Øvre Ullern terrasse 60Ullern
- Ullern
- Øvre Ullern terrasse 60
- Prisantydning
- 13 200 000,-
- Felleskost/mnd
- 6 034,-
- BRA-i
- 255 m2
Øvre Ullern
Ettertraktet leilighet på 255kvm m/panoramautsikt + 78 kvm terrasse. Garasje m/el. Rett ved garasjenivå. Oppussingsbehov
Ettertraktet terrasseleilighet i vakre omgivelser på Ullern. Boligen ligger høyt og fritt med 78 kvm terrasse og fantastisk utsikt utover fjord og by. Store vindusflater med rikelig lysinnslipp fra tre kanter og med store, gode rom gjør at boligen har en lys og fin atmosfære. Et meget godt utgangspunkt for å sette sitt eget preg og få det slik man ønsker. Legg merke til: - Peis - Stor terrasse - Gode solforhold - Storslått utsikt - Oppussingsbehov - Innholdsrik med store, gode rom - Alt på 1 plan - To innganger - Garasjeplass m/elbillader - Sentralt og attraktivt - Sameiet ligger rolig til innerst i blindvei nær naturen - Kort vei til offentlig kommunikasjon - IN-ordning Svært god internbeliggenhet. Boligen ligger bra til med kun en trapp og gangsti til boligen fra gate og garasje.
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Selveierleilighet
- Byggeår:
- 1963
- Etasje:
- 9
- Soverom:
- 3
- Prisantydning:
- 13 200 000,-
- Totalpris:
- 13 364 074,-
- Omkostninger:
- 337 290,-
- Fellesgjeld:
- 126 784,-
- Felleskost/mnd:
- 6 034,-
- Fellesformue:
- 158 056,-
- Totalt BRA:
- 258 m2
- Tomteareal:
- 19 127 m2
- Energimerking:
- E - rød
- Garasje:
- Ja
- Veranda:
- Ja
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
13-0321/24
Boligtype
Selveierleilighet
Adresse og betegnelse
Øvre Ullern terrasse 60, 0380 Oslo
Gnr. 28, bnr. 647, snr. 60 i Oslo kommune.
Selger(e)
Peder Hans August Cappelen
Kjøpesum og omkostninger
13 200 000,00 (Prisantydning) 126 784,00 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 13 326 784,00 (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 325 650,00 (Dokumentavgift) 240,00 (Pantattest kjøper) 500,00 (Tinglyst pantedokument) 500,00 (Tinglyst skjøte) 10 400,00 (Trygghetspakke kjøper* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 326 890,00 (Omkostninger totalt (uten Trygghetspakke kjøper)) 337 290,00 (Omkostninger totalt (med Trygghetspakke kjøper)) -------------------------------------------------------- 13 653 674,00 (Totalpris inkl. omkostninger (uten Trygghetspakke kjøper)) 13 664 074,00 (Totalpris inkl. omkostninger (med Trygghetspakke kjøper)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1963
Etasje
9
Arealer
BRA-i: 255 kvm
BRA-e: 3 kvm
Totalt BRA: 258 kvm
TBA: 78 kvm
Beskrivelse:
9. etasje:
BRA-i: 255 kvm. To bad, vaskerom, entré, tre ganger, to stuer, kjøkken, tre soverom, innredet rom og kontor.
BRA-e: 3 kvm. Utebod
Totalt BRA: 258 kvm
TBA: 78 kvm. Syd- og østvendt terrasse.
Ikke målbare arealer:
Oppmålingen er fysisk utført med en håndholdt avstandsmåler som har nøyaktighet på +/- 1 mm, og har ikke blitt kontrollert opp mot godkjente tegninger.
Deler av boligen er ikke måleverdig i sin helhet på grunn av fjell i innredet rom, vaskerom og kontor.
Vær oppmerksom på at det kan forekomme mindre forskjeller/avvik i målingene på grunn av kompleksiteten i romstrukturen og vinkler i leiligheten kombinert med målemetode og avrundingsregler. Vi jobber nøye for å sikre nøyaktighet, men små variasjoner kan oppstå i dette tilfellet på grunn av fjellet. Hvis
arealnøyaktighet er av stor betydning, anbefales bruk av laserskanning før kjøp.
Antall soverom
3
Innhold
To bad, vaskerom, entré, tre ganger, to stuer, kjøkken, tre soverom, innredet rom og kontor. Stor terrasse på 78 kvm. Boligen disponerer en utebod på ca. 3 kvm, samt en ekstern lagringsplass i 1. etasje med oppmerking på ca. 3 kvm. Parkeringsplass i felles garasjerekke. Ladeboks for elbil er montert på plassen. Kjøreadkomst til plassen er via elektrisk garasjeport. Innredet rom og kontor er ikke omsøkt og godkjent som rom for varig oppholdsrom. Flere av tilnærmede type boliger i sameiet har tilrettelagt for hybeldel. Dette vil eventuelt være kjøpers egen risiko og ansvar.
Standard
I forbindelse med salget er det utarbeidet en tilstandsrapport for boligen som viser boligens tilstandsgrad fra TG1-TG3, hvor TG1 er velfungerende forhold, TG2 er forhold som må påregnes utbedret på sikt, og TG3 er forhold som må påregnes utbedret omgående. Følgende forhold er kommentert: Gulv på grunn: Støpt betonggulv på grunn i innredet rom, vaskerom og kontor. Vurdering: Betonggulvet er foret opp med organiske materialer. Dette anses som en risikokonstruksjon i forbindelse med fuktproblematikk, spesielt i endre boliger med forhøyede fuktverdier i betonggulvet. TG 2. Rom under terreng: Følgende rom er under utvendig terreng og er foret ut med organisk materiale: vaskerom. Rommet er ifølge eier foret ut i 2020. Fuktmåler av typen Protimeter MMS 3, utstyrt med piggelektrode, ble brukt på treverket bak vaskerom, og det ble ikke registrert fuktighetsnivåer over det som er normalt. Vurdering: Fuktindikator er anvendt på fjell på innsiden av rom hvor det er synlig, og det er påvist indikasjoner på fukt i fjellet. Siden det i dette tilfellet ikke er påvist fukt i utlektingen under befaringen, er det vurdert dithen at det ikke er behov for umiddelbare tiltak. TG 2 er gitt på grunn av risikoen for fuktskader i denne typen konstruksjon. Vinduer og dører: Ytterdører: Terrassedør med trelags isolerglass til kontor, produsert i 2020. Isolert entrédør, med trelags isolerglass i felt til innredet rom, produsert i 2020. TG 1. Entrédør i tre, med glassfelt: Skyvedør til terrasse med tolags isolerglass, uten synlig datomerking, ifølge eier fra 2003/2004. To terrassedører med tolags isolerglass, uten synlig datomerking, ifølge eier fra 2003/2004. Vurdering: Tilstandsgrad 2 er gitt grunnet alder sett i lys av forventet levetid og slitasje. Eldre ytterdører har generelt normalt økt varmetap og i noen tilfeller nedsatt funksjonsevne. Vinduer: Vinduer med tolags isolerglass, uten synlig datomerking, produsert i 2003/2004. Vindu med doble glass i kjøkken, produsert i 1963. Vurdering: Tilstandsgrad 2 er gitt grunnet alder sett i lys av forventet levetid og slitasje. Eldre vinduer har generelt normalt økt varmetap og i noen tilfeller nedsatt funksjonsevne. Innvendige dører: Profilert skyvedør til kjøkken. Profilert innvendig dør til hovedbad. Glatte innvendige dører for øvrig. Vurdering: Dørene er i hovedsak av eldre dato, men fremstår som godt vedlikehold, og er derfor vurdert til TG 1. Etasjeskiller: Etasjeskiller i betong. TG 1. Gulv: Laminat i innredet rom, vaskerom og kontor. Trestavs parkett for øvrig. Vurdering: Det er registrert knirk ved normal gange enkelte plasser på parkettgulvet. TG 1 er gitt etter en helhetsvurdering. Gulvene har normal slitasje i forhold til alder, som inkluderer noen bruksmerker. Normal slitasje i forhold til alder og bagatellmessige forhold er ikke hensyntatt i tilstandsvurderingen, da dette er en subjektiv vurdering. Fliser i kjøkken. Vurdering: Det er registrert tegn på hulrom under enkelte fliser. Hulrom under flisene kan i noen tilfeller øke muligheten for sprekker i flisene. TG 2 er gitt på grunn av nevnt forhold, samt slitasje med enkelte riss/sprekker. Vegger: Malt tapet/glassfiberstrie. Sparklet/pussede og malte overflater. Malt trepanel. Vurdering: Det er observert stedvis merker etter eldre innredning. Normal slitasje i forhold til alder og bagatellmessige forhold er ikke hensyntatt i tilstandsvurderingen, da dette er en subjektiv vurdering. TG 1. Himling: Sparklet og malte plater i badene. Pusset og malte overflater for øvrig. Himlingshøyde i stue er målt til 2,45 meter. Vurdering: Normal slitasje i forhold til alder og bagatellmessige forhold er ikke hensyntatt i tilstandsvurderingen, da dette er en subjektiv vurdering. TG 1. Pipe: Overflater pipe. Pusset og malt elementpipe. Vurdering: Kun pipens overflater i boligen er besiktiget/vurdert. Pipen ligger under boligsammenslutningens ansvarsområde. TG 1. Vanninstallasjoner, varme og ventilasjon: Ledningsnett for sanitær: Ledningsnett for vanntilførsel med rør-i-rør. Fordelerskap er lokalisert i vaskerom. Ledningsnett for vanntilførsel i eldre kobberør. Avløpsrør i plast og støpejern, skjult i konstruksjonen. Stoppekran er lokalisert i luke i vaskerom. Vanntrykk og funksjon på avløp er testet og funnet ok. Hovedstoppekran er testet og funnet tilfredsstillende. Vurdering: Fordelerskap må ha vanntett bunn, vanntette gjennomføringer og overløp til rom med sluk. Eventuell sprut fra lekkasjer i skapet og drenert lekkasjevann fra varerør skal ikke kunne trenge ut i bygningskonstruksjoner. I dette tilfelle er fordelerskapet utett og mangler overløp, noe som medfører risiko ved en eventuell lekkasje. Tilstandsgrad 2 er gitt på grunn av nevnte forhold, samt alder sett i lys av forventet levetid på kobberør og avløpsrør i støpejern. Eldre ledningsnett vil på generelt grunnlag ha noe høyere risiko for lekkasjer. Tilstanden er vurdert ut fra alder og enkle visuelle observasjoner, da undertegnede ikke har spesialisert kompetanse på området. Kun boligens innvendige røranlegg er vurdert, mens store deler av ledningsnettet er skjult i konstruksjonen og kunne ikke inspiseres ved befaringen. Ved behov for en mer detaljert kontroll, må fagkyndig med spisskompetanse engasjeres. Varmtvann: Varmtvannsbereder på 188 liter, produsert i 2021. Berederen er montert på benk i vaskerom. Fast tilkoblingspunkt for strøm. Avløp fra sikkerhetsventilen. Berederen er tilkoblet via fast tilkoblingspunkt. Det er ikke registrert synlige merker på tilkoblingspunktet. Vurdering: Tilstandsvurderingen er basert på alder og enkle observasjoner, da undertegnede ikke har spisskompetanse på området. Forventet levetid på varmtvannsbereder er 10 - 25 år. TG 1. Ildsteder: Åpen peis forblendet med fasadestein i peisstue. TG 1. Ventilasjon: Friskluftsventiler i innredet rom og kontor. Mekanisk avtrekk fra kjøkken, bad og vaskerom. Spalteventiler i vinduer. Luftespalte under dører mot våtrom. Ventilasjonen er vurdert som tilfredsstillende basert på at boligen har mekanisk avtrekk på bad, vaskerom og kjøkken, samt tilstrekkelig tilluft i oppholdsrom. Luftmålinger er imidlertid ikke utført ved denne typen kontroll. TG 1. Kjøkken: Kjøkkeninnredning med profilerte fronter. Fliser på vegg over benkeskap. Belysning under overskap. Laminat benkeplate med nedfelt kum i rustfritt stål. Stekeovn, platetopp, og oppvaskmaskin er integrert i innredningen. Kjøkkeninnredning fra 1994. Er det ved hjelp av fuktoverflateindikator registrert indikasjoner på skadelig fukt ved kjøleskap og eventuelle vanninstallasjoner? Nei. Vurdering: TG 2 er gitt på grunn av alder og normal slitasje. Hvitevarer er ikke undersøkt eller vurdert. Med unntak av området under kjøkkenvasken, ble ikke skuffer og skap gjennomgått med en funksjonstest. Terrasse: Syd- og østvendt terrasse i betongkonstruksjon, med adkomst fra stue, to soverom og kontor, ca. 78 kvm. Betongdekke belagt med membran. Østsiden med terrassebord på tilfarere. Rekkverk i metall- og trekonstruksjon. Blomsterkasse i trekonstruksjon langs deler av terrassen. Rekkverkshøyden er målt til 1,00 m og blomsterkassen er målt til 0,58 m. Terrassen er delvis overbygget på østsiden i metall- og trekonstruksjon, tekket med plexiplater. Er det funnet avvik på rekkverkshøyde og åpninger i henhold til gjeldende forskrifter under befaringen? Ja, i samsvar med gjeldende forskrifter skal rekkverket i dette tilfellet ha en minimumshøyde på 1,0 meter. Rekkverkshøyden er dermed noe lav ved blomsterkassene. Dt er registrert åpninger større enn maks tillatte åpninger på 0,1 meter. Det bør gjøres tiltak for å utbedre forholdet av hensyn til sikkerhet. Vurdering: Det vanntette sjiktet (membranen) har oversteget forventet levetid. Det vanntette sjiktet har oppnådd en alder som øker risiko for skader/følgeskader. Tilstandsgrad 2 er gitt på grunn av ovennevnte avvik i forbindelse med rekkverk og membran, samt alder og normal slitasje. Bad 1: Badet er ifølge eier pusset opp i 1994. På grunn av badets alder i forhold til forventet levetid må oppussing med nytt vanntett sjikt (membran) påregnes innen nær fremtid. Det er ikke fremlagt noen dokumentasjon på utførelsen. Dette fører til at det ikke er mulig for den utførende å undersøke den underliggende konstruksjonen. Det skal imidlertid bemerkes at dokumentasjon ikke var et krav på det tidspunktet da badet ble pusset opp. Tilstøtende vegger til dusjsone er oppført i murverk som ikke gir mulighet for hulltaking i veggkonstruksjonen. Det er isteden benyttet fuktsøk med overflateindikator der dette er ansett som hensiktsmessig, og det er ikke funnet indikasjoner på fukt utover normale verdier. Gulv- og veggoverflater, vanntett sjikt og sluk - Bad 1: Sluk og hjelpesluk i plast. Gulv og vegger er flislagte. Det er registrert tegn på hulrom under enkelte fliser. Hulrom under flisene kan i noen tilfeller øke muligheten for sprekker i flisene. Det er ikke tilstrekkelig fall mot sluket. Forholdet kan medføre begrenset drenering av bruksvann på gulvet. Det er ikke tilstrekkelig høydeforskjell mellom eventuell membran i døråpning og slukrist. Gulvets fall og høyde på sluk er kontrollert punktvis med linjelaser. Slike stikktakninger vil ikke avsløre alle eventuelle ujevnheter på et gulv. Avslutning mellom membran og terskel er skjult i konstruksjonen og kan derfor ikke undersøkes. Vurdering: Det er registrert sprekkdannelser/riss i flis og fuger ved dør. Enkelte sprekker i fuger rundt sluket i dusjsone. TG 2 er gitt på grunn av utilstrekkelig fall mot sluket, bom (hulrom under flis), samt alder på vanntett sjikt sett i lys av forventet levetid og normal bruksslitasje. Det vanntette sjiktet har oppnådd en alder som øker risiko for skader/følgeskader. Sanitær - Bad 1: Dusj på gulv med flislagte vegger og skyvedør i herdet glass. Veggfestet klosett med innebygget sisterne. Bidet. To servanter. Innfliset badekar. Opplegg for vaskemaskin. Vurdering: Det er ikke inspeksjonsmulighet under badekaret. Dette bør etableres. TG 2 er gitt på grunn av alder og normal slitasje. Fast inventar - Bad 1: Benkeskap og høyskap med profilerte fronter. Benkeplate i komposittstein. Innfliset speil og belysning over servantene. Vurdering: Normal slitasje blir ikke hensyntatt i denne vurderingen. TG 1. Bad 2: Badet er ifølge eier pusset opp i 1994. På grunn av badets alder i forhold til forventet levetid må oppussing med nytt vanntett sjikt (membran) påregnes innen nær fremtid. Det er ikke fremlagt noen dokumentasjon på utførelsen. Dette fører til at det ikke er mulig for den utførende å undersøke den underliggende konstruksjonen. Det skal imidlertid bemerkes at dokumentasjon ikke var et krav på det tidspunktet da badet ble pusset opp. Fuktmåler av typen Protimeter MMS 2, utstyrt med piggelektrode, ble brukt på treverket, og det ble ikke registrert fuktighetsnivåer over det som er normalt. Gulv- og veggoverflater, vanntett sjikt og sluk - Bad 2: Sluk i støpejern. Gulv og vegger er flislagte. Det er registrert tegn på hulrom under enkelte fliser. Hulrom under flisene kan i noen tilfeller øke muligheten for sprekker i flisene. Det er ikke tilstrekkelig fall mot sluket. Forholdet kan medføre begrenset drenering av bruksvann på gulvet. Det er ikke tilstrekkelig høydeforskjell mellom eventuell membran i døråpning og slukrist. Gulvets fall og høyde på sluk er kontrollert punktvis med linjelaser. Slike stikktakninger vil ikke avsløre alle eventuelle ujevnheter på et gulv. Avslutning mellom membran og terskel er skjult i konstruksjonen og kan derfor ikke undersøkes. Vurdering: Det er registrert sprekkdannelser/riss i flisefuger i dusjsone. TG 2 er gitt på grunn av utilstrekkelig fall mot sluket, bom (hulrom under flis), samt alder på vanntett sjikt sett i lys av forventet levetid og normal bruksslitasje. Det vanntette sjiktet har oppnådd en alder som øker risiko for skader/følgeskader. Sanitær - Bad 2: Dusj på gulv med dører i herdet glass. Gulvstående klosett. Servant. Vurdering: Skinne under dusjdører har ingen åpning/spalte, som medfører at lekkasjevann fra øvrige installasjoner ikke renner direkte til sluk. Det anbefales å etablere åpning, slik at overflatevann på gulvet renner til sluk ved en eventuell lekkasje. TG 2 er gitt på grunn av nevnt forhold, samt alder og normal slitasje. Fast inventar - Bad 2: Innfliset hyller. Speil og belysning over servant. Vurdering: Normal slitasje blir ikke hensyntatt i denne vurderingen. TG 1. Vaskerom: Vaskerommet er ifølge eier pusset opp i 2020. Det er ikke fremlagt noen dokumentasjon på utførelsen. Dette fører til at det ikke er mulig for den utførende å undersøke denvunderliggende konstruksjonen. Det er ingen våtsone på vegger i vaskerom med unntak av rundt servant. Overflater er derfor ikke eksponert for vann og hullborring er derfor ikke foretatt. Gulv- og veggoverflater, vanntett sjikt og sluk - Vaskerom Sluk i plast. Laminat på gulv. Vegger med malt trepanel og pusset og malte overflater. Vurdering: Vaskerom ligger under kategorien våtrom. I våtrom er det krav til fukttett sjikt på hele gulvet, 5 cm opp fra gulv på alle vegger og i våte soner. Våte soner i vaskerommet er rundt servanten. I dette tilfellet er det ikke lagt fukttett sjikt. TG 3 er gitt på grunn av nevnt forhold. Forhold medfører økt risiko for lekkasjer som kan føre til fuktproblematikk i konstruksjonen. Utbedringsforslag: riving av nåværende gulvkonstruksjon, legge varmekabler, påstøp, vanntett sjikt og fliser. Kostnadsestimat: Kr. 200 000-300 000. Sanitær - Vaskerom: Utslagskum i rustfritt stål. Opplegg for vaskemaskin. TG 1. Fast inventar - Vaskerom: Benkeskap og veggskap med glatte fronter. Heltre benkeplate. Vurdering: Normal slitasje blir ikke hensyntatt i denne vurderingen. TG 1. Elektrisk anlegg: Sikringsskap i innredet rom med jordfeilautomater. Anlegget er i hovedsak skjult i konstruksjonen. Varmekabler er ifølge eier lagt i bad og kjøkken. TG 2. Anlegget er av ukjent dato. Ny innmat i sikringsskapet og enkelte nye kurser fra 2021. Deler av anlegget er av ukjent alder, og det bør derfor påregnes at deler av anlegget er av eldre dato og har behov for utskiftning/vedlikehold. På grunn av manglende lovpålagt samsvarserklæring, anbefales det på generelt grunnlag å kontakte en el-takstmann for en utvidet kontroll av det elektriske anlegget, for eksempel etter NEK 405-2-3. Tilstandsgraden er fastsatt for å signalisere avvik i henhold til de nevnte kontrollpunktene, men den reflekterer ikke tilstanden til hele anlegget. For å kartlegge tilstanden til anlegget, må en kvalifisert elektrofaglig fagperson kontaktes. Tilstandsrapport for boligen er vedlagt salgsoppgaven. Se denne for nærmere informasjon om tilstandsgrad.
Parkering
Parkeringsplass i felles garasjerekke medfølger. Plassen er øverst fra høyre i Slalåmveien 11. Ladeboks for elbil er montert på plassen. En seksjonseier kan med samtykke fra styret anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider i tilknytning til en parkeringsplass seksjonen disponerer, eller andre steder som styret anviser. Styret kan bare nekte å samtykke dersom det foreligger en saklig grunn. De som har el-bil lader må lese av måleren ved salg og melde inn målerstand til styret. Styret sender regning for forbruk. Sammen med leilighetene følger respektive parkeringsplasser på området. De som ikke bruker carporten sin, kan leie ut til øvrige beboere, etter inngått avtale. Det er i tillegg felles parkeringsplass med førstemann til mølla prinsippet.
Moderniseringer og påkostninger
Innredet tidligere bodareal (innredet rom, vaskerom og kontor) i 2021. Håndverker Ikke fremvist.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
3. Kjenner du til om det er/har vært tilbakeslag av avløpsvann i sluk eller lignende? Ja 4. Kjenner du til feil eller om har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp? Ja, kun av faglært. Rør renovering i alle leiligheter. Arbeid utført av Rett elektro. 11. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Ja, kun av faglært. Sikringsskap renovert i 2021. Arbeid utført av Rett elektro. 13. Har du ladeanlegg/ladeboks for elbil i dag? Ja. I separat garasje. 23. Kjenner du til om det foreligger skaderapporter/ tilstandsvurderinger eller utførte målinger? Ja. 8875 Øvre ullern terrasse 60.
Byggemåte
Bygningssakkyndig opplyser følgende om byggemåte: Leiligheten ligger i 9. etasje med syd- og østvendt balkong. Utvendige bygningsdeler Grunnmur i betong. Yttervegger i bindingsverk og betongkonstruksjon, med pusset og malte overflater og kledd med malt trepanel. Yttertak i oppforet betongdekke, tekket med takpapp/folie. Trapper i betong. Innvendige bygningsdeler Etasjeskiller i betong. Ringeklokke. Tilstandsrapport følger vedlagt salgsoppgaven.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Ved ønske om at vegglamper, krokhengte lamper, lysekroner, prismelamper eller lignende lamper som er koblet til sukkerbit eller stikkontakt skal følge med i handelen, må det tas forbehold om dette ved inngivelse av bud. Det samme gjelder brunevarer.
Adgang til utleie
Utleie er tillatt. Når huseier flytter, leier eller låner ut leiligheten skal han gi skriftlig beskjed om dette til forretningsføreren OBOS. Huseier som har leieboere har en spesiell plikt til å informere om og påse at også disse overholder husordensreglene og retter seg etter de råd, anvisninger og eventuelle pålegg som styret har meddelt huseierne.
Energi og oppvarming
Energimerking
E - rød
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Energiattest er basert på nåværende eiers/ husstands senere års forbruk og utgifter. Dette vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtale mv. Megler har intet ansvar for informasjon som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Boligen har elektrisk oppvarming og peis. Varmekabler i bad og kjøkken. Dersom rom mangler fast installert oppvarmingskilde på visning, følger ikke dette med i handelen.
Informasjon om strømforbruk
2021: kr. 25 812,-, forbruk 16 658 kWh 2022: kr. 54 571,-, forbruk 23 557 kWh 2023: kr. 21 607,-, forbruk 18 028 kWh Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 6 034,- pr. mnd
Inkluderer: Betjening andel fellesgjeld, kommunale avgifter, TV-anlegg/bredbånd(Telia), normal drift, felles bygningsforsikring, forretningsførsel, styrehonorar, strøm fellesarealer, snømåking, klipping av gress i fellesområder, m.m.
Fordelt slik pr. dags dato:
Kapitalkostnader IN light/adm. lån kr. 1 230,-
Felleskostnader kr. 4 804,-
Tilsammen kr. 6 034,-
IN-ordning:
Sameiet har inngått avtale om mulighet for innfrielse av andel fellesgjeld. Ved innfrielse av andel fellesgjeld vil felleskostnadene endres fra kr. 6 034,- pr md til kr. 4 804,- pr md, per juli 2024. Mulig å innfri hele lånet to ganger i året, september og mars. Kapitalkostnader kan endres mot innfrielsesdato.
Festeavgiften er ikke inkl. i fellesutgiftene. Årlig festeavgift utgjør per i dag kr. 14 500,- per år per bolig, i følge ekstraordinært årsmøte for 2023, og faktureres direkte til huseier.
Felleskostnadene kan bli besluttet økt etter utarbeidelse av salgsoppgaven.
Andre utgifter
Løpende kostnader: Felleskostnader kr. 6 034,- pr md. Eiendomskatt kr. 13 867 for 2024 Festeavgiften er ikke inkl. i fellesutgiftene, men betales av den enkelte og er i følge selger ca. kr. 13 000-14 000,- per år. Selger har avtale om alarm fra Verisure. Innboforsikring kommer i tillegg (ca. kr 2 000,- per år avhengig av avtale) For strømkostnader, se energiforbruk. Selger har ikke selv brukt elbilladeren. Ved bruk av elbillader vil strømforbruk fra denne faktureres fra styret. Det er opp til kjøper å evt. inngå nye avtaler med ønskede tjenesteytere.
Eiendomsskatt
I Oslo kommune er det eiendomsskatt på boliger og fast eiendom som overstiger en fastsatt verdi. For å avklare beregningsgrunnlaget for eiendommen, se http://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/eiendomsskatt Boligen har ifølge selger blitt ilagt kr. 13 867,- i eiendomsskatt for 2024.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 4 394 841,- pr. 2022
Sekundærbolig: Kr. 13 100 197,- pr. 2022
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
TV/Internett/Bredbånd
Telia er Huseierforeningens leverandør av TV- og bredbåndstjenester.
Sameiet
Om sameiet
Huseierforeningen består av 54 eierseksjoner og en vaktmesterleilighet som p.t. er utleid. Foreningen er registrert i Foretaksregisteret og Enhetsregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 871 525 862, og ligger i bydel 6 Ullern i Oslo kommune med følgende adresse: Øvre Ullern Terrasse. Hver leilighet utgjør en seksjon med eget hus- og gatenummer, med unntak av vaktmesterleiligheten som er felleseie. Med eierseksjon forstås sameieandel i bebygd eiendom med tilknyttet enerett til bruk av bolig eller annen bruksenhet i eiendommen. Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS. Revisor er Ernst & Young AS. OBOS har fremforhandlet en kraftavtale med ENTELIOS på vegne av selskapene forvaltet av OBOS. Huseierforeningen Øvre Ullern Terrasse er tilsluttet avtalen med kraftleveranse til fellesanlegg. Hjemmeside: https://vibbo.no/huseierfovre-ullern-terrasse/om Huseierforeningen har en avtale med Vaktmesterkompaniet AS. Huseierforeningen har serviceavtaler med: - Blikra og Søderholm AS for avtrekk og vifter til alle blokkene. - Schneider Electric for brannvarslingsanlegget. - Came og Anderson Elektro AS for garasjeporter Styrets arbeid den siste tiden: - Gjennomgå grunnlagsinformasjon som tidligere styrer har utviklet for terrasseprosjektet. Gjennomføre et søk etter faglig rådgiver med befaringer. Velge rådgiver og gjennomføre diagnose på to utvalgte terrasser. Utvikle en tydelig prosjektplan med tidsfrister som også omtales i vedlikeholdsplanen. Publisere denne samtidig som vedlikeholdsplanen. - Få oversikt over pågående og nye forsikringssaker og drøfte tiltak. Iverksette rutine for drøfting av nye saker og at disse inkluderes om nødvendig i den nye vedlikeholdsplanen. - Utvikle en ny vedlikeholdsplan: Få oversikt over alle tidligere omtalte vedlikeholdsprosjekt. Kvalifisere disse inn i en ny plan. Utvikle og publisere planen. Planen ligger nå i Vibbo som en del av en Vedlikeholds og bærekraftsmodul. Den er publisert i som en nyhetssak i tillegg (https://vibbo.no/huseierfovre-ullern-terrasse). - Innhente tilbud til de pågående prosjektene i vedlikeholdsplanen. Vi trenger en avklaring på dette og en finansieringsmekanisme. For eksempel at det arrangeres dugnad for sak x, y og z. Det tilbys også en pris fra en underleverandør om en ikke ønsker å delta i en slik dugnad. Alternativt er at alt gjøres som spleiselag. Da trenger vi en modell for finansiering: (a) Via økt månedsavgift, (b) Prosjektfinansiering eller (c) Årsfinansiering for en samlet liste med tiltak. - Utarbeide, og gjennomføre tiltak i HMS plan og tiltak. Planen er utarbeidet og tiltak er gjennomført. Tiltak som gjenstår, ligger i vedlikeholdsplanen. - Styret vil følge lovverket som er tydelig på at saker utover "normal" vedlikehold må bli en beslutningssak i et beboermøte. Det vil bli flere slike saker fremover og dette vil sannsynligvis skje på ekstraordinære møter fremover slik at vi får nødvendig fremdrift. I følge styreleder per 31.07.24, jobbes det med vedlikeholdsplan og kan ikke si når den blir ferdig p.t. Utdrag fra styrets arbeid og vedlikeholdsplan: Terrasser: Styre tar sikte på å innkalle til et ekstraordinært beboermøte i høst for å behandle metode og finansieringsmodellen for prosjektet. Garasjene på øvre plan: Det er et alvorlig soppangrep på taket og veggene i garasjen på øvre plan. En del av parkeringsplassen er bygget under veien fra gaten over. Ved inspeksjon ser det ut at parkeringsplassen er bygget uten isolasjon eller drenering. I tillegg ble det boret hull for en strømkabelen i veggen som ikke ble tettet, slik at vann siger gjennom. Dessuten er det ingen luftventiler på sideveggene som sikrer luftsirkulasjon i garasjen. Sopp og manglende lufting i kjellere: Siste HMS runde som ble foretatt (mai 2024) viser til manglende ventilatorer til lufting på kjellerne i sameiet. For å unngå soppangrep og eventuelt Radon oppsamling, er det viktig at det er lufthuller med ventilatorer på begge veggene av kjelleren slik at det er en god luftsirkulasjon, gjerne med en vifte på den ene siden som er koblet til strøm. Styret hentet tilbud på dette arbeidet (se HMS rapport) og ser nærmere på mulige billigere løsninger av dette. Fordeling av bodarealet: Av HMS grunner er det nå behov for en gjennomgang av fellesarealene, og oppdeling av disse på en rettferdig måte, slik at alle har bod samtidig som det sikres at det ikke samles fukt og sopp i kjellerne (se HMS-rapport). Styret er i dialog med vaktmester om best løsning for dette å sette i gang dette arbeidet i løpet av våren og sommeren 2024. Utbedring av utearealene i sameiet: Det ble utført vask av trapper, ytterveggene i blokkene og i en del av carportene og også av trappene i 2023. Rensning av gelenderet, maling og justering av noen låse partier er i gang nå og skal ferdigstilles denne sommeren. Ved noen leiligheters inngang er det også nødvendig med reparasjon av stein som har glidd ned i tidens løp. Vann som drypper ned fra trappene skader skifer i veggen bak trappene. Dette må gjennomgås og kartlegges Lekkasjer i bakrom og jordsig ved bygningene: Noen leiligheter har fått skader i den innerste delen av leiligheten mot fjellet (bakrom). Tidligere befaringer har i årenes løp påpekt feil drenering på begge sider av bygningene. Bygningene er spesielt utsatt for jordsig under trappene etter kraftig regn. Begge problemene skyldes dreneringsproblem i og omkring bygningene. Klimaet er endret og noen av de framtidige skadene bør kunne søkes dekket av Naturskadefondet. Styret mangler fremdeles full oversikt over antall leiligheter med fuktskader i bakrom/kjeller-delen, og hvor mange av dem som er utvidet og ombygget. Styret vil jobbe framover med å kartlegge dette. Styret mener at begge sakene, lekkasjer i bakrom og jordsig ved bygningene bør sees i sammenheng med et større prosjekt for renovering av terrassene. Utendørs varmekabler: På forrige årsmøte ble det vedtatt å legge varmekabler på øvre plan ved blokkene A, B, C og D. Dette arbeidet er nå fullført. Det mangler kun delen i øverste plan. EL-biler strømkostnader: På sameiets nedre nivå vurderes muligheter for strømtilførsel for å kunne tilby lading i carportene, sannsynligvis gjennom kapasitet fra blokkenes egen strømtilførsel. Styret har laget en liste over El-bil punktene og tilhørighet som dere finner som vedlegg til årsberetningen. Carportliste: Etter ønske fra noen av beboerne er det også laget en carportliste med tilhørighet som dere finner i vedlegg til dette dokumentet. Etter samme henvendelse, har styret avtalt med vaktmester om å merke alle carportene slik at det tydelig kommer fram hvilken leilighet de tilhører. Forøvrig har styret bedt vaktmesteren om at det blir malt opp felt på parkeringsplassene i carportene så det blir er lettere å parkere, spesielt der det er doble plasser. Strøm andre utgifter og framtidige tiltak: Våre felles strømkostnader har gått opp dramatisk siden 2020 med en liten nedgang i 2023. EU-parlamentet har vedtatt klimakrav som rammer 65% av norske boligeiere med en kostnad på mellom kr 500.000 og kr 1,5 millioner ifølge Finansavisen av mars 2023 (https://tinyurl.com/yt7s5xk2). Det innebærer at rundt halvparten av norske boliger må oppgraderes innen 2030. Innen 2033 må 65 % være oppgradert, og fra og med 2050 skal alle boliger være nullutslippsboliger. Begge sakene betyr at sameiet må forberede seg på høyere driftsutgifter. Styret har jobbet med å innhente prisforslag på bruk av solcellepaneler. Dette bør studeres nærmere og utredes med tanke på kost/nytte, samt visuell effekt. Pga. lang ventetid hos leverandører er det ikke noe som eventuelt kan bli realisert i de nærmeste 3-5 år. Utleie av vaktmesterleilighet: Vaktmesterleiligheten er på 73 kvm leies p.t. ut av sameiet for kr 14.838 (indeks regulert) pr. måned. Inntektene pr. år er kr 178.056,-. Utleie av vaktmesterkontor: Et kontor på 18 kvm leies p.t. ut av sameiet for kr 2000 pr. måned (indeksregulert) til vaktmesterkompaniet. Inntektene pr. år er kr 24.000. Kunst i sameiet: Det er 3 skulpturer på sameiets eiendom, to av dem er laget av kjente kunstnere og er nevnt i norsk kunst leksikon. Lenken fins i tabellen nedenfor. Skulpturene er så fine at det oppfordres til å ta en runde i sameiet. Utdrag fra utførte prosjekter siden ca. 1980: Sameiet v/styret vurderer oppgraderingsbehovet kontinuerlig. Alle bygg blir kontinuerlig vedlikeholdt. Tidligere styre har i sin tid innhentet en egen fagrapport på byggenes vedlikeholdsbehov, rør og elektrisk anlegg. Rapporten ble utarbeidet av A. L. Høier AS, Skien, i 2010. Denne ble benyttet i arbeidet og i forhold til prioriteringer. Rapporten har detaljerte forslag til vedlikehold av bebyggelsen, vann- og avløpsanleggene og felles elektrisk anlegg. Rapporten dannet grunnlag for vedlikeholdsplanen til tidligere styrer. - 2024: Dagens styre jobber med en masterplan for terrassene, lekkasjer i bakrommene og for utbedring av grøntområdene. - 2023: Varmekabler - Øvre, midtre nivå og nedre nivået. - 2019: El- og hybrid bil lading - midtre nivå. Flesteparten av huseierne valgte enten å sikre seg grunnpakke eller også å investere i ladepunkt. Huseierforeningen har fått støtte til infrastruktur i Huseierforeningen Øvre Ullern Terrasse fra Oslo Kommune, i alt kr 54 775, i tråd med det som var forventet i prosjektet. Styret vil presisere at da alle på midtre nivå nå har fått tilbud om fullverdig ladeløsning er det ikke tillatt å lade i motorvarmer kontakter, eller fra ledning ut fra egen bolig. På nedre nivå vurderes muligheter for strømtilførsel for å kunne tilby lading i carportene, sannsynligvis gjennom kapasitet fra blokkenes egen strømtilførsel. Betalt av garasjeeierne. - 2018: El- og hybrid bil lading - øvre nivå. - Ca. 2000 og ca. 2016: Varmekabler - midtre nivå. - 2018: Rørfornying. Styret engasjerte, etter vedtak på årsmøtet i 2018, selskapet Proline som gjennomførte rørfornying i alle blokkene. - 2013: Helt nytt elektrisk anlegg inn til alle blokkene, utskifting av inngående strømkabler og tavler til alle blokkene i sameiet. - 2011: Nye membraner på alle sideterrasser. - 2009: Installering av nytt ventilasjonsanlegg i alle blokkene. - 2007: Installering av kabler for TV-anlegg og internettilknytning - 2004: Oppussing av fasader, mur og treverk. Utskifting av vinduer. - 2004: Takk tetting. - 2000: Alle membraner skiftet ut på frontterrasser og i blomsterkasse. - 1990-årene: Alle fasader malt og grøntareal oppgradert. - 1980-årene: Membraner på terrassene reparert og alle fasader malt. I henhold til vedlagt dokumentasjon fra sameiet har styret over en lang periode jobbet med ulike løsninger ift oppgradering av terrassene i sameiet. En omfattende totalrehabilitering ble nedstemt av sameiet i 2022, og det jobbes nå med utbedringer ut fra prinsippet "case by case". Det må påregnes økning i felleskostnader fremover, og det kan også bli snakk om kontantinnskudd fra sameierne ved et større prosjekt. Det oppfordres til å lese vedlagt årsberetning og kontakte eiendomsmegler og/ eller styreleder ved spørsmål. I påvente av beslutning om gjennomføring av terrasseprosjektet hadde styret ikke foreslått å øke husleien i budsjettet for 2022. Styret mener at det nå kan være hensiktsmessig å øke husleien betydelig, for å sette foreningen bedre i stand til å påta seg de vedlikeholdsforpliktelsene som vil komme fremover. Det ble tatt opp på årsmøte i 2022 at det bør forventes et økt løpende vedlikehold og en varig oppgradering av tekniske anlegg, bygningskropp og tak fremover. Finansieringen har, historisk sett, vært gjennomført i hovedsak ved kontantinnskudd fra huseierne og supplert gjennom bruk av vanlig innbetalte felleskostnader (husleie). Styret ser imidlertid at de nå står foran større løft. Lånefinansiering kan bli nødvendig ifm terrasse-prosjektet og eventuell innløsning av festetomten. Da bankene har en grense på kr. 500 000,- pr. boenhet ved lån til sameier, må det påregnes at det også fremover må hentes inn kontantinbetalinger fra huseierne. Ordinære felleskostnader økte med 10 % fra 01.01.2023. Alle interessenter oppfordres til å sette seg inn i dokumenter fra Årsmøter samt sameiets vedtekter og husordensregler som ligger vedlagt salgsoppgaven. Innkalling til Årsmøte 2024 ligger også vedlagt.
Forkjøpsrett
Det er ikke forkjøpsrett i sameiet.
Styregodkjennelse
Overdragelsen krever ikke styregodkjennelse. Eiendomsmegler bistår med eierskiftemelding til styret og forretningsfører for registrering av nye eier. Huseierforeningen er organisert i samsvar med bestemmelsene i eierseksjonsloven, men ikke formelt seksjonert. Kjøper av seksjon må signere på erklæring som ligger vedlagt husordensregler.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 126 784,- pr. 28.06.2024
Selskapets totale lån og vilkår:
Bank: Handelsbanken
Lånenr.: 83977170225
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 7,70%
Restsaldo kr. 6 728 471,-
Innfrielsesdato: 01.05.2038
Type rente: Flytende
Andel fellesgjeld kr. 126 784,- per 28.06.2024
IN-ordning:
Sameiet har inngått administrasjonsavtale vedrørende mulighet for innfrielse av andel fellesgjeld. Se selskapets vedtekter. Selger plikter å gjøre administrasjonsavtalen for seksjonseier vedrørende innfrielse av andel fellesgjeld kjent for kjøper. Avregning av for mye eller for lite innbetalte kapitalkostnader blir ikke foretatt ved eierskifte, men blir lagt på fremtidige faktura for felleskostnader Innbetalingstidspunkter: 30. mars og 30.september. Innbetalingen må være på konto hos oss 10 dager før forfall, dvs. den 20. i måneden. Hele beløpet må innfris. Det er ikke mulig å delbetale. Vedtak på dette ble gjort på ekstraordinært årsmøte 27.10.23. I følge brev fra forretningsfører.
Fellesformue
Kr. 158 056,- pr. 31.12.2023
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Forrige års regnskap viste er overskudd på kr. 92 374,- og ble vedtatt ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. I inneværende år er det budsjettert med et overskudd på kr. 34 530,-. Sameiets driftsresultater i perioden 2016-2023: Styret har jobbet med sameiets økonomi ifm. med vanlig drift og framtidige vedlikeholdsprosjekter som terrasser og fasader. Sameiets fellesformue er liten i forhold til de årlige fellesutgiftene sameiet har, tross den relativt høye husleien vi har. På den andre siden må vi innse at den stigende renten gjør det lite attraktivt å investere i vedlikeholdsfond, da forrentningen av et slikt fond er vesentlig dårligere enn den renten den enkelte kan oppnå. Men en fellesformue som tilsvarer minst 5% av årlige utgifter bør spares årlig, for uforutsatte utgifter og konsulent / advokat utgifter, mm. For store prosjekter er det kapitalinnhenting som gjelder. Det ble tatt opp et lån på kr 10 millioner i 2018. Det faktum at sameiets gjeld er på kr -7.840.237. Med rente pr. 1.5.2024 på 7.70 %, og en felles formue på kr 3.193.310, betyr at de ca. kr 3.2 mill. på driftskonto, egentlig er en del av lånet som vi betaler månedlige renter på. Styret har derfor gjennomgått økonomien til sameiet i den tidsperioden som er registrert i OBOS, dvs. fra 2016, for å se hvorvidt det er et godt forhold mellom inntekter og utgifter. Hovedinntektene i sameiet kommer fra husleie og innhenting av kapital etter behov som er gjort mange ganger i årenes løp. Sameiet har ca. kr 200.000 i inntekter pr. år fra utleie av vaktmesterbolig, og fra utleie til Vaktmesterkompaniet på et kontor i E-blokken på kr 24.000 pr. år. Inntektene fra 2016 tom 2023 var på kr 35 562 116. Utgiftene fra 2016 tom 2023 var på kr 41 016 914. Differansen er på kr -5 454 798. Dette utgjør en underskudd på kr -681 849,75 pr år, eller en kr -12 626,85 pr leilighet pr år. Lånesaldo pr mai 2024 er på kr 7 840 237 med rente på 7.70%. Dette kunne ha blitt unngått om hver leilighet hadde betalt, via kapitalinnhenting, kr 12.627 pr. leilighet pr. år i gjennomsnitt, uten å ta hensyn til andel av fellesbrøken. Dette tilsvarer kr 1052 pr. måned (se tabellene 3, 4 og figur 1, 2 i årsberetning.) Dette er nærmest de rentene som hver beboer betaler i dag for det annuitetslånet vi har, pr. måned. Hovedårsaken til underskuddet på ca. kr 6 millioner skyldes det store rørfornyingsprosjektet på ca. kr 6,6 millioner, konsulent / advokat honorarer på ca. kr 2.9 millioner, varmekabler på midterste plan, og Selvaag prosjektet på ØUT49 på over kr 1 million (eksklusive konsulenthonorar). Advokathonorarene ble i all hovedsak tilbakebetalt sameiet, på ca. kr 4.7 millioner. Av de 4.7 millioner ble kr 1.24 millioner tilbake betalt beboerne i 2019 slik som det framgår i tabell 3 nedenfor (punkt d). Hovedkonklusjonen fra denne gjennomgangen er: 1. En del av sameiets utgifter er nokså stabile over tid, men det er en markant økning på strøm, renovasjon og forsikring. 2. Sameiet har investert i rørfornying i 2018 (figur 1, 2) som var påkrevet. 3. Sameiets kommunale avgifter har gått ned siden vannmålerne ble tatt i bruk (figur 1), men de vil øke med 30% i løpet av året. 4. Sameiet kjøres med et budsjett uten ekstra margin til uforutsatte utgifter. 5. Sameiet sitter i dag med et dyrt lån som bør vurderes nedbetalt ved kapitalinnhenting. Sameiet betaler faktisk renter på penger til lånet som vi har midler til, på sparekonto. 8 av sameiets beboere har valgt å nedbetale sin del av lånet. 6. Planlagte store prosjekter kan finansieres ved kapitalinnhentingen i god tid før prosjektets start. Finansieringen av store prosjekter som blir utført i sameiet (se kapittel 7.18) har, historisk sett, vært gjennomført i hovedsak ved kontantinnskudd. Driftsinntektene i 2023 var til sammen på kr 4 587 342 Driftskostnadene i 2023 var til sammen på kr 4 116 649 Finanskostnader i 2023 var til sammen på kr 534 187 Det er individuell nedbetaling av fellesgjeld (IN-ordning) i sameiet.
Vedtekter og husordensregler
Sameiets vedtekter og husordensregler er vedlagt salgsoppgaven.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Dugnad må påregnes. Huseier forplikter seg til ved større ombygginger og/eller rehabiliteringer av leiligheter å orientere styret skriftlig om arbeidenes art og omfang før arbeidene igangsettes. Det er ikke tillatt å bygge inn VVS-anlegg i bakkant av leiligheter (kjellerdelen). Om huseier velger å gjøre en ombygging i bakrom, skal huseier søke bruksendring hos Plan og Bygg, vedlegge fullstendig og godkjente tegninger, samt underskrive en erklæring som holder naboer og Huseierforeningen ansvarsfrie. Alle vesentlige tiltak skal være godkjent av styret før de igangsettes. Styret vil stoppe arbeid som er igangsatt uten tillatelse og som vurderes å ha risiko for våre bygg, inntil nødvendig behandling og vurdering er gjort. Kostnadene ved dette tilfaller huseier. Huseierne vedlikeholder den del av fasaden med treverk som kan males fra terrassen og inngangsreposene og rekkverk på terrasser. Huseier har en vedlikeholdsplikt som er beskrevet både i vedtekter og husordensregler. Huseierne må sørge for at sluk på terrassen til enhver tid holdes rene slik at de ikke tildekkes av løvfall fra trærne eller av avfall fra terrassen. Svært viktig er det at slukene renses for avfall hver vår og høst og at renhold skjer med varsomhet. Også sluk fra baderom og kjøkken må holdes rene. Lekkasjesaker som oppstår som følge av manglende vedlikehold og rensing av sluk, utbedres for huseiers regning og risiko. Det påligger den enkelte seksjonseier å besørge og bekoste innvendig vedlikehold av bruksenheten og andre arealer som sameieren har enerett til å bruke i henhold til pkt. 2, 3. avsnitt, herunder: 1. Vedlikehold og utskifting av inngangsdører, utgangsdører til terrasse og vinduer 2. Heller, trelemmer, skifer eller fliser på terrassen 3. Rensing og vedlikehold av sluk på terrasser, bad og kjøkken 4. Alle ytre flater av tre som vender mot egen terrasse og inngangsrepos, samt rekkverk av tre 5. Vann- og avløpsledninger i selve bruksenheten 6. El-anlegget fra og med sikringsskapet inn til bruksenheten og opplegget i bruksenheten 7. Alle egne anlegg eller installasjoner på terrasser og inngangsreposer, herunder varmekabler 8. Garasjedører I følge vedtekter. Se disse for mer informasjon om huseiers og sameiets vedlikeholdsplikter.
Dyrehold
Dyrehold er tillatt så lenge det ikke er til sjenanse for andre beboere.
Sameiets forsikring
Gjensidige Forsikring
Polisenr. 63454893
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 19 127 kvm (festet)
Pent opparbeidet fellesarealer med plen, beplantning, asfalterte internveier. Tomten er skrånende.
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at sameiet eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt seksjon en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Arealbekreftelse fra Oslo er vedlagt salgsoppgaven.
Tomtegrenser er ikke kontrollert.
Festet tomt:
Byggene ligger på en festet tomt. Hver leilighet har individuell festekontrakt og betaler festeavgiften individuelt. Denne faktureres en gang i året. Festekontrakten er vedlagt salgsoppgaven.
Tomten er festet av Stiftelsen Karibu og administreres av Mallin AS og eiendommen har gårdsnr. 28, bruksnr. 647, 752 og 765. Huseierne er organisert i en Huseierforening og fungerer i samsvar med bestemmelsene i eierseksjonsloven, selv om det ikke er formelt seksjonert, og hver huseier har individuell festekontrakt.
Festetiden er 50 år regnet fra 22.12.1956. Årlig festeavgift utgjør per i dag kroner 14 500,- per år per bolig, i følge ekstraordinært årsmøte for 2023, og faktureres direkte til huseier.
Festeavgiften skal betales til I/S Øvre Ullern Terrasser ved A/e Selvaagbygg forskuddsvis hver 2. januar, dog første gang ved festekontraktens underskrift og da for tiden l . januar til 31 . desember 1963.
Festeavgiften skal reguleres opp eller ned hvert 5. år proporsjonalt med den norske engrosprisindeks hvis denne på reguleringstidspunktet avviker mer enn 10 poeng fra hva den var ved kontraktens underskrift, respektive siste gjennomførte regulering.
Til sikkerhet for festeavgiften skal fremfesteren ha 1. prioritets panterett for et års forfallen og fremtidig festeavgift i festeretten og festerens hus og garasje.
Oppregulering av festeavgift:
Oppregulering av festeavgift har vært behandlet i rettssystemet siden 2016. Saken var oppe i Høyesterett i 2019. Huseierforeningen vant saken, da anken anlagt av Mallin Eiendom AS og Stiftelsen Karibu ble forkastet. I ettertid har saken vært behandlet videre i menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg, hvor utfallet heller ikke ble endret. Øvre Ullern Terrasse vurderer innløsning av tomten, finansieringen er ikke avklart enda. Det antas at dette medfører økt fellesgjeld/økte felleskostnader eller kapitalinnskudd.
Fra ekstraordinær generalforsamling 2023 informerte styret at de har fulgt opp saken med deres advokater og finner det ikke hensiktsmessig å forhandle om utkjøp i dagens situasjon med en rente på +8%. Som tidligere opplyst har vi en nylig KPI justert festeavgift på kr. 14.500,- per år. per leilighet de neste 3 år.
Dagens styre anbefaler å avvente situasjonen men vil informere om videre utvikling. I følge ekstraordinært årsmøte 2023.
I følge styreleder per 31.07.24 ble det forespeilet ca. en million per bolig for utkjøp av tomten for noen år siden.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Meget attraktivt og etablert område på Øvre Ullern. Blokkene ligger fritt og luftig med gode sol og lysforhold, og det er fine turstier i nabolaget. Her bor man i grønne og rolige omgivelser på Ullern. Området er omringet av hyggelige friarealer som egner seg godt for mennesker i alle aldere. Det er et veletablert og populært nabolag med kort vei til sentrum, flotte tur- og friluftsområder rett utenfor døren og servicetilbud. Servicefasiliteter: Majorstuen med butikker og kaféer som bare ligger 10 minutter unna med T-banen er å anbefale, her finner du en av Norges mest populære handlegater Bogstadveien. Nærsenteret Møllhausen Torg er et praktisk sted å utføre hverdagslige innkjøp. Her finner du blant annet KIWI og Apotek1, samt Skøyen Café. Like ved ligger også OPEL-bygget med ny REMA1000 samt stort ICON treningssenter. Gode handlemuligheter venter også ved Karenslyst Allé, med blant annet de store dagligvareforretningene MENY, Vinmonopolet, Coop og ikke minst Maschmanns Matmarked. Legg gjerne også turen innom Joe & The Juice, Kaffebrenneriet eller Starbucks. Større shoppingmuligheter finner du på CC Vest som er innenfor en kort kjøretur og byr på et bredt spekter av forretninger og spisesteder, samt et av Vinmonopolets utsalg. Offentlig kommunikasjon: - T-bane med linje 3 fra Ullernåsen (8 minutter gange/650m) - Det er god tilgang på buss i nærheten. - Nærmeste togstasjon er på Skøyen (ca 25 minutters gange) hvor det er mange togavganger både mot Oslo S eller vestover. Barnevennlig område med kort vei til flere barnehager og skoler. Kort vei til Ullern idrettsanlegg og Ullern tennisklubb, med et godt utvalg av aktivitetsmuligheter for barn og voksne.
Bebyggelse
Området består i hovedsak av boligbebyggelse.
Skoler og barnehager
Skolekrets: Sokner her til Bjørnsletta skole som er en 1–10-skole i bydel Ullern. Skolen vært en kombinert barne- og ungdomsskole siden 2014. Andre skoler i nærheten er blant annet Bestum barneskole, Lilleaker barneskole og Øraker ungdomsskole.Barnehager i nærheten er blant annet Læringsverkstedet Slalåmveien barnehage (privat), Ullernkollen barnehage (kommunal), Montessoribarnehagen Solsikken Lilleputt (privat), Mærradalen barnehage (privat) og Hasselkroken Kanvas-barnehag (privat).
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for ombygging av avtrekksventilasjon og løsning for pipene - Øvre Ullern terrasse 44-66, datert 23.02.2009 Det foreligger arkivkort(brukstillatelse) for terrassehus Øvre Ullern terrasse 44-66, datert 11.12.1963. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det gjøres oppmerksom på at det ikke utstedes ferdigattest for ikke-avsluttede byggesaker/ byggemeldinger som er fra før 1998. Det foreligger bygningstegninger, men det er avvik fra disse: - Rommet "kott 6 kvm" i tegningen er i dag innlemmet i opprinnelig bad. For at denne delen av badet lovlig skal kunne benyttes som en del av bad må det søkes om bruksendring. - Arealet "Delvis utgravd redskapsrom", "mat" , "VV" og "sluse" benyttes i dag som kontor, vaskerom og innredet rom. Rommene oppfyller ikke kravene som stilles til rom for varig opphold. For at rommene lovlig skal kunne benyttes som rom for varig opphold må det søkes om bruksendring. Kjøper bærer selv risikoen for fremtidig bruk av rommene og for eventuelle pålegg fra det offentlige. Dette omfatter også risikoen for om søknad om bruksendring godkjennes og alle kostnader i den forbindelse. Utebod på terrasse fremkommer ikke av tegning. Det kan fremkomme andre mindre avvik og interessenter oppfordres til å sette seg inn i vedlagte tegning.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameiet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til byggeområde for bolig. Reguleringsplan: - S-4856 Mæradalen. Endret reguleringsplan med reguleringsbestemmelser for gnr. 29, bnr. 559 m.fl. (Natur- og friområde) - S-3812 Ullernåsen, reguleringsplan - Byggeområde for bolig og friområde - Bydel Ullern gnr.28 bnr.408 m.fl. - S-1002 Regulerings- og bebyggelsesplan for 28/647 m.v., Ullernåsen, Oslo. S-1002 har ikke egne skrevne reguleringsbestemmelser. - S-576 Regulerings- og bebyggelsesplan for del av gnr. 28, bnr. 307, Ullern (Legasjonsbyen), Oslo. S-576 har ikke egne skrevne reguleringsbestemmelser For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Reguleringsplanen som følger eiendommen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 Kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Se kommunens hjemmeside for ytterligere informasjon. Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. Offentlige planer: Det foreligger pågående byggesak i Øvre Ullern terrasse 50. Saken gjelder fasadeendring og bruksendring av arbeidsrom og vaskerom til stue og bad. Tillatelse gitt. Saksnummer 202018951. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202018951 Det foreligger pågående byggesak i Øvre Ullern terrasse 38. Saken gjelder åpninger i bærevegger. Tillatelse gitt. Saksnummer 202108388. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202108388 Det foreligger pågående byggesak i Øvre Ullern terrasse 77. Saken gjelder bruksendring av bod til oppholdsrom. Saken er under arbeid. Saksnummer 202457778. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202457778 Det foreligger pågående byggesak i Silurveien 42-46. Saken gjelder vedlikeholds- og utskiftningstiltak. Igangsettingstillatelse gitt. Saksnummer 202214987. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202214987 Det foreligger pågående byggesak i Øvre Ullern Terrasse 24. Saken gjelder utveksling av bærende konstruksjoner. Tillatelse gitt. Saksnummer 202455480. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202455480 Det foreligger pågående byggesak i Øvre Ullern Terrasse 24. Saken gjelder riving av pipe og installasjon av foringsrør. Tillatelse gitt. Saksnummer 202452871. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202452871 Det foreligger pågående byggesak i Slalåmveien 7. Saken gjelder tilbygg og bruksendring. Igangsettingstillatelse gitt. Saksnummer 202100142. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202100142 Det foreligger pågående reguleringssak med detaljregulering i Silurveien 41. Saken har status "Bestilling av oppstartsmøte" og gjelder boliger og friområde. Saksnr. 202007578. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202007578 Planbeskrivelse: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/showfile.asp?jno=2021132201&fileid=9847204 Planforslaget tilpasser seg omkringliggende bebyggelse ved høydene er tilpasset bakenforliggende bebyggelse. Selv om bebyggelsen er inntil 7 etasjer, møter den ikke bakenforliggende bebyggelse med mer enn tre etasjer på grunn av de store høydeforskjellene på tomten. Selv disse etasjene ligger under Øvre Ullern Terrasse i bakkant. Mot Silurveien møter bebyggelsen veien i 5-6 etasjer, og tilpasser seg høydene på omkringliggende bebyggelse som har større høyder enn småhusbebyggelsen i bakkant. For informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/28/647/60: 30.10.1963 - Dokumentnr: 14277 - Festekontrakt - vilkår Gjelder feste Festetid: 50 år FRAMFESTEKONTRAKT ÅRLIG AVGIFT NOK 1,600 PANT FOR FORFALT FESTEAVGIFT BESTEMMELSER OM REGULERING AV LEIEN BESTEMMELSER OM OVERDRAGELSE AV KONTRAKTEN BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE PLIKTIG MEDLEMSKAP I HUSEIERFORENING/VELFORENING M.V. Overført fra: Knr:0301 Gnr:28 Bnr:647 Snr:60 F1 14.08.1962 - Dokumentnr: 9885 - Best. om vann/kloakkledn. Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen Overført fra: Knr:0301 Gnr:28 Bnr:647 Gjelder denne registerenheten med flere 14.08.1962 - Dokumentnr: 9945 - Erklæring/avtale Vedtak av Oslo kommunes vann- og kloakkreglementet Overført fra: Knr:0301 Gnr:28 Bnr:647 Gjelder denne registerenheten med flere 26.09.1962 - Dokumentnr: 11802 - Bestemmelse om veg Bestemmelse om kloakkledning Bestemmelse om gjerde Overført fra: Knr:0301 Gnr:28 Bnr:647 Gjelder denne registerenheten med flere 24.10.1962 - Dokumentnr: 13457 - Erklæring/avtale Bestemmelse om trafostasjon/kiosk Overført fra: Knr:0301 Gnr:28 Bnr:647 Gjelder denne registerenheten med flere 08.11.1962 - Dokumentnr: 14180 - Best. om vann/kloakkledn. Overført fra: Knr:0301 Gnr:28 Bnr:647 Gjelder denne registerenheten med flere 08.11.1962 - Dokumentnr: 14181 - Best. om adkomstrett Bestemmelse om vann/kloakkledning Overført fra: Knr:0301 Gnr:28 Bnr:647 Gjelder denne registerenheten med flere 30.11.1962 - Dokumentnr: 15406 - Bestemmelse om veg Bestemmelse om kloakkledning Med flere bestemmelser Overført fra: Knr:0301 Gnr:28 Bnr:647 Gjelder denne registerenheten med flere 22.01.1963 - Dokumentnr: 818 - Erklæring/avtale Midlertidig dispensasjon fra Bygningsloven vedr. hobbyrom i kjeller Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet Overført fra: Knr:0301 Gnr:28 Bnr:647 Gjelder denne registerenheten med flere 22.01.1963 - Dokumentnr: 819 - Erklæring/avtale Midlertidig dispensasjon fra Bygningsloven vedr. veg Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet Overført fra: Knr:0301 Gnr:28 Bnr:647 Gjelder denne registerenheten med flere 22.01.1963 - Dokumentnr: 820 - Erklæring/avtale Midlertidig dispensasjon fra Bygningsloven vedr. hobbyrom i kjeller Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet Overført fra: Knr:0301 Gnr:28 Bnr:647 Gjelder denne registerenheten med flere 23.08.1963 - Dokumentnr: 10336 - Best. om vann/kloakkledn. Bestemmelse om gjerde Overført fra: Knr:0301 Gnr:28 Bnr:647 Gjelder denne registerenheten med flere 21.10.1963 - Dokumentnr: 13366 - Erklæring/avtale ANG TRÆR Overført fra gnr 28 bnr 745 Overført fra: Knr:0301 Gnr:28 Bnr:647 Gjelder denne registerenheten med flere 30.10.1963 - Dokumentnr: 14277 - Bestemmelse om veg Bestemmelse om vann/kloakkledning Byggeforbud på nærmere angitt avstand Bestemmelse om generende virksomhet Med flere bestemmelser 30.10.1963 - Dokumentnr: 14277 - Festekontrakt - vilkår Festetid: 50 år FRAMFESTEKONTRAKT ÅRLIG AVGIFT NOK 1,600 PANT FOR FORFALT FESTEAVGIFT BESTEMMELSER OM REGULERING AV LEIEN BESTEMMELSER OM OVERDRAGELSE AV KONTRAKTEN BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE PLIKTIG MEDLEMSKAP I HUSEIERFORENING/VELFORENING M.V. Overført fra: Knr:0301 Gnr:28 Bnr:647 Snr:60 F 03.12.1963 - Dokumentnr: 16030 - Erklæring/avtale Vedtak av visse vilkår vedr. utskillelse/bebyggelse av denne eiendom Overført fra: Knr:0301 Gnr:28 Bnr:647 Gjelder denne registerenheten med flere 15.09.1964 - Dokumentnr: 11817 - Erklæring/avtale Bestemmelse om trafostasjon/kiosk Med flere bestemmelser Overført fra: Knr:0301 Gnr:28 Bnr:647 Gjelder denne registerenheten med flere 05.04.1963 - Dokumentnr: 4247 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 60 Formål: Bolig Sameiebrøk: 1/54 EIENDOMMEN ER IKKE FORMELT SEKSJONERT EIENDOMMEN ER OPPDELT I 54 SEKSJONER
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for riktig betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav som følger av sameieforholdet, typisk vil dette gjelde felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på seksjonen. Legalpant til kommunen har prioritet foran legalpant til sameiet. De andre seksjonseiere har lovbestemt panterett i seksjonen for krav mot seksjonseieren som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver bruksenhet svarer til to ganger folketrygdens grunnbeløp på tidspunktet da tvangsdekning besluttes gjennomført.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Det opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller via firma teller med. Etter lov om eierseksjoner § 31, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlige etter sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legalpanterett i den enkelte eierseksjon på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med IF tilbyr Nordvik Trygghetspakken til våre boligkjøpere. Trygghetspakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle forsikringene du trenger til den nye boligen i et helt år. Leilighetspakken inneholder Boligkjøperforsikring, Super Innboforsikring, Flytteforsikring og Renteforsikring. Super Innboforsikring er en av markedets beste innboforsikringer og med denne kan du være trygg på at alle tingene du eier er godt forsikret. Flytteforsikring dekker skader på tingene dine ved transport, ut- og innflytting. Renteforsikring kan hjelpe deg med rentekostnaden på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir deg hjelp til å avklare hva du kan ha rett på om du oppdager en mangel i den nye boligen din. Ved mangel etter reglene i avhendingslova, vil forsikringen også gi deg juridisk bistand til å rette kravet mot selger eller selgers forsikringsselskap. Boligkjøperforsikring er inkludert i Trygghetspakken, men kan også tegnes separat. Trygghetspakken/Boligkjøperforsikring må senest tegnes på kontraktsmøtet. Se produktark vedlagt i salgsoppgaven for mer informasjon om Trygghetspakken, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 0,70% av salgssum (min. 45 000,-) – estimert til kr. 98 887,- Tilrettelegging: 15 900,- Nordvik Grunnpakke: 21 900,- Visning /overtagelse pr. stk: 3 500,- Oppgjørshonorar: 7 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 33 259,- Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 181 347,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 500,-
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Fredrik Langsø, Salgsleder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
913 99 834
f.langso@nordvikbolig.no
Megler
Fredrik Langsø, Salgsleder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
913 99 834
f.langso@nordvikbolig.no
Megler 2
Victoria Eidsvig Vergara, Eiendomsmeglerfullmektig
948 69 903
v.vergara@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Bygdøy Alle Eiendom AS
Org. nr.: 914457750
Bygdøy Alle 34, 0265 OSLO
Dobbel rentedekning gjennom Trygghetspakken fra If
For boligkjøper
Bilder
Fredrik Langsø
Salgsleder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
Bygdøy Allé
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?
Hva er din bolig verdt?
Victoria Eidsvig Vergara
Eiendomsmeglerfullmektig
Bygdøy Allé
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?