Østerliveien 57BLambertseter
- Lambertseter
- Østerliveien 57B
- Prisantydning
- 5 100 000,-
- Totalpris
- 5 472 025,-
- Felleskost/mnd
- 6 716,-
- BRA-i
- 70 m2
Lambertseter
Pen og gjennomgående 3-roms hjørneleilighet - Sydvestvendt, solrik balkong - Nytt bad 2017 - Parkering etter venteliste
Tiltalende og gjennomgående 3-roms hjørneleilighet i høy 2. etasje. Solrik, sydvestvendt og innglasset balkong på 9 kvm vendt ut mot hyggelige grøntområder. Vinduer fra tre kanter gjør leiligheten lys og luftig. God internbeliggenhet og gjennomgående bra standard med bl.a. nyoppusset bad i 2017 i regi av boligselskapet, pent kjøkken fra 2012 og nye gulv i 2022. Høydepunkter: - Gjennomgående - Solrik balkong - God standard - Bra planløsning - 2 gode soverom - 3 Boder - Varmtvann/fyring inkl. i felleskostn - Ingen dok.avgift - Populær beliggenhet - Mulig leie parkering med El-lading etter venteliste Attraktiv beliggenhet på Lambertseter. Her bor man tilbaketrukket i naturskjønne omgivelser med store grøntområder rundt bygget. Kort vei til servicetilbud og kollektivtransport.
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Aksjeleilighet
- Byggeår:
- 1960
- Etasje:
- 2
- Soverom:
- 2
- Prisantydning:
- 5 100 000,-
- Omkostninger:
- 13 688,-
- Totalpris:
- 5 472 025,-
- Fellesgjeld:
- 358 337,-
- Felleskost/mnd:
- 6 716,-
- Fellesformue:
- 19 886,-
- Totalt BRA:
- 95 m2
- Energimerking:
- D - mørkegrønn
- Veranda:
- Ja
Visninger
OBS! Alle våre visninger har påmelding. På denne måten sikrer vi at megler har god oversikt og tid til å imøtekomme alle interessenter. Meld deg på visning ved å trykke på lenken visningspåmelding. Passer ikke tidspunktet, send megler en e-post og avtal tid for privatvisning.
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
13-0176/24
Boligtype
Aksjeleilighet
Adresse og betegnelse
Østerliveien 57B, 1153 Oslo
Gnr. 159, bnr. 113 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Aksjenr. 6 i Østerli Boligselskap AS, orgnr. 932594803
Part.obl. nr. 6 med pålydende verdi kr. 6 900,-
Selger(e)
Endel Kretschmann
LIziani Crescencio
Kjøpesum og omkostninger
5 100 000,- (Prisantydning) 365 681,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 5 465 681,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 9 688,- (Eierskifte-/transportgebyr) 4 000,- (Pantenoterings–/urådighetsgebyr) 10 400,- (Trygghetspakke kjøper* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 13 688,- (Omkostninger totalt (uten Trygghetspakke)) 24 088,- (Omkostninger totalt (med Trygghetspakke)) -------------------------------------------------------- 5 479 369,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Trygghetspakke)) 5 489 769,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Trygghetspakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1960
Etasje
2
Arealer
BRA-i: 70 kvm
BRA-e: 16 kvm
BRA-b: 9 kvm
Totalt BRA: 95 kvm
Beskrivelse:
Kjeller:
BRA-e: 10 kvm. To disponible kjellerboder, begge på ca. 5 kvm.
Totalt BRA: 10 kvm
2. etasje:
BRA-i: 70 kvm. Entré, bad, kjøkken, stue og to soverom.
BRA-b: 9 kvm. Innglasset balkong.
Totalt BRA: 79 kvm
4. etasje:
BRA-e: 6 kvm. Disponibel loftsbod. Gulvareal på ca. 11 kvm.
Totalt BRA: 6 kvm
Takstmannens kommentar til arealoppmåling:
Innvendig areal er oppmålt på stedet. Kommentar NS 3940:2012.
Leiligheten disponerer to boder i kjeller, begge på ca. 5 m² og en loftsbod med gulvareal på ca. 11 m². Loftsboden er ikke måleverdig i sin helhet på grunn av lav takhøyde iht. retningslinjer for arealmåling NS 3940.
Antall soverom
2
Innhold
Entré, kjøkken, 2 soverom, bad og stue med utgang til sydvestvendt, innglasset balkong. Leiligheten disponerer 3 boder. To i kjeller på ca 5 kvm hver. En loftsbod på 6 kvm (11 kvm gulvareal). Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Standard
I forbindelse med salget er det utarbeidet en tilstandsrapport for boligen som viser boligens tilstandsgrad fra TG1-TG3, hvor TG1 er velfungerende forhold, TG2 er forhold som må påregnes utbedret på sikt, og TG3 er forhold som må påregnes utbedret omgående. Følgende forhold er kommentert: Vinduer: Vinduer med tolags isolerglass, produsert i 1985. Tilstandsvurdering: Vinduer er av eldre dato og det må på generelt grunnlag påregnes høyere varmetap og lavere isolasjonsevne. Risiko for punktering, fuktinntrengning og skader er større i eldre vinduer. TG 2 er gitt på grunn av alder iht. forventet levetid og normal bruksslitasje. Ytterdører: Entrédør i brannklasse B-30 med 35 desibel lydmotstand. Balkongdør med tolags isolerglass, produsert i 1985. Tilstandsvurdering: Ytterdører er av eldre dato. Det må på generelt grunnlag påregnes høyere varmetap og lavere isolasjonsevne. Risiko for fuktinntrengning og skader er større i eldre ytterdører. Det bør på generelt grunnlag påregnes justering/vedlikehold av ytterdører. TG 2 er gitt på grunn av alder iht. forventet levetid og normal bruksslitasje. Innvendige dører: Profilerte innvendige dører. Tilstandsvurdering: Dørbladet til soverommet subber i parketten. TG 1 er gitt etter en helhetsvurdering. Glatt malt innvendig dør av eldre dato til bad. Tilstandsvurdering: Dørhåndtaket til baderomsdøren er noe løst. TG 2 er gitt på grunn av alder og normal slitasje. Kjøkken: Kjøkkeninnredning med profilerte fronter. Enkelte glassfronter og belysning i overskap. Belysning under overskap. Fliser på vegg over benkeskap. Heltre benkeplate med nedfelt kum i porselen. Kullfilterventilator. Induksjonstopp, stekeovn, oppvaskmaskin og kjøl/frys er integrert i innredningen. IKEA kjøkkeninnredning fra 2012. Tilstandsvurdering: Det er under befaringen benyttet fuktindikator og utført fuktsøk på utsatte punkter. Det er ikke funnet indikasjoner på fukt utover normale verdier. Det er observert sprekkdannelser i fugen mellom benkeplater og veggfliser. Kjøkkeninnredningen er av noe eldre dato, men fremstår som godt vedlikeholdt og er derfor vurdert til TG: 1. Innvendige overflater: Gulv: Innvendige gulv er belagt med enstavs parkett. TG: 1. Vegger: Sparklet og malte overflater på plater/murpuss. TG: 1. Himling: Pusset og malte overflater. Sparklet og malte plater. Himlingshøyde ca. 2,49 m målt i stue. TG: 1. Etasjeskiller: Etasjeskiller i betong. Det er foretatt stikkprøver for måling av gulvoverflater i følgende rom: Stue og kjøkken. Tilstandsvurdering: Høydeforskjell på gulvet er målt til mindre enn 10 mm over en lengde på 2 m, og derfor vurdert til TG 1. Balkong: Sørvestvendt innglassetbalkong i betongkonstruksjon med adkomst fra stue, ca. 7 m². Terrassebord på dekke og rekkverk i glass- og metallkonstruksjon. Stikkontakt og utebelysning. Rekkverkshøyden er målt til 107 cm. Tilstandsvurdering: Kun innvendige overflater er vurdert, da hovedkonstruksjon ligger under selskapets ansvarsområde. TG: 1. Fast inventar: Skyvedørsgarderobe med speilfronter i soverom og entré. TG: 1. Ledningsnett for sanitærinstallasjoner: Avløpsrør i plast. Ledningsnett for vann i rør i rør systemer med fordelerstokk i bad. Åpent ledningsnett for vann i bad i krombelagt kobber. Dreneringsrør fra fordelerstokk med utløp i bad. Leilighetens hovedstoppekraner for varmt- og kaldtvann i bad er lokalisert på fordelerstokk. Leilighetens hovedstoppekraner for varmt- og kaldtvann i kjøkken er lokalisert i benkeskap i kjøkken. Tilstandsvurdering: Vanntrykk og funksjon på avløp er undersøkt og funnet ok. Noe svakt vanntrykk. Stoppekraner er funksjonstestet og vurdert tilfredsstillende. Det er ikke vanntett avslutning på varerør i kjøkken, som kan medføre at eventuelt lekkasjevann i ledningsnettet vil renne ut og forårsake vannskader. Ved tidspunkt for oppussing var det krav om automatisk vannstopper i forbindelse med vanninstallasjoner i rom uten sluk. I dette tilfellet er det ikke montert automatisk vannstopper i kjøkken.Forholdet kan gi større risiko for vannskade ved en eventuell lekkasje. TG 2 er gitt etter nevnte forhold. Vannbåren varme: Radiatorer tilknyttet felles varmeanlegg. Tilstandsvurdering: Tilstandsvurderingen er gitt basert på alder og enkle observasjoner, da undertegnede ikke har spisskompetanse på området. TG: 1. Ventilasjon: Spalteventiler i vinduer. Oppdriftsventilasjon med ventil på vegg i kjøkken og bad. Luftespalte med lufttilførsel under dør. Avtrekk er undersøkt med papir. Tilstandsvurdering: Referansenivå på luftbehandling er satt til byggeår. Avtrekksventil er funksjonstestet og vurdert ikke tilfredsstillende, dette kan medføre noe redusert luftsirkulasjon i boligen. TG 2 er gitt etter nevnte forhold. Elektrisk anlegg: Det er foretatt forenklet vurdering av det elektriske anlegget, da det ikke foreligger tilsynsrapport fra det lokale el.-tilsynet. Det elektriske anlegget ligger delvis åpent og delvis skjult i konstruksjonen. Sikringstavle med skrusikringer og jordfeilautomater, montert i felles gang. Samsvarserklæring signert og datert 05.05.2017 er fremvist for følgende arbeider: - Varmekabel i støp i bad med effektregulator. - Lys på bad o/servant på egen bryter. - Lys/downlights i tak på bad med egen bryter. - Ny kurs 2x16A til vaskemaskin og ny kurs 2x16A til varmekabel, stikk og lys på bad. - Stikk til forbrukerutstyr ved servant i bad og stikk til aquastopp i kjøkkenbenk. Tilstandsvurdering: Ved arbeid utført på elektrisk anlegg etter 1999, skal samsvarserklæring foreligge. I dette tilfellet mangler samsvarserklæring på deler av anlegget. Det er iht. NEK 400(2010) krav om komfyrvakt i kjøkken ved elektrisk anlegg nyere enn 2010. I dette tilfellet er det ikke etablert komfyrvakt i kjøkkenet. Komfyrvakt bør monteres. Det elektriske anlegget er gitt TG 2 på grunn av nevnte forhold og alder i forhold til forventet levetid. Det anbefales at anlegget kontrolleres av en el. - takstmann. Bad: Badet er i følge eier pusset opp i regi av borettslaget i 2017. FDV-dokumentasjon er fremvist. Gulv – Bad: Fliser på betong. Fliser på betong. Sluk i plast med klemring og synlig membran klemt i klemringen. Tilstandsvurdering: Fall mot sluk på gulv og slukhøyde er kontrollert, og vurdert tilfredsstillende. TG: 1. Vegger: Flislagte overflater. TG: 1. Fast inventar, generelt – Bad: Baderomsinnredning bestående av benkeskap og høyskap med glatte fronter. Veggskap med speilfronter og belysning over servant. TG: 1. Utstyr for sanitærinstallasjoner – Bad: Dusj med innfellbare dører i herdet glass, servant i helstøpt plate, veggfestet klosett med innebygget sisterne og opplegg for vaskemaskin. TG: 1. Elektrisk oppvarming – Bad: Varmekabler i gulvstøp. Tilstandsvurdering: Tilstandsvurderingen er gitt basert på alder og enkle observasjoner, da undertegnede ikke har spisskompetanse på området. TG: 1. Hulltaking – Bad: Hulltaking er ikke utført da badets vegger er oppført i betong eller lignende materiale. Iht. Forskrift til avhendingslova skal det ikke utføres hulltaking i baderomsvegger av mur eller betong. Fuktindikator er istedenfor benyttet på veggens overflater og det er ikke påvist indikasjoner på fukt utover vanlige verdier. TG: IU. Tilstandsrapport for boligen er vedlagt salgsoppgaven. Se denne for nærmere informasjon om tilstandsgrad.
Parkering
Selskapet har noen parkeringplasser utleie etter venteliste. Styreleder kan ikke si hvor mange som er på venteliste, dette endres løpende. De som ønsker plass henvender seg til styret. P-plass tildeles etter søknad til styret. Parkeringsplassene har mulighet for EL-lading. Det påløper administrasjonsgebyr etter gjeldende priser. P-plassen følger ikke boligen ved salg. Vanlig plass uten strøm er p.t kr. 300.- pr md. For plass med el-bil lading og motorvarmere kr 450.- pr. md (ladekostnader kommer utenom). Det er i tillegg godt med parkering utenfor leiligheten langs Østerliveien.
Moderniseringer og påkostninger
Følgende større oppgraderinger er i følge eier utført i den senere tid:
2021/2022:
- Lagt ny parkett.
- Montert gips på vegger og satt inn skyvedør mot soverom.
- Etablert spotter i stue.
- Montert skyvedørsgarderobe.
- Lagt terrassebord på balkong.
I regi av selskapet:
2023: Innglasset balkong.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
23. Vet du om det er utført tidligere arealoppmålinger av boligen, eller om boligens areal er oppgitt i dokumenter som salgsoppgave, takstrapport, tilstandsrapport, byggesøknad eller lignende? Ja Hvilket dokument og når er målingen foretatt? Tilstandsrapport was done in May 2024
Bygningssakkyndig
ESPEN AAKERNES
Byggemåte
Bygningssakkyndig opplyser følgende om byggemåte: Treroms aksjeleilighet i boligblokk med tre eksterne boder i henholdsvis loft og kjeller. Utvendige bygningsdeler: - Grunnmur i betong. - Yttervegger i betongkonstruksjon, forblendet med fasadeplater. - Yttertak i trekonstruksjon, tekket med takstein. Innvendige bygningsdeler: - Felles trapper i betong. - Etasjeskiller i betong. - Dørcalling. - Felles varmtvann. - Felles varmeanlegg Bygningen er oppført i 1960, og den tids byggeskikk ligger til grunn for konstruksjonsmessige forhold. Referansenivå for rapporten er satt til byggeår og Forskrift til avhendingslova. Aldersbetraktning er vurdert ut fra levetidstabeller utarbeidet av Sintef Byggforsk. Tilstandsrapport følger vedlagt salgsoppgaven.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Phillips Hue bridge som kontrollerer smart lys er inkludert.
Ved ønske om at vegglamper, krokhengte lamper, lysekroner, prismelamper eller lignende lamper som er koblet til sukkerbit eller stikkontakt skal følge med i handelen, må det tas forbehold om dette ved inngivelse av bud. Det samme gjelder brunevarer.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i boligaksjeselskap. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Aksjeeier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret. Det er krav om forsvarlige radonnivåer i utleieboliger. Er det ikke gitt opplysninger om at selger har kunnskap om eiendommens randonnivå, vil kjøper overta risikoen for radonnivået i boligen/utleieenheten. For mer informasjon se https://dsa.no/radon
Energi og oppvarming
Energimerking
D - mørkegrønn
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Energiattest er basert på nåværende eiers/ husstands senere års forbruk og utgifter. Dette vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtale mv. Megler har intet ansvar for informasjon som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Oppvarming med radiatorvarme tilknyttet felles fyringsanlegg. Varmekabler på bad. Fyring og varmtvann er inkludert i felleskostnadene. OBOS har fremforhandlet en kraftavtale med Entelios (tidl.LOS) på vegne av selskapene forvaltet av OBOS. Østerli Boligselskap AS er tilsluttet avtalen med kraftleveranse til våre fellesanlegg.
Informasjon om strømforbruk
Strømforbruk, er av selger opplyst å utgjøre ca 3,676,- kWh pr år. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 6 716,- pr. mnd
Inkluderer: Varmtvann og fyring, bredbånd, trappevask, trappevask fellesarealer, kommunale avgifter, betjening andel fellesgjeld, felles bygningsforsikring, m.m.
Fordelt slik:
Felleskostnader kr. 3 782,-
Avdrag felleslån kr. 473,-
Avdrag felleslån kr. 332,-
Renter felleslån kr. 872,-
Renter felleslån kr. 834,-
Trappevask kr. 94,-
TV/ Bredbånd kr. 329,-
Totale felleskostnader kr. 6 716,- pr mnd
I følge styreleder per 25.03.25 er det ikke planlagt justering av felleskostnader p.t. Vanligvis justeres felleskostnader hver januar etter konsumprisindeksen.
Andre utgifter
Løpende kostnader: Fellesutgifter kr. 6 716,- per mnd. pr mars 2025. Innboforsikring kommer i tillegg (ca. kr. 2 000,- per år avhengig av avtale) For strømkostnader, se energiforbruk. Det er opp til kjøper å evt. inngå nye avtaler med ønskede tjenesteytere. Dersom det påløper eiendomsskatt ilegges dette de eiendommene som særskilt berøres av eiendomsskatt.
Formuesverdi
Formuesverdien fastsettes av Skatteetaten med utgangspunkt i en beregnet boligverdi. Boligverdien er basert på kvadratmeterpris multiplisert med boligens areal. Kvadratmeterprisen hentes fra SSB sine statistiske opplysninger. Formuesverdien for primærboliger utgjør 25% av boligens verdi opp til 10 millioner, og 70 % av verdien over 10 millioner (der boligeier er folkeregistrert pr. 1. januar). Formuesverdien for sekundærboliger utgjør 100% (øvrige boliger). Formuesverdien som primærbolig var kr. 1 324 497,- i 2023 Formuesverdien som sekundærbolig var kr. 5 297 987,- i 2023.
TV/Internett/Bredbånd
OBOS Open net (overgang fra Telia)
Aksjeselskapet
Om aksjeselskapet
Aksjeselskapet består av 147 leiligheter knyttet til aksjer. Østerli Boligselskap AS er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med org.nr. 932594803, og ligger i bydel Nordstrand i Oslo kommune med følgende adresse: Lambertseterveien 46, Østerliveien 57A-B, 66A-B og 55, Gina Krogs Vei 3A-B, 5A-B, 7, 11A-B og 13A-B. Adkomstdokumentene består av: Aksje nr 6 pålydende kr. 800,- Andelsobligasjon nr 6 pålydende kr. 6900,- Innskuddsbevis nr 6 pålydende kr. 600,- Selskapet har avtale med Økonomiske Løsninger AS om renhold av fellesarealene. Selskapet har avtale om vaktmestertjeneste med BN Rent og Grønt. Borettslaget har 4 felles vaskerier. Fellesvaskeriene skal brukes i henhold til gjeldende regler og vaskekort fås kjøpt i styrerommet på samme tid som styremøtene. Nøkler og skilt til ringeklokke kan kjøpes hos vaktmester. Skilt til postkasse bestiller man selv. Styrets arbeid: Oppfølging vedtak fra generalforsamling 2023 - Styret ble anmodet om å utrede mulighet for fiberløsning data. Vi har brukt mye tid på å innhente tilbud fra ulike tilbydere angående både fiber- og coaxløsninger som kan gi oss raskere data og stabil TV. Et stort flertall stemte for tilbudet fra OBOS OpenNet i 2023. Sammenlignet med dagens kostnader, vil denne løsningen gi en årlig besparelse i driftsutgiftene med kr 377.000. Avtale med OBOS OpenNet er inngått. Stamnettet vil bli bygget i løpet av 2024, og monteringen vil skje på etter vinteren 2025. I følge styreleder per 25.03.25 skal arbeidet står ferdig innen en måneds tid. De tyngste oppgavene som styret har jobbet med i 2023/2024 har vært - Reduksjon av utgifter/ gjennomgang av alle løpende avtaler fra servicetilbydere - Utredning og beslutning om etablering av fibernettløsning - Oppfølging rehabilitering rør. Større, utførte vedlikehold og rehabiliteringer: 1990: Pussrehabilitering fasade Pussrehab med AG-Rock (lite vellykket) 1998: Nye tak ferdigstilt 1999: Oppgradering av utearealer 2004 - 2005: Full fasade- og balkongrehabilitering. 2006: Nytt komplett fyringsanlegg inkl. nye radiatorer tilpasset evt senere jordvarme. Full oppgrad Fyrhus i Ø66 og GK 5. 2007: Drenering uteområder 2017-2018: Installasjon jordvarme 2017-2018: Rehabilitering samtlige baderom 2020: Rehabilitering utetrapp GK 11 2022: Rehabilitering utetrapper GK 5 2023: Nytt låssystem i alle byggene 2023: Rehabilitering avløpsrør Vedlikeholdsarbeid: Avløpsledninger: Oslo kommune, Vann- og avløpsetaten, ga pålegg om utbedring av «private avløpsledninger» utenfor Lvn 46, GK 13, Øvn 55 og 57. Entreprenøren så at rørene utenfor Øvn 66 også var defekte, anbefalte og fikk aksept for også å reparere disse. Dette arbeidet ble gjennomført våren 2023 til ca kr 800.000,- og arbeidet er godkjent av kommunen. Vanninntrengning: Det har i løpet av året trengt inn mye vann i kjelleren i Øvn 66. Dette skyldes delvis manglende drenering under asfalten (gangveien foran blokken) og delvis at overflate vann renner inn mot veggen og trekker inn i kjellermuren. Det ble gjort noen enkle tiltak for å avlede vannet fra å renne inn mot veggen, noe som har gitt positive resultater. Men dette problemet vil ikke opphøre før det blir lagt drenering rundt grunnmuren. I Øvn 55 trengte det inn mye vann under et stort regnvær i august. Dette vannet ble fjernet manuelt. Det ble kjøpt inn avfukter som har hittil har trukket ut flere hundre liter vann fra vegg og golv. Avfukteren ble/blir også benyttet i Øvn 66 med godt resultat. Også her vil vann fortsette å trenge inn gjennom muren inntil drenering blir lagt. I følge styreleder per 25.03.25 er det ikke behov videre utbedringer med en gang. Dersom det skal utføres drenering må det eventuelt graves på to sider. Utskifting av lås: Lås i ytter-/bodarealdører ble skiftet ut i januar -23 med intensjon om å få bukt på tyverier fra boder. Parkering: Parkeringsplassene fikk ny merking i høst, og det ble satt opp tydelig merking av den felles ladeplassen. Det er pågang og venteliste både til ordinære – og el-parkeringsplasser. Ventelisten er tilgjengelig på Vibbo. Fremtidige vedlikeholdsbehov: Det er noen vedlikeholdsoppgaver som venter. Det kan anbefales å innhente pristilbud og lage en prioriteringsplan, slik at de mest presserende oppgavene gjøres først. - Skifte ut gammelt ledningsnett og lamper i alle fellesområder. I følge styreleder er dette arbeidet langt frem i tid og prioriteres ikke p.t. - Drenering rundt grunnmuren i Østerliveien 55 og 66. I følge styreleder per 25.03.25 er det ikke behov videre utbedringer med en gang. Dersom det skal utføres drenering må det eventuelt graves på to sider. - Utskifting av avløpsrør utenfor GK 3. I følge styreleder per 25.03.25 er ikke dette i nær fremtid og tilbud plan er ikke vurdert. - Vurdere tiltak i forbindelse med sprekker avdekket i tak/gulv på verandaer. I følge styreleder per 25.03.25 er dette ikke noe å ta høyde for nå. I følge vedlagte årsberetning for 2024. Aksjelaget byttet forretningsfører fra OBOS til USBL 01.07.2024.
Forretningsfører
Obos Eiendomsforvaltning AS
Forkjøpsrett
Det er ikke forkjøpsrett i boligselskapet.
Styregodkjennelse
Overdragelsen krever godkjennelse fra styret ihht. aksjeloven. Styret har 30 dagers frist for godkjennelse av kjøper som ny aksjonær. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 358 337,- pr. 25.03.2025
Østerli Boligselskap AS har to lån i Handelsbanken:
1)
Lånenummer: 83987213003
Annuitetslån, 12 terminer per år.
Rentesats per 25.03.2025: 5.7% pa.
Antall terminer til innfrielse: 212
Saldo per 25.03.2025: kr. 23 309 433,-
Første termin/første avdrag: 01.01.2024 ( siste termin 01.11.2042 )
Andel av saldo: kr. 175 372,-
2)
Lånenummer: 83987223106, Handelsbanken
Annuitetslån, 12 terminer per år.
Rentesats per 25.03.2025: 5.7% pa.
Antall terminer til innfrielse: 267
Saldo per 25.03.2025: kr. 24 318 734,-
Første termin/første avdrag: 01.01.2024 ( siste termin 01.06.2047 )
Andel av saldo: kr. 182 965,-
Fellesformue
Kr. 19 886,- pr. 31.12.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Regnskap for 2023 viste et overskudd på kr. 547 600,-. I 2024 ble det budsjettert med et overskudd på kr. 1 446 300,-.
Vedtekter og husordensregler
Boligselskspets vedtekter og husordensregler er vedlagt. Bare fysiske personer, ikke firma, kan være aksjeeiere i selskapet. Bare personer som bor eller skal bo i boligen kan bli sameiere i aksjer.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Dugnad må påregnes. Trappe- og kjellerganger må ikke belemres med gjenstander av noen art. Barnevogner, sykler, kjelker og ski m.v. anbringes i bodene eller på dertil egnet plass i kjeller. Postkasser og ringetablåer merkes med navn på standard skilt. (Disse fås hos vaktmester). Ytre innretninger som skilt, markiser, antenner, flaggstenger o.l. må ikke monteres uten styrets samtykke og anvisning. Se forøvrig vedtekter §4-2 og 4-3 for nærmere informasjon om beboerne og selskapets vedlikeholdsansvar. Alle aksjonærer/beboere som skal rehabilitere bad eller gjøre bruksendring i leiligheten, skal sendes skriftlig søknad til styret for godkjenning før arbeid settes i gang. Aksjeselskapets eiendommer er forsikret i Protector. Forsikringen dekker bygningene og fellesareal. Forsikringen dekker også veggfast utstyr, bygningsmessige tilleggsinnretninger og forbedringer i den enkelte bolig. Selv om aksjeselskapets forsikring brukes, kan aksjonær belastes hele eller deler av egenandelen dersom forholdet ligger innenfor aksjonærs ansvar. Den enkelte aksjonær må selv sørge for å ha hjemforsikring som dekker innbo og løsøre.
Dyrehold
Dyr må ikke holdes uten styrets samtykke. Eieren må passe på at hunden/katten ikke tilgriser foran innganger og oppganger, og ikke gjør fra seg i sandkassene der barn leker. Eier plikter å ta opp avføring etter sin hund/katt. Det er en forutsetning at naboer ikke sjeneres av dyreholdet. I følge husordenreglene §9.
Aksjeselskapets forsikringsselskap
Protector Forsikring
Polisenr. 14524611
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 5 447 kvm (festet)
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at aksjeselskapet eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt leilighet en eksklusiv rett til bruk eller å disponere over områdene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt/det følger av vedtektene.
Arealbekreftelse fra Oslo er vedlagt salgsoppgaven.
Tomtegrenser er ikke kontrollert.
Selskapet fester tomt av Oslo kommune. Festetiden er 90 år regnet fra 01.01.1953. Årlig festeavgift utgjør per i dag kr. 259 454,- per år.
Festeavgiften reguleres i samsvar med konsumprisindeksen hvert 10 år. Festeavgiften ble sist regulert 1. januar 2019.
Bortfester har ikke forkjøpsrett.
Interessenter oppfordres til å sette seg grundig inn i festeavtalen som følger vedlagt salgsoppgaven.
Kontakt megler ved spørsmål.
Adkomst
Adkomst fra Østerliveien. Det blir skiltet med Nordvik visningskilt på visningsdagen.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
I Østerliveien 57B bor man i naturskjønne omgivelser på Lambertseter. Området er barnevennlig med mange hyggelige friarealer rett utenfor døren. Det er et veletablert nabolag med nærhet til både barnehage, skoler, forretninger, turområder og transportmuligheter. Servicefasiliteter: Daglighandelen gjøres enkelt hos Kiwi eller Bunnpris i nærområdet. Her finner du et meget godt utvalg som kan tilfredstille behovene i hverdagen. Ønsker man noe større utvalg ligger Lambertseter Senter like i nærheten av boligen. Lambertseter Senter er en av de mest populære sentrene i Oslo med et meget godt utvalg av ulike servicetilbud. Senteret kan friste med vinmonopol, motebutikker, interiør og blomster, treningssenter, bibliotek, matbutikker, kinoer og mye mer. Rekreasjon og trening: Det er gode treningsmuligheter og fritidsmuligheter i boligens nærområdet. Populære Sats ligger i gåavstand fra leiligheten og gir gode muligheter for innendørs trening. Videre er det også muligheter for trening utendørs ved fotballbaner og tennisbaner i nærheten. Det er flotte tur- og rekreasjonsmuligheter i nærområdet rundt Ekebergsletta og ved Østensjøvannet med fuglereservat. Det er også kort vei til Østmarka med gode tur og skimuligheter. Det er pågående prosjekt gjeldende Langbølgen Bad & Aktivitetshus (ca. 300m fra leiligheten). Langbølgen Bad & Aktivitetshus med blant annet folkebad og fritidsklubb kan bli bydelens nye møteplass på tvers av generasjoner. Fokus er fysisk og psykisk helse, med lavterskelaktiviteter for hele befolkningen – fra 0 til 100 år. Mer informasjon kan ses her: https://www.langbolgen.no/aktuelt/ Offentlig kommunikasjon: Fra leiligheten er det kort vei til Lambertseter T-bane som tar deg til Oslo sentrum på under 20 minutter. Skoler og barnehager: Skoler i alle klassetrinn i nærheten. Det er også offentlige - og private barnehager i gåavstand fra leiligheten.
Bebyggelse
Området består hovedsaklig av blokkleiligheter omgitt av hyggelig beplantede grøntarealer.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger gjenpart av ferdigattest og arkivkort for eiendommen, Østerliveien 57 A-B, datert 25.04.1960. Det foreligger ferdigattest for rehabilitering bad avløpsrør i Østerliveien 55-57 A-B og Lambertseterveien 46, datert 09.04.2019. Det foreligger ferdigattest for balkonger m.m i Østerliveien 57 A-B, datert 08.06.2005. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Byggemeldte tegninger følger vedlagt i salgsoppgaven. Avvik: Entré er forlenget. Opprinnelig var soverom også en del av dagens entré. Det er opprettet ny vegg mellom soverom og entré. Vegg mellom entré og stue er åpnet inn til stue. Endring i vegg mellom soverom og stue er ikke omsøkt og godkjent. Kjøper bærer selv risikoen for fremtidig bruk av rommet og for eventuelle pålegg fra det offentlige. Dette omfatter også risikoen for om søknad om bruksendring godkjennes og alle kostnader i den forbindelse.
Vei, vann og avløp
Det er private stikkledninger fra eiendommen og ut i det offentlige ledningsnettet. Offentlig vei, vann og avløp i henhold til informasjon til kommunen.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til byggeområde for boliger. Reguleringsbestemmelser: S-438: Regulering av Lambertseter sør, gnr. 159,bnr. 1, Oslo. S-457: Regulering av del av gnr. 159, bnr. 1 ved veg 3677, Lambertseter. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. Reguleringsplanen som følger eiendommen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 Kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Se kommunens hjemmeside for ytterligere informasjon. Offentlige planer: Det foreligger pågående byggesak i Østerliveien 57 B. Saken gjelder innvendig ombygging - Endring av bærevegg, flytte kjøkken til stue. Tillatelse gitt. Saksnummer 202108858. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202108858 Det foreligger pågående byggesak i Østerliveien 55, 57 A-B og Lambertseterveien 46. Saken gjelder innglassing av balkonger. Tillatelse gitt. Saksnummer 202204413. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202108858 Det foreligger pågående byggesak i Antenneveien 1. Saken gjelder innglassing av balkong. Tillatelse gitt. Saksnummer 202462562. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202462562 Det foreligger pågående byggesak i Antenneveien 1. Saken gjelder innglassing av balkonger - Marmorberget borettslag. Tillatelse gitt. Saksnummer 201900088. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201900088 Det foreligger pågående byggesak i Lambertseterveien 45 og 47. Saken gjelder innglassing av balkonger - Marmorberget borettslag. Tillatelse gitt. Saksnummer 201900087. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201900087 Det foreligger pågående byggesak i Lambertseterveien 39 - 41 m.fl. Saken gjelder utskiftning av vann- og avløpsledninger. Tillatelse gitt. Saksnummer 202213456. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202213456 Det foreligger pågående byggesak i Lambertseterveien Lambertseterveien 39 og 41. Saken gjelder innglassing av balkonger - Marmorberget borettslag. Tillatelse gitt. Saksnummer 201900084. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201900084 Det foreligger pågående byggesak i Langbølgen 2 B. Saken gjelder bruksendring av arealer til kontor, innvendig ombygging, etablering av utvendig rømningstrapp og oppgradering av uteområder. Rammetillatelse gitt. Saksnummer 202318174. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202318174 Det foreligger pågående plansak med detaljregulering i Cecilie Thoresens vei 21 med flere. Saken gjelder påbygg på tak - Lambertseter senter. Saken ligger til behandling. Saksnr 202459978. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202459978 Det foreligger pågående plansak med detaljregulering i Cecilie Thoresens vei 13-15. Saken gjelder boliger. Status: Bestilling av oppstartsmøte. Saksnr 202450794. Bakgrunn: Attivo Bolig foreslår å regulere boligbebyggelse i en åpen kvartalsstruktur med høyder på inntil 7 etasjer. PBE mener planområdet er godt egnet til bolig. Føringene i forslag til områderegulering for Lambertseter – Karlsrud må følges, herunder blant annet utnyttelsesgrad og avgrensning av planområdet. Det utgjør en høy reguleringsrisiko å ikke følge rammene i foreslåtte områderegulering. Planinitiativet utløser krav om konsekvensutredning av forurenset grunn. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202450794 Det foreligger pågående plansak med detaljregulering i Langbølgen 22 m.fl. Saken gjelder rehabilitering og utvidelse av Lambertseter skole. Saken er i dialogfase før offentlig ettersyn. Saksnr. 202107988. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202107988 For informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/159/113: 25.08.1952 - Dokumentnr: 10100 - Festekontrakt - vilkår Gjelder feste Festetid: 90 år ÅRLIG AVGIFT NOK 1,620 BESTEMMELSER OM REGULERING AV LEIEN BESTEMMELSER OM OVERDRAGELSE AV KONTRAKTEN BESTEMMELSER OM FORKJØPSRETT PANT FOR FORFALT FESTEAVGIFT 25.08.1952 - Dokumentnr: 10100 - Bestemmelse om bebyggelse Bestemmelse om benyttelse Bestemmelse om vann/kloakkledning 3estemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v. Bestemmelse om adkomstrett Bestemmelse om gjerde Med flere bestemmelser Gjelder denne registerenheten med flere 25.08.1952 - Dokumentnr: 10100 - Festekontrakt - vilkår Festetid: 90 år ÅRLIG AVGIFT NOK 1,620 BESTEMMELSER OM REGULERING AV LEIEN BESTEMMELSER OM OVERDRAGELSE AV KONTRAKTEN BESTEMMELSER OM FORKJØPSRETT PANT FOR FORFALT FESTEAVGIFT 07.07.1952 - Dokumentnr: 8168 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:0301 Gnr:159 Bnr:1
Legalpant
For krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra selskapsforholdet har selskapet panterett i aksjen foran alle andre heftelser. Pantekravet er begrenset til en sum som svarer til to ganger folketrygdens grunnbeløp på tidspunktet når tvangsdekning besluttes gjennomført.
Verneklasse/SEFRAK
Eiendommen er ikke registrert i byantikvarens gule liste. For en fullstendig oversikt over eiendommens status, se: http://riksantikvaren.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=545b8e996b6e4e1fbcb65f69299a7167
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Aksjeboligmodellen innebærer at aksjeselskapet eier eiendommen, mens aksjeeierne eier aksjer i aksjeselskapet som gir aksjeeier leierett til en bestemt bolig. Aksjeeierne har ikke personlig ansvar for selskapets fellesgjeld, men boligselskapets løpende utgifter må dekkes av aksjeeierne. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre aksjeeieres mislighold, eller der boligaksjeselskapet sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Aksjeboligselskapet har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra selskapet på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Legalpanteretten følger av borettslagsloven § 5-20, da denne gjelder tilsvarende for boligaksjeselskaper, jf borettslagsloven §1-4. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Spesielt ved salg av eiendom uten tinglysning: Kjøper må selv sende en kopi av salgskontrakten til Skatteetaten slik at Skatteetaten kan registrere overdragelsen. Kopien kan sendes inn via skatteetaten.no/epost. Se ytterligere informasjon på hjemmesiden til Skatteetaten. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 1,00% av salgssum (min. 45 000,-) – estimert til kr. 54 656,- Tilrettelegging: 15 900,- Nordvik Grunnpakke: 21 900,- Visning /overtagelse pr. stk: 3 500,- Oppgjørshonorar: 7 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 16 752,- Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 129 510,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 500,-
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Fredrik Langsø, Salgsleder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
913 99 834
f.langso@nordvikbolig.no
Megler
Fredrik Langsø, Salgsleder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
913 99 834
f.langso@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Bygdøy Alle Eiendom AS
Org. nr.: 914457750
Bygdøy Alle 34, 0265 OSLO
Bilder
Fredrik Langsø
Salgsleder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
Bygdøy Allé
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?