Kjølberggata 28BGamle Oslo
- Gamle Oslo
- Kjølberggata 28B
- Prisantydning
- 3 830 000,-
- Felleskost/mnd
- 5 017,-
- BRA-i
- 43 m2
Tøyen. 2-roms selveier som vender i sin helhet mot bakgård. Mulig å lage 3-roms. Varmtvann/fyring inkl
Lys 2-roms selveierleilighet beliggende sentralt, men allikevel skjermet til på Tøyen. Leiligheten vender i sin helhet mot indre gårdsrom og er således skjermet for trafikkstøy Leiligheten har en god planløsning med gode rom. Romslig entré med inngang til alle rom. Separat kjøkken, romslig soverom, stue og bad. Varmtvann, oppvarming og fiber inklusiv i fellesutgiftene Leiligheten har eldre standard så oppussing bør påregnes Kort fortalt: - Kan gjøres om til 3-roms - Kjellerbod - Alle vinduer er vestvendte og vender mot skjermet bakgård - Fasade pusset opp 2020 - Vinduer byttet 2015 - Kort til T-bane Fra torget som ligger ca. 1 min gange fra leiligheten går alle T-banens linjer. Ellers har 20- og 60-bussen busstopp like ved bygget. Parker, serveringssteder og dagligvare rett i nærheten
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Selveierleilighet
- Byggeår:
- 1940
- Etasje:
- 2
- Soverom:
- 1
- Prisantydning:
- 3 830 000,-
- Totalpris:
- 4 493 054,-
- Omkostninger:
- 98 820,-
- Fellesgjeld:
- 69 234,-
- Felleskost/mnd:
- 5 017,-
- Fellesformue:
- 5 248,-
- Totalt BRA:
- 46 m2
- Tomteareal:
- 907 m2 (eiet)
- Energimerking:
- G - mørkegrønn
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
13-0006/25
Boligtype
Selveierleilighet
Adresse og betegnelse
Kjølberggata 28B, 0653 Oslo
Gnr. 231, bnr. 262, snr. 17 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Kjøpesum og omkostninger
3 830 000,- (Prisantydning) 69 234,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 3 899 234,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 97 470,- (Dokumentavgift) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst pantedokument) 545,- (Tinglyst skjøte) 12 700,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 98 820,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 111 520,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 3 998 054,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 4 010 754,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1940
Etasje
2
Arealer
BRA-i: 43 kvm
BRA-e: 3 kvm
Totalt BRA: 46 kvm
Beskrivelse:
Kjeller:
BRA-e: 3 kvm. Disponibel kjellerbod
Totalt BRA: 3 kvm
2. etasje:
BRA-i: 43 kvm. Entré, bad, kjøkken, stue og soverom
Totalt BRA: 43 kvm
Takstmannens kommentar til arealoppmåling:
Bod i kjeller på ca. 3 kvm, merket "S- NR 17". Bruksrett ble ikke fremvist. Rom som ligger utenfor boenheten, men som eier har påvist og/eller opplyst at tilhører boenheten, er oppmålt og inkludert i BRA-e. Det er ikke fremvist dokumentasjon på at rommet tilhører boenheten. Rom utenfor boenheten kan omdisponeres av sameiet og dette kan påvirke boligens BRA.
Det er påvist synlige tegn på avvik i branncelleinndeling ut ifra dagens byggteknisk forskrift.
Eldre entredør som er mangelfull i forhold til dagens krav. Døren har ikke de nødvendige egenskapene for å hindre brann- og røykspredning fra en branncelle til en annen i den tiden som anses nødvendig for rømning og redning fra andre brannceller. Ved salg av eiendommen er det viktig at kjøper er klar over at eldre bygninger er oppført i en periode med annen byggeskikk og andre forskrifter/regler en de som gjelder i dag, de krav som gjelder i dag er normalt strengere.
I følge vedlagte tilstandsrapport.
Antall soverom
1
Innhold
Entré, bad, kjøkken, stue og soverom. Disponibel kjellerbod på ca. 3 kvm. Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten. Ekstra bodplass: Styret/sameiet disponerer noen ekstra boder som det er mulig for beboerne (leie må bestilles av enhetseier) å leie fra sameiet. Leie av bodene prises til kr 300,- per kvadratmeter. Disse kan årlig justeres med markedspriser. For leie av bod kontaktes styret for å gjøre avtale. Det er et begrenset antall boder tilgjengelig så styret kan ikke garantere at det er boder ledig.
Standard
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Vedlagt salgsoppgaven følger tilstandsrapporten og selgers egenerklæring. Disse må leses nøye av interessenter før bud inngis. Opplysninger gitt i tilstandsrapporten anses å være kjent for kjøper, og det kan derfor ikke reklameres på forhold som fremkommer av tilstandsrapporten. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Beskrivelsen av boligen som følger er hentet fra tilstandsrapporten: Utvendig: Vinduer: Vinduer med isolerglass fra 2015, karm og ramme i tre. TG 1. Dører: Malt entredør fra byggeperioden. Vurdering av avvik: Eldre entredør antatt fra byggeperioden som er mangelfull i forhold til dagens krav, og hvor opprinnelig sikkerhetslås er blendet igjen. Døren har ikke de nødvendige egenskapene for å hindre brann- og røykspredning fra en branncelle til en annen i den tiden som anses nødvendig for rømning og redning fra andre brannceller. Tiltak: Utskiftning av døren er påregnelig, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. TG 2. Innvendig: Overflater: Gulvflatene består av laminatgulv. Vegg- og takflatene består av malte overflater. Vurdering av avvik: Eldre overflater med bruksslitasje/slitasje og med enkelte sår. Synlig spor etter tidligere plassbygd skap på soverommet. Tiltak: Oppussing og oppgradering må påregnes ved et eierskifte. TG 2. Etasjeskille/gulv mot grunn: Støpte betongdekker. Etasjeskiller er kontrollert med krysslaser. Det er målt ca. 55 mm høydeforskjell på gulv i stue gjennom hele rommet. Det er målt ca. 21mm høydeforskjell på gulv i stue over en lengde på ca. 2 M. Det er målt ca. 45 mm høydeforskjell på gulv i soverom gjennom hele rommet. Det er målt ca. 21 mm høydeforskjell på gulv i soverom over en lengde på ca. 2 M. Vurdering av avvik: - Målt høydeforskjell på over 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 3 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. - Målt høydeforskjell på over 30 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 3 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Det ble registrert skjevheter/plan- og helningsavvik på gulvflatene. I slike bygninger av denne alderen må man påregne skjevheter på gulvflatene. Konsekvens/tiltak: For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Ytterligere undersøkelser må foretas for å få kartlagt omfanget for utbedring. Kostnadsestimat er skjønnsmessig av undertegnede, men det presiseres at de ovennevnte forholdene er vanskelig å estimere. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. TG 3. Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000. Innvendige dører: Originale innvendige dører som er malt i senere tid. Vurdering av avvik: Eldre dører fra byggeperioden med bruksslitasje/slitasje. Normal tid før utskifting av tredør er 30 - 50 år. Tiltak: Utskifting/utbedringer av dørene må påregnes ved et eierskifte. TG 2. Bad: Vegger og himling - Bad: Veggflatene består av fliser og malte takflater. Takflatene består av malte takflater. Vurdering av avvik: Eldre veggfliser med slitasje, bom (hulrom) og med sprekker. Dype og utette fuger. Normal tid før utskifting av keramiske fliser er 10 - 30 år. Normal tid før utskifting av våtrom, keramiske fliser på membran, lettvegg er 10 - 20 år. Tiltak: Renovering er påregnelig. TG 2. Gulv - Bad: Gulvflatene består av fliser. Det er målt ca. 20 mm høydeforskjell på gulv fra dørterskel til topp slukrist. Vurdering av avvik: Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn 25 mm. Eldre gulvfliser med slitasje og med bom (hulrom) på enkelte av flisene. Dype og utette fuger. Normal tid før utskifting av gulv i våtrom med keramiske fliser direkte på membran er 10 - 30 år. Normal tid før utskifting av gulv i våtrom med keramiske fliser på påstøp og underliggende banemembran er 20 - 40 år. Konsekvens/tiltak: Renovering er påregnelig. TG 2. Sluk, membran og tettesjikt - Bad: Sluk i støpejern. Vurdering av avvik: Det er ikke tilfredsstillende membran/tettesjikt på våtrommet. Det er ikke sluk i badets våtsone - dette er et avvik i forhold til dagens krav til fall mot sluk. Eldre sluk fra byggeperioden uten synlig membran. Gjennomføringer uten synlig membran. Normal levetid for gulvsluk er 30-60 år. Konsekvens/tiltak: Det må etableres tilfredsstillende tettesjikt/membran på våtrommet. Renovering er påregnelig. TG 3. Kostnadsestimat: 100 000 - 300 000. Sanitærutstyr og innredning - Bad: Dusj direkte på gulv med termostat batteri, klosett, servant med skapinnredning, speil og plass for vaskemaskin. Vurdering av avvik: Eldre sanitærutstyr og innredning med slitasje og svelling. Vann fra sisterna på klosett renner mer enn normalt/kontinuerlig til potta. Tiltak: Renovering er påregnelig. TG 2. Ventilasjon - Bad: Naturlig oppdriftsventilasjon. Vurdering av avvik: Rommet har kun naturlig ventilasjon. NS 3600 krever mekanisk avtrekk for å kunne gi TG 0/1. Konsekvens/tiltak: Våtrommet fungerer med dette avviket, men elektrisk avtrekksvifte bør monteres for å lukke avviket dersom dette er tillatt i sameiet. Ytterligere undersøkelser anbefales. TG 2. Tilliggende konstruksjoner våtrom: Hulltaking er ikke foretatt på grunn av tilleggende vegg mellom bad og tilstøtende rom er i mur eller betong. Vurdering av avvik: Det var utslag ved bruk av fuktindikator på gulvflatene i våtrommet. Tiltak: Renovering er påregnelig. TG 2. Eldre bad med begrenset gjenværende levetid, og renovering må påregnes. Dokumentasjon på utførelse er ikke fremlagt for takstmannen. I hht. Byggforsk byggedetalj 700.300, er normal levetid for baderom 15-25 år. Normal levetid for gulvsluk er 30-60 år. Normal levetid for armaturer 10-30 år. Klosetter og servanter 25- 45 år. Kjøkken: Kjøkkeninnredning med lyse profilerte fronter, ett overskap med fronter i glass, benkeplater i tre, rustfri oppvaskkum, ventilator med filter og opplegg for oppvaskmaskin. Fliser over benkeskap. Vurdering av avvik: Innredning med bruksslitasje, slitasje og fuktskjolder. Innredning uten komfyrvakt. Ventilator uten deksel, og det ble registrert malingsavflassing på takflatene over ventilatoren. Ingen unormale fuktverdier ble påvist i utsatte soner på befaringsdagen. Konsekvens/tiltak: Utskifting og utbedringer av kjøkkenet, ventilator og overflatene må påregnes. TG 2. Avtrekk - Kjøkken: Naturlig oppdriftsventilasjon. Vurdering av avvik: Det er manglende forsert mekanisk avtrekk fra kokesone i kjøkkenet. NS 3600 krever mekanisk avtrekk for å kunne gi TG 0/1. Det er vanskelig å etablere andre løsninger. Konsekvens/tiltak: Kjøkkenet fungerer med dette avviket. TG 2. Tekniske installasjoner: Vannledninger: Vannledninger i kobber. Vurdering av avvik: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger. Det ble registrert irr på enkelte av kobberrørene. Forventet levetid for kobberrør er 25-50 år. Konsekvens/tiltak: Anlegget må sjekkes av fagperson, som må utføre eventuelle tiltak på anlegget. I forbindelse med oppgradering av bad og kjøkken vil det være naturlig med utskiftning av rør. TG 2. Avløpsrør: Avløpsledninger i støpejern og plast. Vurdering av avvik: Mer enn halvparten av forventet brukstid på de eldre avløpsledningene i støpejern er oppbrukt. Avløpsrør på bad med rust. Forventet levetid på soilrør er 30-60 år. Tiltak: Anlegget må sjekkes av fagperson, som må utføre eventuelle tiltak på anlegget. I forbindelse med oppgradering av bad og kjøkken vil det være naturlig med utskiftning av rør. TG 2. Ventilasjon: Naturlig oppdriftsventilasjon. Spalteventiler i vinduene. TG 1. Vannbåren varme: Boligen er oppvarmet med radiatorer. Varmeanlegg, vannrør m.m i fellesarealet er ikke vurdert. Vurdering av avvik: Eldre radiatorer fra byggeperioden. Radiator har en forventet levetid på 30 - 50 år Tiltak: Vedlikeholdsarbeid er påregnelig. TG 2. Elektrisk anlegg: Automatsikringer i sikringsskap plassert i gang/fellesareal. Dørcalling med monitor som er plassert i entre. Det anbefales en teknisk vurdering av el-anlegg, da det ikke foreligger dokumentasjon eller har vært kontroll/ el-tilsynsrapport på hele anlegget i nyere tid. Det anbefales at vurdering og kontrollen utføres av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet eller en sertifisert eltakstmann. Det ble registrert enkelte eldre stikkontakter og brytere. Oppgradering må påregnes. TG 2. Se tilstandsrapport for mer informasjon. Branntekniske forhold: Det er montert røykvarsler og det finnes brannslukningsutstyr i boligen, ikke funksjons testet av takstmannen. TG 0. Tilstandsrapport for boligen er vedlagt salgsoppgaven. Se denne for nærmere informasjon om tilstandsgrad.
Parkering
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene, parkeringssone A, B, C, D og E: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 6.200 kroner for ett år Motorsykkel og moped: 3.100 kroner for ett år El-bil : 2.090 kroner for ett år El-motorsykkel og el-moped: 1.045 kroner for ett år Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/.
Moderniseringer og påkostninger
2025:
- Stue malt
2024:
- Byttet avløp, batteri og satte inn waterguard på kjøkken
- Byttet lås på ytterdør
2020:
- Fasadereabilitering ble startet i 2020. I regi av sameiet
2019:
- Fjernet garderobe på soverom
- Malte flater i alle rom
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
2. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Fasaden ble pusset og malt 2020 i regi av Sameiet. 17. Vet du om det er eller har vært feil på vann/avløp herunder rørbrudd, tilbakeslag, tett sluk eller liknende? Ja. Beskriv: Avløpet på kjøkkenet og kjøkkenbatteriet ble byttet den 12.03.2024. Arbeidet ble utført av Oslo Plumbing AS. Org.nr: 921 208 383 Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye.
Bygningssakkyndig
Rana Taksering AS
Byggemåte
Betongsåle på ukjent grunn for takstmannen. Det presiseres at undertegnede ikke har foretatt noen geotekniske undersøkelser og derved har begrenset kunnskap til byggets byggegrunn og stabilitet. Grunnmur i støpt betong. Støpte betongdekker. Bærende konstruksjon i betong innfelt med murverk, utvendig med pusset og malt fasade. Yttertak i trekonstruksjon tekket med papp. Trapper i betong med smijernrekkverk mellom etasjene. Vinduer med isolerglass, karm og ramme i tre. I følge vedlagte tilstandsrapport.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Ved ønske om at vegglamper, krokhengte lamper, lysekroner, prismelamper eller lignende lamper som er koblet til sukkerbit eller stikkontakt skal følge med i handelen, må det tas forbehold om dette ved inngivelse av bud. Det samme gjelder brunevarer.
Adgang til utleie
Den enkelte seksjonseier står fritt til å leie ut sin seksjon. Utleie må meddeles sameiets styre med opplysning om navn på eieren/ leieren. Alt fremleie skal meldes til styret skriftlig. Eier er ansvarlig for å gjøre leieboer kjent med vedtektene i sameiet og husordensreglene. I følge vedtekter §12.
Energi og oppvarming
Energimerking
G - mørkegrønn
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Energiattest er basert på nåværende eiers/ husstands senere års forbruk og utgifter. Dette vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtale mv. Megler har intet ansvar for informasjon som fremgår av energiattesten.
Se fullstendig energiattest fra selger som vedlegg til salgsoppgave. Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattesten.
Oppvarming
Boligen er oppvarmet med radiatorer. Thulagården har felles oppvarming ved biofyringsoljefyr/radiatorvarme. Dette anlegget betjenes av vaktmester. Dersom rom mangler fast installert oppvarmingskilde på visning, følger ikke dette med i handelen.
Informasjon om strømforbruk
Selger opplyser å ha brukt 1.448 kWh. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 5 017,- pr. mnd
Inkluderer: Varmtvann/fyring, HomeNet/fibernett, kommunale avgifter, felles bygningsforsikring, betjening andel fellesgjeld, vaktmestertjenester, renhold fellesarealer, forretningsførsel, normalt drift og vedlikehold, strøm fellesarealer, m.m.
Fordelt slik:
Lån 8397.71.40415 kr. 203,-
Lån 8397.71.64217 kr. 182,-
Lån 8397.71.75731 kr. 383,-
Felleskostnader kr. 4 248,90
Totale felleskostnader pr. månedlig intervall kr. 5 016,90,-
Styret har ingen planer om å justere felleskostnadene p.t.
Andre utgifter
Løpende kostnader: Felleskostnader kr. 5 017,- p.t. pr mnd. Innboforsikring kommer i tillegg (ca. 2 000,- per år avhengig av avtale) For strømkostnader, se punktet "Energi". Det er opp til kjøper å evt. inngå nye avtaler med ønskede tjenesteytere.
Eiendomsskatt
I Oslo kommune er det eiendomsskatt på boliger og fast eiendom som overstiger en fastsatt verdi. Informasjonen over er hentet fra eiendomsskattelistene. For mer informasjon rundt beregningsgrunnlaget for eiendommen, se http://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/eiendomsskatt
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 020 291,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 4 081 164,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
TV/Internett/Bredbånd
Sameiet har avtale med HomeNet om levering av internett (Fiber), dette er inkludert i felleskostander. I tillegg har sameiet en avtale om tv-signaler fra Riks-TV her er kun NRK inkludert, men hver enkelt kan bestille TV-pakker fra RiksTV gjennom sameiets avtale med HomeNet.
Sameiet
Om sameiet
Sameiet består av 56 seksjoner. 55 boligseksjoner og 1 næringsseksjon. Seksjonene er fordelt på fire oppganger med ulike gateadresser; Kjølberggata 28 A, Kjølberggata 28 B, Økernveien 5 A og Økernveien 5 B. Sameiet Thulagården er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 980453731, og ligger i bydel Gamle Oslo i Oslo kommune. Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS. Sameiets revisor er SLM REVISJON AS. Sameiet benytter egen hjemmeside og Vibbo som informasjonskanal: https://vibbo.no/thulagarden/om Hjemmeside: www.thulagarden.no - er Thulagårdens primære informasjonskanal, som gir både beboere og eiere/utleiere grunnleggende informasjon om regler, rutiner, innkallinger til beboermøter, dugnader, årsmøter mv. Bakgården disponeres av Sameiets beboere, det er utgang til bakgården fra kjellerne i Økernveien og Kjølberggata. Felles sykkelbod. Thulagården har et heldekkende brannvarslingsanlegg levert av Gowens. Sameiet har renholdstjeneste til felles trappegang og vaktmester for normalt vedlikehold av fellesarealer. Vaktmester er i gården 4 timer pr uke. Callinganlegget er utstyrt med videokamera, slik at du kan se hvem som ringer på. Hver seksjon skal disponere én bod. Styret kan leie ut øvrige boder i sameiet til seksjonseierne. Under årsmøte 2024 ble det vedtatt at, Økning av dugnadsgebyr: Styret foreslår å doble dugnadsgebyret fra 50 kroner til 100 kroner i måneden, og belønningen for oppmøte fra 300 kroner til 600 kroner. Begrunnelse: Vi har opplevd dårlig oppmøte ved dugnader og ønsker å øke incentivet til å møtet opp på dugnaden. Det minst 10-15 år siden dette beløpet ble endret forrige gang. Styrets arbeider i 2023: - Det har vært en del forsikringssaker som styret har prøvd å avslutte, herunder veggdyr i oppgang 28B (sak avsluttet), skadesak i boden under trappen til oppgang 28A (sak avsluttet, men ikke reparert), og innbrudd i 2023 (sak nesten avsluttet). - Byttet nøkler til ytterdørene pga. innbrudd. - Byttet døren i 28A og Økernveien 5A. - Kontroll av brannslukningsapparater gjennom Bygårdsservice AS. - Kontroll på el-anlegg hvor det ble avdekket flere brudd, disse må kontrolleres og repareres. Når årsrapporten ble skrevet har styret vedtatt at dette skal ordnes, men styret har ikke bestilt utbedringen enda. - Bestilt oppgraderinger av stoppekraner fra Pentex. Hva som bør gjøres etter årsmøtet 1. Reparere skaden under trappen i 28A, samt spyle kummen bakgården. Utført i 2024. 2. Bytte stoppkraner i fellesområdene. 3. Komme med forslag/tilbud til neste årsmøte om hva som skal gjøres med taket. 4. Søke om å få satt opp et gjerde i bakgården. 5. Vurdere installasjon av varmepumpe. Ikke aktuelt med det første. 6. Begynne/ferdigstille oppgradering av elektrisk anlegg i samsvar med rapport fra 2023. Sameiet skifter ut el-kjele nå, men dette er inkludert i felleskostnader pr. 01.01.2025. I følge styreleder per 20.01.25, er det ikke planlagt større planer i gården pr. nå, men i 2025 vil styret vurdere status på tak og ventilasjonssystem. Pr nå er det ukjent omfang og kostnad i forbindelse med dette.
Forretningsfører
Obos Eiendomsforvaltning AS
Forkjøpsrett
Det er ikke forkjøpsrett.
Styregodkjennelse
Overdragelsen krever ikke styregodkjennelse. Salg må meddeles sameiets styre med opplysning om navn på eieren/ leieren. Megler bistår med eierskiftemelding til forretningsfører og styret.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 69 234,- pr. 15.01.2025
Boligselskapet er ikke tilknyttet sikringsordning.
Selskapets totale lån og vilkår:
1)
Bank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98208316095
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 7,35%
Restsaldo kr. 392 586,-
Innfrielsesdato: 30.03.2029
Type rente: Flytende rente
Andel fellesgjeld kr. 7 284,35
Kapitalkostnader kr. 167,66
2)
Bank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98208316109
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 7,35%
Restsaldo kr. 195 971,-
Innfrielsesdato: 30.07.2026
Type rente: Flytende rente
Andel fellesgjeld kr. 3 494,66
Kapitalkostnader kr. 195,71
3)
Bank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98208316117
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 7,35%
Restsaldo kr. 1 291 537,-
Innfrielsesdato: 30.06.2038
Type rente: Flytende rente
Andel fellesgjeld kr. 23 129,12
Kapitalkostnader kr. 226,43
4)
Bank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98208316125
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 7,35%
Restsaldo kr. 1 974 435,-
Innfrielsesdato: 30.11.2034
Type rente: Flytende rente
Andel fellesgjeld kr. 35 326,14
Kapitalkostnader kr. 419,83
Total andel fellesgjeld per 15.01.25 kr. 69 234,27
Fellesformue
Kr. 5 248,- pr. 31.12.2023
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Årsresultatet for 2023 viser et underskudd på kr. 1.724,-, og ble vedtatt ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tat hensyn til. Budsjett for 2024 viser et overskudd på kr. 95 500,-. Boligselskapets budsjett og regnskap ligger vedlagt i salgsoppgaven.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Det arrangeres normalt to dugnader årlig; en om våren og en om høsten. Dugnaden bli informert om ved oppslag i oppgangene 1-2 uker før dugnadsdatoen. I månedlige husleia er det beregnet kr. 100,- per leilighet i som dugnadsgebyr hver måned. Ved deltagelse blir dette tilbakebetalt, kr. 600,- pr dugnad. I følge protokoll årsmøte 2024. Alle balkonger tilhørende gården er brannbalkonger, som skal kunne brukes til å forlate bygningen via en annen oppgang dersom oppgangen til noen av leilighetene er stengt ved brann ol. . Derfor er det ikke tillatt å ha paraboler eller. andre efekter som kan sperre ferdselen i en krisesituasjon Balkong som deles med nabo og som fungerer som en mulig rømningsvei ved brann. Det betyr at det må være adkomstmuligheter for nabo. Møbler og annet utstyr må ikke komme i veien for dette. Husk at det skal være mulig adkomst for barn og gamle også. Ta også hensyn til din nabo og hold deg på sin side av balkongen. Det er ikke lov å montere vifte til felles luftekanaler, verken på bad eller på kjøkken. Seksjonseiere må lufter radiatorene sine fra når radiatoranlegget er slått på (hver høst).. Uten lufting gir ikke radiatorene skikkelig varme. Dersom noen ikke slipper ut luften av sine radiatorer påvirker dette også varmen i andre leiligheter. Fremgangsmåte kan leses om på sameiets hjemmeside. I følge "Praktisk info" på hjemmeside. Se vedlagte husordensregler og vedtekter §6 for informasjon om beboernes vedlikeholdsplikter.
Dyrehold
Husdyrhold er tillatt, men begrenset til et – 1 – dyr (katt, hund el.l). Slanger og krypdyr er ikke tillatt. Husdyrhold skal ikke være til sjenanse for naboene.
Sameiets forsikring
Gjensidige Forsikring
Polisenr. 73191459
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 907 kvm (eiet)
Felles eiet tomteareal. Tomten er opparbeidet med plener og beplantning.
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at sameiet eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt seksjon en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Tomtegrenser er ikke kontrollert utover arealbekreftelse. Arealbekreftelse fra Oslo kommune er vedlagt salgsoppgaven.
Adkomst
Adkomst fra offentlig vei.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Kjølberggata 28B har en sentral og attraktiv beliggenhet i et etablert boområde på Kampen/Tøyen. Nærområdet byr på blant annet Munch Museet, Botanisk Hage, Tøyenbadet og samtlige av T-banens linjer i umiddelbar nærhet, for ikke å glemme Tøyen Torg som har blitt en attraktiv møteplass kultur og matopplevelser. I tillegg finner man bibliotek, blomsterbutikk, frisører, apotek, matbutikker, restauranter og utesteder rett rundt hjørnet. Det er gangsavstand til sentrum og rett utenfor døra er det kort vei til det meste av servicetilbud, tur og rekreasjonsmuligheter. Nærmeste matbutikker er Kiwi, Rema 1000 og Coop Kampen (her er det også post i butikk) ca 200-300 meter fra leiligheten. På Kampen, som ligger rett i nærheten finner man også flere forretninger og trivelige kaféer. Gatene ned mot Grønland er fylt med et spennende mangfold av småbutikker, med et utbud av varer som skiller seg fra kjedebutikkenes mer standardiserte sortiment. Fortsetter man videre sørover kommer man til byens nyeste bydel, med spennende spiseplasser og populære Sørenga Sjøbad. Området har moderne og spennende arkitektur som gir en interessant kontrast til bydelens kultur og historie. Treningssentrene SATS Ensjø, Fresh Fitness, Tøyen Fitness ligger innenfor kort gangavstand. Det er svært god kollektivdekning i området. Alle T-banelinjene passerer stasjonen på Tøyen og det er gangavstand til bussholdeplass. Sentralstasjon er kun to stopp unna med T-banen, med tilgang til tog, flytog og flybuss. Det er oppstilling av bysykler i Jens Bjelkes gate.
Bebyggelse
Området består og bolig og næringsbygg.
Skoler og barnehager
Adressen sokner til Tøyen barneskole. Elever går videre til Jordal ungdomsskole. Andre barneskoler i nærheten er blant annet Kampen barneskole og Vålerenga barneskole.
Barnehager i nærheten er blant annet Sommerfryd barnehage, Bellevue Gård barnehage, Heibergløkka barnehage, Kampen kunstbarnehage og Hurdalsgata barnehage.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ikke ferdigattest, men ekspedisjonsdokument fra 1938. Ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Ekspedisjonsdokumentet er uattestert, og dokumenterer at det er søkt om oppføring av bygget, men ikke endelig godkjenning. At ekspedisjonsdokument eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det foreligger ferdigattest for fasadekledning, datert 28.04.1976. Det foreligger ferdigattest for fasadeforandring, datert 10.10.1984. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det foreligger byggemeldte tegninger som stemmer med dagens bruk. Det kan allikevel være mindre avvik sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent, og interessenter oppfordres til å sette seg godt inn i vedlagte tegning. Leiligheten er p.t. en 2-roms leilighet, men basert på planløsningen kan det tilsynelatende være mulig å gjøre den om til en 3-roms ved å flytte kjøkken til stue. Det presiseres at muligheten for omgjøring er ikke nærmere vurdert av teknisk fagkyndig. Bruksendring av rom er ofte søknadspliktig. Verken selger eller megler har undersøkt hvorvidt endringen vil bli godkjent. Kjøper bærer risikoen for om omgjøringen er teknisk gjennomførbar og for hvorvidt endringen godkjennes av plan- og bygningsetaten.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameiet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til byggeområde for bolig, forretning, kontor. Reguleringsbestemmelser: S-2255: Reguleringsbestemmelser i tilknytning til endret reguleringsplan for Oslo sentrum og indre sone i Oslo kommune. S-1886: Endret reguleringsplan med reguleringsbestemmelser for Tøyen sentrum - begrenset av Kjølberggt.- Økernveien - Borggt.- Kolstadgt. - Sigurds gt. Reguleringsplanen som følger eiendommen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 Kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Se kommunens hjemmeside for ytterligere informasjon. Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Offentlige planer: Det foreligger pågående byggesak i Hagegata 30. Saken gjelder ombygging av boligblokk. Rammetillatelse gitt 22.05.2023. Søknaden omfatter reparasjon og vesentlig endring av boligdel, utvidelse av eksisterende påbygg, fasadeendring, og bruksendring av bolig til fellesareal for boligformål, for eksisterende boligblokk i Hagegata 30 i bydel Gamle Oslo. Tiltaket består av 48 leiligheter, inkludert én sammenslåing, og én boenhet som søkes bruksendret til fellesareal. Saksnummer 202304061. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202304061 For informasjon om flere arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/
Bo- og driveplikt
Det er ikke boplikt for eiendommen.
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/231/262/17: 16.10.1948 - Dokumentnr: 411710 - Erklæring/avtale Midlertidig dispensasjon fra Bygningsloven vedr. oljetank mv Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet Overført fra: Knr:0301 Gnr:231 Bnr:262 Gjelder denne registerenheten med flere 15.01.2025 - Dokumentnr: 49233 - Registerenheten kan ikke disponeres over uten samtykke fra rettighetshaver Rettighetshaver: Nordvik Oppgjør AS Org.nr: 814 449 912 Elektronisk innsendt 01.02.1984 - Dokumentnr: 505021 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 17 Formål: Bolig Sameiebrøk: 470/25848 EIENDOMMEN ER OPPDELT I 56 SEKSJONER
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for riktig betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav som følger av sameieforholdet, typisk vil dette gjelde felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på seksjonen. Legalpant til kommunen har prioritet foran legalpant til sameiet.
Verneklasse/SEFRAK
Eiendommen er ikke på gule lister.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Det opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller via firma teller med. Etter lov om eierseksjoner § 31, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlige etter sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legalpanterett i den enkelte eierseksjon på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Eiendommen blir ytterligere rengjort etter visning.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 1,25% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 48 990,- Grunnpakke Leilighet kr. 5 000,- Markedspakke Basis inkl. digital salgsoppgave kr. 22 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 16 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 23 320,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 129 000,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Alexander Johannessen, Eiendomsmegler MNEF / Partner
922 45 380
a.johannessen@nordvikbolig.no
Megler
Alexander Johannessen, Eiendomsmegler MNEF / Partner
922 45 380
a.johannessen@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Bygdøy Alle Eiendom AS
Org. nr.: 914457750
Bygdøy Alle 34, 0265 OSLO
Bilder
Alexander Johannessen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Bygdøy Allé
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?