Gulaksveien 2Åsen/Hillevåg/Auglend
- Åsen/Hillevåg/Auglend
- Gulaksveien 2
- Prisantydning
- 2 900 000,-
- Felleskost/mnd
- 7 688,-
- BRA-i
- 67 m2
Mariero
Lekker og påkostet leilighet i 6.etasje med flott utsikt | Bad renovert i 2023 og kjøkken fra 2016 | Balkong på 16 kvm
Nordvik Bolig v/ Carl Åge Herrem har gleden av å presentere denne flotte leiligheten i Gulaksveien 2! Leiligheten ligger i byggets 6. etasje og byr på en flott utsikt over nærområdet og helt til Lifjell. Med sin sentrale beliggenhet i et knutepunkt nær butikker, kollektivtransport og rekreasjonsområder, kombinerer boligen hverdagskomfort med gode servicetilbud og flotte naturopplevelser. Innvendig holder leiligheten en gjennomgående høy standard, med et nytt bad fra 2023 som er meget påkostet, kjøkken fra 2016 og stilren enstavsparkett som harmonerer med slette vegger. Fra stuen er det utgang til en 16 kvm stor balkong, perfekt for å nyte utsikten og gode solforhold. En gjennomført og innflyttingsklar leilighet for deg som verdsetter både komfort og en praktisk beliggenhet!
Solforhold
Sørvestvendt balkong med gode solforhold.
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Andelsleilighet
- Byggeår:
- 1972
- Etasje:
- 6
- Soverom:
- 1
- Prisantydning:
- 2 900 000,-
- Omkostninger:
- 9 562,-
- Totalpris:
- 4 038 253,-
- Fellesgjeld:
- 628 691,-
- Felleskost/mnd:
- 7 688,-
- Fellesformue:
- 53 877,-
- Totalt BRA:
- 69 m2
- Tomteareal:
- 9 680,9 m2 (eiet)
- Energimerking:
- E - rød
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
43-0048/25
Boligtype
Andelsleilighet
Adresse og betegnelse
Gulaksveien 2, 4017 Stavanger
Gnr. 20, bnr. 148 (ideell andel 1/1) i Stavanger kommune.
Andelsnr. 334 i Kristianslyst 1 Borettslaget, orgnr. 954812944
Kjøpesum og omkostninger
2 900 000,- (Prisantydning) 628 691,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 3 528 691,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 8 212,- (Gebyr forkjøpsrett) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst hjemmelsoverføring) 545,- (Tinglyst pantedokument) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 562,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 18 862,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 3 538 253,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 3 547 553,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1972
Etasje
6
Arealer
BRA-i: 67 kvm
BRA-e: 2 kvm
Totalt BRA: 69 kvm
TBA: 16 kvm
Beskrivelse:
6. etasje:
BRA-i: 67 kvm. Entre/gang, 1 soverom,bad/vaskerom, stue/kjøkken i åpen løsning, tilleggsdel innredet som soverom (se punkt ferdigattest).
BRA-e: 2 kvm. Bod i kjeller
Totalt BRA: 69 kvm
TBA: 16 kvm. Balkong
Fellearealer og rettigheter til bruk:
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på borettslagets fellesareal, men disponeres av denne andelen. Borettslaget kan på et senere tidspunkt omdisponere denne bruken.
Takstmannens kommentar til arealoppmåling:
Arealmålingen er utført med laser. Rommenes bruk på befaringsdagen avgjør fordelingen mellom P-rom og S-rom, men dette kan avvike fra gjeldende forskrifter. Tilkomstbegrensninger kan medføre mindre avvik i målingen. Areal for kanaler og rørgjennomføringer er inkludert i totalarealet.
Totalareal: 67,5 m²
Takhøyde i stue: 2,53 m
Balkong: 16 m²
Kjellerbod: 1,7 m²
Antall soverom
1
Solforhold
Sørvestvendt balkong med gode solforhold.
Innhold
Innhold: Entre/gang, 1 soverom, bad/vaskerom, stue/kjøkken i åpen løsning, tilleggsdel innredet som soverom. Rom innredet som soverom tilfredstiller ikke krav til varig opphold. Takstmann anbefaler fast installasjon foran vinduet slik at avstand fra gulv til karm/innstigning ikke overstiger 1 meter for å tilfredsstille krav til rømningsvei. Vinduet må være minst 0,5 meter bredt og minst 0,6 meter høyt. Summen av bredde og høyde skal være på minst 1,5m. Bod i kjeller med nummer 62, disponeres av denne leiligheten.
Standard
Velkommen til Gulaksveien 2 – en moderne og gjennomført leilighet i 6. etasje! Denne lyse og innbydende leiligheten er oppgradert både innvendig og utvendig de siste årene, slik at du kan flytte rett inn uten bekymringer. Med gjennomgående moderne fargevalg, lyse vegger og enstavsparkett på gulv, har boligen et stilrent og tidsriktig uttrykk. Entré: Fra den overbygde svalgangen kommer du inn i en lys og romslig entré med god plass til yttertøy og sko. Stue: Stuen er lys og luftig med store vindusflater som slipper inn rikelig med dagslys. Den åpne og fleksible planløsningen gir gode møbleringsmuligheter, med plass til både en stor sofagruppe, TV-løsning og spisebord. Spisesonen er plassert slik at du kan nyte måltider med flott utsikt mot nærområdet. Fra stuen er det direkte utgang til en 16 kvm balkong, hvor du kan nyte en flott utsikt - både over nærområdet og helt til Lifjell og Dalsnuten. Her har man god plass til sittegrupper og grill, perfekt for avslappende dager utendørs. Kjøkken – sosialt og funksjonelt: Kjøkkenet har en delvis åpen løsning mot stuen, som gir en sosial atmosfære samtidig som det skjermer mot TV-sonen. Kjøkkenet ble oppgradert i 2016 og har en tidløs og funksjonell utforming med hvite, slette fronter. Parkett på veggene skaper en helhetlig stil og harmonerer godt med resten av boligen. To store vinduer gir rikelig med lys og god ventilasjon. Kjøkkenet har generøse benke- og oppbevaringsmuligheter, og følgende integrerte hvitevarer medfølger: kjøl/frys, oppvaskmaskin, stekeovn og koketopp. Baderom – renovert i 2023: Badet ble renovert av fagfolk i 2023 og gir en luksuriøs spa-følelse. Det er stilrent innredet med steinimiterte gulvfliser og lyse, behagelige vegger. Badet har en romslig utforming, noe som gir god plass og gjør det enkelt å holde orden. Det er innredet med et skulpturelt designertoalett, dusjhjørne, servant med speil, samt opplegg for vaskemaskin og tørketrommel. Alt arbeid på våtrommet er dokumentert. Soverom Leiligheten har ett soverom av god størrelse med plass til dobbeltseng, nattbord og tilhørende møblement. Garderobeskap medfølger. Rom innredet som et mindre soverom er ikke godkjent for varig opphold. I underetasjen finnes det et nyoppusset selskapslokale tilgjengelig for utleie til beboerne – perfekt for større sammenkomster og arrangementer. Denne moderne leiligheten kombinerer stil, funksjonalitet og en sentral beliggenhet – perfekt for deg som ønsker en innflyttingsklar bolig med flotte kvaliteter! Innvendige overflater: Parkett på gulv. Malt vegg og tak. List-fritt mot tak Teknisk: - Avløpsrør byttet ut i regi av borettslaget i 2023. - Rør-i-rør system. - Etablert Watherguard. - Hovedstoppekran er plassert i fordelerskap. - Felles oppvarming av forbruksvann. - Tilsyn av elektrisk anlegg 2021. - Felles avtrekk fra bad/vaskerom.
Parkering
Leiligheten har tilgang til utendørs parkering på borettslagets fellesareal. Fire felles ladestasjoner er montert, hvor beboere betaler for eget forbruk via app. Det medfølger ikke en fast parkeringsplass. For å få en nummerert plass må beboer søke styret og settes på venteliste. Plasser tildeles fortløpende ifølge selger mot et årlig gebyr på kr 250. Det er også stor gjesteparkering på øvre platå.
Moderniseringer og påkostninger
2015 - Byttet ytterdør og balkongdør.
2016 - Nytt kjøkken med hvitevarer.
2017/2018 - Rehabilitert fasader.
2023 - Byttet alle avløpsrør.
2023 - Byttet alle vannrør med nytt rør i rør system.
2023 - Oppgradert bad med ny membran, varmekabler, fliser og innredning.
2023- Etablering av felles varmttappevann med bergvannpumper.
Opplysninger gitt av eier.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Følgende opplysninger er spesielt viktig å merke seg: - 1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: I perioden 2023-2024 gjennomførte borettslaget et omfattende våtromsmoderniseringsprosjekt hvor samtlige bad ble fornyet. Arbeidet ble utført av Sans Bygg AS som hovedentreprenør. Elektrikerarbeidet ble håndtert av Trygg Elektro. OBOS Prosjekt fungerte som bygge-/prosjektleder under prosessen. Vannrør: Alle rør ble skiftet ut. Skjulte vannrør utført som et rør-i-rør-system. Avløpsrør: Avløpsrør og sluk er skiftet ut. Veggene og gulv ble revet og bygget opp på nytt med ny membran og fliser. Nye varmekabler i gulv. Felles varmtvannsbereder etablert i fellesarealer i kjeller. Varmt tappevann forvarmes med utnyttelse av bergvarme (energibrønner) og varmepumper. Dette arbeidet er utført av Nordisk Energikontroll AS, totalentreprenør for etableringen av beredersentral. 1.1 Vet du om tettesjikt, membran eller sluk ble fornyet eller oppgradert? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: I forbindelse med våtromsmoderniseringsprosjektet er membran og sluk skiftet ut av Sans Bygg AS. 1.2 Vet du om det finnes dokumentasjon på hvordan bad eller vaskerom er bygget opp? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Dokumentasjon på hva som har blitt gjort på bad/vaskerom finnes digitalt på Boligmappa.no 2. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, balkong, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: 2017 - 2018: RSM fasade gjennomført en større betong rehabilitering av fasaden. Prosjektet inkluderte blant annet å fjerne løs betong og rensing rundt rustbelagt armering. Nytt rekkverk. Ny membran på gulvet i svalgangene og balkongene grunnet rust. OBOS Prosjekt ble engasjert som byggeledere. 3. Vet du om det er gjort arbeid med drenering, enten i din eller tidligere eiertid? Nei Eventuell kommentar: Leilighet i 6. etasje. Usikker på om det har blitt gjort arbeid med drenering rundt blokken. 4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Foreligger det en samsvarserklæring? Ja Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Samsvarserklæring fra Trygg Elektro AS foreligger for arbeidet på det elektriske anlegget i forbindelse av våtromsmoderniseringsprosjektet. Mars 2022: Skrusikringer er byttet ut med automatsikringer. Arbeidet er utført av Stavanger Installasjon. Samsvarserklæring foreligger. 4.1 Vet du om det elektriske anlegget har blitt kontrollert? Ja Når ble kontrollen utført? Det har vært utført kontroll av det elektriske anlegget den 02.08.2021. Avvik er utbedret og sak er avsluttet. Kontrollen er utført av Lyse Elnett AS. 4.2 Er det installert el-billader på eiendommen/boligen? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Ingen privat el-billader i forbindelse med leiligheten, men det eksisterer 4 elbilladere på fellesparkingen på øvre platå med ladeboks. Dette er blitt gjort av borettslaget. 5. Vet du om det er gjort arbeid på vann og avløp, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: I forbindelse med våtromsmoderniseringsprosjektet er vann- og avløpsrør skiftet ut av Sans Bygg AS. 8. Vet du om det har vært utført kontroll av installasjoner for eksempel oljetank/?sentralfyr/?ventilasjon? Ja Beskriv: I forbindelse med våtromsmoderniserinsprosjektet ble nye avtrekksventiler montert i nedsenket himling og i vegg. I følge ekstraordinære årsmøte 2023 skulle ventilasjonskanaler også ved behov renses ifbm. prosjektet. 9. Vet du om det er gjort arbeid på eiendommen som ikke er nevnt i de andre spørsmålene? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Fellesrommet/selskapslokale til leie for beboere er nyoppusset. Gulvet er byttet, lys i taket har blitt byttet til LED med dimming. Kjøkkenet har også blitt fornyet. Ny sykkelbod. Borettslaget har også kjøpt inn ladeskap som er låsbare til batteri for el-sykler som er montert i sykkelboden. 10. Vet du om det er gjort radonmåling på eiendommen, enten i din eller tidligere eiertid? Nei Eventuell kommentar: Leiligheter i boligblokker som ligger fra og med tredje etasje over bakkenivå, trenger vanligvis ikke å måles. 11. Vet du om det er eller har vært feil ved bad/vaskerommet, f.eks sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader? Ja Beskriv: I tilstandsrapporten har takstmann påpekt bom i flis på to av flisene 14. Vet du om det er feil/utettheter i tak, balkong/?fasade/?vinduer/?garasje, og/eller er det synlige skader? Ja Beskriv: Beskjed fra styret høsten 2024 er at det er behov for ny taktekkingen og at dette er bestilt. Mer informasjon skulle komme etter hvert. Usikker på om arbeidet er blitt gjort. Ikke fått noe mer informasjon fra styret på nåværende tidspunkt. 23. Vet du om det er utført tidligere arealoppmålinger av boligen, eller om boligens areal er oppgitt i dokumenter som salgsoppgave, takstrapport, tilstandsrapport, byggesøknad eller lignende? Ja Hvilket dokument og når er målingen foretatt? Arealoppmåling foreligger i tilstandsrapporten fra takstmann. Rapportdato 21.02.2025. 24. Vet du om det mangler brukstillatelser eller ferdigattester ved boligen? Ja Beskriv: Som beskrevet i tilstandsrapporten, soverom nr. 2 er et mindre soverom som ikke tilfredsstiller krav for rom for varig opphold. 25. Vet du om det er forslag eller vedtatte reguleringsplaner/andre planer, nabovarsler/?byggegodkjenninger/?byggeplaner eller andre offentlige vedtak som kan medføre endinger i bruken av eiendommen eller eiendommens omgivelser/naboer? Ja Beskriv: I henhold til informasjon fra styret: Gulaksveien 3, 4 og 6 skal rives i sin helhet. Riving er i henhold til gjeldende reguleringsplan på tomten. Det forelå planer om å bygge nye leiligheter på sørsiden av blokken. Stille fra prosjektet siden tidlig 2024. Mulig prosjektet er skrinlagt. 30. Vet du om det finnes planer, vedtak eller forslag til vedtak som kan øke husleien/?festeavgiften/?fellesutgiftene/?fellesgjelden? Ja Beskriv: Det foreligger et forslag om å utbedre rømningsveiene for de ytterste leilighetene i blokken. Uklart om dette er kun en anbefaling eller et krav. Generalforsamlingen vedtok at saken utsettes. Saken vil bli tatt opp igjen på årsmøte i april.
Bygningssakkyndig
Terje Tollefsen
Byggemåte
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Vedlagt salgsoppgaven følger tilstandsrapporten og selgers egenerklæring. Disse må leses nøye av interessenter før bud inngis. Opplysninger gitt i tilstandsrapporten anses å være kjent for kjøper, og det kan derfor ikke reklameres på forhold som fremkommer av tilstandsrapporten. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Beskrivelsen av boligen som følger er hentet fra tilstandsrapporten: BTYGGEMÅTE: Blokk hovedsakelig bygget i betong. Etasjeskille i betong mellom leilighetene. Yttervegger i betong og lett bindingsverk som utvendig er kledd med fasade-plater. Innvendige vegger i betong og gips. Vindu med dobbelt glass. Flatt tak tekket med tak-membran/papp. KONKLUSJON: Leiligheten fremstår i god stand med normal slitasje. Det ble ikke registrert eller avdekket noen behov for bygningsmessige strakstiltak utover normalt vedlikehold. Forøvrig vises til beskrivelser og vurderinger for de enkelte bygningsdeler i rapporten. Ved gjennomsyn gir leiligheten et godt helhetsinntrykk. Bygningsdeler som har fått TG2: - Vinduer og dører: Enkelte vindu tar i karm og har behov for justering. Tetting rundt vindu er skjult i konstruksjon og er ikke tilgjengelig for kontroll. Vinduer og dører har nådd over halvparten av forventet funksjonstid TG 2. Det vil være større risiko for punktering av glass og større behov for vedlikehold i tiden som kommer. Vinduer har en forventet tid for utskifting på 20 - 40 år. -Etasjeskille og gulv på grunn: Ved enkel nivellering er det registrert en høydeforskjell på 1, 7 cm Bygningsdeler som har fått TG3: - ingen Bygningsdeler som ikke er undersøkt (TGIU): - ingen
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Medfølger ikke:
- lampene over spisebord og sofa
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i borettslag. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Andelseier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Energi og oppvarming
Energimerking
E - rød
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Energiattest er basert på nåværende eiers/ husstands senere års forbruk og utgifter. Dette vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtale mv. Megler har intet ansvar for informasjon som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Boligen har følgende oppvarmingskilder: - Elektrisk. Varmekabler på gulv bad/vaskerom Dersom rom mangler fast installert oppvarmingskilde på visning, følger ikke dette med i handelen.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 7 688,- pr. mnd
Inkluderer: Kommunale avgifter.
TV og internett.
A-konto for varmtvann/energi (kr 150,-)
Avsetning til drift og vedlikehold.
Styrehonorar.
Avdrag og rentekostnader på andel fellesgjeld.
Honorar til forretningsfører.
Bygningsforsikring og energikostnader for fellesareal.
Faktisk forbruk på A-konto avregnes i slutten av året.
Kommunale avgifter
Inkludert i felleskostnader.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 723 862,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 2 895 448,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
TV/Internett/Bredbånd
Borettslaget har en kollektiv TV og bredbåndsavtale med Telia som er inkludert i felleskostnadene. Kr. 365 i per måned.
Borettslaget
Om borettslaget
Borettslaget består av 144 andelsleiligheter. Brl Kristianslyst I er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 954812944, og ligger i Stavanger kommune. Borettslaget er et samvirkeforetak som har til formål å gi andelseierne bruksrett til egen bolig i foretakets eiendom (borett), og å drive virksomhet som står i sammenheng med dette. Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS i henhold til kontrakt. Autorisert regnskapsfører (oppdragsansvarlig) er Miglena Todorova. Borettslagets revisor er PWC Oslo.
Forretningsfører
Obos Eiendomsforvaltning AS
Forkjøpsrett
Borettslaget og øvrige andelseiere i boligbyggelaget har forkjøpsrett. Fristen for å melde forkjøpsrett utgår 06.03.2025 kl. 12.00. Kontakt megler for mer informasjon.
Frist: 06.03.2025
Gebyr forkjøpsrett: Kr. 8 212,-
Styregodkjennelse
Overdragelsen av borettslagsandelen til ny andelseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 628 691,- pr. 18.02.2025
Andel fellesgjeld:
Lånenummer: OBBK02-98207612014:
Saldo: kr. 20.489,-
Restløpetid: 2 år 7 md.
Termin per år: 12.
Rentetype: Flytende
Rente: 5.45%
Lånenummer: OBBK03-98207664316:
Saldo: kr. 121.783,-
Rentetype: Flytende
Rente: 5.45%
12 år 10 md.
Termin per år: 12
Lånenummer: OBOS-98208092146:
Saldo: kr. 486.419,-.
Avdragsfrihet til og med 01.07.2028.
Restløpetid: 38 år 5 md.
Termin per år: 12
Rentetype: Flytende
Rente: 5.45%
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 – tolv– måneder regnet fra oppsigelsesdato
Fellesgjeld, kapitalkostnader og eventuell avdragsfrihet:
* OBBK02-98207612014: kr. 20.489,-
* OBBK03-98207664316: kr. 121.783,-
* OBOS-98208092146: kr. 486.419,-. Avdragsfrihet til og med 01.07.2028.
Borettslagets totale lån:
OBBK02-98207612014 A: kr. 2.944.488,-. Restløpetid: 2 år 7 md. Termin per år: 12. Rentetype: Flyt 5,45%
OBBK03-98207664316 A: kr. 17.500.312,-. Restløpetid: 12 år 10 md. Termin per år: 12. Rentetype: Flyt 5,45%
OBOS-98208092146 A: kr. 69.900.000,- . Restløpetid: 38 år 5 md. Termin per år: 12. Avdragsfrihet til og med: 01.07.2028. Rentetype: Flyt 5,45%
Totalt: kr. 90 344 800 pr. 18.02.2025.
Fellesgjelden kan bli besluttet økt etter utarbeidelse av salgsoppgaven.
Lånet er avdragsfritt frem til 01.07.2028. Når perioden med avdragsfrihet er slutt, vil felleskostnadene for leiligheten øke. Estimert månedlig økning er på kr 423,- ifølge OBOS for denne leiligheten. Det gjøres oppmerksom på at dette estimatet er flere år frem i tid og økonomiske forutsetninger kan ha endret seg.
Det gjøres oppmerksom på at den estimerte endringen av felleskostnadene er betinget av at lånets avdrags- og rentebetingelser forblir uendret. Borettslagets styre bestemmer om og når felleskostnadene skal økes.
På den ekstraordinære generalforsamlingen ble det foreslått utbedring av rømningsveier for de ytterste leilighetene i hver etasje. To alternative løsninger er presentert, med kostnadsestimat på henholdsvis 13,5 MNOK og 7,7 MNOK. Borettslaget har midler til å dekke en del av utgiftene, men resterende beløp må finansieres gjennom et nytt låneopptak. Saken vil behandles videre på generalforsamlingen i april, hvor en endelig beslutning fattes. Det må forventes økte felleskostnader og en høyere andel fellesgjeld.
Fellesformue
Kr. 53 877,-
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Forrige års regnskap viste underskudd på kroner -50 366 216,-. I inneværende år (2024) var det budsjettert med et overskudd på kroner 2 085 195,-. Årets resultat vises i resultatregnskapet som et underskudd og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Hva skjer i sameiet / borettslaget: Styret har arbeid i perioden 2023-2024: Styret har avholdt 15 styremøter og to ekstraordinære årsmøter, begge knyttet til rørprosjektet, som nå nærmer seg slutten. Byggherrekomiteen har hatt 20 møter, befaringer og omfattende korrespondanse, og vurderer prosjektet som svært vellykket. RSM har startet utskifting av rekkverk på svalgangen, mens rekkverk på balkong planlegges til våren. Lnett oppgraderer trafoen under gjesteparkeringen, og Lyse har lagt ny fiber. Styret har bestilt nye benker og bord, som monteres når gravearbeidet er ferdig. HMS-ansvarlig har gjennomført to runder med vaktmester, avvik er håndtert, og beboere har fått pålegg om å fjerne feilplasserte gjenstander. Parkeringsansvarlig har fordelt nye parkeringskort og kartlagt bruk av motorvarmere. Styret fortsetter å oppfordre beboere til å bruke Vibbo for enklere informasjonsdeling. I 2024 vil styret følge opp krav fra Stavanger kommune om brannsikringstiltak, spesielt for rekke 1, 2, 8 og 9. Head Energy Branncon kartlegger nå rømningsveiene. Informasjon fra ekstraordinær generalforsamling med foreslåtte vedtak: 1. Bedring av rømningsløsning Stavanger kommune krever utbedring av rømningsveiene for de ytterste leilighetene i hver etasje. To alternativer er vurdert: - Brannklassifiserte vinduer og dører – Kostnad: 13,5 mill. kr. - Utvendige rømningstrapper – Kostnad: 7,7 mill. kr. Styret anbefaler rømningstrapper, da dette er rimeligst og minst inngripende for beboerne. Finansiering kan skje via eksisterende lån fra rørprosjektet eller et nytt lån. I tillegg vil det søkes om godkjenning av 45 innglassede balkonger som mangler tillatelse. 2. Finansiering av rømningsløsning Tilgjengelige midler: 5 mill. kr av borettslagets sparekontoer brukes til prosjektet. Resten finansieres med lån. To finansieringsalternativer: Bruke eksisterende låneramme fra rørprosjektet (økte felleskostnader: 3,57 % for vinduer/dører eller 1,14 % for trapper). Ta opp et nytt lån med 15 års nedbetaling (økte felleskostnader: 6,40 % for vinduer/dører eller 2,03 % for trapper). Styret anbefaler et separat lån med kortere nedbetalingstid. Forslag til vedtak: Bruke eksisterende låneramme. Ta opp et nytt lån. 3. Utvide kameraovervåkning: Overvåkningen har vist seg forebyggende mot hærverk og innbrudd. I 2024 ble anlegget utvidet til ny sykkelbod og inngangsparti til trappetårn 2. Styret foreslår videre utvidelse for å dekke alle inngangsdører på bakkenivå, da enkelte dører er spesielt utsatt for innbrudd. Opptak håndteres i tråd med Datatilsynets regelverk og slettes automatisk etter syv dager. Nåværende avtale med Avarn videreføres. Forslag til vedtak: Videoovervåkningen utvides til å dekke alle inngangsdører på bakkenivå. 4. Fornyelse av tillatelse til gatekunst: I 2023 vedtok generalforsamlingen å godkjenne et kunstverk på kortveggen mot hovedveien som en del av gatekunstfestivalen "Nice Surprise". Prosjektet ble utsatt grunnet sen avklaring fra myndighetene, men nå er det klart at tillatelse ikke er nødvendig. Nice Surprise har skaffet sponsing fra Coop og Kultur Kompaniet, som dekker alle kostnader. Kunstverket vil stå i 10-15 år, og kunstneren vil ha full kunstnerisk frihet med hensyn til eksisterende farger på trappetårnene. Forslag til vedtak: Styret gis fullmakt til å stille kortveggen mot hovedveien til disposisjon for kunstverk i regi av "Nice Surprise". Punktene over blir vurdert på neste generalforsamling i april. Megler har kopi av ekstraordinært årsmøte 2025. Dette kan interessenter få oversendt.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Dyrehold
Husdyrhold er i utgangspunktet ikke tillatt. Imidlertid kan det gis tillatelse dersom særlige grunner foreligger og dyreholdet ikke er til ulempe for andre beboere. Søknad må sendes skriftlig for godkjenning.
Borettslagets forsikringsselskap
Gjensidige forsikring
Polisenr. 89358747
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 9 680,9 kvm (eiet)
Felles eiet tomt Kristianslyst Borettslag.
Borettslaget er tilknyttet Obos. Grøntareal pent opparbeidet med plen, busker og trær
Eiendomsgrensene er oppgitt til å være unøyaktige , med en oppmålings nøyaktighet på 13 cm eller mer. Informasjon om eiendomsgrenser og tomtens areal er hentet fra matrikkel brev, innhentet fra kommunen. Dette er ikke en sikker kilde. På bakgrunn av dette tas det forbehold om at arealets størrelse på eiendommen kan avvike ved en eventuell oppmåling. Kjøper aksepterer dette.
Adkomst
Det vil bli skiltet med Nordvik Bolig.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Gulaksveien 2 har en attraktiv beliggenhet med enkel tilgang til alt du trenger i hverdagen. Rett utenfor blokken finner du bussveien med hyppige bussforbindelser som tar deg raskt til Stavanger sentrum, Sandnes og Forus. I tillegg er det gangavstand til Mariero stasjon, som gir enkel tilgang til togforbindelser. Dagligdagse behov dekkes lett i nærområdet, hvor du finner et bredt utvalg av dagligvarebutikker som Coop Obs, Coop Extra, Rema 1000 og Meny, samt Mester Grønn, Power, Obs Bygg og apotek. Området byr også på flere take-away-restauranter, frisørsalonger, hudpleiesalonger og ulike helsetjenester. Barnehager og skoler ligger i umiddelbar nærhet, og Kilden kjøpesenter med over 60 butikker og servicetilbud er kun en kort spasertur unna. For rekreasjon og fritidsaktiviteter finnes det gode turmuligheter i Vannassen og Sørmarka, mens Vaulen badeplass byr på strandliv og friluftsopplevelser. Det er også mulighet for å leie sauna på Hinna/Jåttåvågen. Treningsmuligheter er godt dekket med SATS, Crossfit, 24/7 Treningssenter og bowling. Området er også velegnet for sykkelturer, og borettslaget har nylig oppført en ny sykkelbod med låsbare ladeskap for elsykkelbatterier. Her får du en perfekt kombinasjon av sentral beliggenhet, gode servicetilbud og varierte rekreasjonsmuligheter – ideelt for en enkel og komfortabel hverdag
Bebyggelse
Hovedsakelig blokkbebyggelse.
Offentlig kommunikasjon
God tilknytting til kollektiv transport "Eikeberg" som nærmeste bussholdeplass ca. 3 min gange unna. I tillegg er Mariero togstasjon ca. 15 min gange unna, og gir praktisk tilgang til jernbanetransport.
Skoler og barnehager
Skolekrets: Ta kontakt med skolekontoret. Steinerskolen Stavanger 10 min gangavstand.
Kvaleberg skole 13 min gangavstand.
Vaulen skole 22 min gangavstand.
Auglend skole 23 min gangavstand.
Kristianslyst skole 8 min gangavstand.
Ullandhaug skole 6 min kjøreavstand.
Hetland videregående skole 11 min gangavstand.
Steinerbarnehagen 10 min gangavstand.
Tyrihans barnehage 12 min gangavstand
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest datert 08.01.1970. Det foreligger ferdigattest for innglassing av eksisterende balkong datert 12.08.2014. Det foreligger ferdigattest for fasadeendring kledning trappetårn, riving/nytt vindfang datert 18.03.2009. Det foreligger ferdigattest for våtromsrehabilitering datert 24.05.2024. Det gjøres særlig oppmerksom på at rom innredet som soverom er på originale byggetegninger oppført som mat/klær, samt deler av entre. Bruksendring fra matbod til soverom er endring fra tilleggsdel til hoveddel er søknadspliktig tiltak. Det foreligger ingen dokumentasjon på tiltaket. Kjøper påtar seg risikoen for fremtidig fortsatt bruk og eventuelle pålegg, for alle ovennevnte ulovlige forhold, herunder risikoen for om bruken lar seg godkjenne, og alle kostnader forbundet med dette. Det kan være krav i lov, forskrift og planverk som ikke er eller kan oppfylles, i så fall vil kommunen kunne kreve at evt. rom settes tilbake til opprinnelig godkjent stand.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler borettslaget. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til boligformål. Området er regulert til boligformål, park/ turveg, offentlig friområde, område for særskilt angitt almennyttig formål, bolig/ kontor, uteoppholdsareal, lekeplass, parkering, område for anlegg og drift av kommunaltek, fortau, torg, gangveg/ sykkelveg, kollektivnett, kollektivholdeplass, annen veggrunn. Eiendommen er regulert etter reguleringsplan "Kristianlyst. Forsl. til endr. av eg.antall for høyblokk fra 12 til 17 etg. og endring av reg. barneh. til boligareal" med ID: 565, Plantype: 30- Eldre reguleringsplan Status: Endelig vedtatt arealplan Ikrafttredelse: 19.03.1970 Delareal: 9 509 m2 Formål: Boliger Reguleringsplan for "Kollektiv langs RV44 - Hillevåg - Mariero" med ID: 2106. Plantype: 30- Eldre reguleringsplan Status: Endelig vedtatt arealplan Ikrafttredelse: 08.12.2008 6,7 kvm er avsatt til annen veigrunn. Feltnavn: AV Reguleringsplan "Forretn.-og bydelssent. på kristianslyst reg. endring" med ID: 1016 Plantype: 30 - eldre reguleringsplan Status: Endelig vedtatt arealplan Ikrafttredelse: 27.06.1983 Formål: 420 - turvei Reguleringsplan "Detaljregulering for Gulaksveien 3 og 4 - boligbebyggelse og forsamlingslokale" med ID: 2740 Plantype: 35- detaljregulering Status: 3- endelig vedtatt arealplan Ikrafttredelse: 22.05.2023 Formål: Gate med fortau Formålet med planen er å legge til rette for bygging av ca. 160–180 boliger, inkludert både blokkbebyggelse og rekkehus/kjedede eneboliger, samt et forsamlingslokale på 200–300 m². All parkering er planlagt under bakken for å skape bilfrie bomiljøer. Gulaksveien 2 ligger i umiddelbar nærhet til dette utviklingsområdet. Den nye utbyggingen kan medføre endringer i nærområdet, som økt aktivitet og potensielle endringer i utsikt og solforhold. Det er viktig å merke seg at området rundt Gulaksveien 2 er under utvikling, og at nye bygg på nabotomtene kan påvirke eksisterende forhold. For beboere i Gulaksveien 2 kan dette bety både muligheter og utfordringer. Den nye utbyggingen kan tilføre området flere fasiliteter og et mer levende bomiljø, men det kan også medføre midlertidige ulemper som byggearbeid og støy i anleggsperioden. Det anbefales å følge med på kommunens informasjon om prosjektet for å holde seg oppdatert om fremdrift og planlagte tiltak som kan påvirke Gulaksveien 2. Regulering "Kristianlyst og en del av Sommero og Mariero" med ID: 556 Plantype: 30- Eldre reguleringsplan Status: 3 - Endelig vedtatt arealplan Krafttredese: 20.11.1969 Formål: Offentlig friområde Reguleringsplan "Områderegulering for Mariero" med ID: 2622 Plantype: Områderegulering for Mariero Plantype: 34 - endelig vedtatt arealplan Ikrafttredelse: 20.06.2022 59,42 kvm er avsatt til annen veggrunn, grøntareal, og 105,16 kvm er avsatt til gate med fortau. Eiendommen følger "Kommuneplanens arealdel 2023-2040" - ID KP 2023-2040 - Ikrafttredelse 11.11.2022 og er regulert til boligbyggelse, friområde og veg. Ligger innenfor henssynssone H320- flomfare og H410 - krav til infrastruktur. Innenfor områder vist med hensynsone H320-1 og H320-2 faresone/aktsomhetssone for flom fra vassdrag, urban flom, stormflo og bølgepåslag langs havnefronten i sentrum av Stavanger og i Judaberg (4 moh) skal det gjøres nærmere analyser i forbindelse med nye byggetiltak og nye reguleringsplaner. Tilstrekkelig sikkerhet skal ivaretas i plan- og byggesaksbehandlingen, jf. bestemmelser 1.6 og veiledere. Innenfor andre områder med mulig flomfare vist med hensynsone H320_2, potensiell flomfare, skal risiko vurderes ved reguleringsplan og byggetiltak. For hensynssone H410 infrastrukturkrav er det krav om tilrettelegging for vannbåren varme i ny bebyggelse over 1 000 m² BRA. Det er tilknytningsplikt til fjernvarmeanlegg for tiltak i konsesjonsområder for fjernvarme. Reguleringsplaner under arbeid: Plannavn: Detaljregulering for boligområdet ved Finntoppveien, Blåtoppveien og Sølvbunkeveien ID: 2548 Plantype: 35 - detaljregulering Status: 2- planforslag Plannavn: Detaljregulering for Langflåtveien 1-3 Planid: 2695 Plantype: 35 - detaljregulering Status: 2 - planforslag Reguleringsplanene for Finntoppveien, Blåtoppveien og Sølvbunkeveien (Plan ID: 2548) og Langflåtveien 1-3 (Plan ID: 2695) er begge på planforslagsstadiet, noe som betyr at de ennå ikke er endelig vedtatt. Det er tidligere planlagt et boligprosjekt på sørsiden av Gulaksveien 2 på 5 blokker, hvorav høyeste på 9 etasjer. Ferdigstillelse var planlagt 2024, første kvartal men er ikke foreløpig startet. Kjøper må påregne at det på sikt vil komme bebyggelse på denne tomten. Detaljregulering for boligområdet ved Finntoppveien, Blåtoppveien og Sølvbunkeveien (Plan ID: 2548): Formålet med denne planen er å utvikle en helhetlig parkeringsløsning for eksisterende boligbebyggelse fra 1960-tallet. I tillegg tar planen sikte på å oppdatere reguleringsbestemmelsene med hensyn til grøntarealer, lekeplasser, gang- og sykkelforbindelser samt byggegrenser. Planområdet overlapper med et grøntdrag i sør, som videreføres uendret i planen. Dette innebærer at eksisterende grøntområder bevares, samtidig som infrastrukturen forbedres for å møte dagens behov. Detaljregulering for Langflåtveien 1-3 (Plan ID: 2695): Hensikten med denne planen er å legge til rette for kombinert bruk av tomten til boligformål, kontorer og tjenesteyting. Planområdet dekker cirka 6,2 dekar og ligger i Hillevåg bydel i Stavanger. Målet er å transformere området for å imøtekomme både bolig- og næringsbehov, noe som kan bidra til økt aktivitet og utvikling i bydelen. Informasjon hentet fra kommunen. Se lenke: https://d21dbafykfdck9.cloudfront.net/1588942051/planinitiativ-fjelltun.pdf https://prosjektil.no/wp-content/uploads/2019/01/20190109-planinitativ.pdf? Begge planforslagene er under behandling og har ennå ikke trådt i kraft. Det er viktig for berørte parter og interesserte å følge med på høringsprosesser og eventuelle endringer i planene før endelig vedtak fattes. For oppdatert informasjon om planenes status og muligheter for å gi innspill, anbefales det å besøke Stavanger kommunes nettsider for reguleringsplaner på høring
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 1103/20/148: 05.06.1970 - Dokumentnr: 5271 - Erklæring/avtale GJENKJØPSRETT PÅ VILKÅR RETTIGHETSHAVER: STAVANGER KOMMUNE 05.06.1970 - Dokumentnr: 5271 - Best. om vann/kloakkledn. 01.09.2023 - Dokumentnr: 939491 - Bestemmelse om jordkabel/jordkabelanlegg Rettighetshaver: Lnett AS Org.nr: 980 038 408 Adkomstrett for drift og vedlikehold av anlegg/ledninger/kabler Bestemmelse om bebyggelse i nærheten av anlegg/ledninger/kabler
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på andelen.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men andelseierne må dekke borettslagets løpende utgifter. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der borettslaget sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Borettslaget har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra borettslaget på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand. Se punkt regnskap vedrørende foreslåtte vedtak til neste generalsamling i april.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Eiendommen overdras med innredning og utstyr som etter lov, forskrift eller annet offentlig vedtak skal være der, jf. avhendingsloven § 3-4. Varig innredning og utstyr, som enten er fastmontert eller særskilt tilpasset boligen medfølger, med mindre annet er avtalt mellom kjøper og selger, jf. avhendingsloven § 3-5. Tilbehørsliste utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) er vedlagt salgsoppgaven, og gjelder dersom ikke annet er særskilt avtalt.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Fast provisjon: kr. 45 000,- Grunnpakke Leilighet( kommunal info etc) kr. 9 900,- Markedspakke Basis inkl. trykket salgsoppgave kr. 24 900,- Oppgjørshonorar kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 9 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 2 250,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 16 328,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 116 268,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Carl-Åge Herrem, Daglig leder / Eiendomsmegler / Partner
917 46 616
c.herrem@nordvikbolig.no
Megler
Carl-Åge Herrem, Daglig leder / Eiendomsmegler / Partner
917 46 616
c.herrem@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Sørvest Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 933480879
Lars Hertervigs gate 3, 4005 STAVANGER
Bilder
Carl-Åge Herrem
Daglig leder / Eiendomsmegler / Partner
Stavanger
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?