Anna Rogstads vei 21Bjerke
- Bjerke
- Anna Rogstads vei 21
- Prisantydning
- 3 990 000,-
- Totalpris
- 4 439 778,-
- Felleskost/mnd
- 6 779,-
- BRA-i
- 54 m2
TONSENHAGEN
Lekker 3-roms i 3.etg med solrik balkong på 5m². Oppusset i 2024. Kjøkken 2024. Bad 2018. Fyring inkl. IN-ordning.
Gjennomgående og innflyttingsklar 3-roms i et populært boligområde på Tonsenhagen med umiddelbar nærhet til marka, parker, butikker, dagligvare, kaffe og kollektivtransport. Leiligheten har sydvendt balkong, god planløsning og gode lys- og solforhold. Svært god beliggenhet med grønne omgivelser og helt uten innsyn.
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Selveierleilighet
- Byggeår:
- 1956
- Etasje:
- 3
- Soverom:
- 2
- Prisantydning:
- 3 990 000,-
- Omkostninger:
- 109 600,-
- Totalpris:
- 4 439 778,-
- Fellesgjeld:
- 340 178,-
- Felleskost/mnd:
- 6 779,-
- Fellesformue:
- 23 956,-
- Totalt BRA:
- 62 m2
- Energimerking:
- F - mørkegrønn
- Veranda:
- Ja
Visninger
Alle våre visninger har påmelding. Passer ikke tidspunktet, send megler en e-post og avtal tid for privatvisning.
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
14-0651/24
Boligtype
Selveierleilighet
Adresse og betegnelse
Anna Rogstads vei 21, 0592 Oslo
Gnr. 85, bnr. 132, snr. 9 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Selger(e)
Aysun Erdogan
Hakan Erdogan
Kjøpesum og omkostninger
3 990 000,- (Prisantydning) 340 178,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 4 330 178,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 108 250,- (Dokumentavgift) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst pantedokument) 545,- (Tinglyst skjøte) 12 700,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 109 600,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 122 300,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 4 439 778,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 4 452 478,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1956
Etasje
3
Arealer
BRA-i: 54 kvm
BRA-e: 8 kvm
Totalt BRA: 62 kvm
TBA: 5 kvm
Beskrivelse:
Kjeller:
BRA-e: 5 kvm. Kjellerbod
Totalt BRA: 5 kvm
3. etasje:
BRA-i: 54 kvm. Entré, bad/vaskerom, stue, kjøkken og 2 soverom
Totalt BRA: 54 kvm
TBA: 5 kvm. Balkong
5. etasje:
BRA-e: 3 kvm. Loftsbod
Totalt BRA: 3 kvm
Takstmannens kommentar til arealoppmåling:
Kjøkkenet er flyttet fra opprinnelig plassering til stue. Det er etablert soverom på tidligere kjøkken.
Antall soverom
2
Innhold
3. etasje: entré, bad/vaskerom, stue, kjøkken og 2 soverom. I tillegg disponeres kjellerbod på 5 m² og loftsbod på 3 m² (7 m² gulvareal).
Standard
Gjennomgående 3-roms leilighet i 3. etasje med adkomst via felles trappeoppgang. Boligen består av entré, bad/vaskerom, åpen stue/kjøkkenløsning og 2 soverom. Fra stue er det utgang til balkong. Leiligheten har god standard på innvendige overflater, fastmontert inventar og tekniske løsninger. Nytt bad 2018 og nytt kjøkken og overflater 2024. Ny parkett i hele leiligheten i 2023. Entré: Lys og innbydende entré med plass til oppbevaringsmøblement. Stue: Romslig stue med store vindusflater som gir rikelig med lysinnslippp. God plass til sittegruppe og tilhørende møblement. Fra stuen er det adkomst til en herlig, solrik balkong. Kjøkken: Kjøkken bestående av lyse og slette fronter. Det er integrert kjøl/frys, oppvaskmaskin, komfyr og induksjonstopp. Bad/vaskerom: Flott flislagt bad med tidsriktige farge- og materialvalg. Baderommet består av vegghengt servant, toalett, dusjhjørne med innfellbare glassdører og Varmekabler i gulv og downlights i himling. Soverom I: Stort og innbydende soverom med rikelig naturlig lysinnslipp. På soverommet er det god plass til oppbevaring i garderobeskap. Soverom II: Boligens andre soverom er også av god størrelse med plass til seng og tilhørende møblement.
Parkering
Det er etablert beboerparkering i enkelte områder i bydel Ullern, Nordre Aker, Alna, Stovner, Bjerke og Vestre Aker. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i ytre by: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 1 krone for ett år Motorsykkel og moped: 1 krone for ett år El-bil : 1 krone for ett år El-motorsykkel og el-moped: 1 krone for ett år Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/.
Moderniseringer og påkostninger
- Nytt gulv i stue, kjøkken og entré.
- Flyttet kjøkken fra soverom til stue
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Selger har ikke bebodd eiendommen og har derfor ikke spesifikk kunnskap om den. Det kan derfor være skader og andre forhold ved eiendommen som ikke er spesifikt opplyst. Kjøper oppfordres derfor til å foreta en særlig grundig undersøkelse av eiendommen, gjerne med bistand av teknisk sakkyndig. 1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, både faglært og ufaglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Over 5 år siden så finner ikke noe på det 2. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Fasade og balkong gjennom borettslaget 22. Vet du om det foreligger skaderapporter eller tilstandsvurderinger etc. om boligen? Ja. Oppgi type rapport og årstall: Fosberg Takst & Bygg Tilstandsrapport 18.09.2024 23. Vet du om det er utført tidligere arealoppmålinger av boligen, eller om boligens areal er oppgitt i dokumenter som salgsoppgave, takstrapport, tilstandsrapport, byggesøknad eller lignende? Ja. Hvilket dokument og når er målingen foretatt? Fosberg Takst & Bygg Tilstandsrapport 18.09.2024 Selger har tegnet boligselgerforsikring. Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye.
Bygningssakkyndig
Nils Fosberg
Byggemåte
Seksjonsleilighet som er en del av Tonsenhagen 12 Sameiet på Tonsenhagen. Sameiet består av 16 boenheter og gjennomfører vedlikehold og oppgraderinger på felles bygningsdeler. Frittstående boligblokk over 4 etasjer samt kjeller og loft, oppført i 1956. Grunnmur i betong yttervegger i betong, fasader er pusset og malt og deler med fasadeplater. Saltak i trekonstruksjon tekket med takstein. Det er malte trevinduer med 3-lags glass fra 1981. På badet er det malt trevindu med 3-lags glass fra 2024. Leiligheten har brann- og lydklassifisert entrédør. Kikkhull og sikkerhetslås montert I stua er det malt balkongdør i tre med glassfelt Overbygget balkong på ca. 5,4 m² med utgang fra stue. Sammendrag av boligens tilstandsgrader. TGUI: 3 TG 2: 9 TG 3: 1
Innbo og løsøre
Adgang til utleie
Boligen kan leies ut i tråd med gjeldende lovverk. Vedtektene inneholder ingen begrensninger av eiers utleieadgang. Korttidsutleie er tillatt i opptil 90 døgn i året, jf. eierseksjonsloven § 24. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene, men må settes til mellom 60 og 120 døgn. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende.
Energi og oppvarming
Energimerking
F - mørkegrønn
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Energiattest er basert på nåværende eiers/ husstands senere års forbruk og utgifter. Dette vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtale mv. Megler har intet ansvar for informasjon som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Radiatorer tilkoblet fellesanlegg. Elektriske varmekabler på bad.
Informasjon om strømforbruk
Selger har ikke bebodd eiendommen og har derfor ikke informasjon vedrørende strømforbruk. Strømforbruket antas å ligge på et lavere nivå ettersom oppvarming er inkludert i felleskostnadene.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 6 779,- pr. mnd
Inkluderer: Akonto oppvarming, kabel-TV og bredbånd, vaktmestertjenester, trappevask, betjening av andel fellesgjeld, renhold av fellesarealer, forretningsførsel, kommunale avgifter, felles bygningsforsikring og andre poster knyttet til generell drift og vedlikehold av sameiet.
Fordelt på følgende måte:
Akonto oppvarming kr 770,-
Felleskostnader kr 6.000,-
Varmtvann kommer i tillegg og betales årlig i henhold til faktisk forbruk.
Felleskostnadene økte 01.01.2025. Det må påregnes at felleskostnadene kan økes etter utarbeidelse av salgsoppgaven.
Kommunale avgifter
Kommunale avgifter inngår i felleskostnader.
Eiendomsskatt
Eiendommen er ikke ilagt eiendomsskatt for 2024 i følge eiendomsskattelistene.
Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig: kr 1.027.797,- Som sekundærbolig: kr 3.905.629,- Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien. For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Sameiet
Om sameiet
Sameiet består av 16 seksjoner. Tonsenhagen 12 Sameiet er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 883811372, og ligger i bydel Bjerke i Oslo kommune. Div. Arbeid knyttet til daglig drift av sameiet 2023 - Gjennomføring av Dugnad. - Bistand til beboere etter vannskade i leilighet, som berørte totalt 3 leiligheter i Anna Rogstads vei 21. - Planlegging og gjennomføring av rehabiliteringsprosjekt av fasade sammen med Obos prosjekt og Front. Styreleder informerer om følgende: Vi skal øke felleskostnadene fra 1.januar 2025. Hvor mye vet vi når budsjettet er klart i Oktober (men vi tror det blir rundt kr 6.000,-). Dette er en regulering etter vedlikeholdsarbeidet med etterisolering og nye balkonger som ble gjennomført i år. Vi har også bestilt en rørinspeksjon med kamera av Soil-rørene for å se om disse trenger vedlikehold. Dersom det blir nødvendig med rørfornyelse eller utskifting av rør vil det medføre en økt husleie og låneopptak, men det blir vanskelig å forutsi.
Forretningsfører
Obos Eiendomsforvaltning AS
Styregodkjennelse
Overdragelsen av boligen til ny seksjonseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 340 178,- pr. 28.03.2025
Selskapets totale lån og vilkår:
OBOS02-98208284827
Restsaldo: kr 5.442.848,- pr. 28.03.2025
Seksjonens restsaldo: kr. 340.178,- pr. 28.03.2025
Restløpetid: 29 år og 8 mnd
Terminer: 12
Rente (06.09.24): 7,30%
Sum andel fellesgjeld (kun lån) kr 342.000, (avrundet opp til nærmeste hele tusen) pr. 01.08.2024. Etter opplysninger gitt av forretningsfører 28.03.2025 er seksjonens fellesgjeld kr. 340.178,-.
Fellesformue
Kr. 23 956,- pr. 31.12.2023
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Det er startet opp arbeid med å få inn anbud på oppussing av fasade. Grunnen til at dette må gjøres er en vannskade som har oppstått på fasaden. Styret har valgt å bruke Obos prosjekt som prosjektleder for dette, da dette er for stort og utenfor kompetansen som styret sitter på. Obos prosjekt er nå i gang med å innhente tilbud fra entreprenører (juni 2023). Foreløpig er lånebehovet bergnet til kr. 5 500 000,-. pr. 02.07.2024 er kr. 5 478 990,- utbetalt, gjelder lånenr. 9820.82.84827
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler ligger vedlagt i salgsoppgaven.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Dugnad må påregnes.
Dyrehold
Husdyr er tillatt såfremt det ikke er til sjenanse for andre beboere.
Sameiets forsikring
IF Skadeforsikring
Polisenr. 565879
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 1 595,6 kvm (eiet)
Adkomst
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra din startdestinasjon til boligen. På visningsdagen vil det bli skiltet med Nordvik Eiendomsmegling visningsskilt. Velkommen til visning!
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Tonsenhagen/Årvoll er et meget attraktivt, populært og sentralt boligområde. Marka med turmuligheter og lysløype i umiddelbar nærhet. Perfekt boligområdet for sporty, naturglade og friluftsinteresserte mennesker som liker å holde seg i aktivitet! I nærområdet finnes bl.a.koselig kaffehjørne og bussholdeplass med hyppige avganger til sentrum og BI. Forøvrig kort gange til skoler, barnehager, fotballbane, badedam, Årvoll- og Tonsenhagen senter med diverse butikker og servicetilbud. Det er også gangavstand til Linderudsenteret med rikelig av butikker og servicetilbud, bl.a. vinmonopol, post og apotek. Kort kjøreavstand til Økern og Storosenteret, samme vei som til sentrum. Som nærmeste matbutikk finner man Kiwi Tonsenhagen, ca. 8 minutters gange fra leiligheten. Det er kort vei til offentlig kommunikasjon, og nærmeste bussholdeplass, Tonsenhagen, ligger kun ca. 400 meter fra leiligheten. Herfra går busslinjene 25, 33 og 60, samt 31-bussen med hyppige avganger, også på natt og i helg. Like nedenfor Linderud senter finner man t-banen, flybussen går langs Trondheimsveien.
Skoler og barnehager
Se vedlagt nabolagsprofil i salgsoppgaven.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger et arkivkort med ferdigattest datert 05.10.1960. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameiet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til byggeområder for boliger. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Byggesaker i området: Anna Rogstads vei 21 - Rehabilitering av fasader Saksnummer: 202453738 - Byggesak Mottatt sak: 15.03.2024 Status: Tillatelse gitt Plansaker i området: Marka - Bestilling av oppstartsmøte - Årvollbassenget Saksnummer: 202452124 - Reguleringssak Mottatt sak: 14.02.2024
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/85/132/9: 10.04.1957 - Dokumentnr: 4412 - Bestemmelse om veg Bestemmelse om gjerde Regulering av areal i forbindelse med veggrunn/jernbanegrunn Med flere bestemmelser Overført fra: Knr:0301 Gnr:85 Bnr:132 Gjelder denne registerenheten med flere 29.11.1984 - Dokumentnr: 61066 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 9 Formål: Bolig Sameiebrøk: 86/1376 TIL EIENDOMMEN HØRER FELLES-AREAL UNDER GNR: 85, BNR: 69 OG BNR: 74 EIENDOMMEN ER OPPDELT I 16 SEKSJONER
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for riktig betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav som følger av sameieforholdet, typisk vil dette gjelde felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på seksjonen. Legalpant til kommunen har prioritet foran legalpant til sameiet.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Det opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller via firma teller med. Etter lov om eierseksjoner § 31, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlige etter sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legalpanterett i den enkelte eierseksjon på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale. Mulighet for rask overtagelse. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Eiendommen overdras med innredning og utstyr som etter lov, forskrift eller annet offentlig vedtak skal være der, jf. avhendingsloven § 3-4. Varig innredning og utstyr, som enten er fastmontert eller særskilt tilpasset boligen medfølger, med mindre annet er avtalt mellom kjøper og selger, jf. avhendingsloven § 3-5. Tilbehørsliste utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) er vedlagt salgsoppgaven, og gjelder dersom ikke annet er særskilt avtalt.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med IF tilbyr Nordvik Trygghetspakken til våre boligkjøpere. Trygghetspakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle forsikringene du trenger til den nye boligen i et helt år. Leilighetspakken inneholder Boligkjøperforsikring, Super Innboforsikring, Flytteforsikring og Renteforsikring. Super Innboforsikring er en av markedets beste innboforsikringer og med denne kan du være trygg på at alle tingene du eier er godt forsikret. Flytteforsikring dekker skader på tingene dine ved transport, ut- og innflytting. Renteforsikring kan hjelpe deg med rentekostnaden på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir deg hjelp til å avklare hva du kan ha rett på om du oppdager en mangel i den nye boligen din. Ved mangel etter reglene i avhendingslova, vil forsikringen også gi deg juridisk bistand til å rette kravet mot selger eller selgers forsikringsselskap. Boligkjøperforsikring er inkludert i Trygghetspakken, men kan også tegnes separat. Trygghetspakken/Boligkjøperforsikring må senest tegnes på kontraktsmøtet. Se produktark vedlagt i salgsoppgaven for mer informasjon om Trygghetspakken, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få - Enkel søknad - og etableringsprosess - Svar på dagen - Fast kontaktperson å forholde deg til - Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Fast provisjon: kr. 50 000,- Finn.no opprykk 14.10.24 kr. 4 900,- Nordvik grunnpakke med trykket salgsoppgave* kr. 21 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 900,- Tilrettelegging (veil. kr 19.900,-) kr. 9 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr 3.500,- kr. 7 000,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 12 441,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 114 041,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 625,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Nikola Gresko, Eiendomsmegler MNEF / Partner
906 10 852
n.gresko@nordvikbolig.no
Megler
Nikola Gresko, Eiendomsmegler MNEF / Partner
906 10 852
n.gresko@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: P33 Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 915491065
Parkveien 33b, 0258 OSLO
Bilder
Nikola Gresko
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Frogner
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?