Havnabakken 10ASogn
- Sogn
- Havnabakken 10A
- Prisantydning
- 9 990 000,-
- Totalpris
- 10 353 349,97,-
- Felleskost/mnd
- 3 987,-
- BRA-i
- 78 m2
Nyoppusset og meget familievennlig 4-roms over to plan | Høy standard I Solrik uteplass | Del av en firemannsbolig
Truls Nygaard v/Nordvik Majorstuen har gleden av å presentere Havnabakken 10A - En sjelden mulighet til å skaffe seg en stor, totaloppusset leilighet med flere gode kvaliteter. Følgende er verdt å fremheve: - Hele leiligheten har blitt totaloppusset i 2024 - Solrik og privat uteplass som er perfekt for store og små! - En idyllisk beliggenhet med fjordutsikt - Delikat stue med åpen kjøkkenløsning - Lekkert HTH-kjøkken med integrerte hvitevarer - Tre romslige soverom med gode oppbevaringsmuligheter - Strøkent bad med badekar, to dusjer og opplegg for vaskemaskin - Peis - Separat wc-rom - Barnevennlig og rolig beliggenhet i enveiskjørt gate - Attraktivt og rolig boligområde på Tåsen med kort vei til t-bane, butikker, barnehage og skole
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Selveierleilighet
- Byggeår:
- 1954
- Etasje:
- 1
- Soverom:
- 3
- Prisantydning:
- 9 990 000,-
- Totalpris:
- 10 353 349,97,-
- Omkostninger:
- 263 860,-
- Fellesgjeld:
- 99 489,97,-
- Felleskost/mnd:
- 3 987,-
- Fellesformue:
- 7 615,-
- Totalt BRA:
- 82 m2
- Energimerking:
- G - oransje
- Veranda:
- Ja
Visninger
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
8-0470/24
Boligtype
Selveierleilighet
Adresse og betegnelse
Havnabakken 10A, 0874 Oslo
Gnr. 52 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Selger(e)
Mona Juell
Per Juell
Kjøpesum og omkostninger
9 990 000,- (Prisantydning) 99 489,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 10 089 490,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 252 220,- (Dokumentavgift) 240,- (Pantattest kjøper) 500,- (Tinglyst pantedokument) 500,- (Tinglyst skjøte) 10 400,- (Trygghetspakke kjøper* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 253 460,- (Omkostninger totalt (uten Trygghetspakke kjøper)) 263 860,- (Omkostninger totalt (med Trygghetspakke kjøper)) -------------------------------------------------------- 10 342 950,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Trygghetspakke kjøper)) 10 353 350,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Trygghetspakke kjøper)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1954
Etasje
1
Arealer
BRA-i: 78 kvm
BRA-e: 4 kvm
Totalt BRA: 82 kvm
TBA: 27 kvm
Beskrivelse:
Kjeller:
BRA-i: 30 kvm. To soverom, gang, bad
BRA-e: 4 kvm. Kjellerbod
Totalt BRA: 34 kvm
1. etasje:
BRA-i: 48 kvm. Entré, wc, stue/kjøkken, soverom
Totalt BRA: 48 kvm
TBA: 27 kvm. Terrasse
Antall soverom
3
Innhold
Leiligheten ligger i byggets 1.etasje og har følgende romfordeling: Kjeller: to soverom, gang, bad 1. etasje: Entré, wc, stue/kjøkken, soverom Kjellerbod, målt til 4,1kvm. Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Standard
Våtrom: Nytt bad i 2024. Det er innredet med flis og osp på vegger og himling med downlights. Dusjhjørne med dobbeldusj med 2- greps blandebatteri, badekar, egghengt toalett, samt innredning med slette fronter og heldekkende servant med 1-greps blandebatteri og avløpsrør av plast. I tillegg er det opplegg for vaskemaskin. Kjøkken: Nytt HTH kjøkken fra 2024. Benke- og overskap med slette fronter og benkeplate av høytrykkslaminat. Integrert platetopp, komfyr, kjøl/frys og oppvaskmaskin. Oppvaskkum av kompositt med 1-greps blandebatteri og avløpsrør av plast. Ventilator med integrert kullfilter i platetopp. Innredningen fremstår i god stand. Det ble ikke avdekket mekaniske skader eller slitasje av betydning. Hvitevarer er ikke funksjonstestet. Det er ikke opplyst om funksjonssvikt eller feil på hvitevarene og ventilator. Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Bygningsdeler som har fått TG2: - Våtrom, overflater gulv: TG2 vurderes da det er et lite lokalt området med svakt fall i dusjsonen. - Kjøkken: TG2 vurderes da kullfilter ikke tilfredsstiller dagens krav til avtrekk. - Vinduer og ytterdører: TG2 vurderes da enkelte vinduer og ytterdører med/uten glass har passert halvparten av sin levetid. - Balkonger, verandaer og lignende: TG2 vurderes da rekkverkshøyden ikke tilfredsstiller dagens krav til høyde, samt manglende rekkverk ved to steder. - Ventilasjon: TG2 vurderes da det ikke er tilluft til oppholdsrom i 1. etasje. Tilstandsrapport for boligen er vedlagt salgsoppgaven. Se denne for nærmere informasjon om tilstandsgrad.
Parkering
Gateparkering. Totalt 6 garasjeplasser til leie tildeles etter loddtrekning på sameiermøtet annet hvert år (se egne regler som vedlegg til husordensreglene). Det påløper administrasjonskostnader til forretningsfører ved tildeling av leie av garasje etter gjeldende priser.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
2 Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Svar Ja, av faglært og ufaglært/egeninnsats/dugnad Beskrivelse Bygd nytt bad .. rørlegger HM rør as og Kvikk elektroinstallatør as. Per Juell Arbeid utført av Evensen bad og snekker service as 2.1 Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet? Svar Ja Beskrivelse Nytt bad , ny rør, ny membran smøre, nytt el opplegg 2.2 Er arbeidet byggemeldt? Svar Ja Beskrivelse Ansvarlig søker Per Juell , pbe Oslo 4 Kjenner du til feil eller om har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp? Svar Ja, kun av faglært Beskrivelse Alt rør opplegg er nytt Arbeid utført av HM-rør as 5 Kjenner du til om det er/har vært problemer med drenering, fuktinnsig, øvrig fukt eller fuktmerker i underetasje/kjeller? Svar Ja Beskrivelse Utvendig drenering tilfredstillende, øvrig fukt ble målt til litt over anbefalt i yttervegg. Vi antar dette kommer av påstøp fra avrettingsmasse da det er lagt full radonduk med oppbrett langs vegg. Kontrollert av OPAK as 6 Kjenner du til om det er/har vært utettheter i terrasse/garasje/tak/fasade? Svar Ja Beskrivelse Boligsameiet har ansvar for utvendig vedlikehold. Terrasse, fasade mot syd skal etter sigende rehabiliteres. kontakt styret for nærmere info. 8 Kjenner du til om det er/har vært f.eks. sprekker i mur, skjeve gulv eller lignende? Nei Ja Beskrivelse Gammel bygningsmasse som bærer med seg noe setnings skader 11 Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Svar Ja, av faglært og ufaglært/egeninnsats/dugnad Beskrivelse Nytt EL.anlegg Arbeid utført av Kvikk installasjon a.s 22 Kjenner du til manglende brukstillatelse eller ferdigattest? Svar Ja Beskrivelse Ferdigattest ble søkt 4 oktober 2024 23 Kjenner du til om det foreligger skaderapporter/ tilstandsvurderinger eller utførte målinger? Svar Ja Beskrivelse Som tidligere skrevet ble det utført en måling som viste en noe forhøyet fuktverdi i yttervegg. Eksisterende drenering utvendig er utført av sameiet. Da det er lagt ny radon duk i hele undre etg med oppbrett i vegg, Tillegs drenering invendig rør/ drenerende masse kontrollert ev OPAK. drenering innvendig antar vi dette er rester fra avretningsmasse. Tilleggskommentar Styret arbeider med løsninger verdrørende bruksrett av hage. Plattingen som er bygd og godkjent av styret, Foreslått inndeling foreligger fra styret.
Bygningssakkyndig
Joachim André Mæhlum Kirkerud
Byggemåte
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Vedlagt salgsoppgaven følger tilstandsrapporten og selgers egenerklæring. Disse må leses nøye av interessenter før bud inngis. Opplysninger gitt i tilstandsrapporten anses å være kjent for kjøper, og det kan derfor ikke reklameres på forhold som fremkommer av tilstandsrapporten. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Boligen kan leies ut i tråd med gjeldende lovverk. I henhold til sameiets vedtekter må leietaker godkjennes av styret ved utleie av boligen. Kjøper bærer risikoen for at ønsket leietaker godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Korttidsutleie er tillatt i opptil 90 døgn i året, jf. eierseksjonsloven § 24. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene, men må settes til mellom 60 og 120 døgn. I sameiets vedtekter er grensen satt til 90. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende.
Energi og oppvarming
Energimerking
G - oransje
Se fullstendig energiattest fra selger som vedlegg til salgsoppgave. Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattesten.
Oppvarming
Boligen har følgende oppvarmingskilder: - Elektriske varmekabler i gulv i kjeller, soverom 1. etasje, wc og entré 1. etasje. - Ildsted 1. etasje. - Elektrisk oppvarming. Dersom rom mangler fast installert oppvarmingskilde på visning, følger ikke dette med i handelen.
Informasjon om strømforbruk
Selger har ikke bebodd eiendommen.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 3 987,- pr. mnd
Inkluderer: Totale felleskostnader pr. Månedlig intervall: 3 987,00,-
Felleskostnader 3 408,00
Kabel-tv 579,00
Fra det tidspunkt ferdigattest foreligger, vil ny felleskostnad vil da være kr 4722,-. Det må påregnes en liten økning fra januar 2025, uten at dette er vedtatt.
Eiendomsskatt
I Oslo kommune er det eiendomsskatt på boliger og fast eiendom som overstiger en fastsatt verdi. Informasjonen over er hentet fra eiendomsskattelistene. For mer informasjon rundt beregningsgrunnlaget for eiendommen, se http://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/eiendomsskatt
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 561 215,- pr. 2022
Sekundærbolig: Kr. 5 932 615,- pr. 2022
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
TV/Internett/Bredbånd
Kabel-tv er inkludert
Sameiet
Om sameiet
Sameiet Østhorn Boligsameie bestående av 61 seksjoner (firemannsboliger og rekkehusseksjoner). Østhorn Boligsameie er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 975506428, og ligger i bydel Nordre Aker i Oslo kommune med følgende adresse: Nordbergveien 33 + Havnabakken 2-14. Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS i henhold til kontrakt. Autorisert regnskapsfører (oppdragsansvarlig) er Miglena Todorova. Sameiets revisor er BDO AS. Vedlikehold av sameiets bygningsmasse Styret har den siste perioden fortsatt den påbegynte kartleggingen av vedlikeholdsbehovet i sameiet. Det er blant annet tatt utgangspunkt i de tekniske rapportene som sameiet allerede har hatt tilgjengelig, og i tillegg har det blitt engasjert en takstmann for mer spesifikk utredning knyttet til sameiets fasader/kledning og fukt for hvert hus. Styret har også henvendt seg til beboerne med forespørsel om å besvare en «undersøkelse» knyttet til de enkelte seksjoners tilstand innvendig hva gjelder ventilasjon, isolasjon, vindusbytte, mv. Tusen takk til alle som har besvart og som har bidratt til å gjøre vedlikeholds utredningen for styret lettere og ikke minst langt mer detaljert/grundig. Styret planlegger på denne bakgrunn å utarbeide et «ark»/dokument for hvert hus der all informasjon om huset skal legges. Dette vil bidra til at de fremtidige styrene i sameiene og seksjonseierne selv skal ha en god oversikt over status. Styret besitter nå mye og viktig informasjon som grunnlag for avgjørelsene og prioriteringslisten knyttet til vedlikehold av bygningsmassen i årene fremover. Styret har i forlengelsen av denne kunnskapen besluttet en langsiktig vedlikeholdsplan som et utgangspunkt for de valgene/vurderingene som må tas i fremtiden. Vedlikeholdsplanen presenteres på årsmøtet, se for øvrig sak innmeldt til behandling for årsmøtet. Merk imidlertid at dagens vedlikeholdsbehov for de enkelte byggene varierer tidvis mye og flere steder kun har enkelte fellestrekk/hovedbehov. Dette innebærer at en helhetlig vedlikeholdsplan som tar høyde for alle variasjonene er vanskelig å utarbeide. Det vil dermed kunne oppstå uforutsette forhold og eksempelvis faktaendringer, mv. som kan innebære at større eller mindre avvik fra vedlikeholdsplanen vil forekomme. Økning/endringer i felleskostnader Som beskrevet i styrets årsrapport fra forrige styreperiode, har sameiets felleskostnader stått nærmest uendret i mange år og delvis vært innkrevd på galt grunnlag. Det sittende styret har tatt tak i dette og forsøkt å rydde opp i hvordan felleskostnadene bør/må økes for å bedre likviditeten, herunder å gjøre innkrevingen i henhold til brøk og for øvrig på en rettferdig måte. Felleskostnadene til seksjonene i sameiet består av flere ulike «kategorier» og feilene som har skjedd skyldes delvis rot i rutinene for innkreving og delvis at sameiets firemannsboliger ikke er reseksjonert etter utbyggingene som har skjedd. Der noen kategorier har blitt uteglemt fra enkelte seksjoners giroer for felleskostnader, har andre kategorier har blitt tillagt seksjonen, men ikke blitt økt underveis, mv. Ettersom det heller ikke har blitt «holdt tritt» med reseksjoneringen av firemannsboligene har beløpene på giroene for felleskostnadene vært unøyaktige. Etterslepet på korrekt innkreving av felleskostnadene over flere år i enkle hovedtrekk betydd at noen av seksjonseierne har nytt godt av noe lavere felleskostnader, mens andre seksjonseierne indirekte har betalt noe mer enn det korrekt brøk skulle tilsi. Ved økningen i felleskostnadene fra og med januar 2024 har dette etter styrets oppfatning blitt ryddet opp i så godt det lar seg gjøre basert på de forutsetningene som ligger til grunn i sameiet (det vil si med firemannsboliger som ikke er reseksjonert ihht korrekt areal). Se for øvrig sak innmeldt til behandling for årsmøtet, som styret stiller seg bak. I opprydningsarbeidet vurderte styret også hvorvidt man skulle gjøre et pro/contra oppgjør og tilbakebetale/kreve etterbetaling for de galt innkrevde felleskostnadene. Etter en kost/nytte vurdering der de økonomiske fordelene for sameiet sammenholdt med ulempene en slik prosess ville medbringe ble veid opp imot hverandre, landet styret på å sette en strek over tiden som har vært og heller fokusere på fremtiden. Denne beslutningen resulterte i at styret har hatt kapasitet til å jobbe med andre større saker for sameiet. Utredning/vurdering av sameiets bruksrettigheter knyttet til uteareal og biloppstillingsplass/parkering En annen større sak som styret har jobbet med er en utredning knyttet til seksjonseiernes bruksrettigheter i sameiet (grøntarealene/hagene, biloppstillingsplass, mv). Styret oppfatter det slik at dagens praksis er noe uklar med tanke på hvor «grensene» for de enkelte hageflekkene går og hvordan praksisen har vært gjennom årene. Dette bringer med seg uforutsigbarhet naboene imellom og ved videresalg av seksjonene. Som beskrevet på informasjonsposten på Vibbo har hensikten til styret bak dette arbeidet ikke vært å rokke ved en allerede etablert tilstand. Snarere har styrets ønske vært å forsøke å få til en noe mer forutsigbar situasjon med et kart over uteområdene som alle eller de fleste seksjonseierne kan være enige i. Oppnår man dette vil det etter styrets vurdering bidra til langt enklere salgsprossesser både i forkant av salg, men særlig i etterkant når hagen tas i bruk av ny eier. At grensene er klare vil også lette ansvarsfordelingen knyttet til vedlikehold og oppgradering, etablering av platting, trapp, bod, hekk, blomsterbed, mv. Også i denne saken takker styret for jobben som seksjonseierne har gjort ved å gå sammen og gitt styret et samlet tilbakemelding fra hvert bygg. Tilbakemeldingene fra seksjonseierne viser at den klare majoriteten av seksjonseierne i sameiet er enige om hvor grensen for «sin» hage går. Styret bemerker at dette er positivt, ettersom risikoen for konflikter ved salg i de fleste tilfellene vil være liten. Det er imidlertid ikke enighet overalt i sameiet, og styret har ikke kompetanse etter eierseksjonsloven til selv å avgjøre hvor grensene går. Eksklusive bruksrettigheter må vedtas av årsmøtet, og ifølge loven må dessuten vedkommende seksjonseier som skal få utvidet eller innskrenket en etablert eksklusiv bruksrett gi sitt samtykke. På denne bakgrunn fremlegger styret et forslag om å tilføye ordet «eksklusiv» i vedtektenes § 2, herunder at det inntas et kart som vedlegg til vedtektene som viser hvor grensene går. Merk at kartet som viser grensene kun vil være bindende for seksjonseierne som gir sitt skriftlige samtykke til kartet og grensen som er påtegnet. Innhenting av samtykke fra den enkelte vil styret sørge for i løpet av den neste styreperioden. Styret vil også fortsette å jobbe mot målet om at det kan oppnås en enighet blant samtlige av seksjonseierne om hvor grensene skal gå. Styret understreker at enighet om hvor grensene går vil være en fordel for samtlige av seksjonseierne i sameiet og mest sannsynlig ha en verdiøkende effekt ved salg. Når det gjelder fordeling/rettigheter til parkeringsplasser er dette også en større jobb som styret foreløpig ikke har hatt kapasitet til å jobbe med. Styret vil imidlertid forsøke å ta tak i dette ved neste styreperiode. Etablering av fiber (internett og TV) i sameiet Viken Fiber er i gang med å legge kabler i bakken/langs husveggene rundt om i sameiet, og ifølge leverandøren er ferdigstilling planlagt ved utløp av juni måned. Som tidligere varslet på Vibbo ble etableringen forsinket på grunn av unormalt tidlig frost i år som vanskeliggjorde å trekke fiber i eksisterende rørstruktur. For å unngå unødvendig gravearbeid besluttet styret å utsette etableringen til våren og følgelig ble den eksisterende avtalen med Telia forlenget til 1. august. Merk at selv om etableringen av fiber vil være ferdigstilt fra 1. juli 2024, vil sameiet ha Telia som leverandør frem til 1. august 2024. Dugnad Det ble avholdt en vellykket dugnad 21. april og styrets oppfatning er at mange seksjonseiere i stor grad er villig til å bidra med egeninnsats i sameiet. Styret oppfordrer imidlertid enda fler til å ta i et tak også hva gjelder sameiets fellesarealer. Selskapet er i en prosess med reseksjonering. Ved en eventuell gjennomført reseksjonering vil fordelingsnøkkelen endre seg, således vil fordelingen av lånet også endre seg. Sammendrag fra årsmøte 2024: Sak 7 - Vedlikeholdsplan for Østhorn Boligsameie Det presiseres at innhenting av priser og finansiering som fremkommer i saken er grovt og basert på erfaringstall, og således ikke verifiserte tall. Styret mener allikevel at prinsippene for de ulike alternativene er klare og at grunnlaget for valg av løsning er godt nok. Styret gis fullmakt til å arbeide videre med gjennomføring av vedlikeholdsplanen i henhold til valgt løsning. Oversikten som er basert på alternativ 3 er vedlagt som vedlegg. Forslag til vedtak 3 Rehabilitering som en løpende prosess der man tar den eller de veggene på hvert hus der det er nødvendig å rehabilitere. Byte av vinduer, etterisolering og kledning g som i alternativ en og to. Finansieres med lån, samt økning i fellesutgiftene, med utgangspunkt i prinsippene som legges til grunn i vedlagte forslag til vedlikeholdsplan Det fremkom benkeforslag om at styret må vurdere hvordan kostnadene til tiltaket skal fordeles, og om kostnadene knyttet til eventuell tilleggsisolering belastes den berørte seksjonen. Man gikk til avstemming over forslag til vedtak 3, som ble enstemmig vedtatt. Vedtak: Enstemmig vedtatt Sammendrag ekstraordinært årsmøte: 4. Sak 12 fra ordinært årsmøte - Innlemme fellesareal fra gang inn i kjellerbod - Havnabakken 2B Fremmet av: Maria Hilmo jensen I forbindelse med utbygging av kjelleren er det ønskelig å etablere vedlagt planløsning i kjelleren. Endringene medfører en reseksjonering av bodene, som er avtalt med naboen i seksjon 7 (Eirik og Linn Therese Rode). Endringene vil medføre at deler av fellesarealet i kjelleren innlemmes i de nye bodene. Tilsvarende løsning har blitt godkjent og utført i fere av de andre fremannsboligene. Forslag til vedtak: Sameiermøtet godkjenner rokering av boder i kjeller i Havnabakken 2B i henhold til avtale mellom eierne, innlemmelse av bod som del av seksjon 5 sit boareal, og innlemmelse av deler av fellesområdene i det som blir seksjon 7 sin bod. Styrets innstilling Tilsvarende sak er behandlet i årsmøtet tre ganger tidligere. Forslaget innebærer byte av bod med naboen, samt innlemming av en del av fellesarealet ved at en del av gangen blir innlemmet i bodene. På denne måten kan begge parter få bod av ok størrelse. Styret mener det er viktig at alle seksjonene har bod av noenlunde lik størrelse i kjelleren, noe som er oppfylt i denne saken. Endringen gir mulighet for å innlemme boden i seksjonen, og det gir igjen ønske om rømningsvindu også her. Forslag til vedtak: Ekstraordinærtårsmøte godkjenner at fellesareal blir innlemmet som bod og bod blir del av boareal som det fremkommer av saksfremstillingen Forslaget ble vedtatt 5. Sak 13 fra ordinært årsmøte - Etablere balkongdør og trapp ned i egen hageparsell og sete inn større vindu i kjeller - Havnabakken 2B Fremmet av: Maria Hilmo Jensen I forbindelse med oppussing av leiligheten er det ønskelig å etablere balkongdør med tilhørende trapp som fører ned til egen hage. Balkongdøren vil erstate det midterste vinduet på langsiden (vestsiden) av boligen og trappen vil dekke omtrent en kvadratmeter. Tilsvarende løsning er tidligere godkjent i Havnabakken 4A, og er inkludert i reguleringsplanen for Havnabakken 6. Det er i tillegg ønskelig å byte ut vinduene i kjelleren med større vinduer. Ifølge reguleringsplanen skal det nordligste vinduet være lite, men det tillates at de to andre vinduene erstates med godkjente rømningsvinduer. Vi har lyst til å erstate det nordligste vinduet med et tredje rømningsvindu, en løsning som allerede er blit godkjent og implementert fere andre steder i sameiet. Tiltaket krever dispensasjon fra reguleringsplanen og krever godkjent søknad hos Plan- og bygningsetaten. Se vedlagt tegning på ønsket fasade. Vedlagt ligger også et bilde av løsningen i 4A, som er likt som det som ønskes her. Forslag til vedtak: Sameiermøtet godkjenner at det kan etableres en balkongdør og trapp ned til hagen, samt at det kan setes inn et større rømningsvindu i kjelleren. Styrets innstilling Det har med årene blit vanlig at seksjonene i fremannsboligene har trapp ned til utearealet. For å få utgang direkte til den delen av hagen som seksjonen disponerer, ønskes ny trapp ut på langsiden av huset, tilsvarende som er etablert i nr 4a. Tiltaket krever dispensasjon fra reguleringsplanen og det forutsetes at slik dispensasjonssøknad blir sendt til Plan& bygg for alle endringene som krever dete. Forslag til vedtak: Ekstraordinært årsmøte godkjenner at det kan etableres en balkongdør og trapp ned til hagen, samt at det kan setes inn et større rømningsvindu i kjelleren. Forslaget ble vedtatt
Forretningsfører
Obos Eiendomsforvaltning AS
Forkjøpsrett
Det er ikke forkjøpsrett i sameiet.
Styregodkjennelse
Overdragelsen av boligen til ny seksjonseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 99 489,97,- pr. 02.10.2024
Selskapets totale lån og vilkår:
Bank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98207386936
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 7,35%
Restsaldo 5 272 614,00
Innfrielsesdato: 30.03.2039
Type rente: Flytende rente
Bank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98207970085
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 7,35%
Restsaldo 2 101 958,00
Innfrielsesdato: 30.08.2051
Type rente: Flytende rente
Vi gjør oppmerksom på at vi kan ha mottatt varsel om renteendring eller nye lån som ikke er iverksatt pr dags dato.
Sameiet er ikke med i en sikringsordning.
Fellesformue
Kr. 7 615,- pr. 31.12.2023
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Driftskostnadene er lavere enn budsjettert og skyldes i hovedsak drift og vedlikehold. Finanskostnader er høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak rentekostnader. Forrige årsregnskap viste et resultat på kr. 512 119,-. I inneværende år er det budsjettert med et overskudd på kr. 177 867,-.
Vedtekter og husordensregler
Sameiets vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Ansvaret for renhold og vedlikehold av fellesanlegg i og omkring hvert enkelt hus, påhviler husets beboere, og bør gjennomføres etter dugnadsplan og i dugnadsånd. Således skal snømåking, maling, skifting av lyspærer etc. fordeles slik at ingen blir urimelig belastet.
Dyrehold
Husdyrhold er tillatt, men eierne må ha kontroll over dyret og fjerne alle ekskrementer.
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 14 740 kvm (eiet)
Adkomst
Det vil bli skiltet med Nordvik visningsskilt i forbindelse med fellesvisninger.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Frodig og populær beliggenhet ved grøntområde Havnabakken som er et flott rekreasjonsområde både sommer og vinter. Firemannsboligen ligger rolig og barnevennlig til i blindvei med svært begrenset trafikk. To minutters gange til populære Tåsen barneskole, uten å krysse traffikert vei. Mange gode barnehager i nærområdet. Du kan gå eller sykle til Nordmarka - turområdene rundt Sognsvann har flotte lysløype/ tur- fiske - og bademuligheter. Sentralt med gangavstand til buss/t-bane: T-bane 2 minutter unna (Østhorn stasjon) tar deg til Majorstuen på 6 minutter. Fra Ringveien bussnr. 23 (Simensbråten/Lysaker) og flybuss. Fra Tåsen, bussnr. 34 (Tåsen/Ekeberg Haveby). Fra Ringveien bussnr. 23 (Simensbråten/Lysaker), bussnr 24 (Brynseng T/Fornebu) og flybuss med flere avganger per time. Nærmeste handlesenter er Tåsen Senter og Ullevål Stadion med stort utvalg som dekker daglige behov. Nærhet til Storo Senter med sitt brede utvalg av forretninger og servicetilbud, ca 5 minutter unna med bil. Tåsensenteret har blant annet legesenter og apotek, i tillegg til matvarebutikk med postkontor. Sykkelavstand til Storo, Nydalen, Rikshospitalet, Ullevål Sykehus, Forskningsparken, UiO, Idrettshøyskolen, nye BI, etc. Det er mange gode idretts/friluftstilbud i nærmeste radius - Idrettshøyskolen og Sognsvann har skøytebane, skiløyper, løpebane, svømmehall, fotballbaner. Domus Atletica har svømmehall og treningssenter. Bergbanen har skøytebane. Havnabakken og Damefallene brukes flittig av turgåere og akende barn.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger følgende ferdigattester for eiendommen: - Ferdigattest vedrørende loftsutbygging datert 05.09.2017. - Ferdigattest vedrørende bruksendring datert 18.12.2012. - Ferdigattest vedrørende nybygg firemannsbolig datert 24.04.1963. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det foreligger ekspedisjonsdokument for eiendommen. Ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Ekspedisjonsdokumentet er vedlagt salgsoppgaven. Arealet er tidligere et fellesareal som nå er innlemmet i leiligheten i 1.etasje. Bruksendringen medfører en utvidelse av to vinduer i kjelleren som vil være i tråd med vedtatte tegninger i reguleringsbestemmelsene. Høyden i kjelleren er på 2,27 meter etter bruksendring. Nytt areal som er innlemmet i kjeller er på 30 kvm. Rom i kjeller er pt. ikke godkjent for varig opphold. Det foreligger tillatelse av tiltak for bruksendring av kjeller til rom for varig opphold datert 10.06.2024. Se dokument vedlagt i salgsoppgave. Arbeid er allerede utført som det står i godkjennelsen av tiltaket. Selger sendte inn søknad om ferdigattest 04.10.2024 og står ansvarlig for at dette kommer på plass. Konferer megler for mer info.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameiet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Reguleringsplanen som følger eiendommen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 Kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Se kommunens hjemmeside for ytterligere informasjon. Eiendommen er regulert til byggeområde for boliger. Pågående plansak: Saksnr: 202102096 Saken gjelder: Revisjon av reguleringsplan for småhusområder i Oslos ytre by (Småhusplanen) Sakstype: Detaljregulering Hovedmålsetting med revisjonen er å ta bedre vare på de grønne verdiene i småhusområdene, og å bevare områdenes karakter og historiske kvaliteter. Pågående byggesaker: Havnabakken 10 A - Fasadeendring og bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel i kjelleretasje Saksnummer: 202457172 Status: Mottatt søknad om ferdigattest For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/52/522/30: 11.12.1984 - Dokumentnr: 63683 - Erklæring/avtale PANTERETT TIL SAMEIET FOR: NOK 10,000 MED PRIORITET ETTER 90% AV D.E LÅNEVERDI Overført fra: Knr:0301 Gnr:52 Bnr:522 Snr:30 F Gjelder denne registerenheten med flere 07.03.2002 - Dokumentnr: 14999 - Erklæring/avtale Denne seksjon har tilleggsdel - bygning. Gjelder denne registerenheten med flere 20.02.2003 - Dokumentnr: 11003 - Erklæring/avtale Bestemmelse om veg Bestemmelse om gjerde Bestemmelse om benyttelse Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m. Bestemmelse om adkomstrett Bestemmelse om bebyggelse Bestemmelse om vann/kloakkledning Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.m. Med flere bestemmelser Gjelder denne registerenheten med flere 14.10.2024 - Dokumentnr: 2086516 - Registerenheten kan ikke disponeres over uten samtykke fra rettighetshaver Rettighetshaver: Nordvik Oppgjør AS Org.nr: 814 449 912 Elektronisk innsendt 11.12.1984 - Dokumentnr: 63683 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 30 Formål: Bolig Sameiebrøk: 85/6194 EIENDOMMEN ER OPPDELT I 62 SEKSJONER 14.07.2011 - Dokumentnr: 557142 - Resek/endring formål/brøk/tilleggsdel Endret seksjon: Snr: 30 Formål: Bolig Sameiebrøk: 85/6481 11.11.2015 - Dokumentnr: 1052631 - Resek/endring formål/brøk/tilleggsdel Endret seksjon: Snr: 30 Formål: Bolig Sameiebrøk: 85/6507 Deler av fellesareal tillegges seksjon 56. 15.09.2016 - Dokumentnr: 839281 - Resek/endring formål/brøk/tilleggsdel Endret seksjon: Snr: 30 Formål: Bolig Sameiebrøk: 85/6528 09.06.2017 - Dokumentnr: 609027 - Reseksjonering Snr: 30 Formål: Bolig Sameiebrøk: 85/6584 Endring av tilleggsdel Endring av sameiebrøk
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for riktig betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav som følger av sameieforholdet, typisk vil dette gjelde felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på seksjonen. Legalpant til kommunen har prioritet foran legalpant til sameiet.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Det opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller via firma teller med. Etter lov om eierseksjoner § 31, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlige etter sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legalpanterett i den enkelte eierseksjon på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
x x x x
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med IF tilbyr Nordvik Trygghetspakken til våre boligkjøpere. Trygghetspakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle forsikringene du trenger til den nye boligen i et helt år. Leilighetspakken inneholder Boligkjøperforsikring, Super Innboforsikring, Flytteforsikring og Renteforsikring. Super Innboforsikring er en av markedets beste innboforsikringer og med denne kan du være trygg på at alle tingene du eier er godt forsikret. Flytteforsikring dekker skader på tingene dine ved transport, ut- og innflytting. Renteforsikring kan hjelpe deg med rentekostnaden på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir deg hjelp til å avklare hva du kan ha rett på om du oppdager en mangel i den nye boligen din. Ved mangel etter reglene i avhendingslova, vil forsikringen også gi deg juridisk bistand til å rette kravet mot selger eller selgers forsikringsselskap. Boligkjøperforsikring er inkludert i Trygghetspakken, men kan også tegnes separat. Trygghetspakken/Boligkjøperforsikring må senest tegnes på kontraktsmøtet. Se produktark vedlagt i salgsoppgaven for mer informasjon om Trygghetspakken, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Fastpris: 60.000,- Nordvik Grunnpakke: 21 900,- Visning /overtagelse pr. stk: 2 500,- Oppgjørshonorar: 7 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Megler
Truls Martin Nygaard, Eiendomsmegler MNEF / Partner
476 29 151
t.nygaard@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Majorstuen Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 914449936
Sørkedalsveien 8C, 0369 OSLO
Dobbel rentedekning gjennom Trygghetspakken fra If
For boligkjøper
Bilder
Truls Martin Nygaard
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Majorstuen
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?