Ostadalsveien 72Røa
- Røa
- Ostadalsveien 72
- Prisantydning
- 11 950 000,-
- Totalpris
- 12 250 100,-
- Felleskost/mnd
- 7 469,-
- BRA-i
- 172 m2
Ullernåsen
Lekker, gjennomført og moderne 5-roms toppleilighet - 2 solrike terrasser - Nydelig utsikt - Garasje - Barnevennlig
Velkommen til Ostadalsveien 72 - Lekker og innholdsrik topp-/endeleilighet over to plan på på populære Ullerntoppen. Leiligheten er vesentlig oppgradert i løpet av de siste årene og holder en gjennomgående høy standard med gjennomtenkte løsninger og flotte materialvalg. Her får du en lys og innbydende bolig i et barnevennlig nabolag, perfekt for deg som ønsker både nærhet til naturen og enkel tilgang til bylivet. Høydepunkter: - Garasjeplass - Høy standard - 2 delikate bad - 3 gode soverom - Gasspeis i stuen - Veldrevet sameie - Attraktiv beliggenhet - Gode lys- og solforhold - Gjennomgående leilighet - Høyt og fritt med flott utsikt - Godt med lagringsplass i totalt 3 boder - Lys og romslig stue med plass til flere soner - Terrasse på hver side av leiligheten på totalt 29 kvm
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Selveierleilighet
- Byggeår:
- 1974
- Etasje:
- 4
- Soverom:
- 3
- Prisantydning:
- 11 950 000,-
- Omkostninger:
- 300 100,-
- Totalpris:
- 12 250 100,-
- Felleskost/mnd:
- 7 469,-
- Totalt BRA:
- 179 m2
- Energimerking:
- F - rød
- Garasje:
- Ja
- Veranda:
- Ja
Visninger
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
13-0137/25
Boligtype
Selveierleilighet
Adresse og betegnelse
Ostadalsveien 72, 0753 Oslo
Gnr. 28, bnr. 827, snr. 160 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Selger(e)
Thomas Parr
Kjøpesum og omkostninger
11 950 000,- (Prisantydning) Omkostninger: 298 750,- (Dokumentavgift) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst pantedokument) 545,- (Tinglyst skjøte) 12 700,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 300 100,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 312 800,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 12 250 100,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 12 262 800,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Dokumentavgiften er 2,5% av salgssummen. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Om boligen
Byggeår
1974
Etasje
4
Arealer
BRA-i: 172 kvm
BRA-e: 7 kvm
Totalt BRA: 179 kvm
TBA: 29 kvm
Beskrivelse:
Underetasje:
BRA-e: 2 kvm. Kjellerbod på ca. 2,4 kvm.
Totalt BRA: 2 kvm
4. etasje:
BRA-i: 97 kvm. Entré med garderobe, stue, kjøkken med spiseplass, trapp og utgang til terrasse, stue med gasspeis og utgang til terrasse og bod.
BRA-e: 5 kvm. Boder på terrasse er på ca. 2,6 kvm og ca. 2,7 kvm.
Totalt BRA: 102 kvm
TBA: 29 kvm. 2 terrasser.
5. etasje:
BRA-i: 75 kvm. Trappegang, 3 soverom, 2 bad/wc og kontor/rom med opplegg for vaskemaskin og tørketrommel.
Totalt BRA: 75 kvm
Antall soverom
3
Innhold
Leilighet over 2 plan som inneholder: 4. etasje: Entré med garderobe, stue, kjøkken med spiseplass, trapp og utgang til terrasse, stue med gasspeis og utgang til terrasse og bod. 5. etasje: Trappegang, 3 soverom, 2 bad/wc og kontor/rom med opplegg for vaskemaskin og tørketrommel. Terrasse med utgang fra kjøkken og stue på 29 kvm. I tillegg disponerer leiligheten 3 boder. Boder på terrasse er på ca. 2,6 kvm. og ca. 2,7 kvm. Kjellerbod på ca. 2,4 kvm.
Standard
Kjøkken: Tidsriktig glatt innredning fra , soft close, takoppforing, corean benkeplate med underlimt kum og nedfelt induksjonstopp, integrert komfyr, oppvaskmaskin, kjøleskap. Det er avtrekk via mekanisk avtrekksanlegg i boenheten. Bad I: Delikat bad fra 2019 med med varmekabler, avtrekk, speil med belysning, downlights, servant med innredning, dusj hjørne med glassvegg, vegghengt toalett. Veggene har fliser. Taket er malt. Gulvet er flislagt. Rommet har elektriske varmekabler. Fall mot sluk er målt til ca. 15 mm. Det er plastsluk og smøremembran med dokumentert utførelse. Det er mekanisk avtrekk. Hulltaking er foretatt uten å påvise unormale forhold. Hulltaking er foretatt i kontor. Bad II: Lekkert bad fra 2019 med varmekabler, avtrekk, speil med belysning, downlights, servant med innredning, dusj hjørne med innfellbare glassdører, innmurt badekar, vegghengt toalett. Gulvet er flislagt. Rommet har elektriske varmekabler. Fall mot sluk er målt til ca. 15 mm. Veggene har fliser. Taket er malt. Det er slukrenne ved vegg i dusjsonen og smøremembran med dokumentert utførelse. Det er mekanisk avtrekk. Hulltaking er ikke foretatt, luke i tilstøtende rom er benyttet. Innvendige overflater: Gulv: Parkett, fliser, teppe. Vegger: Malte flater, fliser (2019 og 2023). Himling: Malte flater. Innvendige dører: Innvendig har boligen malte fyllingsdører. Innvendige trapper: Boligen har malt tretrapp med sisal løper. Følgenende er gitt tilstandsgrad 3: - Det er ikke montert rekkverk. - Det mangler håndløper på vegg i trappeløpet. Etasjeskille/gulv mot grunn Etasjeskiller er av betongdekke. Pipe og ildsted: Gasspeis. Vinduer: Bygningen har malte trevinduer med 2-lags glass fra 2014. Vinduer II: Bygningen har malte trevinduer med 3-lags glass fra 2018. Dører: Bygningen har malt hovedytterdør fra 2018. Balkongdører: Bygningen har malte balkongdører i tre fra 2015 og 2018. Balkonger: Balkonger med støpt dekke, belagt med terrassebord. Balkongene er pusset opp i 2024 iht eier. Følgenende er gitt tilstandsgrad 2: - Åpninger i rekkverk er ikke i henhold til krav i dagens forskrifter. - Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder. Vannledninger: Innvendige vannledninger er av plast (rør i rør). Det er besiktiget i rørskap. Vannledninger II: Innvendige vannledninger er av plast (rør i rør). Det er besiktiget i rørskap. Avløpsrør: Det er avløpsrør av støpejern. Ligger skjult i konstruksjonen. Ventilasjon: Boligen har mekanisk ventilasjon. Varmtvannstank: Felles beredere. Elektrisk anlegg: Sikringsskap med automatsikringer. Brann: Brannvarslingsanlegg på gården, pulverapparat. Tilstandsrapport for boligen er vedlagt salgsoppgaven. Se denne for nærmere informasjon om tilstandsgrad.
Parkering
Det medfølger 1 garasjeplass i lukket garasjeanlegg.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, både faglært og ufaglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: TGE management AS har utført alt arbeid. Dette var på det tidspunktet arbeidet pågikk deleid av Bjerkman, Thue & Johansen Baderom 1 og meg selv. Vinderen rør (mester bedrift), og Asker & Bærum Elektro AS. Leiligheten er totalrenovert, detaljer: - Avrettet alle gulv (ikke baderom), i avrettingen er det lagt inn varme med unntak av soverom. - Komplette nye baderom bygd i henhold til gjeldene regler (plan & bygg). - Byttet vinduer eldre enn 1997, (2016 er diss fra,, å skulle vært gjort under Fase 1, som var en massiv oppgradering av sameiet), i tillegg er det satt inn en dobbeldør mot terrassen mot øst, her med to stk sidefelt. Det er også byttet verandadør 2019. - Nye vegger i stort sett alle rom, lydsiolert mellom sov 1/2. - GK dører alle rom - Skreddersydd kjøkken fra Italia, Corian benkeplater. - Begge terrasser totalrenovert med ny membran mai 2024, senere bygget treplatting på begge verandaer. Vet du om tettesjikt, membran eller sluk ble fornyet eller oppgradert? Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Bjerkman, Thue & Johansen Baderom 1 AS. 2018/2019. Vet du om det finnes dokumentasjon på hvordan bad eller vaskerom er bygget opp? Ja, både faglært og ufaglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: TGE Management AS, Bjerkman, Thue & Johansen Baderom 1 AS, Vinderen rør AS, Asker og Bærum elektro AS. Jeg (Selger) er prosjektleder i TGE Management AS, så min egeninnsats har primært vært design, riving, levere materialer og generelt hjelpemann på prosjektet. Full FDV medfølger. NB! Det er oppgradert baderom 2 i 2024, det ble da montert dusj og dusjvegg (også med FDV), byttet baderomsmøbel baderom 1 2024. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Repcon AS i regi av UBS. Totalrenovert begge verandaer med rehabilitering av betong og ny membran er lagt. Det er bygget nye "plattinger" på begge verandaer i trykkimpregnert treverk. Vet du om det er gjort arbeid med drenering, enten i din eller tidligere eiertid? Nei. Eventuell kommentar: Ukjent for meg. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Asker & Bærum Alektro AS. Lagt inn flere nye kurser, oppgradert de fleste rom slik at det nå jorede stikkontakter. Varme i alle gulv med unntak av soverom. Byttet noe sikringer (kapasitet). Mye LED belysning i flere rom Alle brytere, stikkontakter og termostater er byttet til Elko+. Foreligger det en samsvarserklæring? Ja. Vet du om det elektriske anlegget har blitt kontrollert? Nei. Eventuell kommentar: Ikke utført en ekstern kontroll i min tid som eier. Er det installert el-billader på eiendommen/boligen? Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: I regi av UBS, Aneo har bygget ny infrastruktur og eier laderne. Medio 2024. Vet du om det er gjort arbeid på vann og avløp, enten i din eller tidligere eiertid? Nei. Eventuell kommentar: Ukjent at det er utført noe arbeid på vann/avløp. Tidligere baderom var oppgradert, men senere bygget om som beskrevet. Vet du om boligen eller eiendommen har blitt endret eller bygget ut etter opprinnelig byggeår, enten av deg eller tidligere eiere, herunder bruksendringer kjeller/loft etc.? Nei. Eventuell kommentar: Leiligheten er meg bekjent original i utførelse, og stemmer overens med originale byggetegninger. Vet du om eiendommen har privat vannforsyning, septik, pumpekum, avløpskvern eller liknende? Nei. Eventuell kommentar: Felles beredere i fellesområder, ellers ingen av de andre punktene. Vet du om det har vært utført kontroll av installasjoner for eksempel oljetank/?sentralfyr/?ventilasjon? Ja. Beskriv: Ventilasjonen har vel vært kontrollert, men ukjent med omfanget. Vet du om det er gjort arbeid på eiendommen som ikke er nevnt i de andre spørsmålene? Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Selvaag Prosjekt AS. Omfattende rehabilitering 2014-2016, (Fase 1), Garasjer, gavel vegger, alle tak med ekstra isollasjon, vinduer, verandadører, inngangsdører (IE30/B30). Fellesområder (Fase 2 som pågår feremdeles), her er det byttet panel på alle innganger, etterisollert, verandaer, blikkenslagerarbeider .... Det er grundig dokumentasjon på dette arbeidet. Vet du om det er gjort radonmåling på eiendommen, enten i din eller tidligere eiertid? Ja. Når ble målingen gjennomført og foreligger det dokumentasjon? 2025, ulike verdier, det er en pågående undersøkelse. Vet du om det er eller har vært feil ved bad/vaskerommet, f.eks sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader? Nei. Eventuell kommentar: Det har ikke vært noen av de ovennevnte problemene. Vet du om det er eller har vært problemer med mur/pipe/ilsted, for eksempel dårlig trekk, sprekker, pålegg, fyringsforbud eller liknende? Nei. Eventuell kommentar: Er ikke peis/pipe, dog har min leilighet en gasspeis som er godkjent. Vet du om det er eller har vært feil med dreneringen? Eller om det er eller har vært fukt, sopp eller råteskader i underetasjen, kjeller eller krypkjeller? (herunder også sameiet/borettslagets fellesarealer) Nei. Eventuell kommentar: Ukjent. Vet du om det er feil/utettheter i tak, terrasser/?fasade/?vinduer/?garasje, og/eller er det synlige skader? Nei. Eventuell kommentar: Min leilighet har ingen av disse feil/mangler. Vet du om det er eller har vært feil med det elektriske anlegget? Nei. Eventuell kommentar: Ukjent. Vet du om det er eller har vært sprekker i mur/skjeve gulv/setningsskader eller liknende? Nei. Eventuell kommentar: Ikke oppdaget noe sted. Vet du om det er eller har vært feil på vann/avløp herunder rørbrudd, tilbakeslag, tett sluk eller liknende? Nei. Eventuell kommentar: Ikke oppdaget noe sted. Vet du om det er, eller har vært, insekter eller skadedyr i boligen, eller i tilhørende bygninger? For eksempel skjeggkre, maur, biller, mus, rotter eller lignende. Nei. Eventuell kommentar: Ikke oppdaget noe sted. Vet du om det er eller har vært feil ved installasjoner slik som radiator, sentralfyr, varmepumpe, balansert ventilasjonsanlegg eller liknende? Nei. Eventuell kommentar: Ikke aktuelt. Vet du om det er eller har vært feil på tilbehøret som følger med eiendommen? Nei. Eventuell kommentar: Ingen feil oppdaget. Selges boligen med utleiedel/leilighet eller hybel? Nei. Eventuell kommentar: Ikke aktuelt. Vet du om det foreligger skaderapporter eller tilstandsvurderinger etc. om boligen? Nei. Eventuell kommentar: Ingen skade i mon tid som eier, ukjent før min tid. Vet du om det er utført tidligere arealoppmålinger av boligen, eller om boligens areal er oppgitt i dokumenter som salgsoppgave, takstrapport, tilstandsrapport, byggesøknad eller lignende? Ja. Hvilket dokument og når er målingen foretatt? Tidligere salgsoppgave, medio 2018. Vet du om det er forslag eller vedtatte reguleringsplaner/andre planer, nabovarsler/?byggegodkjenninger /?byggeplaner eller andre offentlige vedtak som kan medføre endinger i bruken av eiendommen eller eiendommens omgivelser/naboer? Ja. Beskriv: Det er vedtatt å fjerne stor el-master som går igjennom sameiet, så dette blir en betydelig oppgradering og forskjønnelse av fellesområdene. Eller skal det bygges noen hus på vestsiden av sameiet som overhodet ikke er synlig fra leiligheten. Vet du om det er forhold i nabolaget som medfører plager eller sjenanse som det kan være relevant for kjøper å vite om? Nei. Eventuell kommentar: Nei, snarere motsatt (som skrevet over om el-master). Vet du om det finnes planer, vedtak eller forslag til vedtak som kan øke husleien/?festeavgiften /?fellesutgiftene/?fellesgjelden? Ja. Beskriv: Ja, det er snakk om utbedring av oppganger og stigeledninger. Dette skal primært dekkes av et fond som bygges over fellesutgiftene, men det vil nok hentes inn noe kapital eller øke fellesutgiftene hvis dette får flertallet med seg. Er et veldrevet sameie med daglig leder, så det løpende arbeider og behov ligger i en 10 års plan, noe gjenstår som beskrevet. Flere alternativer vil vurderes som kan begrense kostnadene og størrelsen på de respektive oppgraderingene. Vet du om det er nedgravd oljetank på eiendommen? Nei. Eventuell kommentar: Ukjent og tvilsomt. Vet du om det er noe annet ved eiendommen som det kan være viktig for kjøperen å vite om? Nei. Eventuell kommentar: ukjent.
Bygningssakkyndig
Andreas Grønstad Jahnsen
Byggemåte
Terrasseblokk oppført med hovedkonstruksjoner i betong. Yttertak er tekket med takpapp eller tilsvarende dukmembran. Ikke besiktiget. Bærende konstruksjon i betong. Utfyllende isolert bindingsverk med utvendig kledning. Sameiet har nylig gjennomført omfattende fasadeoppgradering.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Til info er det andre hyller i vinrommet enn på bildene, hyller som er der på visning er de som medfølger salget.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Ved ønske om at vegglamper, krokhengte lamper, lysekroner, prismelamper eller lignende lamper som er koblet til sukkerbit eller stikkontakt skal følge med i handelen, må det tas forbehold om dette ved inngivelse av bud. Det samme gjelder brunevarer.
Adgang til utleie
Boligen kan leies ut i tråd med gjeldende lovverk. Vedtektene inneholder ingen begrensninger av eiers utleieadgang. Sameiets styre skal underrettes skriftlig om alle overdragelser og leieforhold Korttidsutleie er tillatt i opptil 90 døgn i året, jf. eierseksjonsloven § 24. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene, men må settes til mellom 60 og 120 døgn. I sameiets vedtekter er grensen satt til 90 døgn. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende.
Energi og oppvarming
Energimerking
F - rød
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Energiattest er basert på nåværende eiers/ husstands senere års forbruk og utgifter. Dette vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtale mv. Megler har intet ansvar for informasjon som fremgår av energiattesten.
Se fullstendig energiattest fra selger som vedlegg til salgsoppgave. Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattesten.
Oppvarming
Elektrisk oppvarming.
Informasjon om strømforbruk
Strømforbruket for 2024 utgjorde 15 500 kWh. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand. Ovenstående er basert på nåværende eiers/husstands senere års forbruk/utgifter. Dette vil variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtaler etc.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 7 469,- pr. mnd
Inkluderer: Kommunale avgifter, kabel-TV/internett (grunnpakke), varmtvann, garasjeplass, trappevask, felles bygningsforsikring, vaktmestertjenester, samt drift og vedlikehold mm.
Det foreligger planer om å rehabilitere oppgangene innvendig. Informasjonsmøter vil bli avholdt, og beslutning tas ila våren 2025. Finansieringsplaner vil bli utarbeidet. Dette kan påvirke felleskostnadene.
Kommunale avgifter
Kommunale avgifter er inkl. i felleskostnadene.
Andre utgifter
Selger opplyser å ha følgende kostnader knyttet til boligen: Felleskostnader kr. 7 469,- per mnd. Eiendomsskatt kr. 7 555,- for år 2025,- Alarm og evt. innboforsikring kommer i tillegg. For strømkostnader, se energiforbruk. Det er opp til kjøper å evt. inngå nye avtaler med ønskede tjenesteytere.
Eiendomsskatt
I Oslo kommune er det eiendomsskatt på boliger og fast eiendom som overstiger en fastsatt verdi. Informasjonen over er hentet fra eiendomsskattelistene.
For mer informasjon rundt beregningsgrunnlaget for eiendommen, se http://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/eiendomsskatt
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 3 415 048,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 11 307 211,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Sameiet
Om sameiet
- Sameiet består av 425 seksjoner. - Sameiet har egen barnehage. - Ullernåsen Boligsameie har en ansatt. Daglig leder (DL), Arne Jensen, er fast ansatt i full stilling på drift og administrasjon. - Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS og sameiets revisor er PWC. - Skaaret Landskap AS, har hovedansvaret for sommer- og vinter-vedlikehold på uteområdet. - Bentes Renhold AS har ansvaret for renhold. - Telia er sameiets samarbeidspartner for bredbånd og TV. - Bygårdsservice AS står for vaktmestertjenesten. Jan Leo Braathen er vaktmester. Sameiet har egen nettside hvor det publiseres nyttig informasjon og det meste av informasjon og vedlegg ligger : https://ullernaasen.no/. Ullernåsen Boligsameie er et velstyrt sameie med et engasjert og kompetanserikt styre som tar ansvar for bygningsmassene, fellesområder, samt naboers vell og ve. Hyggelige sosiale arrangement med 17.mai feiring med mannskor og flaggheising om morgenen og aktiviteter med grilling på ettermiddagen. St.hans eller høst grilling, årlig dugnad, julegrantenning med nydelig julesang og korps. Av større prosjekter som er gjennomført i de 10 siste årene kan nevnes: - Rehabilitering av tak - bytte av vinduer - Terrasser - Oppgradering av uteområdene og lekeplasser Tv og internett: TV og internett er en del av felleskostnadene, sameiet har nettopp landet en avtale med Telia Norge AS. De abonnerer på en grunnpakke, og tillegg, blir fakturert til den enkelte seksjonseier. Høyspentlinjene: Saken rundt høyspentlinjene gjennom sameiet nærmer seg en endelig avklaring. OED har bestilt og fått gjennomført en ekstern samfunnsøkonomisk analyse. Analysen ble gjennomført av Oslo Economics og viser en større samfunnsøkonomisk gevinst ved å legge kabel i bakken enn det som tidligere har vært beregnet av Statnett. Det har her blitt bestemt at det skal legges kabler i bakken og dermed fjerne de gamle mastene. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ny-kraftledning-mellom-hamang-og-smestad-skal-legges-som-kabel-i-bakken/id3031947/ Solceller på tak | Oppgradering av rørsystem: Installasjon av solcellepanel og oppgradering av rørsystemet er under planlegging, men ikke vedtatt av årsmøte. Oppgradering av terrasser er gjort i en rekke bygg, og fortsetter. Dette arbeidet følges nøye med av styret og vurderes også opp mot andre prosjekter. Alle oppgangene i UBS er kledt i betongplater som inneholder asbest. Styret har satt ned en gruppe som arbeider med denne problematikken. Status oppussing oppganger: Det ble avholdt informasjonsmøte for beboere 12.mars 2025. Her ble det presentert plan for oppgradering av oppgangene. Oppussing av oppgangene ble planlagt som Fase 2 under den større rehabiliteringen i 2014-2016 (Fase 1). Styret har satt ned en gruppe som arbeider med denne problematikken. Sameiet og tidligere styrer helt tilbake til 2015/2016 har vært klar over at det er asbest i veggplatene, men har vært informert om at dette ikke utgjør noen fare så lenge platene står urørt slik at det blir sårflater. Oppstart fra 4-6 uker etter avstemmingen ved årsmøtet, tentativt mai/juni. Alle de 29 oppgangene skal gjennomgå en saneringsprosess (inkludert prøvetaking i etterkant) som er anslått til å ta to uker. For at dette skal kunne gjennomføres må oppgangene stenges ned, som medfører at beboerne må midlertidig flytte ut. Anslått til høsten 2026. Finansieringsplaner vil bli utarbeidet, estimert pris er iht. daglig leder i sameiet kr. 62 000 000. Dette kan/vil påvirke felleskostnadene. I 2016 ble det gjennomført en større rehabilitering i sameiet med oppgradere fasader, terrasser, vinduer, lekeplasser og fellesområder på hele sameie. Velstyrt sameiet med et engasjert og kompetanserikt styre som tar ansvar for bygningsmassene, fellesområde og naboers vell og ve. Hyggelige sosiale arrangement med 17.mai feiring med mannskor og flaggheising om morningen og aktiviteter med grilling på ettermiddagen. St.hans eller høst grilling, årlig dugnad, julegrantenning med nydelig julesang og korps. Rehabilitering av fasade over inngangspartier Det er blitt rehabilitert en rekke fasader over inngangspartier i UBS i 2023. De veggene som nå ble tatt er de som har stått igjen etter tidligere utførte arbeider i andre oppganger. Front Entreprenør AS utførte oppdraget, med Øyvind Moen AS som byggeledelse for sameiet. Prosjektet ble gjennomført innenfor kostnadsrammen som var satt og kvaliteten som var bestilt. Det var en noe mangelfull dialog til berørte beboere rundt fremdriften, og dette vil styret og DL søke å forbedre i kommende prosjekter. Under dette arbeidet ble det avdekket vinduer med noe mangelfull faglig utførelse på isolasjon. Det er spesielt (tofløyede) vinduer fra 2008, som vi ser mangler i utførelsen med. Etter opptelling gjelder dette 70 vinduer. Styret har prioritert midler i 2024 til å få dette utredet og forhåpentligvis ordnet. ÅRSMØTE 2024 Avholdt 15.04.2024 og følgende er vedtatt Nye vedtekter: de viktigste endringene innebærer definering av garasjeplasser som ekslusiv bruksrett iht seksjonering. Ekslusiv bruksrett til fellesarealer. Styret er gitt fullmakt til å behandle søknader om innglassing av balkonger og retningslinjer for søknad. Styret skal administrere utleie av garasjeplasser. Vedtekter følger vedlagt i salgsoppgaven. Det er utført endringer i husordensregler og bestemmelser som hører hjemme i vedtekter er løftet inn i vedtektene. ÅRSMØTET 2023: Sameiet har utviklet en langtidsplan for god drift, styring og utvikling av sameiets eiendom og bygningsmasse. Dette er et rullerende dokument som oppdateres minst én gang i året. Langtidsplanen og langtidsbudsjettet er samme sak. Her står saker som har å gjøre med oppussing av oppgangene, nye membraner på terrasser som ikke ble oppgradert under rehabiliteringen, alternative energikilder, stigeledninger, nye varmtvannsberedere med mer. MER INFORMASJON OM PROSJEKTENE: Sameiet arbeider fortløpende med oppgraderinger av terrassene. Sameiet vil ikke legge nye fliser på terrassene. Daglig leder informerer om at dette kan være nærliggende eller kan bli tatt i løpet av de neste 10 årene. Avhenger av kvaliteten på flisene og membranen. Styret holder på med en gjennomgang. Styret jobber med en fremtidig plan for utskiftning av innvendige oppganger (platene er av asbest, som gjør det mer kostbart å oppgradere/skifte) og utskiftningene av stigeledningene inn til badene. Styret har ikke en utarbeidet en gjennomføringsplan eller en tidsplan (estimert er 5-10 år). Usikkert om finansiering vil gå over drift, kapitalinnhenting fra seksjonseiere eller lånefinansiering. Rehabilitering av oppgangene: I perioden 2014-2016 ble fase 1 av rehabilitering av sameiet gjennomført. Det ble lagt planer for en fase 2 der blant annet oppussing av sameiets 29 oppganger inngikk. Styret etablerte i 2022 en egen arbeidsgruppe med mandat om å forberede et slik prosjekt gjennom en prosjektbeskrivelse med tiltak og kostnad, foreslått i en samlet innstilling til sameierne. Gjennom karleggingsprosessen har det blitt oppdaget en problemstilling knyttet til asbest. Arbeidsgruppen vurderer nå ulike alternativer for oppussing. Fra det enkleste tiltaket der sameiet ikke sanerer asbesten, men forbedrer det estetiske uttrykket, samt reduserer faren for at asbeststøv frigjøres, og til tiltak som inkluderer full asbestsanering. Å utsette sanering av asbesten vurderes som en mulig løsning, men kan på den annen side vise seg å være mer kostnadskrevende over tid. Styret hadde ikke klart en god nok gjennomarbeidet prosjektbeskrivelse til å fremme saken for årsmøtet 2023. Styret vil derfor innkalle til et ekstraordinært sameiermøte så snart OPP-gruppen er ferdig med sitt arbeid, der sameierne tar endelig stilling til valg av løsning. Dersom det besluttes å fjerne asbestplatene kan det komme noen større kostnader som sameiet må finne finansiering på. Varmtvannsberederne skal skiftes i løpet av de neste årene. Solcellepanel på tak: Årsmøtet ga styret mandat til å engasjere OPAK til å detaljutrede samt starte implementering av solcellepanel på noen av sameiets tak, slik anbefalt i forprosjekt fra OPAK. Herunder inngår å søke støtte fra Enova/Oslo kommune, og gitt at totalprosjektet kan finansieres innenfor en totalramme på NOK 5 mill., inngår i mandatet å ta i bruk de første solcellepanelene så raskt som mulig. På årsmøtet 2024 skal det presenteres en totalplan for implementering og gjennomføring i perioden 2024-2026. GJENNOMFØRT REHABILITERING I SAMEIET: 2014-2016: Fase 1 - Selvaag Prosjekt: - Betongrehabilitering av garasje vegger med katodisk beskyttelse. - Betongrehabilitering av fasadekonstruksjoner inkl. blomsterkasser. - Etterisolert garasjehimling med ny led-belysning som er bevegelsesstyrt. - Brannalarm i garasjene direkte koblet til brannvesen inkl. rømningsveier. - Asbestsanering i garasjer og bodvegger på balkongene. - Ny membran på balkonger i bygg 2, 5, 6, 7 og 8, inkl. utvidelse av avløpsrør. - Øvrige bygg har ny membran fra perioden 2000-2010. - Etterisolert og ny membran på hoved yttertak. - Ny membran og taknedløp på enkelte bodtak på balkonger. - Tegl, etterisolert og nye vindu på gavlvegger. - Nye inngangsdører m/ nøkkelbrikker og calling-/ videoanlegg. - Tilrettelegging for lading av el-/ hybridbil i garasjene. - Alle 9 blokker er malt utvendig og i garasjer. 2016: - Rens av ventilasjonskanaler. - Etablert 21 stk innvendige utleieboder i bygg 3. - Rehabilitering av spilepanel på vegger til garasje og rekkverk. - Alle utvendige lys byttet til LED m/ natt sensor. - Endret alle låser til fellesareal og garasjeporter fra ordinær nøkkel til nøkkelbrikke fra Salto levert av Nordic Security. 2017: - Nye retningslinjer for etablering av vinterhage/innglasset balkong. - Skaaret Landskap AS (etter anbudsrunde). Oppgradering av alle lekeplasser med tilhørende grillplasser og ballplass/skøytebane asfaltert med tilhørende tribune. - Consolvo og DE-Elektro AS. Rehabilitering av gangbruer m/ varmekabler og tilhørende blomsterkasser. 2018: - Beboertilbud fra Martinsen & Brodahl (etter anbudsrunde) på rehabilitering av internt røranlegg og baderom. - Skaaret Landskap AS. Oppgradering av innkjøring til Ostadalsveien med ny asfalt, oppmerking og skilting av parkering, utbedring av drenering og overflatevann, brann oppstillingsplasser ved bygg 4, 6, 7, 8 og 9. - Etterisolering av vegg og tak over inngangsdører i OV62, 70 og 72. 2019: - Felles røykvarsler anlegg fra Get Safe i alle boenheter og fellesareal, sammenkoblet med brannalarm i garasjen. - Skaaret Landskap AS. Avluttende oppgradering av innkjøring til Ostadalsveien, etablering av nedgravde søppelcontainere OV, utvidelse av gangvei fra OV75 til butikk, fortau i innkjøring fra Aslakveien, oppgradering av interne veier og grøntareal, samt lys til sykkelboder ved bygg 2, 3 og 9. - Søppelsjakter stenges for OV, søppelhåndtering etableres utendørs. - Rehabilitert gangflater til inngangspartier til bygg 6, 7 og 8. - Etterisolering av vegg og tak over inngangsdører i UK 18, 25 og 27. - Etablert 15 nye gitterboder i bygg 3. 2020: - Skaaret Landskap AS. Oppgradering av innkjøring til Ullernkammen, etablering av nedgravde søppelcontainere ved Ullernkammen. - Rehabilitere gangflater til inngangspartier til bygg 2. - Oppgradere trimrom m/ tilhørende badstue i OV66. PLANLAGTE TILTAK: - Det foreligger planer om å rehabilitere oppgangene innvendig. Informasjonsmøter vil bli avholdt, og beslutning tas ila våren 2025. Finansieringsplaner vil bli utarbeidet. Dette kan påvirke felleskostnadene. - Nye stige- sirkulasjonsledninger for vann med tilhørende berederrom og alternative energikilder. - Installasjon av solcellepanel og oppgradering av rørsystemet er under planlegging, men ikke vedtatt av årsmøte. - Oppgradering av terrasser er gjort i en rekke bygg, og fortsetter. Kommende rehabilitering av avløpsrør og vannledninger: Sameiet har i en årrekke utført punktvise reparasjoner på avløpsrør og stigeledninger for vann, men anleggene har nådd en alder der en helhetlig rehabilitering vurderes som nødvendig. Styret har satt ned en arbeidsgruppe som skal utrede løsninger og presentere en anbefaling for årsmøtet i 2026. Prosjektet er fortsatt i en tidlig fase, og det er per i dag ikke besluttet konkrete tiltak eller finansiering. Uforpliktende kostnadsanslag indikerer en minimumskostnad på ca. 95 millioner kroner for hele sameiet. Det er foreløpig ikke avklart hvordan kostnadene vil fordeles eller finansieres. Kjøper oppfordres til å gjøre seg kjent med informasjon fra styret og følge utviklingen i saken.
Forretningsfører
Obos Eiendomsforvaltning AS
Forkjøpsrett
Det er ikke forkjøpsrett i sameiet.
Styregodkjennelse
Overdragelsen krever ikke styregodkjennelse. Sameiets styre skal underrettes skriftlig om alle overdragelser og leieforhold.
Informasjon om fellesgjeld
Sameiet har ikke lån.
Sameiet har ingen lån ifølge opplysninger mottatt fra forretningsfører den 14.03.2025.
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Forrige års regnskap viste et overskudd på kroner 3 417 242. I inneværende år er det budsjettert med et underskudd på kroner 1 706 276,-. Økonomien i sameiet Økonomien til sameiet er god. Samtidig merker sameiet prisstigningen på lik linje med resten av samfunnet: Oslo kommune økte gebyrene for vann og avløp med 21% og renovasjon med 8% for 2024, strømkostnadene er fortsatt høye og uforutsigbare og alle våre leverandører har kommet med prisjusteringer. På bakgrunn av dette så styret seg nødt til å øke felleskostnadene med 6% fra 1. januar 2024. I 2023 har vi ferdigstilt rehabilitering av fasader over inngangspartiene. Samtidig som flere større prosjekter for fremtiden er utredet og vil bli satt i gang etter anbefaling. Dette er stigeledninger vann, avløpsrør og betongrehabilitering terrasser. Mange i sameiet har i tillegg et ønske om å pusse opp oppgangene våre og en egen arbeidsgruppe jobber spesielt med dette. Driftsresultat for 2023 er på kr 2 691 543 før finansposter. Vi har 20 772 641 kroner i disponible midler, og en egenkapital på 21 108 279 kroner. Styret besluttet i 2022 og opprette en NIBOR sparekonto, noe som gir oss høyere innskuddsrente enn på ordinær sparekonto. Per utgangen av året står det 14 695 947 kroner på denne kontoen. Rentene utgjorde kr 641 709,-. Den gjennomsnittlige renten på sparekontoen i 2023 var på 4,6 prosent. Fra og med september 2023 baseres strømstøtten på gjennomsnittlig markedspris (elspotpris) time for time i det lokale prisområdet sameiet tilhører. Når den overstiger 70 øre per kWh eks. Mva, vil staten betale 90 prosent av kraftprisen over dette nivået. Terskelen øker fra 70 øre/kWh til 73 øre/kWh for 2024. Dette vil gi mer forutsigbarhet i beregning av strømutgifter, men det er generelt vanskelig å budsjettere for strømutgifter både pga. lite forutberegnelighet i priser og forbruk, men også fordi kostnadene for det foregående året ikke er gjort opp ved budsjetteringstidspunktet.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt. - Sameiet har regler vedr. bygningsmessige forandringer, se vedlagte vedtekter og beboerregler. - Enkelte seksjoner har trukket kabelføringer fra fordelerskap i gang og inn i leiligheter. Dette er påpekt av styret som et ulovlig tiltak da det ikke er sørget for forutgående godkjenning fra styret på tiltak i sameiets fellesareal. - Grilling er tillatt, så fremt det skjer uten å være til sjenanse for naboene. Det oppfordres sterkt til bruk av gass- eller elektrisk grill.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Dugnad må påregnes.
Dyrehold
Dyrehold er tillatt så fremt dette ikke medfører urimelig sjenanse for naboer. Slangehold tillates ikke, heller ikke arter unntatt fra forbudet mot å innføre, omsette eller holde eksotiske dyr. På sameiets fellesarealer gjelder båndtvang hele året. Beboere med ansvar for hund plikter å fjerne hundens ekskrementer fra sameiets fellesarealer umiddelbart, likeså spor etter sølete hundepoter m.v. i oppgangene. Lekeplasser skal skjermes spesielt av hensyn til hygiene og barnas miljø.
Sameiets forsikring
If Skadeforsikring Nuf
Polisenr. SP4391038
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 83 306,2 kvm (eiet)
Sameiet har store og flotte fellesarealer med grøntarealer, prydbusker, gangveier, lekeplass og sittegrupper.
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at sameiet eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt seksjon en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Arealbekreftelse fra Oslo kommune er vedlagt salgsoppgaven. Tomtegrenser er ikke kontrollert.
Adkomst
Se vedlagt kartskisse på høyre side i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra din startdestinasjon til boligen. På visningsdagen vil det bli skiltet med Nordvik Eiendomsmegling visningsskilter fra eiendomsmegler. Velkommen til visning!
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Leiligheten ligger i et meget attraktivt og rolig område på Ullerntoppen med Mærradalen som nærmeste nabo. Leiligheten ligger usjenert til i grønne omgivelser og med lite innsyn. Her er det nærhet til skoler, barnehager, butikker og offentlig kommunikasjon. Nærmeste matbutikk (Joker) ligger få meter fra boligen, og er søndagsåpen. Kort vei til Røa senter og nyåpnede Røa Torg med et bredt utvalg av servicetilbud, blant annet apotek, vinmonopol, post, matvarebutikk, frisør, blomsterforretning, m.m. I tillegg flere caféer, bakerier, samt sushirestaurant. Om det ønskes ytterligere tilbud er det kort vei til CC Vest som byr på det meste, herunder kafeer, vinmonopol, matvarebutikk, sportsbutikk, klesbutikker og spesialforretninger. Kort gangavstand til dagligvarebutikk. Majorstuen og de øvrige handlegatene i Oslo sentrum ligger også godt innen rekkevidde. Rett utenfor bygget er det flotte tur og rekreasjonsmuligheter sommer som vinter langs Mærradalen. Her er det stier som fører videre innover mot Sørkedalen og Nordmarka. Bademuligheter på Bogstad. Ullern Idrettsforening tilbyr bandy, basketball, fotball, håndball og gymnastikk. I tillegg er det kort vei til lekeplass, alpinanlegg, golfbane, idrettshall, tennisanlegg, treningssenter m.m. Det er flere barnehager i nærheten. Røa er nærmeste T-banestasjonen som raskt tar deg ned til sentrum. Buss 46 mot Majorstuen stopper like ved leiligheten. Nattbuss N1/N2 til/fra Ullerntoppen. Det er også en gangsti gjennom skogholtet ned til Ullernåsen t-bane stasjon. Se www.ruter.no for nærmere informasjon om kollektivtransport.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for eiendommen datert 18.10.1978. Det foreligger ferdigattes for rehabilitering av gavlfasade datert 01.09.2016. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for at det ikke er utført arbeid på boligen som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det gjøres oppmerksom på at det ikke utstedes ferdigattest for ikke-avsluttede byggesaker/ byggemeldinger som er fra før 1998. Bygningstegninger. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Garderobe står i bygningetgningene oppført som kott. Det er også etablert et ekstra bad i 5. etasje, rommet står i tegningene oppført som arbeidsværelse og soverom. Bruksendring er ikke omsøkt og godkjent. Kjøper bærer selv risikoen for fremtidig bruk av rommet og for eventuelle pålegg fra det offentlige. Dette omfatter også risikoen for om søknad om bruksendring godkjennes og alle kostnader i den forbindelse.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameiet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til boligformål. For ytterligere opplysninger om regulering, vennligst ta kontakt med megler. Reguleringsplan: S-2115, Reguleringsplan med reguleringsbestemmelser for 28/217, 827 m.fl. -feltene M, N, O på Ullern - byggeområde for boliger, tomter for offentlige bygninger, friområder m.n. Reguleringsplan: S-4856, MÆRRADALEN. Endret reguleringsplan med reguleringsbestemmelser for gnr. 29, bnr. 559 m.fl. (Natur- og friområde). Reguleringsplan: S-5058, Detaljregulering med konsekvensutredning og med reguleringsbestemmelser for Ny vannforsyning til Oslo - Huseby vannbehandlingsanlegg. Reguleringsplan: S-5152, Detaljegulering - Ny vannforsyning Oslo - Flytte ventilasjonstårn og justere tunneltrasé Reguleringsbestemmelser og reguleringskart ligger vedlagt salgsoppgaven. Ny kommuneplan fra 23. september 2015. Oslo kommune har vedtatt en ny kommuneplan. Dette får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. For informasjon om eventuelle arbeider i nærliggende områder anbefaler vi et søk på plan og bygg sin sakinnsyn portal: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/ Pågående byggesaker/plansaker i området: Ostadalsveien 75 - Fasadeendring - Bytte vinduer Saksnummer 202455417 - Byggesak https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202455417 Ostadalsveien 52 - Oppføring av basestasjon for mobil kommunikasjon Saksnummer202305333 - Byggesak https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202305333 Ullernkammen 16 - Riving av eksisterende bebyggelse og oppføring av tre eneboliger og en tomannsbolig Saksnummer202205539 - Byggesak https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202205539 Ullernkammen 16 - Flytting av avkjørsel og oppføring av parkeringsanlegg Saksnummer 202450079 - Byggesak https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202450079 Det er besluttet at den nye kraftledningen mellom Hamang i Bærum og Smestad i Oslo skal legges som kabel i bakken. Det betyr at høyspentlinjen som nå går igjennom sameiet, skal tas bort. Det er forventet en oppstart av anleggsarbeidene i 2025/26 og at forbindelsen spenningsettes i 2030. Det må forventes noe byggestøy i perioden. For mer informasjon se: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ny-kraftledning-mellom-hamang-og-smestad-skal-legges-som-kabel-i-bakken/id3031947/
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/28/827/160: 14.12.1971 - Dokumentnr: 21815 - Bestemmelse om bebyggelse Med flere bestemmelser Overført fra: Knr:0301 Gnr:28 Bnr:827 Gjelder denne registerenheten med flere 09.07.1974 - Dokumentnr: 13549 - Erklæring/avtale Bestemmelse om trafostasjon/kiosk Overført fra: Knr:0301 Gnr:28 Bnr:827 Gjelder denne registerenheten med flere 04.04.1975 - Dokumentnr: 5998 - Erklæring/avtale Bestemmelse om trafostasjon/kiosk Overført fra: Knr:0301 Gnr:28 Bnr:827 Gjelder denne registerenheten med flere 04.04.1975 - Dokumentnr: 5999 - Erklæring/avtale Bestemmelse om trafostasjon/kiosk Overført fra: Knr:0301 Gnr:28 Bnr:827 Gjelder denne registerenheten med flere 26.05.1975 - Dokumentnr: 9351 - Erklæring/avtale Bestemmelse om tilfluktsrom Overført fra: Knr:0301 Gnr:28 Bnr:827 Gjelder denne registerenheten med flere 13.08.1975 - Dokumentnr: 14797 - Erklæring/avtale RETT TIL GARASJEPLASS NR. 69 Gjelder denne registerenheten med flere 19.08.1975 - Dokumentnr: 15133 - Bestemmelse om bebyggelse Med flere bestemmelser Overført fra: Knr:0301 Gnr:28 Bnr:827 Gjelder denne registerenheten med flere 15.10.2004 - Dokumentnr: 70674 - Erklæring/avtale Reseksjonering uten endringer i grunnboken Gjelder denne registerenheten med flere 13.08.1975 - Dokumentnr: 14797 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 160 Formål: Bolig Sameiebrøk: 1/421 EIENDOMMEN ER OPPDELT I 421 SEKSJONER 18.08.2006 - Dokumentnr: 388374 - Resek/tilleggssek Endret seksjon: Snr: 160 Formål: Bolig Sameiebrøk: 1/421 31.12.2009 - Dokumentnr: 1004934 - Resek/tilleggssek Endret seksjon: Snr: 160 Formål: Bolig Sameiebrøk: 1/422 24.06.2022 - Dokumentnr: 690530 - Reseksjonering Snr: 160 Formål: Bolig Sameiebrøk: 1/425 Vederlag: NOK 0 Omsetningstype: Uoppgitt Deling av seksjon Endring av formål Endring av tilleggsdel Endring av tegninger 13.12.2021 - Dokumentnr: 1565025 - Erklæring/avtale Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:28 Bnr:816 Kan ikke slettes uten samtykke fra: Oslo Kommune Org.nr: 958 935 420 Bestemmelse om 8 stk. nedgravde søppelcontainere Bestemmelse om vedlikehold av anlegg/ledninger Bestemmelse om adkomstrett På eiendommen kan det være tinglyst erklæringer/avtaler som for eksempel rett til kommunen til å anlegge vann- og kloakkledninger inkl. reparasjon av disse, bestemmelser om bebyggelsen, gjerder, vei og adkomstrettigheter. Disse erklæringene/avtalene vil følge eiendommen ved salg, og kan ikke slettes. Vennligst ta kontakt med megler for nærmere spesifikasjon av disse. Dersom annet ikke avtales sendes skjøte/hjemmelsdokument for tinglysing i forbindelse med oppgjøret. Oppgjør forutsetter at det er gjennomført overtagelse og at partene har signert en overtakelsesprotokoll og sendt denne til oppgjørsavdelingen slik som avtalt i kontrakt.
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for riktig betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav som følger av sameieforholdet, typisk vil dette gjelde felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på seksjonen. Legalpant til kommunen har prioritet foran legalpant til sameiet.
Verneklasse/SEFRAK
Boligen er ikke bevaringsverdig eller på Gul liste.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Det opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller via firma teller med. Etter lov om eierseksjoner § 31, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlige etter sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legalpanterett i den enkelte eierseksjon på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 0,80% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 92 000,- Grunnpakke Leilighet/tomt kr. 12 500,- Markedspakke Basis inkl. trykket salgsoppgave kr. 24 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 5 000,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 25 500,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 171 790,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Peter Björklund, Eiendomsmegler MNEF / Partner
944 33 335
p.bjorklund@nordvikbolig.no
Megler
Peter Björklund, Eiendomsmegler MNEF / Partner
944 33 335
p.bjorklund@nordvikbolig.no
Megler 2
Marthe Skabo, Fagansvarlig / Eiendomsmegler MNEF / Jurist / Partner
991 04 502
m.skabo@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Bygdøy Alle Eiendom AS
Org. nr.: 914457750
Bygdøy Alle 34, 0265 OSLO
Bilder
Peter Björklund
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Bygdøy Allé
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?
Hva er din bolig verdt?
Marthe Skabo
Fagansvarlig / Eiendomsmegler MNEF / Jurist / Partner
Bygdøy Allé
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?