Strømsveien 20Gamle Oslo
- Gamle Oslo
- Strømsveien 20
- Prisantydning
- 2 200 000,-
- Felleskost/mnd
- 5 660,-
- BRA-i
- 15 m2
Innflytningsklar og arealsmart studioleilighet |Perfekt førstegangskjøp |Ingen dok.avgift | IN-ordning | Fin beliggenhet
Velkommen til Strømsveien 20 presentert av Kenny Nguyen v/ Nordvik Grünerløkka Leiligheten har stue og kjøkken i en åpen løsning, samt et flott flislagt baderom. Boligen har en sentral og attraktiv beliggenhet med nærhet til offentlig kommunikasjon og servicetilbud. Dette er en ypperlig leilighet for førstegangskjøperen eller pendleren!
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Andelsleilighet
- Byggeår:
- 1931
- Etasje:
- 2
- Rom:
- 1
- Prisantydning:
- 2 200 000,-
- Totalpris:
- 2 874 073,-
- Omkostninger:
- 1 350,-
- Fellesgjeld:
- 597 723,-
- Felleskost/mnd:
- 5 660,-
- Fellesformue:
- 35 818,-
- Totalt BRA:
- 17 m2
- Energimerking:
- G - rød
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
64-0201/24
Boligtype
Andelsleilighet
Adresse og betegnelse
Strømsveien 20, 0657 Oslo
Gnr. 232, bnr. 280 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Andelsnr. 26 i Nedre Vålerenga Borettslag, orgnr. 988323632
Kjøpesum og omkostninger
2 200 000,- (Prisantydning) 597 723,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 2 797 723,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst hjemmelsoverføring) 545,- (Tinglyst pantedokument) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 1 350,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 10 650,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 2 799 073,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 2 808 373,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1931
Etasje
2
Arealer
BRA-i: 15 kvm
BRA-e: 2 kvm
Totalt BRA: 17 kvm
Beskrivelse:
Underetasje:
BRA-e: 2 kvm. Bod
Totalt BRA: 2 kvm
2. etasje:
BRA-i: 15 kvm. Entré, Bad, Stue/kjøkken/sov
Totalt BRA: 15 kvm
Innhold
2. Etasje: Entré, Bad, Stue/kjøkken/sov Kjeller: Bod
Standard
INNVENDIG Innvendig er det gulv av laminat og fliser. Veggene har malte flater. Innvendige tak har malte flater. Etasjeskiller er av betongdekke. Det er ikke foretatt radonmålinger og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Innvendig har boligen malt glatt dør. VÅTROM Bad Aktuell byggeforskrift er tekniske forskrifter i perioden 1997-2010. Dokumentasjon: Ingen dokumentasjon. Veggene har fliser. Taket er malt. Gulvet er flislagt. Rommet har elektriske varmekabler. Fall mot sluk er målt til ca. 25 mm. Det er plastsluk og membran. Rommet har innredning med nedfelt servant, toalett og dusjvegger/hjørne. Det er naturlig ventilering. Hulltaking er foretatt uten å påvise unormale forhold. Hulltaking er foretatt ved/i entre. Fuktkvotemåling (vekt%) i konstruksjonen blenmålt til 7,9. KJØKKEN Kjøkkenet har innredning med glatte fronter. Benkeplaten er av heltre. Det er integrert induksjonstopp, stekeovn/micro og vannstoppsystem. Det er kjøkkenventilator med kullfilter. TEKNISKE INSTALLASJONER Innvendige vannledninger er av plast (rør i rør). Det er avløpsrør av plast. Boligen blir oppvarmet med elektrisitet. Boligen har naturlig ventilasjon. Varmtvannstanken er på ca. 80 liter. Sikringsskap med automatsikringer. Boligen har brannslukningsapparat og røykvarsler. Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Bygningsdeler som har fått TG2: INNVENDIG Overflater Innvendig er det gulv av laminat og fliser. Veggene har malte flater. Innvendige tak har malte flater. Ifølge eier er laminatgulv i stue/kjøkken/sov fra 2024. Ifølge tidligere salgsopplysninger ble overflater malt i 2023. Vurdering av avvik: • Det er avvik: Det er påvist en sprekt gulvflis i entre. Konsekvens/tiltak • Tiltak: Tiltak må påregnes. Radon Det er ikke foretatt radonmålinger og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Vurdering av avvik: • Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Konsekvens/tiltak • Det bør gjennomføres radonmålinger. 2. ETASJE > BAD Sluk, membran og tettesjikt Det er plastsluk og membran. Vurdering av avvik: • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. Konsekvens/tiltak • Installering av tett dusjkabinett anbefales. • Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om 2. ETASJE > BAD Sanitærutstyr og innredning Rommet har innredning med nedfelt servant, toalett og dusjvegger/hjørne. Ifølge tidligere salgsopplysninger er toalett og servant fra 2023. Ifølge eier er dusjvegger og speilskap fra 2024. Vurdering av avvik: • Det er påvist skader på innredning. Konsekvens/tiltak • Lokal utbedring må utføres. 2. ETASJE > BAD Ventilasjon Det er naturlig ventilering. Vurdering av avvik: • Rommet har kun naturlig ventilasjon. Konsekvens/tiltak • Elektrisk avtrekksvifte bør monteres for å lukke avviket. Det kan være at borettslag/sameie har egne vedtekter som hindrer montering av mekanisk avtrekk fra rommet, anbefalt tiltak må derfor avklares nærmere med styret i borettslag/sameie før det eventuelt kan gjennomføres. 2. ETASJE > STUE/KJØKKEN/SOV - 2024 Overflater og innredning Kjøkkenet har innredning med glatte fronter. Benkeplaten er av heltre. Det er integrert induksjonstopp, stekeovn/micro og vannstoppsystem. Vurdering av avvik: • Det er ikke montert komfyrvakt i kjøkkenet som er krav på dette kjøkkenet ut ifra alder. Konsekvens/tiltak • Komfyrvakt må monteres. 2. ETASJE > STUE/KJØKKEN/SOV Avtrekk Det er kjøkkenventilator med kullfilter. Vurdering av avvik: • Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen. Konsekvens/tiltak • Det er vanskelig å etablere andre løsninger. TEKNISKE INSTALLASJONER Vannledninger Innvendige vannledninger er av plast (rør i rør). Det er besiktiget i himling(tak) på bad. Med tanke på alder og materialvalg på innvending røropplegg ansees dette som tilfredsstillende. Vurdering av avvik: • Det er påvist at eventuelt lekkasjevann fra rør i rør system ikke ledes til sluk eller annen kompenserende løsning. • Rørkursene på rør-i-rør systemet på vannledninger er ikke merket. Konsekvens/tiltak • Det bør foretas tiltak på anlegget som sikrer bedre løsning på eventuelt lekkasjevann fra rør i rør system. • Rørkurser på rør-i-rør system bør merkes. Elektrisk anlegg TG 2 er gitt pga. manglende samsvarserklæring.
Parkering
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene, parkeringssone A, B, C, D og E: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 6.200 kroner for ett år Motorsykkel og moped: 3.100 kroner for ett år El-bil : 2.090 kroner for ett år El-motorsykkel og el-moped: 1.045 kroner for ett år Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Følgende opplysninger er spesielt viktig å merke seg: Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? - Montering av dusjvegger. Utført av Boligrørlegeren AS. Kjenner du til feil eller om har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp? - I forbindelse med en lekkasje fra varmtvannsberederen ble det utført arbeid med utskifting av varmtvannsbereder av faglærte fra Boligrørleggeren. I etterkant ble gulvet utbedret av faglærte fra KAPH Entreprenør, og alt arbeid er ferdigstilt i henhold til skaderapporten. Det foreligger skriftlig bekreftelse fra entreprenøren om at flisene ble inspisert og vurdert som intakte før nytt laminatgulv ble lagt. Det var ingen feil eller skader, og alt ble utbedret i tråd med skaderapporten. Utført av KAPH Entreprenør. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? - Installert ny trådløs bryter. Utført av El Alliansen AS. Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? - Gjennomført el sjekk i forbindelse med installering av ny trådløst bryter. Kjenner du til om det foreligger påbud/heftelser/krav/manglende tillatelser vedrørende eiendommen? - Krav om ikke motorisert viftesystem på kjøkken. Tilleggsinformasjon fra selger: 2024 ble hovedsikringen i bygget byttet ut i regi av borettslaget, og arbeidet ble utført av faglærte. Per nå er jeg ikke kjent med andre forhold som kjøper bør vite om, men jeg gir beskjed dersom noe skulle dukke opp.
Bygningssakkyndig
Olav Ramstad
Byggemåte
Boligblokk med flatt tak antatt tekket med papp/folie. Yttervegger i murkonstruksjon. Utvendig fasade med malte pussede flater. Etasjeskillere i betong. Bygningsmasse som borettslaget ansees ansvarlig for, vil ikke bli gitt tilstandsgrad. Tilstand av borettslagets bygningsmasse og eventuelt utarbeidet vedlikeholdsplan kan gis ved kontakt til styret. Utvendig vedlikehold i boligsameier og borettslag er normalt en oppgave som tas hånd om av boligsameiet/borettslaget og det følges en fastsatt vedlikeholdsplan.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i borettslag. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Andelseier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Energi og oppvarming
Energimerking
G - rød
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Selger har fylt ut fullstendig energiattest som er lagt ved salgsoppgaven. Megler har ikke ansvar for informasjonen som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Boligen har følgende oppvarmingskilder: - Elektrisk oppvarming Dersom rom mangler fast installert oppvarmingskilde på visning, følger ikke dette med i handelen.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 5 660,- pr. mnd
Inkluderer: Felleskostnader:
Avdrag IN-lån: 2 532
Avdrag IN-lån: 408
Renter IN-lån: 1 700
Felleskostnader: 1 689
Renter IN-lån 2: 1 031
Tilleggsytelser: Vedlikehold 300
Dekker blant annet:
Vaktmestertjeneste, trappevask, internett (Obos OpenNet), kommunale avgifter, drift og vedlikehold, renter og avdrag, felles bygningsforsikring, forretningsførsel, styrehonorar.
Kommunale avgifter
Inkl. i fellekostnader.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 599 474,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 2 397 896,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
TV/Internett/Bredbånd
Grunnpakke internett inkl. i felleskostnader.
Borettslaget
Om borettslaget
Nedre Vålerenga Borettslag ligger i Oslo kommune, og har organisasjonsnummer 988323632. Nedre Vålerenga Borettslag består av 71 boliger og ingen næringslokaler. Fellesvaskeri: Vaskerommet er tilgjengelig mellom 07:00-23:00. Informasjon om hvordan disse brukes henger i vaskerommet. Styrets arbeid: - Borettslaget byttet forvalter høsten 2023 fra Eiendomsnøkkelen til USBL. - Styret har hentet inn tilbud og installert brannvarslingssystem i fellesarealene. - Det er planlagt innstallering av overvåking med samme system som brannvarslingssystemet. Det ble vedtatt under årsmøte 2023 at styret kan installere overvåkningskamera i borettslaget for en prøveperiode på 1 år. - Det er hentet inn tilbud og satt i gang prosessen av nytt nøkkelsystem og innstallering av dette. Dør til kjeller i sør (postkasse-siden) og dør til bakgård vil samtidig få nye smekklåser, hvor dørene blir låst automatisk når de lukkes. - Styret har sagt opp kontrakten for utleieleiligheten i fjerde etasje, og kommende styre vil kunne gå videre frem i prosessen med salg for inntekter til kommende vedlikehold når oppsigelsestiden er ute. På ekstraordinær generalforsamling 10.09.2024 ble det vedtatt at: Vedtaket fra GF 2023, sak 9 vedr. salg av borettslagets andelsleilighet oppheves. Leilighet H0405, andel 57, beholdes i borettslagets eie - og leies ut til markedspris for å generere løpende inntekter til borettslaget. Leieinntektene være med på finansiere drift og vedlikehold, samt bidra til holde felleskostnader lavest mulig. Det ble vedtatt at: Styret kan i perioden 2024-2025 hente inn tilbud og sette i gang arbeidet med arbeid knyttet til taktekking, calling- og ringeklokkeanlegg, og vaskerom. Styret skal også arbeide videre med påbegynte saker, og saker som er vedtatt ved tidligere generalforsamlinger, presentert i sak 1. Dette utføres med midler borettslaget har på konto. Styret skal hente inn vurdering og prisanslag på borettslagets fasade, og komme med forslag til videre fortsettelse på dette vedlikeholdsarbeidet ved generalforsamlingen i 2025. Godkjent med alminnelig flertall. Styret opplyser i e-post pr. 23.10.24 at det foreløpig ikke har satt plan for noe større prosjekt. Det ble avholdt et ekstraordinært generalforsamling 10.10.24 hvor det ble vedtatt at et nåværende styremedlem må avtre som styremedlem straks, pga. mistillit til medlemmet.
Forretningsfører
Boligbyggelaget Usbl
Forkjøpsrett
Det er ikke forkjøpsrett i borettslaget.
Styregodkjennelse
Overdragelsen av borettslagsandelen til ny andelseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 597 723,- pr. 18.02.2025
Spesifikasjon av lån:
Lånenummer: 16368581880, DNB ASA
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 18.02.2025: 5.55% pa.
Antall terminer til innfrielse: 120
Saldo per 18.02.2025: 17 806 996
Andel av saldo: 371 586
Første termin/første avdrag: 30.09.2024 ( siste termin 31.12.2054 )
Det er anledning til å nedbetale på lånet 15. mars og 15. september, forutsatt flytende rente. Usbl må kontaktes senest to uker før
nedbetaling.
Lånenummer: 16368581899, DNB Bank ASA
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 18.02.2025: 5.55% pa.
Antall terminer til innfrielse: 79
Saldo per 18.02.2025: 10 839 252
Andel av saldo: 226 137
Første termin/første avdrag: 30.09.2024 ( siste termin 30.09.2044 )
Det er anledning til å nedbetale på lånet 15. mars og 15. september, forutsatt flytende rente. Usbl må kontaktes senest to uker før
nedbetaling.
Borettslaget har IN-ordning på lånet 16368581880 og 16368581899, som gir mulighet for individuell nedbetaling av borettslagets fellesgjeld.
Boligselskap er ikke tilknyttet sikringsordning
Fellesformue
Kr. 35 818,- pr. 18.02.2025
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Fjorårets regnskap viser et overskudd på kr. 507.115,- Budsjettet for inneværende år legger til grunn et underskudd på kr. 1.416.640,- Komplett budsjett og regnskap ligger vedlagt i salgsoppgaven.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt. - Kjøkkenviften er mekanisk og tilknyttet et felles ventilasjonsanlegg. Ved eventuell utskifting av kjøkkenviften skal den nye viften være mekanisk og med kullfilter. Det er ikke tillatt å installere elektrisk kjøkkenvifte.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Vi oppfordrer alle interessenter til å sette seg inn i vedtekter, husordensregler, protokoller, regnskap m.m. Dugnad må påregnes.
Dyrehold
Dyrehold tillates dersom det ikke er til sjenanse for naboer.
Borettslagets forsikringsselskap
Gjensidige Forsikring ASA
Polisenr. 83506791
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 785 kvm (eiet)
Borettslagets tomt
Adkomst
Det vil bli skiltet ved annonsert felles visning.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Sjarmerende beliggenhet på Vålerenga: Strømsveien 20 ligger i et attraktivt og idyllisk boligområde på Vålerenga i Oslo. Her finner du en harmonisk blanding av moderne bebyggelse, velholdte bygårder og sjarmerende trehus. Med nærhet til alt av Oslos servicetilbud er det enkelt å få hverdagen til å gå opp, og Tøyen ligger kun en kort spasertur unna. Fremragende kollektivtilbud: Området er svært godt tilrettelagt for kollektivtransport. 37-bussen stopper rett utenfor og går hele døgnet, mens busslinjene 100 og 110 også har holdeplass like ved. 20-bussen kjører fra Galgeberg til Skøyen hele døgnet, og nærmeste T-banestasjon er Ensjø, bare fem minutters gange unna, hvor linje 1, 2, 3 og 4 tar deg effektivt rundt i byen. Flybuss fra Ensjø og Helsfyr sørger for en smidig reise til Gardermoen. Uansett om du skal til sentrum, fjorden eller marka, finner du enkelt en buss eller bane som tar deg dit. Aktiviteter og rekreasjon: Nye Jordal Amfi ligger i nærheten og byr på kunstgressbane, skøytehall, skatepark og en stor lekeplass. Like i nærheten finner du også Intility Arena, Valle Hovin og Valhall Arena, kjent for sine allsidige idrettsanlegg og store konsertarrangementer. Hovindammen, en grønn oase med gangstier og sittebenker, ligger i kort avstand fra boligen. Smia kunstgalleri og kulturkafé gir området en kreativ og sosial møteplass. For tur- og friluftsentusiaster finnes flotte rekreasjonsmuligheter i nærområdet. Svartdalsparken, kun fem minutter unna, har fine turstier som leder til Østensjø. I tillegg ligger Kampen Park, Tøyenparken og Botanisk hage i gangavstand, og byr på vakre grøntområder året rundt. Dagligvare og serveringssteder: Dagligvarehandelen kan enkelt gjøres på Kiwi, Rema 1000 og Coop Extra, sistnevnte med post-i-butikk. Området har også et godt utvalg av serveringssteder, blant annet Smia Galleri og Pizzeria La Pietra, som begge ligger i nærheten. Galgen bistro samt flere pizza- og sushirestauranter gir gode muligheter for å nyte et godt måltid i nærmiljøet.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ikke ferdigattest, men ekspedisjonsdokument datert 1932. Ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Ekspedisjonsdokumentet er ferdig attestert, og dokumenterer at bygget er registrert lovlig oppført. At ekspedisjonsdokument eksisterer, gir ingen garanti for at bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler borettslaget. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Reguleringsplanen som følger eiendommen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 Kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Se kommunens hjemmeside for ytterligere informasjon.Eiendommen er regulert til bolig (S-2255). For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside.
Bo- og driveplikt
Det er ikke boplikt for eiendommen.
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/232/280: 29.04.1933 - Dokumentnr: 942746 - Bestemmelse om bebyggelse Bestemmelse om benyttelse Med flere bestemmelser 04.11.1933 - Dokumentnr: 942747 - Erklæring/avtale Midlertidig dispensasjon fra Bygningsloven vedr. lysforholdene i kjøkken 09.03.2001 - Dokumentnr: 13691 - Bestemmelse om gjerde Bestemmelse om vann/kloakkledning m.v. Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.m. Med flere bestemmelser 19.01.1933 - Dokumentnr: 900052 - Opprettelse av matrikkelenheten OPPRETTELSE - FRADELT FRA ÅKEBERGVEIEN 70 - UTGÅTT
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på andelen.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men andelseierne må dekke borettslagets løpende utgifter. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der borettslaget sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Borettslaget har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra borettslaget på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Fast provisjon: kr. 30 000,- Nordvik grunnpakke med digital salgsoppgave* kr. 19 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 900,- Tilrettelegging kr. 17 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 000,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 25 617,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 104 317,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 625,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Kenny Nguyen, Eiendomsmegler / Partner
457 69 831
kenny@nordvikbolig.no
Megler
Kenny Nguyen, Eiendomsmegler / Partner
457 69 831
kenny@nordvikbolig.no
Megler 2
Alban Hasi, Eiendomsmegler / Partner
938 96 207
a.hasi@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Puls Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 819884382
Sofienberggata 23C, 0588 OSLO
Bilder
Kenny Nguyen
Eiendomsmegler / Partner
Grünerløkka
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?
Hva er din bolig verdt?
Alban Hasi
Eiendomsmegler / Partner
Grünerløkka
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?