Stockfleths gate 49BSagene - Torshov
- Sagene - Torshov
- Stockfleths gate 49B
- Prisantydning
- 3 900 000,-
- Totalpris
- 3 989 539,-
- Felleskost/mnd
- 2 926,-
- BRA-i
- 28 m2
Sagene. 1-roms i flott bygård med skjermet og sentral beliggenhet. Ingen dok.avg. Ingen forkjøpsrett
1-roms med skjermet beliggenhet sentralt på Sagene. Leiligheten ligger i en usjenert og høy 1.etasje. Det er god takhøyde og store vindusflater som slipper inn rikelig med lys. Leiligheten består av stue, bad med opplegg for vaskemaskin, entré med godt med oppbevaring og separat kjøkken med spiseplass. Kort fortalt: - Skjermet bakgård med sittegrupper og grill - TV/internett inklusiv i futg. - Mulighet for soverom ved å sette opp lettvegg ved spisestue - Lave kjøpsomkostninger, ingen dok.avgift, ingen forkjøpsrett. - kjellerbod på ca 8 kvm - Loftsbod ca 4 kvm gulvareal Fra leiligheten er det kort vei til alt man behøver av service- og kollektivtransport. I tillegg kommer man seg blant annet enkelt til flere av byens universiteter og hyggelige områder som Torshov, Grünerløkka og Sagene.
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Andelsleilighet
- Byggeår:
- 1920
- Etasje:
- 1
- Rom:
- 2
- Prisantydning:
- 3 900 000,-
- Omkostninger:
- 2 850,-
- Totalpris:
- 3 989 539,-
- Fellesgjeld:
- 86 689,-
- Felleskost/mnd:
- 2 926,-
- Fellesformue:
- 19 548,-
- Totalt BRA:
- 36 m2
- Energimerking:
- G - rød
Visninger
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
13-0124/25
Boligtype
Andelsleilighet
Adresse og betegnelse
Stockfleths gate 49B, 0461 Oslo
Gnr. 221, bnr. 223 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Andelsnr. 151 i Borettslaget Vøyenvollen, orgnr. 952922173
Selger(e)
Peder Lundh
Kjøpesum og omkostninger
3 900 000,- (Prisantydning) 86 689,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 3 986 689,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 1 500,- (Innflytningsgebyr) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst hjemmelsoverføring) 545,- (Tinglyst pantedokument) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 2 850,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 12 150,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 3 989 539,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 3 998 839,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1920
Etasje
1
Arealer
BRA-i: 28 kvm
BRA-e: 8 kvm
Totalt BRA: 36 kvm
Beskrivelse:
Kjeller:
BRA-e: 8 kvm. Disponibel kjellerbod.
Totalt BRA: 8 kvm
1. etasje:
BRA-i: 28 kvm. Entré, bad, kjøkken og stue
Totalt BRA: 28 kvm
Takstmannens kommentar til arealoppmåling:
Takhøyden varierer fra ca. 1,96 - 2,78 M.
Fellesareal:
Bod på loft med skråtak og med gulvareal på ca. 4 kvm, merket "151". Denne boden er ikke medtatt i arealberegningen da boden har ikke en takhøyde på 1,9 M i en bredde på 0,6 M som er minimum for målbart areal.
Bod i kjeller på ca. 8 kvm, merket "151".
Bruksrett ble ikke fremvist. Rom som ligger utenfor boenheten, men som eier har påvist og/eller opplyst at tilhører boenheten, er oppmålt og inkludert i BRA-e. Det er ikke fremvist dokumentasjon på at rommet tilhører boenheten. Rom utenfor boenheten kan omdisponeres av borettslaget og dette kan påvirke boligens BRA.
I følge vedlagte tilstandsrapport.
Innhold
Entré, bad, kjøkken med spiseplass og stue. Leiligheten disponerer en kjellerbod på ca 8 kvm og en loftsbod med skråtak, ca. 4 kvm gulvareal. Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Standard
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Utvendig: Vinduer: Vinduer med isolerglass fra 2010, karm og ramme i tre. TG 1. Dører: Malt profilert entredør. Vurdering av avvik: Eldre entredør med bruksslitasje og med enkelte sår. Tiltak: Bygningsdelen er del av byggets fellesareal. Ytterligere undersøkelser anbefales. TG 2. Innvendig: Overflater: Gulvflatene består av parkettgulv. Veggflatene består av malte veggflater og tapet. Takflatene består av malte takflater. Vurdering av avvik: Riss- og sprekkdannelser på enkelte av overflatene. I slike klassiske bygårder av denne alderen må dette påregnes. Noe overflatebehandling må alltid kunne påregnes ved kjøp av brukt bolig/leilighet. Skjønnhetsfeil, overflatefeil og vanlig bruksslitasje blir nødvendigvis ikke kommentert og det anbefales derfor interessenter som vektlegger dette å selv foreta en vurdering av overflatene. Både når det gjelder type, kvalitet og slitasjegrad. Parkett har pigmenter i seg og vil kunne få fargeforskjell i farge hvor det har ligget teppe, plassert møbler etc som ikke får tilgang til normalt dagslys/sol. Tiltak: Overflatene fungerer med disse avvikene, og har normalt ingen konstruksjonsmessig betydning, eller i den praktiske bruken av boligen. TG 2 Etasjeskille/gulv mot grunn: Etasjeskiller i trebjelkelag. Etasjeskiller er kontrollert med krysslaser. Det er målt ca. 25 mm høydeforskjell på gulv i stue gjennom hele rommet. Det er målt ca. 25 mm høydeforskjell på gulv i stue over en lengde på ca. 2 M. Det er målt ca. 11 mm høydeforskjell på gulv på kjøkken gjennom hele rommet. Det er målt ca. 11 mm høydeforskjell på gulv på kjøkken over en lengde på ca. 2 M. Vurdering av avvik: Målt høydeforskjell på over 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 3 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Det ble registrert skjevheter/plan- og helningsavvik, samt svikt på gulvflatene. I slike klassiske bygårder av denne alderen må man påregne skjevheter på gulvflatene. Konsekvens/tiltak: For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Ytterligere undersøkelser må foretas for å få kartlagt omfanget for utbedring. Kostnadsestimat er skjønnsmessig av undertegnede, men det presiseres at de ovennevnte forholdene er vanskelig å estimere. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak. Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000. TG 3. Innvendige dører: Malt profilert baderomsdør. Vurdering av avvik: Eldre baderomsdør med bruksslitasje og med enkelte sår. Tiltak: Vedlikeholdsarbeid er påregnelig. TG 2. Bad: Vegger og himling - Bad: Veggflatene består av fliser og malte veggflater. Takflatene består av malte takflater. Vurdering av avvik: Eldre overflater og veggfliser med bruksslitasje, og med bom (hulrom) på enkelte av flisene. Det er vinduer med ikke fuktbestandige materialer i våtsonen (dusjsonen), som ikke er egnet til dette formålet. Normal tid før utskifting av keramiske fliser er 10 - 30 år. Normal tid før utskifting av våtrom, keramiske fliser på membran, lettvegg er 10 - 20 år. Tiltak: Renovering er påregnelig, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. TG 2. Gulv - Bad: Gulvflatene består av fliser. Det er målt ca. 35 mm høydeforskjell på gulv fra dørterskel til topp slukrist. Vurdering av avvik: Eldre gulvfliser med bruksslitasje, og med bom (hulrom) på enkelte av gulvflisene. Normal tid før utskifting av gulv i våtrom med keramiske fliser direkte på membran er 10 - 30 år. Normal tid før utskifting av gulv i våtrom med keramiske fliser på påstøp og underliggende banemembran er 20 - 40 år. Tiltak: Renovering er påregnelig, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. TG 2. Sluk, membran og tettesjikt - Bad: Sluk i støpejern. Vurdering av avvik: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på slukløsningen. Eldre sluk med rust, og uten synlig membran. Det er ikke membran på veggflatene i våtsonen. Tilstandsgrad 3 er angitt grunnet manglende membran/tettesjikt på veggflatene. Konsekvens/tiltak - Sluket må sjekkes og rengjøres jevnlig. - Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må slukløsningen skiftes ut og sannsynligvis må også membransjiktet skiftes/utbedres. Det er imidlertid vanskelig å si noe om tidspunktet for når dette er nødvendig. Renovering er påregnelig, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. For å lukke tilstandsgrad 3 må det etableres tilfredsstillende tettesjikt/membran på veggflatene. Det er nå ingen symptomer på funksjonssvekkelse, men vær oppmerksom på at dette er en risikokonstruksjon. Kostnadsestimat: 100 000 - 300 000. Sanitærutstyr og innredning - Bad: Dusjkabinett, klosett, servant med skapinnredning, speil og opplegg for vaskemaskin. Vurdering av avvik: Eldre sanitærutstyr og innredning med bruksslitasje/slitasje. Tiltak: Renovering er påregnelig, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. Ventilasjon - Bad: Spalteventiler i vinduene. Vurdering av avvik: NS 3600 krever mekanisk avtrekk for å kunne gi TG 0/1. Badet tilfredsstiller ikke dagens krav til separat avtrekk. Det utelukkes ikke at avtrekket kan være plassert inne i kasse for varmtvannsbereder. Ytterligere undersøkelser anbefales. Tiltak: For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må mekanisk avtrekk etableres i vaskerommet. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. TG 2. Tilliggende konstruksjoner våtrom: Hulltaking er ikke foretatt på grunn av tilleggende vegg mellom bad og tilstøtende rom er i mur eller betong. TG IU. Kjøkken: Kjøkkeninnredning med hvite glatte fronter, benkeplater i laminat, rustfri oppvaskkum, ventilator med kullfilter og opplegg for oppvaskmaskin. Fliser over benkeskap. Vurdering av avvik: Innredning med bruksslitasje, enkelte sår og med svelling/fuktskjolder. Og undertegnede kan ikke garantere mot skjulte skader. Tiltak: Utbedringer er påregnelig. Montering av komfyrvakt og automatisk lekkasjestopper anbefales. Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000. TG 2. Avtrekk - Kjøkken: Kjøkkenventilator med kullfilter. Naturlig oppdriftsventilasjon. Vurdering av avvik: Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen. NS 3600 krever mekanisk avtrekk for å kunne gi TG 0/1. Konsekvens/tiltak: Det er vanskelig å etablere andre løsninger. Kjøkkenet fungerer med dette avviket. TG 2. Tekniske installasjoner: Vannledninger: Vannledninger i kobber. Vurdering av avvik: Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt på de eldre innvendige vannledningene i kobber. Det ble registrert irr på enkelte av kobberrørene. Forventet levetid for kobberrør er 25-50 år. Tiltak: Tidspunkt for utskiftning av vannledninger nærmer seg. Anbefales kontrollert av autorisert rørlegger. TG 2. Avløpsrør: Avløpsledninger i støpejern og plast. Vurdering av avvik: Mer enn halvparten av forventet brukstid på de eldre avløpsledningene i støpejern er oppbrukt. Avløpsrør med rust som plassert inne i benkeskap på kjøkkenet. Forventet levetid på soilrør er 30-60 år. Forventet levetid på plastrør er 25 - 50 år. Tiltak: Tidspunkt for utskiftning av avløpsrør nærmer seg. Anbefales kontrollert av autorisert rørlegger. TG 2. Ventilasjon: Naturlig oppdriftsventilasjon. Spalteventiler i vinduene. TG 1. Varmtvannstank Veggmontert varmtvannsbereder som plassert i bad. Vurdering av avvik: Det er ikke påvist tilfredsstillende el-tilkobling av varmtvannstank iht. gjeldende forskrift. Stikkontakt er ikke godkjent med dagens regler på beredere over 1500 W. Dagens regler krever direkte tilkobling til nettet. Varmtvannsbereder er innkasset, og ikke tilgjengelig for besiktigelse. Undertegnede har ikke klart å stadfeste produksjonsår og volum på varmtvannsberederen. Varmvannsberedere, forventbar levetid 15-30 år. Konsekvens/tiltak: Det bør etableres tilfredsstillende el-tilkobling etter gjeldende forskrift. Det anbefales at det etableres bedre tilgang til varmtvannsberederen, og utskiftning av varmtvannsberederen er påregnelig. TG 2. Elektrisk anlegg: Automatsikringer i sikringsskap plassert i gang/fellesareal. Avsluttet tilsynssak fra 25.05.2023. TG 1. Branntekniske forhold: Det er montert røykvarsler og det finnes brannslukningsutstyr i boligen, ikke funksjons testet av takstmannen. TG 0. Tilstandsrapport for boligen er vedlagt salgsoppgaven. Se denne for nærmere informasjon om tilstandsgrad.
Parkering
Borettslaget har 11 parkeringsplasser. Disse leies ut etter regler fastsatt av generalforsamlingen og styret. Det foretas en årlig trekning blant alle interesserte beboere i mai. Dersom du ønsker plass, ta kontakt med styret via kontaktskjema på www.voyenvollen.no Beboerparkering: Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene, parkeringssone A, B, C, D og E: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 6.200 kroner for ett år Motorsykkel og moped: 3.100 kroner for ett år El-bil : 2.090 kroner for ett år El-motorsykkel og el-moped: 1.045 kroner for ett år Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/.
Moderniseringer og påkostninger
Bad:
- Toalett og fliser på vegg ble gjort i 2009
- Dusjkabinett installert 2021
- Malt tak på badet i 2025
Kjøkken:
- Montert i 2009
- Malt i 2021
- Tak malt i 2025
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Foreligger det en samsvarserklæring? Ja Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Firma: Boligelektrikeren Dato: 15.05.23 Arbeid utført: Sikringskap : Byttet gammel hovedsikring og montert nytt overspenningsvern og byttet kurs 1 og 4 til nye jordfeilautomater Bad: Byttet stikkontakt og festet løs kabel 4.1 Vet du om det elektriske anlegget har blitt kontrollert? Ja. Når ble kontrollen utført? 15.05.23 15. Vet du om det er eller har vært feil med det elektriske anlegget? Ja Beskriv: Sikringsskapet trengte å oppgraderes. Arbeid utført: Sikringskap : Byttet gammel hovedsikring og montert nytt overspenningsvern og byttet kurs 1 og 4 til nye jordfeilautomater Bad: Byttet stikkontakt og festet løs kabel
Bygningssakkyndig
Rana Taksering AS
Byggemåte
Grunnmur i tegl/naturstein. Etasjeskillere i trebjelkelag, antatt isolert med stubbloftsleire. Yttervegger i teglstein, hulmur - utvendig slemmet. Yttertak i trekonstruksjon tekket med takstein. Trapper i betong. Vinduer med isolerglass, karm og ramme i tre. Ukjent grunn for takstmannen. Det presiseres at undertegnede ikke har foretatt noen geotekniske undersøkelser og derved har begrenset kunnskap til byggets byggegrunn og stabilitet. Dette i følge vedlagte tilstandsrapport.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Ved ønske om at vegglamper, krokhengte lamper, lysekroner, prismelamper eller lignende lamper som er koblet til sukkerbit eller stikkontakt skal følge med i handelen, må det tas forbehold om dette ved inngivelse av bud. Det samme gjelder brunevarer.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i borettslag. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Andelseier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret. Søknadsskjema for fremleie finnes på borettslagets hjemmeside og sendes in via kontaktskjema på www.voyenvollen.no. Dette gjelder all form for fremleie både korttids og langtidsleie. OBF tar et administrasjonsgebyr for registrering av leietakere, som faktureres utleier.
Energi og oppvarming
Energimerking
G - rød
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Energiattest er basert på nåværende eiers/ husstands senere års forbruk og utgifter. Dette vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtale mv. Megler har intet ansvar for informasjon som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Elektrisk oppvarming, Varmekabler i bad. Dersom rom mangler fast installert oppvarmingskilde på visning, følger ikke dette med i handelen.
Informasjon om strømforbruk
Selger opplyser følgende strømforbruk de siste år: 2023: 8 086 kWh 2024: 7 425 kWh Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 2 926,- pr. mnd
Inkluderer: Bredbånd, betjening andel fellesgjeld, kommunale avgifter, forretningsførsel, dugnadsgebyr, trappevask, normal drift og vedlikehold, felles bygningsforsikring, m.m.
Fordelt slik:
Renter og avdrag kr. 377,-
Renter og avdrag kr. 89,-
Tillegg bredbånd og kabel-tv fleks kr. 467,-
Renter og avdrag kr. 223,-
Dugnadsbidrag - refunderes ved oppmøte på dugnad kr. 75,-
Felleskostnader kr. 1 596,-
Trappevasktillegg kr. 99,-
Totale felleskostnader pr mnd pr mars kr. 2 926,-
I følge styreleder er det ikke planlagt endring i felleskostnader pt. men styret med forretningsfører gjør kontinuerlig vurderinger for å sikre god økonomi i borettslaget.
Andre utgifter
Løpende kostnader: Felleskostnader kr. 2 926,- per mnd. Innboforsikring kommer i tillegg (ca. 2 000,- per år avhengig av avtale) For strømkostnader, se energiforbruk. Det er opp til kjøper å evt. inngå nye avtaler med ønskede tjenesteytere.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 850 681,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 3 402 724,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
TV/Internett/Bredbånd
Borettslaget har fellesavtale med Telia for levering av TV og internett som er inkludert i felleskostnader. Du kan velge mellom følgende inkluderte tjenester: 1. TV og internett TV & Strømming med 50 poeng som du kan bruke til å velge TV-innhold 1 stk. Telia box Bredbåndshastighet 100Mbps Trådløst bredbåndsmodem 2. Kun internett Bredbåndshastighet 750 Mbps Trådløst bredbåndsmodem 3. Kun TV TV med 110 poeng som du kan bruke til å velge TV-innhold 1 stk. TV box Mikro (Telia box kan ikke velges, da denne krever internett) For ytterligere informasjon, se https://www.telia.no/minside/tv
Borettslaget
Om borettslaget
Borettslaget er fordelt på en øvre og en nedre bygård i gatene: - Fjørtofts gate 1, 3, 5, 7, 9, 11,15,17,19, 21 og 23. - Stockfleths gate 35, 41, 45 A, 45 B, 47, 49, 49 B + inngang 41 og 45 fra portal. - Gustav Jensens gate 3,5 og 7. Borettslaget Vøyenvollen består av 184 andelsleiligheter. Det er to bakgårder, en i nedre og en i øvre gård (nord). Det er tre fellesvaskerier (polletter kjøpes via styret), to sykkelboder (kontakt styret for tilgang), 12 parkeringsplasser (årlig trekning i mai) og ett søppelhus (utenfor Stockfleths gate 41). For øvrig informasjon se borettslagets hjemmeside: www.voyenvollen.no Vaktmester og renhold: Karlsens Vaktmestertjeneste AS (KVT) ivaretar oppgavene knyttet til låser/dører, skilt/nøkkelbestilling, rydding, plenklipping, snømåking, akutte problemer, daglig drift og inspeksjon med mer. Avtale med Karlsens Vaktmestertjeneste AS om rengjøring. Rengjøringen skjer annenhver uke i oppganger og annet fellesareal i sommerhalvåret og hver uke i vinterhalvåret. Fellesvaskeri: Borettslaget har 3 fellesvaskerier som er lokalisert i Fjørtofts gate 7, 19 og Gustav Jensens gate 5. Disse kan benyttes i henhold til gjeldende regler. Vaskepolletter kan bestilles hos styret via kontaktskjema på www.voyenvollen.no. Grøntkomité: Borettslaget har en grønt komité som gjør en hederlig innsats for et hyggeligere og penere uteområde i borettslaget om sommeren. Flere er velkomne i grøntkomitéen. Barnevogngarasjer: Styret har 15 barnevogngarasjer til utleie, til 800kr/år. Ta kontakt med styret ved behov for dette. Det er forbudt å parkere barnevogner i oppgangene pga. brannsikkerhet. Sykkelbod: Det er to sykkelboder, en i øvre gård i kjelleren under Fjørtofts gate 1, og en i nedre gård i kjelleren under Fjørtofts gate 15. Kodebrikke kan kjøpes av styret for 250kr - sende en melding via kontaktskjemaet her på hjemmesiden hvor du skriver ditt andelsnummer, kontaktinformasjon og hvilken bod du trenger tilgang til. OBF sender faktura for brikken. Det tilkommer fakturagebyr. Loft: Det foreligger retningslinjer ved eventuell utbygging av loft. Dette er spesielle bestemmelser for loftsutbygging i Borettslaget Vøyenvollen. Retningslinjene er godkjent ved generalforsamlingsvedtak datert 20.05.2003. Formålet med retningslinjene er dels å fastsette utfyllende bestemmelser i tillegg til kjøpekontrakten, og dels å informere andelseieren om saksgang, viktige bestemmelser i byggeforskriftene mv. Berørt bodeier har i utgangspunktet reservasjonsrett, men det må foreligge tungtveiende grunner. Dersom ny bod er likeverdig med opprinnelig bod, og utbygger påtar seg ekstra kostnader ved flytting av varmtvannsbereder eller lignende, er bodeier ikke å anse som berørt av utbyggingen. Se retningslinjer vedlagt i salgsoppgaven. Styret: Generalforsamlingen velger styreleder og fire styremedlemmer. Disse velges for to år om gangen. Varamedlemmer velges årlig. Flyttegebyr: Styret har innført innflytningsgebyr kr. 1 500,- ved overdragelser. Gebyret skal dekke kostander for ringeklokkeskilt og kompensere slitasje ved flytting. Gebyret belastes kjøper, og faktureres megler ved eierskifter. Generalforsamling: Hvert år, tidlig i mai, avholdes generalforsamling i borettslaget. Alle andelseiere har stemmerett, og i tillegg til valg av styre og gjennomgang av årsberetningen, settes saker på agendaen som er viktige for borettslagets planer og prioriteringer. Oppslag om generalforsamling kommer i hver oppgang i god tid. Ved særskilte behov avholdes ekstraordinær generalforsamling. I følge styreleder er ikke innkalling til generalforsamling klar enda men jobbes med i disse dager. Utdrag fra utført arbeid i borettslaget: 2024: - Montert ny dørfunksjon til sykkelbodene i nedre og øvre gård - Oppgradert brannvarslingsanlegget fra 2G til 4G sender. - Nye hagemøbler/caféset til begge bakgårder - Nye brannslukningsapparater til alle beboer og i fellesarealer, december. - Totalrehabilitering av bad i portnerbolig/utleiebolig 2023: - Radonmåling i alle første etasjer. - Rens og sjekk av alle takrenner og nedløp - Fasaderehabilitering av søppelhus og garasje 2022: - Fasaderehabilitering Del 3 utført. (Fjørtofts gate 1-7, Gustav Jensens gate 3-7 og Stockfleths gate 45-49B mot bakgård, Stockfleths gate 45B, 45, 41, 35 og Fjørtofts gate 11 mot gate samt begge portalene) - Maling av ytterdører Del 3 - Maling av vinduer og nye utelamper, Del 3 - Oppgradering av uteområde i nedre gård med ny platting og hagemøbler - Miljøtiltak: Automatisk lys i sykkelbod i nedre gård. 2021: - Fasaderehabilitering Del 2 utført. (Gustav Jensens gate 3-7, Stockflethsgate 49B-45B mot gate, Stockflethsgate 45B-41 og Fjørtofts gate 9-11, 15-23 og Stockflethsgate 35 mot bakgård) - Maling av ytterdører Del 1 og 2 - Maling av vinduer og nye utelamper, Del 2 fasaderehabilitering. - Oppgradering av brannvarslingsanlegg (nye meldere i leiligheter og fellesareal brannsentraler og manuelle meldere) - Drenering Stockflethsgate 49 og Fjørtofts gate 17 mot gate. 2020: - Fasaderehabilitering fra juli-desember Del 1, (Malercompagniet AS) - Utskifting av samtlige utelamper - Etter kontroll av skorsteiner og kartlegging av feieluker. 2019: - Forprosjekt fasaderehabilitering, (OBOS Prosjekt AS) - Utbedring av bunnledningsnett fullført for nedre gård. - Maling av ytterdører 2018: - Utbedring av bunnledningsnett fullført for øvre gård. - Rehabilitering av sluk og stakeluker. - Utbedring av overvanns-ledninger. - Oppussing av fellesbad/toaletter i kjeller, Fjørtofts gate 17 og Gustav Jensens gate 5 - Utarbeidelse av tilstandsrapport for fasader, (OBOS Prosjekt AS) 2017: - Vedlikeholdsrens av ventilasjonskanaler, (Power Clean Ventilasjon AS) 2016: - Vedlikeholdsspyling og videokontroll av soilrør og kartlegging av bunnledninger, (Power Clean Pipe AS) 2015: - Installert radonbrønner og gjennomført tettetiltak i kjellere - Rehabilitering av fasade i Fjørtoftsgate 9 og brannbalkonger i Gustav Jensens gate og Stockfleths gate 2014: - Oppgradering av trappeoppganger - Oppgradert branntetting mellom kjeller og første etasje i øvre gård - Oppgradert yttertrapper - Skiftet ut og merket alle hovedstoppekraner - Gjennomført radonmålinger - Utskiftning av alle beboeres brannslukningsapparater - Rehabilitert deler av fasade i Stockfleths gate 49, (Fasadeeksperten AS) 2013 - Oppgradert branntetting mellom kjeller og første etasje i nedre gård - Oppgradering og utskiftning av branndører til kjeller og loft. - Forprosjektering av oppgradering av yttertrapper 2012: - Rehabilitering og installert stålrør i piper. - Asfaltert i øvre gård 2011: - Oppgradering av søppelhus - Reparert utvendige trapper og nedløpsrør/drenering i øvre gård 2010: - Utskiftning av vinduer i hele gården. - Fullføring avfukting og reperasjon av kjellergulv - Montering av nye utelamper og porter inn til øvre gård 2009: - Avfuktingsanlegg tatt i bruk 2008: - Nytt callinganlegg - Vedlikehold av piper 2007: - Fullført utbedring av fukt og soppskader 2004: - Installasjon av felles brannvarslingsanlegg 1991: - Rehabilitering av tak - Reparasjon/riving av brannbalkonger - Oppussing av fasader - Oppussing av vaskeriene Se fullstendig liste: https://voyenvollen.lettstyrt.no/info_pages/2314
Forretningsfører
OBF
Forkjøpsrett
Det er ikke forkjøpsrett i borettslaget.
Styregodkjennelse
Overdragelsen av borettslagsandelen til ny andelseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. OBF har fullmakt til å godkjenne nye andelseiere. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 86 689,- pr. 13.03.2025
Borettslaget har tre lån:
1)
Lånenummer: 83987196427, Svenska Handelsbanken AB NUF
Annuitetslån, 12 terminer per år.
Rentesats per 13.03.2025: 5.9% pa.
Antall terminer til innfrielse: 121
Saldo per 13.03.2025: 6 111 153,-
Andel av saldo: 20 368,-
Første termin/første avdrag: 30.12.2020 ( siste termin 30.03.2035 )
2)
Lånenummer: 83987196435, Svenska Handelsbanken AB NUF
Annuitetslån, 12 terminer per år.
Rentesats per 13.03.2025: 5.9% pa.
Antall terminer til innfrielse: 46
Saldo per 13.03.2025: 1 097 792,-
Andel av saldo: 3 659,-
Første termin/første avdrag: 30.12.2020 ( siste termin 30.12.2028 )
3)
Lånenummer: 83987221367, Svenska Handelsbanken AB NUF
Annuitetslån, 12 terminer per år.
Rentesats per 13.03.2025: 5.9% pa.
Antall terminer til innfrielse: 337
Saldo per 13.03.2025: 18 800 688,-
Andel av saldo: 62 662,-
Første termin/første avdrag: 30.04.2023 ( siste termin 31.03.2053 )
Fellesformue
Kr. 19 548,- pr. 31.12.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Regnskapet for 2023 viste et underskudd på kr. -1 931 847,-. I 2024 ble det budsjettert med et overskudd på kr. 1 167 550,-. Kostnadsutvikling 2024 Styret har satt opp en oversikt over beregnede inntekter og kostnader i budsjett for 2024. Tallene er vist som egen kolonne ved siden av driftsoversikten i årsregnskapet. Oppsettet gir et forventet årsresultat på kr 1 167 550, og endringer i disponible midler på kr 223 822. Driften er basert på en økning i felleskostnadene. For øvrig vises det til de enkelte tallene i inntekt og kostnadsoverslaget, som er utarbeidet på grunn av de planer som foreligger
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Beboernes forpliktelser og dugnader
To ganger per år, vår og høst, arrangeres det dugnad i borettslaget. Alle andelseiere betaler et dugnadsbidrag hver måned inkludert i fellesutgiftene på kroner 50. Ved deltagelse på dugnad, refunderes det kroner 300 per dugnad. Beløpet refunderes i desember. Det foreligger retningslinjer for oppussing, fyring, samt påkobling pipeløp, og ventilasjonssjakter, se hjemmeside for mer informasjon. Ved installasjon av nytt ildsted skal arbeid dokumenteres, og melding sendes til feievesenet. Se mer om dette under «Praktisk info» - «Tips for godt inneklima og riktig fyring i peisen» på borettslagets hjemmesider. https://voyenvollen.lettstyrt.no/info_pages/5653 Se husordenregler og vedtekter pkt 4 for informasjon rundt beboernes vedlikeholdsplikter.
Dyrehold
Det må søkes styret om tillatelse til husdyrhold. Styret vil imidlertid føre en liberal praksis ved godkjenninger. Vi anbefaler at naboene i oppgangen kontaktes (heng f.eks. opp en lapp i oppgangen), for å avklare om det er sterke hensyn som tilsier at anskaffelse av husdyr vil skape problemer eller konflikter.
Borettslagets forsikringsselskap
Gjensidige Forsikring ASA
Polisenr. 82868960
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 360 kvm (eiet)
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at borettslaget eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt andel en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Arealbekreftelse fra Oslo er vedlagt salgsoppgaven.
Tomtegrenser er ikke kontrollert.
Tomten er festet. Bortfester er Oslo kommune.
Festekontrakten ble fornyet for 70 nye år i 2021.
Årlig festeavgift utgjør per i dag kr. 154 274,- per år for borettslaget. Festeavgiften reguleres hvert 10. år, neste gang 2031.
Det er ikke behov for avklaring forkjøpsrett eller godkjenning av ny eier, i følge Oslo kommune per 25.03.25.
Interessenter oppfordres til å sette seg grundig inn i festeavtalen som følger vedlagt salgsoppgaven, kontakt megler ved spørsmål.
Adkomst
Eiendommen har adkomst via offentlig gate.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Stockfleths gate ligger på Sagene, sentralt men samtidig avskjermet fra byens støy. I nærområdet har du alt du trenger i det daglige, og et særdeles godt kollektivtilbud. Et par minutters gange fra leiligheten ligger det flere koselige kafeer og restauranter som Kaffebrenneriet, Kaffe Gram, Helt rått , Bamboo, Sagene Lunsjbar, Mat&Mer, Nord Bjølsen Bakeri, Pizza Pancetta samt Den Lille Kokosbollefabrikken. Det finnes også klesbutikker, hudpleiesalonger, apotek m.m. i området. Det er dessuten kort vei til Storo storsenter med sitt brede utvalg av forretninger og servicetilbud. Leiligheten ligger i et populært område mellom Sagene og St. Hanshaugen. Videre er boligen kun 10 min fra toppen av Grunerløkka, 15 min fra St. Hanshaugen og 10 min fra damplassen i Ullevål Hageby. Bydelen kan by på flere fantastiske grøntområder som Myraløkka, Bjølsenparken og Voldsløkka rett rundt hjørnet. Koselige Vøienvolden gård, som nærmeste nabo, hvor det finnes et hyggelig gårdstun med kafé i helgene, julemarked i desember og mulighet for å leie lokaler til private arrangementer. Bjølsenparken er en grønn oase som også har fått splitter nytt lekeområde og parsellhager. Voldsløkka er et aktivt friområde med kunstgressbane, tuftepark, ballbinge, sandvolleyballbaner, turstier m.m. Ved Bjølsenparken ligger også idylliske Hjemmets Kolonihager med koselige Portveien 2. Kort vei til Akerselva med tursti og sjarmerende trehusbebyggelse i Maridalsveien. Av treningstilbud finner du bl.a. SATS Sagene (kun 2 minutter unna leiligheten) og ellers i nærområdet finner du Sagene Squash i Mølleparken, Crossfit Yggdrasil på Bjølsen og Myrens sportssenter på Torshov. På Myrens har man tilgang til treningssenter, OsloSquash, Klatreverket og Golfsenteret. Torshov og Sandaker er ca. 5-10 minutters gange unna og det er ca. 15 min gange til St.Hanshaugen og Grünerløkka. Godt kollektivtilbud; Buss nr. 20 (Galgeberg-Skøyen), nr. 37 (Nydalen - Helsfyr), nr. 54 (Aker Brygge - Kjelsås) til/fra Sagene i Kierschows gate eller Arendalsgata. Buss nr. 34 (Ekeberg-Tåsen) til/fra Arkitekt Rivertz plass i Uelandsgate. Alle busser stopper kun noen få minutter fra leiligheten. Buss nr. 37 har avganger hele døgnet, nr. 20 og 54 har ekstra avganger natt til lørdag og søndag. Få minutter til Vogts gate for trikk nr. 11, 12 og 13. T-bane fra Nydalen og Storo. Flybuss fra Vøyenbrua. Stor dagligvarebutikk (Extra) bare 50 meter bort i gata, og litt lengre bort døgnåpen Joker Sagene. Utdanningsinstitusjoner som Universitetet i Oslo (Blindern), BI i Nydalen, Høyskolen i Oslo, Tannlegehøyskolen, Veterinærhøyskolen, Sykepleierskolen på Lovisenberg og Arkitekthøyskolen er i nærheten. Bydelen har også en rekke både store og små barnehager og fritidsaktiviteter for barn på blant annet Sagene Samfunnshus og Hopp i Havet ved Myraløkka med kafe og utallige tilbud. Dans, yoga, tai chi og forskjellige barnegrupper er bare noe av det som skjer gjennom uka. I helgene er det også ofte teaterforestillinger for barn. Geitemyra kultursenter for barn ligger kun 10 minutters gange fra leiligheten. Da har du allerede gått forbi skolehagene der det er mulighet til å leie egen parsell.
Bebyggelse
Området består i hovedsak av blokkbebyggelse.
Skoler og barnehager
Skolekrets: Sagene skole som er en 1–10 skole i bydel Sagene. Barnehager i nærheten er blant annet Løkkeberg barnehage, Pontoppidan barnehage, Vøyensvingen barnehage og Maridalsveien barnehage.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for Stockfleths gate 35-49 B (m.fl) for installasjon av brannvarslingsanlegg, datert 28.01.2005. Det foreligger ferdigattest for Stockfleths gate 35-49 B (m.fl) for modernisering av brannalarmanlegg, datert 04.01.2023. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det foreligger ekspedisjonsdokument datert 18.01.1917 for våningshus. Ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Ekspedisjonsdokumentet er uattestert, og dokumenterer at det er søkt om oppføring av bygget, men ikke endelig godkjenning. At ekspedisjonsdokument eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Bygningstegninger: Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men de stemmer ikke med dagens bruk. Dør fra entré inn til kjøkken er flyttet lengre mot bad. Bad er byggemeldt som WC. I forbindelse med salg av eiendommen oppfordres interessenter til og sette seg godt inn i de godkjente tegningene, kontakt megler ved spørsmål.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler borettslaget. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til byggeområde for bolig. Reguleringsbestemmelser: S-2255: Reguleringsbestemmelser i tilknytning til endret reguleringsplan for Oslo sentrum og indre sone i Oslo kommune. Reguleringsplanen som følger eiendommen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 Kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Se kommunens hjemmeside for ytterligere informasjon. Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. Kommuneplan: KDP 17 https://www.oslo.kommune.no/getfile.php/1374702-1740117858/Tjenester%20og%20tilbud/Politikk%20og%20administrasjon/Politikk/Kommuneplan/Tidligere%20kommuneplandokumenter/Kommuneplan%202015%2C%20del%202%3A%20Juridisk%20arealdel.pdf For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Offentlige planer: Det foreligger pågående byggesak i Stockfleths gate 47. Saken gjelder bruksendring av loft til bolig. Tillatelse gitt. Saksnummer 202453322. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202453322 Det foreligger pågående byggesak i Stockfleths gate 46. Saken gjelder bruksendring av loft til bolig og fasadeendringer - H0302. Søknad inne. Saksnummer 202550652. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202550652 Det foreligger pågående byggesak i Fjørtofts gate 5. Saken gjelder utvidelse og bruksendring av loft til bolig og fasadeendring - H0303. Tillatelse gitt. Saksnummer 202315667. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202315667 Det foreligger pågående byggesak i Stockfleths gate 48. Saken gjelder bruksendring av kjeller og loft til bolig, ingen nye boenheter. Igangsettingstillatelse gitt. Saksnummer 201920900. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201920900 For informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/221/223: 07.11.1951 - Dokumentnr: 303071 - Festekontrakt - vilkår Gjelder feste Festetid: 70 år ÅRLIG AVGIFT NOK 2,814 BESTEMMELSER OM FORKJØPSRETT MED FLERE BESTEMMELSER ---------- Nye vilkår 30.01.1923 - Dokumentnr: 993723 - Bestemmelse om gjerde 25.03.1924 - Dokumentnr: 993630 - Erklæring/avtale Bestemmelser om brannvegg/-dør 07.11.1951 - Dokumentnr: 303071 - Festekontrakt - vilkår Festetid: 70 år ÅRLIG AVGIFT NOK 2,814 BESTEMMELSER OM FORKJØPSRETT MED FLERE BESTEMMELSER ---------- Nye vilkår 08.03.1956 - Dokumentnr: 302100 - Erklæring/avtale Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v. Gjelder denne registerenheten med flere 06.11.1956 - Dokumentnr: 309274 - Erklæring/avtale Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v. 30.01.1923 - Dokumentnr: 900107 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:0301 Gnr:221 Bnr:53
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på andelen.
Verneklasse/SEFRAK
Bygningen er vernet som kulturminne (tidligere Gul Liste fra Byantikvaren i Oslo) Dette innebærer at eiendommen er helt eller delvis bevaringsverdig, og kan ha betydning for fremtidig ombygging/restaurering mv. Byantikvaren skal gi en rådgivende uttalelse i byggesaker som berører eiendommen. For en fullstendig oversikt over eiendommens status, se: http://riksantikvaren.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=545b8e996b6e4e1fbcb65f69299a7167
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men andelseierne må dekke borettslagets løpende utgifter. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der borettslaget sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Borettslaget har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra borettslaget på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 1,25% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 48 125,- Grunnpakke Leilighet/tomt kr. 12 500,- Markedspakke Basis inkl. trykket salgsoppgave kr. 24 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Rabatt vederlag/provisjon kr. 7 500,- Tilrettelegging kr. 16 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 25 320,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 147 135,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Alexander Johannessen, Eiendomsmegler MNEF / Partner
922 45 380
a.johannessen@nordvikbolig.no
Megler
Alexander Johannessen, Eiendomsmegler MNEF / Partner
922 45 380
a.johannessen@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Bygdøy Alle Eiendom AS
Org. nr.: 914457750
Bygdøy Alle 34, 0265 OSLO
Bilder
Alexander Johannessen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Bygdøy Allé
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?