Granbergstubben 194RSøndre Nordstrand
- Søndre Nordstrand
- Granbergstubben 194R
- Prisantydning
- 3 250 000,-
- Felleskost/mnd
- 4 908,-
- BRA-i
- 50 m2
Bjørndal
Solrik 2-roms toppleilighet I Balkong på ca. 15 m² I Heis og garasjeplass I Kort vei til kollektiv I Ingen dok.avgift
Irina Bjørnhaug v/Nordvik har gleden av å presentere Granbergstubben 194R, en lys og luftig 2-roms toppleilighet med stor balkong på ca. 15,5 m². Leiligheten ligger i byggets 5. etasje og har en praktisk planløsning med romslig stue og delvis åpen kjøkkenløsning. Soverommet er av god størrelse og gir fleksible muligheter for innredning. Kjøkkenet er utstyrt med integrerte hvitevarer, og badet har plassbesparende og funksjonell innredning. Garasjeplass i fellesanlegg og to boder medfølger. Felleskostnadene reduseres til kr. 3 439,- fra 01.02.2027 når IN-lånet er nedbetalt. Beliggenheten gir kort vei til kollektivtransport, skole og flotte turmuligheter. Høydepunkter -Nær kollektivt, skoler og barnehager -Toppetasje -Stor balkong -Garasjeplass i fellesanlegg -To boder -Nær flotte turområder
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Andelsleilighet
- Byggeår:
- 1988
- Etasje:
- 5
- Soverom:
- 1
- Prisantydning:
- 3 250 000,-
- Omkostninger:
- 9 288,-
- Totalpris:
- 3 352 603,-
- Fellesgjeld:
- 33 315,-
- Felleskost/mnd:
- 4 908,-
- Fellesformue:
- 20 649,-
- Totalt BRA:
- 60 m2
- Tomteareal:
- 49 546 m2 (eiet)
- Energimerking:
- G - mørkegrønn
- Garasje:
- Ja
- Heis:
- Ja
- Veranda:
- Ja
Presenteres av
Christer Barman Gabrielsen
Daglig leder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
950 41 364c.gabrielsen@nordvikbolig.noHar du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
8-0037/25
Boligtype
Andelsleilighet
Adresse og betegnelse
Granbergstubben 194R, 1275 Oslo
Gnr. 176, bnr. 389 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Andelsnr. 243 i Granberg Borettslag, orgnr. 946738441
Kjøpesum og omkostninger
3 250 000,- (Prisantydning) 33 315,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 3 283 315,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 7 938,- (Gebyr forkjøpsrett) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst hjemmelsoverføring) 545,- (Tinglyst pantedokument) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 288,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 18 588,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 3 292 603,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 3 301 903,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1988
Etasje
5
Arealer
BRA-i: 50 kvm
BRA-e: 10 kvm
Totalt BRA: 60 kvm
TBA: 15 kvm
Beskrivelse:
5. etasje:
BRA-i: 50 kvm. Bad, entré, soverom, stue/kjøkken
BRA-e: 3 kvm. Bod 1
Totalt BRA: 60 kvm
TBA: 15 kvm. Balkong
Fellearealer og rettigheter til bruk:
Boligen disponerer en biloppstillingsplass i felles garasjeanlegg.
Antall soverom
1
Innhold
Entré | Velkommen inn! Leiligheten ligger i byggets toppetasje (5. etasje), og når du trer inn, blir du møtt av en lys og innbydende entré. Entrédøren er en elegant finert dør med B-30 klassifisering. I entréen finner du sikringsskapet med automatsikringer, som er plassert for enkel tilgang. Stue med delvis åpen kjøkkenløsning Stuen har store vindusflater som slipper inn rikelig med dagslys og skaper en lys og innbydende atmosfære. Laminat og parkettgulvene gir rommet en praktisk og stilfull finish, og det er god plass til både sofagruppe og annet møblement. Takhøyde i leiligheten er målt opp mot ca. 2,37m. Fra stuen er det også utgang til en balkong på ca. 15,5 kvm, som gir ekstra uteplass for fritid og frisk luft. Kjøkkenet, fra 2011, har innredning fra IKEA med glatte fronter og en laminert benkeplate med oppvaskkum og ettgreps blandebatteri. Ventilatoren har mekanisk avtrekk, og det er montert komfyrvakt over platetoppen. Kjøkkenet er utstyrt med integrerte hvitevarer, inkludert komfyr, platetopp, oppvaskmaskin, mikrobølgeovn og kjøl/fryseskap. Innredningen fremstår med normal funksjonalitet. Baderom Flislagt bad fra 2007 ifølge opplysninger fra tidligere salg, men det foreligger ingen dokumentasjon på oppbygging av konstruksjoner. Badet er lyst og funksjonelt, utstyrt med dusjkabinett, servant med underskap, speil, høyskap, opplegg for vaskemaskin og WC. Soverom Soverommet er stort og har direkte tilgang til badet, noe som gir en praktisk og privat løsning. Det er god plass til dobbeltseng, garderobeskap og annet møblement, som gjør rommet både romslig og fleksibelt innredningsmessig. I tillegg til dette disponerer boligen to boder på ca. 3,3 kvm og ca. 6,5 kvm på leilighetsplan, samt garasjeplass nr. 168 i felles anlegg.
Standard
Tilstandsrapport er utført av takstingeniør Glenn Erik Larsen v/ Takstpartner, datert 06.03.2025 og viser følgende tilstandsgrad: Boligen har ingen TG3. TG2 - Avvik som kan kreve tiltak: Kjøkken > Leilighet > Stue/kjøkken > Avtrekk Ventilator over komfyr er tilkoblet med mekanisk avtrekk. Kapasitet og mengde luftutskifting er ikke kontrollert da det krever eget utstyr for måling og hører ikke under nivå 1 undersøkelse. Det er kun utført enkel kontroll av ventilasjon ved bruk av et ark/papir eller røykampull. Det er ikke foretatt tallfestede målinger, men ventilasjonen antas og fungere tilfredsstillende. Vurdering av avvik: -Det er avvik: Ventilator er av feil type og er ikke beregnet for mekanisk avtrekk. Det sitter egen motor på loftet, som betjener kjøkken ventilator. Konsekvens/tiltak: -Tiltak: Ventilator bør skiftes for å optimalisere avtrekket. Tekniske installasjoner > Ventilasjon Ventilasjon i boligen fremstår med: Naturlig ventilasjon via spalter i vinduer, samt mekanisk avtrekk fra ventilator på kjøkken og ventil på bad. Vurdering av avvik: -Det er avvik: Det er observert redusert avtrekk fra ventilator på kjøkken Konsekvens/tiltak -Tiltak: Ventilator bør skiftes for å optimalisere avtrekk på kjøkken. TG2 - Avvik som ikke krever umiddelbare tiltak Utvendig > Vinduer Vinduer i boligen fremstår med 2-lags glass i trerammer. Avhengig av lys- og solforhold kan punktering i glass være vanskelig å se. Og derfor kan det være tilfelle at glass er punktert, uten at det er oppgitt i denne rapporten. Avvik på årstall kan forekomme. Vurdering av avvik: -Det er avvik: TG settes ut i fra alder på glass, da isoleringsevne i glass vil reduseres med årene. Konsekvens/tiltak -Tiltak: Vinduer fungerer tilfredsstillende. Det er ikke opplyst om dårlig isolasjonsevne med tanke på alder på glass. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad Utvendig > Dører Entredør i finert utforming med B-30 klassifisering. Vurdering av avvik: -Det er avvik: TG settes ut i fra alder på dør, da mer enn halvparten av dørens levetid er oppbrukt. Konsekvens/tiltak -Tiltak: Entredør fungerer tilfredstillende til tross for alder, det er ikke behov for tiltak grunnet alder. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad Utvendig > Balkongdør Balkongdør i treramme med 2-lags glass. Avhengig av lys- og solforhold kan punktering i glass være vanskelig å se på balkongdører. Og derfor kan det være tilfelle at glass er punktert, uten at det er oppgitt i denne rapporten. Normal funksjon på dørene, noe justering på dører kan forekomme. Vurdering av avvik: -Det er avvik: TG settes ut i fra alder på glass, da isoleringsevne i glass vil reduseres med årene. Vrider er noe treg. Konsekvens/tiltak -Tiltak: Balkongdør fungerer tilfredsstillende. Det er ikke opplyst om dårlig isolasjonsevne med tanke på alder på glass. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad Innvendig > Overflater Innvendige gulvflater belagt med henholdsvis: Laminat og parkett. Innvendige veggflater belagt med henholdsvis: Malte flater av plater og mur. Innvendige takflater belagt med henholdsvis: Malte flater i alle rom bestående av dekke/ plater. Takhøyde i leiligheten er målt opp mot 2,37m. Vurdering av avvik: -Det er avvik: Det er observert noe svelling i skjøter på laminat. Konsekvens/tiltak -Tiltak: Det er ikke behov for straks tiltak for oppgradering av overflater. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn Etasjeskille i betong. Etasjeskille er sjekket med nivelleringslaser, stue og ett soverom ble kontrollert av Takstmann. Vurdering av avvik: -Det er målt høydeforskjell på mellom 15-30 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Det er registrert 28mm høydeforskjell, på gjennomgående mål i stue. Høydeforskjell på dette nivået er svært vanskelig å registrere uten nivelleringslaser. Konsekvens/tiltak -For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad Våtrom > Leilighet > Bad > Overflater vegger og himling Takflate er belagt med malte flater, veggflater er belagt med fliser. Årstall 2007, kilde: tidligere salgsoppgaver. Vurdering av avvik: Det er avvik: Det er gitt TG.2 på veggflater grunnet brukstid på mer enn halvparten av konstruksjonens levetid. Normal tid før utskifting av keramiske fliser er 10 - 30 år. Konsekvens/tiltak -Tiltak: Konstruksjoner fungere med dagens løsning. Det er målt på vegger med Protymeter fuktmåler, ingen unormale verdier er registrert. Ut i fra alder på konstruksjoner, bør oppgradering forventes. Det anbefales bruk av dusjkabinett, for å hindre fukt inntrenging i eldre konstruksjoner. Fukt inntrenging i eldre konstruksjoner vil kunne påføre større skader. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad Våtrom > Leilighet > Bad > Overflater Gulv Gulvet er belagt med fliser og underliggende gulvvarme. Overflater fremstår med normal funksjonalitet. Årstall: 2007, kilde: tidligere salgsoppgaver Vurdering av avvik: -Det er påvist avvik i fallforhold til sluk i forhold til krav i forskrift på byggetidspunktet. Det er på badegulvet målt 3 mm. høydeforskjell fra døråpning til slukrist. Fall på gulv tilfredsstiller ikke kravet fra teknisk forskrift på byggetidspunktet. Lokalt fall i dusj vil føre dusjvann til sluk. Det er i tillegg gjort enkle punktmålinger av gulvet på befaringen men ikke testet med vann. Svanker kan forekomme. Konsekvens/tiltak -Våtrommet fungerer med dette avviket. Konstruksjoner fungere med dagens løsning, og noe redusert fall til sluk. Ut i fra alder på konstruksjoner, bør oppgradering forventes. Det anbefales bruk av dusjkabinett, for å hindre fukt inntrenging i eldre konstruksjoner. Fukt inntrenging i eldre konstruksjoner vil kunne påføre større skader. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad Våtrom > Leilighet > Bad > Sluk, membran og tettesjikt Sluk i plast plassert i dusjssonen. Det er uvist hva slags type membran som er benyttet som tettesjikt. Årstall: 2007, kilde: tidligere salgsoppgaver Vurdering av avvik: -Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. TG settes ut i fra alder på veggmembran, da mer enn halvparten av konstruksjonens levetid er oppbrukt. Forventet levetid på smøremembran, er ca.15 år. Konsekvens/tiltak -Andre tiltak: Sluk med membran fremstår med normal funksjonalitet. Ut i fra alder på konstruksjoner, bør oppgradering forventes. Det anbefales bruk av dusjkabinett, for å hindre fuktinntregning i eldre konstruksjoner. Vanninntregning i konstruksjoner vil kunne påføre større skader. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad Tekniske installasjoner > Vannledninger Kjøkken: Vanntilførsel med kobberrør. Bad: Det er åpne forkrommede vannrør til installasjonene. Hovedstoppekran: Kraner er plassert i luke i felles gang, kraner er testet og fungerer tilfredstillende. Takstmann er ikke godkjent innenfor området VVS, det anbefales derfor å få en autorisert rørlegger til å gjennomgå anlegget dersom dette er ønskelig. Anlegget er kun visuelt besiktiget da dette krever spesielt utstyr og kompetanse. Vurdering av avvik: -Det er avvik: TG settes ut i fra alder på vannrør, da mer enn halvparten av forventet levetid er oppbrukt. Konsekvens/tiltak -Tiltak: Eldre vanntilførsel bør vurderes av en fagmann, da sjansen for at lekkasje kan oppstå er større med eldre rør. Vannrør fungerer tilfredstillende med dagens løsning. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg Elektrisk anlegg er en kombinasjon av åpent og skjult anlegg. Sikringsskap med automatsikringer plassert i entre. Det ble ikke opplyst om noe feil med det elektriske anlegget i leiligheten på befaringen. Spørsmål til eier: Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre. -Det er uvisst når hele anlegget ble totalt rehabilitert, da det ikke er fremlagt fullstendig dokumentasjon på anlegget. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet? -Ukjent. Dagens eier kan ikke svare for arbeid som er utført for tidligere eier. Det er ikke utført arbeid på el-anlegget i dagens eier eiertid. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999? Ja Eksisterer det samsvarserklæring? -Nei Badet ble oppusset i 2007, det er ikke fremlagt dokumentasjon på el-arbeid. Kjøkken ble installert i 2011, det er ikke fremlagt dokumentasjon på el-arbeid. Les takstrapport. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad
Parkering
Det følger med en leierett til parkeringsplass nr. 168 i borettslagets felles garasjeanlegg. I tillegg er det gjesteparkering med elektronisk registrering via nettside. Øvrig parkering skjer i henhold til områdets gjeldende bestemmelser.
Moderniseringer og påkostninger
2013 - VVS arbeid
Det har vært lekkasje på avløpsrør i gulv fra toalett. Skade ble utbedret med rørstrømpe i regi av borettslaget 2013.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Tidligere (før jeg kjøpte) har vært lekkasje på avløpsrør i gulv fra toalet. Dette ble utbedret med rørstrømpe i regi av borettslaget 2013. 2. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Nei Eventuell kommentar: Det er lekkasje fra taket og ut på terrassen. Feilen er meldt til borettslag. De lovet å fikse det. 11. Vet du om det er eller har vært feil ved bad/vaskerommet, f.eks sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader? Beskriv: Tidligere (før jeg kjøpte) har vært lekkasje på avløpsrør i gulv fra toalett. Dette ble utbedret med rørstrømpe i regi av borettslaget 2013.
Bygningssakkyndig
Glenn-Erik Larsen
Byggemåte
Blokken fremstår med yttervegger i tegl konstruksjon. Leilighetens etasjeskillere i betong. Yttertak i flat konstruksjon, antatt tekket med papp og beslag.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger uten garanti.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i borettslag. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Andelseier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Energi og oppvarming
Energimerking
G - mørkegrønn
Se fullstendig energiattest fra selger som vedlegg til salgsoppgave. Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattesten.
Oppvarming
Oppvarmingen i leiligheten skjer via fjernvarme, som fordeles gjennom radiatorer. Vannrørene er tilkoblet radiatorene for effektiv varmefordeling. På badet er det varmekabler.
Informasjon om strømforbruk
Selger opplyser å ha et årlig strømforbruk på ca. 1059 kWh. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 4 908,- pr. mnd
Inkluderer: Felleskostnader drift 2 717,-
Strøm til fellesarealer 182,-
Avdrag IN-lån 1 358,-
Renter IN-lån 111,-
Tilleggsytelser:
Restverdi varme 200,-
Objekt:
Mnd. leie bilplass 230,-
Trappevask 110,-
Felleskostnadene vil reduseres til kr. 3 439,- den 01.02.2027 når IN-lånet er nedbetalt.
På grunn av prisstigning og renteøkning er det påregnelig at felleskostnadene økes etter utarbeidelse av denne salgsoppgaven.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 766 051,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 3 064 203,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Borettslaget
Om borettslaget
Granberg Borettslag Organisasjonsnr: 946 738 441 Styreleder: Elyas Mohammed Forrentningsfører: USBL Parkering: De fleste leiligheter har garasje. Ikke alle plassene følger leilighetene, og er å regne som leieobjekt. Venteliste. kfr. styret i borettslaget.Dersom selger leier en p-plass i borettslaget/sameiet, må denne sies opp av selger selv direkte til styret. Det påløper et gebyr ved endring av leietaker. Dersom den gamle eieren har betalt kr 230,- for garasjeplassleie, skal denne videreføres til den nye eieren. Grunnbok: Seksjon 1 er samleseksjon for alle boenhetene. Øvrige seksjoner er en del av Granberg sameie som styres av borettslaget og eiere av Bjørndal Senter. Saker årsmøtet 2024: 1. Bytte av forsikringsselskap Styret vurderer å bytte forsikringsselskap grunnet økende avvisninger av saker og mangelfulle utbedringer fra dagens leverandør. Kontantoppgjør fremfor grundige reparasjoner skaper utfordringer, spesielt med ansvar og reklamasjonskrav. Dette kan føre til økte kostnader for borettslaget over tid. Styret har vært i dialog med Gjensidige, som har presentert sitt tilbud, og vil igangsette arbeidet med å bytte forsikringsleverandør. Generalforsamlingen vedtok at styret igangsetter arbeid med å bytte forsikringsleverandør. Styret skal fremlegge alternativer for ny generalforsamling for endelig vedtak. 2. Bytte av målerleverandør Styret vurderer å bytte målerleverandør fra Techem til EcoGuard. Saken fremmes i generalforsamlingen. Techem er invitert for å besvare spørsmål om vannmålernes funksjon, ulemper og påvirkning på felleskostnadene, spesielt med tanke på at flere beboere fjerner radiatorene. Avstemning om bytte til EcoGuard fra EVINY: Etter flere forsøk på å få klarhet fra EVINY, er det fortsatt usikkerhet rundt deres eierskifter. Styret foreslår derfor å bytte til EcoGuard, som samarbeider med Solibo. Dette vil blant annet fjerne faktureringsgebyrer for beboerne, samtidig som de beholder månedlige avdrag på fjernvarmen. En representant fra EcoGuard er invitert for å forklare fordelene ved en eventuell overgang. Generalforsamlingen gir styret fullmakt til å igangsette arbeidet med bytte av målerleverandør. 3. Bytte av forretningsfører fra Usbl til Solibo Styret har vurdert dagens forretningsførsel fra Usbl og sett på alternative leverandører. Etter møter og forhandlinger med Solibo, som er landets største private aktør innen forretningsførsel, mener styret at en overgang til Solibo vil gi bedre tjenester til en lavere kostnad. Informasjon fra Usbl: Usbl ble informert om saken rett før fristen for utsending av innkalling og ønsker å gi sitt tilsvar. I henhold til borettslagslovens §8-11 har Usbl uttalelsesrett og vil sende et svar til alle eiere før generalforsamlingen. Svaret vil også bli presentert under møtet. Vedtak: Bytte av forretningsfører krever 2/3-flertall i generalforsamlingen, da dette innebærer en vedtektsendring for borettslaget. Generalforsamlingen vedtar å bytte forretningsfører fra Usbl til Solibo. Generalforsamlingen vedtok med stort flertall at borettslaget skal fortsette med Usbl som forretningsfører. Det ble stemt om styret skal gå undersøke andre alternativer, eller om borettslaget fortsetter med USBL som forretningsfører. 4. Avvikle dagens vaktmesterordning og benytte vaktmestersentral Styret foreslår å avvikle dagens vaktmesterordning og gå over til eksterne vaktmestertjenester. Mange borettslag har erfart at eksterne leverandører gir økt lønnsomhet og bedre drift, blant annet ved redusert sykefravær, mindre overtid og mer effektiv håndtering av ferieavvikling. Dagens ordning fungerer ikke optimalt og har ført til etterslep og misnøye. Styret foreslår derfor en avstemning om å benytte eksternt firma for vaktmestertjenestene. Vedtak: Dagens vaktmesterordning avvikles ved første anledning. Styret innhenter tilbud fra eksterne leverandører og velger det alternativet som gir best verdi for borettslaget. Generalforsamlingen vedtok at styret ser nærere på dagens løsning opp mot alternative løsninger for vaktmestertjenester i borettslaget. Styret fremlegger saken for ny generalforsamling for behandling på et senere tidspunkt. Sak 5 og 8 inkluderes i vurderingen styret skal utføre. 5. Låne ut traktor for mer gunstig avtale om snømåking Styret ønsker å forhandle en mer kostnadseffektiv avtale om snømåking ved å låne ut traktoren "Wille". Dette kan redusere utgifter og sikre bedre tjenester uten økt belastning på egen drift. Vedtak: Styret går videre med utleie av traktoren for å oppnå lavere kostnader til snømåking. Saken ses i sammenheng med pkt. 4 og ble ble i generalforsamlingen sendt tilbake over til styret for videre arbeid. 6. Grønnere og friskere utemiljø Styret foreslår å erstatte gjerder med busker, først på høyblokk-siden og deretter i hele borettslaget. Mange gjerder vedlikeholdes dårlig, og busker vil gi et penere, grønnere og mer helhetlig utemiljø. Vedtak: Hvis forslaget vedtas, iverksettes oppgraderingen samtidig med utskifting av morkne terrassebord og fasademaling. Det ble ikke flertall for forslaget, flertallet ønsket å beholde gjerder. 7. Samarbeid og rutiner med underleverandører Det oppleves mangelfulle rutiner for HMS og arbeidsutførelse ved bruk av underleverandører i borettslaget, spesielt ved arbeid i høyden som fasadevask, reparasjoner, maling og takrennevedlikehold. Som byggherre har borettslaget et overordnet ansvar for HMS og erstatningsansvar. Vedtak: Teknisk ansvarlig, HMS- og ytre miljøansvarlig samt vaktmester utarbeider spesifikke rutiner for HMS. Alle underentreprenører skal fremlegge en HMS-plan før oppstart av arbeid, slik at ansvaret tydelig plasseres og risiko reduseres. Styret støtter forslaget og vil oppdatere den eksisterende HMS-permen i tråd med dette. Forslaget ble diskutert i generalforsamlingen. Styret orienterte om at de har HMS-verktøy og rutiner allerede. Det ble ikke stemt over opprinnelig vedtaksforslag, men generalforsamlingen var enige om at HMS-verktøy og rutiner sees nærmere på av styret sammen med kontrollkomiteen. 8. Maskinopplæring til vaktmesteren Tidligere styre vedtok at vaktmesteren skulle få opplæring og HMS-kurs for å kunne kjøre hjullasteren til snømåking og brøyting. Det ble også foreslått at minst én person i styret tar samme opplæring for beredskap. Vedtak: Styret undersøker kursmuligheter og gjennomfører opplæring der det er hensiktsmessig. Styret har erfart at vaktmesteren allerede er overbelastet, og det anses derfor ikke rimelig å pålegge ytterligere oppgaver. Dette kan utdypes nærmere i generalforsamlingen. Saken ses i sammenheng med pkt. 4 og ble i generalforsamlingen sendt tilbake over til styret for videre arbeid. 9. Tilstandsvurdering og Utarbeidelse av Vedlikeholdsplan for Granberg Borettslag Granberg Borettslag har behov for en tilstandsvurdering for å sikre langsiktig vedlikehold. Styret foreslår å engasjere OPAK for en vurdering i henhold til NS3424 nivå 1, som vil resultere i en 10-årig vedlikeholdsplan med prioriterte tiltak og kostnadsoverslag. Vedtak: Styret engasjerer OPAK for tilstandsvurdering og vedlikeholdsplan. Tilstandsrapport sendes til andelseiere. Generalforsamlingen godkjenner budsjett på opptil 300 000 NOK. Styrets kommentar: Rapporter er kostbare, og styret anbefaler å prioritere kjente og prekære skader før en full vurdering gjennomføres. Forslaget om å utføre/bestille tilstandsrapport/vedlikeholdsplan med en kostnadsramme på 300.000,- ble stemt ned. 10. Valg av Leverandør for Årlig eller Periodisk Husvask i Granberg Borettslag Granberg Borettslag vurderer valg av leverandør for husvask, og etter evaluering foreslås TOMA Eiendomsdrift som leverandør for en årlig husvask til 367 250 NOK inkl. MVA, som er betydelig billigere enn Ren Service AS. Det foreslås også en mulighet for periodisk husvask hvert tredje år, basert på ytelse og beboernes samtykke. Vedtak: En grundig husvask av alle bygninger og utomhusområder gjennomføres i 2024 med et budsjett på 400 000 NOK. Mulighet for periodisk husvask hvert tredje år vurderes, avhengig av behov og leverandørens ytelse. Granberg Borettslag inngår avtale med TOMA Eiendomsdrift for husvask til 367 250 NOK inkl. MVA for ett år. Forslaget falt og ble ikke vedtatt. Generalforsamlingen ytret et ønske om husvask, men ikke nødvendigvis årlig/hvert tredje år som foreslått. 11. Det er tidligere stemt på generalforsamlingen i 2022 om installering av port på Granbergstubben 10 for å hindre uønsket tilgang til privat område. Dette er fortsatt ikke gjennomført, og det er bekymring for narkotikamisbruk og manglende skilt som viser at området er privat. Vedtak: Styret orienterer om status og innstilling i generalforsamlingen. Saken vil prioriteres etter viktighetsprinsippet, men innmelder bes om tålmodighet da borettslaget håndterer mer presserende saker. Forslaget fikk ikke flertall.
Forretningsfører
Boligbyggelaget Usbl
Forkjøpsrett
Borettslaget og boligbyggelagets medlemmer har forkjøpsrett. Disse har en frist til 17.03.2025 kl 23:59 til å gjøre forkjøpsrett gjeldende. Kontakt megler for mer informasjon.
Gebyr forkjøpsrett: Kr. 7 938,-
Styregodkjennelse
Overdragelsen av borettslagsandelen til ny andelseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Borettslaget er sikret mot tap av felleskostnader. Tilbyder er i Klare Finans AS og vilkårene er åpent tilgjengelig på deres hjemmesider. Borettslaget er, etter gjeldende bestemmelser fastsatt av finansieringsselskapet, sikret mot tap som følge av at en andelseier unnlater å betale sine felleskostnader.
Borettslaget har et lån som fordeles slik:
Lånenummer: 11419471 5, Den Norske Stats Husbank
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 04.03.2025: 4.61% pa.
Antall terminer til innfrielse: 8
Saldo per 04.03.2025: 9 712 483
Andel av saldo: 33 315
Første termin/første avdrag: 01.10.2017 (siste termin 01.01.2027)
IN-ordning: Det er anledning til å nedbetale på lånet den 15. mars og 15. september, forutsatt flytende rente. Usbl må kontaktes senest to uker før nedbetaling.
Fellesformue
Kr. 20 649,-
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Årsresultatet for 2023 viser et overskudd på kr. 7 356 964,- Årsresultatet for 2022 viser et overskudd på kr. 4 519 612,- Komplett budsjett og regnskap er tilgjengelig hos meglerforetaket. Ta kontakt med megler for å få dette oversendt.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Dyrehold
Det er bare tillatt å holde dyr på grunnlag av godkjent søknad til styret.
Borettslagets forsikringsselskap
Gjensidige
Polisenr. 92797681
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 49 546 kvm (eiet)
Adkomst
Det vil bli skiltet med visningsskilt fra Nordvik under annonserte visninger.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Denne eiendommen ligger i et attraktivt og familievennlig nabolag på Bjørndal i Oslo kommune. Området har enkel tilgang til skoler på alle trinn, barnehager, offentlig transport og flotte naturområder – ideelt for både barnefamilier og aktive livsstiler. Et levende nærmiljø med flotte aktivitetsmuligheter Bjørndal har et aktivt og inkluderende lokalmiljø med en egen idrettspark som byr på flere fotballbaner (kunstgress, gress og grus), tennisbaner, cricketbane, basketballbane, sandvolleyballbane og anlegg for lengdehopp og kulestøt. Vinterstid finner du en opplyst rundløype på ca. 2 km samt områder for skilek. Med Grønliåsen og Østmarka i umiddelbar nærhet har du tilgang til flotte turområder året rundt. For den som ønsker et variert fritidstilbud, finnes det flere idrettsklubber, treningssentre, golfbane på Grønmo, slalåmbakke på Leirskallen og rideklubb på Lofsrud Gård. På varme sommerdager er Stensrudtjern en populær badeplass med strand og grillmuligheter, mens Oslofjordens idylliske badeplasser, som Ingierstrand og Hvervenbukta, ligger en kort kjøretur unna. Østmarka byr også på et nettverk av turstier og koselige turisthytter, blant annet Skullerudstua med kafé og sesongåpning. Gode servicetilbud i nærområdet Daglige innkjøp kan enkelt gjøres på Rema 1000 (med post-i-butikk) eller Coop EXTRA. Bjørndal senter har flere servicetilbud, inkludert gatekjøkken, apotek, legesenter, frisør og en butikk med asiatiske matvarer. For et enda bredere utvalg finnes Mortensrud Torg og Senter Syd på Mortensrud i kort avstand, og både Lambertseter Senter og Oslo sentrum er lett tilgjengelig. Effektiv transport og enkel adkomst Offentlig transport er lett tilgjengelig, med bussholdeplasser i gangavstand. Bjørndal betjenes av Ruters busslinjer 71A, 71E og 77, som har forbindelser til blant annet Mortensrud og Hauketo. Fra Mortensrud T-banestasjon (linje 3) tar det ca. 25 minutter til Oslo sentrum, mens ekspressbussen bruker ca. 20 minutter. Fra Hauketo stasjon tar toget deg til Oslo S på omtrent 10 minutter. Med bil tar det ca. 8 minutter til Mortensrud, 13 minutter til Hvervenbukta, 11 minutter til Lambertseter, 19 minutter til Oslo sentrum og ca. 45 minutter til Oslo lufthavn, avhengig av trafikken. Denne boligen kombinerer det beste av byliv, natur og familievennlig beliggenhet – en perfekt mulighet for deg som ønsker en trygg og komfortabel hverdag!
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for nybygg datert 27.03.1991 og ferdigattest datert 24.10.2014 for bruksendring fellesrom til leiligheter 6. etg. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler borettslaget. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert i henhold til reguleringsplan S-2644, som omfatter boliger, offentlige bygninger og trafikkområder, datert 08.12.1982. Pågående plansaker: Saksnr 201817933 - Klemetsrudveien 41 mfl, Mortensrud - oppdatering av planforslag etter offentlig ettersyn. Pågående byggesaker: Saksnummer 200711218 - Granbergstubben 24 - Tilbygg for ny tørrkjøler - Siste dok. 21.08.2024. Saksnummer 202311614 - Nyjordstubben 64 - Tilbygg - Siste dok. 08.04.2024. Saksnummer 202008043 - Nyjordstubben 173 - Tilbygg - Siste dok. 20.06.2022.
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
Grunndata: 1987/47294-1/105 20.07.1987 REGISTRERING AV GRUNN Denne matrikkelenhet utskilt fra: KNR: 0301 GNR: 176 BNR: 1 1988/83521-2/105 01.12.1988 SEKSJONERING Opprettet seksjoner: SNR: 1 Formål: Bolig Sameiebrøk: 27313/34886 SNR: 2 Formål: Næring Sameiebrøk: 911/34886 SNR: 3 Formål: Næring Sameiebrøk: 889/34886 SNR: 4 Formål: Næring Sameiebrøk: 220/34886 SNR: 5 Formål: Næring Sameiebrøk: 188/34886 SNR: 6 Formål: Næring Sameiebrøk: 1326/34886 SNR: 7 Formål: Næring Sameiebrøk: 170/34886 SNR: 8 Formål: Næring Sameiebrøk: 213/34886 SNR: 9 Formål: Næring Sameiebrøk: 86/34886 SNR: 10 Formål: Næring Sameiebrøk: 1190/34886 SNR: 11 Formål: Næring Sameiebrøk: 1190/34886 SNR: 12 Formål: Næring Sameiebrøk: 1190/34886 EIENDOMMEN ER OPPDELT I 12 SEKSJONER
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på andelen.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men andelseierne må dekke borettslagets løpende utgifter. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der borettslaget sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Borettslaget har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra borettslaget på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Fast provisjon: kr. 50 000,- Grunnpakke Leilighet kr. 12 500,- Markedspakke Basis inkl. trykket salgsoppgave kr. 24 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Rabatt vederlag/provisjon kr. -10 000,- Tilrettelegging kr. 16 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 23 483,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 129 673,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Christer Barman Gabrielsen, Daglig leder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
950 41 364
c.gabrielsen@nordvikbolig.no
Megler
Irina Therese Bjørnhaug, Eiendomsmeglerfullmektig MNEF
976 94 938
i.bjornhaug@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Majorstuen Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 914449936
Sørkedalsveien 8C, 0369 OSLO
Bilder
Irina Therese Bjørnhaug
Eiendomsmeglerfullmektig MNEF
Majorstuen
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?
Hva er din bolig verdt?
Christer Barman Gabrielsen
Daglig leder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
Majorstuen
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?