Grefsenveien 6CSagene - Torshov
- Sagene - Torshov
- Grefsenveien 6C
- Prisantydning
- 3 800 000,-
- Felleskost/mnd
- 2 451,-
- BRA-i
- 30 m2
SANDAKER
Arealsmart 2-roms med sentral beliggenhet | Perfekt førstegangskjøp | Vendt mot bakgård | V.v, fyring og internett inkl.
Velkommen til Grefsenveien 6C - En attraktiv og arealsmart 2-roms beliggende meget sentralt, samtidig usjenert til på Sandaker. Leiligheten ligger vendt ut mot bakgården og har stor vindusflater som bidrar til rikelig med lys inn i boligen. Meget god planløsning med luftige rom, samt er deler av boligen modernisert i nyere tid. Dette er et perfekt førstegangskjøp med nærhet til "alt" Verdt å merke seg: * Arealsmart 2-roms * Varmtvann, fyring og internett inkludert i felleskostnadene * Loft- og kjellerbod * God offentlig kommunikasjon * Rett ved Handelshøyskolen BI * Ingen forkjøpsrett og dok.avg
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Aksjeleilighet
- Byggeår:
- 1937
- Etasje:
- 4
- Soverom:
- 1
- Prisantydning:
- 3 800 000,-
- Totalpris:
- 4 126 773,-
- Omkostninger:
- 5 490,-
- Fellesgjeld:
- 21 283,-
- Felleskost/mnd:
- 2 451,-
- Fellesformue:
- 15 515,-
- Totalt BRA:
- 34 m2
- Tomteareal:
- 1 414,6 m2 (festet)
- Energimerking:
- F - mørkegrønn
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
44-0003/25
Boligtype
Aksjeleilighet
Adresse og betegnelse
Grefsenveien 6C, 0482 Oslo
Gnr. 223, bnr. 10 i Oslo kommune.
Aksjenr. 59,775-786,1769-1781 i Grefsenv 6 AS, orgnr. 921281277
Selger(e)
Emma Olsson
Kjøpesum og omkostninger
3 800 000,- (Prisantydning) 21 283,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 3 821 283,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 3 217,- (Pantenoteringsgebyr) 2 273,- (Transportgebyr ) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 5 490,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 14 790,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 3 826 773,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 3 836 073,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1937
Etasje
4
Arealer
BRA-i: 30 kvm
BRA-e: 4 kvm
Totalt BRA: 34 kvm
Beskrivelse:
4. etasje:
BRA-i: 30 kvm. Entré , Bad/wc, Stue , Kjøkken , Soverom
BRA-e: 4 kvm. Kjellerbod og loftsbod
Totalt BRA: 34 kvm
Ikke målbare arealer:
Loftsbod på ca. 2 m², avrundet iht. avrundingsregler og NS 3940 à 2023
Kjellerbod på ca. 1,6 m² BRA-e, avrundet iht. avrundingsregler og NS 3940 à 2023.
Fellearealer og rettigheter til bruk:
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på aksjelagets fellesareal, men disponeres av denne leiligheten. Aksjelaget kan på et senere tidspunkt omdisponere denne bruken.
Takstmannens kommentar til arealoppmåling:
Bod/boder er vist frem av eier/rekvirent, eller lokasjon av bod/boder er beskrevet for takstmann for oppmåling av areal. Boder er sjelden
merket med tilhørighet til leilighet og opplysninger vedrørende disse er kun basert på opplysninger gitt av eier/rekvirent. Bod/boder i
sameie/borettslag er generelt å betrakte som fellesareal. Det er ikke fremlagt dokumentasjon på eierskap til bod/boder. Areal for eksterne
boder er medtatt i bruksarealet i boligen og betegnes i rapporten som BRA-e. Arealet av vegger mellom eksterne boder (Bra-e) som grenser til
innvendig bruksareal (Bra-i) er medtatt i bodens areal iht. ny arealstandard NS 3940 à 2023. Omgjøring/salg av fellesareal i regi av
sameie/borettslag kan påvirke oppmålt bodareal i rapporten. Takstmann kan ikke lastes for slike omdisponeringer av fellesareal/boder. Areal
av eksterne boder skal medtas etter ny arealstandard ved salg/avhending av bolig fra og med 1/1-2024.
Det gjøres oppmerksom på at sjakter og kanaler som går igjennom leilighetsgrense, samt samlet areal for innervegger inngår i bruksarealet
(BRA og P-rom), jf. NS 3940 og takstbransjens retningslinjer for arealmåling. Boligen er målt med håndholdt lasermåler og noe avvik kan
forekomme. For mer nøyaktig målinger må det utføres en 3D-laserskanning av boligen som gir en garantert nøyaktighet innenfor 2% arealavvik
som er kravet i ny avhendingslov per 1. januar 2022.
Antall soverom
1
Innhold
Dette er en perfekt bolig for deg som ønsker å bo sentralt, samtidig som du har en skjermet og tilbaketrukket internbeliggenhet. Beliggenheten gir deg et sentralt utgangspunkt med nærhet til det meste hovedstaden har å tilby i form av yrende restaurant- og kaféliv, forretninger og servicetilbud, grønne parker, samt god offentlig kommunikasjon. Verdt å merke seg: * Arealsmart 2-roms * Varmtvann, fyring og internett inkludert i felleskostnadene * Loft- og kjellerbod * God offentlig kommunikasjon * Rett ved Handelshøyskolen BI * Ingen forkjøpsrett og dok.avg
Standard
Nøkkelopplysninger | Kjekt å vite El-anlegg: Automatsikring i sikringsskap. Det elektriske anlegget består av en kombinasjon av skjult og åpent anlegg Bod/oppbevaring: Loftsbod på ca. 2 m² og kjellerbod på ca. 1,6 m² Vinduer: Vinduer med malte trerammer og 2-lags glass fra 1988. Vegger: Malt panel og sparklet/malt tapet. Fliser på bad. Gulv: Eikeparkett. Fliser på bad. Ventilasjon: Naturlig ventilasjon på bad/wc og inne i skyvedørsgarderobe på soverom, samt vinduer som kan åpnes. Ingen synlig ventilasjon på kjøkken.
Parkering
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene, parkeringssone A, B, C, D og E: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 6.200 kroner for ett år Motorsykkel og moped: 3.100 kroner for ett år El-bil : 2.090 kroner for ett år El-motorsykkel og el-moped: 1.045 kroner for ett år Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/
Moderniseringer og påkostninger
Moderniseringer opplyst fra selger:
2023:
Kjøkken/stue: Flyttet kjøkken fra eget rom til stue. Ny platetopp og vask med waterguard på kjøkken. Nye lister rundt vindu + tettet med mer isolasjon.
Soverom: Et eget soverom hvor kjøkkenet var. Plassbygget seng.
Bad: Nytt klosett, speilskap og høyskap på bad
Stue/kjøkken og soverom: Malt vegger og lister
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Følgende opplysninger er spesielt viktig å merke seg: 1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Firma: Nøstvik rør og vedlikehold. Flytting av kjøkken med tilkobling, nytt opplegg av vann og avløp samt waterguard og koblet opvm, bytte av wc med vann og avløp. 2. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Firma: Thorendal AS. Sprekker i brannbalkonger våren 2023 før min eiertid. Ikke blitt informert at det gjalt utenfor denne leiligheten. 4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Foreligger det en samsvarserklæring? Nei Beskriv arbeidet og hvorfor det ikke foreligger samsvarserklæring: Forrige eier skal ha vært faglært og hadde gjort arbeider selv. Vet ikke hva som er blitt gjort av hvem eller når. Under min eiertid er det er blitt lagt opp til kjøkken i stue. Mangler samsvarserklæring. Ingen feil/avvik er lagt merke til under min eiertid, og det har vært eltilsyn her uten funn av avvik. 4.1 Vet du om det elektriske anlegget har blitt kontrollert? Ja Når ble kontrollen utført? Eltilsyn 28.08.24. Kontrollen ble gjennomført som en stikkprøvekontroll etter føringer fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Ved kontrollen ble det ikke funnet avvik. 5. Vet du om det er gjort arbeid på vann og avløp, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Nøstvik rør og vedlikehold. Flytting av kjøkken med tilkobling, nytt opplegg av vann og avløp samt waterguard og koblet opvm, bytte av wc med vann og avløp. 30. Vet du om det finnes planer, vedtak eller forslag til vedtak som kan øke husleien/festeavgiften /fellesutgiftene/fellesgjelden? Nei Eventuell kommentar: Felleskostnadene går opp med 2,6% til 2509kr 01.02.25
Bygningssakkyndig
Stian Aass
Byggemåte
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Vedlagt salgsoppgaven følger tilstandsrapporten og selgers egenerklæring. Disse må leses nøye av interessenter før bud inngis. Opplysninger gitt i tilstandsrapporten anses å være kjent for kjøper, og det kan derfor ikke reklameres på forhold som fremkommer av tilstandsrapporten. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Beskrivelsen av boligen som følger er hentet fra tilstandsrapporten: Boligblokk på 5 etasjer, loft, underetasje og kjeller oppført i mur og betongkonstruksjoner med leilighetsskillende vegger i 1 ½ steins tegl og dekker i armert betong. Fasader i pusset/malt mur, samt yttertak tekket med papp. Bygningsdeler som har fått TG2: Vinduer: Vurdering av avvik: • Det er avvik: Tilstandsgrad 2 settes på bakgrunn av gjenværende levetid på glass og redusert isoleringsevne. Bygningsdelene har oversteget halvparten av sin levetid og utskifting må påregnes på sikt. Konsekvens/tiltak • Tiltak: For at vinduer skal få tilstandsgrad 0 eller 1 må disse skiftes. Dette er normalt sett borettslagets/sameiets sitt ansvar og kan evt. ikke gjennomføres uten styrets samtykke. Eldre vinduer har dårligere isoleringsevne på glasset og som regel dårligere tetting rundt vinduer. Dette kan føre til trekk rundt vinduer og kaldras ved temperaturforskjeller som igjen fører til ubehag og økte energikostnader. Overflater: Vurdering av avvik: • Det er avvik: Tilstandsgrad settes på bakgrunn av stedvis bruksslitasje på parkett. Konsekvens/tiltak • Tiltak: Utbedring av nevnte avvik må utføres for å få tilstandsgrad 1. Overflater med avvik har ingen betydelig risiko, eller konsekvens og tilstandsgrader er satt på grunn av estetiske/trivsels baserte grunner. Tilstandsgrader settes iht. NS 3600. Etasjeskille/gulv mot grunn: Vurdering av avvik: • Det er målt høydeforskjell på mellom 15-30 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. • Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Tilstandsgrad er satt på bakgrunn av standardens strenge vurdering av skjevheter i etasjeskille, eller gulv på grunn. Målinger er utført og beskrevet under. Entré: Det er målt ca. 13 mm høydeforskjell på gulv over en lengde på ca. 2 m. Det er målt ca. 15 mm totalt avvik/høydeforskjell på hele gulvet. Stue: Det er målt ca. 2 mm høydeforskjell på gulv over en lengde på ca. 2 m. Det er målt ca. 10 mm totalt avvik/høydeforskjell på hele gulvet. Høyder er tatt punktvis i hvert hjørne samt midt på gulvet, og svanker eller ujevnheter utover målte punkter kan forekomme. Øvrige rom kan også ha skjevheter i konstruksjoner uten at det er nevnt i rapporten. Målinger er utført etter stikkprøveprinsippet for å gi en indikasjon på evt. skjevheter i gulvkonstruksjoner i boligen. Konsekvens/tiltak • For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak. Etasjeskille må rettes opp for å kunne endre tilstandsgrad. Det er ikke kontrollert av takstmann grunnen til skjevheter i etasjeskille. Erfaringsbasert så skyldes ofte skjevheter i etasjeskille i eldre bygårder setninger i grunnen som påvirker bygget, men dette er ikke verifisert i dette tilfelle. Setningsskader i bygninger oppstår når grunnen under fundamentet synker eller beveger seg. Når fundamentet beveger seg, kan det føre til sprekker i bygningsmaterialer, samt føre til at dører og vinduer kan bli vanskelig å åpne og lukke. Innvendige dører: Vurdering av avvik: • Det er påvist avvik som tilsier at det bør foretas tiltak på enkelte dører. Tilstandsgrad settes på bakgrunn av alder og ikke fagmessig listing rundt dører. Konsekvens/tiltak • Enkelte dører må justeres. • Det bør foretas tiltak på enkelte dører. Utbedring av nevnte avvik må utføres for å få tilstandsgrad 1. Innvendig dører med avvik har ingen betydelig risiko, eller konsekvens og tilstandsgrader er satt på grunn av estetiske/trivsels baserte grunner. Tilstandsgrader settes iht. NS 3600. Avtrekk: Vurdering av avvik: • Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen. Tilstandsgrad 2 settes på bakgrunn av standardens strenge krav til forsert avtrekk fra kokesone på kjøkken. - Forsert avtrekk vil si mekanisk avtrekk ut av vegg, eller over tak. Konsekvens/tiltak • Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen. Det må etableres forsert avtrekk fra kokesone iht. forskrifter for å kunne endre tilstandsgrad. Manglende forsert avtrekk over kokesone vil føre dårligere inneklima da matos/lukt kan spre seg i boligen, samt økt luftfuktighet spesielt ved koking. Standardens strenge krav til forsert avtrekk fra kjøkkenventilator lar seg som regel ikke gjennomføre da borettslaget/sameiet ofte har interne retningslinjer/vedtekter om føring av mekanisk avtrekk fra kjøkkenventilator ut av yttervegg, eller til sentralt ventilasjonsanlegg. Eier/ny eier må kontrollere/avklare med styret i borettslaget/sameiet om det er lov å montere en elektrisk avtrekksvifte med føringer til sentralt ventilasjonsanlegg/yttervegg. Vannledninger: Vurdering av avvik: • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger. Tilstandsgrad 2 settes med bakgrunn i at mer enn halvparten av forventet brukstid for røranlegg er oppbrukt. Det er nå ingen symptomer på funksjonssvekkelse, men vær oppmerksom på at eldre vannrør er en risikokonstruksjon. Konsekvens/tiltak • Tidspunkt for utskiftning av vannledninger nærmer seg. • Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. I forbindelse med oppgradering av våtrom vil det være naturlig med utskiftning av rør. For å få endret tilstandsgrad må eldre vannrør byttes. Ventilasjon: Vurdering av avvik: • Det er påvist mangelfull ventilasjon på ett eller flere rom i boligen. Tilstandsgrad settes på bakgrunn av manglende ventilasjon/avtrekk på kjøkken. Iht. forskrifter: Boliger skal ha ventilasjon som sikrer et forsvarlig inneklima for personer i boligen. Ventilasjonen skal være tilpasset det enkelte roms funksjon. Kjøkken, sanitærrom og våtrom skal ha avtrekk. Konsekvens/tiltak • Ventilasjonsløsningen må utbedres. For å få endret tilstandsgrad må det etableres ventilasjon på kjøkken iht. forskrifter. Varme, generelt: Vurdering av avvik: • Det er avvik: Tilstandsgrad settes på bakgrunn av alder på varmekabel på bad/wc. Konsekvens/tiltak • Tiltak: Eldre varmekilder må utbedres/byttes for at tilstandsgrad skal kunne endres. Vannbåren varme: Vurdering av avvik: • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på anlegg for vannbåren varme. Tilstandsgrad settes på bakgrunn av alder på radiatorer. Det er ikke behov for utbedringstiltak da anlegget fungerer i dag, men ut i fra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg Konsekvens/tiltak • Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. • Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må anlegget skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. Ved renovering, påse at anlegget dokumenteres av fagperson. Varmeanlegg/radiatorer må byttes/fornyes for å fa tilstandsgrad 1. Vedlikeholdsplikten for dette ligger antageligvis hos borettslaget/sameiet og ikke videre vurdert av takstmann. Elektrisk anlegg: Det elektriske anlegget er av eldre og nyere dato. Det foreligger ikke samsvarserklæringer på alt av det elektrisk arbeid som er utført i boligen. Dette utløser en tilstandsgrad 2. Det anbefales av den grunn en utvidet EL-kontroll. Det elektriske anlegget er ikke vurdert utover visuell besiktigelse i denne rapporten, da dette krever spesiell kompetanse og autorisasjon. Bygningsdeler som har fått TG3: ETASJE > BAD/WC: Vurdering av avvik: • Våtrommet må oppgraderes for å tåle normal bruk etter dagens krav. Tilstandsgrad settes på grunn av alder/ gjenværende brukstid, ukjent underlag/oppbygging av tettesjik og manglende garantier. Det er nå ingen symptomer på funksjonssvekkelse, men vær oppmerksom på at eldre våtrom er å betrakte som en risikokonstruksjon. Det må påregnes full rehabilitering for å føre våtrommet opp til dagens krav. Rommet er funksjonelt, men utfra dagens krav til våtrom og rapportens krav jmf. byggeforskrifter fra før 1997 settes sluk, membran og tettesjikt til tilstandsgrad 3. Konsekvens/tiltak • Våtrommet må totalrenoveres. Alle forhold med tettesjikt, våtsone, sluk m.m. må dokumenteres. Våtrom må totalrenoveres. Bruk av eldre våtrom med ukjent tettesjikt/uten tettesjikt, eller defekt tettesjikt kan resultere i lekkasjer og skade på tilstøtende konstruksjoner. Det er viktig å evt. benytte dusjkabinett. Det er også viktig å rense sluk slik at vann renner uhindret til avløpsrør. Manglende rens av sluk kan føre til lekkasjer. Bygningsdeler som ikke er undersøkt (TGIU): Tilliggende konstruksjoner våtrom: Veggkonstruksjon mellom dusjnisje og tilstøtende rom er i mur/betong og hulltagning er av den grunn ikke gjennomført iht. § 2-2 forskrift til avhendingslova.
Innbo og løsøre
Følgende hvitevarer medfølger: kjøleskap, stekeovn og oppvaskmaskin.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i boligaksjeselskap. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Aksjeeier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4.
Energi og oppvarming
Energimerking
F - mørkegrønn
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Energiattest er basert på nåværende eiers/ husstands senere års forbruk og utgifter. Dette vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtale mv. Megler har intet ansvar for informasjon som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Leiligheten er oppvarmet med sentralvarmeanlegg m/radiatorer og varmekabler på bad/wc.
Informasjon om strømforbruk
Eier opplyser om følgende strømforbruk: Totalt forbruk i 2024 var ca. 900 kWh (ca. 50-100 kWh pr. måned).
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 2 451,- pr. mnd
Inkluderer: Felleskostnadene inkluderer og fordeles slik:
Avdrag felleslån: 148,-
Felleskostnader: 2 239,-
Renter felleslån: 64,-
Felleskostnader inkluderer videre oppvarming, varmtvann, internett, kommunale avgifter, forretningsførerhonorar, reparasjon og vedlikehold m.m.
På grunn av prisstigning og renteøkning er det påregnelig at felleskostnadene økes etter utarbeidelse av denne salgsoppgaven. Felleskostnadene går opp med 2,6% fra 01.02.2025 til kr 2 509,-
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 829 552,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 3 318 206,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
TV/Internett/Bredbånd
Internett/fiber fra Lynet er inkludert i felleskostnadene.
Aksjeselskapet
Om aksjeselskapet
Selskapets navn er AS Grefsenveien 6. Selskap er et boligaksjeselskap som har til formål å skaffe aksjeeierne bruksrett til egen bolig i selskapets eiendom (borett) og å drive virksomhet som står i sammenheng med denne. Et begrenset antall lokaler, lokalisert i første etasje, skal kun benyttes til næringsvirksomhet eller lignende. Styrets arbeid: Det er gjennom 2023 gjennomført 2 dugnader hvor fin god gjeng har feiet, vasket klippet og ryddet fellesarelaer i gården, både inne og utendørs. Tusen takk for solid innsats! For beboere i D-oppgaven har det vært vedvarende utfordringer med heisen og hyppige serviceoppdrag. Styret skal i gang med en totalutredning av heisen i 2024. Det er ikke ventet at denne skal påvirke felleskostnadene. Det ble i høst gjort et etterarbeid på flere balkonger på sørsiden av bygget. Det var oppdaget sprekkdannelser og noe avskalling. Dette skapte ingen funksjonsfare, men viktig at dette ble rettet opp i. Arbeidet ble en garantisak og førte dermed ikke med seg særskilt kostnad. Bomiljø Det har gjennom en lengre periode vært utfordringer med støy og sjenerende adferd rundt lokalene til Cafe Cortado. Styret har hatt lang og god dialog med eier av lokalet og satt inn strengere og strengere tiltak. Som et ytterligere tiltak, trakk styret bevilgningen til å benytte uteområdet for cafeen, både på fremsiden av bygget og bordene mot Sandakerveien. Styret vil følge situasjonen videre. Ut over dette er det styrets oppfattelse at det stort sett er ro og fred i gården innenfor ordensreglene. Arbeid i 2024 Styret planlegger ikke større prosjekter i 2024 som vil påvirke felleskostnadene. Som nevnt vil heisutbedring i d-oppgangen være det største prosjektet. Styret vil også jobbe med å utbedre uteområdet med sittegrupper og beplantning.
Forretningsfører
Boligbyggelaget Usbl
Forkjøpsrett
Det er ikke forkjøpsrett i borettslaget.
Styregodkjennelse
Overdragelsen krever godkjennelse fra styret ihht. aksjeloven. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 21 283,- pr. 14.01.2025
Handelsbanken
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 14.01.2025: 3.65% pa.
Antall terminer til innfrielse: 40
Saldo per 14.01.2025: 2 524 828
Andel av saldo: 21 283
Første termin/første avdrag: 30.03.2022 ( siste termin 30.12.2034 )
Fellesgjelden kan bli besluttet økt etter utarbeidelse av salgsoppgaven.
Fellesformue
Kr. 15 515,- pr. 31.12.2023
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Boligselskapets budsjett og regnskap er tilgjengelig hos meglerforetaket. Ta kontakt med megleren for å få dette oversendt.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Dyrehold
Det er tillatt med husdyr i borettslaget, men dyreholdet skal ikke være til vesentlig ulempe for andre beboere. For hund og katt kreves det søknad til styret, og dyr skal ikke anskaffes før godkjent søknad foreligger. I visse tilfeller kan det også innebære begrensing ut fra generelle forhold på tidspunktet som det totale antall hunder eller katter i oppgangen. Båndtvang gjelder for hund, og det henvises ellers til kommunale regler og politivedtekter. Hunder skal tørkes av potene om de er sølete når de går inn i bygget.
Aksjeselskapets forsikringsselskap
Gjensidige
Polisenr. 82185324
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 1 414,6 kvm (festet)
Informasjon om festetomt
Festeavgift: Kr. 61 198,- pr. år
Festekontrakt datert: 11.10.1988
Festetid: 80 år
Regulering av festeavgift: Utgangspunktet i tomtefesteloven er at både bortfester og fester kan kreve festeavgiften regulert i tråd med endringene i konsumprisindeksen. Dette gjelder ikke om partene har avtalt at festeavgiften skal stå uendret, eller om de har avtalt en lavere regulering enn det som følger av endringen i pengeverdien.
Regulering etter konsumprisindeks kan gjøres hvert tiende år om ikke annet er avtalt mellom partene. Det er likevel ikke lov til å avtale regulering noe oftere enn hvert år.
Adkomst
Det vil bli skiltet med visningsskilt fra Nordvik under annonserte visninger. Velkommen til visning!
Radonmåling
Boligen ligger minimum 3 etg over bakkenivå og radonmålinger er ikke relevant. Det er i utgangspunktet ikke nødvendig å måle radon i boenheter fra 3. etg. og øvrige etasjer dersom ikke spesielle forhold tilsier dette. Eksempler på spesielle forhold er at blokken ligger i et særlig radonutsatt/usikkert område eller at andre leiligheter i blokken har målt høye radonnivåer. Boligen ligger i et område som i NVE Radon aksomhetskart er definert med "usikker" aktsomhetsgrad og det anbefales radonmålinger på alle etasjer i boligblokken. Det anbefales å kontakte styret for ytterligere informasjon. http://geo.ngu.no/kart/radon/
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Leiligheten ligger sentralt til på Sandaker, med kort vei til servicetilbud. Sandaker/Torshov er et populært og sentralt boligområde innenfor ring 3 mellom Grünerløkka, Akerselva og Torshovdalen. I kort avstand fra leiligheten finner man en rekke ulike dagligvarebutikker, blant annet Joker, Kiwi, og Rema 1000, samt Meny med ferskvaredisk på Lillo Gård. Hos Åpent Bakeri i Hans Nielsen Hauges gate serveres det deilige bakervarer på dagtiden. På kvelden tar Lofthus Samvirkelag over i de samme lokalene og serverer fantastisk pizza. I nærområdet finner man og Sandaker senter med blant annet Coop Mega, Vinmonopolet, Vitus Apotek, ARK Bokhandel og Deichmanske Bibliotek. Det er også kort vei til Storo Storsenter som er Oslos største kjøpesenter med 140 butikker, flere restauranter, samt et stort SATS-treningssenter i senterets 4. etasje. I umiddelbar nærhet ligger også Sandaker Treningssenter og Fresh Fitness Storo. På Storo ligger Norges største kinosenter Odeon, som med sine 11 saler og nærmere 2000 seter er et samlingspunkt for filminteresserte i Oslo. Handelshøyskolen BI i Nydalen ligger ikke langt unna og her kan man velge om man vil spasere i hyggelige omgivelser langs Akerselva eller ta korteste vei opp langs Sandakerveien. I Nydalen finner man også det som er kåret til Oslos beste gastropub i 2013, nemlig Nydalen Bryggeri og Spiseri. Fine tur- og grøntområder langs Akerselva og i lokale parker med både Torshovdalen og Torshovparken i umiddelbar nærhet. Idylliske Akerselva ligger noen steinkast unna, og her kan man enten spasere ned til Oslo sentrum eller følge elva oppover til marka med alle sine muligheter, sommer som vinter. Går man oppover langs Akerselva kommer man til hyggelige badeplasser som Nydalsdammen, eller lenger opp til Frysja med store flotte grøntområder og bademuligheter.
Offentlig kommunikasjon
Meget god offentlig kommunikasjon med blant annet linje 30 og 58 fra Sandaker, linje 4 og 5 fra Storo, Linje RE30 og R31 fra Grefsen stasjon.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ikke ferdigattest, men ekspedisjonsdokument datert 22.09.1939. Ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Ekspedisjonsdokumentet er ferdig attestert, og dokumenterer at bygget er registrert lovlig oppført. At ekspedisjonsdokument eksisterer, gir ingen garanti for at bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Vi har mottatt ferdigattest/brukstillatelse for: Grefsenveien 6 A-C - Oppføring av uthus og levegger - Ferdigattest - 2023 Grefsenveien 6 - Bruksendring - Ferdigattest - 1994 (1) Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men det er avvik fra disse. Kommentar: Dagens planløsning i boligen avviker i forhold til godkjente/byggemeldte tegninger. Kjøkken er flyttet ut i stue og tidligere kjøkken er bygget om til soverom. Byggetegninger er innhentet av megler og oversendt. Dagens planløsning kontrolleres opp imot mottatte plantegninger. Det er ikke kontrollert om tegninger er iht. byggesak, eller grunnlag for en evt. brukstillatelse/ferdigattest. Dette begrunnes med at eldre byggesaker kan strekke seg over flere år med et stort antall dokumenter som vil være vanskelig og sette seg inn i. Rombetegnelser i rapporten er definert etter dagens faktiske bruk, uavhengig av hva som er godkjent av bygningsmyndighetene.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler boligaksjeselskapet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til byggeområde for boliger i henhold til reguleringskart datert 13.01.2025. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Pågående plansaker: Detaljregulering - Grefsenveien/Sandakerveien mellom Åsengata og Grefsenveien 48. Saksnummer: 202212601. Detaljregulering - Hans Nielsen Hauges gate. Saksnummer: 202214970. Nycoveien 1 og 1 B - Kontorbygg. Saksnummer: 202209898 Detaljregulering - Storokrysset fra Grefsenveien 48 til Disen. Saksnummer: 202205180 Detaljregulering for Vitaminveien. Saksnummer: 201816207 Vitaminveien 1 B. Saksnummer: 202017294 Byggesaker: Grefsenveien - Stoppested Grefsenveien - Oppføring av leskur - ID 188. Saksnummer: 201712219 Grefsenveien 9 A og B - Fasadeendringer. Saksnummer: 202454127 Grefsenveien 9 A-B og Fredrik Glads gate 8 A-B - Oppføring av boligbygg og ombygging av eksisterende bolig. Saksnummer: 202456118 Sandakerveien 64 - Installasjon av frittstående løfteplattform - Bygård. Saksnummer: 200908858 Sandakerveien 68 - Oppføring av balkonger. Saksnummer: 201605325
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/223/10: 29.09.1936 - Dokumentnr: 406008 - Festekontrakt - vilkår Gjelder feste ÅRLIG AVGIFT NOK 44,368 BEST. OM VARIGHET KONTRAKTEN KAN IKKE OVREDRAS/UTLEIES UTEN SAMTYKKE FRA HJEMMELSHAVER/UTLEIER MED FLERE BESTEMMELSER ---------- Nye vilkår 07.05.1927 - Dokumentnr: 921093 - Bestemmelse om bebyggelse Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet 13.10.1927 - Dokumentnr: 921094 - Bestemmelse om gjerde Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet 17.12.1927 - Dokumentnr: 921095 - Erklæring/avtale Bestemmelse om kloakkledning Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen 24.11.1928 - Dokumentnr: 924486 - Erklæring/avtale best om salg av øl/minneralvann Rettighetshaver: Ringnes Bryggeri 29.09.1936 - Dokumentnr: 406008 - Festekontrakt - vilkår ÅRLIG AVGIFT NOK 44,368 BEST. OM VARIGHET KONTRAKTEN KAN IKKE OVREDRAS/UTLEIES UTEN SAMTYKKE FRA HJEMMELSHAVER/UTLEIER MED FLERE BESTEMMELSER ---------- Nye vilkår 07.10.1936 - Dokumentnr: 306160 - Erklæring/avtale Bestemmelse om vann/kloakkledning Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen 07.10.1936 - Dokumentnr: 306161 - Erklæring/avtale Bestemmelse om kloakkledning Med flere bestemmelser Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen 07.10.1936 - Dokumentnr: 306162 - Best. om vann/kloakkledn. Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen 07.10.1936 - Dokumentnr: 306163 - Erklæring/avtale Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v. Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen 29.06.1936 - Dokumentnr: 406007 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:0301 Gnr:223 Bnr:48 OG TIDL GREFSENVEIEN 6
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på andelen.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Aksjeboligmodellen innebærer at aksjeselskapet eier eiendommen, mens aksjeeierne eier aksjer i aksjeselskapet som gir aksjeeier leierett til en bestemt bolig. Aksjeeierne har ikke personlig ansvar for selskapets fellesgjeld, men boligselskapets løpende utgifter må dekkes av aksjeeierne. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre aksjeeieres mislighold, eller der boligaksjeselskapet sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Aksjeboligselskapet har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra selskapet på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Legalpanteretten følger av borettslagsloven § 5-20, da denne gjelder tilsvarende for boligaksjeselskaper, jf borettslagsloven §1-4. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Salg av aksjeleiligheter reguleres av kjøpsloven. Ved dette salget skal imidlertid avhendingslovens bestemmelser komme til anvendelse så langt de passer. Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 1,00% av salgssum estimert til kr. 38 000,- Grunnpakke Leilighet/tomt kr. 12 500,- Markedspakke Basis inkl. trykket salgsoppgave kr. 24 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 6 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 23 000,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 117 190,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Aksel Bredesen, Eiendomsmegler / Partner
468 89 847
a.bredesen@nordvikbolig.no
Megler
Aksel Bredesen, Eiendomsmegler / Partner
468 89 847
a.bredesen@nordvikbolig.no
Megler 2
Kristoffer J.S Johannessen, Eiendomsmegler
951 27 617
k.johannessen@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Meglerhuset Nordstrand AS
Org. nr.: 833671642
Ekebergveien 233, 1162 OSLO
Bilder
Aksel Bredesen
Eiendomsmegler / Partner
Nordstrand
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?
Hva er din bolig verdt?
Kristoffer J.S Johannessen
Eiendomsmegler
Nordstrand
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?