Drammensveien 93A
- Drammensveien 93A
- Prisantydning
- 6 300 000,-
- Totalpris
- 6 488 692,-
- Felleskost/mnd
- 3 594,-
- BRA-i
- 63 m2
Skarpsno / Frogner
Gjennomgående endeleilighet I Sydvendt balkong, 4 m² I Peis I Takhøyde på 2,6m I Moderniseringsbehov og stort potensial
Velkommen til Drammensveien 93A, presentert av Nina Osnes v/ Nordvik. En gjennomgående endeleilighet med sydvendt balkong på 4 m². Tilbaketrukket og rolig beliggenhet innerst i sameiet. Høydepunkter:
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Selveierleilighet
- Byggeår:
- 1937
- Etasje:
- 2
- Soverom:
- 2
- Prisantydning:
- 6 300 000,-
- Omkostninger:
- 159 570,-
- Totalpris:
- 6 488 692,-
- Fellesgjeld:
- 29 122,-
- Felleskost/mnd:
- 3 594,-
- Fellesformue:
- 28 644,-
- Totalt BRA:
- 78 m2
- Energimerking:
- F - gul
- Veranda:
- Ja
Visninger
Alle våre visninger har påmelding. Meld deg på visning ved å trykke på lenken visningspåmelding. Passer ikke oppsatte tidspunkt, så ta kontakt med megler for å avtale tid for privatvisning.
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
13-0094/25
Boligtype
Selveierleilighet
Adresse og betegnelse
Drammensveien 93A, 0271 Oslo
Gnr. 212, bnr. 131, snr. 12 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Selger(e)
Pål Prestrud
Kirsti Prestrud
Kjøpesum og omkostninger
6 300 000,- (Prisantydning) 29 122,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 6 329 122,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 158 220,- (Dokumentavgift) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst pantedokument) 545,- (Tinglyst skjøte) 12 700,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 159 570,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 172 270,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 6 488 692,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 6 501 392,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1937
Etasje
2
Arealer
BRA-i: 63 kvm
BRA-e: 15 kvm
Totalt BRA: 78 kvm
TBA: 4 kvm
Beskrivelse:
Underetasje:
BRA-e: 15 kvm. Kjellerbod.
Totalt BRA: 15 kvm
2. etasje:
BRA-i: 63 kvm. Entré/gang, bad, toalettrom, 2 soverom, kjøkken og stue.
Totalt BRA: 63 kvm
TBA: 4 kvm. Balkong med adkomst fra stuen.
Antall soverom
2
Innhold
Leiligheten ligger i bygningens 2. etasje inneholder: Entré/gang, bad, toalettrom, 2 soverom, kjøkken og stue. Seksjonen disponerer en kjellerbod på 15 m². Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Standard
Om leiligheten: For tilstandsgrader se punktet "Takst og Tilstand" og underpunktet "Byggemåte" for informasjon. Kjøkken: Eldre kjøkkeninnredning. Innredning med slette fronter. Benkeplate i laminat. Nedfelt vask av stål. Opplegg for oppvaskmaskin. Det er kjøkkenventilator med kullfilter. Bad: Badet ble oppgradert med gulvmembran og nye fliser i 2012 iflg eiers egenerklæring. Vegger og gulv med flislaget overflater. Badet er innredet med servant og dusjkabinett. Det er opplegg for vaskemaskin. Toalettrom: Toalettrom med fliser på gulv og malte vegger. Innredet med gulvstående toalett. Innvendig overflater: Overflater gulv med lakkert heltre, laminat og parkett. Overflater vegger med glatte malte flater og malt tapet. Overflater himling med glatte malte flater. Etasjeskiller er av betongdekke. Innvendig har boligen finèrdører. Tekniske installasjoner: Innvendige vannledninger er av kobber. Felles opplegg for varmtvannsforsyning i bygget. Det er avløpsrør av støpejern. Boligen har naturlig ventilasjon. Spalteventiler over vinduer. Boligen har hovedsakelig åpent ledningsnett for strøm. Sikringsskapet er plassert i felles oppgang. Peis/Pipeløp: Boligen har mursteinspipe og åpen peis. Balkong: Sydvendt balkong, 4 m², i betongkonstruksjoner med adkomst fra stuen. Diverse utstyr: • Porttelefon. • Opplegg for kabel-tv/bredbånd. • Boligen er utstyrt med røykvarsler og 6 kg pulverapparat. Røykvarsler og egnet slukkemiddel skal følge boligen ved salg. Selgers egenerklæring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Det er utarbeidet en tilstandsrapport for boligen. Denne følger vedlagt i salgsoppgaven. Se denne for nærmere informasjon. Erfaringsmessig bør det alltid påregnes noe kosmetisk oppgradering av utstyr, overflater og innredninger i brukte boliger. Det vises forøvrig til rapporten for beskrivelser og vurderinger av tilstandsgrader. Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger til takstmann og megler. Videre er det innhentet opplysninger fra kommunen og andre relevante kilder. Tomtegrenser er ikke kontrollert. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Meglerforetaket oppfordrer interessenter til å lese gjennom fullstendig prospekt/salgsoppgave med vedlegg. Interessenter oppfordres også til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med sakkyndig. Dette bør gjøres før bud inngis.
Parkering
Gården har 3 biloppstillingsplasser som fordeles etter Sameiets Vedtekter. Ledig biloppstillingsplass tildeles sameier som bor i sameiet, har lengst ansiennitet blant de interesserte, og som disponerer bil. Sameier som selger sin bil uten å skaffe ny, må gi fra seg plassen. For ytterligere informasjon se sameiets Vedtekter Biloppstillingsplass og Husordensreglenes punkt 3. Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser beboerparkering 2025: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: kr. 6 200,- for ett år. El-bil: kr. 2 090,- for ett år. Motorsykkel og moped: kr. 3 100,- for ett år. El-motorsykkel og el-moped: kr. 1 045,- for ett år. Det tas forbehold om prisendring. For mer informasjon og priser for andre transportmidler se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/ Forøvrig gateparkering etter gjeldende bestemmelser.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Svar: Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Andrzei Makila. Høst 2012. Pigging av gulv. Nytt gulv med membran. Ny fliser på veggene. Innsetting av dusjkabinett. 1.1 Vet du om tettesjikt, membran eller sluk ble fornyet eller oppgradert? Svar: Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Andrzei Makila. Høst 2012. Pigging av gulv. Nytt gulv med membran. Ny fliser på veggene. Innsetting av dusjkabinett. 1.2 Vet du om det finnes dokumentasjon på hvordan bad eller vaskerom er bygget opp? Svar: Nei. 2. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Svar: Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Nye vinduer 2001, bortsett fra kjøkken. Nye verandaer i hele bygget 2003. 13. Vet du om det er eller har vært feil med dreneringen? Eller om det er eller har vært fukt, sopp eller råteskader i underetasjen, kjeller eller krypkjeller? (herunder også sameiet/borettslagets fellesarealer) Svar: Ja. Beskriv: Har vært fuktskader i kjeller. Trolig kommet gjennom kummer i kjellergang. Styret jobber med saken. Det er også fukt i grunnmur i bod i kjelleren. 14. Vet du om det er feil/utettheter i tak, terrasser/fasade/vinduer/garasje, og/eller er det synlige skader? Svar: Ja. Beskriv: Fuktskader i stue (halve taket og to vegger) etter vannlekkasje fra terrassen i etasjen over januar 2024. Etter langvarig kulde slo dem om til mildvær. Sluket i terrassegulvet var frosset og det ble liggende vann som gikk over membrankantene langs veggene på terrassen. Sameiets forsikring (Gjensidiger) dekket utbedring av skadene. 15. Vet du om det er eller har vært feil med det elektriske anlegget? Svar: Nei. Eventuell kommentar: El-kontroll i 2020. Alt ok. 17. Vet du om det er eller har vært feil på vann/avløp herunder rørbrudd, tilbakeslag, tett sluk eller liknende? Svar: Ja. Beskriv: Fuktskade i taket på kjøkkenet fra våtrom i etasjen over. Dette er utbedret i 2025 etter at våtrommet over er pusset opp med våtromssertifikat. Tett sluk på bad og unge som lekte der uten tilsyn gjorde at det i 2016 rant vann ut i entreen som forårsaket fuktskade i leiligheten under. Nytt parkettgulv. Reparert av Gjensidige 18. Vet du om det er, eller har vært, insekter eller skadedyr i boligen, eller i tilhørende bygninger? For eksempel skjeggkre, maur, biller, mus, rotter eller lignende. Svar: Ja. Beskriv: Rotter er observert. I kjellerbod er det observert skrukketroll (lite landlevende krepsdyr) og edderkopper.
Bygningssakkyndig
Lasse Jensen
Byggemåte
Utvendig: Bygningen har malte trevinduer med 2-lags glass. Bygningen har malt balkongdør i tre og brann- og lydklassifisert entrédør. Sydvendt balkong i betongkonstruksjoner med adkomst/utgang fra stuen. Takstmann har satt TG3 på følgende: Utvendig > Dører Bygningen har malt balkongdør i tre og brann- og lydklassifisert entrédør. Årstall: 2003 Vurdering av avvik: • Det er påvist dør(er) med fukt/råteskader. Det er råteskade i balkongdøren. Våtrom > Bad > Generell Badet ble oppgradert med gulvmembran og nye fliser i 2012 iflg eiers egenerklæring. Vegger og gulv med flislaget overflater. Badet er innredet med servant og dusjkabinett. Det er opplegg for vaskemaskin. Ukjent sluk (ikke mulig å få av slukristen for inspeksjon) Det er radiator på badet. Vurdering av avvik: • Våtrommet må oppgraderes for å tåle normal bruk etter dagens krav. Det foreligger ingen dokumentasjon for utførelse av oppgraderinger i 2012. Utførelsen er ikke fagmessig. Det er mye som tyder på at sluket ikke er skiftet og overgangen mellom sluk og membran. Røranlegget har høy alder og det er ikke fagmessige membranansjetter rundt gjennomføringer. Mange veggfliser har krakilert eller er sprekte/ødelagte. En må forvente generell oppgradering av våtrommets tettesjikt/membran for at våtrommet skal tåle en normal bruk etter dagens krav (tett våtsone). En samlet TG 3 for rommet er satt med bakgrunn manglende tetthet i våtsonen på rommet. Tekniske installasjoner > Avløpsrør Det er avløpsrør av støpejern. Vurdering av avvik: • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger. • Det er påvist at avløpsrør av jern har store rustskader. Synlige rustskader med lekkasje på avløp i skap i entré. Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg Boligen har hovedsakelig åpent ledningsnett for strøm. Sikringsskapet er plassert. 1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)? Svar: Nei. 2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre. Svar: Ukjent. Eier var ikke tilstede på befaringen for å besvare spørsmål. Spørsmål til eier: 3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet? Svar: Ukjent Eier var ikke tilstede på befaringen for å besvare spørsmål. 4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999? Svar: Ja. Eksisterer det samsvarserklæring? Svar: Nei. Ikke fremvist samsvarserklæringer. 5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år? Svar: Ja. Det foreligger el-tilsynsrapport fra 2020. Eier opplyser at avvikene er utbedret og det er fremvist faktura for diverse arbeider. Det er imidlertid ikke fremvist dokumentasjon for at tilsynet er avsluttet. 6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut? Svar: Ukjent Eier var ikke tilstede på befaringen for å besvare spørsmål. 7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg? Svar: Ukjent Eier var ikke tilstede på befaringen for å besvare spørsmål. Inntak og sikringsskap: 10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger? Svar: Nei. 11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer? Svar: Ja. 12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll? Svar: Ja. Det anbefales full gjennomgang av el-anlegget på bakgrunn av følgende observasjoner: Løs stikkontakt i stuen. Diverse: • Løs lampe på badet. • Tegn til varmegang i lampe på soverom. • Stikk på kjøkken med mye fettansamling. • Ledningsnett og stikk/brytere er av eldre dato. I tillegg er det ikk fremvist dokumentasjon for arbeider utført etter 1999. Takstmann har satt TGU på følgende: Våtrom > Bad > Tilliggende konstruksjoner våtrom Hulltaking er ikke foretatt da det ikke er fysisk mulig pga tilliggende konstruksjoner. Vurdering av avvik: • Det er pga bygningsmessige hindringer ikke fysisk mulig å foreta hulltaking i vegg bak våtsone Omsluttende vegger mot våtrommet er av mur og hulltaking er unntatt. Takstmann har satt TG2 på følgende: Utvendig > Vinduer Bygningen har malte trevinduer med 2-lags glass. Årstall: 2001 Vurdering av avvik: • Det er påvist avvik rundt innsettingsdetaljer. Slitasje/oppsprekking på omramming av tre. Eldre vannbrettsbeslag med avflassing av maling. Utvendig > Balkonger, terrasser og rom under balkonger Sydvendt balkong i betongkonstruksjoner med adkomst/utgang fra stuen. Vurdering av avvik: • Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder. Noe avflaasing av maling på rekkverk. Rekkverkshøyde målt til 0,87 meter. Balkonger, terrasser og lignende skal ha rekkverk med høyde minimum 1,0 m der nivåforskjellen er inntil 10,0 meter etter dagens forskrift. Innvendig > Overflater Overflater gulv med lakkert heltre, laminat og parkett. Overflater vegger med glatte malte flater og malt tapet. Overflater himling med glatte malte flater. Eier har opplyst at det er utført utbedringer i tak/himling på kjøkken i 2025 og i stuen i 2024 etter vannlekkasjer fra leilighet og terrasse over. Vurdering av avvik: • Stedvis løs tapet. • Stedvis slitasje på gulv. Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn Etasjeskiller er av betongdekke. Vurdering av avvik: • Det er målt høydeforskjell på mellom 15-30 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. • Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Det er målt nivåforskjell mellom høyeste og laveste på 15 mm innenfor 2 meter i entré. Det er målt nivåforskjell mellom høyeste og laveste på 22 mm gjennom hele rommet i entré. Innvendig > Pipe og ildsted Boligen har mursteinspipe og åpen peis. Vurdering av avvik: • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på pipe. Eier opplyser at vedlikeholdsplikten ligger hos sameiet. Innvendig > Innvendige dører Innvendig har boligen finèrdører. Vurdering av avvik: • Enkelte av innvendige dører har en del slitasje. Dørene har høy alder og enkelte dører har "slått" seg. Kjøkken > Kjøkken > Overflater og innredning Eldre kjøkkeninnredning. Innredning med slette fronter. Benkeplate i laminat. Nedfelt vask av stål. Opplegg for oppvaskmaskin. Vurdering av avvik: • Det er påvist skader på overflater/kjøkkeninnredning utover normal slitasjegrad. Det er skader på fronter. Kjøkken > Kjøkken > Avtrekk Det er kjøkkenventilator med kullfilter. Vurdering av avvik: • Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen. Ventilatoren var ikke tilkoblet strøm på befaringen og er derfor ikke funksjonstestet. Spesialrom > Toalettrom > Overflater og konstruksjon Toalettrom med fliser på gulv og malte vegger. Innredet med gulvstående toalett. Vurdering av avvik: • Toalettrom har kun naturlig avtrekk fra rommet, NS 3600 krever mekanisk avtrekk for å kunne gi TG 0/1. Selve ventilen mangler i tillegg. Tekniske installasjoner > Vannledninger Innvendige vannledninger er av kobber. Vurdering av avvik: • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger. Høy alder på røranlegget.
Innbo og løsøre
Det gjøres oppmerksom på at følgende løsøre og tilbehør medfølger ved handelen: • Hvitevarer i kjøkken. For øvrig gjelder listen "oversikt over løsøre og tilbehør" med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen er vedlagt. Løsøre og tilbehør som medfølger overdras uten noen form for garantier, foruten eventuell gjenværende leverandørgaranti.
Adgang til utleie
Ved utleie skal melding sendes styret med angivelse av leietakerens navn og sameierens nye adresse. For ytterligere informasjon se sameiets Vedtekter §3 Utleie og salg.
Energi og oppvarming
Energimerking
F - gul
Se fullstendig energiattest fra selger som vedlegg til salgsoppgave. Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattesten.
Oppvarming
Boligen varmes opp gjennom radiatorer. Felles varmesentral for bygget. Varmtvann og fyring er inkludert i felleskostnadene.
Informasjon om strømforbruk
Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 3 594,- pr. mnd
Inkluderer: Fordeling av felleskostnader:
Felleskostnader kr. 3 384,-
Tv-avgift kr. 210,-
Felleskostnadene inkluderer bl.a. bredbånd/kabel-TV, varmtvann og fyring, felles bygningsforsikring, drift og vedlikehold, regnskap, forretningsfører og kommunale avgifter.
Styreleder opplyser at det ikke foreligger noen større vedlikeholdsplaner p.t. Det utarbeides en plan for økning av felleskostnader av styret nå, med bakgrunn i økt forsikringspremie, kommunale avgifter, og opparbeidelse av buffer for vedlikehold.
Kommunale avgifter
Kommunale avgifter er inkludert i felleskostnadene.
Andre utgifter
Selger opplyser at de ikke har andre utgifter på boligen annet enn det som er opplyst. Dette finnes under punktene: • Felleskostnader • Strømutgifter
Eiendomsskatt
Boligen har ifølge selger ikke blitt ilagt eiendomsskatt for inneværende år (2025). I Oslo kommune er det eiendomsskatt på boliger og fast eiendom som overstiger en fastsatt verdi. Informasjonen over er hentet fra eiendomsskattelistene. For mer informasjon rundt beregningsgrunnlaget for eiendommen, se http://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/eiendomsskatt
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 767 375,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 7 069 499,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
TV/Internett/Bredbånd
Telia er sameiets leverandør av kabel-TV/internett.
Sameiet
Om sameiet
Eierseksjonssameiet Drammensveien 93 (heretter kalt sameiet), org.nr. 979 365 772, gnr 212, bnr 131 i Oslo kommune, består av 18 seksjoner fastsatt ut fra den enkelte leilighets boligareal som fremgår av oppdelingsbegjæring tinglyst den 24. mars 1976 ved Oslo Byskriverembete. Styreleder: Olav Rudberg Mail: drammensvn_93_sameie@styrerommet.no Fellesvaskeri: Sameiet har fellesvaskeri. For informasjon om fellesvaskeriet se sameiets Husordensregler punkt 8. Saker fra Årsmøte 2024 Utvendige sluk og avløp: Det foreslås at utvendige sluk og avløp i hele sameiet gjennomgås og oppgraderes. Bakgrunn for forslaget: Siste år har gitt flere eksempler på nedbør i mengder som utfordrer sluk og avløp, på balkonger og generelt overstiger kapasiteten på nedløpsrør rundt hele bygget. Når vannet ikke kommer vekk til kloakk fuktes i stedet murverk eller vannet trenger på annen måte inn i bygget, skader konstruksjoner og skaper inneklimaproblemer i de enkelte boenheter. Vedtatt Forsikringssaker: • Det ønskes en status på verserende forsikringssaker etter vinterens vannskader. • I tillegg bør det vurderes om Sameiet har tilstrekkelig forsikringsdekning jevnfør løpende vannskadesak hos oss. Vedtatt Kommunikasjonskanaler for styret og beboere: Det ønskes at det utarbeides kommunikasjonskanaler for styret og beboere i sameiet. Dette har vært en mangel og hindrer sentral kommunikasjonsflyt i sameiet, spesielt i vinter 2023/2024 da D93A har hatt fuktskader, samt under strømbruddet som berørte hele bygget 18. april 2024. Mange på kommunikasjonsmuligheter gir unødvendig mas og styr for beboere og styret, både Vibbo og Facebook kan benyttes. Forslag til vedtak: Styret sørger for at det opprettes en Facebook-side for sameiet innen utgangen av juni 2024, f. e. «Vi som bor i Drammensveien 93». Vedtatt Sameiets eksterne tjenester: Det ønskes i samråd med punkt over at det deles kontaktinformasjon med hele sameiet vedrørende bruk av eksterne tjenester som vaskepersonalet, vaktmester o.l. Forslag til vedtak: Styret sørger for at kontaktinformasjon til felles tjenesteleverandører deles på den etablerte Facebook siden og/eller Vibbo til sameiet med alle beboere innen utgangen av juni 2024. Vedtatt Beboerliste: Det ønskes at det oppdateres en beboerliste over hvem som til enhver tid bor i enhetene i sameiet, i tillegg til kontaktinformasjon som navn, e-post og telefon som deles på Vibbo eller valgt kommunikasjonskanal som foreslått over. Det skal til enhver tid oppgis gjeldende kontaktopplysninger om leietaker. Forslag til vedtak: Styret sørger for at det snarest oppdateres en beboerliste med nødvendig kontaktinformasjon som vedlikeholdes til enhver tid med gjeldende kontaktopplysninger. Vedtatt Branninstruks og brannsikkerhet / HMS: Sameiets bygg er svært gamle, og det må utarbeides en rekke tiltak som deles med sameiet for å holde brannsikkerheten tilstrekkelig. Det finnes mye inspirasjon på internett, eventuelt antas det at forretningsfører OBOS og/eller sameiets forsikringsselskap Gjensidige Forsikring kan bistå med utarbeiding, og/eller eventuell befaring. Sentrale elementer som mangler: • Brannvernrutiner: Beboers ansvar for kontroll av røykvarslere og brannslukningsapparater • Utarbeiding av branninstruks: Telefonnummer til brannvesenet • Korrekt adresse på eiendommen eller bygningen • Oppmøteplass for beboerne • Plassering av slokkeutstyr • Bruk av felles brannalarmanlegg • Viktigheten av ryddige rømningsveier • Orientering om rømningsveier og eventuelle alternativer • «Sikkerhetsansvarlig» i styret • Kartlegging av rømningsveier for den enkelte boenhet og fellesarealer • Informasjonstiltak, generelt informasjonsskriv til nye beboere og orientering til eksisterende beboere. Forslag til vedtak: Styret sørger for at det utarbeides nødvendige rutiner og instrukser relaterte til brannsikkerhet og HMS arbeid som vedlikeholdes til enhver tid. Det skal iverksettes informasjonstiltak til beboere når disse foreligger. Vedtatt Revidering av sameiets vedtekter og husordensregler: Vedtekter og husordensregler er datert 2007 og behøver en oppdatering da det har vært endringer i regelverk, herunder eierseksjonsloven, samt. utskifting blant seksjonseiere. Styret må utarbeide revidert versjon av ordensreglene for å sikre bedre relevans og at disse bidrar til et godt bomiljø i sameiet. Inspirasjon kan hentes fra andre boligselskap. Det mangler eksempelvis bestemmelser om innmelding til styret og forretningsfører ved eierskifte. Forslag til vedtak: Styret skal utarbeide en revidert versjon av vedtekter og husordensregler som legges fram senest til neste ordinære sameiermøte. Vedtatt Vaktmesteravtale: Ref. referat fra årsmøtet 19.juni 2023, «styret jobber sammen med nabosameiet for å bytte vaktmester». Vi forstår det slik på innlegget i Vibbo 28.mai 2024 at vaktmesteravtalen skal dekke «diverse ting slik som klipping av hekk, feiing og brøyting». Tidligere har det bl.a. blitt klippet gress og trimmet busker, men ikke i år. Sameiets fellesarealer ser ikke pent og opparbeidet ut, og gresset er ikke klippet i år. Det oppleves at skifte av vaktmesteravtale har tatt unormalt langt tid. Ønskes at vaktmestertjenester, inkl. arbeid med fellesarealer kommer tilbake umiddelbart. Forslag til vedtak: Styret skal sørge for godt vedlikehold og drift av eiendommen. Vaktmesteravtale, inkl. fellesarealer med prydbusker, beplantning og plen må etableres umiddelbart. Vedtatt Alle interessenter oppfordres til å sette seg inn i dokumenter fra Årsmøte samt ytterligere dokumenter som er vedlagt i salgsoppgaven.
Forretningsfører
Obos Eiendomsforvaltning
Forkjøpsrett
Sameiet praktiserer ikke forkjøpsrett.
Styregodkjennelse
Overdragelsen av boligen til ny seksjonseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon. For ytterligere informasjon se sameiets Vedtekter §3 Utleie og salg.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 29 122,- pr. 31.12.2023
Det er ingen lån registrert for selskapet.
Fellesformue
Kr. 28 644,- pr. 31.12.2023
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Regnskap for 2023 viste et overskudd på kr. 104 618,-. For 2024 er det budsjettert med et overskudd på kr. 1 475,-. Megler har ikke blitt forelagt regnskap for 2024 eller budsjett for 2025.
Vedtekter og husordensregler
Alle interessenter oppfordres til å sette seg inn i sameiets vedtekter og husordensregler. Sameiets vedtekter og husordensregler er vedlagt i salgsoppgaven.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Dugnader må påregnes.
Dyrehold
Anskaffelse av husdyr må meddeles til styret.
Sameiets forsikring
Gjensidige Forsikring
Polisenr. 78212585
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 1 387 kvm (eiet)
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at sameiet eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt seksjon en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Arealbekreftelse er vedlagt salgsoppgaven.
Tomtegrenser er ikke kontrollert.
Adkomst
Det vil bli skiltet med Nordvik Eiendomsmegling visningsskilt i forbindelse med fellesvisninger.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Meget attraktiv og rolig beliggenhet i et veletablert boligområde på Skarpsno i bydel Frogner. Alt Frogner kan tilby finner du innen kort gangavstand. I umiddelbar nærhet finnes Skarpsnoparken samt Frognerkilen med gang- og sykkelvei. Herfra er veien til Bygdøy eller Tjuvholmen/Aker Brygge svært kort samt gangavstand til populære handlegater, kafeer, barer og restauranter. For hyggelige søndagsturer anbefales turområdene langs Frognerkilen og på Bygdøy med bademuligheter og maritime fasiliteter. Du kan følge promenaden til Aker brygge og Tjuvholmen med spennende gallerier som Astrup Fearnley Museet og Pushwagner Gallery. Her finner man også Tjuvholmen sjøbad med fin strand, gressplen for solbading og flott skulpturpark. For den treningsglade finnes blant annet SATS, EVO og Magnat i nærheten. Skøyen har utviklet seg til å bli et område med mange butikker i Karenslyst allé. Handlegaten har i løpet av få år blitt et aktivt og naturlig møtepunkt for beboere og besøkende i Oslo Vest. Her finnes alt du trenger på ett sted: butikker, restauranter, hotell, kontor, treningssentre, boliger og spesialforretninger. Dagligvarehandelen kan gjøres på blant annet Joker eller Matkroken som ligger innen 5 minutters gange. Ellers så er det et rikt tilbud av dagligvarebutikker samt spesialforretninger på Skøyen, som ligger få minutter fra boligen.
Offentlig kommunikasjon
Se www.ruter.no for oversikt over avganger.
Skoler og barnehager
Skolekrets: Barneskole: Ruseløkka skole
Ungdomsskole: Elever fortsetter på samme skoleDet er flere barnehager beliggende i området/bydelen.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Det foreligger ikke ferdigattest, men ekspedisjonsdokument for eiendommen Drammensveien 93 A-C (blokk C) - Vaaningshus - datert 1938. Ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Ekspedisjonsdokumentet er ferdig attestert, og dokumenterer at bygget er registrert lovlig oppført. At ekspedisjonsdokument eksisterer, gir ingen garanti for at bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameiet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Reguleringsplanen som følger eiendommen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 Kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Se kommunens hjemmeside for ytterligere informasjon.Eiendommen er regulert til Byggeområde for boliger - S-3330. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Områdeplaner: Drammensveien 91 - Etablering av energibrønner Saksnummer 201902564 - Byggesak Mottatt sak 15.02.2019 Status Tillatelse gitt Drammensveien 91 B - Boring av energibrønner under bakken Saksnummer 201905654 - Byggesak Mottatt sak 08.05.2019 Status Tillatelse gitt
Bo- og driveplikt
Det er ikke boplikt for eiendommen.
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/212/131/12: 19.12.1896 - Dokumentnr: 900581 - Bestemmelse om bebyggelse Med flere bestemmelser Overført fra: Knr:0301 Gnr:212 Bnr:131 Gjelder denne registerenheten med flere 19.12.1896 - Dokumentnr: 900582 - Bestemmelse om bebyggelse Bestemmelse om benyttelse Overført fra: Knr:0301 Gnr:212 Bnr:131 Gjelder denne registerenheten med flere 13.11.1936 - Dokumentnr: 305430 - Erklæring/avtale Hybel må kun beboes av enslige ,voksne personer . Overført fra: Knr:0301 Gnr:212 Bnr:131 Gjelder denne registerenheten med flere 27.11.1936 - Dokumentnr: 305731 - Erklæring/avtale Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v. Overført fra: Knr:0301 Gnr:212 Bnr:131 Gjelder denne registerenheten med flere 27.11.1936 - Dokumentnr: 305732 - Best. om vann/kloakkledn. Overført fra: Knr:0301 Gnr:212 Bnr:131 Gjelder denne registerenheten med flere 14.04.1937 - Dokumentnr: 301634 - Erklæring/avtale ang. feiing av pipe Overført fra: Knr:0301 Gnr:212 Bnr:131 Gjelder denne registerenheten med flere 28.03.1938 - Dokumentnr: 301484 - Bestemmelse om bebyggelse Bestemmelse om kloakkledning Overført fra: Knr:0301 Gnr:212 Bnr:131 Gjelder denne registerenheten med flere 24.03.1976 - Dokumentnr: 506022 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 12 Formål: Bolig Sameiebrøk: 627/10000 EIENDOMMEN ER OPPDELT I 18 SEKSJONER
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for riktig betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav som følger av sameieforholdet, typisk vil dette gjelde felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på seksjonen. Legalpant til kommunen har prioritet foran legalpant til sameiet.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Det opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller via firma teller med. Etter lov om eierseksjoner § 31, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlige etter sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legalpanterett i den enkelte eierseksjon på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand. Flyttevask er utført og boligen vil ikke bli ytterligere vasket etter visning og før overtagelse.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 1,00% av salgssum (min. kr. 55 000,-) – estimert til kr. 63 291,- Nordvik grunnpakke med digital salgsoppgave* kr. 21 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 16 900,- Visningshonorar pr. stk./Overtagelse kr. 3 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. kr. 29 807,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 147 688,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Nina Osnes, Eiendomsmegler MNEF
932 68 753
n.osnes@nordvikbolig.no
Megler
Nina Osnes, Eiendomsmegler MNEF
932 68 753
n.osnes@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Bygdøy Alle Eiendom AS
Org. nr.: 914457750
Bygdøy Alle 34, 0265 OSLO
Bilder
Nina Osnes
Eiendomsmegler MNEF
Bygdøy Allé
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?