Nobels gate 23Bygdøy - Frogner
- Bygdøy - Frogner
- Nobels gate 23
- Prisantydning
- 4 500 000,-
- Totalpris
- 4 591 319,-
- Felleskost/mnd
- 3 342,-
- BRA-i
- 36 m2
Frogner | Pen 2-roms i 4. etasje med heis. Oppvarming og fibernett inkl. i felleskostnader. To boder
2-roms beliggende høyt og fritt i 4. etasje med heisadkomst. Store vindusflater med trivelig utsikt og god takhøyde gir mye lys og luftighet. 2019-2021: Nytt kjøkken med integrerte hvitevarer Plassbygget klesskap soverom Ny varmtvannsbereder Nye gulv i stue, gang og kjøkken 2023-2025: Ny servant, innredning og dusjkabinett 2023. Utskifting av toalett i 2025. Kort fortalt: - Heis - Opplegg for vaskemaskin på bad - Oppvarming inkl i felleskostnadene - Bod på loft og første etasje (6 + 1 kvm) - Hyggelig bakgård - Fellesvaskeri - Lave omkostninger, ingen dok.avgift, ikke forkjøpsrett Sentral beliggenhet med kort vei til alt av servicetilbud, offentlig transport og kort gåtur til Frognerparken. Nobels gate 23 er et veldrevet aksjelag med god økonomi samt pen og velholdt byggningsmasse.
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Aksjeleilighet
- Byggeår:
- 1930
- Etasje:
- 4
- Soverom:
- 1
- Prisantydning:
- 4 500 000,-
- Totalpris:
- 4 591 319,-
- Omkostninger:
- 10 263,-
- Fellesgjeld:
- 81 056,-
- Felleskost/mnd:
- 3 342,-
- Totalt BRA:
- 43 m2
- Energimerking:
- F - mørkegrønn
- Heis:
- Ja
Visninger
Alle våre visninger har påmelding. Passer ikke tidspunktet, send megler en e-post og avtal tid for privatvisning.
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
13-0058/25
Boligtype
Aksjeleilighet
Adresse og betegnelse
Nobels gate 23, 0268 Oslo
Gnr. 212, bnr. 656 i Oslo kommune.
Aksjenr. 981-1014 i AS Nobels gate 23, orgnr. 921626436
Selger(e)
Benedicte Weber
Kjøpesum og omkostninger
4 500 000,- (Prisantydning) 81 056,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 4 581 056,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 1 555,- (Eierskiftegebyr) 5 000,- (Innflytningsgebyr) 3 708,- (Pantenotering) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 10 263,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 19 563,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 4 591 319,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 4 600 619,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1930
Etasje
4
Arealer
BRA-i: 36 kvm
BRA-e: 7 kvm
Totalt BRA: 43 kvm
Beskrivelse:
1. etasje:
BRA-e: 1 kvm. Disponibel bod
Totalt BRA: 1 kvm
4. etasje:
BRA-i: 36 kvm. Entré, bad, kjøkken, stue og soverom
Totalt BRA: 36 kvm
7. etasje:
BRA-e: 6 kvm. Disponibel loftsbod
Totalt BRA: 6 kvm
Takstmannens kommentar til arealoppmåling:
Takhøyden varierer fra ca. 2,73 - 2,77 M.
Fellesareal:
Bod på loft på ca. 6 kvm, merket "F3". Bod i 1. etasje på ca. 1 kvm, merket "F3". Bruksrett ble ikke fremvist. Rom som ligger utenfor boenheten, men som eier har påvist og/eller opplyst at tilhører boenheten, er oppmålt og inkludert i BRA-e. Det er ikke fremvist dokumentasjon på at rommet tilhører boenheten. Rom utenfor boenheten kan omdisponeres av boligselskapet og dette kan påvirke boligens BRA.
Byggetegninger:
Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men de stemmer ikke med dagens bruk.
Følgende avviker fra originale tegninger: Opprinnelig 1- roms leilighet som er ombygget, og fremstår som en 2- roms leilighet.
Rommene i boligen er navngitt etter dagens bruk, uavhengig av hva de er godkjent og byggemeldt som.
I forbindelse med salg av eiendommen oppfordres interessenter til og sette seg inn i de godkjente tegningene. Se vedlegg
Brannceller:
Kjøkkenvindu er blendet igjen. Undertegnede har ikke klart å stadfeste om denne er brannsikret i forhold til dagens forskrifter. Ytterligere undersøkelser anbefales.
Dagslysflate:
Soverom har et gulvareal på ca. 8 kvm med daglysflate på ca. 0,6 kvm, som er mindre enn 10 % av bruksarealet av rommet. Kjøkken uten vindu (dagslys).
I følge vedlagte tilstandsrapport.
Antall soverom
1
Innhold
Leiligheten ligger i 4. etasje, og består av entré, bad, kjøkken, stue og ett soverom. Det disponeres to boder: Bod på loft på ca. 6 kvm, merket "F3". Bod i 1. etasje på ca. 1 kvm, merket "F3". Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Standard
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Utvendig: Vinduer: Vinduer med isolerglass fra 1991, karm og ramme i tre. Glassrute på soverom er skiftet i 2018. Vurdering av avvik: Værslitte vinduer med sprekker i treverk. Mer enn halvparten av forventet levetid på vinduene er overskredet. Tiltak: Lokale utbedringer og vedlikeholdsarbeid er påregnelig. Utskiftning av vinduene er påregnelig, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. Bygningsdelen er del av byggets fellesareal. Ytterligere undersøkelser anbefales. TG 2. Dører: Brann- (B30) og lydklassifisert (40 db) entredør. Vurdering av avvik: Entredør subber mot terskel. Tiltak: Justering av døren er påregnelig. TG 2. Innvendig: Overflater: Gulvflatene består av fliser og tregulv. Vegg- og takflatene består av malte overflater. Vurdering av avvik: Det ble registrert bom (hulrom) på enkelte av gulvflisene på kjøkkenet. Slitt tregulv i soverom. Det ble registrert gjenstående arbeider bak vegg/nedforing over opprinnelige skap i soverom. Konsekvens/tiltak: Overflatene fungerer med disse avvikene, og har normalt ingen konstruksjonsmessig betydning, eller i den praktiske bruken av boligen. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak å utbedre dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak. TG 2. Etasjeskille/gulv mot grunn: Etasjeskille er kontrollert med krysslaser. Det er målt ca. 11 mm høydeforskjell på gulv i stue gjennom hele rommet. Det er målt ca. 5 mm høydeforskjell på gulv i stue over en lengde på ca. 2 M. Det er målt ca. 11 mm høydeforskjell på gulv i soverom gjennom hele rommet. Det er målt ca. 11 mm høydeforskjell på gulv i soverom over en lengde på ca. 2 M. Vurdering av avvik: - Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Det ble registrert skjevheter/plan- og helningsavvik på gulvflatene. I slike klassiske bygårder av denne alderen må man påregne skjevheter på gulvflatene. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak. Konsekvens/tiltak: For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Ytterligere undersøkelser må foretas for å få kartlagt omfanget for utbedring. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak. TG 2. Radon: Radonmåling er ikke relevant da boligen er beliggende i 4. etasje over terrengnivå. Radonkonsentrasjonen måles i Bq/m3, det vil si aktiviteten av radon i en kubikkmeter luft. Statens strålevern anbefaler at man utfører tiltak når radonnivået i ett eller flere oppholdsrom overstiger 100 Bq/m3. Radonmåling utføres til og med andre etasje over terrengnivå. TG 0. Innvendige dører: Lys glatt soveromdør. Original baderomsdør i profilert utførelse. Vurdering av avvik: Eldre baderomsdør fra byggeperioden med bruksslitasje og med enkelte sår. Tiltak: Dørene fungerer med dette avviket og det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak å utbedre dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere utskiftning av dørene. TG 2. Bad: Vegger og himling - Bad: Veggflatene består av fliser og malte veggflater. Takflatene består av malte takflater. Vurdering av avvik: Eldre veggfliser med bom (hulrom) på enkelte av veggflisene. Undertegnede har ikke klart å konstatere synlig bruk av membran (vanntette sjikt) på veggflatene i våtsonen over dusj. Det er ukjent for eier om det er brukt fuktbestandige materialer i våtsonen. Tiltak: Renovering er påregnelig, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. TG 2. Gulv - Bad: Gulvflatene består av fliser. Det er målt ca. 5 mm høydeforskjell på gulv fra dørterskel til topp slukrist. Vurdering av avvik: Eldre gulvfliser med sår og bom (hulrom) på enkelte av gulvflisene, Baderomsgulv med motfall mot sluk, og med defekte varmekabler. Tilstandsgrad 3 er angitt grunnet motfall mot sluk. Tiltak: For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må baderomsgulvet utbedres. Renovering er påregnelig, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. TG 3. Kostnadsestimat: 100 000 - 300 000. Sluk, membran og tettesjikt - Bad: Sluk i rustfri stål/plast. Vurdering av avvik: - Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. Det er ikke sluk i badets våtsone - dette er et avvik i forhold til dagens krav til fall mot sluk. Konsekvens/tiltak: Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. Renovering er påregnelig, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. TG 2. Sanitærutstyr og innredning - Bad: Dusjkabinett, klosett, servant med skapinnredning og speil med belysning. TG 1. Ventilasjon - Bad: Naturlig oppdriftsventilasjon. Vurdering av avvik: Rommet har kun naturlig ventilasjon. NS 3600 krever mekanisk avtrekk for å kunne gi TG 0/1. Våtrommet fungerer med dette avviket, men elektrisk avtrekksvifte bør monteres for å lukke avviket dersom dette er tillatt i boligselskapet. Ytterligere undersøkelser anbefales. TG 2. Tilliggende konstruksjoner våtrom: Hulltaking er ikke foretatt på grunn av tilleggende vegg mellom bad og tilstøtende rom er i mur eller betong. TG IU. Kjøkken: Kjøkkeninnredning type Ikea med hvite matte fronter, benkeplater i laminat, rustfri oppvaskkum, ventilator med kullfilter og integrerte hvitevarer. Vurdering av avvik: Kjøkkeninnredning uten komfyrvakt. Dette er et krav på kjøkkenet ut ifra alder. Tiltak: Montering av komfyrvakt anbefales. TG 2. Avtrekk - Kjøkken: Naturlig oppdriftsventilasjon. Kjøkkenventilator med kullfilter. Vurdering av avvik: - Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen. NS 3600 krever mekanisk avtrekk for å kunne gi TG 0/1. Konsekvens/tiltak: Det er vanskelig å etablere andre løsninger. Kjøkkenet fungerer med dette avviket. TG 2. Tekniske installasjoner: Vannledninger: Vannledninger i kobber og plast. Stoppekran er lokalisert på kjøkkenet. Vurdering av avvik: Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt på de eldre innvendige vannledningene i kobber. Tiltak: Det er ikke behov for utbedringstiltak utifra at anlegget fungerer i dag, men utifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. Anbefales kontrollert av autorisert rørlegger. TG 2. Avløpsrør: Avløpsledninger i støpejern og plast. Vurdering av avvik: Mer enn halvparten av forventet brukstid på de eldre avløpsledningene i støpejern er oppbrukt. Tiltak: Det er ikke behov for utbedringstiltak utifra at anlegget fungerer i dag, men utifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. Anbefales kontrollert av autorisert rørlegger. TG 2. Ventilasjon: Naturlig oppdriftsventilasjon. Spalteventil i stuevindu. Vurdering av avvik: Soverom uten friskluftstilførsel, kun vindu. Ved salg av eiendommen er det viktig at kjøper er klar over at eldre bygninger er oppført i en periode med annen byggeskikk og andre forskrifter/regler en de som gjelder i dag, de krav som gjelder i dag er normalt strengere. Tiltak: Bygningsdelen fungerer med dette avviket, og det er vanskelig å etablere andre løsninger. Men ventilasjon i form av veggventil/vindusventil i soverom som ikke har det bør etableres for å lukke avviket dersom dette er tillatt i boligselskapet. Ytterligere undersøkelser anbefales. TG 2. Varmtvannstank: Varmtvannsbereder på 45 l fra 2019 som er plassert inne i overskap på kjøkkenet. Vurdering av avvik: Det er ikke påvist tilfredsstillende avrenning eller annen kompenserende løsning fra varmtvannstank. Varmtvannsbereder uten automatisk lekkasjestopper. Dette er et krav ut ifra alder. Konsekvens/tiltak: Det bør etableres tilfredsstillende avrenning eller lekkasjesikring ved varmtvannstank. Montering av automatisk lekkasjestopper anbefales. TG 2. Vannbåren varme: Radiator i stue. Varmeanlegg, vannrør m.m i fellesarealet er ikke vurdert. Vurdering av avvik: Eldre radiatorer fra byggeperioden. Radiator har en forventet levetid på 30 - 50 år Tiltak: Det er ikke behov for utbedringstiltak ut i fra at radiatorene fungerer i dag, men ut i fra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. TG 2. Elektrisk anlegg: Automatsikringer i sikringsskap plassert inne i skap i entré. Automatsikringer i felles tavlerom plassert i gang/fellesareal. Det anbefales en teknisk vurdering av el-anlegg, da det ikke foreligger dokumentasjon på hele anlegget. Det anbefales at vurdering og kontrollen utføres av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet eller en sertifisert el- takstmann. TG 2. Generell kommentar: Baderom med defekte varmekabler. Det ble registrert enkelte gjenstående arbeider rundt sikringsskapet inne i skap i entre. Branntekniske forhold: Det er montert røykvarsler og det finnes brannslukningsutstyr i boligen, ikke funksjons testet av takstmannen. TG 0. Tilstandsrapport for boligen er vedlagt salgsoppgaven. Se denne for nærmere informasjon om tilstandsgrad.
Parkering
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene, parkeringssone A, B, C, D og E: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 6.200 kroner for ett år Motorsykkel og moped: 3.100 kroner for ett år El-bil : 2.090 kroner for ett år El-motorsykkel og el-moped: 1.045 kroner for ett år Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/.
Moderniseringer og påkostninger
2025:
- Utskifting av klosett
2023:
- Overflateoppussing av bad med ny servant, innredning og dusjkabinett
- El tilsyn i leiligheten, uten avvik
2019/2020:
- Nye gulv (eik) i stue og gang, samt gulvfliser på kjøkken
2019:
- Montering av kjøkkeninnredning type Ikea med nye hvitevarer
- Varmtvannsbereder ble skiftet ut
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: 2023: Satt inn dusjkabinett og ny sevant. Firma: Tribo Rør 2023: Hengt opp ny lampe og speil med lys Firma: Elektrikertjenesten AS 2025: Skiftet vannklosett Firma: Comfort Skøyen 1.2 Vet du om det finnes dokumentasjon på hvordan bad eller vaskerom er bygget opp? Nei Eventuell kommentar: Det vedlå ikke papirer på dette når leiligheten ble kjøpt i 2019. Har kun dokumentasjon på endringer på bad fra eget eierforhold. 2. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Vedlikehold gjort i regi av aksjelaget/styret i bygget kontinuerlig etter vedlikeholdsplan. 4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Foreligger det en samsvarserklæring? Ja Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: 2019: Endringer i egen leilighet. Har dokumentasjon. Firma: Elektrikertjenesten AS 4.1 Vet du om det elektriske anlegget har blitt kontrollert? Ja Når ble kontrollen utført? Eltilsyn i leilghet februar 2023. Ingen avvik funnet. Har dokumentasjon. 5. Vet du om det er gjort arbeid på vann og avløp, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Vedlikehold gjort i regi av aksjelaget/styret i bygget kontinuerlig etter vedlikeholdsplan. 16. Vet du om det er eller har vært sprekker i mur/skjeve gulv/setningsskader eller liknende? Nei Eventuell kommentar: Kjenner ikke til noen konkrete problemer, men bygården er gammel. 18. Vet du om det er, eller har vært, insekter eller skadedyr i boligen, eller i tilhørende bygninger? For eksempel skjeggkre, maur, biller, mus, rotter eller lignende. Ja Beskriv: Ble observert sølvkre ved overtagelse. Ble iverksatt tiltak og det er ikke observert de siste årene 23. Vet du om det er utført tidligere arealoppmålinger av boligen, eller om boligens areal er oppgitt i dokumenter som salgsoppgave, takstrapport, tilstandsrapport, byggesøknad eller lignende? Ja Hvilket dokument og når er målingen foretatt? Utført måling av leiligheten ved forrige salg i 2019. 25. Vet du om det er forslag eller vedtatte reguleringsplaner/andre planer, nabovarsler/byggegodkjenninger/byggeplaner eller andre offentlige vedtak som kan medføre endinger i bruken av eiendommen eller eiendommens omgivelser/naboer? Ja Beskriv: Er søkt om godkjenningen til byggying av balkong i Nobels gate 23. Dette ble ikke godkjent av Oslo kommune for den spesifikke seksjonen leiligheten ligger i. Det skal også igangsettes arbeid med oppussing av kooridorer og oppgang i bygget i løpet av 2025/2026. 30. Vet du om det finnes planer, vedtak eller forslag til vedtak som kan øke husleien/festeavgiften/fellesutgiftene/fellesgjelden? Nei Eventuell kommentar: Fellesutgifter ble justert i januar 2025. Oppussing av kooridor/oppgang er stipulert å øke felleskostnandene med omtrent 250 kr. 32. Vet du om det er noe annet ved eiendommen som det kan være viktig for kjøperen å vite om? Ja Beskriv: Ved oppussing av kjøkken i 2019 oppstod det en vannskade grunnet feil av godkjent rørlegger. Ble utbedret som en forsikringsskade.
Bygningssakkyndig
Rana Taksering AS
Byggemåte
Ukjent grunn for takstmannen. Det presiseres at undertegnede ikke har foretatt noen geotekniske undersøkelser og derved har begrenset kunnskap til byggets byggegrunn og stabilitet. Grunnmur i betong. Støpte betongdekker. Bærende konstruksjon i betong innfelt med murverk, utvendig med pusset og malt fasade. Yttertak i trekonstruksjon. Trapper i betong. Heis med kommunikasjon til vaktselskap fra heiskupe. Vinduer med isolerglass, karm og ramme i tre. Brann- (B30) og lydklassifisert (40 db) entredør. I følge vedlagte tilstandsrapport.
Innbo og løsøre
Alle hvitevarer medfølger (kjøleskap, ovntopp, stekeovn, ventilator og oppvaskmaskin).
Følgende løsøre og tilbehør følger ikke med:
- Bambusgardin i stue (kan kjøpes hvis ønskelig)
For øvrig gjelder NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør" med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen er vedlagt.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Ved ønske om at vegglamper, krokhengte lamper, lysekroner, prismelamper eller lignende lamper som er koblet til sukkerbit eller stikkontakt skal følge med i handelen, må det tas forbehold om dette ved inngivelse av bud. Det samme gjelder brunevarer.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i boligaksjeselskap. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Aksjeeier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret. Det faktureres et innflyttingsgebyr ved utleie på kr. 5.000. Ved møblert utleie er gebyret kr. 2.000.
Energi og oppvarming
Energimerking
F - mørkegrønn
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Energiattest er basert på nåværende eiers/ husstands senere års forbruk og utgifter. Dette vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtale mv. Megler har intet ansvar for informasjon som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Oppvarming med radiatorer.
Informasjon om strømforbruk
Selger opplyser følgende strømforbruk de siste år: 2022 - 1900 kWh 2023 - 1707 kWh 2024 - 1679 kWh Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 3 342,- pr. mnd
Inkluderer: Oppvarming (fjernvarme), fiber(Global Connect), betjening andel fellesgjeld, kommunale avgifter, forretningsførsel, normalt vedlikehold, strøm fellesarealer, felles gårdsforsikring, m.m.
Fordelt slik:
Felleskostnader kr. 3 150,-
Bredbåndsavgift kr. 192,-
Totalt innev. måned kr. 3 342,-
Felleskostnadene ble sist økt med 5% fra 01.02.2025. I følge styreleder er det ingen planlagte økninger p.t, utover årlig KPI-justering.
Andre utgifter
Løpende kostnader: Felleskostnader kr. 3 342,- pr md. Innboforsikring kommer i tillegg (ca. 1-2 000,- per år avhengig av avtale) For strømkostnader, se energiforbruk. Det er opp til kjøper å evt. inngå nye avtaler med ønskede tjenesteytere.
Formuesverdi
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien. For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider. Formuesverdi er forsøkt rekvirert men ikke mottatt.
TV/Internett/Bredbånd
Boligaksjeselskapet har avtale med Global Connect. Internett som leverer fibernett til alle leiligheter. Grunnpakke streaming er inkludert i felleskostnadene. Et evt. digital-tv-abonnement må tegnes særskilt av den enkelte beboer med valgfri leverandør. Se www.lynet.no for mer informasjon.
Aksjeselskapet
Om aksjeselskapet
Boligaksjeselskapet består av 49 leiligheter, samt 2 næringslokaler i første etasje. Boligaksjeselskapet er registrert i Foretaksregisteret og Enhetsregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 921 626 436. Selskapet ble stiftet 2. juli 1929 som A/S Nobelsgates Apartementshus. Forretningsførselen er utført av Oslo og Omegn Boligforvaltning AS (OBF), og revisjonen er utført av Alpha Revisjon AS. Se hjemmeside for mer informasjon: https://www.nobelsgate23.no/ Selskapets aksjekapital er kr 150 400,- fordelt på 1 880 aksjer á kr 80,- Se vedtektenes pkt 2. Gården har et vaskerom med vaskemaskiner og tørketromler som kan benyttes daglig i tidsrommet 07 - 23. Vasketimer reserveres på utlagt vaskeliste. Boligaksjeselskapet har renholds -og vaktmestertjeneste. Nøkler/kodebrikke til inngangsdør og søppelrom/loft, skal bestilles gjennom styret. Det samme gjelder skilt til ringeklokke. Ligningsoppgave: Boligselskapet regnskapslignes, dvs at den enkelte eier ikke får fradrag for rentekostnader og gjeld. Årsrapport 2023: I 2023 ble det gjennomført større vedlikeholdsarbeider på den ytre fasaden samt og lansert nye nettsider. Det ble videre gjort et betydelig arbeid for å tilgjengeliggjøre informasjon for beboerne og aksjonærer gjennom lansering av nye nettsider publisert på www.nobelsgate23.no. Mye av informasjonen som tidligere ble tilgjengeliggjort i årsrapportene er nå å flyttet til nettsidene, og årsrapporten for 2023 er derfor mindre omfattende enn i tidligere år. Nobels gate 23 var ved slutten av året godt vedlikeholdt. Større arbeider knyttet til rørfornying, heis og fasade er tidligere gjennomført, og byggets infrastruktur er i det vesentlige i god stand til tross for sin alder. Styret arbeider etter en langsiktig og preventiv rettesnor, der bygårdens bygningsmessige kvaliteter ivaretas på best mulig måte. Styret er av den oppfatning at en kvalitetsbevisst forvaltning av bygården gir størst mulig verdiskapning for aksjonærene på lang sikt, og sikter derfor på å opprettholde dagens høye estetiske standard i vedlikeholdsarbeid fremover. Hoveddelen av bygården anses å være i god teknisk stand etter jevnt vedlikehold over årene. Det ble i 2023 gjennomført flere vedlikeholdsarbeider, men bygårdens korridorer begynner å vise slitasje og er modne for oppussing. Styret vurderer omfanget av dette, og vil gjennomføre et utredningsprosjekt i løpet av det neste året. Arbeid utført: Fasadeoppussing ble gjennomført første halvdel 2015. Dette førte til økning av total gjeld fom. 20.03.2015. Det forventes ingen andre endringer i gjeld i nær framtid. I følge brev fra forretningsfører. Utdrag fra styrets arbeid i 2023: I 2023 ble el-anlegget for heis og fellesareal omklassifisert, etter at dette hadde vært registrert som "næring" i Elvias register. Styret har en pågående sak mot Elvia om å få refundert strømstøtte for perioden 2021- 2023, ettersom strømstøtte ikke ble beregnet for perioden. Det ble gjennomført utbedring av callinganlegget, bakgård og vaskeri, samt boning av gulv, murerarbeider på ytre fasade og bytting av enkelte vinduer. I tillegg var det en del ambulerende arbeid i tilknytning vannlekkasjer, sprengkulde og isdannelser på tak. Samtlige el-anlegg var i løpet av 2023 også gjenstand for el-tilsyn, og det ble gjennomført fire rettelser på bygårdens fellesanlegg. For å oppfylle krav til til HMS og internkontrollrutiner, må alle boligselskap ha et internkontrollsystem på brannvern, følge byggherreforskriften ved bygge og anleggsarbeid, gjennomføre jevnlige vernerunder, samt iverksette egenkontroll av det elektriske anlegget i fellesområdene og i boligene. Både vaktmester og styret har i 2023 jevnlig foretatt inspeksjoner av alle fellesarealer, og det har vært gjennomført årlig test av brannvarslingsanlegget. Utfordringer fremover: Selskapet har gjennom de siste 10 år hatt stor grad av stabilitet og kontinuitet i styret og driften av gården, og hatt en langsiktig strategi mht. nødvendig vedlikehold og større tiltak. Det ble i 2020/2021 utarbeidet en vedlikeholdsplan i samråd med bygningsingeniør, som ligger til grunn for styrets langsiktige vedlikeholdsprioriteringer. Med mange overdragelser i 2021-2023, høyere grad av utleie og oppussingsarbeider, har bygården blitt påført større slitasje enn det som var tilfellet i tidligere år. Dette fremskynder behovet enkelte vedlikeholdsarbeider som i utgangspunktet var planlagt senere. Et eksempel i dette henseende er fellesarealene. Særlig korridorene begynner å vise tegn til slitasje, og styret har derfor en pågående utredning vedrørende alternativer for å pusse opp disse. I denne forbindelse vurderes det å bankfinansiere arbeidene, som ved en låneramme på kr 1 - 1,7 millioner vil kunne medføre en økning i felleskostnader på ca. kr 150 - 250 per mnd. Dette vil være gjenstand for generalforsamlingsbehandling før endelig beslutning. I følge styret per 04.02.25, er renovering av fellesarealer etter plan bli utført i 2025. Det er videre flere leiligheter i bygården som er av eldre stand, eller som må antas ikke pusset opp iht. dagens standard. I tillegg det behov for delvis utskifting av eldre stoppekraner mv. som ikke enda er skiftet ut på bygårdens fjernvarmeanlegg. Dette medfører en økt risiko for skader og følgeskader hva gjelder rør og vann, og styret forventer økte kostnader knyttet til dette i løpet av de neste årene. Bytting av kraner på fjernvarmeanlegget medfører kontakt med asbestisolasjon, noe som krever spesialisthåndtering. I følge styreleder er det allerede skiftet ut en del stoppekraner, dette gjøres løpende ved behov og utføres normalt om sommeren. Kostnadene er medregnet i vedlikeholdsbudsjettet. Hva gjelder næringslokalene er det sannsynlig at disse må opprustes dersom nåværende leietakere skulle flyttet ut. Dette medfører at det ligger en fremtidig kostnad knyttet til disse lokalene, og som ville kunne påvirke kontantstrømmene til bygården på medium sikt. Videre fortsetter energiprisene å utgjøre en usikkerhet. Selv om styret har budsjettert for at energiprisene vil være på et høyt nivå også i tiden som kommer, må aksjonærene merke seg at en vesentlig økning i energiprisene (til 2022/2023-nivå) vil nødvendiggjøre en økning av felleskostnadene utover indeksjustering. På årsmøte 2024 ble følgende vedtatt: Vedtak - Felleskostnader og fellesgjeld: Fordelingen av felleskostnader ble fastsatt slik det fremgår av Vedlegg 1: Fordelingen viderefører historisk fordeling basert på antall aksjer per leilighet på dagens felleskostnadsnivå, men harmoniseres slik at mindre forskjeller mellom leiligheter med tilsvarende verdi, størrelse og etasjeplassering utjevnes. Bakgrunnen er at det har oppstått utilsiktede forskjeller ved justering av felleskostnadene opp gjennom årene. Fordelingsmekanismen tar utgangspunkt i en fastsatt fordelingsnøkkel per leilighet som ganges med et grunnbeløp (“G”) som fastsettes av styret. Grunnbeløpet for 2024 er fastsatt til kr 1 000. Se oversikt inntatt i Vedlegg 1 i årsberetning. Vedtak - Innflyttingsgebyr: Innflyttingsgebyr ble fastsatt til 5 G (p.t. kr 5 000,-) ved aksjeoverdragelse og utleie. Gebyret reduseres til 2 G (pt. kr 2 000,-) ved møblert utleie. Vedtak - Nominell fordeling av fellesgjeld: Fordelingen av fellesgjeld ble fastsatt slik det fremgår av Vedlegg 2. Boligaksjeselskapet har lån i bank som stammer fra tidligere vedlikeholdsarbeider i perioden 2010 - 2015. Aksjonærene hefter ikke utad for selskapets gjeld, men innad i forholdet mellom selskapet og aksjeeierne kan renter og avdrag på selskapets lån dekkes gjennom felleskostnadene dersom ikke øvrige inntektsstrømmer er tilstrekkelige. Ved overdragelse av leilighetene blir det ofte et spørsmål om hvilken andel av fellesgjelden den enkelte leilighet har, og det foreligger per i dag en flat nominell fordeling basert på leilighetsstørrelse. På grunn av at bygården har større inntektsstrømmer fra næringslokalene i 1. etasje, dekkes renter og avdrag på selskapets lån fullt ut av disse inntektene. Disse lokalene har også en egenverdi med eget aksjenummer/enhetsnummer. På denne bakgrunn foreslås det å fastsette en ny nominell fordeling av “fellesgjelden”, hvor næringsenhetene bærer 100 % av selskapets gjeld oppad begrenset til kr 5 000 000, hvoretter overskytende gjeld fordeles nominelt som andel fellesgjeld per leilighet i henhold til slik fordeling inntatt i Vedlegg 2 (basert på antall aksjer per leilighet). Dette vil bedre reflektere de faktiske forhold hva gjelder den nominelle fordelingen av andel “fellesgjeld”. Selskapet er for øvrig et eget skattesubjekt, slik at andel lån og formue uansett ikke lignes på den enkelte aksjonær ifbm. årlig skatteoppgjør. Vedtak - Balkonger: Balkongprosjektet 2021-2023: Styrets orientering om balkongprosjektet og kommunens avslagsvedtak ble tatt til etterretning. Styrets arbeid med dette prosjektet avsluttes. Det gis anledning til opprettelse av en balkongkomite bestående av aksjonærene med borett til leilighetene 2C, 2D, 3C, 3D, 4C, 4D og 1K. Kostnader til videre utredning bæres for nevnte aksjonærers egen regning. Balkongbygging er gjenstand for styrets og generalforsamlingens godkjennelse. Vedtak - Oppussing av korridorer og oppgang: Styret gis fullmakt til å ta opp ytterligere banklån på kr 1 700 000,- i forbindelse med oppussing av korridorer og oppgang. Vedtak - Fellesboder: Interesse for kjøp av fellesboder mot A-seksjonene. Styrets redegjørelse ble tatt til etterretning. Styret utreder dette videre. Se vedlagte årsberetning og protokoll 2024 for mer informasjon.
Forretningsfører
OBF
Forkjøpsrett
Det er ikke forkjøpsrett i aksjelaget.
Styregodkjennelse
Overdragelsen krever godkjennelse fra styret ihht. aksjeloven. Senest tyve dager etter at skriftlig søknad om godkjenning er mottatt av styret, skal skriftlig svar være gitt. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 81 056,- pr. 04.02.2025
Selskapet har lån i Svenska Handelsbanken AB NUF:
Lånenummer: 83987155801
Annuitetslån
12 terminer per år
Rentesats per 04.02.2025: 6.6% pa.
Antall terminer til innfrielse: 122
Saldo per 04.02.2025: kr. 4 233 923,-
Første termin/første avdrag: 25.04.2015 ( siste termin 25.03.2035 )
Andel av saldo: kr. 81 056,-
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Resultat: Regnskap for 2023 viste et overskudd på kr. 246 000,-. I 2024 ble det budsjettert med et overskudd på kr. 220 000,-. Selskapets disponible midler: A/S Nobelsgate 23 har en relativt stabil økonomi. Ved utgangen av 2023 hadde selskapet rundt 850 000 kroner i disponible midler, sammenlignet med selskapspraksis om å til enhver tid opprettholde en kapitalbuffer på kr 700 000 til uforutsette utgifter. På grunn av kostnadsøkninger i driften ønsker styret å øke denne kapitalbufferen til kr 1 million. Styret vurderer alternative plasseringer for deler av disse midlene (fastrente, rentefond, obligasjoner eller lignende instrumenter med lav risiko) for å øke finansinntektene på midler som ikke må være umiddelbart tilgjengelige. Fra utbedringsprosjekter til ordinær drift: Det har de siste årene vært utført omfattende vedlikehold på bygget for å sette infrastrukturen i moderne stand. Dette har påvirket driftsresultatet, særlig i 2015, 2017, 2018 og 2019 (se historisk oversikt over). På mange måter har disse årene vært ekstraordinære, og selskapet er inne i en periode med ordinær drift. I 2022 gikk selskapet med et underskudd, men etter justering av felleskostnadene i både 2022 og 2023 går selskapet nå i pluss. Styret budsjetterer med et overskudd på kr 200 000 årlig, med sikte på å etablere en kapitalbuffer på kr 1 million. Etter kapitalbufferen er etablert er styrets plan å benytte overskuddene til ekstraordinære innbetalinger på selskapets banklån som per i dag utgjør omtrent 15 % av selskapets årlige kostnader. Styret estimerer at dette vil spare bygården for omtrent kr 350 000 – 400 000 i rentekostnader i løpet av banklånets løpetid (2034). Det er ikke forventet at det vil være behov for å øke felleskostnadene utover inflasjonsjustering ved årsskiftet. Økonomiske muligheter og selskapets handlingsrom: Tilbake i 2019 var råloftet gjenstand for vesentlig interesse blant eiendomsutviklere. Det viser seg at her ligger det store verdier, skulle man i en gang i fremtiden ha behov for å finansiere større vedlikeholdsarbeider. Det er antatt at loftet utgjør omtrent 280 kvm salgbart areal, med en verdi på omtrent kr 10 millioner (2019, råloft). Det er ikke planer om slikt salg, men sammen med næringslokalene i 1. etasje (160 kvm) og fellesbodene mot A-seksjonen (20 kvm) sitter selskapet samlet sett på store realiserbare verdier skulle det være behov for å finansiere større prosjekter i fremtiden. Driftsmessige bemerkninger: Driftskostnadene til selskapet øker jevnt i tråd med generelle indeksjusteringer. I tillegg har det vært en betydelig økning i kommunale avgifter, forsikringskostnader og rentekostnader på lån. Kostnader til strøm og varme har også vært gjenstand for ekstreme svingninger. Aksjonærene må derfor belage seg på årlig indeksjustering av felleskostnadsnivået basert på endring i konsumprisindeksen fra foregående år. I følge vedlagte årsberetning.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Styret avholder dugnader to ganger i året og det blir bestilt container slik at beboerne kan kvitte seg med skrot og søppel. Aksjonærene – eiere - er ansvarlig for alle tekniske installasjoner i leilighetene, herunder spesielt VVS og elektriske anlegg. Det skal bare anvendes autorisert personell til å utføre vedlikeholdsoppgaver på slike anlegg. Eieren plikter for at pakninger, ventiler, avløp m.v. er i orden. Eieren plikter å betale erstatning for enhver skade som skyldes åpne kraner, tilstoppede rør og lekkasjer som ikke blir utbedret omgående. Oppstår det lekkasje eller annen skade som krever øyeblikkelig tilsyn, må dette omgående meldes fra til vaktmester og til styret. Hoved kran i leiligheter skal være merket. Hoved kran for bygget befinner seg i fyrrom/varmerom og er merket. I følge husordenregler pkt 4. og 5. Aksjeeieren sørger på egen bekostning for forsvarlig vedlikehold innenfor leiligheten og i ytre rom som hører leiligheten til. Til indre vedlikehold regnes all fornying av tapet og maling innenfor dører og vinduer i leiligheten, istandsetting og oppussing av leiligheten med ildsteder, dører, ruter, vinduer, låser, nøkler, elektriske ledninger med tilbehør fra leilighetens apparattavle eller sikringsboks, vannkraner, rør, inventar, utstyr, apparater, gulvbelegg, vegg-, gulv-, og himlingsplater, skillevegger, listverk, skap, benker og innvendige dører med karmer. Til indre vedlikehold regnes like ens alt vedlikehold av servanter, vannbeholdere, bad med tilbehør, klosetter med skåler og spylekasser, samt istandsettelse og oppstaking av innvendige kloakkledninger til egen vannlås. Likeså plikter aksjeeieren å vedlikeholde ledninger og innredninger som han/hun selv har satt opp, og betale utgifter til ovnsfeiing. Vedlikeholdsplikten omfatter også utbedring av tilfeldig skade når skaden ikke skyldes mangler ved bygningen eller felles infrastruktur. Aksjeeier har plikt til å utføre vedlikehold, medregnet reparasjon og utskifting, selv om det skulle vært utført av forrige aksjeeier. Dersom du ønsker å foreta endringer i leilighetene som berører bygårdens infrastruktur skal det søkes styrets tillatelse om godkjenning før et slikt evt. arbeid kan påbegynne. Om det utføres arbeid av en slik karakter at det kreves fagpersonell til å utføre jobben skal styret fremlegges ferdigattest utstedt av kompetent myndighet ved arbeidets opphør. Styret skal varsles innen 30 dager før arbeidet påbegynnes, og aksjeeier plikter å gjøre seg kjent med byggets tegninger og konstruksjonsmessige egenskaper. Varslet skal inneholde informasjon om arbeidets art, samt oversikt over byggherre og entreprenører. Se vedtekter pkt 4 for aksjeeierens og selskapets vedlikeholdsplikter.
Dyrehold
Husdyrhold er kun tillatt etter avtale med styret. I følge husordensregler pkt. 3
Aksjeselskapets forsikringsselskap
Protector Forsikring ASA
Polisenr. 1364283
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 900 kvm (eiet)
Eiet tomt.
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at aksjeselskapet eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt leilighet en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Arealbekreftelse fra Oslo er vedlagt salgsoppgaven.
Tomtegrenser er ikke kontrollert.
Adkomst
Adkomst fra gate.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Nobels gate 23 ligger attraktivt og sentralt til, midt på populære Frogner. Her ligger alle typer servicetilbud innen gangavstand. I nærområdet finnes flere butikker, populære kaféer og restauranter, spesialforretninger, kino (Gimle), treningssenter, dagligvarebutikker, samt andre servicetilbud. Nærområdet byr på en rekke spennende shoppingmuligheter. I Skovveien ligger eksklusive klesforretninger, mens i Bygdøy Allé finnes det en rekke nisjeforretninger og interiørbutikker. Kort gangavstand til Solli plass, Majorstuen, Bygdøy, Aker Brygge og sentrum med alt av fasiliteter. Apotek, offentlig kommunikasjon, nærbutikk og blomsterbutikk er så og si rett utenfor inngangsporten. Fra leiligheten er det kort vei til Frognerparken hvor man kan nyte gåturer blant spennende kunst eller til fine treningsturer. I tillegg inneholder Frognerparken Oslo Bymuseum, Frognerbadet og Frogner stadion. Videre er det kort gange til Slottsparken og Uranienborgparken. Man kan gå hyggelige turer langs promenaden ved Frognerkilen, og det finnes flere turstier som går langs sjøen ved idylliske Bygdøy. Her finnes flere badestrender blant annet Huk. Nærområdet har et godt tilbud av kollektiv transport med både trikk og buss som har flere hyppige avganger. Fra Nationaltheatret ellers Skøyen går det flere lokaltog og flytog. Gode bussforbindelser både fra Bygdøy allé og Thomas Heftyes gate, samt trikkforbindelse i Frognerveien.
Bebyggelse
Området består i hovedsak av bygårdsbebyggelse.
Skoler og barnehager
Barnehager i nærheten er blant annet Fredrikke barnehage, Nordraaks gate barnehage, Schafteløkken Menighetsbarnehage og Vigelandsparken barnehage.
Tilhører her Skøyen barneskole. Elever fra Skøyen skole vil enten gå på Majorstuen skole eller Ris skole.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ekspedisjonsdokument for vaaningshus fra 1932. Ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Ekspedisjonsdokumentet er ferdig attestert, og dokumenterer at bygget er registrert lovlig oppført. At ekspedisjonsdokument eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det foreligger ferdigattest for bruksendring til kontor i kjeller på eiendommen datert 27.09.1971. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Byggemeldte tegninger: Det foreligger byggemeldte tegninger for eiendommen fra 01.01.1927, men de stemmer ikke med dagens bruk. Følgende avviker fra originale tegninger: - Det er ikke påført rombenevnelser. Megler kan derfor ikke sjekke om det er avvik mellom de byggemeldte tegningene og dagens planløsning. Forøvrig vises rombenevnelser på tegning fra 01.01.1929, fra da varmtvannsanlegg ble installert i eiendommen. - Opprinnelig 1- roms leilighet som er ombygget, og fremstår i dag som en 2- roms leilighet. I forbindelse med salg av eiendommen oppfordres interessenter til og sette seg inn i de godkjente tegningene. Se vedlegg. Interessenter oppfordres å sette seg godt inn i vedlagte tegninger og kontakte megler ved spørsmål.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler boligaksjeselskapet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til byggeområde for bolig. Reguleringsplan: - S-2255 Reguleringsbestemmelser i tilknytning til endret reguleringsplan for Oslo sentrum og indre sone i Oslo kommune. - S-161GO Vestre bydel I. Regulering av området mellom bygrensen, Solheims- gatas forlengelse, Halvdan Svartes gate, Frognerveien, Niel Juels gate, Bygdøy Alle, Observatoregata, Parkveien, Munkedamsveien, Filipstadveien, fjorden og bygrensen. Reguleringsplanen som følger eiendommen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 Kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Se kommunens hjemmeside for ytterligere informasjon. Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Offentlige planer i området: Det foreligger pågående plansak med detaljregulering på Elisenbergløkken. Saksnr 202114191. Hensikten med planarbeidet er å lage en detaljregulering som ivaretar kulturmiljøverdiene i enkelteiendommer og i området som helhet. Kommuneplanen peker på nasjonale kulturminneverdier i området, men dagens regulering gir i praksis ikke tilstrekkelige styringsmuligheter for å ivareta dette. Det ble i 2021 nedlagt midlertidig forbud mot tiltak (bygge- og deleforbud) i området (saksinnsyn 202108843) med sikte på å utarbeide ny reguleringsplan. Planforslaget er klart, og ligger til offentlig ettersyn 07.11.2024. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202114191 Det foreligger pågående plansak med detaljregulering i Kristinelundveien - Halvdan Svartes gate mfl. Saksnr. 202302013. Plan- og bygningsetaten varslet 13.04.2023 oppstart av arbeid for å omregulere eiendommer som har adresse Halvdan Svartes gate, Ingar Nilsens vei, Heia, Kristinelundveien, Ottar Birtings gate og Solheimgata. Plan- og bygningsetaten vurderer at både de enkelte eiendommene og området som helhet har høye kulturhistoriske verdier, og at gjeldende detaljplan ikke ivaretar disse verdiene i tilstrekkelig grad. Det er derfor nødvendig med en ny reguleringsplan som sikrer bevaringsverdiene for hver enkelt eiendom, og de kulturhistoriske kvalitetene til området. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202302013 Det foreligger pågående byggesak i Nobels gate 23. Saken gjelder utbytting av sluk. Tillatelse gitt i 2023. Saksnummer 202312690. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202312690 Det foreligger pågående byggesak i Eckersbergs gate 13 A. Saken gjelder rehabilitering av piper. Tillatelse gitt november 2024. Saksnummer 202461811. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202461811 Det foreligger pågående byggesak i Erling Skjalgssons gate 24 A-B. Saken gjelder bruksendring av loft til tre boliger og fasadeendring. Igangsettingstillatelse gitt januar 2025. Saksnummer 201920081. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201920081 Det foreligger pågående byggesak i Nobels gate 21. Saken gjelder bruksendring og innlemming av søppelsjakt til bolig. Status: søknad inne. Saksnummer 202550246. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202550246 Det foreligger pågående byggesak i Nobels gate 21. Saken gjelder sammenslåing og bruksendring av fellesrom til soverom. Status: søknad inne. Saksnummer 202550211. http://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202550211 Det foreligger pågående byggesak i Nobels gate 16 A. Saken gjelder riving av bygningsmasse. Tillatelse gitt 2024. Det ble 09.04.2024 gitt rammetillatelse i sak 202203864 vedr. søknad om påbygg, tilbygg, nybygg, bruksendring mm. For å gjøre klart til nytt tiltak, skal eksisterende bygningsmasse rives. Det er tidligere forutsatt at kun deler av eksisterende bygg skal rives. Det ønskes nå å rive all eksisterende bygningsmasse. Saksnummer 202456887. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202456887 For informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 17.12.1895 - Dokumentnr: 900360 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:0301 Gnr:212 Bnr:654
Verneklasse/SEFRAK
Eiendommen er ikke registrert i byantikvarens gule liste. For en fullstendig oversikt over eiendommens status, se: http://riksantikvaren.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=545b8e996b6e4e1fbcb65f69299a7167
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Aksjer kan ikke pantsettes uten styrets godkjennelse. Aksjer kan bare eies av fysiske personer, med unntak av stat, fylkeskommune, kommune eller andre jurdiske personer som følger av brl. § 4-2. Aksjeboligmodellen innebærer at aksjeselskapet eier eiendommen, mens aksjeeierne eier aksjer i aksjeselskapet som gir aksjeeier leierett til en bestemt bolig. Aksjeeierne har ikke personlig ansvar for selskapets fellesgjeld, men boligselskapets løpende utgifter må dekkes av aksjeeierne. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre aksjeeieres mislighold, eller der boligaksjeselskapet sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Aksjeboligselskapet har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra selskapet på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Legalpanteretten følger av borettslagsloven § 5-20, da denne gjelder tilsvarende for boligaksjeselskaper, jf borettslagsloven §1-4. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand. Hjemmelshaver mottar ikke ligningsoppgave, dvs. opplysning om andel av gjeld, formue, inntekter og kostnader. Dette er fordi boligselskapet har næringsinntekter som overstiger 15 % av de totale inntektene, og boligselskapet blir da skattemessig å regne som et selvstendig skatteobjekt som skal levere egen selvangivelse og eventuelt skatte av overskudd. Skattemelding: Som aksjonær i et boligaskjeselskap eier du aksjer med en tilknyttet borett. Dette til forskjell fra ordinær bolig og borett (borettslag). I tillegg lignes bygården som et selvstendig skattesubjekt. Leiligheten skal derfor føres opp som “annen formue” i skattemeldingen, og ikke som bolig. Verdien beregnes ved hjelp av Skatteetatens kalkulator. Det er ingen fellesgjeld eller fellesformue som skal lignes på den enkelte aksjonær, dette lignes på bygården selv. Forretningsfører rapporter disse opplysningene til Skatteetaten. I følge lagets hjemmeside.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Salg av aksjeleiligheter reguleres av kjøpsloven. Ved dette salget skal imidlertid avhendingslovens bestemmelser komme til anvendelse så langt de passer. Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 1,10% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 50 391,- Grunnpakke Leilighet/tomt kr. 12 500,- Markedspakke Basis inkl. digital salgsoppgave kr. 22 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 16 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 28 520,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 143 101,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Megler
Alexander Johannessen, Eiendomsmegler MNEF / Partner
922 45 380
a.johannessen@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Bygdøy Alle Eiendom AS
Org. nr.: 914457750
Bygdøy Alle 34, 0265 OSLO
Bilder
Alexander Johannessen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Bygdøy Allé
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?