Dunkers gate 4AUranienborg - Majorstuen
- Uranienborg - Majorstuen
- Dunkers gate 4A
- Prisantydning
- 6 990 000,-
- Totalpris
- 7 140 533,-
- Felleskost/mnd
- 5 129,-
- BRA-i
- 65 m2
Majorstuen
Attraktiv, sentral 3-roms hjørneleilighet med solrik balkong. Peis. Heis. V.vann/fyring inkl. IN-ordning. Ingen dok.avg
Attraktiv og svært sentral 3-roms hjørneleilighet med solrik balkong. Boligen fremstår som meget lys og luftig med optimal planløsning og god intern beliggenhet. Flott, stor hjørnestue med vinduer fra to sider, peis og ut til vestvendt balkong. Separat kjøkken med lys innredning og godt med skap- og benkeplass. 2 gode soverom, begge med plass til dobbeltseng og garderobe, entré samt pent bad og wc pusset opp i 2013 i regi av aksjelaget. Høydepunkter:
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Aksjeleilighet
- Byggeår:
- 1938
- Etasje:
- 4
- Soverom:
- 2
- Prisantydning:
- 6 990 000,-
- Omkostninger:
- 14 193,-
- Totalpris:
- 7 140 533,-
- Fellesgjeld:
- 136 340,-
- Felleskost/mnd:
- 5 129,-
- Fellesformue:
- 16 982,-
- Totalt BRA:
- 65 m2
- Energimerking:
- G - mørkegrønn
- Heis:
- Ja
- Veranda:
- Ja
Visninger
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
13-0098/25
Boligtype
Aksjeleilighet
Adresse og betegnelse
Dunkers gate 4A, 0357 Oslo
Gnr. 214, bnr. 44 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Aksjenr. 36 i Balkeby AS, orgnr. 920157009
Selger(e)
Anne Kari Mannsåker
Kjøpesum og omkostninger
6 990 000,- (Prisantydning) 136 340,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 7 126 340,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 10 043,- (Eierskifte-/transportgebyr forretningsfører) 4 150,- (Pantenoterings–/urådighetsgebyr) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 14 193,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 23 493,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 7 140 533,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 7 149 833,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1938
Etasje
4
Arealer
BRA-i: 65 kvm
Totalt BRA: 65 kvm
TBA: 2 kvm
Beskrivelse:
4. etasje:
BRA-i: 65 kvm. Entré/gang, bad, toalettrom, 2 soverom, stue og kjøkken
Totalt BRA: 65 kvm
TBA: 2 kvm. Balkong
Antall soverom
2
Innhold
Entré/gang, bad, toalettrom, 2 soverom, kjøkken og stue med utgang til solrik balkong. Leiligheten disponerer to kjellerboder. Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Standard
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Entré: Romslig entré med garderobeskap. Dørcalling. Bad: Pent bad pusset i regi av aksjeselskapet i 2012/13. Innredet med speilskap, servant med skuffer under og dusj i hjørne. Det er klargjort for avløp til vaskemaskin i hjørne, synlig hvit lokk i gulv. Det er flislagte veggflater og malt innvendig himling med downlights. Flislagt gulv med elektriske varmekabler. Ny dusj i 2025. Fall målt med laser fra innside terskel til topp slukrist er 15 mm. Det er plastsluk og synlig vinylbelegg som tettesjikt. Membran er innbygget i konstruksjonen og hvordan den er anlagt kan ikke bekreftes da dette krever inngrep i konstruksjonen. Hvordan overgang mellom klemring/membran er utført er ikke mulig å avdekke. Det er naturlig ventilering. Hulltaking er ikke foretatt da det ikke er fysisk mulig pga tilliggende konstruksjoner- murvegger. Det er pga bygningsmessige hindringer ikke fysisk mulig å foreta hulltaking i vegg bak våtsone. Toalettrom: Toalettrom med vegghengt wc og servant. Det er flislagt gulv og flislagte veggflater. Malt himling. Naturlig ventilasjon. 2 soverom: To gode soverom på hver sin ende av leiligheten. Kjøkken: Glatt laminat kjøkkeninnredning, laminat benkeplate, fliser over benk, kullfilter vifte, nedfelt kum, oppvaskmaskin, komfyr og kjøl/frys. Oppgradert innredning i 2023. Nye hvitevarer som kjøleskap, oppvaskmaskin og vaskemaskin i 2023. Dette medfølger i handelen. Eldre overskap. Waterguard montert. Det er kjøkkenventilator med kullfilter. Stue: Flott, stor hjørnestue med vinduer fra to sider, peis og utgang til solrik balkong. Balkong: Balkong ut fra stue på 2 kvm. Rekkverkshøyde er 0,9 meter Innvendige overflater: Gulvflater: laminatgulv og belegg. Veggflater: malte flater og panel. Innvendige tak: malte flater Takhøyde i stue: 2,36 meter. Pipe og ildsted: Bygningen har mursteinspipe. Peis i stue. Oppvarming: Leiligheten har radiator oppvarming via felles varmekilde. Varmekabler på bad. Vinduer: Vinduer med 2 lags isolerglass fra 2005. Ytterdør: Lyd og brann klassifisert entredør. Innvendige dører: Innvendig har leiligheten malte glatte dører og dører med blyglass, dører fra byggeår. Vannledninger: Innvendige vannledninger er av plast. Det er synlig plastrør over himling på bad med samlestokk. Rørføringer på bad er av krom og ligger åpent/synlig. Stoppekran er plassert bak luke på bad og stoppekraner under benk på kjøkken. Avløpsrør: Avløpsrør og sluk i leiligheten er av plast. Hovedsoil i gården er ikke vurdert. Ventilasjon: Leiligheten har naturlig ventilasjon. Varmtvannstank: Det er felles varmtvann. Etasjeskille: Etasjeskiller er av betongdekke. Elektrisk anlegg: Automat sikringer. Branntekniske forhold: Det er brannslokkingsutstyr og røykvarslere i leiligheten. Følgende punkter har fått tilstandsgrad 2 i tilstandsrapporten: - Balkong: Åpninger i rekkverk er ikke i henhold til krav i dagens forskrifter. Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder. Det er ikke krav om utbedring av rekkverkshøyde opp til dagens forskriftskrav. Det er ikke krav om utbedring av åpninger i rekkverk til dagens forskriftskrav. - Overflater: Det er eldre overflater med en del bruks-slitasje. Overflate oppgradering bør påregnes. - Innvendige dører: Dører fungerer fremdeles, men nærmer seg slutten av forventet levetid. Utbedring/rehabilitering av dører må påregnes hvis tetthetsfunksjon mot karm skal oppnås. Når innerdører er eldre fungerer lukkemekanismen dårligere og lukker ikke helt tett til karm, da vil lyd/luft lekkasje oppstå. - Gulv bad: Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn 25 mm. Våtrommet fungerer med dette avviket. - Ventilasjon bad: Rommet har kun naturlig ventilasjon.Elektrisk avtrekksvifte bør monteres for å lukke avviket. Det kan være at borettslag/sameie har egne vedtekter som hindrer montering av mekanisk avtrekk fra rommet, anbefalt tiltak må derfor avklares nærmere med styret i borettslag/sameie før det eventuelt kan gjennomføres. - Kjøkkeninnredning: Det er ikke montert komfyrvakt i kjøkkenet som er krav på dette kjøkkenet ut ifra alder. Av sikkerhetsgrunner bør komfyrvakt monteres. - Avtrekk kjøkken: Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen. Det er vanskelig å etablere andre løsninger. Det kan være at borettslag/sameie har egne vedtekter som hindrer montering av mekanisk avtrekk fra rommet, anbefalt tiltak må derfor avklares nærmere med styret i borettslag/sameie før det eventuelt kan gjennomføres. - Toalettrom: Det er ikke påvist tilfredsstillende løsning for å synliggjøre lekkasje fra innebygget sisterne. Toalettrom har kun naturlig avtrekk fra rommet, NS 3600 krever mekanisk avtrekk for å kunne gi TG 0/1. Mekanisk avtrekk bør etableres på toalettrom. Det må utføres tiltak for å synliggjøre en eventuell lekkasje fra innebygget sisterne. Spalte/hull under klosset vil synlige gjøre en eventuell lekkasje og dermed minimere følgeskader i konstruksjoner. Det kan være at borettslag/sameie har egne vedtekter som hindrer montering av mekanisk avtrekk fra rommet, anbefalt tiltak må derfor avklares nærmere med styret i borettslag/sameie før det eventuelt kan gjennomføres. - Elektrisk anlegg: Det anbefales alltid kontroll av det elektriske anlegget når eltilsynsrapport ikke foreligger fra de siste fem år. Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet. Tilstandsrapport for boligen er vedlagt salgsoppgaven. Se denne for nærmere informasjon om tilstandsgrad.
Parkering
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene, parkeringssone A, B, C, D og E: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 6.200 kroner for ett år Motorsykkel og moped: 3.100 kroner for ett år El-bil : 2.090 kroner for ett år El-motorsykkel og el-moped: 1.045 kroner for ett år Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: 2013 Brødrene Bastiansen a/s med lisensnummer 4060. Arbeidene ble utført i regi av boretslaget Obos. Rør og bad ble oppgradert. 1.1 Vet du om tettesjikt, membran eller sluk ble fornyet eller oppgradert? Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: 2013 Brødrene Bastiansen a/s med lisensnummer 4060. Arbeidene ble utført i regi av boretslaget Obos. Bad ble oppgradert med dusjsluk, tettesjikt og membran 1.2 Vet du om det finnes dokumentasjon på hvordan bad eller vaskerom er bygget opp? Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: 2013 Brødrene Bastiansen a/s med lisensnummer 4060. 2. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Nei. Eventuell kommentar: Jeg vet ikke, det er i så fall blitt gjort i regi av boretslaget. Fjernvarme ble installert i 2019. 4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært. Foreligger det en samsvarserklæring?Ja. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Alt det elektriske ble byttet ut og oppgradert i 2011. Ekstra kurser for induksjonsovn ble lagt inn. TD Elektro org nr 991 403 698 4.1 Vet du om det elektriske anlegget har blitt kontrollert? Ja. Når ble kontrollen utført? 2024. 5. Vet du om det er gjort arbeid på vann og avløp, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Montera AS har gjort rørleggerarbeid ved oppgradering av kjøkken i 2023. Rørarbeid ble også utført i 2013 i regi av borettslaget. 6. Vet du om boligen eller eiendommen har blitt endret eller bygget ut etter opprinnelig byggeår, enten av deg eller tidligere eiere, herunder bruksendringer kjeller/loft etc.? Ja, faglært. Var tiltaket søknadspliktig? Ja. Har arbeidet blitt godkjent? Ja. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: TRG elektro AS i 2011. 7. Vet du om eiendommen har privat vannforsyning, septik, pumpekum, avløpskvern eller liknende? Nei. Eventuell kommentar: Eiendommen har felles vannsforsyning. 8. Vet du om det har vært utført kontroll av installasjoner for eksempel oljetank/sentralfyr/ventilasjon? Nei. Eventuell kommentar: I regi av boretslaget. Fjernvarme ble installert i 2019. 11. Vet du om det er eller har vært feil ved bad/vaskerommet, f.eks sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader? Nei. Eventuell kommentar: alt ble sjekket i 2025 av takstmann, alt er ok. 12. Vet du om det er eller har vært problemer med mur/pipe/ilsted, for eksempel dårlig trekk, sprekker, pålegg, fyringsforbud eller liknende? Nei. Eventuell kommentar: Verifisert av takstmann. 23. Vet du om det er utført tidligere arealoppmålinger av boligen, eller om boligens areal er oppgitt i dokumenter som salgsoppgave, takstrapport, tilstandsrapport, byggesøknad eller lignende? Ja. Hvilket dokument og når er målingen foretatt? Tilstandsrapport fra 2025. Leiligheten er oppgitt til 65 kvm. Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Selger har ikke bebodd eiendommen og har derfor ikke spesifikk kunnskap om den. Det kan derfor være skader og andre forhold ved eiendommen som ikke er spesifikt opplyst. Kjøper oppfordres derfor til å foreta en særlig grundig undersøkelse av eiendommen, gjerne med bistand av teknisk sakkyndig.
Bygningssakkyndig
Thorvald C. Wahl
Byggemåte
Bygningen er oppført i henhold til normal byggeskikk på oppføringstidspunktet. Støpt betongsåle- betong grunnmur. Betong etasjeskiller. Yttervegger med bærende konstruksjoner i betong, spekkmurt teglsten fasader. Flat takkonstruksjon, trolig papp tekket, ikke besiktiget av takstmann. Da dette er et boligselskap med flere enheter gjøres det ikke undersøkelser av utvendige bygningsdeler som yttertak (inkludert loft), yttervegger, grunn og fundamenter m.m. Boligselskapet er ansvarlig for felles og utvendig vedlikehold.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Integrerte hvitevarer medfølger.
Alle lamper (også hengende) som vist på visning medfølger i handelen. Fastmonterte skap på vegger og hvitevarer på kjøkken medfølger også i handelen.
For øvrig gjelder NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør" med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen er vedlagt.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Ved ønske om at vegglamper, krokhengte lamper, lysekroner, prismelamper eller lignende lamper som er koblet til sukkerbit eller stikkontakt skal følge med i handelen, må det tas forbehold om dette ved inngivelse av bud. Det samme gjelder brunevarer.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i boligaksjeselskap. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Aksjeeier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Energi og oppvarming
Energimerking
G - mørkegrønn
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Energiattest er basert på nåværende eiers/ husstands senere års forbruk og utgifter. Dette vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtale mv. Megler har intet ansvar for informasjon som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Oppvarming med radiatorer tilknyttet felles fjernvarme/bergvarme. Varmtvann og fyring er inkludert i felleskostnadene. Dersom rom mangler fast installert oppvarmingskilde på visning, følger ikke dette med i handelen.
Informasjon om strømforbruk
Selgers strømforbruk: 2 895 kWh i 2024. Gjennomsnitt kr. 400,- per måned (2024). Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 5 129,- pr. mnd
Inkluderer: Tv/internett(Telia), varmtvann/fyring, kommunale avgifter, betjening andel fellesgjeld, forretningsførsel, løpende normal drift og vedlikehold, felles bygningsforsikring, m.m.
Fordelt slik:
Felleskostnader kr. 3.714,-
IKT-kostnad(internett) kr. 460,-
Kapitalkost. lån 1 2OB928 kr. 955,-
Totale felleskostnader pr. d.d. kr. 5.129,– pr. md.
IN-ordning:
Selskapet har lån. Det er mulighet for individuell nedbetaling(IN-ordning) på et av lånene. Ved innfrielse av dette lånet vil felleskostnader justeres fra kr. 5 129,- til ca. kr. 4 174,- pr md.
Felleskostnadene kan bli besluttet økt etter utarbeidelse av salgsoppgaven. I følge styreleder per 06.03.25 er det p.t. ikke planlagt å justere felleskostnader.
Andre utgifter
Løpende kostnader: Fellesutgifter kr. 5 129,- per mnd. Innboforsikring kommer i tillegg (ca. 2 000,- per år avhengig av avtale) For strømkostnader, se energiforbruk. Det er opp til kjøper å evt. inngå nye avtaler med ønskede tjenesteytere. Eiendomsskatt: I Oslo kommune er det eiendomsskatt på boliger og fast eiendom som overstiger en fastsatt verdi. For å avklare beregningsgrunnlaget for eiendommen, se http://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/eiendomsskatt Enkelte leiligheter er ilagt eiendomsskatt. I følge forretningsfører er det ikke registrert eiendomsskatt for denne enheten i 2024. Dersom det påløper eiendomsskatt i fremtiden for denne boligen innkreves dette vanligvis separat i de måneder de forfaller. Dette er ikke en del av de månedlige felleskostnader, men ilegges de eiendommene som særskilt berøres av eiendomsskatt. Eiendomsskatt kreves inn via felleskostnader i månedene: mai, juni, september og november.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 480 761,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 5 923 043,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
TV/Internett/Bredbånd
Fellesavtale med Telia. Beboerne kan velge mellom TV+Internett, eller kun internett med mer hastighet eller kun TV med flere kanalpoeng iht. spesifikasjon. Dette er inkludert i felleskostnadene. Selskapet har nylig byttet til fibernett. Dersom man ønsker ytterligere tjenester må dette bestilles separat hos Telia.
Aksjeselskapet
Om aksjeselskapet
Balkeby AS består av 179 leiligheter knyttet til aksjer. Aksjeselskapet er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 920157009, og ligger i bydel Frogner i Oslo kommune. Bare fysiske personer (enkeltpersoner) kan være aksjeeiere i aksjeselskapet. Ingen kan eie flere aksjer enn de som gir borett til en bestemt bolig. Hjemmeside: Balkeby AS bruker Vibbo som informasjonskanal ut til beboere. En tjeneste fra OBOS. Lekeplassen: Det er inngått egen driftsavtale om årlig kontroll. Feil som påpektes blir rettet opp. Vaktmestertjenester utføres av Frogner vaktmestertjeneste. Fellesvaskeri. Sykkelparkering på fellesområdet. Balkeby AS har avtale med Aker P-drift om parkeringskontroll, og Securitas om miljøvakthold. Selskapet har en grusplass i bakgård som man kan søke tillatelse til å benytte i god tid i forhånd for feks håndtverkere, inn/utflytning eller liknende mens arbeidet pågår. Styrets arbeid den siste tiden: Vedlikehold av bygningene: - Styret har prioritert nødvendig vedlikehold av bygningene. Det har oppstått brudd på vannrør mv. som har resultert i ekstrautgifter. - Det har vært gjennomført oppfølging av fjernvarme/bergvarme. Styret har løpende kontakt med Nordisk Energikontroll. - Enkelte leiligheter i Dunkers gate er plaget med fukt i tak, dette er noe som følges opp. Det må imidlertid vurderes over tid før en kan sette i gang tiltak. Heiser: Styret er i dialog med leverandør og eksterne rådgiver for å unngå unødvendige heisstans i fremtiden. Dersom heisen ikke fungerer har vaktmester mulighet til å restarte heisen, noe som har vist seg å fungere. Betongrehabilitering: Styret skal innhente anbud på arbeidene. Arbeidene må gjøres i etapper og en håper at deler av kostnadene kan tas gjennom ordinært budsjett. Multiconsults rapport om betongrehabilitering viser at tilstandsgradene for balkong, baldakiner og gesimser, samt fuktsikring av en av ytterveggene (Holmboes gate 5) varierer mellom TG1 og TG3. Styret har satt i gang og uført forprosjekt, samt utført sikringsarbeider der hvor det har vært nødvendig. Det er gjennomført sikringsarbeider ved at løs mur fra gesimser og brannbalkonger, og det er også tilsvarende sikringsarbeider av baldakiner. Styret vil, med bistand fra Multiconsult, innhente anbud på arbeidene. Det må trolig avholdes ekstraordinær generalforsamling i inneværende styreperiode for å få godkjennelse til låneopptak. I følge styreleder per 06.03.25 er det foreløpig ikke innhentet anbud og kan derfor ikke si noe mer om videre omfang og kostnad i forbindelse med prosjektet. Det er p.t. ikke planlagt å justere felleskostnader i forbindelse med ordinær drift. Det vil trolig bli ekstra kostnader i forbindelse med felles rehabiliteringsprosjektet. Annet: Det er gjort tiltak mot innbrudd og vekter kontrollerer at dører holdes låst. Vedtekstendring på generalforsamling 2024: Selskapet skal vurdere behovet for utskiftning av dører, vinduer, balkongdører hvert 15. år. Ved utskiftning av dør, vinduer og balkongdør er det den enkelte aksjeeier som må dekke kostnadene. Vedtatt. Aksjekapitalforhøyelse ved salg av vaktmesterleilighet: På generalforsamlingen 10. mai 2021 ble det vedtatt å selge vaktmesterboligen, og styret fikk i oppdrag å iverksette nødvendige tiltak, herunder reparasjoner, avtale med eiendomsmegler, fastsette felleskostnader og opprette aksjer for leiligheten. Dette er nå ferdig og leiligheten er solgt. Følgende ble vedtatt på ekstraordinær generalforsamling 26.06.22: Kapitalforhøyelse ved nytegning av 3 aksjer: 1. Styret gis i henhold til aksjelovens § 10-14 fullmakt til å forhøye aksjekapitalen med inntil NOK 600,- ved utstedelse av inntil 3 aksjer hver pålydende NOK 200,-. 2. Fullmakten gjelder frem til 14.06.24.(Fullmakten kan gjelde i inntil 2 år) 3. Aksjeeiernes fortrinnsret eter aksjelovens § 10-4 fravikes. 4. Fullmakten gjelder kapitalforhøyelse mot innskudd av penger. 5. § 2-1(1) i vedtektene endres til: "Selskapets aksjekapital er på kr. 107 400 fordelt på 537 aksjer av á kr 200". Ettersom overtagelse av leilighet er 01.08.2024 har fullmakten utløpt. En trenger derfor (formelt set) et nyt vedtak som gir styret den samme fullmakten utover 01.08.2024. Det er allerede inngått bindende avtale om salg av leilighet så et eventuelt negativt vedtak vil kunne utløse erstatningsansvar for Balkeby AS. Vedtatt. Ihht ekstraordinær ekstraordinær generalforsamling 2022 og generalforsamling 2024. Større utførte vedlikehold -og rehabiliteringsprosjekter: 2025: Overgang til fibernett. I følge styreleder er dette ferdig. 2021: Nye heiser i Dunkers gate 4 og Holmboes gate 5. 2021: Sikring av betongkonstruksjon mot nedfall. 2020: Sikring av hovedtavler, og det elektriske anlegget. 2019: Omlegging av tak i Holmboes gate 5 og 7. 2019: Konvertering fra oljefyring til fjernvarme. 2019-2021: Lagt strømpe i avløpsrør mot kommunal ledning i Dunkers gate, Holmboes gate og Industrigata. 2018: Omlegging av taket i Dunkers gate 4. 2018-2019: Utvendig maling av vinduer. 2016: Omlegging av taket i Industrigata 31. 2016: Rehabilitering takterrasser Dunkers gate 4 og Holmboes gate 5. 2013: Rehabilitering takterrasser. 2012-2013: Våtromsrehabilitering: Alle bad er pusset opp og fellesrørledning er skiftet.
Forretningsfører
Obos Eiendomsforvaltning AS
Forkjøpsrett
Det er ikke forkjøpsrett.
Styregodkjennelse
Overdragelsen krever godkjennelse fra styret ihht. aksjeloven. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Bare fysiske personer (enkeltpersoner) kan være aksjeeiere i selskapet. Ingen kan eie flere aksjer enn de som gir borett til en bestemt bolig. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 136 340,- pr. 14.02.2025
Aksjeselskapet har avtale med OBOS Factoring AS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS Factoring AS garanterer for overførsel til aksjeselskapet hver
måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader.
Balkeby AS har lån i OBOS Banken.
Det er mulighet for individuell nedbetaling på lån nr. 4.
Selskapets totale lån og vilkår:
1)
Omlegging av taket i Dunkers gate 4.
OBOS01-98207771546
Annuitetslån
Restsaldo kr. 1.011.417,-
Restløpetid 9 år
12 terminer
Flytende rente på 5,99% per 26.02.25
Andel fellesgjeld kr. 5.142,-. Kapitalkostnad kr. 61,-
2)
Omlegging av tak i Holmboes gate 5 og 7.
OBOS02-98207834955
Annuitetslån
Restsaldo kr. 706.372,-
Restløpetid 9 år og 9 md.
12 terminer per år
Flytende rente på 5,99% per 26.02.25
Andel fellesgjeld kr. 3.593,-. Kapitalkostnad kr. 41,-
3)
Gjelder vaktmesterbolig.
OBOS05-98208453556
Annuitetslån
Restsaldo kr. 206.863,-
Restløpetid 26 år og 6 md.
12 terminer per år
Flytende rente på 5,99% per 26.02.25
4) IN-ordning
Våtromsrehabilitering.
2OB928-98207366412
Annuitetslån
Restsaldo kr. 18.773.978,-
Restløpetid 17 år og 3 md.
12 terminer per år
Flytende rente på 5,99% per 26.02.25
Andel fellesgjeld kr. 122.991,-. Kapitalkostnad kr. 955,-
5)
Konvertering fra oljefyring til fjernvarme.
4OB928-98207372943
Annuitetslån
Restsaldo kr. 900.472,-
Restløpetid 4 år og 11 md.
12 terminer per år
Flytende rente på 5,99% per 26.02.25
Andel fellesgjeld kr. 4.614,-. Kapitalkostnad kr. 92,-
6)
Vinduslån.
4OB940-98207362018
Annuitetslån
Restsaldo kr. 155.986,-
Resløpetid 1 år og 5 md.
12 terminer per år
Flytende rente på 5,99% per 26.02.25
Nedbetalt for denne leiligheten i følge forretningsfører.
Totalt andel fellesgjeld (kun lån) kr. 136.340,- pr. 14.02.2025.
Aksjeselskapet har lagt til rette for individuell nedbetaling av fellesgjeld (IN-ordning). Dette gir aksjonær adgang til å innbetale sin del av fellesgjelden. Ved henvendelse til OBOS vil aksjonær få informasjon om avtalens betingelser og priser. Innbetaling kan foretas to ganger pr. år ved terminforfall 30.4 og 30.10 på aksjeselskapets felleslån. Aksjonær må ta kontakt med OBOS minimum en måned før terminforfall for opprettelse av avtale. Innbetalingen må være kreditert OBOS’ klientkonto senest 10 dager før terminforfall. Dersom fristen ikke overholdes vil nedbetaling ikke kunne foretas, og beløpet blir returnert aksjonær.
Minimumsbeløpet for innbetaling er kr 60 000 pr. gang. Aksjonæren vil da få redusert sine kapitalutgifter (andel renter og avdrag) som kreves inn sammen med felleskostnadene.
IN-ordning gjelder kun for lån; 2OB928- lånenr. 9820.73.66412.
Fellesformue
Kr. 16 982,- pr. 31.12.2023
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Vesentlig avvik: - Driftsinntektene er lavere enn budsjettert og skyldes i hovedsak at ikke vaktmesterboligen er solgt ennå. Innkrevde felleskostnader inkluderer eiendomsskatt som er betalt av boligselskapet under kommunale avgifter. - Driftskostnadene er lavere enn budsjettert på tross av at det er brukt kr 392 112 i vedlikehold/oppussing av vaktmesterboligen for å få godkjent denne for salg. - Energikostnadene er kr 495 159 under budsjett og dette gjør at driftskostnadene samlet er under budsjett. - Finanskostnader er høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak økte renter på felleslån. Resultat: Årsresultat for 2023 viser et overskudd på kr 1 485 944,- mot et budsjettert overskudd på kr 9 570 000,- Det er budsjettert med et overskudd på kr 9 471 700,- for 2024. Budsjettet er basert på uendrede felleskostnader for året 2024, men innkreving til dekning av vinduslån ble regulert i samsvar med økte kapitalkostnader på dette. Individuell nedbetaling av fellesgjeld (IN): I løpet av 2023 ble det foretatt innbetalinger på IN-ordningen. Innbetalingene ble brukt til å nedbetale den enkeltes andel av aksjeselskapets fellesgjeld. Innbetalt andel fellesgjeld fra eiere øker årsresultatet, men øker ikke disponible midler. Se oversikt over disponible midler.
Vedtekter og husordensregler
Kort utdrag fra vedlagte vedtekter for Balkeby boligaksjeselskap, datert 28.05.2018: - 2-1(2): Bare fysiske personer (enkeltpersoner) kan være aksjeeiere i selskapet. - 2-3(1): En aksjeeier har rett til å overdra sin(e) aksje(r), men erververen må godkjennes av selskapet for at erververen skal bli gyldig overfor selskapet. Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Dugnad gjennomføres normalt to ganger årlig. Styret gjør spesielt oppmerksom på at aksjeeiere må sette seg grundig inn i regler ved oppussing av leilighet utover overflatebehandling for å unngå unødig etterspill og ev. ombygging/reparasjon. Merk spesielt at aksjeeier må søke styrets godkjennelse ved større endringer som flytting av vegg, flytting av kjøkken, endring av kott, bod, bad, peis osv. Det er ikke tillatt å bryte branncelle og koble vann fra fellesarealer til egen leilighet. Styret minner også om at det er naturlig ventilasjon i Balkeby, og at det ikke er lov å dekke ventiler og luftesjakter, montere mekanisk vifte eller tilsvarende. Ihht generalforsamling 2024. Se dokumentet: Flytting av kjøkken og endring av planløsning for nærmere informasjon: http://www.balkeby.no/beboerinformasjon/ Se husordenregler og vedtekter pkt. 4-1 og 4-2 for aksjeeierens og selskapets vedlikeholdsplikter.
Dyrehold
Det er tillatt å holde en hund eller en katt. Tillatelse fra styret må innhentes ved flere dyr. Lufting av dyr er ikke tillatt på Balkebys område. Hund må føres i bånd innenfor Balkebys område. Eier av dyr må sørge for at dette ikke forurenser sandkassen. Dyrets opphold i leiligheten, på balkonger eller terrassen må ikke sjenere naboene. Overholdes ikke foranstående regler, kan dyret forlanges fjernet med tre- 3- måneders varsel. I følge husordensregler pkt 10.
Aksjeselskapets forsikringsselskap
Gjensidige Forsikring
Polisenr. 82672696
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 1 577 kvm (eiet)
Felles, eiet tomt. Tomten er fellesareal og pent opparbeidet. At tomten er fellesareal innebærer at aksjeselskapet eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt leilighet en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Tomtegrenser er ikke kontrollert utover arealbekreftelse. Arealbekreftelse fra Oslo er vedlagt salgsoppgaven.
Adkomst
Se vedlagt kartskisse på høyre side i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra din startdestinasjon til boligen. På visningsdagen vil det bli skiltet med Nordvik Eiendomsmegling visningsskilt. Velkommen til visning!
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid. Radon: Leiligheten ligger minimum tre etasjer over bakkenivå og radonmålinger er ikke relevant.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Leiligheten ligger svært sentralt, men rolig til mellom Holmboes gate og Industrigata på Majorstuen, en attraktiv beliggenhet med alt av servicefasiliteter utenfor døren. Området er kjent for sitt tilbud av hyggelige fortauskaféer, kaffebarer, bakerier, delikatesseforretninger, restauranter, ølutsalg av mikrobrygget øl samt eksklusive spesialforretninger innen klær og mote. Meget gode shoppingmuligheter i umiddelbar nærhet i Bogstadveien. Det er få minutter til Frognerparken, Collosseum kino, Majorstuen T-bane. Videre kort gange til sentrum, Slottsparken, Karl Johan, Aker Brygge, m.m. For dagligvarehandel er Meny i Westside-senteret rett over gaten. Videre er Rema 1000, Kiwi og Extra i kort gange fra leiligheten. Kort avstand til flotte tur- og rekreasjonsområder som Frognerparken, Stensparken og Marienlystparken. Flere treningssentre som Sats Colosseum og Barrys Bootcamp like ved, samt nærhet til Bislet bad og Frognerbadet. Majorstuen er et naturlig knutepunkt for kollektivtrafikk, med kort gangavstand fra leiligheten til t-bane (alle linjer), trikk og buss. Avstander, ca: 40 meter til Meny/Westside senter 170 meter til Rema 1000 100 meter til Bogstadveien 500 meter til Hegdehaugsveien 550 meter til Majorstien T-bane 750 meter til Frognerparken 750 meter til Stensparken 850 meter til Colosseum kino
Bebyggelse
Området består hovedsakelig av boligbebyggelse/bygårdbebyggelse, butikker og noe næring.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det ekspedisjonsdokument datert 17.11.1938. Ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Ekspedisjonsdokumentet er ferdig attestert, og dokumenterer at bygget er registrert lovlig oppført. At ekspedisjonsdokument eksisterer, gir ingen garanti for at bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det foreligger ferdigattest for 63 bad i Dunkers gate 4 A-D, datert 25.04.2014. Det foreligger ferdigattest for utskiftning av 4 heiser i Dunkers gate 4 A-D, datert 08.03.2023. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men det er avvik fra disse: Der kjøkken er i dag var opprinnelig pikeværelse. Rommet har blitt utvidet ved at vegg er flyttet lenger mot entré. Der soverommet nærmest bad er i dag var opprinnelig kjøkken. Interessenter oppfordres til å sette seg godt inn i vedlagte bygningstegning, kontakt megler ved spørsmål.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler boligaksjeselskapet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til byggeområde for bolig. Reguleringsbestemmelser: S-2255: Reguleringsbestemmelser i tilknytning til endret reguleringsplan for Oslo sentrum og indre sone i Oslo kommune. Vedtaksdato: 28.07.1977. Reguleringsplanen som følger eiendommen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 Kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Se kommunens hjemmeside for ytterligere informasjon. Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Offentlige planer: Det foreligger pågående plansak med detaljregulering i Holmboes gate 8 og Majorstuveien 5 B. Saken gjelder boliger. Utdrag fra planforslag: Planområdet består av to eiendommer, Holmboes gate 8 og Majorstuveien 5B. Hensikten med planforslaget er å rive eksisterende garasjer på planområdet for å oppføre en terrassert lamell langs eiendomsgrensen i syd, som vil gi anslagsvis 32 nye leiligheter. Høyder foreslås med maksimalt seks etasjer med inntrukken toppetasje og takoppbygg mot Ulfstens gate. Eksisterende bygg i Holmboes gate 8 er forutsatt videreført, og reguleres med byggegrenser og høyder tilsvarende dagens situasjon. Nytt og eksisterende bygg foreslås regulert til boligbebyggelse, men uteoppholdsarealene reguleres til eget formål og skal være felles for begge eiendommene. Status: Oppdatering av planforslag etter offentlig ettersyn. Saksnr 202205283. http://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202205283 Det foreligger pågående byggesak i Holmboes gate 4 A. Saken gjelder innglassing av overdekket eksisterende terrasse. Saksnummer 202550574. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202550574 Det foreligger pågående byggesak i Holmboes gate 5 B. Saken gjelder bruksendring av to boder til bolig. Tillatelse gitt. Saksnummer 202008348. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202008348 Det foreligger pågående byggesak i Bogstadveien 42. Saken gjelder rehabilitering av fasade og utskifting av tak. Saksnummer 202550682. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202550682 Det foreligger pågående byggesak i Industrigata 42 A-B-C. Saken gjelder utskifting av vinduer og rekkverk på balkonger. Saksnummer 202301206. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202301206 For informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/214/44: 17.03.1937 - Dokumentnr: 301205 - Best. om vann/kloakkledn. Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v. Gjelder denne registerenheten med flere 17.03.1937 - Dokumentnr: 301206 - Best. om vann/kloakkledn. 31.12.1937 - Dokumentnr: 305817 - Bruksrett Med flere bestemmelser Gjelder denne registerenheten med flere 31.12.1937 - Dokumentnr: 305818 - Erklæring/avtale ang. pipe 10.03.1937 - Dokumentnr: 301085 - Opprettelse av matrikkelenheten OPPRETTELSE - FRADELT FRA EN ADRESSE
Verneklasse/SEFRAK
Eiendommen er registert i byantikvarens gule liste. Dette innebærer at eiendommen er helt eller delvis bevaringsverdig, og kan ha betydning for fremtidig ombygging/restaurering mv. Byantikvaren skal gi en rådgivende uttalelse i byggesaker som berører eiendommen. For en fullstendig oversikt over eiendommens status, se: http://riksantikvaren.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=545b8e996b6e4e1fbcb65f69299a7167
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Adkomstdokumentene består av: B-aksje nr 36 pålydende kr. 200 Gjeldsbevis nr 36 pålydende kr. 4400 B-aksje nr 249 til nr 00250 pålydende kr. 400 Bare fysiske personer (enkeltpersoner) kan være aksjeeiere i selskapet. Ingen kan eie flere aksjer enn de som gir borett til en bestemt bolig. Bare personer som bor eller skal bo i boligen kan bli sameier i aksjer. Aksjeeieren kan ikke benytte boligen til annet enn boligformål uten styrets samtykke. Aksjeboligmodellen innebærer at aksjeselskapet eier eiendommen, mens aksjeeierne eier aksjer i aksjeselskapet som gir aksjeeier leierett til en bestemt bolig. Aksjeeierne har ikke personlig ansvar for selskapets fellesgjeld, men boligselskapets løpende utgifter må dekkes av aksjeeierne. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre aksjeeieres mislighold, eller der boligaksjeselskapet sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Aksjeboligselskapet har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra selskapet på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Legalpanteretten følger av borettslagsloven § 5-20, da denne gjelder tilsvarende for boligaksjeselskaper, jf borettslagsloven §1-4. Spesielt ved salg av eiendom uten tinglysning: Kjøper må selv sende en kopi av salgskontrakten til Skatteetaten slik at Skatteetaten kan registrere overdragelsen. Kopien kan sendes inn via skatteetaten.no/epost. Se ytterligere informasjon på hjemmesiden til Skatteetaten. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Salg av aksjeleiligheter reguleres av kjøpsloven. Ved dette salget skal imidlertid avhendingslovens bestemmelser komme til anvendelse så langt de passer. Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 0,80% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 55 920,- Grunnpakke Leilighet/tomt kr. 12 500,- Markedspakke Basis inkl. digital salgsoppgave kr. 22 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 16 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 30 750,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 150 860,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Camilla Lindstad, Eiendomsmegler MNEF / Partner
909 15 649
c.lindstad@nordvikbolig.no
Megler
Camilla Lindstad, Eiendomsmegler MNEF / Partner
909 15 649
c.lindstad@nordvikbolig.no
Megler 2
Katinka Krefting Hodnungseth, Eiendomsmegler / Kontorsjef
922 58 292
k.hodnungseth@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Bygdøy Alle Eiendom AS
Org. nr.: 914457750
Bygdøy Alle 34, 0265 OSLO
Bilder
Camilla Lindstad
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Bygdøy Allé
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?
Hva er din bolig verdt?
Katinka Krefting Hodnungseth
Eiendomsmegler / Kontorsjef
Bygdøy Allé
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?