Ammerudhellinga 33Grorud
- Grorud
- Ammerudhellinga 33
- Prisantydning
- 2 890 000,-
- Felleskost/mnd
- 3 964,-
- BRA-i
- 32 m2
AMMERUD
Toppleilighet! Lys, luftig & arealeffektiv 1-roms m/flott utsikt! Innglasset balkong på 10 m² - Heis - Nærhet til marka!
Velkommen til Ammerudhellinga 33, presentert av Sebastian Chodkowski i Nordvik Bolig! Leiligheten ligger høyt i byggets 13. etasje og kan nyte langstrakt utsikt fra sydvest-vendt innglasset balkong på over 10 m². Inne er det en lys og delvis åpen stue-/kjøkkenløsning, lun sovealkove, pent flislagt bad og innvendig bod. Leiligheten ligger sentralt til i et etablert og populært boligområde på Ammerud, med marka som nærmeste nabo og 450 m til Grorud senter og T-bane. Kort fortalt: - Høytliggende i 13. etasje (Toppetasje) - 10 m² innglasset balkong - Kjøkken fra 2015 og bad fra 2011 - Mye lysinnslipp gjennom store vinduer - Kjellerbod og innvendig bod - Heis og fellesvaskeri - Fyring og varmtvann inkl - Tilgjengelig boområde nære Marka - Kort vei til butikk, buss og t-bane
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Andelsleilighet
- Byggeår:
- 1966
- Etasje:
- 13
- Rom:
- 1
- Prisantydning:
- 2 890 000,-
- Totalpris:
- 3 261 683,-
- Omkostninger:
- 18 631,-
- Fellesgjeld:
- 133 052,-
- Felleskost/mnd:
- 3 964,-
- Fellesformue:
- 21 259,-
- Totalt BRA:
- 43 m2
- Tomteareal:
- 10 449 m2 (eiet)
- Energimerking:
- E - mørkegrønn
- Heis:
- Ja
- Veranda:
- Ja
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
65-0215/24
Boligtype
Andelsleilighet
Adresse og betegnelse
Ammerudhellinga 33, 0959 Oslo
Gnr. 95, bnr. 76 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Andelsnr. 910 i Ammerudlia Borettslag, orgnr. 948808811
Selger(e)
Harald Cameron
Kjøpesum og omkostninger
2 890 000,- (Prisantydning) 133 052,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 3 023 052,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 9 300,- (Boligkjøperforsikring* (valgfritt)) 7 981,- (Gebyr forkjøpsrett/forhåndsavklaring) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst hjemmelsoverføring) 545,- (Tinglyst pantedokument) -------------------------------------------------------- 9 331,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperforsikring)) 18 631,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperforsikring)) -------------------------------------------------------- 3 032 383,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperforsikring)) 3 041 683,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1966
Etasje
13
Arealer
BRA-i: 32 kvm
BRA-e: 1 kvm
BRA-b: 10 kvm
Totalt BRA: 43 kvm
Beskrivelse:
Underetasje:
BRA-e: 1 kvm. Kjellerbod
Totalt BRA: 1 kvm
13. etasje:
BRA-i: 32 kvm. Entre, stue, kjøkken, bad, alkove
BRA-b: 10 kvm. Innglasset balkong
Totalt BRA: 42 kvm
Fellearealer og rettigheter til bruk:
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på borettslagets fellesareal, men disponeres av denne andelen. Borettslaget kan på et senere tidspunkt omdisponere denne bruken.
Innhold
Boligen har alt på ett plan og inneholder: 13. etasje BRA-i 32 m²: Entre, stue, kjøkken, bad, alkove I tillegg disponeres: - Innglasset balkong på 10 m² - Kjellerbod på 1 m² - Fellesvaskeri - Heis
Standard
Entré: Velkommen inn! Heisen tar deg enkelt opp til 13. etasje, hvor du møtes av en lys entré. Her er det plass til å henge fra seg yttertøy og sette fra seg sko. Dørcalling med åpner gjør det enkelt å slippe inn gjester fra bakkeplan. Fra entréen er det inngang til en praktisk bod. I tillegg disponeres en kjellerbod på 1 m². Stue med alkove: Videre er det inngang til en stue, i åpen løsning mot kjøkkenet. Rommet har plass til sofa, bord og tv-møbel. Fra stuen er det inngang til en alkove, som har plass til seng. Rommet er ikke et godkjent soverom, se punktet Ferdigattest for mer informasjon. Fra stuen er det i tillegg utgang til en innglasset balkong. Uteplassen er på 10 m² og har god plass til sittegruppe. Det er flott utsikt fra uteplassen, og glassveggene kan skyves til side i sommerhalvåret. Kjøkken: Kjøkkenet er i åpen løsning, og er praktisk utformet. Kjøkkeninnredningen er fra IKEA montert i 2015, og skapene har glatte malte fronter. Videre er det satt inn en benkeplate med kjerne i spon og overflate av tre som har overliggende oppvaskkum med ett greps blandebatteri fra Damixa. Innredningen har videre integrert oppvaskmaskin, kjøle-/fryseskap, platetopp og stekeovn. Over platetoppen er det tilkoblet kullfiltervifte. Det er satt opp fliser på veggen over benkeplate på veggene. Bad: Fra gangen er det inngang til et flislagt baderom med gulvvarme. Rommet er oppgradert i 2011 i regi av borettslaget, og er innredet med servant, underskap, toalett og dusjhjørne. Innvendige overflater: Gulv: Parkett, fliser Vegger: Malte flater, fliser Himling: Malte flater For full oversikt over tilstandsgrader, se punktet Byggemåte eller se vedlagt tilstandsrapport.
Parkering
Det medfølger ikke garasje eller parkeringsplass. Borettslaget har både parkeringsplasser og garasjer. Driftskontoret fordeler parkeringsplasser iht. gjeldende regler vedtatt av generalforsamlingen. Salg av garasjer skal godkjennes av styret. Det er kun tillatt med èn garasje, eller parkeringsplass per leilighet. Nye leiekontrakter og retningslinjer for bruk av parkeringsplass og garasje er utarbeidet. Borettslaget har avtale med P-Service AS vedrørende håndhevelse av parkeringsbestemmelsene. En del av parkeringsplassene er nå utstyrt med ladepunkt for el-biler. Det er tilrettelagt for ladepunkt i garasjene. Det er kun mulig å benytte ladeboks fra Mer. Bestillingsskjema for boks og for opprettelse av abonnement på uteplass, fås ved henvendelse til vårt driftskontor. For øvrig gateparkering etter områdets gjeldende bestemmelser.
Moderniseringer og påkostninger
Større vedlikehold og rehabilitering i borettslaget:
2023-2024: Nye vaskemaskiner i fellesvaskeri. Internettleverandør
2022-2023: Nye postkasser. Gangarealer bak blokker. Brannsikring av bygg. Strømpetrukket innvending taknedløp. Ny belysning mellom blokk 1og 2
2021-2022: Oppgradering av uteområder. Nye Inngangsdører. Nytt callinganlegg. Nye sittegrupper ute. Utelys bak blokkene
2020-2021: Stømpetrukket soilrør under blokkene. Sykkelhus bak blokkene. Utelys bak blokkene Nytt SD anlegg. Lekeplasser er oppgradert. El-billading i alle garasjer og utvalgte parkeringsplasser.
2019-2020: Oppgradering av adkomstvei til blokkene og beplantning ved inngangsparti er utført.
2019: Borettslaget har fått installert utvendig avfallsbrønner
2016 - 2018: Utskifting av 24 heiser. Ferdigstilt i 2018.
2013: Det er montert nye varmepumper i blokk 1. Inngang, kjeller og vaskeridører har fått nye elektroniske låser. Isolasjon i himling i bomberommene er skiftet ut.
2012: Ferdigstillelse av våtromsrehabilitering, prøveprosjekt, nytt låssystem, ny varmepumpe i blokk 3, samt tidsur på ruller i vaskeriene.
2011: Nye berederrom i blokk 4 (AG166-176). Nye sikringsskap i blokk 1 (AH 33-43). Bygget om takrennene til garasjene i borettslaget. Malt kjellergangene i blokk 4 og 3.
2010: Nye dører til sikringsskapene. Skiftet 2 varmepumper.
2009: Nye sikringsskap (disse blir skiftet etter hvert i alle oppgangene). Skiftet 2 varmepumper. Laget nye uteplasser ved syd-gavlene på blokkene med støtte fra Husbanken. Ny ytterkledning på heishusene på 2 blokker.
2008-2012: Baderomsrehabilitering. Den ekstraordinære generalforsamlingen 26.01.2007 vedtok å rehabilitere badene og skifte soil- og vannrør på kott og kjøkken.
2006: Rehabilitering av tørropplegg, og installert røykventilasjon i trapperom.
2000: Utvidet og innglasset 936 balkonger.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Ingen kommentarer.
Bygningssakkyndig
Mathias Walla Brandshaug
Byggemåte
Informasjon er hentet fra vedlagte tilstandsrapport, datert 28.01.2025 Bygning: Leilighet er oppført i én etasje. Grunnmur er oppført i støpt betong. Veggkonstruksjon er oppført i betong og teglstein, og er kledd med fasadeplater. Taket er et flatt tak og er tekket med papp. Etasjeskille er et betongdekke. Vinduer og dører: Vinduer og balkongdør med 2-lags glass. Innerdører i hvit malt utførelse. Entrédør i brann- og lydklassifisering B30/35dB. Vinduer og balkongdør er fra 1988. Balkong/terrasse: Det er etablert en innglasset balkong på 10 m². VVS-installasjoner: Type avløpsrør: Plast Type vannledninger: Rør i rør system. Innvendige vannrør skiftet i 2011. Type varmeanlegg: Radiatorer Luftbehandling: Naturlig ventilasjon Elkraft: Eier har ikke nøkkel til sikringsskapet så dette er ikke kontrollert. Nedenfor gjengis en kort oppsummering der den bygningssakyndige har beskrevet avvik ved boligen som har fått tilstandsgrad 2 (TG2) eller 3 (TG3). TG3 med store eller alvorlige avvik: TG2 med avvik som kan kreve tiltak: Vinduer og dører: Mer enn halve levetiden er oppbrukt for isolerglassvinduene (glassene er eldre enn 20 år). Isolerglassvinduer har skjulte konstruksjoner og det er fare for punktering. Nedsatt energieffektivitet må påregnes. Anbefalte tiltak: Ingen umiddelbare tiltak synes nødvendig utover løpende vedlikehold. Kjøkken: - Oppsummering av overflater og innredning: Kjøkkeninnredningen har generell stor slitasjegrad (utover normal slitasjegrad ut ifra alder). Det ble registrert fuktsvelling/skader på benkeplaten. Anbefalte tiltak overflater og innredning: Det synes ikke nødvendig med umiddelbare tiltak da funksjon i hovedsak synes opprettholdt, men det må påregnes utskiftning/utbedring for å få TG0/1. - Oppsummering av avtrekk: Kjøkkenventilator med omluftfunksjon/kullfilter i kombinasjon med naturlig ventilering, tilfredsstiller ikke standardens krav til luftutskiftning. TG 2 er satt på grunn av omluftsventilator/kullfilter i kombinasjon med naturlig avtrekk. Anbefalte tiltak avtrekk: Ideelt sett bør det være mekanisk avtrekk fra kjøkken (et krav for å få TG1), men dette er ofte ikke mulig å etablere i eldre bygg og det må påregnes at avviket ikke kan utbedres. Vannbåren varme: Anlegget er fra byggeår og har oppnådd en høy alder. Det vil være risiko for skader og lekkasjer i tiden som kommer. Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. Våtrom: - Oppsummering av overflater: Det er ikke tilfredsstillende høydeforskjell mellom topp sluk og topp tettesjikt ved dør. Preakeptert løsning i teknisk forskrift er 25 mm mens her er det målt til 20 mm. Dør er plassert i våtsone. Dørblad er ikke malt i bunn og har trukket fukt. Malingsavflassing i nedre del av dørblad. Dørlister er ikke fuget mot gulv og kan trekke fukt. Anbefalte tiltak overflater: Våtrommet fungerer med dagens tilstand i det daglige, men på grunn av påviste forhold bør det brukes med forsiktighet. Skadepotensialet er først og fremst ved eventuell lekkasje. Som en sikkerhet kan det vurderes lekkasjestopper i rommet (endrer ikke tilstandsgrad). - Oppsummering av sanitærutstyr: Det er fuktskader pga vannsøl, på baderoms innredningen. Det registreres en sprekk i servant. Anbefalte tiltak sanitærutstyr: Skade i servantskap og servant bør utbedres. TGIU - Konstruksjoner som ikke er undersøkt: Elektrisk: Det elektriske anlegget er oppgradert etter byggeår men ukjent alder og omfang. Eier har ikke nøkkel til sikringsskapet så dette er ikke kontrollert. Boligen har et elanlegg uten dokumentasjon, og feil kan ikke utelukkes. Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll etter retningslinjer fra FEL (forsirkrift for elektrisk lavspenningsanlegg). I tråd med veileder fra Direktoratet for byggkvalitet settes det ikke tilstandsgrad på bygningsdelen (elektrisk anlegg). Boligen har et elanlegg uten komplett dokumentasjon. Det anbefales å gjennomføre en NEK 405-2 elkontroll av en kvalifisert elektrofaglig person, og nødvendige tiltak vurderes deretter. Varmesentral: Felles fjernvarmeanlegg. Anlegget er ikke lokalisert eller inspisert. Det anbefales å forhøre seg med styret angående tilstand og servicehistorikk på anlegget. Varmtvannsbereder: Se punkt om varmesentral da berederen vil være en del av dette. Våtrom - Oppsummering av fukt: Alle vegger tilstøtende mot våtrommet er i mur/ betong og det er derfor ikke mulig å foreta hulltaking. Det er foretatt fuktsøk i overflater fra tilstøtende rom mot våtsone på våtrommet. Undersøkelsen viser ingen tegn til fukt. TGIU er gitt ut ifra manglende mulighet (bygningsmessige hindringer) for hulltaking mot våtsone. Tilstandsrapport ligger vedlagt i salgsoppgaven. Interessenter anbefales å sette seg inn i denne.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i borettslag. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Andelseier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Energi og oppvarming
Energimerking
E - mørkegrønn
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Energiattest er basert på nåværende eiers/ husstands senere års forbruk og utgifter. Dette vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtale mv. Megler har intet ansvar for informasjon som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Oppvarming via radiatorer.
Informasjon om strømforbruk
Selger har ikke oppgitt strømforbruk. Forbruk vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 3 964,- pr. mnd
Inkluderer: Totale felleskostnader pr. d.d. kr 3.964,– pr. md.
Herav:
Felleskostnader 3 484,-
Balkongtillegg 480,-
Balkongtillegg gjelder for balkonglån som ble tatt opp og fordelt på leilighetene med balkong. Lån fra 2000/2001. Vil være nedbetalt i 2025/2026. Innkreving av balkongtillegg gjelder ut 2025.
Felleskostnader inkluderer varmt vann og fyring. Grunnpakke Internett via OBOS OpenNet er inkludert i felleskostnadene. TV-pakke kan bestilles individuelt av den enkelte andesleier via OpenNet dersom ønskelig. Kostnader til TV-pakke må den enkelte eier bekoste selv.
Kommunale avgifter
Inkl. i de månedlige felleskostnadene.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 597 812,- pr. 2022
Sekundærbolig: Kr. 2 271 684,- pr. 2022
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
TV/Internett/Bredbånd
Telia er borettslagets leverandør av TV-signaler og leverer i tillegg 10 Mb/s internett til alle leiligheter i borettslaget. Den enkelte andelseier må selv hente digital TV-boks, utleveringssted finnes på www.telia.no. Standard boks med standard programtilbud er inkludert i fellesutgiftene, samt 10 Mb/s internett til alle mot et etableringsgebyr. Ønsker man høyere hastigheter kan dette bestilles til rabatterte priser hos Telia. I tillegg har borettslaget inngått avtale med Lynet Internett om tilbud av internett. Andelseiere står fritt til å velge internett fra Lynet Internett selv.
Borettslaget
Om borettslaget
Diverse opplysninger om borettslaget: - Borettslaget består av 982 andelsleiligheter. I tillegg kommer 2 tjenesteleiligheter. - Første innflytting skjedde i 1966/67. Tomten, kjøpt i 1987 er på 56 082 m2. - Borettslaget er tilknyttet OBOS som er forretningsfører. - Borettslagets nettside er https://vibbo/ammerudlia - Borettslaget har fire vaktmestere til å ivareta det daglige vedlikeholdet av borettslaget. - Driftskontoret er bemannet av en driftsleder og en sekretær som treffes i kontortiden, mandag til onsdag mellom 09.00 og kl. 15.00. På torsdager holder kontoret åpent til kl 17.00. Driftskontoret har adresse Ammerudhellinga 62. - Det er fellesvaskeri i borettslaget. Regler for bruk av fellesvaskeri finnes i borettslagets husordensregler, vedlagt i salgsoppgaven. - Tørkebåsene skal ikke brukes på søn. og helligdager og etter kl. 16.00 på lørdager og dag før helligdag. BORETTSLAGET ER IKKE ANSVARLIG FOR TYVERI I VASKERIENE ELLER TØRKEBÅSENE. - Det er forbudt å henge blomsterkasser eller annet (antenner/paraboler) på utsiden av balkongfronten, eller noen andre steder på utsiden av blokka. Styret opplyser i et eget skriv datert 06.11.2024: - I 2023 er det montert nytt brannvarslingsanlegg, samt utført en god del andre utbedringer som går på brannsikkerhet. Det ble da tatt opp et lån på 20 mill. som er avdragsfritt frem til 31.12.2025. Da er balkonglånet ferdig nedbetalt. Fullstendig driftsettelse av alarmanlegget blir Q4 i 2024. - Det er ikke planlagt ytterligere økning av felleskostnadene i 2024. Felleskostnadene økes med 5% fra 1. januar 2025. - Borettslaget har ingen offentlige pålegg som ikke er utført, og er heller ikke i noen rettstvist som kan få økonomiske konsekvenser. - Felleskostnadene inkluderer varmt vann og fyring, fellesvaskerier, vaktmestertjeneste, betjent driftskontor, trappevask, og 1000/1000Mb internett fra OBOS Nett. TV pakke fra Riks TV eller Allente. (Må bestilles av den enkelte husstand). - Det meldes av og til om forekomster av veggedyr, eller andre skadedyr. Dette håndteres fortløpende gjennom borettslagets bygningsforsikring. Andelseiere må selv sørge for å ha behandling/transport av eget innbo dekket i sin innboforsikring. - Det er per nå ca. 1,5 års ventetid for å få parkeringsplass. Garasjer omsettes, uten venteliste til markedspris, 70-100.000 avhengig av beliggenhet. Garasje kan også selges med boligen, forutsatt at kjøper kontakter driftskontoret i etterhånd for registrering. Månedsleien er kr. 150 for parkeringsplass og kr. 200,- for garasjer. Det er kun mulig med 1 parkeringsobjekt per leilighet. Utleie av parkeringsplasser og registrering av garasjekjøp foretas av vårt driftskontor. - En andelseier som får tildelt parkeringsplass, kan få plass med lademulighet. Per nå koster lading på parkeringsplass kr. 1,75/KWh. Fra 1. des overtar Wattif driften fra MER, nye ladepriser vil da bli gjeldende. - Ved kjøp av garasje kan det hende det er installert ladeboks fra før. Da er det kun snakk om å opprette abonnement hos MER Er garasjen uten boks, kan det kjøpes via MER. Ferdig installert boks koster ca. 20.000. Lading i garasjer koster i dag Kr. 1,25 per KwH. Fra 1. des overtar Wattif driften fra MER, nye ladepriser vil da bli gjeldende. - Det finnes utvendig sykkelskur ved hver blokk, men der er det noe ventetid for å få plass. Driftskontoret noterer interessenter på venteliste. - Tilgang til rom for oppbevaring av barnevogner og små barnesykler kan avtales med driftskontoret. - Vann, avløp og baderom ble rehabilitert mellom 2009 og 2012. All dokumentasjon ble overlatt til hver enkelt andelseier. Borettslaget har ikke kopier av dette, og entreprenøren er nå konkurs. Det er altså ikke mulig å skaffe dokumentasjon der hvor det mangler. Hentet fra innkalling til generalforsamling 2024: Styrets arbeid 2023/2024: Styret har også i 2023/2024 hatt fokus på vedlikehold og økonomi. Igjen har det vært et år med store utfordringer i samfunnet med økte kostnader på alle plan. Det har igjen rammet vårt borettslag, noe som resulterte i at vi igjen vært nødt til å øke felleskostnadene med 10 %. De største økningene har vært: ? Den årlige forsikringspremien økte med 10%. Det tilsvarer omtrent kr. 400 000. Dette skyldes i hovedsak at vi har hatt mange vannskader. - Kommunale avgifter økte med 8% ca.kr. 270 000,- for renovasjon og 20,7 % ca. kr. 1 158 000, - på vann og avløp. - I forhold til budsjettet har finanskostnadene nå økt med kr 2 100 000, -. - Økte strømkostnader og utgifter til fyring og varmtvann. I et forsøk på bedre noe på situasjonen har det bli gjennomført noen kutt i utgifter også. Bomiljøvakthold fra Securitas er sagt opp med virkning fra 1. februar 2024. Vaktmesters lørdagsrunde opphører fra 1/1-2024. Det vurderes å halvere antall containere til ekstrasøppel. Til sammen kan det gi en besparelse på kr. 4-500 000, - i 2024 Igangsatte prosjekter: - Brannsikring av bygg - Nye vaskemaskiner - Internettleverandør - Ny driftsleder - Tetting av rørgjennomføringer på takene. Utover dette er det ikke igangsatt nye prosjekter på grunn av den økonomiske situasjonen. Vedlikehold og oppgradering som er sluttført i perioden: - Nye vaskemaskiner. - Uteområder, gangvei bak blokk 2. - Uteplass blokk 4 - Ny driftsleder - Tetting av rørgjennomføringer på takene. Brann: Det har vært en liten brann i blokk 3, heldigvis uten store skader. Vannskade: Det har dessverre vært flere vannskader i perioden som har berørt beboere. De fleste av disse skyldes lekkasjer fra tak og innvending rør. Styret har hatt høyt fokus på disse skadene og har igangsatt tiltak som ser ut til å ha gitt resultater. Hærverk: Vi har vært utsatt for en del hærverk siste periode. Nye inngangsdører har blitt forsøkt brutt opp, forsøpling av fellesarealer. Bomautomater og lyktestolper har blitt påkjørt. Vi ser også at sikringsskap blir brutt opp, trolig fordi beboere ikke finner nøkkelen sin. Støtte: Ammerudlia borettslag vant Bærekraftprisen for 2022 på kr 1 000 000,- Pengene vil styre bruke på ting som kommer alle til gode. Det har blitt montert store griller på alle 4 uteplasser. Det siste året har vi mottatt følgende støtte; - Kr 240 000,- fra OBOS gir tilbake - Kr 700 000,- fra Oslo kommune. Kultur og nærmiljø: Det ble bevilget kr. 15.000, - til Ammerud skoles musikkorps. Sosialt: Styret og ansatte har hatt et godt samarbeid, og arbeidsmiljøet er godt. Det er avholdt fysisk julebord for styret og ansatte på kontoret i AH 62.. Juridiske andelseiere: Oslo kommune ved Boligbygg eier 123 leiligheter i vårt borettslag, noe som utgjør 12,5 % andelene. Det er hyppig kontakt mellom styret og Boligbygg vedrørende disse leietagerne. Leilighetene er konsentrert i blokk 1 og 2 noe som utgjør 25 % av andelene der. Ekstern utleie: Borettslaget leier ut plass til tre antenneanlegg på takene. To til mobilselskap og ett til blålysetatene (nødkommunikasjon). Renhold: Borettslaget har avtale med firmaet Stefan om renhold av lagets fellesarealer. Renovasjon: Vi som alle andre er pålagt kildesortering. Vi har egne søplebrønner for; - Restavfall - Papir - Glass og metal Alt annet avfall kastes i containere som kommer den første ordinære mandag i hver måned. Det er egne containere for småelektrisk avfall. I containerne kan det ikke kastes; - Avfall i svarte søplesekker. - Maling, gummidekk, gipsplaterester osv. Borettslaget betaler årlig store gebyrer fordi det kastes slikt avfall.
Forretningsfører
Obos Eiendomsforvaltning AS
Forkjøpsrett
Borettslaget og boligbyggelagets medlemmer har forkjøpsrett.
Kontakt megler for mer informasjon.
Gebyr forkjøpsrett: Kr. 7 981,-
Styregodkjennelse
Overdragelsen av borettslagsandelen til ny andelseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 133 052,- pr. 28.01.2025
Borettslaget har fem felles lån:
Lånenr: HANBA3-94927039758
Type: Annuitet
Restsaldo: kr 38.146.903,-
Restløpetid: 23 år 8 md.
Terminer per år: 12
Type rente: Flytende
Rente: 5,49%
Lånenr: HANBA4-94927039731
Type: Annuitet
Restsaldo: kr 119.713.270,-
Restløpetid: 18 år 5 md.
Terminer per år: 12
Type rente: Flytende
Rente: 5,49%
Lånenr: HANBA5-94927049117
Type: Annuitet
Restsaldo: kr 40.000.000,-
Restløpetid: 18 år 5 md.
Avdr.frihet til og med: 01.01.2026
Terminer per år: 12
Type rente: Flytende
Rente: 5,49%
Lånenr: HUS601-11436833--5
Type: Annuitet
Restsaldo: kr 4.040.377,-
Restløpetid: 1 år 2 md.
Terminer per år: 2
Type rente: Flytende
Rente: 4,71%
Lånenr: HUS602-11335421-50
Type: Annuitet
Restsaldo: kr 2.242.999,-
Restløpetid: 1 år 8 md.
Terminer per år: 12
Type rente: Flytende
Rente: 4,71%
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 – tolv– måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Fellesformue
Kr. 21 259,- pr. 31.12.2023
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
KOMMENTARER TIL ÅRSREGNSKAPET FOR 2023 Styret mener at årsregnskapet gir et riktig bilde av borettslagets eiendeler og gjeld, finansielle stilling og resultat. Informasjon om borettslagets forventede økonomiske utvikling er omtalt i årsrapportens punkt om budsjett for 2024. Forutsetningen om fortsatt drift er til stede, og årsregnskapet for 2023 er satt opp under denne forutsetning. Borettslaget har negativ egenkapital i balansen (udekket tap). Dette er nærmere omtalt i årsregnskapet under noten for udekket tap. Vesentlig avvik: Totale driftsinntektene er høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak andre inntekter som ble høyere enn budsjettert på grunn av miljøfond fra OBOS, samt tilskudd fra kommunen. Det innbyrdes avviket på innkrevde felleskostnader og garasjer/parkeringsplasser skyldes at sistnevnte har blitt budsjettert sammen med innkrevde felleskostnader, men de blir ført på egne inntektsposter pga. underregnskap. Driftskostnadene er høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak høyere forbruk til drift og vedlikehold enn budsjettert som følge av forsinkede prosjekter som havnet i 2023 regnskapet, eksempelvis ferdigstillelse av uteområdet rundt blokk 4. Finanskostnader er lavere enn budsjettert og skyldes i hovedsak at styret tok høyde for høyere renteøkninger enn hva som ble tilfellet. Resultat: Årets resultat vises i resultatregnskapet som et underskudd og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Disponible midler: Borettslagets disponible midler (omløpsmidler fratrukket kortsikt gjeld) viser borettslagets likviditet. De disponible midlene bør til enhver tid være positive, som en del av forutsetningene for videre drift. KOMMENTARER TIL BUDSJETT FOR 2024 Til orientering for generalforsamlingen legger styret fram budsjettet for 2024. Tallene er vist i kolonnen til høyre i resultatregnskapet. Vedlikehold: I posten drift og vedlikehold er det beregnet kr 5 500 000 til ordinært vedlikehold. Kommunale avgifter i Oslo kommune: Oslo Kommune har i sitt budsjettforslag for 2024 lagt til grunn en økning på 8 % for renovasjon og 20,3 % for vann- og avløp. Eiendomsskatten følger egne satser. Energikostnader: Energikostnadene har hatt en betydelig økning det siste året. Vi forventer at energiprisene vil holde seg høye også i 2024, men antar at strømstøtten videreføres og at mange har fått et mer bevisst forhold til energiforbruk og energisparing. Det er budsjettert med kr 11 700 000 til energi og fyring for 2024. Forsikring: Premieendringen er en følge av indeksjustering på bygninger på 5,2 % fra 1. januar, samt forsikringsselskapets individuelle prisjustering basert på skadehistorikken i Ammerudlia Borettslag. Lån: Ammerudlia Borettslag har 2 annuitetslån i Husbanken med halvårlig forfall og flytende rente på 4,49% pr. mars 2024. Videre har borettslaget 3 lån i Handelsbanken med månedlig forfall og flytende rente på 5,49% pr. mars 2024. For opplysninger om opprinnelig lånebeløp og restsaldo henvises til note i regnskapet. Forretningsførerhonorar og medlemskontingent: Forretningsførerhonoraret økte med 5,3% fra og med 01.01.2024. Medlemskontingenten til OBOS er kr 200 pr. andelsleilighet for 2024. Felleskostnader: I budsjettet har styret tatt hensyn til ovennevnte, samt øvrige prisendringer knyttet til produkter og tjenester borettslaget anskaffer. Dette danner grunnlaget for foreløpig fastsettelse av felleskostnader for 2024. Budsjettet er basert på 10 % økning av felleskostnadene fra 01.01.24.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Dyrehold
Dette gjelder både dyr i eierforhold og i pensjon. Det er ikke tillatt å holde hund i Ammerudlia borettslag. Dispensasjon fra forbudet kan gis dersom dokumenterte gode grunner taler for hundehold og det ikke er til ulempe for de øvrige brukere av eiendommen. Søknad til styret om hundehold skal dokumentert begrunnes. Ved eventuelt dyrehold gjelder følgende bestemmelser: 1. Det forutsettes at eier av dyret er kjent med politivedtektene angående dyrehold og straffebestemmelsene som gjelder for å holde dyr. Hunder skal føres i bånd innenfor borettslagets område. Den som innfrir kriteriene til å holde hund, forplikter seg til å påkoste et dressurkurs. 2. Eier, eller den som leder dyret må straks fjerne ekskrementer som dyret måtte etterlate seg på eiendommen, og på turveiene i området. 3. Eier av dyret er ansvarlig og erstatningspliktig for enhver skade dyret måtte påføre person eller eiendom, for eksempel oppskraping av dører og karmer, skade på blomster, planter, grøntanlegg mv. 4. Kommer det inn skriftlige berettigede klager på at dyreholdet sjenerer naboer med lukt, bråk etc. eller på annen måte er til ulempe, f. eks. gir allergiske reaksjoner eller skaper redsel eller angst, kan styret kreve dyret fjernet hvis ikke en minnelig ordning med klageren oppnås. I tvilstilfeller avgjør styret etter forhandlinger med partene hvorvidt en klage er berettiget. Styret kan etter skriftlig søknad gi dispensasjon fra disse bestemmelsene når det gjelder førerhund og tjenestehund. Behovet for å ha førerhund må dokumenteres av blindeforbundet og for tjenestehund av arbeidsgiver.
Borettslagets forsikringsselskap
If Skadeforsikring
Polisenr. 749385
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 10 449 kvm (eiet)
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at borettslaget eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt andel en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Adkomst
Se vedlagt kartskisse på høyre side i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra din startdestinasjon til boligen. På visningsdagen vil det bli skiltet med visningsskilter fra eiendomsmegler. Velkommen til visning!
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Leiligheten ligger sentralt til i et etablert og populært boligområde på Ammerud med marka som nærmeste nabo. Det er få minutters gange til fasiliteter som matbutikker, frisør, cafe, tannlege mm. Få minutters gange til Grorud T-banestasjon hvor du i løpet av ca 20 minutter kan komme deg til sentrum. Det er også gode bussforbindelser både mot sentrum og mot Gardermoen. Borettslaget har store grøntarealer, og for den friluftsglade er det kort vei til flotte tur- og friluftsområder som gir gode rekreasjonsmuligheter både sommer som vinter. I nærområdet er det et ypperlig tilbud til de som er glad i trening - Bare Trening/Sats Kalbakken og Sats Linderud ligger i nærheten. Andre aktivitetstilbud som idrettsbaner og badeplass finnes også i nærområde. I området finner du også Kalbakken Senter, Grorud Nærsenter, Stovner Senter og Linderud Senter, som inneholder de fleste forretninger og servicetilbud.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for høyhus på eiendommen datert 17.03.1972. Videre er følgende ferdigattester utstedt på eiendommen: - Ferdigattest for utskifting av vegg, vinduer, balkongdører datert 04.05.1990 - Ferdigattest for innglassing + utvidelse av balkonger datert 03.01.2001 - Ferdigattest for rehabilitering av våtrom datert 17.12.2012 - Ferdigattest for utskiftning av seks heiser datert 11.01.2019 - Ferdigattest for oppgradering av hovedinngang datert 25.03.2022 - Ferdigattest for installasjon av brannalarmanlegg datert 05.02.2024 Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det er blitt etablert en alkove i stuen, ved å sette opp en lettvegg. I de siste godkjente byggetegningene er det ikke tegnet inn noe alkove-/soverom i boligen. Alkoven regnes ikke som et godkjent soverom. Kjøper bærer selv risikoen for fremtidig bruk av rommet og for eventuelle pålegg fra det offentlige. Dette omfatter også risikoen for om søknad om bruksendring godkjennes og alle kostnader i den forbindelse.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler borettslaget. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til . Området rundt er regulert til bolig, bolig/allmennyttig formål, parkeringshus, understasjon for Oslo Lysverker, garasjeanlegg, vei, velferdshus for eldre, lekeplass mm. Reguleringsplaner: S-1118, S-1525, S-3681, V171264, V270464N2 Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. For informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/ Pågående byggesaker i området: - Ammerudgrenda 166-176, Ammerudhellinga 33-43, 56-66 og 70-80 - Installasjon av nytt brannalarmanlegg. Saksnummer: 202451382. Siste dok. 28.10.2024 - Ammerudveien 34 B - Bruksendring. Saksnummer: 202318017. Siste dok. 22.08.2024 Pågående reguleringssaker i området: - Planprogram for Grorud sentrum: Planprogrammet skal vurdere hele Grorud sentrum under ett, gi forutsetninger for en bedre sammenheng og mer bymessig utvikling. Grorud sentrum skal styrkes som lokalsentrum og kollektivknutepunkt. Det skal redegjøres for nødvendig utredningsarbeid. - Saksnr. 202102096. Saken gjelder revisjon av reguleringsplan for småhusområder i Oslos ytre by (Småhusplanen). Sakstype: Detaljregulering - Saksnr. 201602519. Saken gjelder Ammerudveien 20, 22. Boligprosjekt. Sakstype: Detaljregulering Eiendommen ligger under marin grense.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende servitutter/rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 1987/684-2/105 07.01.1987 FORKJØPSRETT RETTIGHETSHAVER: OSLO KOMMUNE GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Kommentar: Kjøpekontrakt og skjøte for gnr. 95, bnr. 76, 78, 81 og 83. Kommunen har forkjøpsrett ved salg av tomt.
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på andelen.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men andelseierne må dekke borettslagets løpende utgifter. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der borettslaget sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Borettslaget har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra borettslaget på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med IF tilbyr Nordvik Trygghetspakken til våre boligkjøpere. Trygghetspakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle forsikringene du trenger til den nye boligen i et helt år. Leilighetspakken inneholder Boligkjøperforsikring, Super Innboforsikring, Flytteforsikring og Renteforsikring. Super Innboforsikring er en av markedets beste innboforsikringer og med denne kan du være trygg på at alle tingene du eier er godt forsikret. Flytteforsikring dekker skader på tingene dine ved transport, ut- og innflytting. Renteforsikring kan hjelpe deg med rentekostnaden på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir deg hjelp til å avklare hva du kan ha rett på om du oppdager en mangel i den nye boligen din. Ved mangel etter reglene i avhendingslova, vil forsikringen også gi deg juridisk bistand til å rette kravet mot selger eller selgers forsikringsselskap. Boligkjøperforsikring er inkludert i Trygghetspakken, men kan også tegnes separat. Trygghetspakken/Boligkjøperforsikring må senest tegnes på kontraktsmøtet. Se produktark vedlagt i salgsoppgaven for mer informasjon om Trygghetspakken, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få: • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 1,50% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 45 390,- Nordvik grunnpakke med trykket salgsoppgave* kr. 21 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 16 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 28 046,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 124 126,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
- Selgers egenerklæring, datert 28.01.2025 - Tilstandsrapport, datert 28.01.2025 - Energiattest, datert 29.10.2024 - Brev fra forretningsfører, datert 28.10.2024 - Innkalling og protokoll fra årsmøte 2024, datert 28.05.2024 - Vedtekter og husordensregler - Reguleringsplankart, datert 28.10.2024 - Ferdigattest, datert 17.03.1972, 04.05.1990, 03.01.2001, 11.01.2019, 05.02.2024 - Byggemeldte tegninger, datert 05.11.1953 - Servitutt Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Sebastian Chodkowski, Eiendomsmegler / Partner
412 34 540
s.chodkowski@nordvikbolig.no
Megler
Sebastian Chodkowski, Eiendomsmegler / Partner
412 34 540
s.chodkowski@nordvikbolig.no
Megler 2
Kordian Zuraw, Eiendomsmeglerfullmektig
463 49 101
k.zuraw@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: BG30 Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 919945958
Haneborgveien 103, 1463 FJELLHAMAR
Bilder
Sebastian Chodkowski
Eiendomsmegler / Partner
Lørenskog
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?
Hva er din bolig verdt?
Kordian Zuraw
Eiendomsmeglerfullmektig
Lørenskog
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?