvarslingsanlegg i bygning. Branntekniske forhold er derfor ikke videre vurdert. Eier skal utføre tiltak i henhold til pålegg. 1. Er det mangler for brannslukningsutstyr i boligen iht. forskriftskrav på søknadstidspunktet, men minst Byggeforskrift 1985? Ja 2. Er det skader på brannslokkingsutstyr eller er apparatet eldre enn 10 år? Ukjent 3. Er det mangler på røykvarsler i boligen iht. forskriftskrav på søknadstidspunktet, men minst Byggeforskrift 1985? Ukjent 4. Er det skader på røykvarslere? Ukjent Kostnadsestimat: Under 10 000 Tomteforhold TG 2 - Grunnmur og fundamenter Grunnmur som er synlig er pusset utvendig. Fundament og type grunnmur er ikke kjent. Vurdering av avvik: • Grunnmuren har sprekkdannelser. Det er flere sprekker og riss i synlig del av grunnmur. Grunnmur av plankeforskalt betong heller ut og det er vertikal sprekk. Konsekvens/tiltak • Lokal utbedring må utføres. - Sprekker i grunnmur tettes for å redusere risiko for fukt innsig i konstruksjon. Lovlighet Byggetegninger Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men det er avvik fra disse. Kommentar: Tegninger: - Det foreligger tegninger av eldre dato. Det er flere avvik fra disse som eksempel at det har vært en garasje i del av lokale. Eier skal utarbeide nye tegninger. Brannceller Er det påvist synlige tegn på avvik i branncelleinndeling ut ifra dagens byggteknisk forskrift? Ja Kommentar: Branncelleindeling: - Det er ikke mulig å utføre destruktive undersøkelser. Det foreligger ikke dokumentasjon på brancelleinndeling. Nyere håndverkstjenester Er det ifølge eier utført håndverkstjenester på boligen siste 5 år? Nei Krav for rom til varig opphold Er det påvist avvik i forhold til rømningsvei, dagslysflate eller takhøyde? Nei
Innbo og løsøre
Energi og oppvarming
Oppvarming
Elektrisk.
Informasjon om strømforbruk
Det foreligger ingen informasjon om dagens strømforbruk.
Økonomi
Kommunale avgifter
Det foreligger ingen oversikt fra kommunen over de kommunale avgiftene etter seksjonering.
Eiendomsskatt
Det foreligger ingen informasjon fra kommunen om eiendomsskatt etter seksjoneringen.
Formuesverdi
I henhold til informasjon fra kommunen, kan formuesverdi ikke bestilles.
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 219 kvm (festet)
Felleseiet festetomt.
I henhold til informasjon fra kommune innehar eiendommen noen fiktive grenser.
Informasjon om festetomt
Festeavgift: Kr. 7 447,- pr. år
Festetid: 99 år fra og med 2025
Regulering av festeavgift: Det foreligger ingen informasjon per i dag.
Innløsningsvilkår festekontrakt: Det foreligger ingen informasjon per i dag.
Adkomst
Det vil bli skiltet med visningsskilt fra Nordvik under annonserte visninger. Åpner du annonsen på hjem.no eller nordvikbolig.no, finnes kartskisse. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til reiserute fra din starts destinasjon til boligen.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Næringslokale i 1 etasje i Grimstad sentrum.
Offentlig kommunikasjon
Det er gode bussforbindelse fra Grimstad sentrum - både østover og vestover.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger verken ferdigattest, ekspedisjonsdokument eller midlertidig brukstillatelse for eiendommen. Det betyr at det ikke foreligger dokumentasjon på boligen lovlig kan tas i bruk. Boligen er oppført før 1998, det gjøres oppmerksom på at det ikke utstedes ferdigattest for ikke-avsluttede byggesaker/byggemeldinger som er fra før 1998. Kjøper påtar seg risikoen for fremtidig fortsatt bruk, og eventuelle pålegg fra det offentlige. Megler har ikke klart å oppdrive godkjente byggemeldte tegninger fra byggeår, til tross for henvendelse til kommunen. Dokumentene ville vist hvilken bruk boligens ulike rom er godkjent til. Megler har derfor ikke fått kontrollert om dagens bruk samsvarer med godkjent bruk. Ifølge tegninger fra kommunen er dagens romløsning forskjellig fra det som har vært byggesøkt i 1950, 1957, 1958,1964 og 1970. Det hvor garasje var er det i dag kontor/stue. I gårdsrommet er det i dag opprettet kjøkken og WC. Det er blitt gjennomført ulike fasadeendringer gjennom åra: Fasadeendring, datert 1950 - ny pipe og veranda. Fasadeendring, datert 1957 - kontoret inngår i forretningslokalet, laget rampen og det er satt inn dør mellom kontor og forretningslokalet. Situasjonskart og fasadeendring, datert 1958- tilbygg garasje. Fasadeendring, datert 1964 - fasadeforandring og om innredning. Fasadeendring, datert 1970 - tegningene er vanskelig å lese mht til hvilke endringer som er utført. Endring fra hoveddel til hoveddel er ikke søknadspliktig. Endringer fra tilleggsdel til hoveddel er søknadspliktig. Ulovlige tiltak vil kommunen kunne forfølge og kreve omsøkt etter dagens regelverk. Kjøper overtar risiko og ansvar for eventuelle pålegg/søknader som følger av dette.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler eier. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Reguleringsplan: Plannavn: Grimstad sentrum - planid: 75 - Formål: Områder for industri / lager. Reguleringsbestemmelser for Grimstad sentrum. Arealplaner under arbeid: plannavn: Torskeholmen, Smith Petersens gate 7 - planid: 305,361. Kommuneplan Grimstad - ikrafttredelse_ 20.10.2019 - Formål: Sentrumsformål nåværende.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 4202/200/774: 07.04.1854 - Dokumentnr: 900018 - Festekontrakt - vilkår Gjelder feste ARVEFESTEBREV FESTE- / GRUNNAVGIFT OPPGITT I ANNET EN NORSKE KRONER 07.04.1854 - Dokumentnr: 900018 - Festekontrakt - vilkår ARVEFESTEBREV FESTE- / GRUNNAVGIFT OPPGITT I ANNET EN NORSKE KRONER Dokumentnr: 906427 - Opprettelse av matrikkelenheten 01.01.2020 - Dokumentnr: 1755914 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:0904 Gnr:200 Bnr:774
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på eiendommen.
Verneklasse/SEFRAK
Boligen er registrert i SEFRAK-registeret. Dette er et nasjonalt register over boliger fra før 1900 (1945 i Finnmark). Bygningene i SEFRAK-registeret er i utgangspunktet ikke pålagt spesielle restriksjoner. Registrering i registeret fungerer som et varsel om at kommunen bør ta en vurdering av verneverdien før det eventuelt blir gitt tillatelse til å endre, flytte eller rive bygningen. For meldepliktige bygninger (bygninger fra før 1850), er det lovfestet i §25 i Kulturminnelova at en vurdering av verneverdien må gjøres før søknad om endring eller riving kan bli godkjent. Kommunen kan gi tillatelse til rivning eller endring på tross av at kulturminnemyndighetene i fylkeskommunen kan uttale seg i mot dette.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Det er ikke et aktivt sameie i dag, men det arbeides med å få på plass felleskostnader pr. mnd på mellom 1.000-2.000,- - dette skal dekke felles forsikring på bygget samt avsettelse til fremtidig vedlikehold og brøyting. Vedlagt ligger foreløpig vedtekter for sameiet. Sameiet har ingen aktiv forretningsførsel, og har ikke utarbeidet regnskap, budsjett, husordensregler eller vedtekter. Det anbefales at fremtidige eiere etablerer et aktivt sameie og oppdaterer vedtekter og oppretter husordensregler. Ny festekontrakt er under utarbeidelse. Løpetid fom 2025 er 99 år og total festekostnad er satt til 26.000,- per år med gjeldende fordelingsnøkkel for sameiet. Sameiebrøk for denne seksjonen er, 116/405. Det foreligger per i dag ingen informasjon om indeksreguleringen. Noe av bygget står på naboeiendom.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Ved salg vil standard kjøpekontrakt, basert på «Meglerstandard mars 2020» bli benyttet. Lov om avhending av fast eiendom vil bare i begrenset utstrekning kunne påberopes av Kjøper. Kontrakten kan gjennomgås etter nærmere avtale med megler. Dersom Kjøper ønsker å reservere seg mot noen av bestemmelsene i kjøpekontrakten må dette uttrykkelig fremkomme av budet. Det forutsettes at interessenter gjennomgår alle opplysninger i salgsoppgaven grundig, foretar egne undersøkelser herunder besiktigelse av Eiendommen og-, dersom interessenten ikke anser seg selv som tilstrekkelig bygningskyndig, undersøker eiendommen nøye sammen med egen bygningskyndig representant. Kjøper kan ikke fremme noen form for krav overfor Selger tilknyttet forhold Kjøper ble kjent med eller burde blitt kjent med i forbindelse med sin gjennomgåelse av Eiendommen. Kjøpekontrakten forutsetter at Eiendommen overtas i den stand som den var i ved Kjøpers forutgående besiktigelse/gjennomgåelse. Ved en eventuell mangelsvurdering fravikes avhendingsloven § 3-9, slik at det kun kan gjøres gjeldende at det foreligger mangel: -dersom Selger ikke oppfyller sine konkrete forpliktelser under denne kontrakt, -dersom Selger ikke oppfyller sin opplysningsplikt, jf. reguleringen i avhendingsloven § 3-7, eller -dersom Selger har gitt uriktige opplysninger, jf. reguleringen i avhendingsloven § 3-8. Risikoen for eventuelle skjulte feil som angitt i avhendingsloven § 3-9 siste punktum, tilligger etter dette Kjøper. For så vidt gjelder rapporter fra tredjemenn som gjelder Eiendommen (tekniske rapporter, grunnanalyser, takster etc.), og som er vedlagt denne kontrakt og/eller fremlagt av Selger i forbindelse med transaksjonen, så er Selger ukjent med ufullstendigheter eller feil i dokumentene. Skulle dokumentene likevel vise seg å være ufullstendige eller inneholde feil, så fravikes prinsippene i avhendingsloven § 3-7 og § 3-8, slik at Selger bare svarer for eventuelle feil som Selger selv likevel hadde faktisk kunnskap om. Eventuelle uriktige angivelser av Eiendommens arealer (utvendige og innvendige) skal ikke under noen omstendighet kunne påberopes av Kjøper som grunnlag for mangelskrav. Reklamasjonsfristen etter Avhl. § 4-19 (2) settes til 18 månder etter overtagelse i tråd med den regulering som følger av vår standard kjøpekontrakt. Selger avgir de kontraktsgarantier som følger av vår standard kjøpekontrakt. Selger kan ikke gjøres erstatningsansvarlig for indirekte tap, jf. prinsippene i avhendingsloven § 7-1 (2). Selgers samlede ansvar til å betale erstatning og/eller prisavslag ved mangler er begrenset oppad til et beløp som utgjør 10 % av kjøpesummen. Dog slik at kjøper ikke kan fremme krav dersom det samlede kravet er mindre enn 3 % av kjøpesummen. I vurderingen av om det samlede krav overstiger dette minstebeløpet, skal det ses bort fra enkeltkrav under 1 % av kjøpesummen. Kjøper overtar Selgers justerings-/tilbakføringsforpliktelser og -rettigheter (m.h.t. merverdiavgift) tilknyttet Eiendommen dersom dette viser seg å være nødvendig. Det skal i så tilfelle inngås en egen avtale om kjøpers overtagelse av selgers justeringsforpliktelse. Interessenter oppfordres til å kontakte revisor/advokat i forhold til spørsmål vedrørende skatter og avgifter i forbindelse med kjøpet før bud inngis. Kjøper må selv vurdere om ervervet er meldepliktig etter konkurranselovens § 18 og i tilfelle inngi melding til Konkurransetilsynet. Risikoen for eventuelle konkurranserettslige beføyelser tilligger i sin helhet Kjøper og vil ikke begrense Kjøpers forpliktelser overfor Selger. Salgsbetingelsene for øvrig: Budgiver oppfordres til å benytte vedlagte budskjema. Budgiver er innforstått med at Selger når som helst kan avslå eller akseptere et hvilket som helst bud uten nærmere begrunnelse. Likeledes er bud bindende når det er kommet til Selgers kunnskap. Handelen er juridisk bindende for begge parter dersom budet aksepteres innen akseptfristen. Meglers kontraktsmal vil ligge til grunn for avtalen. Det gjøres spesielt oppmerksom på at eiendomsmeglingslovens § 6-7 er fraveket ved oppdraget, og det legges til grunn av Kjøper bør og vil gjennomføre egne grundige undersøkelser. Megler har benyttet sin rett til å fravike eiendomsmeglingslovens §§ 4-4, 6-2, 6-9 (2), 6-9 (3), 6-10, 7-1 og 8-8 samt forskriftens fravikelige regler i næringsmegling om budfrister, - skriftlighet, legitimasjon og innsyn i budjournal. Kjøper kan ved forespørsel få innsyn i budjournal i anonymisert form. Informasjon i dette prospekt er gitt av Selger, offentlige instanser eller Selgers rådgivere. Verken Selger eller Megler påtar seg noe ansvar for mulige feil eller mangler ved prospektet utover de som er konkret er nevnt ovenfor.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Offentligrettslig pålegg
Tilstandsrapport Ut fra gitte opplysninger er det pålegg fra kommunen om å oppgradere brannvarslingsanlegg i bygning. Branntekniske forhold er derfor ikke videre vurdert. Selger skal utføre tiltak i henhold til pålegg.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Fast provisjon: kr. 40 000,- Nordvik grunnpakke med trykket salgsoppgave kr. 19 900,- Oppgjørshonorar kr. 7 900,- Tilrettelegging kr. 10 000,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 7 877,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 85 677,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 500,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Megler
Even Guttormsen, Salgsleder / Eiendomsmegler / Partner
404 08 024
e.guttormsen@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Arendal Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 932433192
Kirkegaten 5, 4836 ARENDAL
Bilder
Even Guttormsen
Salgsleder / Eiendomsmegler / Partner
Arendal
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?