Haugerudveien 82Hellerud
- Hellerud
- Haugerudveien 82
- Prisantydning
- 4 650 000,-
- Felleskost/mnd
- 6 606,-
- BRA-i
- 83 m2
Haugerud
Pen 4-roms med solrik balkong rett ved marka. God standard. Heis. Fyring/v.vann inkl. P-plass v/venteliste. IN.ordning
Pent oppusset 4-roms med god internbeliggenhet og solrik balkong. Østmarka er nærmeste nabo og byr på flotte turmuligheter hele året. En lys, usjenert og velholdt leilighet med hyggelig utsikt utover skog og nærområdet. Rehabilitert av forrige eier i 2022 med bl.a. nye overflater, nye gulv (flytende gulv uten dørlister) og nytt kjøkken. Legg merke til: - Solrik sydvestvendt balkong - 100m til Østmarka - Bad og WC pusset opp i regi borettslaget 2013 - 2 heiser fra 2017, trappefri adkomst - Fyring/v.vann inkl - P-leie etter venteliste - Bod - IN-ordning(mulig å nedbetale fellesgjeld) - Ingen dok.avgift - Veldrevet borettslag Kort vei til buss/T-bane med 16 min reisetid til Oslo sentrum. Få min til Haugerud og Tveita senter. Et hyggelig, rolig bomiljø i grønne omgivelser
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Andelsleilighet
- Byggeår:
- 1970
- Etasje:
- 4
- Soverom:
- 3
- Prisantydning:
- 4 650 000,-
- Totalpris:
- 5 169 010,-
- Omkostninger:
- 9 221,-
- Fellesgjeld:
- 309 789,-
- Felleskost/mnd:
- 6 606,-
- Fellesformue:
- 23 978,-
- Totalt BRA:
- 84 m2
- Energimerking:
- D - lysegrønn
- Heis:
- Ja
- Veranda:
- Ja
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
13-0489/24
Boligtype
Andelsleilighet
Adresse og betegnelse
Haugerudveien 82, 0674 Oslo
Gnr. 141, bnr. 103 i Oslo kommune.
Andelsnr. 191 i Solfjellet Borettslag, orgnr. 948515660
Selger(e)
Muhamed Muharremi
Cecilie Fridestad Hjorth-Eriksen
Kjøpesum og omkostninger
4 650 000,- (Prisantydning) 309 789,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 4 959 789,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 7 981,- (Gebyr forkjøpsrett/forhåndsavklaring) 240,- (Pantattest kjøper) 500,- (Tinglyst hjemmelsoverføring) 500,- (Tinglyst pantedokument) -------------------------------------------------------- 9 221,- (Omkostninger totalt) -------------------------------------------------------- 4 969 010,- (Totalpris inkl. omkostninger) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1970
Etasje
4
Arealer
BRA-i: 83 kvm
BRA-e: 1 kvm
Totalt BRA: 84 kvm
TBA: 5 kvm
Beskrivelse:
Kjeller:
BRA-e: 1 kvm. Disponibel kjellerbod
Totalt BRA: 1 kvm
4. etasje:
BRA-i: 83 kvm. Bad, wc, entré, stue/kjøkken, tre soverom og bod
Totalt BRA: 83 kvm
TBA: 5 kvm. Sydvestvendt balkong
Antall soverom
3
Innhold
Bad, wc, entré, tre soverom, innvendig bod og stue/kjøkken med utgang til sydvestvendt balkong. Boligen disponerer en ekstern bod i kjeller på ca. 1 kvm. (Bod nr. 431) Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Standard
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Ytterdører: Entrédør i brannklasse B30 med 35 desibel lydmotstand. Justering av dører må generelt påregnes med jevne intervaller. TG 1. Balkongdør med tolags isolerglass, fra 1990. Vurdering: Det er registrert noe trekk nederst fra balkongdør. Tilstandsgrad 2 er gitt grunnet alder sett i lys av forventet levetid og normal slitasje. Eldre ytterdører har generelt normalt økt varmetap og i noen tilfeller nedsatt funksjonsevne. Justering av dører må generelt påregnes med jevne intervaller. TG 2. Vinduer: Vinduer med tolags isolerglass, fra 1990. Vurdering: Sprekk i et vindusglass i et soverom. Enkelte vinduer med påvist punktering. Tilstandsgrad 3 er gitt grunnet nevnte observasjoner, alder sett i lys av forventet levetid og normal slitasje. Eldre vinduer har generelt normalt økt varmetap og i noen tilfeller nedsatt funksjonsevne. Kostnadsestimat: kr. 50.000 - 100.000.- Vinduer med tolags isolerglass, fra 1990. Vurdering: Tilstandsgrad 2 er gitt grunnet alder sett i lys av forventet levetid og normal slitasje. Eldre vinduer har generelt normalt økt varmetap og i noen tilfeller nedsatt funksjonsevne. Justering av vinduer må generelt påregnes med jevne intervaller. Innvendige dører: Profilerte- og glatte Innvendige dører i tre. Vurdering: Enkelte dører er montert noe skjevt i karmen og har behov for en enkel justering. TG 1. Etasjeskiller: Etasjeskiller i betong. Skjevheter over to meters avstand i stuen er målt til 5 mm. Totalt avvik i stuen er målt til 7 mm. Horisontalmålinger gjøres ved tilfeldig stikktakninger, og vil ikke avsløre alle eventuelle skjevheter/ujevnheter. I eldre boliger må skjevheter normalt påregnes. TG 1. Innvendige overflater: Gulv: Laminat. Vurdering: Normal slitasje i forhold til alder og bagatellmessige forhold er ikke hensyntatt i tilstandsvurderingen, da dette er en subjektiv vurdering. TG 1. Vegger: Sparklet/pussede og malte overflater. Vurdering: Det er registrert noe oppsprekking rundt tidligere døråpning i entre. Enkelte uferdige detaljer rundt vindusforinger. Normal slitasje i forhold til alder og bagatellmessige forhold er ikke hensyntatt i tilstandsvurderingen, da dette er en subjektiv vurdering. TG 2. Himling: Sparklet og malte plater i bad og wc. Pusset og malte overflater for øvrig. Himlingshøyde i stue er målt til 2,43 meter. Vurdering: Normal slitasje i forhold til alder og bagatellmessige forhold er ikke hensyntatt i tilstandsvurderingen, da dette er en subjektiv vurdering. TG 1. Ledningsnett for sanitær: Ledningsnett for vanntilførsel med rør-i-rør. Fordelerskap er lokalisert i wc. Synlig drensrør fra fordelerskapet ut i badet. Avløpsrør i plast, skjult i konstruksjonen. Stoppekraner er lokalisert i fordelerskap. Automatisk vannstopper i kjøkken. Vanntrykk og funksjon på avløp er testet og funnet ok. Hovedstoppekraner er testet og funnet tilfredsstillende. Vurdering: Tilstanden er vurdert ut fra alder og enkle visuelle observasjoner, da undertegnede ikke har spesialisert kompetanse på området. Kun boligens innvendige røranlegg er vurdert, mens store deler av ledningsnettet er skjult i konstruksjonen og kunne ikke inspiseres ved befaringen. Ved behov for en mer detaljert kontroll, må fagkyndig med spisskompetanse engasjeres. TG 1. Vannbåren varme: Radiatorer med forsyning av varmtvann fra fjernvarmeanlegg. Vurdering: Tilstandsgrad 2 er tildelt på grunn av alderen på termostatene. Eldre termostater kan i noen tilfeller ha redusert nøyaktighet i temperaturkontrollen, potensielt resultere i ineffektiv oppvarming eller kjøling av rommene. Vurderingen er basert på alder og enkle visuelle observasjoner, da undertegnede ikke har spesialkompetanse innen området. Det er viktig å merke seg at reguleringsventiler/termostater ikke er blitt testet for funksjonalitet i denne vurderingen. Ventilasjon: Oppdriftsventilasjon med ventil i bad, bod og kjøkken. Elektrisk avtrekksvifte koblet på oppdriftsventilasjon i wc. Kullfilterventilator i kjøkken. Spalteventiler i enkelte vinduer. Luftespalte under dør mot bad og wc Oppdriftsventilasjon med begrenset avtrekk fra byggeår. Denne boligen er utstyrt med et oppdriftsventilasjonssystem, som påvirkes av både eksterne og interne klimaforhold. Dette fører til at luftsirkulasjonen innad kan variere. Slike variasjoner i luftstrømmen er vanlige og forventede karakteristikker for boliger med dette type ventilasjonssystem. Kjøkkenet mangler avtrekksventilasjon, noe som vil påvirke ventilasjonen i boligen, avtrekksventil er montert bak kjøkkeninnredningen, det anbefales å etablere fri tilgang til denne. Vurdering: Tilstandsgrad 2 er gitt grunnet ovennevnte punkt i forbindelse med tilstrekkelig luftveksling. Begrenset ventilasjon kan på generelt grunnlag føre til økt fuktighet og redusert luftkvalitet. Kjøkken: Kjøkkeninnredning med glatte fronter. Opplegg for belysning under overskap. Laminat benkeplate med nedfelt kum i kompositt. Stekeovn, platetopp med kullfilterventilator, kjøl/frys og oppvaskmaskin er integrert i innredningen. IKEA kjøkkeninnredning fra 2023. TG 1. Sydvestvendt balkong: Sydvestvendt balkong i betongkonstruksjon, med adkomst fra stue, ca. 5 m². Betongdekke med tremmer i tre. Rekkverk i metall. Rekkverkshøyden er målt til 1,2 m. Det er registrert åpninger større enn maks tillatte åpninger på 0,1 meter. Det bør gjøres tiltak for å utbedre forholdet av hensyn til sikkerhet. Vurdering: Kun innvendige overflater er vurdert, da hovedkonstruksjonen ligger under boligsammenslutningens ansvarsområde. Tilstandsgrad 2 er gitt på grunn av åpning over 0,1 meter i rekkverket. Bad: Badet ble rehabilitert i 2013 i regi av borettslaget. Det er ikke fremlagt noen dokumentasjon på utførelsen. Dette fører til at det ikke er mulig for den utførende å undersøke den underliggende konstruksjonen. Tilstøtende vegger er mot yttervegg, naboleilighet eller andre soner som ikke gir mulighet for hulltaking i veggkonstruksjonen. Det er isteden benyttet fuktsøk med overflateindikator der dette er ansett som hensiktsmessig, og det er ikke funnet indikasjoner på fukt utover normale verdier. Gulv- og veggoverflater, vanntett sjikt og sluk - Bad: Sluk i plast. Gulv og vegger er flislagte. Det er ikke registrert tegn til bom (hulrom) under flis. En banketest ble utført på tilfeldige fliser, og denne testen avslørte ingen tydelige tegn på hulrom under disse flisene. Det er registrert tilfredsstillende fall mot sluket og høydeforskjell mellom slukrist og terskel i døråpning. Vurdering: Dreneringsrør fra fordelerskap er avsluttet i dusjsone, det bør monteres deksel (siklemikk) og fuges for tilstrekkelig tetting. Det er ikke vannlås (slukkopp) i sluket, dette bør monteres. TG 2 er gitt på grunn av nevnte observasjoner og alder på vanntett sjikt sett i lys av forventet levetid og normal bruksslitasje. Det vanntette sjiktet har oppnådd en alder som øker risiko for skader/følgeskader. Sanitær - Bad: Dusj på gulv med dører i herdet glass. Servant. Opplegg for vaskemaskin. TG 1. Fast inventar - Bad: Benkeskap med glatte fronter. Laminat benkeplate. Speil- og belysning over servant. WC: Sanitær: Veggfestet klosett med innebygget sisterne. Servant. Vurdering: TG 2 er gitt på grunn av manglende automatisk vannstopper for innebygget sisterne, forholdet utgjør en risiko for følgeskader ved ev. lekkasje. Fast inventar - WC: Benkeskap med glatte fronter. Speil over servant. TG 1. Elektrisk anlegg: Sikringsskap i felles gang med jordfeilautomater. Anlegget er i hovedsak skjult i konstruksjonen. Varmekabler er ifølge eier lagt i bad. For å avdekke om det er behov for at en elektrofaglig person utfører en el-kontroll, ble det utført en forenklet kontroll av anlegget basert på kontrollpunkter i tilstandsrapport. Når ble anlegget installert eller sist totalt rehabilitert? - Ukjent, sikringsskap er av nyere dato og utført i regi av borettslaget, kurs til platetopp ble oppgradert ifbm. ny kjøkkeninnredning. Finnes det kursfortegnelse og er antallet sikringer i samsvar med denne? - Ja. Foreligger samsvarserklæring på utførte arbeider etter år 1999? - Ja, det er fremvist samsvarserklæring datert: 02.12.2024 på følgende arbeider: Lagt opp ny kurs til platetopp, montert komfyrvakt samt 20A foran koblet sikring. Bryter til termostat er defekt og varmekabler var ikke i bruk under befaring. På grunn av manglende lovpålagt samsvarserklæring, anbefales det på generelt grunnlag å kontakte en el-takstmann for en utvidet kontroll av det elektriske anlegget, for eksempel etter NEK 405-2-3. Tilstandsgraden er fastsatt for å signalisere avvik i henhold til de nevnte kontrollpunktene, men den reflekterer ikke tilstanden til hele anlegget. For å kartlegge tilstanden til anlegget, må en kvalifisert elektrofaglig fagperson kontaktes. TG 2. Tilstandsrapport for boligen er vedlagt salgsoppgaven. Se denne for nærmere informasjon om tilstandsgrad.
Parkering
Borettslaget har 402 parkeringsplasser i parkeringshus og 155 biloppstillingsplasser utendørs, som tildeles etter annsientiet ved henvendelse til styret. Borettslaget leier ut parkerings- og garasjeplasser etter ansiennitet. Det påløper administrasjonskostnader til forretningsfører ved tildeling av plass. Alle biler med gyldig plass må ha parkeringsoblat i vinduet på bilen. Dette fås ved å kontakte driftskontoret i Haugerudveien 80 ved framvisning av kontrakt og vognkort. For leie av parkeringsplass i parkeringshus: kr. 575,- per md. P-plass i parkeringshuset kan også leies for 15 kr/t eller 150 kr/døgn. Leie av parkeringsplass utendørs: kr. 345,- per md. Det kan bestilles ferdig montert ladeboks hos Smartcharge. Borettslaget har avtale med strømleverandøren Smartcharge, og strømavtale må bestilles gjennom dem. Ellers gateparkering etter gjeldende regler.
Moderniseringer og påkostninger
2023:
- Etablert ekstra soverom.
- Nye innvendige overflater.
- Ny kjøkkeninnredning.
- Ny baderomsinnredning.
- Oppgradert elektrisk anlegg, ny kurs til platetopp.
2013:
Pusset opp bad, wc og nytt røropplegg i regi av borettslaget.
Kommentar: Oppussing av bad, wc og røropplegg er utført i regi av boligsammenslutningen, og det er av den grunn ikke fremvist dokumentasjon på nevnte arbeider.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
6. Kjenner du til om det er/har vært utettheter i terrasse/garasje/tak/fasade? Ja. TG3 på vinduer, sprekk i vinduet på gjesterom. Kun dette vinduet det gjelder. 11. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Ja, kun av ufaglært/egeninnsats/dugnad. Vi trakk en ekstra ledning fra sikringsskapet til induksjonsplatetoppen på kjøkkenet. Denne er blitt godkjent av firma og kvittering lastes opp så fort den sendes på Mail. 11.1 Foreligger det samsvarserklæring (i henhold til forskrift om elektriske lavspenningsanlegg)? Ja. Tilleggskommentar: Det vil komme kvittering på utført elektrisk arbeid av faglært. Da vi ikke har den tilgjengelig per dags dato krysset jeg av at det var gjort av en ufaglært. Så fort kvittering kommer ettersender vi dette.
Bygningssakkyndig
Håvard Müller-Sørenssen
Byggemåte
Leiligheten ligger i 4. etasje med sydvestvendt balkong. Utvendige bygningsdeler: Grunnmur i betong. Yttervegger i betong, stål- og trekonstruksjon, forblendet med fasadeplater. Yttertak i oppforet betongdekke, tekket med takpapp/folie. Innvendige bygningsdeler Felles varmtvann. Etasjeskiller i betong. Personheis. Trapper i betong. Dørcalling med video. I følge vedlagte tilstandsrapport.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger. Vaskemaskin medfølger i utgangspunktet ikke, men kan bli stående mot en ekstrakostnad på kr. 5 000,-.
Følgende løsøre og tilbehør følger ikke med:
- Alle taklamper. Tre stykker, plassert i soverom, stue/kjøkken og gang.
- Gardiner (men gardinstang/skinne medfølger).
For øvrig gjelder NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør" med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen er vedlagt.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Ved ønske om at vegglamper, krokhengte lamper, lysekroner, prismelamper eller lignende lamper som er koblet til sukkerbit eller stikkontakt skal følge med i handelen, må det tas forbehold om dette ved inngivelse av bud. Det samme gjelder brunevarer.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i borettslag. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Andelseier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret. Det er krav om forsvarlige radonnivåer i utleieboliger. Er det ikke gitt opplysninger om at selger har kunnskap om eiendommens randonnivå, vil kjøper overta risikoen for radonnivået i boligen/utleieenheten. For mer informasjon se https://dsa.no/radon
Energi og oppvarming
Energimerking
D - lysegrønn
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Energiattest er basert på nåværende eiers/ husstands senere års forbruk og utgifter. Dette vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtale mv. Megler har intet ansvar for informasjon som fremgår av energiattesten.
Energiattest er utført av OBOS Prosjekt AS.
Oppvarming
Oppvarming via radiatorer tilknyttet fjernvarme. Varmtvann og fyring er inkludert i felleskostnader. I tillegg varmekabler i bad.
Informasjon om strømforbruk
Årlig strømforbruk er estimert til ca. 2 207 kWh i følge oversikt fra Fortum Strøm AS. For oktober 2024 var strømforbruk 228 kWh/kr. 247,-. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 6 606,- pr. mnd
Inkluderer: Betjening andel fellesgjeld, felles TV/bredbåndsavtale (Telia), varmtvann og fyring, kommunale avgifter, forretningsførsel, felles bygningsforsikring, vaktmester -og renholdstjenester fellesarealer, normal løpende drift og vedlikehold (heis, vaskeri, ventilasjon, garasje, m.m.), m.m.
Fordelt slik:
Felleskostnader 4.873,-
Kapitalkost. lån 1 OBOS01 1.489,-
Totale felleskostnader pr. d.d. kr 6.362,– pr. md.
Felleskostnader øker med 5%. Fra 01.01.2025 blir det:
Felleskostnader kr. 5 117,-
Kapitalkost. lån 1 OBOS01 kr. 1.489,-
Totale felleskostnader pr. d.d. kr. 6.606,– pr. md.
IN-ordning:
Det er individuell nedbetaling av fellesgjeld (IN-ordning) i borettslaget, for lånenummer OBOS01. Dette gir andelseierne mulighet til å nedbetale sin del av fellesgjelden.
Ved innfrielse av IN-lån vil felleskostnader justeres fra kr. 6 606,- til ca. kr. 5 117,-. Innbetaling kan foretas to ganger pr. år med termin 30.11 og 30.5. Dersom kjøper ønsker å nedbetale sin andel fellesgjeld (eventuelt deler av gjelden), bes selskapets rådgiver kontaktes for nærmere opplysninger.
På grunn av prisstigning og renteøkning bør det påregnes at felleskostnadene kan økes etter utarbeidelse av denne salgsoppgaven.
Andre utgifter
Løpende kostnader: Felleskostnader kr. 6 606,- pr md. Innboforsikring kommer i tillegg (ca. 1-2 000,- per år avhengig av avtale) For strømkostnader, se punktet "Energi". Det er opp til kjøper å evt. inngå nye avtaler med ønskede tjenesteytere.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 184 945,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 4 739 779,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
TV/Internett/Bredbånd
Borettslaget har kollektivt bredbånd og er tilknyttet Telia.
Borettslaget
Om borettslaget
Solfjellet borettslag består av 647 andelsleiligheter og 1 tjenesteleilighet, fordelt på 9 høyhus. Det er to heiser og ett fellesvaskeri i hver blokk. De tre hovedtyper leilighet er liten 2-roms, stor 2-roms og 3-roms. Solfjellet Borettslag er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 948515660, og ligger i bydel Alna i Oslo kommune. Fellesvaskeri. Kjøp av vaskekort og opplading av vaskekort får man gjort på driftskontoret i Haugerudveien 80. Opplading av vaskekort kan også gjøres via www.vasketid.no Borettslaget har egen hjemmeside: www.solfjellet.no I hver blokk er det fellesrom til bruk for oppbevaring av sykler og barnevogner som skal benyttes til dette formål. Solfjellet borettslag (med 49 %) og Haugerud borettslag (med 49 %) og OBOS (2 %) var sammen aksjonærer i AS Haugerud Varmesentral. Fjernvarmeleveranse til borettslaget utføres av Fortum. Solfjellet borettslag kjøpte opp eiendommen, AS Haugerud Varmesentral i 2022. Borettslaget har eget dyreutvalg og grøntutvalg. Borettslaget har fire faste ansatte vaktemestere. Borettslaget har et prøveprosjekt på gjenvinning av avtrekksluft. Dersom prøveprosjektet er vellykket, kan det bli aktuelt å utvide dette. Styrets arbeid den siste tiden: Borettslaget er involvert i store prosjekter som utskifting av eternitplater/asbestplater utvendig i underetasjer i alle blokker, utskifting av avløpsrør fra alle 3-roms leiligheter som forårsaker store lekkasjer med følgeskader og energisparende tiltak ved utnytelse av energi fra avtrekksluft og fortsettelse med oppgradering av leke arealer til våren 2024, iflg protokoll 2024. Kartlegging /utredning av energisparende klimatiltak: Styret har engasjert OBOS Prosjekt til utredning av energisparende tiltak for Solfjellet borettslag. Dette omhandler følgende kategorier: - Energi reduksjonstiltak - Effekt reduksjonstiltak - Lokal energiproduksjon - Klimasmart rehabilitering Omfang: - Befaring av bygningsmassen - Utredning av ulike energitiltak som er aktuelle for boligselskapet - Muligheten for solceller - Muligheten for bergvarmepumper - Kostnadsberegninger og nedbetalingstid på tiltak - Rapport med anbefaling av tiltak Borettslaget har fått tildelt støtte fra ENOVA oppad til kr. 700 000,- i forbindelse med utredningen. I tillegg har OBOS tildelt borettslaget pr. dato kr. 997 208,- til borettslaget miljøkonto, som eksempelvis kan benyttes til Effekt reduksjonstiltak. I sammenheng med ovenstående har styret arbeidet med energisparende tiltak som gjenvinning av varme fra avtrekksluft med tilførsel til varmt tappevann og radiatorvarme. Det er installert et prøveprosjekt i Haugerudveien 80. Resultatet / besparelsen har blitt månedlig informert overfor beboerne via Infotavler i alle inngangspartier. Den fremtidige fremdrift vil være avholdelse av et fysisk informasjonsmøte med andelseierne og deretter innkalling til generalforsamling hvor andelseierne stemmer i saksforholdet Utdrag av utført arbeid i borettslaget den siste tiden: 2020: - Forberedelser overgang til fjernvarme 2019: - Oppgradert Solfjellet parkeringshus med elbil-ladere til hver parkeringsplass. 2017 - 2018: - Utskiftning av 18 heiser, 18 inngangspartier, nytt nøkkelfri adkomst i inngangspartiene og nye porttelefoner 2016: - Utskiftning av undersentraler - Tak over heishus - Nytt porttelefoner - Nye inngangsdører og nøkkelfri adkomst - Oppstart utskiftning av heisene 2015: - Tak over heishus 2014: - Kjøp av Solfjellet Parkeringshus 1.11.14 - Asfaltering av uteområdene - Asfaltering av uteområdene - Oppgradering av fellesvaskeriene 2011 - 2014 - Samtlige bad i borettslaget gjennomgikk våtromsrehabilitering iht. våtromsnormen. 2009: - Tekket om alle tak med ny takpapp, nye beslag og nye piper for utlufting av soilrør Se årsberetning for flere, større arbeid i tidligere år.
Forretningsfører
Obos BBL
Forkjøpsrett
Borettslaget og boligbyggelagets medlemmer har forkjøpsrett. Disse har en meldefrist til å gjøre forkjøpsrett gjeldende. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.
Gebyr forkjøpsrett: Kr. 7 981,-
Styregodkjennelse
Overdragelsen av borettslagsandelen til ny andelseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 309 789,- pr. 21.11.2024
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 – tolv– måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Borettslaget har to lån:
1)
OBBK01-98207732001
Annuitetslån
Restsaldo kr. 31.543.616,-
Restløpetid: 24 år
12 terminer per år
Flytende rente på 5,45% per 01.11.24
Andel av felleslån: kr. 62.080,-. Kapitalkostnad kr. 387,-.
2)
OBOS01-98208077554
Annuitetslån
Restsaldo kr. 124.676.741,-
Restløpetid: 25 år og 11 md.
12 terminer per år
Flytende rente på 5,45% per 01.11.24
Andel av felleslån: kr. 247.709,-. Kapitalkostnad kr. 1.489,-.
Total andel fellesgjeld kr. 309 789,- pr. 21.11.2024.
Det er individuell nedbetaling av fellesgjeld (IN-ordning) i borettslaget, for lånenummer OBOS01. Dette gir andelseierne mulighet til å nedbetale sin del av fellesgjelden. Innbetaling kan foretas to ganger pr. år med termin 30.11 og 30.5. Minimumsbeløpet for innbetaling er kr 60 000 pr. gang. Andelseieren vil da få redusert
sine kapitalutgifter (andel renter og avdrag) som kreves inn sammen med felleskostnadene. Dersom kjøper ønsker å nedbetale sin andel fellesgjeld (eventuelt deler av gjelden), bes selskapets rådgiver kontaktes for nærmere opplysninger.
Fellesformue
Kr. 23 978,- pr. 31.12.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Regnskap for 2023 viste et overskudd på kr. 11 499 990,-. Årsresultat ble vedtatt overført til egenkapital. I 2024 ble det budsjettert med et overskudd på kr. 3 532 600,-. Budsjettet er basert på uendrede felleskostnader for året 2024. I budsjett for 2025 er det vedtatt 5% økning i felleskostnader fra 01.01.2025. Vesentlig avvik: Driftsinntektene er høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak inntekter fra oppgjør Haugerud Varmesentral. Større vedlikehold: I posten drift og vedlikehold ble det beregnet kr 4 082 000 til større vedlikehold.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Dugnad bør påregnes to ganger i året. Det er ikke tillatt å foreta endringer i leiligheten som berører bærende konstruksjoner. Det er heller ikke tillatt å foreta endringer som griper inn i eller endre felles rør eller ledninger. I følge vedtekter pkt 5. I henhold til vedtektene har du ansvar for regelmessig vedlikehold/ smøring av de mekaniske delene inne i vinduene. Hvis dette ikke utføres, kan lukke / åpne mekanismen svikte og overføringsstag i vinduene kan knekke. Ved manglende vedlikehold i henhold til vedtektene må man betale for reparasjon av vinduene. Vaktmesterkontoret kan kontaktes ved spørsmål rundt dette. Vindusrammer og karmer er i vedlikeholdsfritt materiale i hvit utførelse. Disse skal ikke males men kun holdes rene. Andelseier har ansvar for utskifting av knuste eller sprukne vindusglass og smøring/vedlikehold av vindusmekanismen. Ved utskifting av vindusglass, er det kun tillatt å sette inn glass med samme teknisk spesifikasjon som er originalt installert. Det er ikke tillatt å male vinduenes PVC rammer / karmer. Se vedlagte vedtekter for detaljert informasjon rundt andelseiernes- og borettslagets vedlikeholdsplikter. Det kreves medlemskap i OBOS for å erverve/eie denne boligen. Andelstegning skjer ved signering av kjøpekontrakt for personer som ikke er medlem i OBOS. Dersom det er flere enn én som skal eie boligen sammen, må alle være medlem i OBOS og betale hver sin medlemskontingent. Det er borettslaget som betaler medlemskontingenten for alle som har en eierandel i boligen, og kontingent innkreves derfor via felleskostnadene i borettslaget.
Dyrehold
Det er tillatt med et dyr pr. leilighet. Man må følge borettslagets husordensregler. I tillegg må dyreeiere registrere dyr i "dyreklubben Hund Og Katt.".
Borettslagets forsikringsselskap
If Skadeforsikring
Polisenr. 3294037
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 60 300 kvm (eiet)
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at borettslaget eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt andel en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Arealbekreftelse fra Oslo er vedlagt salgsoppgaven.
Tomtegrenser er ikke kontrollert.
Adkomst
Adkomst fra Haugerudveien.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Boligen er lokalisert midt i hjertet av Haugerud med marka rett utenfor døren. Nærområdet er rolig og naturskjønt med kort avstand til butikker og offentlig kommunikasjon. Haugerudveien er en blindvei, og er således kun trafikkert med biler til og fra blokkene. Borettslaget grenser til Østmarka med omfattende tur og rekreasjonsterreng. Lutvannet er ca 900 meter gange fra boligen med fine bademuligheter på sommerstid. På vinterstid er det skiløyper innover marka. Barneskole og ungdomsskole, idrettshall og flere store matbutikker innen 500 meter (Kiwi, Coop, Rema 1000). Fra boligen er det også kort gange til T-bane og buss forbindelse ved Haugerud og Tvetenveien. Gode shoppingmuligheter i området med Tveita kjøpesenter og Alnabru, ca. 3 minutters biltur unna. Avstander, ca: - 120 meter til marka - 650 meter til Haugerud T-bane, som går ca hvert 5. minutt. - 650 meter til buss: 79 Åsbråten, 66 Grorud, 25 Majorstuen. - 850 meter til Kiwi - 1 km til Sats treningssenter - 15 min gange (1,7 km) til Tveita senter
Bebyggelse
Området består i hovedsak av blokk- og småhusbebyggelse.
Skoler og barnehager
Barnehager i nærheten er blant annet Stjernemyra barnehage, Hellerud Barnehage, Solfjellet barnehage, Haugerud sentrum barnehage og Læringsverkstedet Haugerudhagan barnehage.
Tilhører her Trosterud skole.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for eiendommen datert 19.05.1972. Det foreligger ferdigattest for utv. brannalarmanlegg i Haugerudveien 72-88, datert 01.07.2010. Det foreligger ferdigattest for utskiftning vinduer i Haugerudveien 82, datert 12.07.1991. Det foreligger ferdigattest for rehabilitering bad i Haugerudveien 82, datert 11.08.2014. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Byggemeldt tegning følger vedlagt i salgsoppgave. Avvik: Vegg mellom kjøkken og stue er fjernet. En del av det som i dag er soverom ved kjøkken er byggemeldt som kjøkken. I hht. husordensregler skal styret tillate endringer i bolig. Arbeidet med å åpne opp kjøkken og etablere soverom nr 3, i en del av opprinnelig kjøkken, er ikke søkt bruksendret hos styret, men styret inspiserte arbeidet da det pågikk.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler borettslaget. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til byggeområde for bolig. Reguleringsplaner: - S-1226: Regulerings- og bebyggelsesplan for felt F innenfor regulerings- planen for Haugerud, gnr. 141, bnr. 1 samt deler av Hellerud, gnr. 143, og Tveten , gnr. 140, Oslo. S-1226 har ikke egne skrevne reguleringsbestemmelser. - S-1809: Endret reguleringsplan for gangvei 9421 og del av Haugerudveien, samt omregulering av trafikkområde til byggeområde til bygge- område for boliger og friområde - park. S-1809 har ikke egne skrevne reguleringsbestemmelser. - S-2082: Reguleringsplan for gangvei 9599 mellom Stjernemyrveien og gangvei 9422 samt endret reguleringsplan for parkeringshus på 141/1, Haugerud. S-2082 har ikke egne skrevne reguleringsbestemmelser. - S-1695: Endret reguleringsplan for deler av Haugerud, 141/1 m.fl. og del av Trosterud, 142/29. S-1695 har ikke egne skrevne reguleringsbestemmelser. - V170265: Regulerings- og bebyggelsesplan for felt E (E1 og E2) på del av Haugerud gnr.141 (141/54, 141/61, 141/72, og 141/73) og del av Tveten gnr.140 ( 140/1 og 140/48). V170265 har ikke egne skrevne reguleringsbestemmelser. - S-5142: Detaljregulering med konsekvensutredning og med reguleringsbestemmelser for Ny vannforsyning Oslo - Stamnett. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Reguleringsplanen som følger eiendommen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 Kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Se kommunens hjemmeside for ytterligere informasjon. Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. Offentlige planer i området: Det foreligger pågående byggesak i Haugerudveien 77. Saken gjeder riving og utvidelse av eksisterende portal og adkomsttunell. Driving av kort tverrtunnel. Oppføring av tekniske anlegg inne i tunnelanlegget. Igangsettingstillatelse gitt. Tiltaket gjennomføres i forbindelse med Oslo kommunes Nytt Stamnett-prosjekt innenfor bestemmelsesområde #13 i reguleringsplan S-5142. Søknaden omfatter alle nødvendige anleggsarbeider og installasjoner i og ved portalanlegget, og frem til tunnelen mot øst. I forbindelse med ferdigstillingen av anlegget vil terreng og utearealer bli tilbakeført og istandsatt i samråd med Bymiljøetaten (BYM), og i tråd med Statsforvalterens uttalte forutsetninger for godkjenning etter markaloven i brev av 24.10.2022. Saksnummer 202213342. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202213342 Det foreligger pågående byggesak i Haugerudveien 84. Saken gjelder oppgradering av antenner. Tillatelse gitt. Saksnummer 202306538. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202306538 Det foreligger pågående byggesak i Stjernemyrveien 52. Saken gjelder etablering av sykkelbane. Haugerudparken. Saksnummer 202107403. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202107403 Det foreligger pågående plansak med detaljregulering i Haugerudsenteret 45 m.fl. Planforslag er til offentlig ettersyn. Prosjektet gjelder bolig, næring og barnehage. Saksnr 202003040. Planprogram med veiledende plan for offentlige rom for Trosterud og Haugerud danner grunnlaget for den foreslåtte reguleringen av planområdet. Nye moment er i forhold til planprogrammet er at det utredes mulighet for etablering av omsorgsboliger og et sykehjem. Det kan også være aktuelt å utrede kjøreatkomst til søndre del av felt A fra Tvetenveien. Videre skal det nær mere vurderes hvordan det kan legges tilrette for sosial bærekraftig boligbygging, herunder oppfølging av byrådssaken «Nye veier til egen bolig». Foreløpige skisser fra grunneieren til Haugerudsenter for fremtidig utvikling av sentrumsområdet innebær er en annen løsning for 1. etasje enn det som er vist i planprogrammet og VPOR. I tillegg legges til opp til maks 7 istedenfor 6 etasjer. Det kan også bli aktuelt at hensynet til senterets funksjonalitet tilsier at plassering, bredden, ut forming eller tidspunkt et for opparbeidelse av allmenningen avviker fra det som er forutsatt i planprogrammet (se nærmere i avsnitt ut fordringer i planforslaget). https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202106315 https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202003040 Det foreligger pågående plansak med detaljregulering i Haugerudveien 77. Saken gjelder boliger. Status: "Bestilling av oppstartsmøte". Saksnr 202313411. Planbeskrivelse: Det foreslås å regulere et boligbygg på 6 til 8 etasjer (26 m) hvor volumene trappes ned mot Østmarka. Bygget foreslås plassert langs nordøstsiden av eiendommen. Felles uteområde vil være orientert mot sør og vest over kjeller på en sokkel delvis under terreng. Parkeringskjeller foreslås etablert under bebyggelsen og utearealet. Adkomst til kjeller er plassert mot vest, mens hovedadkomst for gående til 1. etasje og av-/påstigning er mot phuset i nord. Foreløpige skisser viser at det kan innpasses ca. 40-45 leiligheter. Utnyttelsen oppgis til %-BRA = 150 % (for tomt gnr. 141/bnr. 106, inkl. deler av adkomst til p-hus) og 3 360 kvm BRA. Uteoppholdsarealet oppgis til 1 330 kvm derav 909 kvm på bakken. Store deler av utearealet vil bli liggende på lokk over parkeringskjeller. Etablering av boliger forutsetter riving av eksisterende bebyggelse på tomta. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202313411 Det foreligger pågående plansak med detaljregulering i Tvetenveien 183. Saken er i dialogfase. Saken gjelder oppføring av skole, flerbrukshall, kulturstasjon og idrettsanlegg. Saksnr 201901193. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201901193 For informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/141/103: 01.03.1971 - Dokumentnr: 3967 - Erklæring/avtale Bestemmelse om trafostasjon/kiosk 16.07.1986 - Dokumentnr: 43002 - Best. om vann/kloakkledn. Bestemmelse om veg Med flere bestemmelser 05.07.2007 - Dokumentnr: 545422 - Bestemmelse om gjerde Overført fra: Knr:0301 Gnr:141 Bnr:380 05.07.2007 - Dokumentnr: 545422 - Bestemmelse iflg. skjøte Rettighetshaver: Oslo Kommune Org.nr: 958 935 420 Bestemmelse om vann og kloakkledning Bestemmelse om adkomstrett Bestemmelse om bebyggelse Med flere bestemmelser Overført fra: Knr:0301 Gnr:141 Bnr:380 30.08.1966 - Dokumentnr: 12037 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:0301 Gnr:141 Bnr:72 18.03.1971 - Dokumentnr: 933397 - Sammenslått med denne matrikkelenhet: GNR 141 BNR 123 , 124 OG 125 Gjelder denne registerenheten med flere 16.04.1982 - Dokumentnr: 10173 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:0301 Gnr:141 Bnr:328 09.01.1997 - Dokumentnr: 1291 - Grensejustering Vedr. også bnr.343, veigrunn som ikke er registrert Gjelder denne registerenheten med flere 18.04.2007 - Dokumentnr: 331742 - Grensejustering Gjelder denne registerenheten med flere 05.07.2007 - Dokumentnr: 545551 - Sammenslåing Sammenslått med denne matrikkelenhet: Knr:0301 Gnr:141 Bnr:380 06.02.2013 - Dokumentnr: 107427 - Sammenslåing Sammenslått med denne matrikkelenhet: Knr:0301 Gnr:141 Bnr:391
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på andelen.
Verneklasse/SEFRAK
Eiendommen er registert i byantikvarens gule liste. Dette innebærer at eiendommen er helt eller delvis bevaringsverdig, og kan ha betydning for fremtidig ombygging/restaurering mv. Byantikvaren skal gi en rådgivende uttalelse i byggesaker som berører eiendommen. For en fullstendig oversikt over eiendommens status, se: http://riksantikvaren.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=545b8e996b6e4e1fbcb65f69299a7167
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir borett til en bestemt bolig. Når ikke annet følger av vedtektene eller lov om borettslag, kan bare fysiske personer som er andelseiere i boligbyggelaget være andelseiere i borettslaget. Ingen fysiske personer kan eie eller ha eierandel i mer enn en andel. Bare personer som bor eller skal bo i boligen kan eie en andel sammen. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men andelseierne må dekke borettslagets løpende utgifter. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der borettslaget sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Borettslaget har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra borettslaget på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med IF tilbyr Nordvik Trygghetspakken til våre boligkjøpere. Trygghetspakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle forsikringene du trenger til den nye boligen i et helt år. Leilighetspakken inneholder Boligkjøperforsikring, Super Innboforsikring, Flytteforsikring og Renteforsikring. Super Innboforsikring er en av markedets beste innboforsikringer og med denne kan du være trygg på at alle tingene du eier er godt forsikret. Flytteforsikring dekker skader på tingene dine ved transport, ut- og innflytting. Renteforsikring kan hjelpe deg med rentekostnaden på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir deg hjelp til å avklare hva du kan ha rett på om du oppdager en mangel i den nye boligen din. Ved mangel etter reglene i avhendingslova, vil forsikringen også gi deg juridisk bistand til å rette kravet mot selger eller selgers forsikringsselskap. Boligkjøperforsikring er inkludert i Trygghetspakken, men kan også tegnes separat. Trygghetspakken/Boligkjøperforsikring må senest tegnes på kontraktsmøtet. Se produktark vedlagt i salgsoppgaven for mer informasjon om Trygghetspakken, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 1,00% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 49 597,- Nordvik grunnpakke med trykket salgsoppgave* kr. 21 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 16 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 27 818,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 128 106,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Fredrik Langsø, Salgsleder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
913 99 834
f.langso@nordvikbolig.no
Megler
Fredrik Langsø, Salgsleder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
913 99 834
f.langso@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Bygdøy Alle Eiendom AS
Org. nr.: 914457750
Bygdøy Alle 34, 0265 OSLO
Bilder
Fredrik Langsø
Salgsleder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
Bygdøy Allé
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?