Dalsbergstien 6CSt.Hanshaugen - Ullevål
- St.Hanshaugen - Ullevål
- Dalsbergstien 6C
- Prisantydning
- 5 700 000,-
- Totalpris
- 6 062 463,-
- Felleskost/mnd
- 5 281,-
- BRA-i
- 51 m2
Nydelig, klassisk 3-roms midt på St.Hanshaugen. Separat kjøkken. Totalrenovert bad i 2019. Rolig beliggende i indre gård
Velkommen til Dalsbergstien 6C! Dette er et nydelig hjem med klassiske detaljer som 3-meters takhøyde, teglsteinsvegg, rosetter og stukkatur. Her bor du midt på ettertraktede St.Hanshagen med fasiliteter og servicetilbud rett rundt hjørnet. Det er også flere parker, nisjeforretninger og populære restauranter og kaféer i nærheten. Her vil du trives! Kort fortalt: - Funksjonell og arealeffektiv planløsning - Separat kjøkken fra 2016 - En romslig og innbydende stue med plass til sofa og spisegruppe - Totalrenovert bad i 2019 - Gode lysforhold med store vindusflater - To gode soverom med plass til dobbeltseng og garderobe - Uttak til peis - Veletablert sameie - Utvendig rehabilitering av fasade og tak i 2023 - Sentral og populær beliggenhet med kort vei til "alt"
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Selveierleilighet
- Byggeår:
- 1898
- Etasje:
- 2
- Soverom:
- 2
- Prisantydning:
- 5 700 000,-
- Omkostninger:
- 149 170,-
- Totalpris:
- 6 062 463,-
- Fellesgjeld:
- 213 293,-
- Felleskost/mnd:
- 5 281,-
- Fellesformue:
- 22 478,-
- Totalt BRA:
- 52 m2
- Energimerking:
- G - rød
Visninger
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
5-0117/25
Boligtype
Selveierleilighet
Adresse og betegnelse
Dalsbergstien 6C, 0170 Oslo
Gnr. 217, bnr. 512, snr. 6 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Selger(e)
Lise Nakken
Kristin Nakken
Kjøpesum og omkostninger
5 700 000,- (Prisantydning) 213 293,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 5 913 293,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 147 820,- (Dokumentavgift) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst pantedokument) 545,- (Tinglyst skjøte) 12 700,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 149 170,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 161 870,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 6 062 463,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 6 075 163,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1898
Etasje
2
Arealer
BRA-i: 51 kvm
BRA-e: 1 kvm
Totalt BRA: 52 kvm
Beskrivelse:
2. etasje:
BRA-i: 51 kvm.
BRA-e: 1 kvm.
Totalt BRA: 52 kvm
Ikke målbare arealer:
Boligen disponerer en kjellerbod med gulvareal på ca 3kvm. Takhøyden er målt til ca 182cm og anses ikke som måleverdig
Antall soverom
2
Innhold
BRA-i: 51 kvm - Entré, bad, kjøkken, stue og 2 Soverom BRA- e: 1 kvm - Trappebod Totalt BRA: 52 kvm
Parkering
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene, parkeringssone A, B, C, D og E: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 6.200 kroner for ett år Motorsykkel og moped: 3.100 kroner for ett år El-bil : 2.090 kroner for ett år El-motorsykkel og el-moped: 1.045 kroner for ett år Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Bad og Flis Concept Store AS. Totalrenovering av bad. Ferdig januar 2019. 1.1 Vet du om tettesjikt, membran eller sluk ble fornyet eller oppgradert? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Bad og Flis Concept Store AS. Totalrenovering av bad. Ferdig januar 2019. 1.2 Vet du om det finnes dokumentasjon på hvordan bad eller vaskerom er bygget opp? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Bad og Flis Concept Store AS. Totalrenovering av bad. Ferdig januar 2019. Fått en beskrivelse av alt som er gjort. 2. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: i 2018 gjorde Pipeeksperten AS rehabilitering av pipe/skorsteiner i sameiet. I den anledning tok vi bort peisen fra vår leilighet, og lukket uttaket - som senere kan tilkobles hvis ønskelig. 3. Vet du om det er gjort arbeid med drenering, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: i 2017 - brostein i inngangspartiet/bakgård med drenering rundt bygget. 4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Foreligger det en samsvarserklæring? Nei Beskriv arbeidet og hvorfor det ikke foreligger samsvarserklæring: Da vi pusset opp kjøkkenet i 2016 byttet elektrikkeren også sikringsskapet inne i leiligheten. Har dessverre ikke dokumentasjon på dette lenger. 5. Vet du om det er gjort arbeid på vann og avløp, enten i din eller tidligere eiertid? Nei Eventuell kommentar: Totalrenovering av bad som opplyst om i 2019. 6. Vet du om boligen eller eiendommen har blitt endret eller bygget ut etter opprinnelig byggeår, enten av deg eller tidligere eiere, herunder bruksendringer kjeller/loft etc.? Ja Var tiltaket søknadspliktig? Nei Eventuell kommentar: satt opp en lettvegg innvendig. 11. Vet du om det er eller har vært feil ved bad/vaskerommet, f.eks sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader? Ja Beskriv: Lekkasje i desember 2018, derfor vi totalrenoverte badet. 13. Vet du om det er eller har vært feil med dreneringen? Eller om det er eller har vært fukt, sopp eller råteskader i underetasjen, kjeller eller krypkjeller? (herunder også sameiet/borettslagets fellesarealer) Ja Beskriv: Sameiet har utfordring med fukt i kjeller - I 2019 ble det installert avfuktere. 14. Vet du om det er feil/utettheter i tak, terrasser/ fasade/ vinduer/ garasje, og/eller er det synlige skader? Ja Beskriv: Reparasjon/oppgradering av takterasser etter vannlekasje i 2019. Ny membran, støp, fliser og bekledning på veggene. Reprasjon av takrenner og nedløp. Gjennomført av Viking Entrepenør. I 2023 ble det gjort utvendig rehabilitring av fasade og tak. Byttet vinduer og dører i 2007. 23. Vet du om det er utført tidligere arealoppmålinger av boligen, eller om boligens areal er oppgitt i dokumenter som salgsoppgave, takstrapport, tilstandsrapport, byggesøknad eller lignende? Ja Hvilket dokument og når er målingen foretatt? Fra da vi kjøpe boligen i 2016, sto det mål på leiligheten. Vi har siden endret planløsningen. Vi har også åpnet opp en invendig bod.
Bygningssakkyndig
Dalbeck Takst AS
Byggemåte
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Vedlagt salgsoppgaven følger tilstandsrapporten og selgers egenerklæring. Disse må leses nøye av interessenter før bud inngis. Opplysninger gitt i tilstandsrapporten anses å være kjent for kjøper, og det kan derfor ikke reklameres på forhold som fremkommer av tilstandsrapporten. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Beskrivelsen av boligen som følger er hentet fra tilstandsrapporten: Byggemåte: Bygningen er oppført i henhold til normal byggeskikk på oppføringstidspunktet. Grunnmur av teglstein/naturstein til lastfordelende fundament. Teglstein, utvendig pusset. Yttertak i trekonstruksjon antatt tekket med takstein, ikke besiktiget. Innvendige overflater: Gulv: Fliser på bad. Tregulv i øvrige rom. Vegger: Fliser på bad. Malte slette flater i øvrige rom. Tak: Malte slette flater i samtlige rom. Bygningsdeler som har fått TG2: - 6.1 WC og innvendige vann- og avløpsrør: TG2 settes på grunn av manglende dokumentasjon på rørarbeid på kjøkken samt manglende lekkasjesikring av bod med rørfordeler og stoppekran. 6.2 Varmtvannsbereder: TG2 settes på grunn av alder og forventet gjenværende levetid. 6.3 Ventilasjon: TG2 settes på grunn av kullfilter på kjøkken, naturlig avtrekk på bad og ikke tilfredsstillende luftutskiftning i oppholdsrom. Bygningsdeler som har fått TG3: - 3.1 Andre rom: TG2 settes på grunn av slitasje, riss og mindre sprekker utover normal bruksslitasje. TG3 settes på grunn av avvik i etasjeskilleren. Takstmannens prisvurdering ved utskiftning antas mellom Kr. 50.000. - og 100.000.- Generelle skjevheter i konstruksjonen må forventes i denne typen bygg. Det antas at det ikke vil være nødvendig med bygningsmessige strakstiltak, men en anbefaling å følge med på dette over tid. Det vil sjeldent være økonomisk rasjonelt å rette opp gulv som et enkeltstående tiltak, men dersom gulvet skal byttes bør tiltak vurderes. Elektrisk anlegg er ikke gitt en tilstandsgrad men er likevel vurdert slik: I følge eier/oppdragsgiver finnes det kursfortegnelse. I følge eier/oppdragsgiver er ikke antallet sikringer i samsvar med kursfortegnelse. Det er ikke observert synlige tegn på termiske skader på kabler, brytere, downlights, stikkontakter eller elektrisk utstyr. Kabler er tilstrekkelig festet. Det er tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette. Sikringsskap med automatsikringer plassert i entré. Det registreres åpne hull i sikringsskapet som må forventes tettet. Det foreligger ikke oppdatert kursfortegnelse. Det foreligger samsvarserklæring på arbeid utført på bad, øvrig historikk er ukjent. Ansvarlig bygningssakkyndig har ikke spesialkompetanse innen elektrisk anlegg. Vurderingen blir gjort ut ifra opplysninger og observasjoner på befaringsdagen, og må ikke forveksles med en fullstendig gjennomgang av anlegget. Det anbefales å få utført en utvidet el-kontroll.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Styret skal underrettes om utleieforhold. Seksjonseier skal opplyse styret og forretningsfører om leietakers navn og om egen adresse i utleieperioden. Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 60 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Se vedlagte vedtekter og husordningsregler for nærmere informasjon.
Energi og oppvarming
Energimerking
G - rød
Se fullstendig energiattest fra selger som vedlegg til salgsoppgave. Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattesten.
Energiattest er basert på nåværende eiers/ husstands senere års forbruk og utgifter. Dette vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtale mv.
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Oppvarming
Elektrisk gulvvarme på bad. Øvrig elektrisk oppvarming.
Informasjon om strømforbruk
Selger har ikke betalt og betaler p.d.d ikke for strøm (i følger selger gjorde heller ikke forrige eier det). Dette fordi de ikke har klart å funnet ut hva som er riktig strømmåler/målenummer. Selger og styreleder kontaktet Hafslund sist i 2021 i forsøk på å finne ut av dette uten hell. Selger påtar seg å betale for sitt forbruk i sin eiertid, dersom det mot formodning skulle dukke opp et framtidig krav. For nærmere informasjon tan kontakt med megler.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 5 281,- pr. mnd
Inkluderer: - Fibernett
- Renter og avdrag
- Kommunale avgifter
- Forsikring
- Forretningsførsel
- Øvrige felleskostnader
Eiendomsskatt
I Oslo kommune er det eiendomsskatt på boliger og fast eiendom som overstiger en fastsatt verdi. Informasjonen over er hentet fra eiendomsskattelistene. For mer informasjon rundt beregningsgrunnlaget for eiendommen, se http://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/eiendomsskatt
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 375 036,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 5 500 145,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
TV/Internett/Bredbånd
Boligsameiet Dalsbergstien 6 B har avtale med GlobalConnect AS for leveranse av fibernett.
Sameiet
Om sameiet
Sameiet består av 15 eierseksjoner. Styreleder: Hans Martin Fladby / hm.fladby@gmail.com VAKTMESTER OG RENHOLD Boligsameiet Dalsbergstien 6 B har avtale med renholdstjeneste med Rene Trapper AS. Årets årsmøte er p.d.d ikke avholdt og det vises derfor til fjorårets (2024) årmøtedokumenter. Styret har i perioden (2023) hatt fokus på: Økonomi, felleskostnader, forsikring, rehabilitering av tak og fasade, brannsikkerhet, trygghet og VVS. Dugnad Ordinære dugnaden ble avholdt. Styret anbefaler alle å stille opp ved dugnadene. Dette er en god anledning til å bli litt kjent med andre beboere, noe som skaper trygghet og bidrar til å sikre god standard på bygget og tilhørende utearealer. Rehabilitering og større vedlikehold Sameiet har utført nødvendige reparasjoner og oppgraderinger i løpet av perioden 2017 – 2023: Året 2017; Installasjon av brannvarslingsanlegg i alle fellesområder, inkl. kjellere. Anlegget er ikke koblet til brannvesen eller alarmselskap. Ny hovedtavle for strøm. Brostein i inngangspartiet med drenering rundt brygget. Året 2018; Rehabilitering av 2 skorsteiner som dekker alle aktuelle ildsteder. Styre har besluttet at ingen flere skorsteiner skal oppgraderes – uansett tidspunkt. Flere lyskilder i oppganger, kjellere og uteområder. Ny løsning for avfall med skap i gården. Dette er et felles opplegg for DBS 6A, 6B/C og 6D. Året 2019; Reparasjon / oppgradering av begge takterrasser (etter vannlekkasje). Ny membran, støp, fliser og bekledning på veggene. Reparasjon av takrenner og nedløp. Installert Aquastop og termostatstyrte varmeovner i boder i oppgangene. Installert avfuktere i begge kjellere. Tydelig oppmerking av hoved stoppekraner i begge kjellere. Året 2020; Videoinspeksjon og tilstandskontroll av avløp fra kjeller ut til offentlig ledningsnett (bunnledning). Maling av inngangspartiet innenfor stålporten i samarbeid med Sameiet DBS 6A. Ekstra belysning i inngangspartiet. Året 2021; Basert på Tilsyn fra Brann- og redningsetaten i Oslo Kommune er følgende utbedringer / oppgraderinger foretatt i samarbeid med Norsk Brannvern AS: Installert slokkeutstyr i fellesarealene. Brannalarmanlegget er utvidet slik at dette er heldekkende (dvs. inn i den enkelte seksjon). Montert nødlys i fellesarealene. Bygningsmessige utbedringer i kjellere og oppganger (brannhemmende materiale). Inngått årlig serviceavtale Året 2022; Utskiftning av vinduer i en seksjon – grunnet råteskader (eneste seksjon hvor vinduene ikke ble skiftet ut i 2007) Året 2023: Rehabilitering av det ytre taket (inkl. pipehatter og stige/plattform for feier) samt fasadene. Styret anser nå at bygningsmassen er godt oppgradert, vedlikehioldt og sikker (ref. eks ift. brannvarsling). Estimert vedlikeholdsbehov i neste 4-årsperiode (2025 – 2028) Oppussing av inngangspartiene basert på fuktutslag og avflassing av maling. Estimert kostnad er kr. 80.000, -. Planlegges utført i 2026. • Vedlikehold av oppgangene; Inkluderer utskiftning av taklampene. Det er kostbart å skifte ut en og en lampe når de slukker. Nye regler for type armatur (ref. lysrør) må også hensyntas. Estimert til kr. 100.000, -. Disse utbedringer vurderes utført i 2027-28.
Forretningsfører
OBF
Forkjøpsrett
Det er ikke forkjøpsrett.
Styregodkjennelse
Overdragelsen krever ikke styregodkjennelse.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 213 293,- pr. 31.12.2024
Spesifikasjon av lån:
Lånenummer: 16367715689, DNB Bank ASA
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 19.03.2025: 7.15% pa.
Antall terminer til innfrielse: 75
Saldo per 19.03.2025: 2 668 263
Andel av saldo: 213 294
Første termin/første avdrag: 30.12.2023 ( siste termin 30.09.2043 )
I følge styreleder er det per 20.03.2025 ikke planlagt vedlikehold eller oppgraderinger som vil øke fellesgjelden innenfor de neste 3 årene.
Det er heller Ikke planlagt tiltak som vil øke felleskostnadene (begrensede tiltak dekkes innenfor planlagt res./likviditet) utover naturlig prisstigning.
Fellesformue
Kr. 22 478,- pr. 31.12.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Forrige års regnskap viste et overskudd på kroner 108 000. I inneværende år er det budsjettert med et overskudd på kroner 144 000.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Vi oppfordrer alle interessenter til å sette seg inn i vedtekter, husordensregler, protokoller, regnskap m.m. Dugnad må påregnes.
Dyrehold
Det er ikke tillatt å holde husdyr uten styrets forhåndsgodkjenning. Godkjenning er avhengig av at husdyret ikke er til sjenanse eller ulempe for andre seksjonseiere.
Sameiets forsikring
If Skadeforsikring
Polisenr. SP366629.8
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 330,7 kvm (eiet)
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at sameiet eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt seksjon en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Boligen ligger i et sentralt og populært boligområde på St. Hanshaugen med parken som nærmeste nabo. Parken ble opparbeidet i 1850 og var den første parken Oslo Kommune tok ansvar for. Parken tilbyr turmuligheter for store og små, sommerservering, scene hvor det avholdes konserter, andedam, mange benker å slappe av i, fjordutsikt og mye mer. Stensparken frister også på varme sommerdager. Dette er en perfekt beliggenhet for deg som ønsker å bo sentralt og samtidig vil ha kort vei til flotte grøntarealer. Fra St. Hanshaugen har man gangavstand til hovedstadens mest attraktive handlegater som Bogstadveien og Hegdehaugsveien, samt kort vei til Thereses gate på Bislett og Grünerløkka med sitt pulserende liv. Gangavstand til St. Hanshaugen Senter med bl.a. Rema 1000 og Mester Grønn. Apotek1, Kiwi og Coop Mega ligger også i umiddelbar nærhet til boligen. Det ligger flere sjarmerende nisjebutikker i området, blant annet Gutta på Haugen, fiskebutikken Gutta fra Havet og den økologiske helsekostbutikken Røtter. Hyggelige kaféer og restauranter som Java, Smalhans, Roleur, Schrøder, Pascal, Kaffebrenneriet og Kolonialen, samt Åpent Bakeri. St. Hanshaugen har et stort utvalg av treningsfasiliteter i nærområdet; bla. SATS Bislett/Ila/Ringnes Park, Bislet bad, Bislett stadion, FitnessXpress, mfl. Nærområdet byr også på fotballbane og lekeplasser. Ellers kan man benytte seg av parken på St. Hanshaugen, samt Stensparken og Idioten med sine fine tur- og rekreasjonsmuligheter. Ca. ti minutters gange til Grünerløkka med sitt pulserende liv, kaféer, butikker, utesteder og hyggelige Birkelunden. Også kort gange til Vulkan, med Mathallen, BAR Vulkan, konsertscene og restauranter. Det er svært god offentlig kommunikasjon i området. Buss nr. 21 og 37 er i umiddelbar nærhet. Disse tar deg enkelt og raskt til Oslo S, Solli plass, Aker Brygge, Nydalen, Majorstua, Rikshospitalet, Blindern m.m. Med bil fra St. Hanshaugen tar det ca. 3 min til Bogstadveien, 5 min til Oslo S, 8 min til Nydalen og 35 min til Oslo lufthavn. OsloMet på Bislett ligger kun ca. 5 minutters gange. Videre er det gode kollektivmuligheter til Universitetet i sentrum, Blindern og BI i Nydalen. Ullevål Sykehus ligger i gangavstand fra boligen.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ikke ferdigattest for eiendommen, men ekspedisjonsdokument datert 1898 . Ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Ekspedisjonsdokumentet er ferdig attestert, og dokumenterer at bygget er registrert lovlig oppført. At ekspedisjonsdokument eksisterer, gir ingen garanti for at bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det foreligger ferdigattest for rehab av piper i Dalsbergstien 6B og C datert 26.02 2018 Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameiet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Reguleringsplanen som følger eiendommen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 Kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Se kommunens hjemmeside for ytterligere informasjon. Eiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Bygningen er vernet som kulturminne (tidligere Gul liste fra Byantikvaren i Oslo). For nærmere informasjon se https://www.kulturminnesok.no/kart/?q=&am-county=&lokenk=location&am-lok=&am-lokdating=&am-lokconservation=&am-enk=&am-enkdating=&am-enkconservation=&bm-county=&cp=1&bounds=59.92438810823294,10.738266706466675,59.92055969475002,10.742558240890503&zoom=17&id=164700 Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. Pågående byggesaker i området: Dalsbergstien 2 - Oppføring av løfteplattform Saksnummer: 202550415 Ullevålsveien 37 - Rehabilitering av balkonger Saksnummer: 201502576 Stensberggata 11 - Bruksendring av eksisterende garasjebygg til vinbar Saksnummer: 202307233 Waldemar Thranes gate 4 C - Oppføring av fem balkonger Saksnummer: 202462937 For informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for riktig betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav som følger av sameieforholdet, typisk vil dette gjelde felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på seksjonen. Legalpant til kommunen har prioritet foran legalpant til sameiet.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Det opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller via firma teller med. Etter lov om eierseksjoner § 31, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlige etter sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legalpanterett i den enkelte eierseksjon på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Det gjøres oppmerksom på at det er mindre avvik på de siste godkjente tegningene og dagens romløsning. Dagens stue og soverom er godkjent som værelse. Dagens kjøkken, bad og soverom er registrert som kjøkken og pikeværelse. Det anbefales å undersøke med kommunen om eventuelle tiltak/søknader slik at boligen er godkjent for dagens bruk. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Eiendommen overdras med innredning og utstyr som etter lov, forskrift eller annet offentlig vedtak skal være der, jf. avhendingsloven § 3-4. Varig innredning og utstyr, som enten er fastmontert eller særskilt tilpasset boligen medfølger, med mindre annet er avtalt mellom kjøper og selger, jf. avhendingsloven § 3-5. Tilbehørsliste utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) er vedlagt salgsoppgaven, og gjelder dersom ikke annet er særskilt avtalt.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 0,70% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 41 393,- Grunnpakke Leilighet/tomt kr. 12 500,- Markedspakke Basis inkl. digital salgsoppgave kr. 22 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 16 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 23 512,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 129 095,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Megler
Maria Valentinsen Løken, Eiendomsmegler / Partner
974 98 874
m.loken@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Parken Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 913250575
Waldemar Thranes gate 6A, 0171 OSLO
Bilder
Maria Valentinsen Løken
Eiendomsmegler / Partner
St. Hanshaugen
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?