Frederik Glads gate 21ASagene - Torshov
- Sagene - Torshov
- Frederik Glads gate 21A
- Prisantydning
- 4 850 000,-
- Felleskost/mnd
- 4 553,-
- BRA-i
- 45 m2
SANDAKER
Gjennomgående og stilren 2(3)-roms m/balkong - Kjøkken fra 2021 - Bad fra 2020 - Peis - Sentralt - Kort vei til "alt"
Velkommen til Frederik Glads Gate 21A! Dette er en lys og attraktiv 2-roms selveier beliggende i 2. etasje. Leiligheten har en attraktiv og tilbaketrukket beliggenhet på Sandaker med nærhet til det meste av bymessige fasiliteter. Her har du gangavstand til dagligvare, treningssenter, restauranter, kaféer, offentlig kommunikasjon m.m. - Innbydende 2-roms med god planløsning - Sydøstvendt balkong på 5,2 m² - Vinduer fra 2023, balkongdør fra 2005 - Originalt tregulv slipt og lakkert i 2022 - Vegger, dørkarmer og tak sparklet og malt i 2022 - Moderne, separat kjøkken fra 2021 - Bad oppusset i 2020 - Peis fra 2022 for ekstra hygge - Store vindusflater og god takhøyde - Hyggelig, pent opparbeidet bakgård med utegrill - Svært rolig beliggenhet – skjermet for trafikk og støy - Nærhet til BI
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Selveierleilighet
- Byggeår:
- 1913
- Etasje:
- 2
- Soverom:
- 1
- Prisantydning:
- 4 850 000,-
- Totalpris:
- 5 307 104,-
- Omkostninger:
- 127 100,-
- Fellesgjeld:
- 180 004,-
- Felleskost/mnd:
- 4 553,-
- Fellesformue:
- 16 226,-
- Totalt BRA:
- 55 m2
- Tomteareal:
- 1 241,9 m2 (eiet)
- Energimerking:
- F - oransje
- Veranda:
- Ja
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
20-0023/25
Boligtype
Selveierleilighet
Adresse og betegnelse
Frederik Glads gate 21A, 0482 Oslo
Gnr. 224, bnr. 152, snr. 12 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Selger(e)
Jørgen Eskerud
Viktoria Theresia Gjerde
Kjøpesum og omkostninger
4 850 000,- (Prisantydning) 180 004,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 5 030 004,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 125 750,- (Dokumentavgift) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst pantedokument) 545,- (Tinglyst skjøte) 12 700,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 127 100,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 139 800,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 5 157 104,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 5 169 804,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1913
Etasje
2
Arealer
BRA-i: 45 kvm
BRA-e: 10 kvm
Totalt BRA: 55 kvm
TBA: 5 kvm
Beskrivelse:
Kjeller:
BRA-e: 10 kvm. Loft- og kjellerbod.
Totalt BRA: 10 kvm
2. etasje:
BRA-i: 45 kvm. Entré/gang, bad/vaskerom, kjøkken og stue.
Totalt BRA: 45 kvm
TBA: 5 kvm. Balkong.
Fellearealer og rettigheter til bruk:
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på sameiets fellesareal, men disponeres av denne seksjonen. Sameiet kan på et senere tidspunkt omdisponere denne bruken.
Takstmannens kommentar til arealoppmåling:
Leiligheten disponerer både en loftsbod og en kjellerbod. Loftsboden har skråtak med et gulvareal på ca. 6 m² og en BRA på ca. 2 m². Kjellerboden er romslig, med et areal på ca. 8,3 m². Begge bodene er merket med nummer "12".
Antall soverom
1
Innhold
Leilighet beliggende i byggets 2. etasje. Det er adkomst via felles trappeoppgang. Leiligheten inneholder: Entré/gang, bad/vaskerom, soverom, kjøkken og stue. ENTRÉ: Velkommen inn! Leiligheten har en innbydende entré med originalt tregulv og downlights i himlingen, som skaper et stilrent og imøtekommende førsteinntrykk. Her er det praktisk plass til oppheng av yttertøy og oppbevaring av sko. I entréen finner du også en takluke, callinganlegg og sikringsskap. LYS OG LUFTIG STUE: Stuen er lys og luftig, med store vindusflater som slipper inn rikelig med naturlig lys og skaper en innbydende atmosfære. Den gjennomtenkte planløsningen gir fleksible møbleringsmuligheter, med god plass til sofagruppe, TV-møbler og spisebord. Gulvet består av vakkert, originalt tregulv, mens veggene er malt i delikate, moderne fargetoner – et perfekt utgangspunkt for å skape ditt drømmehjem. I stuen finner du en stilfull peisovn, montert i 2022, som gir både varme og en lun stemning på kalde dager. Det er for øyeblikket et midlertidig fyringsforbud i bygget, men pipeløpene forventes utbedret av sameiet i løpet av mars/april 2025. Når arbeidet er fullført, kan peisovnen igjen tas i bruk. KJØKKEN M/UTGANG TIL BALKONG: Moderne kjøkken med god skap- og benkeplass, pusset opp i 2021. Kjøkkenet har stilrene, lysgrå profilerte fronter, heltre benkeplate og en nedfelt oppvaskkum med ettgreps, svingbart blandebatteri med dusjfunksjon. Innredningen består av både over- og underskap, med belysning under overskapene. Kjøkkenet er utstyrt med integrert oppvaskmaskin, samt frittstående kjøleskap og fryser (plassert i høyskap) og komfyr. Fra kjøkkenet er det utgang til en herlig sørøstvendt balkong på ca. 5,2 m² som vender mot fredelig bakgård. Her kan du enkelt skape en koselig uteoase med utemøbler, beplantning og en gassgrill. Balkongen ble bygget av sameiet rundt 2005. SOVEROM: Soverommet er romslig, med plass til dobbeltseng, nattbord og tilhørende møbler. De moderne fargevalgene på veggene, sammen med store vindusflater, skaper en lys og behagelig atmosfære. Rommet har også rikelig med oppbevaringsplass i en romslig skyvedørsgarderobe. BADEROM: Stilrent, flislagt baderom med downlights i himlingen og gulvvarme, pusset opp i 2020. Badet er innredet med et moderne servantskap med benkeplate og servant, speil med integrert belysning og gulvmontert klosett. Dusjsonen har en skillevegg i herdet glass. Det er også opplegg for vaskemaskin. OPPBEVARING: Leiligheten disponerer både en loftsbod og en kjellerbod. Loftsboden har skråtak med et gulvareal på ca. 6 m² og en BRA på ca. 2 m². Kjellerboden er romslig, med et areal på ca. 8,3 m². Begge bodene er merket med nummer "12". Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten. ØVRIG INFORMASJON: Entrédør: Lyd- og brannisolert inngangsdør. Vinduer: 3-lags isolerglass med rammer/karmer av tre. Balkongdør med 2-lags isolerglass. Vinduene er fra 2023 (TG0), mens balkongdøren er fra 2005. Innvendige dører: Profilerte, malte dørblader, overflatebehandlet i 2022. Ventilasjon: Naturlig ventilasjon i leiligheten, mekanisk avtrekk på baderom og omluftsfilter på kjøkkenet. Elektrisk anlegg: Automatsikringer. Det er utført elektrisk arbeid i forbindelse med etablering av nytt bad/vaskerom samt installasjon av ny varmtvannsbereder i 2022. Oppvarming: Elektrisk oppvarming via panelovner, peis og gulvvarme på baderom. Varmtvannsbereder: Berederen er innebygd i et hjørneskap på kjøkkenet uten inspeksjonsmulighet. Ifølge eier ble ny bereder montert i 2022.
Standard
Tilstandsrapport for boligen er vedlagt salgsoppgaven. Se denne for nærmere informasjon om tilstandsgrad.
Parkering
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene, parkeringssone A, B, C, D og E: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 6.200 kroner for ett år Motorsykkel og moped: 3.100 kroner for ett år El-bil : 2.090 kroner for ett år El-motorsykkel og el-moped: 1.045 kroner for ett år Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/.
Moderniseringer og påkostninger
2020: Bad/vaskerom ble renovert.
2021: Kjøkkenet ble renovert, og ny varmtvannsbereder ble installert.
2022: Diverse elektrikerarbeid.
2022: Flere vegger ble sparklet og malt, sammen med dørkarmer og tak. Gulvene i stue, entré/gang og kjøkken ble slipt og lakkert – originalt tregulv bevart.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Følgende opplysninger er spesielt viktig å merke seg: 1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? - Ja, både faglært og ufaglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Total rehabilitering av baderom i 2020. Gjorde riving + sparkling og maling selv, resten ble gjort av faglært fra følgende firmaer: Stenbro Murerforretning, Proff Elektriker AS, Termotek (Rør). Nytt IKEA-kjøkken i 2021. Dette monterte vi selv. Det ble samtidig gjort noe rørarbeid, montert waterguard og byttet varmvannsbereder av Knudsen Rør / Berederekspressen. 1.1 Vet du om tettesjikt, membran eller sluk ble fornyet eller oppgradert? - Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Flyttet sluk på bad. Arbeid utført av Termotek (Rør). Våtromsplater og membran på bad i forb. med rehab i 2020. Arbeid utført av Stenbro Murerforretning. 1.2 Vet du om det finnes dokumentasjon på hvordan bad eller vaskerom er bygget opp? - Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Bad; Stenbro Murerforretning gjorde alt av støp og annet murerarbeid, membran, silikonering og fliser. 2. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? - Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Sameiet skal i gang med piperehabilitering nå i vinter. Dette prosjekteres av PEWI. Nye vinduer i regi av sameiet 2023. Det er også gjort brannsikringstiltak i kjeller / bod. Kontakt styret i Frederik Glads gate 21 for mer informasjon. 3. Vet du om det er gjort arbeid med drenering, enten i din eller tidligere eiertid? Eventuell kommentar: Ikke mens vi har bodd i leiligheten / sameiet. 4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? - Ja, faglært Foreligger det en samsvarserklæring? - Ja Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Proff Elektriker AS, 2020: Gjorde alt det elektriske (inkl varmekabler) på badet ved rehab, og monterte nye jordfeilbrytere samtidig. KW Elektro, 2019: La opp til og monterte ny taklampe i stuen. Det er også flyttet noen stikk i forb. med oppussing av soverom og kjøkken. Gjort av faglært. 5. Vet du om det er gjort arbeid på vann og avløp, enten i din eller tidligere eiertid? - Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Det var en periode i 2022 noe tilbakeslag til kum fra rørene på kjøkkenet. Vi ringte Rørleggervakt som kom og fikset det - dette ble fakturert Sameiet, da det er deres ansvar med vedlikehold av rør utenfor vår enhet / leilighet. 6. Vet du om boligen eller eiendommen har blitt endret eller bygget ut etter opprinnelig byggeår, enten av deg eller tidligere eiere, herunder bruksendringer kjeller/loft etc.? - Nei Eventuell kommentar: Antageligvis ikke original planløsning fra 1913 nå, men har ikke kjennskap til dette. 12. Vet du om det er eller har vært problemer med mur/pipe/ilsted, for eksempel dårlig trekk, sprekker, pålegg, fyringsforbud eller liknende? - Ja Beskriv: Det er for tiden fyringsforbud da sameiet skal i gang med piperehabilitering. Peisovnen ble satt inn av faglært murer i 2022 (fjernet samtidig gammel koksovn) og har ellers fungert bra for oss. Kontakt styret i sameiet for mer informasjon om piperehablitiering. 16. Vet du om det er eller har vært sprekker i mur/skjeve gulv/setningsskader eller liknende? - Ja Beskriv: Noe skjevhet i gulv: Stue, soverom, kjøkken Noe knirk i gulv: Stue 17. Vet du om det er eller har vært feil på vann/avløp herunder rørbrudd, tilbakeslag, tett sluk eller liknende? - Ja Beskriv: Det var en periode i 2022 noe tilbakeslag til kum fra rør (ikke fra rørene inne i leiligheten). Vi ringte Rørleggervakt som kom og utbedret dette, og har ikke hatt problemer med det siden. Dette ble fakturert sameiet, da rørene i bygget er deres ansvar. 18. Vet du om det er, eller har vært, insekter eller skadedyr i boligen, eller i tilhørende bygninger? For eksempel skjeggkre, maur, biller, mus, rotter eller lignende. - Ja Beskriv: Det skal ha blitt oberservert en rotte i bakgården rundt 2020. Det ble gjort tiltak mot dette. Vi har ikke sett noen. 23. Vet du om det er utført tidligere arealoppmålinger av boligen, eller om boligens areal er oppgitt i dokumenter som salgsoppgave, takstrapport, tilstandsrapport, byggesøknad eller lignende? - Ja Hvilket dokument og når er målingen foretatt? Det er oppgitt i salgsoppgaven fra da vi kjøpte leiligheten. 30. Vet du om det finnes planer, vedtak eller forslag til vedtak som kan øke husleien/festeavgiften /fellesutgiftene/fellesgjelden? - Ja Beskriv: Piperehabilitering vil øke felleskostnadene noe. I tillegg kan det komme frem at enkelte ildsteder må re-monteres, da dette ble avdekket under inspeksjonen, men vi vet ikke hvilke leiligheter dette gjelder foreløpig. Pågående arbeid.
Bygningssakkyndig
Johannes Barbantonis
Byggemåte
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Vedlagt salgsoppgaven følger tilstandsrapporten og selgers egenerklæring. Disse må leses nøye av interessenter før bud inngis. Opplysninger gitt i tilstandsrapporten anses å være kjent for kjøper, og det kan derfor ikke reklameres på forhold som fremkommer av tilstandsrapporten. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Beskrivelsen av boligen som følger er hentet fra tilstandsrapporten: Leilighet beliggende i byggets 2. etasje. Adkomst via felles trappegang med calling anlegg. Bygningen har støpt gulv mot grunn, med kjeller og loft. Etasjeskille er trebjelkelag. Fasader er med pussede og malte overflater. Lyd og brannisolert entredør. Balkongdøren og vinduer med karmer av tre med 3- og 2-lags isolerglass. Bygningsdeler som har fått TG2: Etasjeskille og gulv på grunn Oppsummering: Ved enkel nivellering ble det i stua målt ca. 11 mm fra inngang stue mot vindu, og ca. ca. 15 mm fra inngang stue mot peisovn. Det ble målt ca. 12 mm i entre/gang. På soverom ble det målt ca. 18 mm fra dør mot vindu mens på kjøkkenet ble det målt ca. 29 mm fra inngang til kjøkkenet mot balkongdør. Anbefalte tiltak: Eieren fjernet parketten og fikk frem originalt tregulv i entre/gang, stue og kjøkken. Det er ikke uvanlig i boliger fra tiden rundt byggeåret at det blir noen skjevheter på gulv som kan avrettes når man eventuelt legger nytt gulv. For å avdekke årsak til påviste svekkelser må det foretas ytterligere undersøkelser av konstruksjonen. Målinger er utført på tilfeldige steder. Større skjevheter kan ikke utelukkes. Ikke behov for umiddelbare tiltak men ved evt. legging av nytt gulv som stiller krav til planhet av underlaget, må tiltak påregnes. Kjøkken Oppsummering av avtrekk: Kjøkkenventilator med omluftfunksjon/kullfilter i kombinasjon med naturlig ventilering, tilfredsstiller ikke standardens krav til luftutskiftning. TG 2 er satt på grunn av omluftsventilator/kullfilter. Anbefalte tiltak avtrekk: Det anbefales å etablere mekanisk avtrekk. Det presiseres at det bør avklares med sameiet om muligheten for dette. Bygningsdeler som ikke er undersøkt (TGIU): Ildsted/Skorstein innvendig i boligen Oppsummering: Det registreres ikke noen sprekker eller tegn til skader ved en visuell inspeksjon av innvendige overflater på pipa. Peisovnen fungerer ifølge eieren som normalt, men det er foreløpig lagt fyringsforbudt i sameie i påvente av pipe rehabilitering. Styret opplyser følgende i en skriv til eiere: "Styret har inngått en avtale med PEWI AS for å gjennomføre en ny piperehabilitering. Forrige rehabilitering ble ikke utført ihht lovkrav så jobben må gjøres på nytt. Søknadsprosessen er i gang og forventet oppstart er i løpet av februar. Dagens fyringsforbud vil være gjeldende inntil hele rehabiliteringen er fullført og godkjent. Anbefalte tiltak: Dagens fyringsforbud vil være gjeldende inntil hele rehabiliteringen av pipeløp i bygget er fullført og godkjent. I følge skriv fra styret vil dette skje i løpet av mars/april 2025. Varmtvannsbereder Oppsummering: Berederen er innebygd i et hjørneskap på kjøkkenet uten mulighet for inspeksjon. Eieren opplyser at det ble montert ny bereder i 2022. Anbefalte tiltak: Adkomst til bereder bør etableres for inspeksjon.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Følgende løsøre og tilbehør følger ikke med:
- TV-benk
- TV
- Møbler
For øvrig gjelder NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør" med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen er vedlagt.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Boligen kan leies ut i tråd med gjeldende lovverk. Vedtektene inneholder ingen begrensninger av eiers utleieadgang. Korttidsutleie er tillatt i opptil 90 døgn i året, jf. eierseksjonsloven § 24. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene, men må settes til mellom 60 og 120 døgn. I sameiets vedtekter er grensen satt til XXX. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende.
Energi og oppvarming
Energimerking
F - oransje
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Selger har fylt ut fullstendig energiattest som er lagt ved salgsoppgaven. Megler har ikke ansvar for informasjonen som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Elektrisk oppvarming via panelovner, peis og gulvvarme på baderom.
Informasjon om strømforbruk
Selger opplyser å ha et årlig strømforbruk på ca. 8 495 kWh. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 4 553,- pr. mnd
Inkluderer: Totale felleskostnader pr. mnd: kr. 4 553,-
Felleskostnadene inkluderer blant annet forretningsførsel, drift og vedlikehold, kommunale avgifter, bygningsforsikring, trappevask, vaktmester, kabel-tv m.m.
Eiendomsskatt
I Oslo kommune er det eiendomsskatt på boliger og fast eiendom som overstiger en fastsatt verdi. Informasjonen over er hentet fra eiendomsskattelistene. For mer informasjon rundt beregningsgrunnlaget for eiendommen, se http://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/eiendomsskatt
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 165 561,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 4 662 242,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
TV/Internett/Bredbånd
Telia med sameiets leverandør av TV- og bredbåndstjenester.
Sameiet
Om sameiet
Piperehabilitering: Det er inngått avtale med Pewi om piperehabilitering, som vil bli gjennomført i løpet av vinteren. Kostnadene for rehabiliteringen vil bli dekket av sameiet, med en foreløpig estimert minimumskostnad på kr 500 000. Endelig beløp kan avvike, avhengig av eventuelle forhold som avdekkes under arbeidet. For å imøtekomme utgiftene har sameiet økt fellesutgiftene med 2 % fra 1. februar. Videre justeringer kan bli vurdert fortløpende. Det er også avdekket behov for tilpasninger i enkelte leiligheter, blant annet knyttet til tilknytning eller blending av tidligere ildsteder. Hvis disse ikke er utført i henhold til forskrift, kan kostnader påløpe for den enkelte beboer. Videokontroll av pipeløp har så langt avdekket minst 7 ildsteder som må mures på nytt. Status for den enkelte leilighet vil avklares etter individuell befaring.
Forretningsfører
PHM Forvaltning AS
Forkjøpsrett
Det er ikke forkjøpsrett i sameiet.
Styregodkjennelse
Overdragelsen krever ikke styregodkjennelse.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 180 004,- pr. 01.02.2025
Sameiet benytter DNB som bank.
Lånenummer: 16367664456
Renter 31.12.23: 7,06%, løptetid 20 år
Opprinnelig 2023: 5 500 000
Gjenstående terminer: 233
Beregnet innfrielsesdato: 26.09.2043.
Fellesformue
Kr. 16 226,- pr. 31.12.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Regnskapet for 2023 viste et underskudd på kr. -190 068. I 2024 var det budsjettert med et overskudd på kr. 260 000.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Sameiet arrangerer dugnad 2 ganger i året og oppfordrer sameiere og leietakere til å delta.
Dyrehold
Husdyrhold er tillatt, men kan nektes av styret dersom det er/ vil være til sjenanse for de øvrige sameierne. Eiere av katter skal fjerne ekskrementer i sandkasse og lignede.
Sameiets forsikring
Gjensidige Forsikring ASA
Polisenr. 87907079
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 1 241,9 kvm (eiet)
Arealbekreftelse fra Oslo er vedlagt salgsoppgaven.
Tomtegrenser er ikke kontrollert.
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at sameiet eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt seksjon en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Adkomst
Se vedlagt kartskisse på høyre side i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra din startdestinasjon til boligen. På visningsdagen vil det bli skiltet med visningsskilt fra Nordvik.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Velkommen til Frederik Glads gate 21A! Leiligheten har en sentral og attraktiv beliggenhet på Sandaker. Her har du enkel adkomst til det meste av bymessige fasiliteter, samtidig som beliggenheten oppleves som tilbaketrukket. Både Nydalen, Torshov, Sagene, Grünerløkka og Oslo sentrum ligger godt innen rekkevidde med alt det innebærer av fasiliteter og servicetilbud. Få minutters gange fra boligen tar deg til Lillo gård. Et hyggelig bydelstorg med dagligvarebutikker, restauranter, apotek, blomsterforretning og mer. Med andre ord - alt man trenger i det dagligdagse. Ikke langt fra leiligheten finner du Storo Storsenter som er ett av Norges største kjøpesenter med hele et rikt utvalg av forretninger, matbutikker, servicetilbud, vinmonopol, legesenter, tannlege m.m. Like ved Storo Storsenter ligger også Norges største og første IMAX-kino som åpnet våren 2018. Med 11 kinosaler, ligger alt til rette for en fantastisk filmopplevelse. For ytterligere servicetilbud byr Sandaker senter på forretninger, bibliotek, lege, apotek og vinmonopol. Nærområdet består av flere ypperlige tur- og treningsfasiliteter, med blant annet Torshovparken, Torshovdalen og turstiene langs Akerselva. Følger du Akerselva som strekker seg mer enn 8 km fra Maridalsvannet i Maridalen og videre ned gjennom Nydalen forbi Lillo og til slutt ut ved Paulsenkaia i Bjørvika, kan du kombinere markatur eller bytur langs en elv med historisk "brus". Akerselva har mange historiske minner og følger du den hele veien vil du møte 20 fosser, hele 45 bruer og flere badeplasser. Om man ikke ønsker en historisk elvevandring, kan det likevel anbefales å følge turstiene langs elva dersom formålet er en dypere tur inn i marka. I denne sammenheng vil Maridalsvannet være det perfektet utgangspunktet på alle årstider. Enten til fots, på sykkel eller på ski er man garantert en god opplevelse. En kort gåtur vil ta deg til Handelshøyskolen BI. Ved bruk av offentlig kommunikasjon kommer man seg også enkelt til Universitetet i Oslo på Blindern, Tannlegehøyskolen og høyskolen i sentrum. Det er også flere skoler på alle trinn i området. Slik som blant annet Nydalen videregående skole, Nordpolen skole (1.-10. trinn), Bjølsen skole (1. - 10. trinn) og Fernanda Nissens skole (1. - 7. trinn). Av barnehager ligger Espira Grefsen stasjon, Nordpolen FUS barnehage og Bjølsen åpen barnehage innen rekkevidde. Offentlig kommunikasjon ligger i umiddelbar nærhet til boligen. Med hyppige avganger med både buss, trikk og t-bane kommer man seg raskt og enkelt dit man skal. Storo t-banestasjon ligger kun 5 minutters gange fra boligen. Like ved leiligheten, i Grefsenveien, er det også holdeplass for både buss og trikk.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ikke ferdigattest, men ekspedisjonsdokument datert 22.11.1920. Ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Ekspedisjonsdokumentet er ferdig attestert, og dokumenterer at bygget er registrert lovlig oppført. At ekspedisjonsdokument eksisterer, gir ingen garanti for at bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det foreligger ferdigattest for fasadeendring, datert 27.03.2006. Det foreligger ferdigattest for fasadeendring, datert 29.01.1998. Det foreligger ferdigattest for innredning av bad og wc i 1. til 4. etasje, datert 22.11.1989.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameiet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til byggeområde for boliger, med tilhørende reguleringsbestemmelser i S-2255, vedtatt 28.07.1977. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. For informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/ Pågående plansaker: Grefsenveien/Sandakerveien mellom Åsengata og Grefsenveien 48 - Detaljeregulering Saksnummer: 202212601 - Reguleringssak - Skape en trygg og attraktiv sykkeltrasé. Mottatt sak: 10.02.2022 Hans Nielsen Hauges gate - Sykkeltilrettelegging - Detaljregulering Saksnummer: 202214970 - Reguleringssak Mottatt sak: 17.10.2022 Storokrysset fra Grefsenveien 48 til Disen - Storokrysset - Detaljregulering Saksnummer: 202205180 - Reguleringssak Mottatt sak: 01.04.2022 Nycoveien 1 og 1 B - Utarbeidelse av planforslag Saksnummer: 202209898 - Reguleringssak - kontorbygg Mottatt sak: 30.06.2022 Pågående byggesaker: Frederik Glads gate 21 A - Rehabilitering av syv skorsteiner Saksnummer: 202550189 Grefsenveien 19 - Fasadeendring og hulltaking til hemsetrapp Saksnummer: 202303963
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/224/152/12: 17.03.1966 - Dokumentnr: 505194 - Erklæring/avtale Vedtak av Oslo kommunes vann- og kloakkreglement Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen Overført fra: Knr:0301 Gnr:224 Bnr:152 Gjelder denne registerenheten med flere 17.09.1998 - Dokumentnr: 54445 - Erklæring/avtale Bestemmelser om bruk av gårdsrom. Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo Kommune Gjelder denne registerenheten med flere 08.11.1989 - Dokumentnr: 77658 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 12 Formål: Bolig Sameiebrøk: 74/2230 EIENDOMMEN ER OPPDELT I 26 SEKSJONER
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for riktig betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav som følger av sameieforholdet, typisk vil dette gjelde felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på seksjonen. Legalpant til kommunen har prioritet foran legalpant til sameiet.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Det opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller via firma teller med. Etter lov om eierseksjoner § 31, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlige etter sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legalpanterett i den enkelte eierseksjon på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 0,90% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 45 000,- Grunnpakke Leilighet/tomt kr. 12 500,- Markedspakke Basis inkl. digital salgsoppgave kr. 22 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 10 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 500,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 24 820,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 127 610,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Isan Kvamme Alim, Salgsleder / Eiendomsmegler / Partner
994 88 712
i.kvamme@nordvikbolig.no
Megler
Isan Kvamme Alim, Salgsleder / Eiendomsmegler / Partner
994 88 712
i.kvamme@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Nordre Aker Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 916491034
Nydalsveien 33, 0484 OSLO
Bilder
Isan Kvamme Alim
Salgsleder / Eiendomsmegler / Partner
Nydalen
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?