Ullernchausséen 46BUllern
- Ullern
- Ullernchausséen 46B
- Prisantydning
- 3 250 000,-
- Felleskost/mnd
- 3 605,-
- BRA-i
- 29 m2
Ullern/Smestad
Lys 2-roms med 6 kvm innglasset balkong. V.vann/fyring inkl. Ingen dok.avgift. Sentral og rolig beliggenhet. Parkering
Lys 2-roms leilighet med stor balkong og god, arealeffektiv planløsning. Leiligheten har store vindusflater som slipper inn rikelig med lys. Romslig innglasset balkong på ca 6 kvm som kan fungere som en forlengelse av stue store deler av året. I Husebybakken borettslag bor man i grønne og rolige omgivelser på Ullern, omringet av hyggelige friarealer i et veletablert nabolag. Legg merket til: - Sydøstvendt balkong - Sol fra morgen til ca 15 om sommeren - Noe oppgraderingsbehov - Lave omkostninger. Ingen dok.avgift - Lave strømutgifter - Godt med lagringsplass - 2 boder - Populær beliggenhet på Smestad/Ullern - V.vann og fyring inkl. - Parkering "første man til mølla"-prinsippet etter godkjent søknad fra styret - Nærhet til offentlig kommunikasjon og servicetilbud - Perfekt førstegangskjøp
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Andelsleilighet
- Byggeår:
- 1959
- Etasje:
- 1
- Soverom:
- 1
- Prisantydning:
- 3 250 000,-
- Omkostninger:
- 9 562,-
- Totalpris:
- 3 716 067,-
- Fellesgjeld:
- 106 505,-
- Felleskost/mnd:
- 3 605,-
- Fellesformue:
- 4 374,-
- Totalt BRA:
- 40 m2
- Tomteareal:
- 5 182 m2 (eiet)
- Energimerking:
- E - lysegrønn
- Veranda:
- Ja
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
13-0443/24
Boligtype
Andelsleilighet
Adresse og betegnelse
Ullernchausséen 46B, 0379 Oslo
Gnr. 29, bnr. 8 i Oslo kommune.
Andelsnr. 9 i Husebybakken Borettslag, orgnr. 848305812
Kjøpesum og omkostninger
3 250 000,- (Prisantydning) 106 505,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 3 356 505,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 8 212,- (Gebyr forkjøpsrett/forhåndsavklaring) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst hjemmelsoverføring) 545,- (Tinglyst pantedokument) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 562,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 18 862,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 3 366 067,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 3 375 367,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1959
Etasje
1
Arealer
BRA-i: 29 kvm
BRA-e: 4 kvm
BRA-b: 7 kvm
Totalt BRA: 40 kvm
Beskrivelse:
1. etasje:
BRA-i: 29 kvm. Entre, bad, stue/kjøkken og soverom
BRA-e: 1 kvm. Disponibel bod
BRA-b: 7 kvm. Innglasset balkong
Totalt BRA: 37 kvm
5. etasje:
BRA-e: 3 kvm. Disponibel loftsbod
Totalt BRA: 3 kvm
Ikke målbare arealer:
Loftsboden er ikke måleverdig i sin helhet grunnet lav takhøyde iht. NS 3940, men har et gulvareal (GUA) målt til ca. 7 m².
Veggareal mellom BRA - I og BRA - B er medregnet som BRA - B.
Antall soverom
1
Innhold
Entre, bad, soverom og stue/kjøkken med utgang til balkong. Boligen disponerer to eksterne boder i henholdsvis 1. etasje og loft på ca. 1 kvm og ca. 3 kvm. Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Standard
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Ytterdører: Entrédør i brannklasse B30 med 35 desibel lydmotstand. TG 1 Ytterdører: Balkongdør med tolags isolerglass, produsert i 1987. Vurdering: Tilstandsgrad 2 er gitt grunnet alder sett i lys av forventet levetid og normal slitasje. Eldre ytterdører har generelt normalt økt varmetap og i noen tilfeller nedsatt funksjonsevne. Vinduer: Vinduer med tolags isolerglass, produsert i 1987. Vurdering: Tilstandsgrad 2 er gitt grunnet alder sett i lys av forventet levetid og normal slitasje. Eldre vinduer har generelt normalt økt varmetap og i noen tilfeller nedsatt funksjonsevne. Innvendige dører: Glatte innvendige dører. Vurdering: Det er noe svelling i underkant av dørblad til bad. TG 1. Etasjeskiller: Etasjeskiller i betong. Er det ved bruk av laser på fem tilfeldige punkter i etasjen funnet betydelige skjevheter ved horisontalmåling? Ja. Skjevheter over to meters avstand i stue/kjøkken er målt til 10 mm. Totalt avvik i stue/kjøkken er målt til 20 mm. Vurdering: Tilstandsgrad 2 er gitt på grunn av påviste skjevheter som nevnt ovenfor, men det er ikke ansett som nødvendig å iverksette tiltak. Gitt bygningens el Innvendige overflater: Gulv: Flislagte overflater i entre og trestavs parkett for øvrig. Vurdering: Gulvene har normal slitasje i forhold til alder, som inkluderer noen bruksmerker. TG 1. Vegger: Sparklet/pussede og malte overflater. TG 1. Himling TG 1 Malte panelplater i bad, sparklet og malte plater i entre. Pusset og malte overflater for øvrig. Himlingshøyde i stue er målt til 2,42 meter. TG 1. Vurdering innvendige overflater: Normal slitasje i forhold til alder og bagatellmessige forhold er ikke hensyntatt i tilstandsvurderingen, da dette er en subjektiv vurdering. Ledningsnett for sanitær: Ledningsnett for vanntilførsel med rør-i-rør til kjøkken. Ledningsnett for vanntilførsel i eldre kobberør til bad. Avløpsrør i plast og støpejern, skjult i konstruksjonen. Stoppekran er lokalisert i kjøkken og bad. Automatisk vannstopper i kjøkken. Vanntrykk og funksjon på avløp er testet og funnet ok. Er hovedstoppekran funksjonstestet? Ja. Stoppekran i kjøkken er testet og funnet tilfredsstillende. Bad: På grunn av stoppekranenes alder og potensiell fare for lekkasjer, har den ikke blitt testet. Det anbefales derfor at disse skiftes ut. Er det fremvist dokumentasjon på utførelse? Nei. Vurdering: Tilstandsgrad 2 er gitt på grunn av alder sett i lys av forventet levetid. Eldre ledningsnett vil på generelt grunnlag ha noe høyere risiko for lekkasjer. Tilstanden er vurdert ut fra alder og enkle visuelle observasjoner, da undertegnede ikke har spesialisert kompetanse på området. Kun boligens innvendige røranlegg er vurdert, mens store deler av ledningsnettet er skjult i konstruksjonen og kunne ikke inspiseres ved befaringen. Ved behov for en mer detaljert kontroll, må fagkyndig med spisskompetanse engasjeres. Vannbåren varme: Radiatorer med forsyning av varmtvann fra fjernvarmeanlegg. Vurdering: Eier opplyser om at radiator i soverom er defekt. Tilstandsgrad 2 er tildelt på grunn av alderen på termostatene. Eldre termostater kan i noen tilfeller ha redusert nøyaktighet i temperaturkontrollen, potensielt resultere i ineffektiv oppvarming eller kjøling av rommene. Vurderingen er basert på alder og enkle visuelle observasjoner, da undertegnede ikke har spesialkompetanse innen området. Det er viktig å merke seg at reguleringsventiler/termostater ikke er blitt testet for funksjonalitet i denne vurderingen. Ventilasjon: Oppdriftsventilasjon med ventil i bad. Friskluftsventil i soverom. Kullfilterventilator i kjøkken. Spalteventiler i vinduer. Er boligens luftveksling funnet tilfredsstillende ved hjelp av papir eller lignende? Nei, oppdriftsventilasjon med begrenset avtrekk fra byggeår. Denne boligen er utstyrt med et oppdriftsventilasjonssystem, som påvirkes av både eksterne og interne klimaforhold. Dette fører til at luftsirkulasjonen innad kan variere. Slike variasjoner i luftstrømmen er vanlige og forventede karakteristikker for boliger med dette type ventilasjonssystem. Kjøkkenet mangler avtrekksventilasjon, noe som vil påvirke ventilasjonen i boligen. Det er manglende lufttilførsel mot badet, noe som resulterer i utilstrekkelig ventilasjon av rommet. Det anbefales å installere en luftespalte for å sikre tilstrekkelig luftsirkulasjon og begrense fuktpåkjenninger i rommet. Vurdering: Tilstandsgrad 2 er gitt grunnet ovennevnte punkt i forbindelse med tilstrekkelig luftveksling. Begrenset ventilasjon kan på generelt grunnlag føre til økt fuktighet og redusert luftkvalitet. Kjøkken: Kjøkkeninnredning med glatte fronter. Kjøkkenplater på vegg over benkeskap. Belysning under overskap. Laminat benkeplate med nedfelt kum i rustfritt stål. Stekeovn, platetopp og oppvaskmaskin er integrert i innredningen. Er det ved hjelp av fuktoverflateindikator registrert indikasjoner på skadelig fukt ved kjøleskap og eventuelle vanninstallasjoner? Nei. Vurdering: Kjøkkenarmatur er ikke tilstrekkelig festet mot benkeplate. Front til oppvaskmaskin var ikke montert under befaring. TG 1. Balkong: Sydøstvendt innglasset balkong i stål- og betongkonstruksjon, med adkomst fra stue/kjøkken, ca. 6 m². Laminatgulv på dekket. Rekkverk i metall med enkle skyveglass. Rekkverkshøyden er målt til 1,03 m. Vurdering: Kun innvendige overflater er vurdert, da hovedkonstruksjonen ligger under boligsammenslutningens ansvarsområde. TG 1. Bad: Badet er av eldre dato. På grunn av badets alder i forhold til forventet levetid må oppussing med nytt vanntett sjikt (membran) påregnes innen nær fremtid. Er det utført hulltaking med fuktmåling i rommets veggkonstruksjon? Nei. Tilstøtende vegger er oppført i murverk som ikke gir mulighet for hulltaking i veggkonstruksjonen. Det er isteden benyttet fuktsøk med overflateindikator der dette er ansett som hensiktsmessig, og det er ikke funnet indikasjoner på fukt utover normale verdier. Gulv- og veggoverflater, vanntett sjikt og sluk - Bad: Sluk i støpejern. Gulv og vegger er flislagte. Er det ved tilfeldig stikktakning registrert tegn til bom (hulrom) under flis? Ja. Det er registrert tegn på hulrom under enkelte fliser. Hulrom under flisene kan i noen tilfeller øke muligheten for sprekker i flisene. Er fall mot sluket og slukhøyde fra døråpning funnet tilfredsstillende? Ja. Det er registrert tilfredsstillende fall mot sluket og høydeforskjell mellom slukrist og terskel i døråpning. Er det dør eller vindu i våtsonen direkte eksponert for vannsøl? Nei. Vurdering Det er registrert sprekkdannelser/riss i flisefuger og enkelte fliser. Det er registrert soppdannelser (svertesopp) på fuger mellom fliser ved dusjsonen. Det anbefales å vaske bort/fjerne soppdannelsene. Det er registrert rustdannelser i sluket. Tg 3 er gitt på grunn av nevnte observasjoner og alder på vanntett sjikt sett i lys av forventet levetid og normal bruksslitasje. Det vanntette sjiktet har oppnådd en alder som øker risiko for skader/følgeskader. Kostnadsestimat: 300.000 - 400.000.- Sanitær - Bad: Dusj på gulv. Gulvstående klosett. Servant. Vurdering: TG 2 er gitt på grunn av alder og normal slitasje. Fast inventar: Benkeskap og veggskap med glatte fronter. Overskap med speilfronter. Vurdering: Normal slitasje blir ikke hensyntatt i denne vurderingen. TG 1. Elektrisk anlegg: Sikringsskap i felles gang med jordfeilautomater. Anlegget er i hovedsak skjult i konstruksjonen. Varmekabler er ifølge eier lagt i bad. For å avdekke om det er behov for at en elektrofaglig person utfører en el-kontroll, ble det utført en forenklet kontroll av anlegget basert på kontrollpunktene i tilstandsrapport. Basert på kontrollpunktene, vurderes det som nødvendig at en elektrofaglig person utfører en utvidet kontroll av anlegget innen kort tid. På grunn av manglende lovpålagt samsvarserklæring og kursfortegnelse, anbefales det på generelt grunnlag å kontakte en el-takstmann for en utvidet kontroll av det elektriske anlegget, for eksempel etter NEK 405-2-3. Tilstandsgraden er fastsatt for å signalisere avvik i henhold til de nevnte kontrollpunktene, men den reflekterer ikke tilstanden til hele anlegget. For å kartlegge tilstanden til anlegget, må en kvalifisert elektrofaglig fagperson kontaktes. TG 2. Generell tilstand: Boligen fremstår med en blanding av normal og noe eldre standard. Kostnader vedrørende oppussing bør påregnes. Generelle opplysninger: Soverommet er av noe mindre størrelse og er oppmålt til ca. 10 m³, arealet er betegnet etter dagens bruk og innredning i denne rapporten. Tilstandsrapport for boligen er vedlagt salgsoppgaven. Se denne for nærmere informasjon om tilstandsgrad.
Parkering
Det er noen p-plasser, men ingen utleie. Førstemann-til-mølla-prinsippet etter godkjent søknad til styret. Dersom man skal benytte seg av parkeringsplasser må det sendes inn elektronisk søknad til styret. Kriterer for å få godkjent søknad er blant annet det kun er for de som eier leilighet i borettslaget, bor der selv, bilen må eies av beboer og bilnummer må registreres. Kun 1 bil per leilighet. Ellers gateparkering etter gjeldende bestemmelser. Beboerparkering: Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene, parkeringssone A, B, C, D og E: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 6.200 kroner for ett år Motorsykkel og moped: 3.100 kroner for ett år El-bil : 2.090 kroner for ett år El-motorsykkel og el-moped: 1.045 kroner for ett år Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye.
Bygningssakkyndig
Håvard Müller-Sørenssen
Byggemåte
Leiligheten ligger i 1. etasje med sydøstvendt balkong. Utvendige bygningsdeler: Grunnmur i betong. Yttervegger i betong og trekonstruksjon, forblendet med teglstein. Saltak i trekonstruksjon, tekket med takstein. Innvendige bygningsdeler: Felles varmtvann. Etasjeskiller i betong. Trapper i betong. Dørcalling. Felles vaskeri. Ovennevnte felles bygningsdeler er ikke undersøkt eller vurdert i denne rapporten, da disse ligger under boligsammenslutningens ansvarsområde. Dette i følge vedlagte tilstandsrapport.
Innbo og løsøre
Alle hvitevarer på kjøkken medfølger.
Følgende løsøre og tilbehør følger ikke med:
- Gardiner
For øvrig gjelder NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør" med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen er vedlagt.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Ved ønske om at vegglamper, krokhengte lamper, lysekroner, prismelamper eller lignende lamper som er koblet til sukkerbit eller stikkontakt skal følge med i handelen, må det tas forbehold om dette ved inngivelse av bud. Det samme gjelder brunevarer.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i borettslag. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Andelseier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret. Det er krav om forsvarlige radonnivåer i utleieboliger. Er det ikke gitt opplysninger om at selger har kunnskap om eiendommens randonnivå, vil kjøper overta risikoen for radonnivået i boligen/utleieenheten. For mer informasjon se https://dsa.no/radon
Energi og oppvarming
Energimerking
E - lysegrønn
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Energiattest er basert på nåværende eiers/ husstands senere års forbruk og utgifter. Dette vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtale mv. Megler har intet ansvar for informasjon som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Oppvarming via radiatorer tilknyttet fjernvarme. Varmekabler i bad. Varmkabler i baderomsgulv.
Informasjon om strømforbruk
Selgers strømforbruk: Ca. kr. 500,- pr. mnd. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 3 605,- pr. mnd
Inkluderer: Varmtvann, vannbåren oppvarming, forretningsførsel, kommunale avgifter, felles gårdsforsikring, bredbånd, vaktmestertjeneste, betjening av andel fellesgjeld, m.m.
Totale felleskostnader pr. d.d. kr. 3 605,-.
I følge styreleder er det ikke planlagt å justere felleskostnader ytterligere p.t.
Andre utgifter
Løpende utgifter: Felleskostnader kr. 3 605,- per mnd. pr januar 2025. Innboforsikring kommer i tillegg (ca. 1-2 000,- per år avhengig av avtale) For strømkostnader, se energiforbruk. Det er opp til kjøper å evt. inngå nye avtaler med ønskede tjenesteytere. Innmelding i OBOS kr 500,– blir fakturert ny eier dersom man ikke alt er medlem. Eiendomsskatt innkreves separat i de måneder de forfaller. Dette er ikke en del av de månedlige felleskostnader, men ilegges de eiendommene som særskilt berøres av eiendomsskatt.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 884 928,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 3 539 712,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
TV/Internett/Bredbånd
TV/internett Inkludert i felleskostnader og levert av Telia.
Borettslaget
Om borettslaget
Borettslaget består av 96 andelsleiligheter. Husebybakken Borettslag er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 848305812, og ligger i bydel Ullern i Oslo kommune med følgende adresse: Husebybakken 1 og Ullernchausseen 46-48. Borettslaget har egen hjemmeside: https://vibbo.no/husebybakken Husebybakken Borettslag har avtale om vaktmestertjeneste med Gårdreform. Borettslaget har avtale med Økonomiske Løsninger AS om renhold av fellesarealene. Fellesvaskeriet er i Ullernchausseen 46 A og skal brukes i henhold til gjeldende regler. Dersom ny eier ikke allerede er medlem av OBOS, vil OBOS fakturere ny eier en innmeldingsavgift kr. 500,- for medlemsskap. Større vedlikehold: I posten drift og vedlikehold er det beregnet kr 720 000,- til større vedlikehold som i hovedsak omfatter nye varmepumper til tappevann og fyring(bergvarmen). Grunnet noe eldre bygg, satt styret i gang Sweco-team for å sjekke forankring og byggemassen på fasade. På befaring ble det signalisert at det stod bra til. Styret har mottatt rapporten og det ble i følge styreleder ikke signalisert noe omfattende vedlikeholdsarbeider for borettslaget p.t. Følgende er utført i regi av borettslaget: 2023: - Led belysning kjeller og loft - Bytte av 3 stk varmtvannsberedere - Bytte av brannslukningsapparat i alle boliger. - Skiftet detektorer i alle boliger. 2022: - Innløsning av festetomt. 2021: - Det har vært/er problemer med gnagere. Pelias har vært kontaktet flere ganger dette året, og de har vært her for å se på situasjonen og sørge for at det er fylt på i giftbokser. - Installert nye røykvarslere i alle leiligheter og alle oppganger og loft. - Det er installert ny hoved varmtvannsbereder i 2021. - Jevnlige HMS – runder, og har planer for de endringer som må utføres i etterkant av disse. - Det har blitt gjennomført befaringer for å undersøke muligheten til å få bedre avtrekk gjennom ventilasjonssjaktene. Dette følges opp videre. - Det er byttet hoved sirkulasjonspumper til varmeanlegget. 2020: Alle veier og parkeringsplasser ble asfaltert. 2019: Rørfornying. 2016: Overgang til bioolje. 2015: Lagt nytt tak på blokkene og nye inngangsdører til leilighetene. 2012: Nye postkasser Nye røykvarslere og brannslukningsapparater i alle leiligheter. 2011: Nye porttelefoner og oppstillingsplass for sykler. 2010 : Oppgradering av Get med bredbåndsavtale/TV. 2007: Byttet fyrkjele/brenner II. 2004: Nye hovedinngangsdører. Reparasjon av fyrledning 2002/-04: Utskiftning av vaskemaskiner. 2002: Byttet fyrkjele I. 1996: Nye balkonger. 1995: Støyskjerm i Husebybakken og Utskiftningav el-anlegg 1994: Nye rør i krabbekjeller. 1989: Nytt kabelanlegg og ny porttelefon. Borettslaget fikk innvilget og tok opp et lån på kr 10 millioner til takrehabilitering (utført), nye dører inn til leilighetene (utført) og skifte til bioolje (utført). Hele lånet er utbetalt per 02.08.2016 og fordelt på andelene per 16.08.2016. Noen av leilighetene har ikke fellesgjeld i Husbanklånet da det er balkonglån. Leilighetene uten balkonglån har da heller ikke balkongtillegg i felleskostnadene. Nye lån vil fordeles etter brøk. Dette i følge skriv fra forretningsfører. Innløsing av festetomt: Borettslaget har til 2022 festet tomt av Norske Radiumhospitalet og har siden 2017 hatt en sak om festeavgiftene med grunneier av eiendommen. Grunneier krevde først Kr. 16 572 500,- for å godta en innløsning. Vi har jobbet for å få dette beløpet nedover med grunnlag i at grunneier ikke vil få medhold i en økning av festeavgiften og at den økonomiske verdien derfor er betydelig lavere. Etter mange års forhandlinger har borettslaget fått gjennomslag for sine synspunkter og har landet på en sum som begge parter kan leve med, pålydende Kr 5 000 000.-. Dette er en innløsningssum styret sammen med borettslagets advokater mener er ett godt tilbud. Forretningsfører bekrefter ovenfor borettslaget at det foreligger god nok økonomi i borettslaget til at borettslaget kan gjennomføre kjøpet av tomten uten at dette påvirker felleskostnadene mye. Borettslaget vil betale en innløsningssum på 5 millioner kroner med tillegg av dokumentavgift og innløsningskostnader. Finansiering gjøres ved bruk av tilgjengelig egenkapital hos borettslaget og nødvendig låneopptak i bank. Styret har fullmakt til å foreta alle beslutninger og signere nødvendige dokumenter for å gjennomføre innløsningen. Vedtaket om å innløse festetomten ble vedtatt i generalforsamlingen mai 2022. Dette i følge vedlagte årsberetning fra 2023 og 2024.
Forretningsfører
Obos BBL
Forkjøpsrett
Borettslaget [og boligbyggelagets medlemmer] har forkjøpsrett. Disse har en frist til å gjøre forkjøpsrett gjeldende.
Kontakt megler for mer informasjon.
Gebyr forkjøpsrett: Kr. 8 212,-
Styregodkjennelse
Overdragelsen av borettslagsandelen til ny andelseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 106 505,- pr. 01.01.2025
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 – tolv– måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Borettslagets lån utgjør totalt kr 10.421.472,- pr. 01.01.2025, og er tatt opp i OBOS-banken.
Annuitetslån
Flytende rente på 5,79% per 01.01.2025
Lånenummer: BOS03-98208369571
Restløpetid på 24 år og 8 md.
12 terminer per år
Andel fellesgjeld kr. 106.505,-. Kapitalkostnad kr. 678,-.
Fellesformue
Kr. 4 374,- pr. 31.12.2023
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Inntekter: Driftsinntektene for 2023 var på til sammen kr 3 976 308,-. Kostnader: Driftskostnadene for 2023 var på til sammen kr 3 675 802.,-. Resultat: Regnskap for 2023 viste et underskudd på kr. -156 208. Årsresultatet ble vedtatt overført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. I 2024 ble det budsjettert med et underskudd på kr. -244 264,-. Underskuddet skyldes i hovedsak posten Drift og vedlikehold, Kommunale avgifter og Energi/fyring. I posten drift og vedlikehold er det beregnet kr 720 000,- til større vedlikehold som i hovedsak omfatter varmepumper. Felleskostnadene økte sist med kr 10% 01.08.2024.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Det praktiseres vanligvis to dugnader i året. Se vedlagte husordenregler og vedtekter for retningslinjer for oppussing og trivselsregler.
Dyrehold
Det er ikke tillatt å ha hund eller utekatt. Se vedlagt vedtekter og husordensregler.
Borettslagets forsikringsselskap
If Skadeforsikring
Polisenr. 2552090
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 5 182 kvm (eiet)
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at borettslaget eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt andel en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Tomtegrenser er ikke kontrollert utover arealbekreftelse. Arealbekreftelse fra Oslo er vedlagt salgsoppgaven.
Adkomst
Adkomst fra Ullernchausséen og Husebybakken. Det blir skiltet med Nordvik visningsskilt på visningstidspunkt.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
I Husebybakken borettslag bor man i grønne og rolige omgivelser på Ullern. Området er omringet av hyggelige friarealer som egner seg godt for mennesker i alle aldere. Det er et veletablert og populært nabolag med kort vei til sentrum, flotte tur- og friluftsområder rett utenfor døren og servicetilbud. Servicefasiliteter: Majorstuen med butikker og kaféer som bare ligger 10 minutter unna med T-banen er å anbefale, her finner du en av Norges mest populære handlegater Bogstadveien. Nærsenteret Møllhausen Torg er et praktisk sted å utføre hverdagslige innkjøp. Her finner du blant annet KIWI og Apotek1, samt Skøyen Café. Like ved ligger også OPEL-bygget med ny REMA1000 samt stort ICON treningssenter. Gode handlemuligheter venter også ved Karenslyst Allé, med blant annet de store dagligvareforretningene MENY, Vinmonopolet, Coop og ikke minst Maschmanns Matmarked. Legg gjerne også turen innom Joe & The Juice, Kaffebrenneriet eller Starbucks. Større shoppingmuligheter finner du på CC Vest som er innenfor en kort kjøretur og byr på et bredt spekter av forretninger og spisesteder, samt et av Vinmonopolets utsalg. Rekreasjon og trening: Flere treningssentre som Evo og SATS finner du lenger ned omkring Karenslyst Allé eller Majorstuen. Ullern trening ligger i Silurveien med ca. 10 min gange fra boligen. Offentlig kommunikasjon: Det er god tilgang på buss, Montebello busstopp vestover (2 minutter gange) og Husebyveien busstopp østover (7 minutter) på ring 3. Det er også god tilgang på T-bane med Bane 3 på Montebello stoppet (8 minutter gange) eller Bane 2 på Smestad stoppet (12 minutter). Nærmeste togstasjon er på Skøyen (ca 25 minutters gange) hvor det er mange togavganger både mot Oslo S eller vestover. Det er også mulig å ta trikk nummer 13 (Bekkstua-Bjørvika).
Bebyggelse
Primært boligbebyggelse.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for eiendommen datert 02.02.1962. Det foreligger ferdigattest for balkonger datert 22.11.1996. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det gjøres oppmerksom på at det ikke utstedes ferdigattest for ikke-avsluttede byggesaker/ byggemeldinger som er fra før 1998. Byggningstegninger: Leiligheten var opprinnelig en 1-roms. Kjøkken er flyttet til stue. Vegg mellom stue og entré er fjernet. Interessenter oppfordres til å sette seg godt inn i vedlagte tegning, kontakt megler ved spørsmål.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler borettslaget. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til bolig. Reguleringsbestemmelser: S-2864: Midlertidig reguleringsbestemmelser for deler av Oslos ytre sone. S-3977: Reguleringsplan med reg.best. for Radiumhospitalet-Smestad, lokalt veisystem m.m. S-4886: Detaljregulering med reguleringsbestemmelser for Lokalvei (vei 20674) ved Husebybakken/Ullernchausseen, etter alternativ 1. Området reguleres til Bebyggelse og anlegg - boligbebyggelse og Samferdselsanlegg og teknisk infrastruktur - kjørevei, - fortau, - gang-/sykkelvei, - annen veiggrunn - grøntareal. Reguleringsplanen som følger eiendommen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 Kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Se kommunens hjemmeside for ytterligere informasjon. Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Offentlige planer: Husebybakken 7 B - Rive eksisterende skorstein og oppføre ny skorstein. Tillatelse gitt. Saksnummer 202454933. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202454933 Det foreligger pågående byggesak i Kopperuds vei 5 A-E. Saken gjelder riving av boder og oppføring av carport og bod. Igangsettingstillatelse gitt 2023. Saksnummer 202214575. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202214575 Det foreligger plansak med detaljregulering i Ullernchausséen 52. Saken gjelder nybygg - Oslo Science Hub. Status: Bestilling av oppstartsmøte. Planforslaget omfatter en naturlig utvidelse og forstrekning av den over 100 år lange historien med kreftbehandling på U5 - Campus Radiumhospitalet og Oslo Cancer Cluster Innovasjonspark (OCCI). Prosjektet omfatter etablering av om lag 40.000 kvm lyse arealer til komplekst forskningsbygg med laboratorier, kontorer, biobank og logistikkareal. Prosjektet skal etableres med stort bidrag til lokalmiljøet og fungere som en mikrobydel med funksjoner og utadrettet virksomhet som møter de behovene til de mange tusen ansatte på U5 - Campus Radiumhospitalet. Saksnr. 202457833. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201010246 Det foreligger plansak med detaljregulering ved Ring 3 mellom Monolitveien og Radiumhospitalet. Saken gjelder sykkelvei med fortau og kollektivtiltak. Saksnr 202457627. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202457627 For informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/29/8: 21.06.1897 - Dokumentnr: 106 - Bestemmelse om vannledn. Bestemmelse om generende virksomhet Bestemmelse om bebyggelse Bestemmelse om veg Bestemmelse om gjerde Med flere bestemmelser 15.12.1922 - Dokumentnr: 24 - Skjønn Bestemmelse om veg Overført fra gnr 29 bnr 10 19.10.1923 - Dokumentnr: 145 - Skjønn Elektriske kraftlinjer Gjelder denne registerenheten med flere 04.09.1930 - Dokumentnr: 900975 - Elektriske kraftlinjer 14.11.1941 - Dokumentnr: 11384 - Best. om vann/kloakkledn. BESTEMMELSE OM ANLEGG OG VEDLIKEHOLD AV LEDNINGER M.V. 11.10.1956 - Dokumentnr: 11816 - Bestemmelse om veg Bestemmelse om kloakkledning Bestemmelse om gjerde REGULERING AV AREAL I FORBINDELSE MED VEGGRUNN/JERNBANEGRUNN 12.11.1956 - Dokumentnr: 13523 - Bestemmelse om gjerde Overført fra gnr 29 bnr 459 20.02.1957 - Dokumentnr: 2007 - Best. om vann/kloakkledn. 09.07.1957 - Dokumentnr: 8053 - Erklæring/avtale Vedtak av visse vilkår vedr. utskillelse/bebyggelse av denne eiendom 28.01.1959 - Dokumentnr: 954 - Erklæring/avtale VEDR. SØSTER- OG FUNKSJONÆRBOLIG Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet 28.01.1959 - Dokumentnr: 955 - Erklæring/avtale VEDR. SØSTER- OG FUNKSJONÆRBOLIG Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet 13.02.1995 - Dokumentnr: 7738 - Erklæring/avtale Bnr 157 er slettet i grunnboken iht begjæring fra kommunen 18.09.1896 - Dokumentnr: 900264 - Fradelingsdokument DENNE EIENDOMMEN ER FRADELT FRA GNR 29 BNR 1 HOVEDBRUKET ER UTGÅTT 14.09.1939 - Dokumentnr: 12759 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:0301 Gnr:29 Bnr:157 15.10.1953 - Dokumentnr: 915207 - Sammenslått med denne matrikkelenhet: GNR 29 BNR 10 OG GNR 29 BNR 156 23.11.1961 - Dokumentnr: 919806 - Sammenslått med denne matrikkelenhet: GNR 29 BNR 439 OG GNR 29 BNR 459
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på andelen.
Verneklasse/SEFRAK
Eiendommen er ikke på gule lister/vernet. For en fullstendig oversikt over eiendommens status, se: http://riksantikvaren.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=545b8e996b6e4e1fbcb65f69299a7167
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men andelseierne må dekke borettslagets løpende utgifter. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der borettslaget sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Borettslaget har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra borettslaget på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 1,50% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 50 347,- Nordvik grunnpakke med trykket salgsoppgave. kr. 21 900,- Oppgjørshonorar. kr. 7 900,- Tilrettelegging. kr. 15 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 500,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 28 011,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 127 559,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 625,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Fredrik Langsø, Salgsleder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
913 99 834
f.langso@nordvikbolig.no
Megler
Fredrik Langsø, Salgsleder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
913 99 834
f.langso@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Bygdøy Alle Eiendom AS
Org. nr.: 914457750
Bygdøy Alle 34, 0265 OSLO
Bilder
Fredrik Langsø
Salgsleder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
Bygdøy Allé
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?