Bjartveien 2AOppsal
Oppsal
Pent oppusset 3-roms topp-/endeleilighet. Solrik, sydvestvendt balkong med utsikt
Meget pen 3-roms toppleilighet med sydvestvendt balkong med sol fra tidlig til kveld. Hjørneleilighet med vinduer fra to kanter som slipper inn rikelig med lys. Kort vei til Østmarka. Gangavstand til T-bane og buss Boligen har i nyere tid blitt betydelig oppgradert med blant annet: 2019: Baderomsrehabilitering 2020: Nytt kjøkken - El-anlegg oppgradert - Nytt gulv og malte overflater 2022: Plisségardiner - Ny motor og duk på markise 2023: Nytt royalimpregnerte gulvbord på terrasse Kort fortalt: - IN-ordning – F.kostnad kan reduseres til 3.851,- - Kjellerbod på ca. 9 m² - 8 m² solrik balkong med utsikt - Topp-/endeleilighet - Rett ved marka - Oppvarming og varmtvann (A-konto) inkl. i f.kostnad - Walk-in closet - Pent opparbeidede fellesarealer - Parkeringsplasser til leie etter venteliste
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Andelsleilighet
- Byggeår:
- 1954
- Etasje:
- 4
- Soverom:
- 2
- Prisantydning:
- 4 680 000,-
- Totalpris:
- 4 991 843,-
- Omkostninger:
- 19 621,-
- Fellesgjeld:
- 292 222,-
- Felleskost/mnd:
- 5 749,-
- Fellesformue:
- 24 014,-
- Totalt BRA:
- 82 m2
- Tomteareal:
- 9 743 m2 (eiet)
- Energimerking:
- F - lysegrønn
- Veranda:
- Ja
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
13-0415/24
Boligtype
Andelsleilighet
Adresse og betegnelse
Bjartveien 2A, 0687 Oslo
Gnr. 146, bnr. 256 i Oslo kommune.
Andelsnr. 373 i Vetlandsveien Borettslag, orgnr. 950084545
Selger(e)
Jørgen Johansen
Makarena Sazo
Kjøpesum og omkostninger
4 680 000,00 (Prisantydning) 292 222,00 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 4 972 222,00 (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 7 981,00 (Gebyr forkjøpsrett/forhåndsavklaring) 240,00 (Pantattest kjøper) 500,00 (Tinglyst hjemmelsoverføring) 500,00 (Tinglyst pantedokument) 10 400,00 (Trygghetspakke kjøper* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 221,00 (Omkostninger totalt (uten Trygghetspakke kjøper)) 19 621,00 (Omkostninger totalt (med Trygghetspakke kjøper)) -------------------------------------------------------- 4 981 443,00 (Totalpris inkl. omkostninger (uten Trygghetspakke kjøper)) 4 991 843,00 (Totalpris inkl. omkostninger (med Trygghetspakke kjøper)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1954
Etasje
4
Arealer
BRA-i: 73 kvm
BRA-e: 9 kvm
Totalt BRA: 82 kvm
TBA: 8 kvm
Beskrivelse:
Kjeller:
BRA-e: 9 kvm. Disponibel kjellerbod
Totalt BRA: 9 kvm
4. etasje:
BRA-i: 73 kvm. Entré, bad, stue/kjøkken, 2 soverom og garderobe
Totalt BRA: 73 kvm
TBA: 8 kvm. Sydvestvendt balkong
Takstmannens kommentar til arealoppmåling:
Takhøyden varierer fra ca. 2,22 - 2,5 M.
Fellesareal:
Bod i kjeller på ca. 9 kvm, merket "4097". Bruksrett ble ikke fremvist. Rom som ligger utenfor boenheten, men som eier har påvist og/eller opplyst at tilhører boenheten, er oppmålt og inkludert i BRA-e. Det er ikke fremvist dokumentasjon på at rommet tilhører boenheten. Rom utenfor boenheten kan omdisponeres av borettslaget og dette kan påvirke boligens BRA.
Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men de stemmer ikke med dagens bruk. Det bemerkes i den sammenheng at det er utført endringer i boligens planløsning i forhold til tegningene i kommunen. I forbindelse med salg av eiendommen oppfordres interessenter til og sette seg inn i de godkjente tegningene. Se vedlegg.
Antall soverom
2
Innhold
Entré, bad, 2 soverom, hvorav ett har walk-in closet. Stue/kjøkken med utgang til 8 kvm sydvestvendt balkong. Leiligheten disponerer kjellerbod på ca. 9 kvm. Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Standard
I forbindelse med salget er det utarbeidet en tilstandsrapport for boligen som viser boligens tilstandsgrad fra TG1-TG3, hvor TG1 er velfungerende forhold, TG2 er forhold som må påregnes utbedret på sikt, og TG3 er forhold som må påregnes utbedret omgående. Følgende forhold er kommentert: UTVENDIG Vinduer: Vinduer og balkongdør med isolerglass fra 2016, karm og ramme i tre. TG 1. Dører: Brann (B30) og Lydklassifisert (40 db) entredør. TG 1. Balkong: Balkong på ca. 8 kvm med adkomst fra stue/kjøkken. Balkongen er orientert mot syd/sydvest. Vurdering av avvik: Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder. TEK17 § 12-15. Utforming av rekkverk (3) Balkonger, terrasser, tribuner, passasjer og lignende skal ha rekkverk med høyde a) minimum 1,2 m der nivåforskjellen er mer enn 10,0 m b) minimum 1,0 m der nivåforskjellen er inntil 10,0 m. Konsekvens/tiltak: Det er ikke krav om utbedring av rekkverkshøyde opp til dagens forskriftskrav. Bygningsdelen er del av byggets fellesareal. Ytterligere undersøkelser anbefales. TG 2. INNVENDIG Overflater på innvendige vegger og himling: Vegg- og takflatene består av malte overflater. TG 1. Overflater på innvendige gulv og etasjeskille: Gulvflatene består av parkettgulv. Støpte betongdekker. Etasjeskille er kontrollert med krysslaser. Det er målt ca. 11 mm høydeforskjell på gulv i stue/kjøkken gjennom hele rommet. Det er målt ca. 11 mm høydeforskjell på gulv i stue/kjøkken over en lengde på ca. 2 M. Det er målt ca. 8 mm høydeforskjell på gulv i det minste soverommet gjennom hele rommet. Det er målt ca. 8 mm høydeforskjell på gulv i det minste soverommet over en lengde på ca. 2 M. Vurdering av avvik: Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Parkettgulv med bruksslitasje, enkelte hakk/riper, og med ujevnheter som er montert gjennomgående uten overgang mellom enkelte av rommene i boligen. Det ble registrert lokale skjevheter/plan- og helningsavvik på gulvflatene. I bygninger av denne alderen må man påregne skjevheter på gulvflatene. Det presiseres at det var store møbler som seng og sofa samt annet løsøre på befaringstidspunktet som opptar en del av gulvarealet i boligen. Konsekvens/tiltak: For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Ytterligere undersøkelser må foretas for å få kartlagt omfanget for utbedring. Gulvflatene fungerer med disse avvikene, og har normalt ingen konstruksjonsmessig betydning, eller i den praktiske bruken av boligen. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak å utbedre dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak. TG 2. Radon: Radonmåling er ikke relevant da boligen er beliggende i 4. etasje over terrengnivå. Radonkonsentrasjonen måles i Bq/m3, det vil si aktiviteten av radon i en kubikkmeter luft. Statens strålevern anbefaler at man utfører tiltak når radonnivået i ett eller flere oppholdsrom overstiger 100 Bq/m3. Radonmåling utføres til og med andre etasje over terrengnivå. TG 0. Innvendige dører Originale innvendige dører som er malt i senere tid. Hvit profilert baderomsdør av nyere dato. Vurdering av avvik: Boddør er tung å lukke igjen. Tiltak: Dørene fungerer med dette avviket og det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak å utbedre dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere utskiftning av dørene. TG 2. Skap: Skyvedørskap i entre og plassbygd skap. Skyvedørskap i det minste soverommet. Vurdering av avvik: Skyvedørskap i det minste soverommet med sprukket speil. Plassbygd skap subber mot list. Tiltak: Utskifting/utbedring av skapene må påregnes ved et eierskifte. TG 2. Bad: Vegger og himling - Bad: Veggflatene består av fliser. Takflatene består av malte takflater. TG 1. Gulv - Bad: Gulvflatene består av fliser. Det er målt ca. 39 mm høydeforskjell på gulv fra dørterskel til topp slukrist. TG 1. Sluk, membran og tettesjikt - Bad: Sluk i plastkonstruksjon. TG 1. Sanitærutstyr og innredning - Bad: Veggmonterte dusjvegger, dusj direkte på gulv med termostat batteri, veggmontert klosett, servant med skuffer, speilskap og opplegg for vaskemaskin. TG 1. Ventilasjon - Bad: Naturlig oppdriftsventilasjon. Vurdering av avvik: Rommet har kun naturlig ventilasjon. NS 3600 krever mekanisk avtrekk for å kunne gi TG 0/1. Våtrommet fungerer med dette avviket, men elektrisk avtrekksvifte bør monteres for å lukke avviket dersom dette er tillatt i borettslaget. Ytterligere undersøkelser anbefales. TG 2. Tilliggende konstruksjoner våtrom: Hulltaking (73 mm.) er foretatt fra kjøkken uten å påvise unormale forhold. Veggen synes å bestå av massivtre/reisverk som begrenser innsyn. Det er utført fuktmåling, visuelt sett etter misfarging og luktet etter mugglukt. Det er ikke avdekket misfarging eller merkbar fukt. TG 0. Kjøkken: Kjøkkeninnredning type Svane med matte fronter og kjøkkenøy, benkeplater i stein (Lagoon silestone 20mm), underlimt oppvaskkum og integrerte hvitevarer. Fliser over benkeskap. TG 1. Avtrekk: Induksjonstopp med integrert ventilator med kullfilter. Vurdering av avvik: Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen. NS 3600 krever mekanisk avtrekk for å kunne gi TG 0/1. Ventil på yttervegg er plassert inne i overskap. Konsekvens/tiltak: Det er vanskelig å etablere andre løsninger. Kjøkkenet fungerer med dette avviket. TG 2. TEKNISKE INSTALLASJONER Vannledninger: Vannledninger i kobber og plast. Vanntilførsel er ført til vannfordelerskap avsatt i baderomsvegg. Fordelingsledninger for varmt og kaldt forbruksvann frem til bad og kjøkken er ført som rør i rør anlegg. TG 1. Avløpsrør: Avløpsledninger i plast og stål. TG 1. Ventilasjon: Naturlig oppdriftsventilasjon. Ventiler på ytterveggene. Spalteventiler i vinduene. TG 1. Varmesentral Sentral varmeanlegg, vannrør m.m i fellesarealet er ikke vurdert. TG IU. Vannbåren varme Boligen er oppvarmet med radiatorer. På forespørsel har eier opplyst at radiatorene fungerer. Vurdering av avvik: Eldre radiatorer. Radiator har en forventet levetid på 30 - 50 år. Tiltak: Det er ikke behov for utbedringstiltak ut i fra at radiatorene fungerer i dag, men ut i fra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. TG 2. Elektrisk anlegg: Automatsikringer i sikringsskap plassert i gang/fellesareal. Dørcalling med monitor er plassert i entre. Innfelte lys i himling i bad. Varmekabler i bad. El anlegget og sikringsskap ble oppgradert av borettslaget i 1997-1998. Dette inkluderer stigeledninger og sikringsskap. Det anbefales en teknisk vurdering av el-anlegg, da det ikke foreligger dokumentasjon på hele anlegget eller har vært kontroll/ eltilsynsrapport på hele anlegget i nyere tid. Det anbefales at vurdering og kontrollen utføres av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet eller en sertifisert el- takstmann. TG 2. Branntekniske forhold: Det er montert røykvarsler og det finnes brannslukningsutstyr i boligen, ikke funksjons testet av takstmannen. TG 0. Tilstandsrapport for boligen er vedlagt salgsoppgaven. Se denne for nærmere informasjon om tilstandsgrad.
Parkering
Parkeringsplass følger ikke leiligheten. Styret leier ut p-plasser etter ventelister. Kr. 300,- pr. md. for leie av parkeringsplass. Kr. 380,- pr md. for leie av parkering med tilgang på lader. I tillegg tilkommer det et eierskiftegebyr til OBOS på kr. 825,-. Ved oppsigelse av leie sies opp skriftlig til styret i borettslaget. Det er 2 måneders oppsigelse fra den 1. i hver måned. Husordenregler har egne parkeringsbestemmelser.
Moderniseringer og påkostninger
Arbeid utført i selgers botid:
2018:
- Malte stuen med kalkmaling i en mørkegrå farge.
2019:
- Borettslaget gjennomførte en totalrenovering av badet. Badet ble revet ned til betongdekket, og alle rør ble byttet. Alt arbeid ble utført av faglærte håndverkere, og dokumentasjon for dette finnes hos borettslaget.
2020:
- Kjøkken: Nytt kjøkken fra Svane kjøkken, montert av dem. Benkeplate og vask ble levert og montert av NeroStein.
- Rørarbeid: Rørarbeid i forbindelse med kjøkkenoppussing ble utført av faglærte, og samsvarserklæring er lastet opp på Boligmappen.
- Overflater: Nytt gulv, malte vegger, lister og dører, og omgjorde boden til et garderobeskap med adkomst fra soverommet. Arbeidene ble utført av faglærte snekkere og malere.
- Elektrisk anlegg: Det elektriske anlegget, med unntak av sikringsskap og badet, ble oppgradert. Jørgen, som har fagbrev som elektriker og jobber som rådgivende ingeniør innen elektro, utførte. arbeidet. Samsvarserklæring for arbeidet er lastet opp på Boligmappen. Følgende ble oppgradert:
- Nye kabler
- Utskifting av stikkontakter og brytere
- Montering av lamper på kjøkken, i stue, soverom og gang
- Lysberegning og tilpasset belysning for kjøkken og stue
- Gangskap: Vi byttet dør til skapet i gangen, og bestilte både døren og montering fra Kevin Masters. Døren ble lakkert i samme farge som veggene.
2022:
- Markiseduken på balkongen ble byttet i henhold til borettslagets fargekrav, og vi installerte en motor på markisen. Plisségardiner ble montert i alle rom, levert og installert av Markissehuset. Faktura og garanti for arbeidet er lastet opp på Boligmappen.
- Plisségardinen på hovedsoverommet var relativt ny og ble derfor ikke byttet.
2023:
- Balkonggulvet ble skiftet til royalimpregnert treverk. Vi etablerte også luker ved dreneringsrørene for å forhindre at jord og grener samlet seg under gulvet, noe som tidligere hadde ført til dreneringsproblemer. Dette arbeidet utførte vi selv.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Ja, kun av faglært. Arbeid utført som en del av totalrehabilitering av alle bad i borettslaget. All dokumentasjon knyttet til dette ligger hos borettslaget. Arbeid utført av Sansbygg 2.1 Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet? Ja. Alt ble revet ned til dekke, rør osv. ble fjernet. Nytt røropplegg, membran osv. 2.2 Er arbeidet byggemeldt? Ja. I regi av borettslaget. Saksnr. 201705776 11. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Ja, kun av faglært. Arbeidene er gjort av eier som er en kvalifisert elektrofaglig fagperson. Eier jobber som elektroingeniør og har tidligere jobbet som elektriker. Eier opplyser: "Jeg har fagbrev som elektriker og arbeider som elektroingeniør. Jeg har mer enn 3 års relevant praksis etter endt utdanning og oppfyller kompetansekravet til å kunne bygge, vedlikeholde og utstede samsvarseklæring for elektrisk anlegg i egen bolig" Kompetansekrav er beskrevet i forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr §6-7. Mye av kabling og tilhørende installasjoner er skiftet. Eier har ikke skiftet noe i sikringsskapet. Sans bygg satte inn nye sikringer og la opp nytt elektrisk anlegg til badet med varmekabler, stikk og lys. Arbeid utført av Sans bygg / utført selv. 11.1 Foreligger det samsvarserklæring (i henhold til forskrift om elektriske lavspenningsanlegg)? Ja. 13. Har du ladeanlegg/ladeboks for elbil i dag? Ja. Vi leier en P-plass av borettslaget med lader. Plasser tildeles etter venteliste prinsipp. 16. Kjenner du til om det har vært utført arbeid på terrasse/garasje/tak/fasade? Ja, kun av ufaglært/egeninnsats/dugnad. Eier har byttet ut terassebord på balkongen. 23. Kjenner du til om det foreligger skaderapporter/ tilstandsvurderinger eller utførte målinger? Ja. Utført fuktmåling på soverom da det var noe fukt / kondensproblematikk rett etter innflytting. Forsikringsselskapet mente problemet kom av manglende sirkulasjon grunnet et skap som sto forran ventil. Når skapet ble flyttet har vi ikke opplevd fuktproblemer.
Bygningssakkyndig
Rana Taksering AS
Byggemåte
Betongsåle på ukjent grunn for takstmannen. Det presiseres at undertegnede ikke har foretatt noen geotekniske undersøkelser og derved har begrenset kunnskap til byggets byggegrunn og stabilitet. Grunnmur i betong. Støpte betongdekker. Bærende konstruksjon i betong innfelt med murverk, utvendig kledd med fasadeplater. Yttertak i trekonstruksjon tekket med stålplater. Vinduer med isolerglass, karm og ramme i tre. Trapper i betong med terrassobelegg. Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Vedlagt salgsoppgaven følger tilstandsrapporten og selgers egenerklæring. Disse må leses nøye av interessenter før bud inngis. Opplysninger gitt i tilstandsrapporten anses å være kjent for kjøper, og det kan derfor ikke reklameres på forhold som fremkommer av tilstandsrapporten. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Følgende løsøre og tilbehør følger ikke med:
- Teak hylle på soverom 2 (kontor)
- Metal hylle i gangen
- Fryser plassert i boden i kjeller
- Nattbord i hovedsoverom
For øvrig gjelder NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør" med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen er vedlagt.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Ved ønske om at vegglamper, krokhengte lamper, lysekroner, prismelamper eller lignende lamper som er koblet til sukkerbit eller stikkontakt skal følge med i handelen, må det tas forbehold om dette ved inngivelse av bud. Det samme gjelder brunevarer.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i borettslag. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Andelseier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret. Det er krav om forsvarlige radonnivåer i utleieboliger. Er det ikke gitt opplysninger om at selger har kunnskap om eiendommens randonnivå, vil kjøper overta risikoen for radonnivået i boligen/utleieenheten. For mer informasjon se https://dsa.no/radon
Energi og oppvarming
Energimerking
F - lysegrønn
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Energiattest er basert på nåværende eiers/ husstands senere års forbruk og utgifter. Dette vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtale mv. Megler har intet ansvar for informasjon som fremgår av energiattesten.
Energiattest er utarbeidet av OBOS Prosjekt.
Oppvarming
Oppvarming med radiatorer tilknyttet felles fyringsanlegg.
Informasjon om strømforbruk
Selger opplyser å ha et årlig strømforbruk på ca. 5 100 - 5 200 kWh. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand. Oppvarming via radiator er inkludert i månedlige felleskostnader. A-konto varmtvann: Varmtvann avregnes årlig mot innbetalt akontobeløp. Borettslaget har inngått avtale med Ista Norge AS om felles varmtvann i forbindelse med våtromsrehabiliteringen. Tillegg utgjør kr 4,- pr. m2 og legges til felleskostandene på kategori 030 Akonto varmt vann. Ved eierskifte kan strømavlesningsskjema lastes opp fra leverandørens hjemmeside: www.ista.com
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 5 749,- pr. mnd
Inkluderer: A-konto varmtvann, oppvarming, bredbånd, betjening andel fellesgjeld, felles vaktmester-og renholdstjeneste, kommunale avgifter, forretningsførsel, felles bygningsforsikring, m.m.
Fordelt slik:
Felleskostnader 3.206,-
Akonto varmtvann 292,-
Tv/ Bredbånd 353,-
Kapitalkost. lån 1 OBBK01 1.898,-
Totale felleskostnader pr. d.d. kr 5.749,– pr. md.
IN-ordning: Ved innfrielse av fellesgjelden reduseres felleskostnadene til kr. 3.851,-. Se punktet "Kommentar fellesgjeld" for mer informasjon.
Det foreligger ikke planer om justering av felleskostnader på nåværende tidspunkt, men dette vil vurderes i forbindelse med utarbeidelse av budsjett i høst. I følge styreleder per 24.09.24.
Andre utgifter
Løpende kostnader: Fellesutgifter kr. 5 749,- per mnd. Innboforsikring kommer i tillegg (ca. 2 000,- per år avhengig av avtale) For strømkostnader, se energiforbruk. Det er opp til kjøper å evt. inngå nye avtaler med ønskede tjenesteytere. Dersom man ikke allerede er medlem av OBOS påløper det innmeldingsgebyr kr 500,-. Medlemskontingenten til OBOS er kr. 200,- per år.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 225 097,- pr. 2022
Sekundærbolig: Kr. 4 655 370,- pr. 2022
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
TV/Internett/Bredbånd
Nyinstallert fibernett fra Telenor. Inkludert i felleskostnader. Ved ønske om TV-avtale vil denne kostnaden komme i tillegg.
Borettslaget
Om borettslaget
Vetlandsveien Borettslag består av 388 andelsleiligheter og er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 950084545, og ligger i bydel Østensjø i Oslo kommune. Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS i henhold til kontrakt. Borettslagets revisor er PricewaterhouseCoopers AS. Borettslaget benytter hjemmeside via Vibbo: https://vibbo.no/vetlandsveien/om Borettslaget er medeier i sameiet Oppsal Vaktmestersentral. Fellesvaskeri. Borettslaget eier andel i Oppsal Samfunnshus. Denne investeringen er regnskapsført etter kostmetoden, dvs. at de er bokført til opprinnelig kjøpspris. Antall andeler: 1. Pålydende: Balanseført verdi: kr 100. Selskapet har kjøpt andel i Oppsal Vaktmestersentral Samvirkelag pålydende kr 1000. Vedtak på årsmøte 2024: Asfaltering av gårdstun Vetlandsveien 83/85: Styret jobber med re-asfaltering. Det er snakk om at alt av gammel asfalt fjernes og nye grunnarbeider gjøres før ny asfalt legges. Dette er en større jobb, som vil bli kostbar. Styret ønsker å avvente hvor mye som må graves opp i forbindelse med ladeanlegget til biler, før vi tar endelig stilling til hva som gjøres med dette området og alle andre steder i borettslaget, som trenger ny asfalt. Vi er nødt til å se på en helhetlig plan for borettslaget som helhet. Vedtak: Saken er satt opp på vedlikeholdsplan og oversendes styret for videre behandling I følge styreleder per 24.09.24 er det nødvendig med asfaltering i borettslaget og planen å ta dette over oppsparte midler. Nytt vindu i vaktmesterkontor: Vaktmestersentralen ønsker å etablere et nytt vindu på fasaden i Løypeveien 2. Årsaken er at de har et kontor uten lys og muligheter for lufting, som benyttes til skiltproduksjon. Kontoret blir veldig varmt. Vaktmestersentralen dekker kostnaden ved etablering av vindu. Vedtak: Generalforsamlingen gir sin tilslutning til at Oppsal Vaktmestersentral etablerer et nyt vindu på fasaden ut mot Løypeveien. Styrets arbeid den siste tiden: - Utvidelse av ladeanlegget for ladbare biler og inngårr avtale med BlueTech som leverandør. Vetlandsveien Garasjelag ønsker også å være en del av denne prosessen, og vil bli belastet med tilsvarende sum per plass som borettslaget blir. Det er søkt og fått innvilget enøkstøtte fra Klimaetaten. En del av kostnaden ønsker styret også å belaste Miljøfondet, som vi har fått fra OBOS. - Pleie av grøntareal i samarbeid med Grønt og Rent. Grønt og Rent utarbeidet en plan, og kom, med bakgrunn i styrets ønske, med forslag til hva som kunne plantes som erstatning for de gamle. En del av denne planen fullføres våren/sommeren 2024. Samtidig vil det også etableres en støttemur ved brosteinsstien, som for få år siden ble etablert inn fra gangveien ved Samfunnshuset og inn nedenfor Vetlandsveien 97. - Utbedring av fasade/fellesareal: Det er to adresser i borettslaget, som fikk et lite løft utvendig i 2023: Vetlandsveien 97 og Kampheimveien 22. Utenfor Vetlandsveien 97 ble mose på asfalt og ugress langs vegg fjernet, gelender ble pusset og malt og grunnmur og sidevanger på trapper ble malt. Utenfor Kampheimveien 22 ble ugress langs grunnmur fjernet, muren malt og takbeslaget over alle fire oppganger ble utbedret. Våren 2024 blir muren langs fortauet i Kampheimveien befart og sannsynligvis utbedret, da den siger mer og mer ut mot fortauet for hvert år. Dette vil sannsynligvis innebære en større jobb på utsiden av Kampheimveien 22. - Fiber: Styret fulgte opp vedtaket fra ordinær generalforsamling om installering av fiber, og valg av løsning og leverandør. Telenor sin fiberløsning inklusive tv-pakke ble valgt, og arbeidene med trekking av kabler i luftstrekk mellom blokkene ble igangsatt februar 2024. Arbeidene fortsetter utover våren, og vil sannsynligvis avsluttes før sommeren. Fra 2024 ble kostnaden for kabel-tv trukket ut av felleskostnadene, og lagt på eget tillegg med likt beløp for hver leilighet. Tillegget vil bli justert i tråd med fremtidige endringer i pris fra leverandør. - Oppfølging av 5-års garantitid på rør- og baderomsrehabiliteringen. Radon: Høsten 2023 bestilte vi radonmålere til alle leiligheter i første etasje. Rapporten kom i mars 2024. Det er noen få leiligheter som er over verdien for anbefalte tiltak, og resultatene vil avgjøre hvilke tiltak som anbefales. Kommende vedlikeholdsoppgaver: Fukt i kjellere og mulig behov for drenering: Det er fuktig i mange kjellere, og noen akutte utbedringer på gamle utvendige sluk er nødvendig. Styret vil jobbe videre med befaring med egnet firma, og be om vurdering og eventuelt pristilbud på å drenere rundt blokkene, og ut fra dette vurdere å legge opp en plan på drenering de kommende årene. Kampheimveien 22: Vi er i gang med å innhente tilbud på hva det vil koste å utbedre steinkanten over fortauet. Asfalten har sprukket opp, og kanten siger mot fortauet. Vi kan ikke vente på at noe raser før vi gjør noe. Asfaltering: Det er behov for ny asfaltering flere steder i borettslaget. Asfalten er lappet såpass mye, at det nok er behov for større grunnarbeid og helt ny asfalt flere steder. Vi ser an hvor omfattende graving som trengs i forbindelse med ladeanlegget, før vi tar stilling til hva vi skal gjøre videre. En eventuell drenering vil også ha betydning for fremdrift på dette. Murarbeid: Utvendige trapper må prioriteres. Underside balkonger og svalganger skal kartlegges, og eventuelt utbedres (ikke nødvendigvis alle). Grunnmur på flere blokker bør utbedres/males. Utdrag fra større vedlikehold og rehabilitering: 2024: Igangsatt installering av fibernett. 2020: Etablering av fem sykkelskur. 2020: Oppussing av alle oppganger: Maling av tak og vegger, sliping/utbedring/impregnering av terrazzogulv, nye branndører i kjeller, nye inngangsdører, nytt callinganlegg og nytt låssystem. 2018-2019: Rens av alle ventilasjonskanaler. 2017-2019: Totalrehabilitering av vann- og avløpsrør og bad. Omlegging til felles varmtvannsleveranse (tilkoblet fjernvarmen). 2016: Utskiftning av vinduer og balkongdører. Forprosjekt rehabilitering av vann- og avløpsrør og bad. Fasadevask. 2015: Oppgradering av lekeplasser. Etablering av barnevognparkering i tidligere søppelsjaktrom. Forprosjektering av våtrom, nye vinduer. 2014-2015: Nye inngangspartier, oppganger og uteareal i Løypeveien 2, asfaltering og oppmerking av uteareal. 2012 Reparasjon av tak, mur i Løypeveien, takskier, reparasjon av pipe, utskifting av enkelte vinduer, nye søppelcontainere, tilkopling til fjernvarme og utskifting av radiator-kraner. 2011: Drenering i Løypeveien 1 og Bjartveien 2. 2010: Reparasjon av tak. 2008-2009: Rørrehabilitering ved TT Teknikk AS. 2007-2009: Oppussing av svalganger, rens av ventilasjonsanlegg. 2005: Oppretting av 6 nye parkeringsplasser. Opprustning av lekeplasser. 2003 Nytt callinganlegg. 1997-1998 Rehabilitering av det elektriske anlegget; nye stigeledninger og nytt elektrisk anlegg i alle leiligheter og fellesarealer. 1986-1989 Utskifting av vinduer, rehabilitering av fasader med tilleggsisolering, nye tak/isolering av loft. Nye balkonger. I følge vedlagte innkalling til årsmøte og protokoll 2024.
Forretningsfører
OBOS
Forkjøpsrett
Forkjøpsretten bli avklart parallellt. Meldefrist for å gjøre forkjøpsrett gjeldende er 04.10.2024 kl 23:59.
Kontakt megler for mer informasjon.
Dersom en andel skifter eier, har andelseierne i borettslaget og dernest de øvrige andelseierne i OBOS – utpekt av OBOS – forkjøpsrett.
Frist: 04.10.2024
Gebyr forkjøpsrett: Kr. 7 981,-
Styregodkjennelse
Overdragelsen av borettslagsandelen til ny andelseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 292 222,- pr. 01.09.2024
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 – tolv– måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Borettslaget har lån i OBOS Boligkreditt:
Lånenummer: OBBK01-98207536806
Annuitetslån
Restsaldo kr. 101.836.412,-
Restløpetid er 22 år og 7 md.
12 terminer per år
Flytende rente på 5,45% per 01.09.24
Andel av fellesgjeld:
Kr. 292.222,- per 01.09.24. Kapitalkostnad kr. 1.898,-.
Individuell nedbetaling av andel fellesgjeld (IN-ordning):
Selskapet har avtale om IN ordning. Ønsker kjøper å nedbetale hele eller deler av sin andel fellesgjeld, så bes denne ta kontakt med selskapets rådgiver for informasjon. For selskap med IN–ordning gjør vi oppmerksom på at kapitalkostnader (renter/avdrag) vil være spesifisert på fakturaen for felleskostnader. Kapitalkostnader endres ved renteendring og endringen kommer da som tillegg evt fratrekk på fakturaen påfølgende måneder.
Innbetaling kan foretas to ganger pr. år ved terminforfall 30.3 og 30.9 på borettslagets felleslån. Andelseier må ta kontakt med OBOS minimum en måned før terminforfall for opprettelse av avtale. Innbetalingen må være kreditert OBOS’ klientkonto senest 10 dager før terminforfall.
Ved salg vil eventuelle krav som skyldes regulering av kapitalkostnader for tidligere periode, følge selger. Det kan derfor påløpe restanse/krav for selger, selv om felleskostnadene betales ut overtagelsesmåneden.
Fellesformue
Kr. 24 014,- pr. 31.12.2023
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Resultat: Årets resultat på kr 5 912 332 vises i resultatregnskapet og ble vedtatt ført mot egenkapital. Avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke kostnadsført i resultatregnskapet, kun rentene. Det ble betalt kr 2 601 452 i ordinære avdrag i 2023. Korrigert årsresultat etter avdrag, er kr 3 310 880. Budsjettet er basert på uendrede felleskostnader for året 2024. Forrige års regnskap viste et overskudd på kr. 5 912 332,- og ble vedtatt på årsmøte ført mot egenkapital. Avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke kostnadsført i resultatregnskapet, kun rentene. Det ble betalt kr. 2 601 452,- i ordinære avdrag i 2023. Korrigert årsresultat etter avdrag, er kr. 3 310 880,-. I inneværende år er det budsjettert med et overskudd på kr. 2 344 998,-. Avvik: Fellesinntektene er i tråd med budsjett, men totale driftsinntekter er noe høyere enn budsjettert på grunn av følgende: - Finanskostnader er høyere enn budsjettert og skyldes renteøkningene i 2023. - Inntektene fra lading av el-biler og vaskeri er noe over budsjett. - Driftskostnadene er lavere enn budsjettert, og skyldes i hovedsak at styret har vært veldig restriktive med vedlikeholdet i 2023. Disponible midler: De disponible midlene er økt med kr. 3 293 242,- siden årsskiftet, og utgjør totalt kr. 6 915 717,-. Vedlikehold: I posten drift og vedlikehold er det beregnet kr 3 142 000 til det generelle vedlikeholdet.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Dugnad må påregnes. Se vedtekter pkt. 5. og husordenregler for beboerne og borettslagets vedlikeholdsplikter.
Dyrehold
Normalt husdyrhold tillates, men er søknads- og registreringspliktig hos styret. Se husordensregler pkt. 3 for detaljert informasjon.
Borettslagets forsikringsselskap
If Skadeforsikring
Polisenr. 3529253
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 9 743 kvm (eiet)
Stort fellesareal opparbeidet med asfalterte adkomstveier/plasser, gressplen, beplantning, trær, lekeapparater, parkeringsarealer m.m.
Borettslaget består av 388 andelsleiligheter, fordelt på 15 bygninger.
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at borettslaget eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt andel en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Arealbekreftelse fra Oslo er vedlagt salgsoppgaven.
Tomtegrenser er ikke kontrollert utover arealbekreftelse mottatt fra kommunen.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Meget hyggelig internbeliggenhet i borettslaget, rett ved naturskjønne omgivelser i et veletablert boligområde på Oppsal. Attraktivt og barnevennlig boligområde med nærhet til skoler, barnehager, offentlig kommunikasjon og et rikt utvalg av fasiliteter og servicetilbud. Oppsal ligger sydøst i Oslo, nær populære Østmarka og Østensjøvannet. Borettslaget ligger rett ved Østmarka med flotte rekreasjonsmuligheter; Lysløypenett og sykkelstier, bade- og fiskeplasser ved Nøklevann og videre innover i marka. Fantastisk terreng med gode turmuligheter sommer som vinter. En av de trivelige sportsstuene Rustadsaga, Skullerudstua og Mariholtet er fine turmål. Rett i nærheten er også Oppsal senter og T-bane, med ca 5 minutters gange fra leiligheten. Oppsal Senter har godt utvalg i forretninger og servicetilbud. God tilgang til offentlig kommunikasjon med T-bane (Ca. 18 min. reisetid til sentrum) og bussholdeplasser rett ved i Hellerudveien og Skøyenåsveien. Kort vei til flere større kjøpesentre, f. eks. Bryn, med et rikt utvalg av forretninger og servicefasiliteter. Få minutters gange til barnehager og skoler for alle årstrinn. Avstander, ca: 650 meter til Østmarka. 450 meter til Oppsal T-bane 450 meter til Oppsal Senter med Meny 300 meter til Coop Prix 650 meter til Rema 1000 650 meter til Buss 76 og 79 i Hellerudveien 290 meter til Buss 58 og 78 i Skøyenåsveien 200 meter til Oppsal skole
Bebyggelse
Området består i hovedsak av boligblokker, eneboliger og rekkehus.
Skoler og barnehager
Tilhører her Oppsal skole (1–10 skole), som ligger øverst på Oppsal i bydel Østensjø, med kort avstand til Østmarka. Skolen ble totalrehabilitert i 2008–2009.
Barnehager i nærheten er blant annet Vetlandsveien barnehage, Østmarka Idrettsbarnehage AS, Fuglemyra barnehage og Oppsal samfunnshus barnehage. Alle innen kort gange.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger arkivkort for våningshus, med registrert ferdigattest datert 18.02.1959 Det foreligger ferdigattest for rehabilitering av våtrom i Bjartveien 2A og B, datert 12.06.2019. Det foreligger ferdigattest for fasadeendring i Bjartveien 2A og B, datert 14.10.1988. Det foreligger ferdigattest for overdekking balkong i Bjartveien 2A og B, datert 04.10.1968. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Avvik fra bygningstegning: - Vegg mellom kjøkken og stue er fjernet. - Omkledningsrommet er opprinnelig byggesøkt som bod og bruksendring er ikke omsøkt og godkjent. Kjøper bærer selv risikoen for fremtidig bruk av rommet. Interessenter oppfordres til å sette seg inn i vedlagte bygningstegning. Kontakt megler ved spørsmål.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler borettslaget. Adkomst via fellesarealer/offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til bolig. Reguleringsbestemmelse V110853: Gnr. 146, bnr.179, Måling og utskillelse av parsell, godkjent instruksvedt. 11.8.53. V110853 har ikke egne skrevne reguleringsbestemmelser. Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. Reguleringsplanen som følger eiendommen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 Kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Se kommunens hjemmeside for ytterligere informasjon. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Offentlige planer i nærområdet: Det foreligger pågående byggesak i Bjartveien 6. Saken gjelder tilbygg og fasadeendringer. Søknad om brukstillatelse inne. Saksnr: 202110087. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202110087 Det foreligger pågående byggesak i Vetlandsveien 83 B. Saken gjelder brudd på brannskille for legging av rør - H0103. Tillatelse gitt. Saksnr. 202457402. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202457402 Selger informerer som at det er noe vedlikehold som skal skje på veien i Kampheimveien. Det foreligger planforslag for omregulering av nærliggende områder på Oppsal. Saksnummer 201804331 - Reguleringssak. Oppsal skal i tråd med kommuneplanens føringer få en bymessig og stasjonsnær utvikling, som blant annet betyr at det skal sikres flere boliger, flere typer realformål, en struktur av forbindelser, gater, parker og byrom, og bedre tilrettelegging for gående og syklende. Høyere utnyttelse skal vurderes i planområdet. Utviklingen skal skje på en måte som ivaretar og utvikler eksisterende kvaliteter samtidig som tomtearealenes utviklingsmuligheter ivaretas. Planen skal også tilføre nye kvaliteter til nabolaget, eksempelvis ved ombygging av veier til bygater, etablering av nye parker, byrom og forbindelser, flere handels- og servicetilbud, et bredere boligtilbud og styrket kulturell og sosial infrastruktur. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/showfile.asp?jno=2019144630&fileid=8851101 For informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/146/256: 16.07.1986 - Dokumentnr: 43016 - Bestemmelse om veg Med flere bestemmelser Gjelder denne registerenheten med flere 15.11.1986 - Dokumentnr: 918205 - Bestemmelse om veg 08.03.1955 - Dokumentnr: 3468 - Fradelingsdokument DENNE EIENDOMMEN ER FRADELT FRA GNR 146 BNR 179 Hovedbruket er utgått 15.11.1956 - Dokumentnr: 918205 - Sammenslått med denne matrikkelenhet: gnr.144,bnr.1030
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på andelen.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men andelseierne må dekke borettslagets løpende utgifter. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der borettslaget sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Borettslaget har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra borettslaget på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med IF tilbyr Nordvik Trygghetspakken til våre boligkjøpere. Trygghetspakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle forsikringene du trenger til den nye boligen i et helt år. Leilighetspakken inneholder Boligkjøperforsikring, Super Innboforsikring, Flytteforsikring og Renteforsikring. Super Innboforsikring er en av markedets beste innboforsikringer og med denne kan du være trygg på at alle tingene du eier er godt forsikret. Flytteforsikring dekker skader på tingene dine ved transport, ut- og innflytting. Renteforsikring kan hjelpe deg med rentekostnaden på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir deg hjelp til å avklare hva du kan ha rett på om du oppdager en mangel i den nye boligen din. Ved mangel etter reglene i avhendingslova, vil forsikringen også gi deg juridisk bistand til å rette kravet mot selger eller selgers forsikringsselskap. Boligkjøperforsikring er inkludert i Trygghetspakken, men kan også tegnes separat. Trygghetspakken/Boligkjøperforsikring må senest tegnes på kontraktsmøtet. Se produktark vedlagt i salgsoppgaven for mer informasjon om Trygghetspakken, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 1,25% av salgssum (min. 45 000,-) – estimert til kr. 62 152,- Tilrettelegging: 15 900,- Nordvik Grunnpakke: 21 900,- Visning /overtagelse pr. stk: 3 500,- Oppgjørshonorar: 7 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 27 438,- Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 138 792,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 500,-
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Alexander Johannessen, Eiendomsmegler MNEF / Partner
922 45 380
a.johannessen@nordvikbolig.no
Megler
Alexander Johannessen, Eiendomsmegler MNEF / Partner
922 45 380
a.johannessen@nordvikbolig.no
Megler 2
Christoffer Edstrøm Jacobsen, Eiendomsmegler / Partner
469 09 717
c.e.jacobsen@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Bygdøy Alle Eiendom AS
Org. nr.: 914457750
Bygdøy Alle 34, 0265 OSLO
Bilder
Alexander Johannessen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Bygdøy Allé
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?
Hva er din bolig verdt?
Christoffer Edstrøm Jacobsen
Eiendomsmegler / Partner
Bygdøy Allé
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?