Skilsøveien 130
- Skilsøveien 130
- Prisantydning
- 2 150 000,-
- Felleskost/mnd
- 2 597,-
- Kommunale avg.
- 2 126,- per år
- BRA-i
- 67 m2
Færvik torv
Lys og gjennomgående 3-roms selveier med balkong - Heisadkomst og parkering - Sentralt - Soverom med walk-in-closet
Kristoffer Eastwood i Nordvik presenterer Skilsøveien 130! Lys og gjennomgående 3-roms selveier med balkong og parkering. Leiligheten har en fin planløsning med 2 soverom mot baksiden av bygget og romslig oppholdsrom med flere vindusflater. Færvik torv er fra 2006 og har fine kvaliteter som heis, fellesrom for beboere, fine uteområder og gjesteparkering. Bygget har en fin og sentral beliggenhet på Tromøy med umiddelbar nærhet til dagligvare, Roligheden skole, bensinstasjon, apotek, bussforbindelse og mer. Det er kort vei til Hove, Vardåsen, Gjerstadvannet og andre flotte områder for tur og rekrasjon. Det er også kort kjøreavstand til Krøgenes med godt servicetilbud.
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Selveierleilighet
- Byggeår:
- 2006
- Etasje:
- 2
- Soverom:
- 2
- Prisantydning:
- 2 150 000,-
- Totalpris:
- 2 038 405,-
- Omkostninger:
- 65 940,-
- Fellesgjeld:
- 22 465,-
- Felleskost/mnd:
- 2 597,-
- Kommunale avgifter:
- 2 126,- per år
- Totalt BRA:
- 67 m2
- Tomteareal:
- 4 010,1 m2 (eiet)
- Energimerking:
- D - rød
- Heis:
- Ja
- Veranda:
- Ja
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
39-0172/24
Boligtype
Selveierleilighet
Adresse og betegnelse
Skilsøveien 130, 4818 Færvik
Gnr. 205, bnr. 692, snr. 23 i Arendal kommune.
Selger(e)
Markus Bergersen Uldal
Kjøpesum og omkostninger
2 150 000,- (Prisantydning) 22 465,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 2 172 465,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 54 300,- (Dokumentavgift) 240,- (Pantattest kjøper) 500,- (Tinglyst pantedokument) 500,- (Tinglyst skjøte) 10 400,- (Trygghetspakke kjøper* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 55 540,- (Omkostninger totalt (uten Trygghetspakke kjøper)) 65 940,- (Omkostninger totalt (med Trygghetspakke kjøper)) -------------------------------------------------------- 2 228 005,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Trygghetspakke kjøper)) 2 238 405,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Trygghetspakke kjøper)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
2006
Etasje
2
Arealer
BRA-i: 67 kvm
Totalt BRA: 67 kvm
TBA: 4 kvm
Beskrivelse:
2. etasje:
BRA-i: 67 kvm. Entré, 2 soverom, garderobe, stue/kjøkken og bad/vaskerom
Totalt BRA: 67 kvm
TBA: 4 kvm. Terrasse
Antall soverom
2
Innhold
2 etasje: Entré, 2 soverom, garderobe, stue/kjøkken og bad/vaskerom
Standard
Entré/Gang Romslig og praktisk entré/gang med god plass til oppbevaring. Soverom Stort hovedsoverom med walk-in garderobe og god plass til dobbeltseng. Det andre soverommet er mindre, men har god plass til seng og oppbevaringsløsninger. Bad Flislagt gulv og vegger med malt tak. Baderomsinnredningen består av to servanter, toalett, dusjnisje, opplegg for vaskemaskin, og mekanisk avtrekk. Stue og Kjøkken Åpen løsning mellom stue og kjøkken gir god plass til spisebord, sofagruppe, og TV-møbler. Kjøkkenet har innredning med lakkert heltrefronter og benkeplate i laminat, og er utstyrt med kjøleskap, komfyr, oppvaskmaskin, komfyrvakt og ventilator. En 125-liters varmtvannstank er plassert i kjøkkenhjørnet. Fra stuen er det direkte utgang til terrassen som ligger mot øst.
Parkering
Se vedlagt bilde for parkeringsplassens plassering.
Moderniseringer og påkostninger
Det er skiftet dusjdører, baderomsinnredning og dusjgarnityr.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Er det salg ved fullmakt? Ja Hjemmelshavers navn Markus Bergersen Uldal. Har du kjennskap til eiendommen? Ja Når kjøpte du boligen? År 2023. Hvor lenge har du eid boligen? Antall år: 1 Antall måneder: 0 Har du bodd i boligen siste 12 måneder? Ja Spørsmål for alle typer eiendommer 2: Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Svar: Ja, kun av ufaglært/egeninnsats/dugnad Beskrivelse: Skiftet baderomsinnredning, dusjdører, og dusjgarnityr. Arbeid gjennomført av: selger og selgers stefar som er pensjonert rørlegger.
Bygningssakkyndig
Roy Paulsen
Byggemåte
Innvending - Etasjeskille/gulv mot grunn TG2 -Etasjeskille/gulv mot grunn Med laminat gulv. Vurdering av avvik: Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Konsekvens/tiltak For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak. Innvendig Radon TG2 - Radon Boligen har ikke Radon sperre. Det var ikke krav til dette på byggetidspunktet. Vurdering av avvik: Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Konsekvens/tiltak Det bør gjennomføres radonmålinger. Våtrom - bad/vaskerom - overflater gulv BAD/VASKEROM TG2 - Overflater Gulv Her er 5mm fall til sluk. Her er oppkant ved begge dører. Det laveste punkt på gulvet er ved toalettet og ikke ved sluk. BAD/VASKEROM Vurdering av avvik: Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn 25 mm. Det er avvik: Her er 5mm fall til sluk. Her er oppkant ved begge dører. Det laveste punktet er ved toalettet og ikke ved sluk. Konsekvens/tiltak Tiltak: Tiltak må vurderes Tekniske installasjoner - elektrisk anlegg TG2 - Elektrisk anlegg Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet. Elektrisk anlegg i fra byggeår, fornyet med smart måler, og automat sikringer. 1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)? Nei Spørsmål til eier 2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre. 2006 3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet? Ja 4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999? Ja Eksisterer det samsvarserklæring? Nei 5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år? Nei 6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut? Nei 7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg? Nei Generelt om anlegget 8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank? Nei 9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet? Nei Inntak og sikringsskap 10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger? Nei 11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer? Ja 12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll? Nei Generell kommentar TG2 gis kun på grunn av at her mangler Samsvarserklæring.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Den enkelte sameier rår som en eier over seksjonen og har full rettslig råderett over sin seksjon, herunder rett til overdragelse, utleie og pantsettelse, med mindre noe annet følger av lov eller disse vedtektene.
Energi og oppvarming
Energimerking
D - rød
Se fullstendig energiattest fra selger som vedlegg til salgsoppgave. Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattesten.
Oppvarming
Elektrisk.
Informasjon om strømforbruk
Selger innehar ingen relevant informasjon angående dagens strømforbruk.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 2 597,- pr. mnd
Inkluderer: Fellesutgifter kr 2.201,-
Rentekostnader andel fellesgjeld kr 150,-
Avdrag andel fellesgjeld kr 246,-
Fellesutgifter inkluderer: Lønnskostnader, revisjonshonorar, årskontingent ABBL, forretningsfører honorar ABBL, renovasjon, TV/internett, felles bygningsforsikring, felles strøm, vedlikehold og andre driftskostnader.
Kommunale avgifter
Kr. 2 126,- pr. 2024
Det er pr i dag ikke fastsatt kommunale avgifter for seksjonen. Frem til nå har seksjonen blitt fakturert via seksjon 8 på til sammen 4.252,-.
Denne summen inkluderer årsbeløp vann, årsbeløp målerleie og årsbeløp abonnement gebyr avløp.
Eiendomsskatt
Det er ikke beregnet eiendomsskatt for seksjonen etter seksjoneringen.
Formuesverdi
Formuesverdien er ikke beregnet. Skatteetaten vil beregne en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. Beregningen vil skje i forbindelse med første skattemelding etter overtakelse. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandel av denne boligverdien og vil variere dersom boligen brukes som primær- eller sekundærbolig. For mer informasjon, se Skatteetatens nettsider.
TV/Internett/Bredbånd
Telenor som dekkes via felleskostnadene.
Sameiet
Om sameiet
Sameiet består av 21 boligseksjoner. Den enkelte sameier rår som en eier over seksjonen og har full rettslig råderett over sin seksjon, herunder rett til overdragelse, utleie og pantsettelse, med mindre noe annet følger av lov eller disse vedtektene. Felleskostnader med eiendommen som ikke knytter seg til den enkelte bruksenhet, skal fordeles mellom sameierne etter sameiebrøk med mindre særlige grunner taler for å fordele kostnadene etter nytten for en enkelte bruksenhet eller etter forbruk. Det betales inn forskuddsvis hver måned på en A-konto fastsatt av sameiet på sameiermøtet eller av styret. A-kontobeløpet kan også dekke avsetning av midler til framtidig vedlikehold, påkostninger eller andre fellestiltak på eiendommen, dersom sameiermøte har vedtatt slik avsetning. De andre småeierne har panterett i seksjonen for krav mot sameieren som følger av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som hver bruksenhet svarer til folketrygdens grunnbeløp på tidspunktet da tvangsdekningen besluttes gjennomført. Sameiet skal ha ett styre som skal bestå av en styreleder og 2-4 andre medlemmer med 1-3 varamedlemmer. Styret skal sørge for vedlikehold og drift av eiendommen og ellers sørge for forvaltningen av sameiets anliggender i samsvar med lov, vedtekter og vedtak i sameiermøtet. Den øverste myndighet i sameiet utøves av sameiermøtet. Ordinært sameiermøte skal holdes hvert år innen utgangen av april måned. Ekstra ordinært sameiermøte skal holdes når styret finner det nødvendig eller når minst to sameiere som til sammen har minst en tiendedel av stemmene, krever det og samtidig oppgir hvilke saker de ønsker behandlet. Se vedlagte vedtekter for utfyllende informasjon. Sameiet har ett festlokale som beboerne kan låne gratis. Lokalet har wc, kjøkken og inventar til ca 30 stk. Sameiet har i dag ingen vaktmestertjenester, men det kan komme en avtale på sikt. Sameiet har brøyteavtale for fellesarealene. Det er installert automatiske døråpner i gangen og ved hovedinngangen. Ifølge styreleder er det ingen utbedringsplaner som vil tilsi økte felleskostnader på sikt. Felleskostnadene blir indeksregulert.
Forretningsfører
Arendal Boligbyggelag
Forkjøpsrett
Sameiet praktiserer ikke forkjøpsrett.
Styregodkjennelse
Sameiet praktiserer ikke styregodkjennelse.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 22 465,- pr. 07.11.2024
Avdrag: Kr. 246,-Rentekostnader: Kr. 150,-
Lånenummer: 63118110392, Nordea Bank Norge ASA
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 07.11.2024: 7.6% pa.
Antall terminer til innfrielse: 24
Saldo per 07.11.2024: 535 930
Andel av saldo: 22 466
Første termin/første avdrag: 25.12.2015 ( siste termin 25.09.2030 )
Flytende rente - 15 år
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Ligger vedlagt i salgsoppgaven.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter er vedlagt. Ifølge informasjon fra Arendal Boligbyggelag har ikke sameiet ordensregler.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Bruk av bruksenheten og fellesarealene må ikke på en urimelig eller unødvendig måte være til skade eller ulempe for andre sameiere.
Dyrehold
Selv om det er vedtatt forbud mot dyrehold, kan bruker av seksjonen holde dyre dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen. Fra og med 22.11.2006 er det ikke lenger tillatt å ta inn hund eller katt i sameiet Færvik Torv. unntak må være førerhund for blinde eller lignende. De som har anskaffet seg hun før dette tidspunktet skal vise varsomhet og respekt for andre beboere. Hunden skal til alle tider holdes i bånd på fellesområder. Dette gjelder også besøkende hunder. Dette vedtaket gjelder ikke dyr som holdes inne i hver enkelt seksjonseiers leilighet, som for eksempel "bur dyr" eller akvarium.
Sameiets forsikring
If Skadeforsikring
Polisenr. SP0002028455
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 4 010,1 kvm (eiet)
Felles eiet tomt.
Adkomst
Det vil bli skiltet med visningsskilt fra Nordvik under annonserte visninger. Åpner du annonsen på hjem.no eller nordvikbolig.no, finnes kartskisse. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til reiserute fra din starts destinasjon til boligen.
Radonmåling
Ifølge tilstandsrapporten har ikke boligen radon sperre. Det var ikke krav til dette på byggetidspunktet.
Områdebeskrivelse
Offentlig kommunikasjon
Bussholdeplass - linje 102, 103, ca. 1 minutt i gåavstand. Arendal togstasjon - linje F5 og R50 ca. 10 minutt i kjøreavstand. Kristiansand Kjevik, ca. 55 minutter i kjøreavstand.
Skoler og barnehager
Skolekrets: Roligheten skoleBarnehager
Blåklokken barnehage (1-5 år) ca. 7 minutter i gåavstand.
Marisberg barnehage (1-5 år) ca. 12 minutter i gåavstand.
Tybakken barnehage (1-5 år) ca. 15 minutter i gåavstand
Skoler
Roligheten skole (1-10 klasse), ca. 13 minutter i gåavstand.
Arendal videregåendeskole - Mølleheia, ca. 11 minutter i kjøreavstand.
Arendal videregåendeskole, ca. 15 minutter i kjøreavstand
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for eiendommen datert, 27.01.2006 for leiligheten før seksjoneringen ble godkjent 09.04.2024. Seksjon nr. 8 deles i 2 seksjoner og blir da til seksjon nr. 8 og ny seksjon nr. 23 som er denne seksjonen. Det foreligger ikke ferdigattest etter seksjonering. Men, det foreligger godkjent seksjonering. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameiet. Adkomst via kommunal vei, med privat stikkvei.
Regulerings- og arealplaner
Reguleringsplan - plananvn: G/S Fv 192 Færvik - Sandum - Færviktunet, Tromøy - planid: 2413r4, 2413r5. Arealplaner under arbeid - Plannavn: Hansekjær, Tromøy - plaid: 09062015-12. Kommuneplan - 23.05.2019.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 4203/205/692/23: 25.03.2002 - Dokumentnr: 2472 - Bestemmelse iflg. skjøte Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m. Med flere bestemmelser Overført fra: Knr:4203 Gnr:205 Bnr:692 Snr:8 Gjelder denne registerenheten med flere Betyr: Gir kommunen rett til å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m. Se vedlagte servitutt for utfyllende informasjon. 21.12.2004 - Dokumentnr: 11178 - Best. om vann/kloakkledn. Rettighetshaver ARENDAL KOMMUNE Overført fra: Knr:4203 Gnr:205 Bnr:692 Snr:8 Gjelder denne registerenheten med flere Betyr: Gir kommunen tilgang og rett til å vedlikeholde ledninger for vann og avløp. Se vedlagte servitutt for utfyllende informasjon. 21.12.2004 - Dokumentnr: 11178 - Elektriske kraftlinjer Rettighetshaver: Knr:4203 Gnr:205 Bnr:807 Overført fra: Knr:4203 Gnr:205 Bnr:692 Snr:8 Gjelder denne registerenheten med flere Betyr: Gir annen eiendom rett til adgang til strømkabel og vedlikehold av denne. Se vedlagte servitutt for utfyllende informasjon. 21.12.2004 - Dokumentnr: 11178 - Bestemmelse om veg Rettighetshaver: Knr:4203 Gnr:205 Bnr:36 Overført fra: Knr:4203 Gnr:205 Bnr:692 Snr:8 Gjelder denne registerenheten med flere Gir annen eiendom rett til fremføring av vei over deler av eiendommen, ref kart. Se vedlagte servitutt for utfyllende informasjon. 04.07.2005 - Dokumentnr: 5624 - Erklæring/avtale Denne seksjon har tilleggsdel - bygning. Overført fra: Knr:4203 Gnr:205 Bnr:692 Snr:8 Gjelder denne registerenheten med flere Se vedlagte servitutt for utfyllende informasjon 19.07.2024 - Dokumentnr: 1722209 - Reseksjonering Snr: 23 Formål: Bolig Tilleggsdel: Bygning Sameiebrøk: 70/1617 Vederlag: NOK 0 Omsetningstype: Uoppgitt Deling av seksjon Betyr: Deling av seksjon. Se vedlagte servitutt for utfyllende informasjon. Fra hovedbølet som eiendommen er fradelt fra, kan det være tinglyst heftelser i form av erklæringer/avtaler som ikke fremgår av grunnboken for denne eiendommen. Det gjøres oppmerksom på at grunnboken er endret, slik at det ikke lenger er mulig for kjøpers bank å forutsette 1. prioritets pant der hvor det er tinglyste heftelser, som ikke skal slettes for selgers regning. Eiendommen blir overdratt fri for rene pengeheftelser med mindre annet er oppgitt.
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for riktig betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav som følger av sameieforholdet, typisk vil dette gjelde felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på seksjonen. Legalpant til kommunen har prioritet foran legalpant til sameiet.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Ifølge vedtektene følger det med en bod.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med IF tilbyr Nordvik Trygghetspakken til våre boligkjøpere. Trygghetspakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle forsikringene du trenger til den nye boligen i et helt år. Leilighetspakken inneholder Boligkjøperforsikring, Super Innboforsikring, Flytteforsikring og Renteforsikring. Super Innboforsikring er en av markedets beste innboforsikringer og med denne kan du være trygg på at alle tingene du eier er godt forsikret. Flytteforsikring dekker skader på tingene dine ved transport, ut- og innflytting. Renteforsikring kan hjelpe deg med rentekostnaden på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir deg hjelp til å avklare hva du kan ha rett på om du oppdager en mangel i den nye boligen din. Ved mangel etter reglene i avhendingslova, vil forsikringen også gi deg juridisk bistand til å rette kravet mot selger eller selgers forsikringsselskap. Boligkjøperforsikring er inkludert i Trygghetspakken, men kan også tegnes separat. Trygghetspakken/Boligkjøperforsikring må senest tegnes på kontraktsmøtet. Se produktark vedlagt i salgsoppgaven for mer informasjon om Trygghetspakken, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Fast provisjon: kr. 30 000,- Nordvik grunnpakke med trykket salgsoppgave kr. 19 900,- Oppgjørshonorar kr. 7 990,- Visningshonorar/overtagelseshonorar - Totalt kr. 3 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 8 513,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 70 303,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 625,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Megler
Kristoffer Eastwood, Daglig leder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
485 02 050
k.eastwood@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Arendal Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 932433192
Kirkegaten 5, 4836 ARENDAL
Dobbel rentedekning gjennom Trygghetspakken fra If
For boligkjøper
Bilder
Kristoffer Eastwood
Daglig leder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
Arendal
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?