Solsletteveien 25BÅsen/Hillevåg/Auglend
- Åsen/Hillevåg/Auglend
- Solsletteveien 25B
- Prisantydning
- 3 350 000,-
- Felleskost/mnd
- 6 034,-
- BRA-i
- 117 m2
Auglend
Rekkehus med barnevennlig og sentral beliggenhet | Solrik, lun og skjermet terrasse | Felles utvendig parkering
Solsletteveien 25B er et rekkehus med fin plassering i et attraktivt område i nærhet av skole og barnehage. Sentralt beliggende med kort vei til UiS, SUS, turområder, bussavganger og dagligvarebutikker.
Entrè med plass til og henge fra seg yttertøy
Kjøkken med skap- og benkeplass
Romslig stue med vedovn
Solrik og skjermet terrasse på 28 kvm
Tre soverom
Bad med renoveringsbehov
Innredet kjeller- tilfredsstiller ikke krav til rom for varig opphold
Vaskerom og toalettrom i kjeller
Felles parkeringsplass
Kort vei til dagligvarebutikk, Kiwi ligger et steinkast unna boligen
Fotballbane og lekeplass for de minste i umiddelbar nærhet
Flere elementer har passert normal forventet levetid, slik at vedlikehold/utbedring må påregnes
Solforhold
Sørvendt terrasse med gode solforhold.
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Andelsleilighet
- Byggeår:
- 1960
- Etasje:
- 2
- Soverom:
- 3
- Prisantydning:
- 3 350 000,-
- Totalpris:
- 4 018 111,-
- Omkostninger:
- 9 563,-
- Fellesgjeld:
- 408 548,-
- Felleskost/mnd:
- 6 034,-
- Fellesformue:
- 53 240,-
- Totalt BRA:
- 117 m2
- Tomteareal:
- 5 080,6 m2 (eiet)
- Energimerking:
- G - rød
- Veranda:
- Ja
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
43-0019/25
Boligtype
Andelsleilighet
Adresse og betegnelse
Solsletteveien 25B, 4019 Stavanger
Gnr. 57, bnr. 157 i Stavanger kommune.
Andelsnr. 60 i Borettslaget Solsletta, orgnr. 951194824
Selger(e)
Kristian Aalberg
Kjøpesum og omkostninger
3 350 000,- (Prisantydning) 408 548,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 3 758 548,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 8 213,- (Gebyr forkjøpsrett) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst hjemmelsoverføring) 545,- (Tinglyst pantedokument) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 563,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 18 863,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 3 768 111,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 3 777 411,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1960
Etasje
2
Arealer
BRA-i: 117 kvm
Totalt BRA: 117 kvm
TBA: 28 kvm
Beskrivelse:
Underetasje:
BRA-i: 37 kvm. Gang, trapp, vaskerom.
Totalt BRA: 37 kvm
1. etasje:
BRA-i: 42 kvm. Entrè/gang, trapp, kjøkken og stue.
Totalt BRA: 42 kvm
TBA: 28 kvm. Terrasse
2. etasje:
BRA-i: 38 kvm. Trapp, gang, tre soverom, bad.
Totalt BRA: 38 kvm
Takstmannens kommentar til arealoppmåling:
Der gjøres oppmerksom på at rom i kjeller ikke tilfredsstiller krav til rom for varig opphold. Det gjøres oppmerksom på at trapp til loft er tatt med i arealet.
Arealmålingen er utført med laser. Det er bruken av rommene på befaringsdagen som definerer P-rom/S-rom, rommene kan likevel være i strid med
gjeldene forskrift. På grunn av tilkommelighet kan arealer ha avvik utover det som er lovlig. Det gjøres oppmerksom på at areal til kanaler og rørgjennomføringer
er tatt med i arealet. Tabellen under viser fordelingen av P-ROM og S-ROM etter veiledningen til NS 3940: 2012. Dette er til informasjon
og til sammenligning. Tallene er omtrentlige, kan avvik fra faktiske målinger og er ikke juridisk bindende.
Areal målt i kjeller 37, 7 m2. Takhøyde målt i gang kjeller 1, 99 m. Areal målt i 1 etasje 41, 8 m2. Takhøyde målt i stue 2, 36 m. Terrasse/platting på bakke 28
m2. Areal målt i 2 etasje 38, 3 m2. Takhøyde målt i gang 2 etasje 2, 32 m.
Antall soverom
3
Solforhold
Sørvendt terrasse med gode solforhold.
Innhold
Kjeller : Gang, trapp, vaskerom. 1. etasje: Entrè/gang, trapp, kjøkken og stue. 2. etasje: Trapp, gang, tre soverom, bad. Det gjøres oppmerksom på at rom i kjeller ikke tilfredsstiller krav til rom for varig opphold. Det gjøres oppmerksom på at trapp til loft er tatt med i arealet.
Standard
Huset har en etterspurt beliggenhet hvor både voksne og barn vil trives. Her er det svært barnevennlig med stor, flott lekeplass like utenfor huset. Det er kort vei til skoler og barnehager, turområder, butikker og ikke minst er det enkelt å komme seg til Stavanger, Sandnes, Forus og Sola. Fra inngangsparti kommer man inn i entré/gang med plass til å henge fra seg yttertøy. Stue med store vindusflater som slipper inn rikelig med naturlig dagslys. Det er god plass til sofagruppe og tv- benk i stuen. Fra stue er det utgang til terrasse på hele 28 kvm. Terrassen ligger sørvendt med meget gode solforhold. Kjøkken ligger adskilt fra stuen. Kjøkkenet har godt med skap- og benkeplass. Det er integrert koketopp og stekeovn som medfølger i handelen. I tilknytning til kjøkkenet er det plass til spisebord. I boligens 2. etasje er det totalt tre soverom. Alle soverommene er av god størrelse. Bad i 2. etasje er innredet med vask i seksjon, vegghengt toalett og dusjhjørne. Det er behov for totalrenovering av badet. Kjeller var opprinnelig vaskerom og bodrom. I dag er det innredet med kjellerstue. Det gjøres særlig oppmerksom på at rom i kjeller ikke tilfredsstiller krev til rom for varig opphold. Det er i tillegg vaskerom med videre tilkomst til en innvendig bod. Vaskerom i kjeller har behov for totalrenovering. Utvendig felles parkering. Innvendige overflater: Kjeller. Laminat på gulv. Trepanel på vegg og tak. 1 Etasje. Fliser, laminat og parkett på gulv. Trepanel og takplater 60 X 120 i tak. Trepanel og malte flater på vegg. 2 Etasje. Gulv-plank på gulv. Takplater 60 X 120 og malte flater i tak. Malt vegg.
Parkering
Felles utvendig parkering.
Moderniseringer og påkostninger
2012 - byttet vindu og ytterdører.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Følgende opplysninger er spesielt viktig å merke seg: 1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Vet ikke, men det ble engasjert et firma til arbeidet kort tid (høyst et par år) etter at avdøde overtok boligen i 2010. 2. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Nei Eventuell kommentar: Jeg tror terrasse og vinduer ble skiftet for noen år siden. 10. Vet du om det er gjort radonmåling på eiendommen, enten i din eller tidligere eiertid? Ja Når ble målingen gjennomført og foreligger det dokumentasjon? Vet ikke, men det er installert radonpumpe. 19. Vet du om det er eller har vært feil ved installasjoner slik som radiator, sentralfyr, varmepumpe, balansert ventilasjonsanlegg eller liknende? Nei Eventuell kommentar: Tror ikke boligen har slike installasjoner. 20. Vet du om det er eller har vært feil på tilbehøret som følger med eiendommen? Ja Beskriv: Kombiskapet på kjøkkenet har flere ødelagte skuffer, både i frysedel og kjøledel. Avtrekk over kokeplate mangler en bryter. 22. Vet du om det foreligger skaderapporter eller tilstandsvurderinger etc. om boligen? Ja Oppgi type rapport og årstall: Det foreligger rapport fra takstmann ifbm med aktuelle salg (utført jan. 2025). 23. Vet du om det er utført tidligere arealoppmålinger av boligen, eller om boligens areal er oppgitt i dokumenter som salgsoppgave, takstrapport, tilstandsrapport, byggesøknad eller lignende? Ja Hvilket dokument og når er målingen foretatt? Det er gjort noe arealoppmåling ved takstmann. Utover det vet jeg ikke. 25. Vet du om det er forslag eller vedtatte reguleringsplaner/andre planer, nabovarsler/byggegodkjenninger /byggeplaner eller andre offentlige vedtak som kan medføre endinger i bruken av eiendommen eller eiendommens omgivelser/naboer? Ja Beskriv: Det foregår arbeid med sykkelsti ved Auglendsveien i enden av gata. 27. Vet du om det er forhold i nabolaget som medfører plager eller sjenanse som det kan være relevant for kjøper å vite om? Ja Beskriv: Det er for tiden noe trafikk i gaten med tunge kjøretøy ifbm arbeid på sykkelsti, jfr. spm. 25. Dette antas midlertidig - de blir vel ferdig med veien etter hvert - men jeg vet ikke når.
Bygningssakkyndig
Terje Tollefsen
Byggemåte
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Vedlagt salgsoppgaven følger tilstandsrapporten og selgers egenerklæring. Disse må leses nøye av interessenter før bud inngis. Opplysninger gitt i tilstandsrapporten anses å være kjent for kjøper, og det kan derfor ikke reklameres på forhold som fremkommer av tilstandsrapporten. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Beskrivelsen av boligen som følger er hentet fra tilstandsrapporten: Plate/såle med i sted-støpt betong. Grunnmur med blokker som er pusset. Yttervegger med bindingsverk i trekonstruksjoner som utvendig er kledd med trepanel. Etasjeskille med trebjelkelag. Vindu med 3 lags glass. Saltak tekket med takstein. KONLUSJON Boligmassen fremstår i hovedsak som fra byggeåret og bærer preg av normal slitasje. Det gjøres oppmerksom på at flere elementer har passert normal forventet levetid, slik at vedlikehold/utbedring må påregnes i tiden som kommer. Forøvrig vises til beskrivelser og vurderinger for de enkelte bygningsdeler i rapporten. Bygningsdeler som har fått TG2: Drenering Med bakgrunn i byggeåret er det ikke etablert grunnmursplast. Grunnmurs-plast ble først tatt i bruk på 70-tallet. Dreneringen/fuktsikring har nådd en alder som gjør tettheten usikker i tiden som kommer. Normal brukstid for en drenering anslås til å være ca 30 år. Vurderingen er foretatt med utgangspunkt i elementets etableringsår og en skal være oppmerksom på at drenering også er en bygningsdel som har en naturlig aldrings-messig slitasje med en normal levetid. Videre den begrensning at selve dreneringen ligger under bakkenivå og er ikke tilgjengelig for inspeksjon. Overflatevann fra tak er tilkoblet avløp. MERKNAD Drenssystem med drensledninger har en forventet brukstid på 20 - 60 år. Det anbefales drensledning spyles med intervall på 1 - 5 år. På boliger av denne alder må det påregnes fare for noe fuktighet i grunnmur/gulv, dette fordi datidens byggeskikk ikke ble utført med tilfredstillende fuktsikring, ved bruk av knotteplast og drensrør, lik dagens byggeskikk tilsier. Utbedring av drenering og fuktsikring må påregnes. Det er foretatt hull-taking i nedre del av vegg i bod. Fukt-målinger viser fukt-verdier over faregrense for utvikling av sopp/råteskader Terrenget er tilnærmet flatt rundt boligen. Det er viktig at terrenget har hellingsgrad ut fra grunnmuren. Overflatevann skal hurtigst mulig vekk for å unngå unødige fuktbelastninger på utvendig fuktsikring og drenering. Ideelt bør det i en avstand på ca 3 meter være god helling vekk fra husets grunnmur. Dette kun til orientering og anbefalt på generelt grunnlag. Overflatevann fra tak er tilkoblet avløp. Det anbefales drensledning spyles med intervall på 1 - 5 år eventuelt kontrolleres med kamera. Borettslaget organiserer utvendig vedlikehold og eventuelt behov for tiltak. Grunnmur og fundament TG 2 på grunn av utvendige murte/pussede fasader har sprekker. Bør undersøkes nærmere og utbedring foretas. Normaltid for vedlikehold av pussede flater. Bom og løs puss hugges ned. Ny puss påføres. Intervall 20 – 30 år. Yttervegger Noen sprekkdannelser i panel grunnet normal uttørking. Noen steder er det liten avstand mellom ytterkledning og lufting blir redusert. Lusing/musebånd i nedre kant av konstruksjon bak kledning observert ved stedvis sjekk. Lusing/musebånd i nedre kant av konstruksjon er ikke montert bak hjørne-bord/skjøt på kledning TG 2. Kledningen er ellers visuelt kontrollert til å være i god stand alder tatt i betraktning TG 1. Det ble søkt etter fukt på tilfeldige steder ved befaring, uten at det ble indikert forhøyede fuktmålinger. Trekledning har en forventet tid for utskifting på 20 - 50 år. Forventet levetid på kledning kan variere etter klima og tidligere utført vedlikehold. Det anbefales å etablere muse-tetting bak hele kledning. Loft (konstruksjonsoppbygging) Det registeret fuktskjolder på su-tak. Årsak kan være utett damp-sperre/plast/loftsluke slik at var luft føres opp på kaldt loft og kondensere. Det registreres svertesopp/muggsopp i undertak. Det ble registrert misfarging i undertak mot raft, noe som er et symptom på utilstrekkelig lufting. Ingen inndekning av hjenomføring i sutak. Dette betyr at det kan drive inn noe vann ved ugunstig vind og regnvær. Ved fukt-søk er det ikke registrert unormale verdier. Det anbefales å etablere luftespalte mellom vegg (langvegg) og su-tak. Manglende eller utilstrekkelig luftespalte mellom isolasjon og yttertak kan føre til redusert ventilasjon på kaldloftet. Dette kan potensielt skape problemer med fukt og kondens. Det er viktig å inspisere loftet regelmessig for tegn på fukt eller mugg. Årlige kontroller anbefales for å oppdage og utbedre eventuelle problemer tidlig. Lufting i skråtak over innredet del er ikke tilgjengelig og lufting er ikke kontrollert TG - IU. Renner og nedløp Drypp fra renner kan forekomme. Med hensyn til alder og slitasje vurderes over halvparten av forventet funksjonstid å være nådd. TG 2 renner og nedløp på grunn av normal slitasje og alder. Takrenner og nedløp i plast en forventet levetid på 20 - 30 år. Takkonstruksjon Det utført visuell kontroll utvendig fra bakkenivå og innvendig fra kaldt loft. Noe svai/sig i takkonstukseon er observert fra kaldt loft. TG 2 takkonstruksjon på grunn av skjevheter og alder. På boliger av denne alder vil det ikke være unormalt med borebille(morr i konstruksjon. Normaltid for reparasjon. Utskifting av ødelagte deler 40 - 80 år. Lufting av takkonstruksjonen bør forbedres for å redusere risikoen for fuktskader pga kondensering på loft og isdannelse på taket. Taktekking Siden taket (takkonstruksjon, taktekking og skorstein) kun er observert fra bakke, er vurderingen begrenset av dette. Det er ikke sikkerhetsmessig forsvarlig å bevege seg ut på taket. Selv om det ikke er avdekket skader under befaringen, betyr ikke dette at det ikke foreligger skader som en besiktigelse på taket kan avdekke. Tilstand til tekking, lekter, underlags-papp vurderes etter alder og forventet gjenstående levetid. TG 2 gis med bakgrunn i normal slitasje og at mer enn halvparten av forventet brukstid for tettesjikt er oppbrukt. Det registreres mose-groing på taket. Dette reduserer levetiden på tekking. Betongtakstein en forventet levetid på 10 - 40 år. Ved omlegging 30 - 60 år. Utvendige beslag 15 - 35 år. Det anbefales årlig kontroll av taktekking. Halvårlig rensk av nedløpsrør. Utstyr på tak Etter byggteknisk forskriftskrav tilbake til 1969 er det krav til snø-fangere på yttertak. Det er krav til stige for adkomst for feier. Stige-trinn på tak til pipe er montert. Det gjøres oppmerksom på at at det savnes snø-fangere på takflaten. Viktig at takkonstruksjonen sikres for nedfall som kan føre til skade. Montere snø-fangere på tak kan vurderes. Ildsted/Skorstein Pipa har kun 2 sider synlig. Alle 4 sider skal være synlige på teglpiper. Om det er en luftkanal i pipa kan siden mot luftkanaler kles igjen slik at kun 3 sider er fritt eksponert. Skorstein over tak er inspisert fra bakke og beslag er ikke kontrollert. Synlige sprekker på pussede flater på vegg ved vedovn TG 2. Høyde på pipe over tak er vurdert som tilstrekkelig ved visuell besiktigelse sett fra bakke. Pipe er dekket med beslag over tak. Historikk omkring pipe og ildsteder er ukjent. Pipe og ildsted er kun visuelt vurdert og ikke røyktrykkprøvd eller kamerakontrollert ved besiktigelsen/befaringsdagen. På generelt grunnlag anbefales det at piper og ildsteder kontrolleres av brann- og feiervesen for å vurdere tilstand og eventuelle behov for tiltak. Kjøkken- Overflater Det ble søkt etter fukt på utsatte steder ved befaring, uten at det ble indikert unormale verdier. Kjøkkeninnredning med ramme på fronter. Ekstra høyde på overskap. Laminat benkeplate med nedfelt vask. Integrert koketopp. Integrert steikeovn. Frittstående oppvaskmaskin. Frittstående kjøleskap. TG 2 kjøkken på grunn av blant annet svelling/fuktskade på benkeplater. Noen skapdører henger. Fremstår ellers med normal slitasje. Bytte benkeplater kan vurderes. Kjøkken- Avtrekk Avtrekk over steke-sone er defekt. Det må påregnes å bytte avtrekk over steke-sone. Avløpsrør Stake-luke påvist i kjeller. Staking kan også utføres via andre installasjoner med avløp. Avløpsanlegg er fra byggeåret, og nådd en alder som tilsier at skader/lekkasjer kan oppstå. Avløpsrør og sluk i støpejern. Forventet levetid 15 – 75 år. Anbefalt brukstid 50 år. Utvendig stikkledning er ikke vurdert. I forbindelse med oppgradering av vaskerom må det påregnes bytte av sluk og avløpsrør. Forventet levetid plast og kobberrør 25 - 75 år. Avløpsrør ligger skjult i konstruksjon og er ikke tilgjengelig for kontroll. Det forutsettes at avløps-rør er montert etter gjeldene standard. Det anbefales at alle vannlåser etter-trekkes og kontrollers jevnlig. Vannledninger Vannrør er fra byggeåret, og har nådd en alder hvor det vil være økt risiko for lekkasjer. Deler av vannrør er ikke isolert. Dette kan medføre kondensering. Det registreres normalt vanntrykk og god avrenning fra vannkran. Det gjøres oppmerksom på at vanntrykk og avrenning kun er visuelt undersøkt og ikke trykk-testet. Hovedstoppekran er plassert i kjeller. Hovedstoppekran fungerer som tiltenkt. Forventet levetid armaturer 15 - 25 år. Forventet levetid plast og kobberrør 25 - 75 år. Forventet levetid plast-sluk 25 - 75 år. På generelt grunnlag anbefales det å etablere/montere automatisk stoppe-ventil på vannledninger. Elektrisk Samsvarserklæring for el- installasjon foreligger ikke TG 2. Tilstandsgrad er vurdert ut fra den forenklede begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en forenklet kontroll ikke vil avdekke. Anlegget er utover dette ikke vurdert av bygnings-sakkyndig. Boligen har et eldre elanlegg uten dokumentasjon. Det bør gjennomføres en utvidet el-kontroll av en kvalifisert elektrofaglig person, og nødvendige tiltak vurderes deretter. Varmtvannsbereder Varmtvannsbereder står i rom med sluk og eventuelt lekkasjevann vil renne til sluk. Bereder er over 20 år gammel. TG 2 bereder på grunn av alder. Teknisk levetid bereder i rustfritt stål 15 - 30 år. Anbefalt brukstid 20 år. En utskifting av bereder som følge av oppnådd alder/over 20 år, er påregnelig i tiden som kommer. Bereder er tilkoblet strøm med skjøteledning. Varmtvannsberedere med effekt på 1500 W eller mer må være fast tilkoblet det elektriske anlegget. Det er ikke lenger tillatt å koble disse til vanlig stikkontakt. For beredere installert før 2010 og tilkoblet gjennom stikkontakt, er det ikke pålagt å bygge om anlegget, men det anbefales å gå over til fast tilkobling. Bygningsdeler som har fått TG3: Rom under terreng Det er foretatt hulltaking i nedre del av vegg i bod. Rom i kjeller er ventilert med åpnings-vindu. Spalte-ventil i vindu. Ventil i bod. Fuktmålinger viser fuktverdier over faregrense for utvikling av sopp/ råteskader TG 3. I bygninger av denne alderen må det kunne antas at det ikke er benyttet diffusjon sperre mot grunn. Dette kan resultere i at vann/fukt kan trekkes inn i betongen/konstruksjon. Ref. Direktoratet for byggkvalitet: Ved nybygg i konstruksjoner med lav uttørkingsevne (for eksempel konstruksjoner mot terreng) må fuktinnholdet i trevirket være lavere enn 15 vektprosent fukt før innbygging. For å unngå soppangrep på trevirke, må trevirke inneholde mindre enn 20 vektprosent fukt. Det anbefales at alt treverk i kjeller fjernes og at kjelleren har mest mulig åpne murkonstruksjoner med god utlufting. Det anbefales fortsatt å bruke avfukter i kjeller som bidra til å redusere luftfuktigheten. Etasjeskille og gulv på grunn Ved enkel nivellering i kjeller er det registrert en høydeforskjell på 1, 6 cm. Ved enkel nivellering i 1 etasje er det registrert en høydeforskjell på 2 cm. Ved enkel nivellering i 2 etasje er det registrert en høydeforskjell på 3 cm. Stedvis noe knirk TG 2. Ihht NS3600 «Teknisk tilstandsanalyse ved omsetning av boliger» skal minst to relevante rom i hver etasje kontrolleres. Det foretas en kontroll ca hver 2 m på 5 forskjellige steder. Tilstandsgrad for ulike avvik/ høydeforskjeller er definert i standarden. Målt avvik skal angis ved TG-2 og TG-3. Lokalt avvik 10 - 20 mm eller totalt avvik 15 - 30 mm gir TG 2. Lokalt avvik > 20 mm eller totalt avvik > 30 mm gir TG 3. Avvikene er likevel nødvendigvis ikke unaturlig for ulike boliger som vurderes, avhengig av alder, type etasjeskiller etc. Tilstandsgrad 3 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Det registreres borebille/morr i bjelkelag i kjeller. Strakstiltak anses ikke som nødvendig. Ved evt. legging av nytt gulv som stiller krav til plan-het av underlaget, må tiltak påregnes. Viktig å merke seg at bjelkelag/etasjeskillere i eldre boliger ikke nødvendigvis tilfredsstiller dagens krav til stivhet da disse er bygget etter eldre forskrifter. Normaltid for reparasjon. Utskifting av ødelagte deler 40 - 80 år. Det registreres borebille/morr i bjelkelag i kjeller. Kontroll av eget firma for eventuelle tiltak anbefales. Trapp TG 3 trapp på grunn av rekkverk mangler mellom 1 og 2 etasje. Det anbefales å montere rekkverk etter gjeldene standard. Krav til høyde på rekkverk er 90 cm og hånd-rekke på begge sider. Maks tillatt åpning mellom vertikale åpninger i rekkverk er 10 cm. Avstand mellom trinn max. 10 cm. Maks avstand mellom horisontale åpninger i rekkverk er 2 cm. Krav til frihøyde på trapp 2 m. Våtrom: Vaskerom. På grunn av bygningsmessige hindringer er det ikke mulig å foreta hulltaking i vegg bak våt-sone. Våt-sone bak vaskemaskin går mot yttervegg i betong er ikke kledd igjen. Vaskerom er bygget etter byggemåte fra byggeår uten membran, fall og ventilasjon. Renovering må påregnes for å nå dagen krav til våtrom. Vaskerom fungerer med dagens tilstand, men på grunn av påviste forhold bør det brukes med forsiktighet og jevnlig kontroll av overflater anbefales. S Alternativ montere automatisk vannstoppesystem. Prisoverslag er sjablongmessig og med belegg på gulv. Våtrom: Bad. Det er foretatt hull-taking med 73 mm hull-bor fra tilstøtende soverom Hull-taking er foretatt fra tilstøtende rom mot våt-sone uten å påvise avvik. TG 3 settes på bakgrunn gulv har motfall (fall fra sluk). Ved dusjing/annet lekkasjevann vil det bli liggende igjen noe vann på gulv. Det er ikke membran på vegg i dusj-sone. Badet fungerer med dagens tilstand, men på grunn av påviste forhold bør det brukes med forsiktighet og jevnlig kontroll av overflater anbefales. Det gjøres oppmerksom på at membranen er i slutten av sin forventede levetid og ved videre bruk av badet, anbefales det å installere tett dusjkabinett. Prisoverslag er sjablongmessig og for belegg på gulv og baderoms-panel på vegg. Bad er i dag oppvarmet med panelovn. Bygningsdeler som ikke er undersøkt (TGIU): Ventilasjon Dagens krav til ventilasjon kan ikke oppnås. Det anbefales å installere balansert ventilasjon. KONKLUSJON TILSTAND Det er registrert 6 stk. TG 3 og 14 stk. TG 2 i rapporten. Tilstands-grad er gitt på grunn av blant annet alder etter levetids-tabell og tilstand. Møbler og fast inventar er ikke flyttet på for besiktigelse av vegg og gulv flater. Sprekker i gulv, vegg og tak kan forekomme. Bom (hulrom under) på noen fliser i entre TG 2. Vær oppmerksom på at det som regel vil være diverse mindre hull i overflater etter bilder/hyller etc, og noe misfarge/skjolder hvor bilder, hyller/ møblement etc har vært plassert. På gulv vil det som regel være diverse slitasje, og noe misfarge/riper og lignende hvor møblement har vært plassert. Dette er normalt i en fraflyttet boenhet, og slike mindre "avvik" er å anse som normalt. Anbefaler å lese rapporten i sin helhet.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i borettslag. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Andelseier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Energi og oppvarming
Energimerking
G - rød
Se fullstendig energiattest fra selger som vedlegg til salgsoppgave. Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattesten.
Oppvarming
Kjeller. Elektrisk. 1. Etasje. Elektrisk. Vedovn i stue. 2.Etasje. Elektrisk. Panelovn på bad. Fastmonterte varmekilder som var i boligen under visning medfølger i handelen.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 6 034,- pr. mnd
Inkluderer: Styrehonorar, avskrivninger, forretningsførerhonorar, tilleggstjenester forretningsfører, revisjonshonorar, vaktmestertjenester, drift og vedlikehold, tv og/eller internett, utvendig forsikringer, kommunale avgifter, kontingent boligbyggelag og administrasjonskostnader.
Felleskostnader: kr. 5 959,-
Tillegg utbygg kr. 75,-
Medlemskontingent medeiere (forfall hver 12. md.) ( 300,00 i Feb. 24)
Kommunale avgifter
Kommunale avgifter er inkludert i felleskostnadene.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 952 135,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 3 808 541,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
TV/Internett/Bredbånd
Boligselskapet har kollektiv avtale med Altibox.
Borettslaget
Om borettslaget
- 206 leiligheter, de fleste rekkehusleiligheter. - Oppdelt i 12 grupper som egne økonomiske enheter med budsjett/regnskap og en gruppekontakt fra styret. - Eget regnskap som inngår i borettslagets fellesregnskap. - Oppdaterte vedtekter og ordensregler finnes på borettslagets hjemmesider: www.solsletta.no. Dyrehold tillatt forutsatt søknad og godkjenning. - Medlem av sikringsordning i Klare Finans AS - Garanterte felleskostnader i Klare Finans AS - Borettslaget eier 22 garasjer for utleie til andelseierne. Interesserte kontakter styret. For gruppe 6 er det knyttet en garasje til andelen. - Trasseen til den planlagte sykkelstamveien vil komme mellom motorveien og Polarveien. Dette vil medføre endringer av parkeringssituasjonen i borettslaget. For mer info kontakt styret. - Borettslagets styre vil ikke godkjenne kjøpere som har til hensikt å drive boligspekulasjon. - Boligselskapet har kollektiv avtale med Altibox. Kontakt selger for mer informasjon. Erversprosess med Statens Vegvesen Styret i borettslaget signerte avtale med Statens Vegvesen den 21. januar 2024. Viktigst for styret var å sikre eiendomsrett og bruksrett til parkeringsplasser i området når sykkelstamvegen er ferdigstilt. Styret har oppnådd gjennomslag for sine krav, og tilbakeføring av områder samt erstatning er i samsvar med styrets ønsker. Tilbud og plan for parkering og ladeanlegg Styret har i perioden vært i forhandlinger med 3 leverandører for ladeanlegg, styret valgte i januar å ta bort 1 av disse da de hadde en modell som i drift klart ville vært dyrest for andelseiere. De 2 siste leverandørene er i skrivende stund i sluttfase med avklaringer rundt detaljer i kontraktene. Tilbud for ladeanlegg i utleiegarasjer Utleiegarasjene er egen avdeling i regnskapet og styret ønsker en opsjon med løsning som er adskilt fra resten av ladeanlegg for å kunne regnskapsføre utgifter og drift for disse i rett avdeling. Dette er i stor grad grunn for at styret måtte gå en siste runde med leverandører. Forsikring, pris og muligheter for besparelse. Forsikring er dyrt, borettslagets forsikring øker i takt med skadesaker. Forsikringen koster borettslaget nå ca 1,5 million i året. Styret ser på mulige måter å spare inn og få ned premien. For å få ned premien uten å ha en dårligere forsikring må antall skadesaker som meldes til forsikringsselskapet ned. Styret har økt egenandelen fra 10 000,- til 20 000,- Dette vil få bort en del av de mindre skadene (men borettslaget må fortsatt dekke disse). Styret har vurdert å legge egenandel på andelseiere og da spesielt på skader som kan vurderes som «selv forårsaket»/uaktsomt. I denne omgang har styret ikke innført dette, men det vurderes fortløpende. Forsikringen har diverse rabatter man kan oppnå, men ved disse kommer en del krav. Styret har i den sammenheng vurdert: El-kontroll: Styret må gjennomføre el-kontroll i alle enheter og avvik må utbedres før rabatt. Vannsjekk: Styret må gjennomføre vannsjekk i alle enheter og avvik må utbedres før rabatt. Vannstopper: Styret må installere godkjent vannstopper i alle enheter før rabatt. Rabattene vil være gjeldene i 5 år når krav er fullbyrdet. Utførelse av slike kontroller og arbeid har en del usikkerhet i seg med for eksempel. Elkontroll og vannsjekk. Hvem skal utføre eventuelle avvik – borettslag eller andelseier. Hvor mange avvik blir funnet osv. Kostnaden ved gjennomføring blir derfor veldig usikker og da også en eventuell besparelse. Styret ser dog på muligheter for å installere vannstopper i alle enheter og vurderer dette videre. Energikrav og takbytter Styret har i perioden innhentet en «Behovsvurdering av energikartlegging» fra BATE. Rapportens konklusjon gjengis her: « Vår vurdering er at det ikke er økonomisk fornuftig å gjennomføre en fullstendig energikartlegging på nåværende tidspunkt. En ny vurdering bør foretas når EUs bygningsenergidirektiv er implementert i norsk regelverk. Bygningsmassen er ifølge våre opplysninger oppført i ca. 1960, hvor det ble utført større oppgradering av bl.a. fasader, vinduer og dører i perioden 2010 til 2014. Bindingsverkvegger ble isolert i eksisterende hulrom. Gavlvegger i mur ble etterisolert og pusset. Yttertak i gruppe 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11 og 12 ble antageligvis skiftet på midten av 80-tallet / tidlig 90-tallet. Yttertak i gruppe 1 og 2 ble byttet i 2018 / 2019 og gruppe 7 og 8 skiftet i 2016. Borettslaget kan derimot vurdere en kartlegging av tiltakene under. Disse vil være et rimeligere alternativ til en fullstendig energikartlegging. • Etterisolering av bjelkelag mot kaldt loft • Etterisolering av vegger under terreng (bør utføres når drenering fornyes) • Montering av balansert ventilasjon • Montering av solceller» HMS-arbeid: Styret har i perioden gjennomført årlig HMS-gjennomgang, samt foretatt en revisjon av risikovurdering. Det gjennomføres regelmessige egenkontroller av felles lekeplass og årlig faglig kontroll av denne. Gruppekontakter skal gjennomføre egenkontroller av sine grupper 2 ganger årlig. Egenkontroller er gjennomført og avvik følges opp. I lavblokkene utføres det i tillegg årlig brannkontroll. Styrets planer fremover Sykkelstamvegen - Parkering - Ladeanlegg Arbeid starter opp tentativt i månedsskifte april/mai, styret vil i anleggsperioden måtte følge opp dette arbeidet og kontrakt inngått med Statens Vegvesen. I skrivende stund er det ikke gjort en avtale med en entreprenør for ladeanlegg men dette arbeidet er i sluttfasen. Parkeringsplanen vil gi nok plasser til at alle kan få tildelt én plass hver hvor de da kan koble seg på et fellesanlegg. Planen omfatter at det blir opprettet nye parkeringsplasser, alle kostnader rundt parkeringsplasser og fellesladeanlegg vil bli fordelt likt på alle andeler. Styret arbeider også med å få til en løsning hvor det etableres ladeanlegg for utleiegarasjene. Samtidig som det legges inn strøm og etableres ladeanlegg, vil styret sette inn portåpnere. Valg av felles ladeanlegg og fordeling/plassering av parkeringsplasser til andelseiere er styrets ansvar og vil bli en del av arbeidet styret vil gjennomføre i tiden som kommer. Det er egen sak hvor styret ber om fullmakt for omdisponering av områder til parkering for å skaffe de tre siste plassene som trengs for at alle skal ha mulighet for parkering i rimelig nærhet. Går disse ikke gjennom vil det fortsatt være plass, men styret må da velge tre andeler som får en lengre spasertur til sin parkeringsplass. Løpende vedlikehold Styret utfører løpende vedlikehold av boliger og sørger for at dette blir gjennomført fagmessig og samtidig holde kostnadene lavest mulig. Styret vurderer fortløpende tak for de gruppene som ikke har byttet disse og ser på dette i sammenheng med energikrav som kommer. Oppfølging av løpende avtaler Løpende avtaler følges jevnlig opp og vurderes av styret. Borettslaget er medlem av sikringsordning i BBL Finans. - Bate avregner og fordeler felleskostnadene mellom selger og kjøper ved eierskifter. Kjøper skal betale felleskostnader fra og med overtakelsesdato, og mottar faktura i eget navn.
Forretningsfører
Bate Boligbyggelag
Forkjøpsrett
Øvrige andelseiere i borettslaget og eventuelt medlemmer av boligbyggelaget har forkjøpsrett. I henhold til burettslagslova tar dette inntil 20 dager å avklare fra melding om salget er gitt borettslaget. Dersom boligen tas på forkjøpsrett løses kjøper fra avtalen.
Gebyr forkjøpsrett: Kr. 8 213,-
Styregodkjennelse
Overdragelsen av borettslagsandelen til ny andelseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 408 548,- pr. 03.02.2025
Husbanken
Annuitetslån, 2 terminer per år.
Rentesats per 03.02.2025: 2.57% pa.
Antall terminer til innfrielse: 39
Saldo per 03.02.2025: 9 805 153
Andel av saldo: 408 548
Første termin/første avdrag: 30.07.2019 ( siste termin 30.07.2044 )
Fastrente 01.07.16 i 20 år
Rekke IV,Fastrente 01.07.16 i 20 år
Borettslaget er medlem av sikringsordning i BBL Finans.
Fellesformue
Kr. 53 240,- pr. 31.12.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Boligselskapets budsjett og regnskap er tilgjengelig hos meglerforetaket. Ta kontakt med megleren for å få dette oversendt. Hva skjer i sameiet / borettslaget:
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Dyrehold
Dyrehold tillatt forutsatt søknad og godkjenning.
Borettslagets forsikringsselskap
IF Skadeforsikring
Polisenr. SP0002056678
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 5 080,6 kvm (eiet)
Lett skrånet tomt. Felles eiet.
Boligen disponerer uteareal med terrasse/platting på bakke.
Eiendomsgrensene er oppgitt å være nøyaktige, med en oppmålingsnøyaktighet på 13 cm eller mindre. Informasjon om eiendomsgrenser og tomtens areal er hentet fra eiendomsmatrikkel, innhentet fra kommunen. Dette er ikke en sikker kilde. På bakgrunn av dette tas det forbehold om at arealets størrelse på eiendommen kan avvike ved en eventuell oppmåling. Kjøper aksepterer dette.
Adkomst
Se vedlagt kartskisse på høyre i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt adgang til en spesifisert reiserute fra din startdestinasjon til boligen.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Tilbaketrukket beliggenhet i rolig tun uten gjennomgangstrafikk. Beliggenheten på Saxemarka/Auglend er først og fremst meget sentral. Det er kort avstand til nærbutikker, kjøpesenter, skoler og barnehager. I fin avstand finner du både Universitetet og sykehuset, så området er perfekt om du studerer eller jobber på SUS. Gode bussforbindelser kan også raskt ta deg til både Stavanger, Madla og Sandnes. Ca. 15 minutters spasertur til Kilden kjøpesenter og ca. 30 minutters spasertur til Stavanger sentrum. Flotte turområder som Mosvannet og Sørmarka.
Offentlig kommunikasjon
Gode bussforbindelser.
Skoler og barnehager
Skolekrets: Ta kontakt med skolekontoret for nærmere informasjon.Se vedlagt nabolagsprofil.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for eiendommen datert 16.12.1959. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det foreligger godkjente byggetegninger datert 21.01.1958 Det gjøres særlig oppmerksom på følgende avvik i kjeller. Gang, vedbod og matbod er fjernet og det er i dag innredet ett rom i kjeller. Dette er bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel og er søknadspliktige tiltak. Kjøper påtar seg risikoen for fremtidig fortsatt bruk og eventuelle pålegg, for alle ovennevnte ulovlige forhold, herunder risikoen for om bruken lar seg godkjenne, og alle kostnader forbundet med dette. Det kan være krav i lov, forskrift og planverk som ikke er eller kan oppfylles, i så fall vil kommunen kunne kreve at evt. rom settes tilbake til opprinnelig godkjent stand. Det er åpent mellom vaskerom og bod i kjeller. Det er tatt bort vegg mellom gang og kjøkken i 1. etasje.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler borettslaget. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
I reguleringsplan "Motorveg Nord-Jæren parsell Madlaveien - Hinna" - ID 489 - datert 27.02.1967 er eiendommen er regulert til offentlig trafikkområde. I reguleringsplan "Arbeidsgården"- ID 371- datert 02.07.1958 er eiendommen regulert til frisiktsone, boligbebyggelse, parkering, gangareal og gate med fortau. Eiendommen rammes også av detaljreguleringsplan "Sykkelstamvegen Schancheholen - Sørmarka. Hillevåg bydel"- ID 2507- datert 09.05.2016 hvor det er avsatt areal til frisiktsone, boligbebyggelse og gate med fortau. Eiendommen følger "Kommuneplanens arealdel 2023-2040" - ID KP 2023-2040 - Ikrafttredelse 11.11.2022 som er avsatt til boligbebyggelse, friområde og vei. Regulering under arbeid: Id 2765 Navn Sykkeltiltak i Auglendsveien Plantype 35 - Detaljregulering Status 1 - Planlegging igangsatt Forklaring: Bedre syklistenes framkommelighet, sikkerhet og komfort på hovednett for sykkel. Sikre kobling mot eksisterende sykkelløsninger og den fremtidige Sykkelstamveien. Trasseen til den planlagte sykkelstamveien vil komme mellom motorveien og Polarveien. Dette vil medføre endringer av parkeringssituasjonen i borettslaget. Det vil forekomme byggestøy i byggeprosessen. Plankart er vedlagt i salgsoppgaven. Vi oppfordrer alle interessenter til å sette seg inn i de gjeldende planene og hvilken betydning disse har for eiendommen. Gjeldende planbestemmelser kan oversendes ved henvendelse til megler.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver:
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på andelen.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men andelseierne må dekke borettslagets løpende utgifter. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der borettslaget sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Borettslaget har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra borettslaget på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Eiendommen overdras med innredning og utstyr som etter lov, forskrift eller annet offentlig vedtak skal være der, jf. avhendingsloven § 3-4. Varig innredning og utstyr, som enten er fastmontert eller særskilt tilpasset boligen medfølger, med mindre annet er avtalt mellom kjøper og selger, jf. avhendingsloven § 3-5. Tilbehørsliste utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) er vedlagt salgsoppgaven, og gjelder dersom ikke annet er særskilt avtalt.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Fast provisjon: kr. 47 000,- Grunnpakke Leilighet/tomt kr. 9 900,- Markedspakke Basis inkl. trykket salgsoppgave kr. 24 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 10 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 2 000,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 10 670,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 113 360,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Carl-Åge Herrem, Daglig leder / Eiendomsmegler / Partner
917 46 616
c.herrem@nordvikbolig.no
Megler
Carl-Åge Herrem, Daglig leder / Eiendomsmegler / Partner
917 46 616
c.herrem@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Sørvest Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 933480879
Lars Hertervigs gate 3, 4005 STAVANGER
Bilder
Carl-Åge Herrem
Daglig leder / Eiendomsmegler / Partner
Stavanger
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?