Klevgaten 2CArendal
- Arendal
- Klevgaten 2C
- Prisantydning
- 2 090 000,-
- Totalpris
- 2 265 464,-
- Felleskost/mnd
- 3 057,-
- Kommunale avg.
- 18 066,- per år
- BRA-i
- 102 m2
Romslig selveierleilighet - 2 soverom - enkel adkomst rett inn fra bakkeplan - kort vei til alt av fasiliteter
Leilighet med sentral og rolig beliggenhet i sentrum. Fra leiligheten er det kort vei til skoler og barnehager. Arendal sentrum ligger kun ett steinkast unna. Hvor det er butikker, restauranter, shoppingsenter, treningssenter, utendørsbasseng, badestrand og historiske områder. Ferge til Hisøy og Tromøya hele året går fra kaia ved Tyholmen og om sommeren går Merdøferga til Merdø.
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Selveierleilighet
- Byggeår:
- 1860
- Etasje:
- 1
- Soverom:
- 2
- Prisantydning:
- 2 090 000,-
- Totalpris:
- 2 265 464,-
- Omkostninger:
- 56 550,-
- Fellesgjeld:
- 118 914,-
- Felleskost/mnd:
- 3 057,-
- Kommunale avgifter:
- 18 066,- per år
- Fellesformue:
- 5 662,-
- Totalt BRA:
- 102 m2
Visninger
Alle våre visninger har påmelding. Passer ikke tidspunktet, send megler en e-post og avtal tid for privatvisning.
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
39-0012/25
Boligtype
Selveierleilighet
Adresse og betegnelse
Klevgaten 2C, 4838 Arendal
Gnr. 501, bnr. 114, snr. 3 (ideell andel 1/1) i Arendal kommune.
Selger(e)
Tone Minde
Harry Martin Isaksen
Kjøpesum og omkostninger
2 090 000,- (Prisantydning) 118 914,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 2 208 914,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 55 200,- (Dokumentavgift) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst pantedokument) 545,- (Tinglyst skjøte) 12 700,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 56 550,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 69 250,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 2 265 464,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 2 278 164,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1860
Etasje
1
Arealer
BRA-i: 102 kvm
Totalt BRA: 102 kvm
Beskrivelse:
1. etasje:
BRA-i: 102 kvm. Entré, gang, stue/kjøkken, bad, vaskerom, 2 soverom og toalettrom
Totalt BRA: 102 kvm
Antall soverom
2
Innhold
Entré, gang, stue/kjøkken, bad, vaskerom, 2 soverom og toalettrom
Standard
Entré Velkommen inn i en innbydende og praktisk entré med god plass til oppbevaring av klær og sko – en lun start på hjemmet. Gang En romslig og luftig gang binder rommene sammen på en harmonisk måte. Stue/kjøkken Den åpne stue- og kjøkkenløsningen skaper en sosial og luftig atmosfære, med god plass til både spisegruppe, sofakrok og TV-møbler. Kjøkkenet har stilrene, glatte fronter og en slitesterk laminatbenkeplate. Her er det plass til kjøl/fryseskap, komfyr med kokeplate og oppvaskmaskin – alt du trenger for et funksjonelt og innbydende kjøkken. Bad Et lyst og moderne bad med fliser på gulv og vegger, samt behagelig gulvvarme. Innredet med elegant servant, toalett og dusjkabinett. Badet har mekanisk avtrekk og en nyere avtrekksvifte som sikrer godt inneklima. Vaskerom Praktisk vaskerom med malte panelplater på veggene og malt himling. Her er det opplegg for vaskemaskin, samt en varmtvannstank. Mekanisk og elektrisk avtrekksvifte sørger for god luftsirkulasjon. Toalettrom Lyst og praktisk toalettrom utstyrt med toalett og servant. Soverom To romslige og innbydende soverom med plass til både seng og oppbevaring. Hovedsoverommet har garderobeskap for ekstra oppbevaringsmuligheter.
Parkering
Det medfølger ingen parkeringsplass med salget. Rett på utsiden av bygget er det gateparkering som er avgiftsbelagt deler av døgnet. P-hus Vest som har døgnåpent, ligger kun en kort gåtur fra leiligheten. Her tilbys det også leie av fast parkeringsplass.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Om eierskapet Når ble boligen overtatt av nåværende eier(e)? 28. februar 2008 Har du kjennskap til eiendommen? Ja Har du brukt eller vedlikeholdt boligen siste 12 måneder? Ja Er boligen forsikret med hus- eller annen bygningsforsikring? Ja Polisenummer: SP0002039831 Forsikret i: If Utført arbeid 1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, ufaglært Arbeid som er utført: Nye fliser, dusjkabinett, baderomsmøbel, malerarbeid. Generell oppussing. 1.1 Vet du om tettesjikt, membran eller sluk ble fornyet eller oppgradert? Ja, ufaglært Arbeid som er utført: 2009 1.2 Vet du om det finnes dokumentasjon på hvordan bad eller vaskerom er bygget opp? Nei 2. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Gjort via sameiet. Agder Entreprenør har gjort noe av det. 3. Vet du om det er gjort arbeid med drenering, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Agder Entreprenør 4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Foreligger det en samsvarserklæring? Ja Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Caverion 4.1 Vet du om det elektriske anlegget har blitt kontrollert? Nei Eventuell kommentar: Caverion 5. Vet du om det er gjort arbeid på vann og avløp, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Caverion. Lagt ned ny jordelektrode. Oktober 2024. 6. Vet du om boligen eller eiendommen har blitt endret eller bygget ut etter opprinnelig byggeår, enten av deg eller tidligere eiere, herunder bruksendringer kjeller/loft etc.? Ja, både faglært og ufaglært Var tiltaket søknadspliktig? Ja Har arbeidet blitt godkjent? Ja Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Refererer til seksjonering som ble gjennomført i 1990. 9. Vet du om det er gjort arbeid på eiendommen som ikke er nevnt i de andre spørsmålene? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Agder Entreprenør har gjort vedlikehold på tak og vegg i bakgården. Feil og mangler 12. Vet du om det er eller har vært problemer med mur/pipe/ilsted, for eksempel dårlig trekk, sprekker, pålegg, fyringsforbud eller liknende? Nei Eventuell kommentar: Pipen brukes ikke. Det er ikke ildsted i leiligheten. 13. Vet du om det er eller har vært feil med dreneringen? Eller om det er eller har vært fukt, sopp eller råteskader i underetasjen, kjeller eller krypkjeller? (herunder også sameiet/borettslagets fellesarealer) Ja Beskriv: Vann og fukt på vegg og bakkeplan i bakgården. Dette er nå utbedret i bakgården, med drenering ved vegg i bakkeplan og fasaden. Dette gav ikke skade inn på denne enheten. 14. Vet du om det er feil/utettheter i tak, terrasser/fasade/vinduer/garasje, og/eller er det synlige skader? Nei Eventuell kommentar: Vinduer mot Klevgaten trenger vedlikehold 15. Vet du om det er eller har vært feil med det elektriske anlegget? Ja Beskriv: Jordfeil. Denne er nå utbedret. Caverion utførte arbeidet. Offentlige og private forhold 23. Vet du om det er utført tidligere arealoppmålinger av boligen, eller om boligens areal er oppgitt i dokumenter som salgsoppgave, takstrapport, tilstandsrapport, byggesøknad eller lignende? Ja Hvilket dokument og når er målingen foretatt? Takstmann Roy Paulsen gjorde takst den 18.2.2025 Areal er også oppgitt i salgsoppgave. 30. Vet du om det finnes planer, vedtak eller forslag til vedtak som kan øke husleien/festeavgiften /fellesutgiftene/fellesgjelden? Nei Eventuell kommentar: Fellesutgiften er nettopp økt pga planlagt utbedringer i 2025.
Bygningssakkyndig
Roy Paulsen
Byggemåte
UTVENDIG TG 2 Vinduer Malte trevinduer av forskjellig årgang. Mot Klevgaten er eldst. Og av alder ca 1986. Vinduer i soverom er av nyere dato ca 2011. Årstall: 1986 Kilde: Eier Vurdering av avvik: • Det er avvik: Vinduer mot Klevgaten er slitt og trenger vedlikehold. ( har alder). Konsekvens/tiltak • Tiltak: Noe vedlikehold må påregnes. TG 2 Dører Ytterdør inn til leilighet er ikke en lyd og brann dør. Vurdering av avvik: • Det er avvik: Døren er ikke dør med lyd og brannkrav. Konsekvens/tiltak • Tiltak: Ytterdør bør byttes. Innvendig TG 2 overflater Laminat på gulv og malte vegger og tak. Vurdering av avvik: • Det er avvik: Gulvene har noe tupping. og sprekker Konsekvens/tiltak • Tiltak: Noe vedlikehold må påregnes. TG 2 Radon Boligen har ikke Radon sperre. Det var ikke krav til dette på byggetidspunktet. Vurdering av avvik: • Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Konsekvens/tiltak • Det bør gjennomføres radonmålinger. TG 2 Pipe og ildsted Her er pipe, men ikke ildsted, Vurdering av avvik: • Ildfast plate mangler på gulvet under sotluke/feieluke på pipe. Konsekvens/tiltak • Det anbefales å montere ildfast plate under luker på pipe. Hvis her monteres ovn. Våtrom Bad TG 2 Overflater gulv 3mm fall og liten oppkant ved dør. Årstall: 2009 Kilde: Eier Vurdering av avvik: • Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn 25 mm. TG 2 Sluk, membran og tettesjikt Plast sluk med belegg oppi. Vurdering av avvik: • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på slukløsningen. Konsekvens/tiltak • Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må slukløsningen skiftes ut og sannsynligvis må også membransjiktet skiftes/utbedres. Det er imidlertid vanskelig å si noe om tidspunktet for når dette er nødvendig. Vaskerom TG 2 Overflater gulv Her er 10mm fall til sluk, men tre-gulvlister rundt mot vegg. Og det vil si at her er ingen våtromsnorm. Årstall: 2012 Kilde: Eier Vurdering av avvik: • Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn 25 mm. Her er gulvlister rundt mot vegg og dermed ingen våtromsnorm, Konsekvens/tiltak • Våtrommet fungerer med dette avviket. Men her bør vurderes oppgradering. I forhold til risiko for vannlekkasje ut til andre rom/i vegger. TG 2 Sluk, membran og tettesjikt Plast sluk med smøre membran av ukjent utførelse. Vurdering av avvik: • Det er avvik: Her er synlig en liten bit av mansjett til membran for sluk Konsekvens/tiltak• Tiltak: Nærmere undersøkelse bør utføres Tekniske installasjoner TG 2 Vannledninger Kobber rør av eldre årgang. Det finnes ikke ferdigmelding VA på denne eiendommen, kun ferdigmeldt vannmåler Vurdering av avvik: • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger. Konsekvens/tiltak • Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. TG 2 Avløpsrør Avløpsrør av plast. Men rør i grunnen kan ha mye eldre årgang Vurdering av avvik: • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger. Konsekvens/tiltak • Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. TG 2 Elektrisk anlegg Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet. Elektrisk anlegg av eldre årgang, fornyet med smart måler og automatsikringer. Strøm målerne står i salongen på hjørnet. Caverion holder på med oppgradering og flytting av strøm målerne 1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)? Nei Spørsmål til eier 2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre. 2025 Caverion holder på med oppgradering og flytting av strøm målerne. 3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet? Ja 4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999? Ja Eksisterer det samsvarserklæring? Nei 5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år? Nei 6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut? Nei 7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg? Nei 8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank? Nei Generelt om anlegget 9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet? Nei 10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger? Nei Inntak og sikringsskap 11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer? Ja 12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll? Nei Generell kommentar TG2 gis kun på grunn av at her mangler Samsvarserklæring. Brannceller Er det påvist synlige tegn på avvik i branncelleinndeling ut ifra dagens byggteknisk forskrift? Nei Er det ifølge eier utført håndverkstjenester på boligen siste 5 år? Nei Nyere håndverkstjenester Er det påvist avvik i forhold til rømningsvei, dagslysflate eller takhøyde? Nei Krav for rom til varig opphold Er det påvist avvik i forhold til rømningsvei, dagslysflate eller takhøyde? Ja Begge soverom har for lite lysflate/vindu i forhold til gulv flate ( skal være 10%) Lovlighet Boligbygg med flere boenheter Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, som stemmer med dagens bruk Hele leiligheten ble oppgradert i 2012. Det finnes ikke ferdigmelding VA på denne eiendommen, kun ferdigmeldt vannmåler.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Den enkelte sameier rår som eier over seksjonen og har full rettslig råderett over sin seksjon, herunder rett til overdragelse, utleie og pantsettelse. Utleie må meldes skriftlig til styret.
Energi og oppvarming
Oppvarming
Elektrisk.
Informasjon om strømforbruk
Det foreligger ingen informasjon fra selger om strømforbruket.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 3 057,- pr. mnd
Inkluderer: Fellesutgifter kr 1.581,-
Rentekostnader andel fellesgjeld kr 697,-
Avdrag andel fellesgjeld kr 779,-
Ut i fra dagens lånebetingelser vil neste avdrag som forfaller til betaling 30.03.2025 utgjøre ca kr 866,00 per måned for denne boligen.
Fellesutgifter inkluderer: Lønnskostnader, kontingent ABBL, forretningsfører ABBL, felles bygningsforsikring, vaktmestertjenester ABBL, vedlikehold, felles strøm og andre driftskostnader.
Kommunale avgifter
Kr. 18 066,- pr. 2025
Kommunale avgifter inkluderer: Renovasjon, vann og avløp.
Det er installert vannmåler på eiendommen. Oppgitt beløp er et estimat basert på selgers forbruk foregående år. Forbruk vil variere fra husstand til husstand og endelig fakturert beløp kan derfor avvike. Fakturering skjer månedlig/kvartalsvis.
Eiendomsskatt
Kr. 2 728,- pr. 2025
Informasjon om eiendomsskatt er innhentet fra Arendal kommune.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 717 526,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 2 870 102,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
TV/Internett/Bredbånd
Fiber
Sameiet
Om sameiet
Sameiet navn er Sameiet Klevgaten 2. Sameiet består av 10 boligseksjoner og 1 næringsseksjon. Den enkelte bruksenhet består av en hoveddel, samt eventuelt en eller flere seksjonerte tilleggsdeler. Hoveddelen består av en klart avgrenset og sammenhengende del av bebyggelsen på eiendommen. De deler av eiendommen som ikke inngår i de enkelte bruksenheter er fellesareal. Den enkelte sameier rår som eier over seksjonen og har full rettslig råderett over sin seksjon, herunder rett til overdragelse, utleie og pantsettelse, med mindre noe annet følger av lov eller disse vedtektene. Den enkelte sameier har enerett til bruk av sin bruksenhet og rett til å nytte fellesarealer til det de er beregnet eller vanlig brukes til, og annet som er i samsvar med tiden og forholdene. Sameiermøte kan fastsette vanlige ordensregler. Sameiet skal holde bygninger og eiendommen for øvrig i forsvarlig stand, så langt plikten ikke ligger på sameierne. Felleskostnader med eiendommen skal fordeles likt mellom sameierne, med mindre særlige grunner taler for å fordele kostandene etter nytten for den enkelte bruksenhet eller etter forbruk. Det betales forskuddsvis hver måned ett Akontobeløp som er fastsatt av styret eller sameierne på sameiermøtet. Beløpet skal dekke avsetning av midler til framtidig vedlikehold, påkostninger eller andre fellestiltak på eiendommen, dersom sameiermøtet har vedtatt slik avsetning. Sameiet skal ha ett styre som skal bestå av en styreleder og fra 1-2 andre medlemmer med 1-3 varamedlemmer. Styret velges på sameiermøtet. Styret velger nestleder blant sine medlemmer. Styret skal sørge for vedlikehold og drift av eiendommen, og ellers sørge for forvaltning av sameiets anliggender i samsvar med lov, vedtekter og vedtak på sameiermøtet. Det øverste myndighet i sameiet utøves av sameiermøtet. Ordinært sameiermøte skal holdes hvert år innen utgangen av april måned. Fra årsmøte i Sameiet 08.04.2024: Fellesutgifter - info Styret informerer om hva som inngår i fellesutgiftene. Fremover er det store vedlikeholdsbehov, som vil medføre økte kostnader for sameierne. Vedtak: Styret informerte -Det er store vedlikeholdsbehov, som vil medføre økte kostnader for sameierne. Styret vurderer bistand fra Arendal Boligbyggelag ifbm. med vedlikeholdsprosjektene. Teknisk avdeling hos ABBL tar kontakt med styreleder Porttelefon Pr. dagsdato finnes det ikke ringeklokke eller system for å betjene inngangsdøren fra leilighetene. Vil sameiet koste installasjonen av en ny porttelefon eller er det en privat sak som må dekkes? Vedtak: Sameiet kommer ikke til å bekoste ringeklokker/ porttelefoner. Andelseierne kan installere dette privat. Brannvarslingssystem Det gamle brannvarslingssystemet er ikke funksjonelt. Pr. i dag, er det kun røykvarsler i hver leilighet som gjelder. De er heller ikke sammenkoblet. Vil et brannvarslingssystem plassert kun i trappeoppgangen tilstrekkelig nok? Det er flere tykke betongvegger i hver leilighet og det er usikker på om en eventuell varsling kan høres fra soverommene. Forslag til vedtak: Sameiet godkjenner installasjon. Vedtak: Brannvarslingssystem inngår i avtalen med Caverion ifbm. oppgradering av det elektriske anlegget. Etter planen skal dette arbeidet starte i september. Fasadeendring Serge Teyssere ønsker å sette inn 1-2 vinduer som vist på vedlagt bilde. Det vil benyttes samme type vinduer som alle andre vinduer og det vil ikke endre fasaden negativt utseendemessig (se bilde). Alle kostnader (byggkostnader, henting av tillatelse…) dekkes av Serge. Vedtak: Årsmøte er positiv til fasadeendringen med innsetting av 1-2 vinduer. Men før igangsetting må mer dokumentasjon fremlegges for styret. (kommunal godkjenning, detaljert plan med tegninger etc.) Årsmøte gi styret fullmakt til å godkjenne ny søknad med dokumentasjon. Vedlikehold Klevgt. 2C Glasset i inngangsdøra er punktert. Det skulle allerede være byttet i fjor. Takrennen bak bygget er tett, og vann renner langs muren (se bilde 2). Det er en skade i murpuss som vist på vedlagt bilde. Trappa trenger overflatebehandling (maling/lakk). Serge har snakket med beboeren i 3.etg. og har tilbudt seg å gjøre arbeid vederlagsfritt hvis det er i orden for styret/sameie Vedtak: Glasset i inngangsdør - Avventes inntil eventuell avtale med teknisk avd. ABBL Takrenner - Styret tar saken videre, må finne ut hvor lekkasjen kommer fra. Overflatebehandling av trappa - Årsmøte er positiv til at innmelder vil gjøre dette. Men før igangsetting må detaljene avklares med styret Styreleder opplyser at på forrige årsmøte ble det bestemt å gjennomføre tiltak som løfter selve bygget. I førsteomgang blir det fokusert på yttervegger og tak. Styreleder har pr i dag ikke kunne gi kostnadsestimat og om det vil medføre økte felleskostnader.
Forretningsfører
Arendal Boligbyggelag
Forkjøpsrett
Det praktiseres ikke forkjøpsrett i sameiet.
Styregodkjennelse
Det praktiseres ikke styregodkjennelse i sameiet. Styret skal underrettes skriftlig om overdragelse. Ved eierskifte betales det eierskiftegebyr til forretningsfører for sameiet.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 118 914,- pr. 26.02.2025
Avdrag: Kr. 779,-Rentekostnader: Kr. 697,-
Lånenummer: 60308126288, Nordea Bank Abp, filial i Norge
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 06.02.2025: 7.25% pa.
Antall terminer til innfrielse: 40
Saldo per 06.02.2025: 1 205 000
Andel av saldo: 118 914
Neste termin/avdrag: 30.03.2025 ( siste termin 30.12.2034 )
Flytende rente
Ut i fra dagens lånebetingelser vil neste avdrag som forfaller til betaling 30.03.2025
utgjøre ca kr 866,00 per måned for denne boligen.
Fellesformue
Kr. 5 662,- pr. 31.12.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ut i fra dagens lånebetingelser vil neste avdrag som forfaller til betaling 30.03.2025 utgjøre ca. kr 866,00 per måned for denne boligen. Fremover er det store vedlikeholdsbehov, som vil medføre økte kostnader for sameierne. Styret vurderer bistand fra Arendal Boligbyggelag ifbm. med vedlikeholdsprosjektene. Styreleder opplyser at på forrige årsmøte ble det bestemt å gjennomføre tiltak som løfter selve bygget. I førsteomgang blir det fokusert på yttervegger og tak. Styreleder har pr i dag ikke kunne gi kostnadsestimat og om dette vil medføre økte felleskostnader.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og ordensregler er vedlagt.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Dugnad gjennomføres ved behov.
Dyrehold
Fra vedtektene: Selv om det er vedtatt forbud mot dyrehold, kan bruker av seksjonen holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for de øvrige brukere av eiendommen. Fra ordensregler: Det må ikke holdes kjæledyr til sjenanse for andre beboere. Det er ikke tillatt å mate fugler og /eller katter fra veranda eller vindu. Styleleder opplyser at dyrehold at det er tillatt, så lenge det ikke er til sjenanse for de andre seksjonseierne.
Sameiets forsikring
IF
Polisenr. SP0002039831
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 642,4 kvm (eiet)
Felles eiet tomt.
Adkomst
Følg Vestregate fra sentrum mot Blødekjær. Klevgaten går inn til venstre midt i bakken. Leiligheten er i første bygget på høyre hånd i Klevgaten. Det vil bli skiltet med visningsskilt fra Nordvik under annonserte visninger. Åpner du annonsen på hjem.no eller nordvikbolig.no, finnes kartskisse. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til reiserute fra din starts destinasjon til boligen. Velkommen!
Radonmåling
Boligen har ikke Radon sperre. Det var ikke krav til dette på byggetidspunktet.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Leilighet med sentral og rolig beliggenhet i sentrum. Fra leiligheten er det kort vei til skoler og barnehager. Arendal sentrum ligger kun ett steinkast unna. Hvor det er butikker, restauranter, shoppingsenter, treningssenter, utendørsbasseng, badestrand og historiske områder. Ferge til Hisøy og Tromøya hele året går fra kaia ved Tyholmen og om sommeren går Merdøferga til Merdø.
Offentlig kommunikasjon
Bussholdeplass, Tinghuset - 17 ulike linje- ca. 3 minutter i gåavstand. Arendal togstasjon - linje R50 - ca. 2 minutter i kjøreavstand. Kristiansand Kjevik - ca. 50 minutter i kjøreavstand.
Skoler og barnehager
Barnehager
St. Franciskus barnehage (0-5 år) - ca. 10 minutter i gåavstand.
Tyholmen barnehage (1-5 år) - ca. 9 minutter i gåavstand.
Springkleiv barnehage (1-5 år) - ca. 10 minutter i gåavstand.
Skoler
Stinta skole (1-10 klasse) - ca. 7 minutter i gåavstand.
St. Franciskus skole (1-10 klasse) - ca. 10 minutter i gåavstand.
Steinerskolen i Arendal (1-10 klasse) - ca. 24 minutter i gåavstand.
Moltemyr skole (1-10 klasse) - ca. 6 minutter i kjøreavstand.
Arendal videregående skole - ca. 10 minutter i gåavstand.
Arendal videregående skole - Mølleheia - ca. 21 minutter i gåavstand.
Sam Eyde videregående skole - ca. 9 minutter i kjøreavstand.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for eiendommen datert, 22.12.1989. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. I henhold til informasjon fra kommunen foreligger det ikke ferdigattest for vann og avløp. Det foreligger ferdigmelding for installasjon av vannmåler. Byggeår 1860 i følge tilstandsrapporten. Leiligheten ble fornyet i 2012. Ifølge tegninger fra kommunen er dagens romløsning forskjellig fra det som har vært byggesøkt. Det er satt opp vegg og dør mellom entré og gang. Veggen mellom entreen og kjøkkenet er forlenget. Det er åpnet opp mellom stuen og kjøkkenet og det er i dag åpen løsning. Det opprinnelige badet er i dag i bruk som toalettrom. Vaskerommet er i dag i bruk som bad og boden som vaskerom. Døren mellom disse rommene er flyttet. Endring fra hoveddel til hoveddel er ikke søknadspliktig. Endringer fra tilleggsdel til hoveddel er søknadspliktig. Ulovlige tiltak vil kommunen kunne forfølge og kreve omsøkt etter dagens regelverk. Kjøper overtar risiko og ansvar for eventuelle pålegg/søknader som følger av dette.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameiet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Arealplaner under arbeid - planid: 09062012-20 - 42032022-18, 42032023-8, 42032022-21, 42032023-2. Nabovarsel - Oppstart detaljregulering av Østre gate 18 og Munkejordet 2 - Tomstad AS. Varsel om oppstart - Detaljregulering av kanal i Arendal sentrum - Asplan Viak. Varsel om igangsetting av detaljregulering for Blødekjær 5-15 - Haarklau og Lindeberg AS. Reguleringsplan - formål: uregulert. Kommeplan Arendal 2023-2033 - planid: 42032022-8.
Bo- og driveplikt
Det er ikke boplikt for eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 4203/501/114/3: 22.04.1899 - Dokumentnr: 900135 - Rettigheter iflg. skjøte Rettighetshaver: Knr:4203 Gnr:501 Bnr:132 Bestemmelse om adkomstrett over denne eiendom. Gjelder denne registerenheten med flere Servitutten lot seg ikke fremskaffe. 30.11.1904 - Dokumentnr: 904835 - Best. om adkomstrett Rettighetshaver: Knr:4203 Gnr:501 Bnr:132 Rett til bruk av en 4 fot bred gang mot godtgjørelse. Gjelder denne registerenheten med flere Servitutten lot seg ikke fremskaffe. 02.11.1961 - Dokumentnr: 3194 - Elektriske kraftlinjer Rettighetshaver: Arendal kommunale Elektrisitetsverk Gjelder denne registerenheten med flere Betyr: Avtale med Arendal kommune ang. elektriske kraftlinjer. Se vedlagte servitutt for utfyllende informasjon. 26.01.1990 - Dokumentnr: 697 - Urådighet PANTERETT TIL SAMEIET SOM SIKKERHET FOR FELLESUTGIFTER FOR:NOK 10,000 OVERDRAGELSE SKAL GODKJENNES AV STYRET ---------- Prioritetsbestemmelse prior etter Husbanken og senere med 90% av lånetakst Betyr: Panterett til sameiet som sikkerhet for fellesutgifter. Se vedlagte servitutt for utfyllende informasjon. 26.01.1990 - Dokumentnr: 697 - Rettigheter iflg. skjøte Rettighetshaver: Knr:4203 Gnr:501 Bnr:114 Snr:1 Rettighetshaver: Knr:4203 Gnr:501 Bnr:114 Snr:7 Rettighetshaver: Knr:4203 Gnr:501 Bnr:114 Snr:8 Rettighetshaver: Knr:4203 Gnr:501 Bnr:114 Snr:9 Rettighetshaver: Knr:4203 Gnr:501 Bnr:114 Snr:10 Rettighetshaver: Knr:4203 Gnr:501 Bnr:114 Snr:11 Rett til å disponere arealet i bakgården. Betyr: Skjøte gir s.nr. 1 rett og udelt til å disponere arealet i bakgården. Se vedlagte servitutt for utfyllende informasjon. 24.06.2020 - Dokumentnr: 2645321 - Bestemmelse om parkering Rettighetshaver: Knr:4203 Gnr:501 Bnr:114 Snr:1 Rettighetshaver: Knr:4203 Gnr:501 Bnr:114 Snr:5 Rettighetshaver: Knr:4203 Gnr:501 Bnr:114 Snr:6 Rettighetshaver: Knr:4203 Gnr:501 Bnr:114 Snr:7 Rettighetshaver: Knr:4203 Gnr:501 Bnr:114 Snr:9 Rettighetshaver: Knr:4203 Gnr:501 Bnr:114 Snr:11 Bestemmelse om vedlikehold Bestemmelse om utleie Gjelder denne registerenheten med flere Betyr: Gir en oversikt over hvilke seksjoner som har tilgang til parkering. Se vedlagte servitutt for utfyllende informasjon 22.01.1990 - Dokumentnr: 529 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 3 Formål: Bolig Sameiebrøk: 120/1279 EIENDOMMEN ER OPPDELT I 6 SEKSJONER Betyr: Søknad om å dele opp et større bygg i flere enheter. Se vedlagte servitutt for utfyllende informasjon. Fra hovedbølet som eiendommen er fradelt fra, kan det være tinglyst heftelser i form av erklæringer/avtaler som ikke fremgår av grunnboken for denne eiendommen. Det gjøres oppmerksom på at grunnboken er endret, slik at det ikke lenger er mulig for kjøpers bank å forutsette 1. prioritets pant der hvor det er tinglyste heftelser, som ikke skal slettes for selgers regning. Eiendommen blir overdratt fri for rene pengeheftelser med mindre annet er oppgitt.
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for riktig betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav som følger av sameieforholdet, typisk vil dette gjelde felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på seksjonen. Legalpant til kommunen har prioritet foran legalpant til sameiet.
Verneklasse/SEFRAK
Boligen er registrert i SEFRAK-registeret. Dette er et nasjonalt register over boliger fra før 1900 (1945 i Finnmark). Bygningene i SEFRAK-registeret er i utgangspunktet ikke pålagt spesielle restriksjoner. Registrering i registeret fungerer som et varsel om at kommunen bør ta en vurdering av verneverdien før det eventuelt blir gitt tillatelse til å endre, flytte eller rive bygningen. For meldepliktige bygninger (bygninger fra før 1850), er det lovfestet i §25 i Kulturminnelova at en vurdering av verneverdien må gjøres før søknad om endring eller riving kan bli godkjent. Kommunen kan gi tillatelse til rivning eller endring på tross av at kulturminnemyndighetene i fylkeskommunen kan uttale seg i mot dette.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Det opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller via firma teller med. Etter lov om eierseksjoner § 31, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlige etter sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legalpanterett i den enkelte eierseksjon på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Fast provisjon: kr. 40 000,- Grunnpakke Leilighet/tomt kr. 12 900,- Markedspakke Basis inkl. trykket salgsoppgave kr. 23 900,- Oppgjørshonorar kr. 7 990,- Tilrettelegging egentlig kr. 6 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 3 500,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 95 190,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 500,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Megler
Even Guttormsen, Salgsleder / Eiendomsmegler / Partner
404 08 024
e.guttormsen@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Arendal Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 932433192
Kirkegaten 5, 4836 ARENDAL
Bilder
Even Guttormsen
Salgsleder / Eiendomsmegler / Partner
Arendal
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?