Skeiestraen 5Hundvåg/Byøyer
- Hundvåg/Byøyer
- Skeiestraen 5
- Prisantydning
- 4 390 000,-
- Totalpris
- 4 952 562,-
- Felleskost/mnd
- 6 661,-
- BRA-i
- 131 m2
Hundvåg
Hyggelig & innholdsrikt rekkehus med nydelig sjøutsikt | Nytt bad i 2016 | Garasje med lader | Barnevennlig beliggenhet
Skeiestraen 5 har en flott beliggenhet i et veletablert og trivelig nabolag på Hundvåg i Stavanger. Her bor du nær sjøen, flotte badeplasser og vakre turområder, samtidig som du har kort vei til sentrale fasiliteter. Området byr på en perfekt kombinasjon av landlig ro og bynær beliggenhet, noe som gjør det til et ideelt sted for både familier og enkeltpersoner. Boligen kan blant annet by på: - Lys og luftig stue med nydelig sjøutsikt - Meget god takhøyde - 3 romslige soverom - Walk-in-garderobe - Eget vaskerom - Bad pusset opp av fagfolk i 2016 - Parkering i garasje med elbillader - Pent opparbeidet uterom med terrasse og belegningsstein - Herlig hage med gode solforhold - Gode oppbevaringsmuligheter i bod og kjellerrom Velkommen til visning!
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Rekkehus
- Byggeår:
- 1979
- Etasje:
- 2
- Soverom:
- 3
- Prisantydning:
- 4 390 000,-
- Omkostninger:
- 9 562,-
- Totalpris:
- 4 952 562,-
- Fellesgjeld:
- 553 000,-
- Felleskost/mnd:
- 6 661,-
- Fellesformue:
- 25 258,-
- Totalt BRA:
- 150 m2
- Tomteareal:
- 6 415,5 m2 (eiet)
- Energimerking:
- E - oransje
- Garasje:
- Ja
- Veranda:
- Ja
Visninger
Alle våre visninger har påmelding. Passer ikke tidspunktet, send megler en e-post og avtal tid for privatvisning.
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
43-0052/25
Boligtype
Rekkehus
Adresse og betegnelse
Skeiestraen 5, 4083 Hundvåg
Gnr. 5, bnr. 517 (ideell andel 1/1) i Stavanger kommune.
Andelsnr. 17 i Kråkeneset Borettslag, orgnr. 951202371
Selger(e)
Leif Håvard Lundø Vikshåland
Siv Anita Lundø Vikshåland
Kjøpesum og omkostninger
4 390 000,- (Prisantydning) 553 000,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 4 943 000,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 8 212,- (Gebyr forkjøpsrett) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst hjemmelsoverføring) 545,- (Tinglyst pantedokument) -------------------------------------------------------- 9 562,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 4 952 562,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1979
Etasje
2
Arealer
BRA-i: 131 kvm
BRA-e: 19 kvm
Totalt BRA: 150 kvm
TBA: 33 kvm
Beskrivelse:
Underetasje:
BRA-i: 65 kvm. Trapp/gang, tre soverom, bad, bod, entrè/kjellerrom, vaskerom, bod.
Totalt BRA: 65 kvm
TBA: 20 kvm. Terrasse.
1. etasje:
BRA-i: 66 kvm. Gang/trapp, toalettrom, kjøkken/trapp, stue.
BRA-e: 19 kvm. Garasje, utvendig bod.
Totalt BRA: 85 kvm
TBA: 13 kvm. Terrasse.
Antall soverom
3
Innhold
Underetasje: Trapp/gang, tre soverom, bad, bod, entrè/kjellerrom, vaskerom, bod. 1. etasje: Gang/trapp, toalettrom, kjøkken/trapp, stue. Boligen har i tillegg en garasje og en utvendig bod.
Standard
Denne boligen over to plan har en gjennomtenkt planløsning med flere bruksmuligheter og fremstår som godt vedlikeholdt. Med sin gode standard sett i lys av byggeåret, romslige oppholdsarealer og vakker sjøutsikt, er dette et hjem som inviterer til trivsel og komfort. Første etasje – Luftige oppholdsrom og flott utsikt: Ved inngangspartiet møtes du av en romslig gang med god plass til oppbevaring av yttertøy. Videre inn i stuen åpner det seg et lyst og innbydende oppholdsrom med generøs takhøyde, noe som skaper en luftig atmosfære. Store vindusflater slipper inn rikelig med naturlig lys og gir en flott utsikt mot sjøen. Her er det gode møbleringsmuligheter med naturlige soner for både avslapning og sosialt samvær. En flott vedovn sørger for lun varme på kalde dager. Kjøkkenet ligger adskilt fra stuen og har en eldre, men funksjonell innredning med rikelig oppbevaringsplass i skap og skuffer. I enden av rommet er det plass til et hyggelig frokostbord. Også her er det god takhøyde og store vinduer som skaper en lys og trivelig atmosfære. En varmepumpe er montert for behagelig inneklima. Praktisk gjestetoalett med WC og servant gjør hverdagen enklere og er perfekt når man har besøk. Underetasje: Underetasjen har egen inngang og inneholder tre gode soverom, bad, vaskerom, kjellerrom og bod. Alle soverommene har plass til seng, nattbord og annet møblement. Hovedsoverommet har tilgang til en romslig walk-in-garderobe, mens ett av de andre soverommene har direkte utgang til den herlige hagen. Det helflisede badet ble oppusset i 2016 av Frøiland Bygg og Torben AS, og det foreligger dokumentasjon for arbeidet. Badet er moderne og stilrent, innredet med servant i seksjon med speil, vegghengt WC og dusjhjørne med innfellbare glassdører. Vaskerommet er praktisk utformet med opplegg for vaskemaskin og tørketrommel, utslagsvask og et enkelt hyllesystem for organisering. Kjellerrommet gir flere bruksalternativer og kan tilpasses etter behov. Skeiestraen 5 er en innholdsrik bolig med gode løsninger og en attraktiv beliggenhet – her kan du nyte hverdagen i et trygt og rolig nabolag, med nærhet til sjø, turområder og gode fasiliteter. Velkommen! Innvendige overflater: Det er parkett, teppe, gulvbord, laminat på gulv, tapetserte, malte vegger og panel i tak. Pipe med fliselagt brannmur, vedovn og stålplate på gulv. Utvendig pipe er beslaglagt i 2015 Hulltaking er ikke utført da vegger er av betong. Trapper fra byggeåret med håndrekke på vegg. Innvendige dører i ok stand, noe justeringer må alltid beregnes alt etter årstid. Teknisk: Vannrør i kobber fra byggeåret. PVC som avløpsrør. Villaventanlegg med avtrekk på våtrom og kjøkkenvifte. Varmepumpe fra 2022. Varmtvannsbereder på 198 liter fra 2014 med stoppekrane. Automatsikringer i el skap fra 2010. Boligen har røykvarslere og brann slokking apparat.
Parkering
Parkering i garasje med ladeboks fra Zaptec.
Moderniseringer og påkostninger
Selger opplyser om følgende oppgraderinger:
- Badet ble oppusset i 2016, med nytt sluk til toalett, opplegg for avløp til servant, toalett og dusj, samt nye vannrør i kobber integrert i veggen.
- Bod i tilknytning til garasjen ble oppført i 2016, med samtidig installasjon av strøm i både bod og garasje (lys og stikkontakter).
- Villaventmotoren ble skiftet i 2018.
- Ny garasjeport ble montert i 2020.
- Elbillader fra Zaptec ble installert i garasjen i 2020.
- Varmepumpe ble installert i 2022.
- Elektriker har etablert flere stikkontaktpunkter i stue, kjøkken og de to minste soverommene.
- Hele borettslaget ble malt utvendig i 2024.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Følgende opplysninger er spesielt viktig å merke seg: 1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Frøiland bygg. Badet ble renovert 2016. 1.1 Vet du om tettesjikt, membran eller sluk ble fornyet eller oppgradert? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Hovedentreprenør: Frøiland bygg. Torben Seerup A/S utførte selve jobben. 1.2 Vet du om det finnes dokumentasjon på hvordan bad eller vaskerom er bygget opp? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Frøiland bygg var hovedentreprenør for renovering av bad i 2016. 2. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Borettslaget etterisolerte tak og vegger i 2015. Alle vinduer og dører ble da skiftet ut. Faber bygg var hovedentreprenør. Det er bygd bod i tilknytning til garasjen i 2016. Frøiland bygg var hovedentreprenør. 4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Foreligger det en samsvarserklæring? Ja Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Svithun elektro 16.02.2023. Byttet defekt dimmer i stue. Lagt opp til 2 stk. 4veis stikk på soverom. Lagt opp til stikk ved gulv og ved tak på wc. Svithun elektro 22.12.2022. Opplegg strøm til varmepumpe. Rønning elektro 09.07.2020. To nye kurser. Opplegg i garasje/bod. Nye stikk på kjøkken, stue og soverom. Overspenningsvern. Rønning elektro 11.01.2018. Reparasjon av manglende strøm i stue. Feilsøking og tilkobling av oppvaskmaskin til oppvaskmaskinkurs. 4.2 Er det installert el-billader på eiendommen/boligen? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Rønning elektro installerte elbillader i garasjen i 2020. 8. Vet du om det har vært utført kontroll av installasjoner for eksempel oljetank/sentralfyr/ventilasjon? Ja Beskriv: Det ble satt inn ny motor til Villaventanlegget i 2018. 13. Vet du om det er eller har vært feil med dreneringen? Eller om det er eller har vært fukt, sopp eller råteskader i underetasjen, kjeller eller krypkjeller? (herunder også sameiet/borettslagets fellesarealer) Ja Beskriv: Borettslaget har påvist at et dreneringsrør som går skrått langs sørsiden av boligrekka er tett utenfor Skeiestraen 11. Røret ble trolig ødelagt under selve byggeperioden (1979). Jeg har én gang de 10 årene vi har bodd her, observert fukt i betonggulvet i vaskerommet/tørkerommet kjelleren. 18. Vet du om det er, eller har vært, insekter eller skadedyr i boligen, eller i tilhørende bygninger? For eksempel skjeggkre, maur, biller, mus, rotter eller lignende. Ja Beskriv: Det var skjeggkre da vi overtok i 2014. Disse forsvant etter at badet ble totalrenovert i 2016. 23. Vet du om det er utført tidligere arealoppmålinger av boligen, eller om boligens areal er oppgitt i dokumenter som salgsoppgave, takstrapport, tilstandsrapport, byggesøknad eller lignende? Ja Hvilket dokument og når er målingen foretatt? Salgsoppgave 12.07.2014
Bygningssakkyndig
Sæve Takst As
Byggemåte
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Vedlagt salgsoppgaven følger tilstandsrapporten og selgers egenerklæring. Disse må leses nøye av interessenter før bud inngis. Opplysninger gitt i tilstandsrapporten anses å være kjent for kjøper, og det kan derfor ikke reklameres på forhold som fremkommer av tilstandsrapporten. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Beskrivelsen av boligen som følger er hentet fra tilstandsrapporten: Grunnmur i betong, Fuktsikring i form av platoon plast er ikke synlig på utsiden. Det er ingen tilgang til grovkjeller og er derfor ikke kontrollert. Taktekking består av betongstein som ligger bra uten mangler av enkeltstein. Undertak består erfaringsmessig av sutaksplater, strø og lekter. Siden taket (takkonstruksjon, taktekking og skorstein) kun er observert fra bakkenivå, er vurderingen begrenset av dette. Det er ikke sikkerhetsmessig forsvarlig å bevege seg ut på taket eller observere fra stige. Selv om det ikke er avdekket skader under befaringen, betyr ikke dette at det ikke foreligger skader som en besiktigelse på taket kan avdekke. Vær oppmerksom på denne risikoen. En undersøkelse av taket kan utføres av en fagperson under tilstrekkelige sikkerhetsforhold. Renner og nedløp i aluminium og ingen tegn til lekkasje. Bindingsverk i tre med plater, plast, isolasjon, gipsplater, lekter medlufting og museband samt liggende kledning. Utvendige fasader ble renovert i 2015. Det meste av takkonstruksjonen er innekledd med luftespalter opp under utvendige kasser og er ikke kontrollert. I forbindelse med nytt tak i 2015 ble det etablert lufting i konstruksjonen. Vinduer i fra 2015. Noe justeringer må alltid beregnes alt etter årstid. Malt hoveddør, kjellerdør og terrassedører. Terrasse ved inngang på ca 13 m2 i imp tre. Terrasse på nedsiden av boligen i naturstein på ca 20 m2 i imp tre med rekkverk. Bygningsdeler som har fått TG2: Utvendig - Balkonger, terrasser og rom under balkonger • Det er påvist andre avvik: Det er enkelte sprekker og løse skifer. Konsekvens/tiltak • Det må foretas tiltak for å lukke avviket. Tekniske installasjoner - Avløpsrør • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger. Konsekvens/tiltak Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. • Tidspunkt for utskiftning av avløpsrør nærmer seg. Tekniske installasjoner - Ventilasjon • Det er påvist andre avvik: Mer enn halvparten av forventet brukstid oppbrukt på Villaventanlegget. Konsekvens/tiltak • Det er ikke behov for utbedringstiltak. Tekniske installasjoner - Elektrisk anlegg En elektrisk kontroll anbefales da anlegget er 46 år. Kostnads estimat er kun for en kontroll av anlegget. Tomteforhold - Fuktsikring og drenering • Mer enn halvparten av forventet levetid på drenering er overskredet. • Det er påvist andre avvik: Borettslaget har påvist at et dreneringsrør som går skrått under bygg. er tett. Røret ble trolig ødelagt under selve byggeperioden (1979). Jeg har én gang de 10 årene vi har bodd her, observert fukt på gulvet i vaskerommet/tørkerommet kjelleren, som sannsynligvis skyldes dette. Konsekvens/tiltak • Tiltak for redrenering rundt boligen kan ikke utelukkes. • Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må dreneringen skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. Bruken av underetg/kjeller vil og være avgjørende. • Det må foretas tiltak for å lukke avviket. Det er viktig å sette seg inn i styrets oppsummering angående drenering, innredning av kjeller og utvendige fall mot grunnmur som er beskrevet og ligger under dokumentasjoner i rapporten. Dette gjør at rekken Skeiestraen 1 – 13 er eksponert mot fuktig, masser inn mot grunnmuren i større grad enn andre deler av borettslaget. Det vil derfor være ekstra risiko med å innrede kjelleren. Tomteforhold - Grunnmur og fundamenter • Det er påvist andre avvik: Det er ingen tilgang til grovkjeller/krypkjeller. Konsekvens/tiltak • Det må foretas tiltak for å lukke avviket. Tomteforhold - Utvendige vann- og avløpsledninger • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på utvendige avløpsledninger. • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på utvendige vannledninger. Borettslaget har påvist at et dreneringsrør som går skrått langs sørsiden av boligrekka er tett utenfor Skeiestraen 11. Røret ble trolig ødelagt under selve byggeperioden (1979). Jeg har én gang de 10 årene vi har bodd her, observert fukt i betonggulvet i vaskerommet/tørkerommet kjelleren. Konsekvens/tiltak • Avløpsanlegget må sjekkes. Her bør man følge med på over tid da det tidligere er observert fukt. Bygningsdeler som har fått TG3: Våtrom - Etasje U - Vaskerom - Generell Vaskerom uten fuktsikre løsninger mot tilstøtende rom. Utslagsvask i stål med opplegg for vaskemaskin. Naturlig avtrekk og avtrekk Villaventanlegg. Pvc sluk støpt ned i gulv. Vurdering av avvik: • Våtrommet må oppgraderes for å tåle normal bruk etter dagens krav. Konsekvens/tiltak • Våtrommet må totalrenoveres. Alle forhold med tettesjikt, våtsone, sluk m.m. må dokumenteres. Bygningsdeler som ikke er undersøkt (TGIU): Innvendig - Radon Radonkrav var ikke relevant på byggeåret.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Komfyr og oppvaskmaskin medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i borettslag. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Andelseier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Energi og oppvarming
Energimerking
E - oransje
Se fullstendig energiattest fra selger som vedlegg til salgsoppgave. Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattesten.
Oppvarming
Boligen har følgende oppvarmingskilder: - Elektrisk - Vedovn - Varmepumpe Dersom rom mangler fast installert oppvarmingskilde på visning, følger ikke dette med i handelen.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 6 661,- pr. mnd
Inkluderer: Fellesutgiftene dekker drift og vedlikehold, kommunale avgifter, utvendig bygningsforsikring, strøm for fellesareal. styre- og forretningsførerhonorar, nedbetaling av andel fellesgjeld, TV og internett fra Lyse Altibox, garasje.
Fordeling av fellesutgifter:
Garasje kr. 204,-
Felleskostn.(rekke) kr. 6.068,-
TV og internett fra Lyse Altibox kr. 389,-
Selger oppgir at det i referatet fra sist styremøte i borettslaget (11.03.2025) står det at 4-roms får en økning i husleien på 400 kroner /mnd fra mai 2025.
Kommunale avgifter
Kommunale avgifter er inkludert i felleskostnadene.
Andre utgifter
Selger opplyser å ha følgende kostnader knyttet til boligen: - Innbruddsalarm fra Verisure kr 629,- pr mnd. - Kabel-tv/internett via borettslaget kr. 389,- med muligheter for oppgraderinger. Det er opp til kjøper å evt. inngå nye avtaler med ønskede tjenesteytere.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 935 266,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 3 741 062,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
TV/Internett/Bredbånd
Borettslaget har en kollektiv avtale med Altibox.
Borettslaget
Om borettslaget
Borettslaget Kråkeneset består av totalt 104 andelseiere. Boligselskapet ligger på Hundvåg, i Stavanger kommune. Byggeter oppført i 1979. Kråkeneset er et samvirkeforetak som har til formål å gi andelseierne bruksrett til egen bolig i foretakets eiendom (borett) samt å drive virksomhet som står i sammenheng med dette. Borettslaget har forretningskontor i Stavanger kommune. Borettslaget er tilknyttet Bate boligbyggerlag med hensyn til forkjøpsrett og at andelseiere i borettslaget må være medlemmer i Bate boligbyggerlag. Borettslaget står til enhver tid fritt til å velge forretningsfører. Borettslagets eiendommer er forsikret i IF SKADEFORSIKRING(35704) med polisenummer 2115141. Forsikringen dekker bygningene og fellesareal. Forsikringen dekker også veggfast utstyr, bygningsmessige tilleggsinnretninger og forbedringer i den enkelte bolig Garantert betaling av felleskostnader Borettslaget har avtale med OBOS Factoring AS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS Factoring AS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader.
Forretningsfører
Obos BBL
Forkjøpsrett
Borettslaget og boligbyggelagets medlemmer har forkjøpsrett. Disse har en frist på 20 til å gjøre forkjøpsrett gjeldende. Fristen begynner å løpe den 06.03.2025, og utgår dermed den 13.03.2025. Kontakt megler for mer informasjon.
Frist: 13.03.2025
Gebyr forkjøpsrett: Kr. 8 213,-
Styregodkjennelse
Overdragelsen av borettslagsandelen til ny andelseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 553 000,- pr. 01.02.2025
Lånenummer: HUS301-13562786
Type: Annuitet
Restsaldo: kr. 41.829.269,-
Restløpetid: 22 år 2 md.
Termin per år: 4
Type Rente: 4,65%
Lånenummer: OBOS-98208368915
Type: A
Restsaldo: kr 795.332,-
Restløpetid: 4 år 5 md.
Termin pr år: 12
Type rente: Flytende
Rente: 6,14%
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 – tolv– måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Borettslagets lån utgjør totalt kr 42 624 601,- pr. 25.02.2025, og er tatt opp i Husbanken og OBOS. Renten på lånet utgjør hehnholdsvis 4,65% og 6,14%% pr 25.02.2025. Restløpetid er henholdvis 22 og 4 år.
Andel fellesgjeld utgjør kr. 553.000,-
Kapitalkostnadene utgjør kr. 3.346,- per 25.02.2025
Fellesformue
Kr. 25 258,- pr. 31.12.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Boligselskapets budsjett og regnskap er tilgjengelig hos meglerforetaket. Ta kontakt med megleren for å få dette oversendt. Hva skjer i sameiet / borettslaget: Styret har vedtatt å øke garasjekostnader med 4% fra 01.01.2025 Viktigste saker i 2024: - Høy oppmerksomhet på budsjett og styring av økonomi - Holde fellesområdene pene og vedlikeholdte - Maling av hele borrettslaget - Fortsette det gode samarbeidet med Stavanger kommune, Stavanger Hus og Hage, - Kråkeneset Grøntgruppe og andre kontraktører - Beslutte videre aktiviteter rundt ventilasjonsvifter - Gjennomføre nødvendige dugnader med fellesaktivitet (som grilling) - Dugnad med et besøk fra Rogaland Brann og Redning - Fortsette oppgradering av fellesområdene - Følge opp søknader og innspill fra dere andelseiere - Oppgradere og utvide tilbudet på ladere for el-biler - Brannalarmløsningen levert av styret Kommentarer til årsregnskapet for 2023: Styret mener at årsregnskapet gir et riktig bilde av borettslagets eiendeler og gjeld, finansielle stilling og resultat. Informasjon om borettslagets forventede økonomiske utvikling er omtalt i årsrapportens punkt om budsjett for 2024. Forutsetningen om fortsatt drift er til stede, og årsregnskapet for 2023 er satt opp under denne forutsetning. Borettslaget har negativ egenkapital i balansen (udekket tap). Dette er nærmere omtalt i årsregnskapet under noten for udekket tap. Resultat Årets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Disponible midler: Borettslagets disponible midler (omløpsmidler fratrukket kortsikt gjeld) viser borettslagets likviditet. De disponible midlene bør til enhver tid være positive, som en del av forutsetningene for videre drift. Det gjøres oppmerksom på at megler ikke har mottatt årsregnskap og budsjett for 2025 og det kan forekommer endringer/vedtak etter utarbeidelsen av denne salgsoppgaven. Diverse: Skeiestraen er en del av Kråkeneset borettslag, som ble oppført i 1979. Bygningene har uisolerte råkjellere, og det er viktig å være oppmerksom på fuktforholdene i kjelleren. En kamerainspeksjon av dreneringssystemet viser at drensrørene i rekken Skeiestraen 1–13 er i dårlig stand, noe som gjør at disse boligene er mer utsatt for fukt. Styret understreker at eventuelle innredninger av kjelleren gjøres på beboers egen risiko, og anbefaler bruk av fagfolk for å sikre god fuktsikring. Borettslaget oppfordrer til å unngå tiltak som kan forverre fuktbelastningen på grunnmuren, som feil drenering av takvann. Videre påminnes det om at oppføring av boder, plattinger eller andre konstruksjoner må godkjennes av styret. For mer informasjon om borettslaget og dreneringsforholdene, se vedlagte rapport i prospektet.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt. Borettslagets vedlikeholdsansvar dekker følgende: - Holde boliger tette for vann inntrengning - Utvendig maling, herunder også garasjer - Grunnmur - Utvendige vegger inkludert stendere, isolasjon, papp og utvendig kledning - Tak inkludert bærende takkonstruksjoner, isolasjon, sutak og panner - Vinduer og utvendige dører - Takrenner og nedløp - Vann- og avløpsanlegg frem til den enkelte bolig - Strømforsyning frem til den enkelte bolig - Lyse-kabel frem til den enkelte bolig - Pipe over tak - Takhatter for ventilasjon - Borettslagets forsikring dekker borettslagets bygningsmasse, herunder også garasjer - Vedlikehold av garasjer, for de som har inngått avtale om tillegg til felleskostnadene - Utstyr til maling av garasjer ved sett nødvendig. Det betales en sum pr måned for å dekke utgiftene til maling. Pr april 2024 er den 20 kr/mnd med denne kan endres av styret for å dekke nødvendige kostander Borettslagets innvendige vedlikeholdsansvar dekker følgende: - Bærende konstruksjoner - Strømforsyning frem til innvendig hovedsikring - Felles brannvarslingsanlegg - Felles avløpsanlegg under husrekkene - Felles vannforsyning frem til hoved kran i den enkelte bolig - Viftemotor innvendig ventilasjon Den enkelte beboer har ansvar for vedlikehold av: - Innvendig vannledning fra og med hoved kran - Avløpssystem frem til felles avløpsledning under boligen (gjelder kun 4-roms) - Elektriske installasjoner inkludert varmtvannsbereder og sikringsskap - Låser til ytterdører - Skifte av utvendige lyspærer - Skade/vedlikehold av utelys - Nødvendig ventilasjon av oppholds- og våtrom samt kjeller - Øvrig innvendig vedlikehold - Vedlikehold av hageareal - Utvendige boder - Garasjer, eks utvendig maling (se punkt 2.) * - Gjerder, inkludert porter, mot gate og utvendige levegger mot nabo - Innvendig pipe - Ildsted - Varmepumper - Maling av garasjer, carporter, gjerder og utvendige boder. *Noen andelseierne betaler fast tillegg for at vedlikeholdet på garasje er inkludert i øvrig utvendig vedlikeholdsansvar.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Det praktiseres dugnad om våren og høsten.
Dyrehold
Det er tilltatt å holde dyr så lenge det ikke er til sjenanse for øvrige beboere. Det forutsetter at det sendes søknad til styret og undertegning av dyreholdserklæring
Borettslagets forsikringsselskap
If Skadeforsikring
Polisenr. 2115141
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 6 415,5 kvm (eiet)
Tomten er pent opparbeidet med belegningsstein, plen, busker og trær. Ligger fint til med tanke på sol og utsikt.
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at borettslaget eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Det følger av vedtektene at 4-roms rekkehus har eksklusiv rett til å benytte seg av areal foran og bak egen andel. Dog slik at gjennomgang fra andre eiere vil være mulig. Arealet skal i sin helhet vedlikeholdes av eier. Arealet kan ikke bebygges uten tillatelse fra styret, og må bekostes av eier.
Arealbekreftelse fra Stavanger er vedlagt salgsoppgaven.
Tomtegrenser er ikke kontrollert.
Adkomst
For å komme til Skeiestraen 5 fra Stavanger sentrum, kjør over Bybrua og følg Hundvåg Ring mot Hundvågkrossen. Ta deretter av mot Skeiehagen og følg veien videre til Skeiestraen. Boligen ligger i en blindvei med lite gjennomgangstrafikk. Alternativt kan du ta buss fra sentrum, hvor linje 1 har hyppige avganger til Hundvågkrossen. Fra bussholdeplassen er det kun 2–3 minutters gange til boligen.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Skeiestraen 5 har en flott beliggenhet i et veletablert og trivelig nabolag på Hundvåg i Stavanger. Her bor du nær sjøen, flotte badeplasser og vakre turområder, samtidig som du har kort vei til sentrale fasiliteter. Området byr på en perfekt kombinasjon av landlig ro og bynær beliggenhet, noe som gjør det til et ideelt sted for både familier og enkeltpersoner. Nabolaget er kjent for sin rolige og trygge atmosfære, med en god blanding av barnefamilier og etablerte beboere. Gaten er en blindvei, noe som gir et skjermet og trafikksikkert bomiljø. Like utenfor døren finner du tilrettelagte turområder, som Lundsneset, Dagsturhytta (Vennskapshytta) og Trollskogen, hvor du kan nyte vakre naturopplevelser året rundt. Boligen har gangavstand til barnehager, barneskole og ungdomsskole, samt et bredt kollektivtilbud. Nærmeste bussholdeplass ligger kun 2–3 minutters gange unna, og bussforbindelsene til Stavanger sentrum er svært gode, med hyppige avganger. I tillegg er det kort sykkelavstand til Hundvåg stadion, som tilbyr treningsfasiliteter for både fotball og håndball. Hundvåg er omkranset av sjø, og det finnes flere flotte områder for spaserturer og utflukter, enten du ønsker en kveldstur langs vannet eller en aktiv dag i naturen. I nærområdet ligger også Hundvågkrossen med et variert utvalg av butikker, dagligvarehandel, frisører og spesialforretninger. Skeiestraen 5 tilbyr en fantastisk beliggenhet i et trygt og attraktivt nabolag – perfekt for deg som ønsker en aktiv og komfortabel livsstil. Velkommen!
Bebyggelse
Tilsvarende bebyggelse
Offentlig kommunikasjon
Offentlig kommunikasjon i området er svært godt utbygget, med hyppige bussavganger til Stavanger sentrum og øvrige bydeler. Nærmeste bussholdeplass ligger kun 2–3 minutters gange fra Skeiestraen 5, noe som gir enkel tilgang til kollektivtransport i hverdagen. Bussforbindelser: Linje 1 har hyppige avganger kjører direkte mellom Hundvågkrossen og Stavanger sentrum. Ekspressruter X60 og X74 gir rask forbindelse til UiS, Forus og Sandnes. Flere lokale bussruter dekker Hundvåg og nærliggende områder. Reisetiden til Stavanger sentrum med buss er ca. 15 minutter, noe som gjør området svært godt tilrettelagt for pendlere og beboere som ønsker enkel transport til byen. Se forøvrig kolumbus sine nettsider for utfyllende informasjon.
Skoler og barnehager
Skolekrets: Ta kontakt med skolekontoret. Skeiehagen barnehage
Vågen barnehage:
Torsahagen barnehage
Skeie skole: En barneskole som tilbyr undervisning fra 1. til 7. trinn.
Hundvåg skole: En barneskole med rundt 450 elever og ca. 50 ansatte, som tilbyr undervisning fra 1. til 7. trinn.
Austbø skole: Ungdomsskole som dekker 8. til 10. trinn
Lunde skole: Tilbyr undervisning fra 5. til 10. trinn, med flotte naturområder i nærheten
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for eiendommen datert 28.04.1980. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det foreligger avvik fra de originale byggetegningene: I første etasje var det opprinnelig et soverom ved stuen. Veggen er fjernet, og rommet er nå en del av stuearealet. I et tidligere oppholds-/lekerom er det satt opp en vegg, og rommet benyttes nå som soverom. Begge endringene er utført innenfor hoveddel til hoveddel og er dermed ikke søknadspliktige.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler borettslaget. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
I reguleringsplan "Kråkeneset, gnr. 5, bnr. 9 " - ID 847- datert 22.05.1978 (30- eldre reguleringsplan) er eiendommen er regulert til konsentrert småhusbebyggelse med feltnavn "rekkehus". 527 kvm er avsatt til park, 49 kvm er avsatt til felles parkeringsplass og 0,72 kvm er avsatt til kjørevei. I reguleringsplan "reguleringsplan for del av strandsonen på Skeie" - ID: 2175 - datert 24.09.2007 (30- eldre reguleringsplan) er boligen avsatt til 710 - felles avkjørsel. Eiendommen følger "Kommuneplanens arealdel 2023-2040" - ID KP 2023-2040 - Ikrafttredelse 11.11.2022, der eiendommen er avsatt til boligbebyggelse og friområde. Plankart er vedlagt i salgsoppgaven. Vi oppfordrer alle interessenter til å sette seg inn i de gjeldende planene og hvilken betydning disse har for eiendommen. Gjeldende planbestemmelser kan oversendes ved henvendelse til megler.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: Ingen tinglyste heftelser og rettigheter på borettslaget. Det er følgende heftelser og rettigheter på borettslaget: 1103/5/517: 20.02.1979 - Dokumentnr: 2760 - Rettigheter iflg. skjøte RETTIGHETSHAVER: STAVANGER KOMMUNE Gjelder denne registerenheten med flere 20.02.1979 - Dokumentnr: 2760 - Rettigheter iflg. skjøte Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger mv Gjelder denne registerenheten med flere
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på andelen.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men andelseierne må dekke borettslagets løpende utgifter. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der borettslaget sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Borettslaget har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra borettslaget på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand. Selger oppgir at I forbindelse med tømming av råkjeller, ble de oppmerksom på at det hadde kommet inn litt noe vann gjennom en sprekk i grunnmuren: Styret i borettslaget ble orientert om dette, og sprekken ble reparert og tettet av fagmann fra firmaet Montasjelaget AS 14.03.2025.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Eiendommen overdras med innredning og utstyr som etter lov, forskrift eller annet offentlig vedtak skal være der, jf. avhendingsloven § 3-4. Varig innredning og utstyr, som enten er fastmontert eller særskilt tilpasset boligen medfølger, med mindre annet er avtalt mellom kjøper og selger, jf. avhendingsloven § 3-5. Tilbehørsliste utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) er vedlagt salgsoppgaven, og gjelder dersom ikke annet er særskilt avtalt.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Hus inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring, innboforsikring Super og husforsikring Super fra Storebrand. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Husforsikring Super dekker alt fra brann og vannskader til naturskader og bekjempelse av rotter og mus. I tillegg inkluderer Super-dekningen vannskader fra våtrom, sopp- og råteskader, og følgeskader på bygningen som skyldes håndverkerfeil. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Hus+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av hus og innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 1,25% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 61 784,- Grunnpakke Hus kr. 9 900,- Markedspakke Basis inkl. trykket salgsoppgave kr. 24 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Rabatt vederlag/provisjon kr. -17 000,- Tilrettelegging kr. 16 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 10 570,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 118 944,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Megler
Thomas Birkeland, Salgsleder / Eiendomsmegler / Partner
911 55 429
t.birkeland@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Sørvest Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 933480879
Lars Hertervigs gate 3, 4005 STAVANGER
Bilder
Thomas Birkeland
Salgsleder / Eiendomsmegler / Partner
Stavanger
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?