Båhusveien 24Helsfyr - Sinsen
- Helsfyr - Sinsen
- Båhusveien 24
- Prisantydning
- 4 100 000,-
- Felleskost/mnd
- 4 008,-
- BRA-i
- 38 m2
Rosenhoff/Sinsen
Meget lys og pen 2-roms i populært område, vendt mot rolig bakgård - Pusset opp i 2022/23 - Varmtvann & fyring inkl.
Christoffer Fraurud ved Nordvik har gleden av å presentere en lys og pen 2-roms leilighet, fint beliggende i 2. etasje på Sinsen. Leiligheten vender ut mot en frodig bakgård, som på sommeren har sol mesteparten av dagen. Innvendig er boligen pusset opp i 2022/23 med bl.a. slitesterkt laminatgulv, kjøkken og maling av overflater m.m. Boligen er godt uformet og kvadratsmart med flere innredningsmuligheter. Fyring og varmtvann er inkludert i felleskostnadene og sørger for lave, månedlige boutgifter. - God planløsning - Moderne og god standard - Kjøkken fra 2022 - Bad i regi av borettslag i 14/15 - Hyggelig utsyn over frodig bakgård - Lite innsyn - Vender mot rolig bakgård - Sentrumsnært - Kjellerbod - Kort vei til store grøntområder, servicefunksjoner og kollektivtransport
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Andelsleilighet
- Byggeår:
- 1936
- Etasje:
- 2
- Soverom:
- 1
- Prisantydning:
- 4 100 000,-
- Totalpris:
- 4 616 486,-
- Omkostninger:
- 9 331,-
- Fellesgjeld:
- 107 155,-
- Felleskost/mnd:
- 4 008,-
- Fellesformue:
- 17 051,-
- Totalt BRA:
- 42 m2
- Tomteareal:
- 2 239 m2 (eiet)
- Energimerking:
- G - mørkegrønn
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
21-0273/24
Boligtype
Andelsleilighet
Adresse og betegnelse
Båhusveien 24, 0573 Oslo
Gnr. 83, bnr. 150 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Andelsnr. 30 i Båhusv 20-28 Borettslaget, orgnr. 956817943
Selger(e)
Marte Valleraunet Grønli
Kjøpesum og omkostninger
4 100 000,- (Prisantydning) 107 155,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 4 207 155,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 7 981,- (Gebyr forkjøpsrett/forhåndsavklaring) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst hjemmelsoverføring) 545,- (Tinglyst pantedokument) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 331,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 18 631,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 4 216 486,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 4 225 786,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1936
Etasje
2
Arealer
BRA-i: 38 kvm
BRA-e: 4 kvm
Totalt BRA: 42 kvm
Beskrivelse:
Kjeller:
BRA-e: 4 kvm. Kjellerbod.
Totalt BRA: 4 kvm
2. etasje:
BRA-i: 38 kvm. Entré, soverom, bad, bod og stue/kjøkken.
Totalt BRA: 38 kvm
Antall soverom
1
Innhold
Boligen inneholder: Stue, kjøkken, bad, soverom, innvendig bod og entré. I tillegg disponerer boligen en kjellerbod, merket med 817. Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Standard
Stue Lys og innbydende stue med store vindusflater langs den ene veggen, som slipper inn rikelig med naturlig sollys. Tilpassede plisségardiner montert sommeren 2023 sørger for solskjerming. Stuen har slitesterkt laminatgulv fra 2023 og vegger malt i behagelige gråtone, som skaper en lun atmosfære. Rommets utforming gjør det enkelt å innrede med sofagruppe, TV-seksjon og spisebord. Kjøkken Praktisk IKEA-kjøkken med glatte fronter og takhøye overskap for maksimal oppbevaringsplass. Laminat benkeplate med nedfelt vaskekum og belysning over benken gir et godt arbeidsområde. Kjøkkenet er utstyrt med integrerte hvitevarer som kjøle- og fryseskap, stekeovn, induksjonstopp og oppvaskmaskin. Ventilator med kullfilter er plassert over kokeplassen. Bad Pent, flislagt bad oppgradert i regi av borettslaget i 2014/2015. Himling med malte plater og innfelte downlights gir godt lys. Badet har vannbåren gulvvarme og er innredet med vegghengt klosett, servant på innredning og dusjhjørne med svingbare dører. Opplegg for vaskemaskin og mekanisk avtrekk som sikrer god ventilasjon. Soverom Lyst og koselig soverom malt i en behagelig grønnfarge (2023) med tak malt i 2025. Det er god plass til dobbeltseng, og garderobeskap med speilfronter sørger for rikelig med oppbevaringsplass til klær. Entré Innbydende entré som binder boligen sammen på en funksjonell og praktisk måte. Veggene er malt i en tidløs farge, og det slitesterke laminatgulvet gir et solid førsteinntrykk. Dørtelefon med åpner er praktisk plassert, og knagger på veggen sørger for enkel oppheng av yttertøy. Tilstandsrapport for boligen er vedlagt salgsoppgaven. Se denne for nærmere informasjon om tilstandsgrad.
Parkering
Borettslaget eier 21 biloppstilingsplasser som fordeles etter ansienitetsprinsippet. Styret har oversikt over ventelisten. Biloppstillingsplassen følger ikke leiligheten ved overdragelser. Oppsigelse av og interesse for parkeringsplass må meldes styret skriftlig. Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5940 kroner for ett år Motorsykkel og moped: 2970 kroner for ett år El-bil : 2000 kroner for ett år El-motorsykkel og el-moped: 1000 kroner for ett år Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? - Nytt bad i regi av borettslaget 2014/2015. Utført av Sans Bygg. Dokumentasjon foreligger hos styret. Arbeid gjort i regi av borettslaget 2014/2015. Er arbeidet byggemeldt? - Ja. Kjenner du til feil eller om det har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp? - Flytting og tilkobling av nytt kjøkken, samt ny vannvakt. Utført i 2022 i regi av tidligere eier. Kjenner du til om det er/har vært f.eks. sprekker i mur, skjeve gulv eller lignende? - Eldre bygg, noe skjevheter er påvist. Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr på eiendommen som rotter, mus, maur eller lignende? - Det har blitt observert skjeggkre i fellesområdene, på vaskerommet i 1 etg, samt i bodene i fellesområdene. Borettslaget har kontaktet skadedyrfirma som jobber med å kartlegge omfanget og forebygge. Det er satt ut feller og videre tiltak planlegges. For ordens skyld er det ikke observert skjeggkre i leiligheten. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? - Tilkobling av nytt kjøkken, nye stikkontakter og lysbrytere. Arbeid utført i regi av tidligere eier i 2022. Kjenner du til om det har vært utført arbeid på terrasse/garasje/tak/fasade? - I regi av borettslaget har det blitt utført rehabilitering/vintersikring på fasade. Taket og fasade er under kartlegging/utredning for rehabilitering. Arbeid utført av Oslo Murmesterbedrift AS. Kjenner du til forslag eller vedtatte reguleringsplaner, andre planer, nabovarsel eller offentlige vedtak som kan medføre endringer i bruken av eiendommen eller av dens omgivelser? - Det er planlagt videre rehabilitering av fasade og tak. Det er vedtatt at enkelte av andelene skal få bygd balkong. Borettslaget antar oppstart av arbeidet vinter/vår 2025. Kjenner du til om det foreligger skaderapporter/ tilstandsvurderinger eller utførte målinger? - Det er utført tilstandsvurdering i forbindelse med rehabilitering av bygningsmassen. Dokumentert av styret i borettslaget. Kjenner du til om sameiet/laget/selskapet er involvert i tvister av noe slag? - Borettslaget er i forliksråd med Follo Murmester grunnet uferdig arbeid på fasaden høsten 2023. Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedr. eiendommen som kan medføre økte felleskostnader/økt fellesgjeld? - Det er varslet økte fellesutgifter og fellesgjeld i 2025 i forbindelse med rehabilitering av fasade/tak, samt borettslagets behov for styrket buffer. Styret skal ta opp et rammelån for rehabiliteringen og det er vedtatt et forslag fra OBOS Prosjekt. Det er usikkert hva den endelige kostnaden blir da prosjektet ikke har startet enda, pristilbud vil bli innhentet. Det er vedtatt utbygging av balkonger for enkelte andeler. Andeler som får balkong betjener eget balkonglån som ikke berører andeler som ikke får balkong. Den varslede økningen i felleskostnader vil tre i kraft 1. februar 2025, og ny månedlig felleskostnad for andelen vil da bli 5362kr. Kjenner du til om det er/har vært skjeggkre i sameiet/laget/selskapet (fellesareal eller i andre boliger)? - Ja, som tidligere beskrevet er skjeggkre observert i fellesarealer, vaskerom og boder. Tiltak er iverksatt.
Bygningssakkyndig
Takstkonsulent1 Kenneth Pettersen
Byggemåte
Boligblokk bygget i 1939. Bygningen antas fundamentert med betong til stedlige masser. Grunnmur av betong/murverk. Etasjeskillere av betong. Yttervegger oppført av betong/murverk-. Flat takkonstruksjon, antatt tekket med asfalttakbelegg/takfolie e.l. (ikke besiktiget). TG2 Avvik som kan kreve tiltak - Påregnelig med utskiftninger av vinduer på sikt som følge av alder - Det er registrert noe riss i flisfuger - Kjøkken har ventilator med omluft ( kullfilter) . NS3600 krever mekanisk for å kunne gi tg 0/1 TG2 Avvik som ikke krever umiddelbare tiltak - EL-anlegg grunnet at det ikke er utført EL-tilsynsrapport de siste 5 årene Avvik fra byggemeldte tegninger Det gjøres oppmerksom på at det er avvik mellom dagens rombruk og rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt og godkjent. Kjøkkenet er flyttet til stuen, og det er etablert et soverom i tidligere kjøkkenareal. Det presiseres at det nye soverommet ikke nødvendigvis oppfyller dagens tekniske krav til blant annet dagslys, ventilasjon og rømningsforhold. Endringen av bruken fra ett hoveddelrom til et annet er i utgangspunktet ikke søknadspliktig. Det er likevel uklart om endringen utløser nye tekniske krav som må oppfylles. Kjøper overtar risikoen for eventuelle konsekvenser knyttet til dette.
Innbo og løsøre
Ved ønske om at vegglamper, krokhengte lamper, lysekroner, prismelamper eller lignende lamper som er koblet til sukkerbit eller stikkontakt skal følge med i handelen, må det tas forbehold om dette ved inngivelse av bud. Det samme gjelder brunevarer. Følgende løsøre og tilbehør følger ikke med: - Lampe i gang, soverom og stue Følgende løsøre og tilbehør følger med: - Hvitevarer. Vaskemaskin kan medfølge etter avtale. - Tilpassede plissegardiner stue - Rullegardin soverom - PAX garderobeskap soverom - Lampe på kjøkken - Oppbevaringshyller kjellerbod - Vegghengt bokhylle soverom - Vegghengte hyller over spisebord - Elektrisk panelovn (umontert beliggende i kjeller) For øvrig gjelder NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør" med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen er vedlagt. Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i borettslag. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Andelseier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Energi og oppvarming
Energimerking
G - mørkegrønn
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Energiattest er basert på senere års forbruk og utgifter. Dette vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtale mv. Megler har intet ansvar for informasjon som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Vannbåren varme til radiatorer. Vannbåren varme til baderom.
Informasjon om strømforbruk
Selger opplyser å ha en strømkostnad på gjennomsnittlig kr. 400 pr. mnd. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 4 008,- pr. mnd
Inkluderer: Drift og vedlikehold, akonto fjernvarme, trappevask, renter, avdrag, kommunale avgifter, kabel-tv/bredbånd fra Telia, trappevask, vaktmestertjenester m.m.
Herav:
Felleskostnader kr. 1 934,-
Fjernvarme kr. 982,-
Renter og avdrag kr. 973,-
Trappevasktillegg kr. 119,-
Det er varslet økning av felleskostnadene f.o.m. 1. februar 2025. Totale felleskostnader pr. mnd. blir kr 5.362,-. Det er posten "felleskostnader" som øker fra 1.934,- til kr 3.288,-. De øvrige postene forblir uendret.
Styreleder informerer i mail datert 14.01.25 at de planlegger en ytterligere økning av posten "felleskostnader" med 40% f.o.m. 1. juli 2025.
Borettslaget Båhusveien 20-28 har avtale med Telia for leveranse av bredbånd og kabel-tv.
Boligselskap er ikke tilknyttet sikringsordning.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 888 766,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 3 555 063,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Borettslaget
Om borettslaget
Borettslaget Båhusveien 20-28 er er registrert i Foretaksregisteret med organisasjonsnummer 956817943 og består av 68 boligenheter og 1 annen enhet. - Borettslaget Båhusveien 20-28 har avtale med renholdstjeneste med Det norske Renholdsbyrå AS - Borettslaget har avtale om vaktmestertjenester med Per Børge Moltubakk - Borettslagset vil bytte forretningsfører til OBOS den 01.03.2025. Rehabilitering- og oppgraderingsprosjektet (ROP-prosjektet) På styremøtet 26. juni 2024 besluttet styret å opprette et nytt prosjekt i borettslaget som skal hete "Rehabiliterings- og oppgraderingsprosjektet", forkortes til ROP-prosjektet. Prosjektet skal ledes av en profesjonell prosjekt- og byggeleder (ekstern prosjektadministrasjon) og ta seg av følgende tiltak (R = Rehabilitering, O = Oppgradering): 1. R - Etterisolering av taket 2. R - Rehabilitering av fasaden 3. O - Balkongutbygging, ca. 40 andeler (hovedsakelig andeler som har brannbalkong i dag) 4. O - Utskiftning av vinduer for andeler som får ny eller oppgradert balkong** (Alternativt: alle andeler* får nye vinduer). 5. O - Utskiftning av radiatorer foran vinduer til smalere radiatorer i andeler som får ny balkong** (Alternativt: alle andeler* får nye vinduer). * Merk at borettslaget har 67 andeler. **Merk at balkongutbygging i de fleste andeler krever at man går over til en smalere radiator foran 4-felts vinduer for så å kunne gjøre det ene (ytterste) vindusfeltet til en balkongdør. Dersom prosjektet gjennomføres i sin helhet og borettslaget får ta opp nødvendig lån i banken, så vil det kalles inn til en ekstraordinær generalforsamling for å behandle dette. Det vil i så fall bli to lån ettersom andelseiere som skal ha balkonglån må holdes adskilt av hensyn til riktig økning i felleskostnader. Det ble vedtatt på ekstraordinær generalforsamling datert 18.12.2024 følgende: - Rehabilitering av tak, fasade og rehabilitering og utvidelse av brannbalkonger, balkonger samt nye balkonger i 3. etasje. Styret er gitt fullmakt til å ta opp et lån på inntil kr 25.300.000,- i denne forbindelse. Endelig kostnadsbilde blir først kjent ved prosjektets slutt. I første omgang er det besluttet at felleskostnader øker med kr 1.354.- for andelen. Ytterligere øking i fellesutgifter vil komme senere i 2025. På ekstraordinær generalforsamling 18.12.24 ble det stemt 44 for og 14 mot utvidelse av eksisterende brannbalkonger, nye balkonger i 3. etasje, samt fasade rehabilitering og rehabilitering av tak. Forventet igangsettelse: Vår/sommer 2025. Styret har presisert at de er tidlig i prosessen slik at man ikke har nøyaktig ferdigstillelsesdato. Ny kjøper må påregne mulige forsinkelser / endringer. Informasjon fra styret: Fellesutgifter regnes ut fra boligens brøk. Rehabilitering av brannbalkonger, rehabilitering av fasade, brannbalkonger/balkonger og tak betales av alle andelseiere. Utvidelse av brannbalkonger samt balkongdør betales kun av de som får utvidet balkong, balkongdør og ny balkong i tredje etasje. Dette gjelder ikke den aktuelle andelen, som befinner seg i 2. etasje. Dette er bestemt av byantikvaren og ikke av styret i borettslaget. Det er fellesvaskeri i borettslaget: Med to store vaskemaskiner, to store tørketromler og et stort tørkeskap. Det koster pr d.d. kr 2 pr time. (datert 29.12.2024) Øvrige saker på årsmøte 2024: Omdisponere vaskerom - Gjøre om ett av de to vaskerommene til kombinert sykkel- og smørebod. Forslag til vedtak: Styret ønsker å undersøke muligheten for å bygge en sykkelbod der tørkestativet utenfor oppgang 28 befinner seg. Styrets innstilling: Styrets vurdering er at trafikken og bruken av vaskeriene i oppgang 22 og 26 tilsier at behovet for to vaskerier i borettslaget er større enn en smøre/sykkelbod. Forslaget ble ikke vedtatt. Porttelefon Styret har innhentet flere tilbud- de fleste tilbudene er omfattende og innebærer EL-arbeid, installasjon av nye enheter ved inngangsdører, kabeltrekking og nye telefoner inne i leilighetene. Disse systemene krever erfaringsvis en del reperasjoner og vedlikehold. Vi har også fått tilbud på et heldigitalt alternativ fra "Unloc", hvor det kun installeres en komponent i ekstisterende dørlåser- denne enheten kobles til et system som kan styres og gis tilgang til personer via apper. En QR-kode settes på døren i stedet for tradisjonell ringeklokke. Tilbudet fra Unloc er fortsatt gyldig, de andre ble hentet inn før jul (2023) og må nok forhandles på nytt. Tilbudet fra Unloc vil medføre en engangskostnad på 35 000,- og en økning i felleskostnader på 47400 per år (ca 60 kr i økt felleskostnad per enhet hver mnd). Vedtak: Tilbudet fra Unloc ble presentert som det mest aktuelle, det er vurdert å teste en oppgang for å prøve ut funksjonaliteten. Styret vil evaluere alternativene om ny porttelefon/evt utbedre eksisterende porttelefonanlegg. Rehabilitering og større vedlikehold 2021: Trapp ved inngangsdør, oppgang 22 og 24. Hugge ned løs betong fra brannbakonger og fasade. Byttet to stoppekraner inn til bygget
Forretningsfører
Oslo og Omegn Boligforvaltning AS
Forkjøpsrett
Det er forkjøpsrett i borettslaget.
Gebyr forkjøpsrett: Kr. 7 982,-
Styregodkjennelse
Overdragelsen av borettslagsandelen til ny andelseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 107 155,- pr. 02.01.2025
Spesifikasjon av lån:
Lånenummer: 83987154732, Svenska Handelsbanken AB NUF
Annuitetslån, 12 terminer per år.
Rentesats per 02.01.2025: 6.15% pa.
Antall terminer til innfrielse: 161
Saldo per 02.01.2025: 7 880 196,-
Andel av saldo: 107 155,-
Første termin: 01.06.2015
Første avdrag: 01.06.2016 (siste termin 01.06.2038)
Fellesgjelden kan bli besluttet økt etter utarbeidelse av salgsoppgaven.
Fellesformue
Kr. 17 051,- pr. 31.12.2023
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Dyrehold
Styret skal informeres ved anskaffelse av husdyr.
Borettslagets forsikringsselskap
Gjensidige Forsikring ASA
Polisenr. 54568479
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 2 239 kvm (eiet)
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at borettslaget eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt andel en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Leiligheten har en sentral og attraktiv beliggenhet på Sinsen i bydel Grünerløkka og har nærhet til høyskoler, offentlig kommunikasjon og et rikt utvalg av fasiliteter og servicetilbud. Idyllisk nærområde med Rodeløkkens kolonihage rett i nærheten. Bydelen er et mangfoldig og spennende sted å bo, med et rikt forretnings- og kulturliv, samt mange kaféer og restauranter. Området har kort vei til fotballbane, ballbinge, lekeplass, svømmehall, idrettshall, tennisanlegg og flere treningssenter (f.eks. Sats i Trondheimsveien, Fresh Fitness i Dælenenggata). Eiendommen ligger i gangavstand til flotte tur- og rekreasjonsområder som bl.a. Torshovdalen, Torshovparken, Ola Narr, Tøyenparken, Dælenenga idrettsplass, Sofienbergparken, Botanisk hage og Akerselva. Servicetilbud Nærmeste matvarebutikker er Nærbutikken Schouterrassen, Kiwi i Trondheimsveien og Rema 1000 Rosenhoff. Rosenhoff Dagligvarer ligger også kort vei fra leiligheten. I Carl Berner passasjen like ved finner du en moderne KIWI dagligvarebutikk, antakelig Norges flotteste Vinmonopolet utsalg, Synsam og Apotek1. For ytterligere servicetilbud har Ringnes Park Senter, Markedet i Markveien og Mathallen et variert utvalg. Grünerløkka har også et spennende og unikt utvalg av vintagebutikker, mote, interiør, kaféer, barer, restauranter og frisører. Nye Carl Berner Torg har bidratt til å gi nærområdet et ansiktsløft i kombinasjon med ny samlingsplass, dagligvare, spesialforretninger, kafé og mye mer. Kollektivtilbud Området gir god mulighet for offentlig kommunikasjon via buss, trikk og T-bane, hvorav nærmeste holdeplass er Rosenhoff, ca 4 min gange, der det går trikk og buss til sentrum, blant annet buss 31 som går hele døgnet. Til Sinsen T-bane er det ca. 10 min gange, hvor man også har avganger med flybuss.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for eiendommen datert 21.05.1939. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler borettslaget. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til boligformål etter bestemmelser i S-5240, datert 20.11.2024. Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. Trondheimsveien 197 C med flere (Sinsenbyen) Vedtatt plan: Detaljregulering Klagefrist: 03.02.2025 Saken omhandler: Bystyret vedtok 20. november 2024 å regulere boligblokkene i Sinsenbyen til bevaring av kulturmiljø. Hensikten med planen er å bevare bygningene, veiene og grøntområdene. Bystyret vedtok 20. november 2024 å omregulere Kaptein Oppegaards vei 19 B og 21 med flere fra bolig, friområde, gangvei og offentlig vei til barnehage, bolig, friområde og gangvei. Planen legger til rette for etablering av en barnehage. Et eksisterende friområde er omregulert til barnehage, men erstattes av et nytt friområde innenfor planen. For informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/83/150: 04.10.1935 - Dokumentnr: 909772 - Best. om vann/kloakkledn. Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v. 03.06.1936 - Dokumentnr: 6275 - Best. om vann/kloakkledn. Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v. Gjelder denne registerenheten med flere 28.06.1935 - Dokumentnr: 900599 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:0301 Gnr:83 Bnr:123 24.06.1939 - Dokumentnr: 9075 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:0301 Gnr:83 Bnr:271 EIENDOMMEN ER GATEGRUNN 24.06.1939 - Dokumentnr: 9075 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:0301 Gnr:83 Bnr:272 EIENDOMMEN ER GATEGRUNN
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på andelen.
Verneklasse/SEFRAK
Bygningen er vernet som kulturminne (tidligere Gul Liste fra Byantikvaren i Oslo).
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men andelseierne må dekke borettslagets løpende utgifter. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der borettslaget sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Borettslaget har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra borettslaget på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Provisjon: 1,00% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 42 071,- Nordvik grunnpakke med digital salgsoppgave* kr. 19 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 15 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 900,- Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 24 572,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 114 334,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Christoffer Fraurud, Eiendomsmegler / Partner
464 21 918
c.fraurud@nordvikbolig.no
Megler
Christoffer Fraurud, Eiendomsmegler / Partner
464 21 918
c.fraurud@nordvikbolig.no
Megler 2
Didrik Tollefsen, Eiendomsmeglerfullmektig
469 28 782
d.tollefsen@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Christiania Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 924831332
Lørenveien 44, 0585 OSLO
Bilder
Christoffer Fraurud
Eiendomsmegler / Partner
Løren
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?
Hva er din bolig verdt?
Didrik Tollefsen
Eiendomsmeglerfullmektig
Løren
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?